eitaa logo
نهج البلاغه
2.7هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
165 ویدیو
9 فایل
بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ مارا چه شده است که بر لب چشمه‌ی آب حیات نشسته ایم و لبی تر نمیکنیم @Yaheadarkarar
مشاهده در ایتا
دانلود
حکمت 70 - روانشناسى جاهل وَ قَالَ عليه‌السلام لاَ تَرَى اَلْجَاهِلَ إِلاَّ مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطاً و درود خدا بر او، فرمود: نادان را يا تندرو يا كند رو مى‌بينى. 💠 @Nahjolbalaghaa
نهج البلاغه
#نهج‌البلاغه‌ حکمت 70 - روانشناسى جاهل وَ قَالَ عليه‌السلام لاَ تَرَى اَلْجَاهِلَ إِلاَّ مُفْرِ
شرح حکمت 👇👇👇 امام در اين كلام حكمت‌آميز به مسئلۀ مهمى اشاره كرده كه سراسر زندگى انسان‌ها را در بر مى‌گيرد، مى‌فرمايد: «هميشه جاهل را يا افراطگر مى‌بينى و يا تفريط كار»؛ (لَا تَرَى الْجَاهِلَ‌ إِلَّا مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطاً) . راه صحيح به سوى مقصد راه مستقيم است كه ما پيوسته در نمازها هر روز خدا را مى‌خوانيم تا ما را بر آن راه ثابت بدارد. در اطراف راه مستقيم خطوط انحرافى فراوانى هست كه پيدا كردن راه مستقيم از ميان آن خطوط نياز به دقت و علم و دانش دارد. به همين دليل، جاهل غالبا گرفتار خطوط انحرافى يا در جانب زياده روى مى‌گردد و يا در سوى كوتاهى و كندروى. اين مسئله در تمام شئون زندگى اعم از فردى و اجتماعى و سياسى و غير آن ديده مى‌شود؛ مثلاً حفظ ناموس و پاسدارى آن از هرگونه انحراف يك فضيلت است ولى افراد جاهل گاهى به طرف افراط كشيده مى‌شوند و با وسواس هر حركتى از همسر خود را زير نظر مى‌گيرند و با نگاه اتهام و گمان سوء به او نگاه مى‌كنند به طورى كه زندگى براى آنها تبديل به دوزخى مى‌شود و گاه هيچ‌گونه نظارتى بر وضع خانه و همسر خود ندارند كه كجا رفت و آمد و با چه كسى صحبت مى‌كند و امثال آن. در مسائل بهداشتى فرد جاهل گاه چنان گرفتار افراط مى‌شود كه دست به سوى هيچ آب و غذايى نمى‌برد به گمان اين‌كه همۀ آنها آلوده است، در هيچ مهمانى شركت نمى‌كند، هيچ هديه‌اى را نمى‌پذيرد و بايد تنها خودش غذاى خويش را تهيه كند و گاه در جهت مخالف قرار مى‌گيرد و فرقى ميان آلوده و غير آلوده، بيمار مسرى و غير بيمار نمى‌گذارد. بعضى از شارحان، اين مطلب را با موضوع عدالت در مسائل اخلاقى پيوند زده و گفته‌اند: هميشه فضايل اخلاقى حد وسط در ميان دو دسته از رذايل است: شجاعت حد اعتدالى است كه در ميان صفت تهور (بى‌باكى) و جبن (ترس و بزدلى) قرار گرفته است. 💠 @Nahjolbalaghaa
هدایت شده از نهج البلاغه
عشاق الحسین محب الحسین_۲۰۲۲_۱۲_۱۷_۰۷_۳۸_۰۸_۰۰۹.mp3
8.27M
💚 -بیمارِ‌تو‌‌اَم، کاش‌که‌تجویز‌کنی‌آمدنت‌را! دعای عهد أللَّھُـمَ ؏َـجِّلْ لِوَلیِڪ الفَـرج🌹 💠 @Nahjolbalaghaa
علم حضرت امیرالمومنین علیه السلام مردی یهودی نزد حضرت علی علیه السلام آمده و گفت عددی به من بگو بدون کسری نصف و ثلث و ربع و خمس و سدس و سبع و ثمن و تسع و عشر داشته باشد.( یعنی عددی به من بگو که نصف و یک سوم و یک چهارم و یک پنجم و یک ششم و یک هفتم و یک هشتم و یک نهم و یک دهم آن کسری نباشد. و یا اینکه عددی به من بگو که بر اعداد 2 تا 10 بخشپذیر باشد) - علی علیه السلام به وی فرمودند: اگر بگویم مسلمان می شوی؟ - گفت: آری - پس به وی فرمودند: «اضرب ایام اسبوعک فی سنتک» روزهای هفته ات را در سالت ضرب کن. یعنی 7 (ایام هفته) را در 360 (ایام سال یهودی) ضرب کن که حاصل آن مطلوب توست. و چون یهودی آن را صحیح یافت مسلمان شد. 💠 @Nahjolbalaghaa
یه شب دلم گرفته بود..mp3
2.06M
یه شب دلم گرفته بود💔😔 از دوریه صاحب الزمان🥺 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کربلایی مجتبی رمضانی🎤 🤲اَللّهُمَ عَجِل لِوَلِیِکَ الفَرَج😭 💠 @Nahjolbalaghaa
✍امیرالمؤمنین علیه السلام.... 🟣از كسانى نباش كه از آنچه به او رسيد شكر گزار نيست، و از آنچه مانده زياده طلب است 🟡حکیمی از شخصی پرسید: روزگار چگونه است؟ شخص با ناراحتی گفت: چه بگویم امروز از گرسنگی مجبورشدم کوزه سفالی که یادگار سیصد ساله اجدادیم بود را بفروشم ونانی تهیه کنم.حکیم گفت: خداوند روزی ات را سیصد سال پیش کنار گذاشته و اینگونه ناسپاسی می کنی؟… 📚قسمتی از حکمت 150نهج البلاغه شویم 👇🏻👇🏻 💠 @Nahjolbalaghaa
یه‌چیزی‌بگم؟!' میگم‌کہ‌ بیاین‌فقط‌‌بچھ‌مذهبیہ‌فضای‌مجازی‌نباشیم✌️🏻 درعالم‌واقعی‌هم ‌جوری‌رفتارکنیم‌که‌بگن اوه‌بچھ‌مذهبی🙂🍃 اونجاست‌کہ‌بخودت‌میبالی‌و دل‌امام‌زمانت‌شادھ♥️(: قبول‌داری‌دیگه‌نه؟🚶🏻‍♂ 💠 @Nahjolbalaghaa
🔸فلسفه نماز 🔹امام علی علیه السلام فرمودند 🍃1⃣پاک شدن از تکبر : خدای بزرگ نماز را واجب فرمود تا انسان را از تکبر و گردنکشی پاک گرداند(حکمت ۲۵۲) 🍃2⃣تواضع در برابر خداوند : بندگان مؤمن هنگامی که نماز می خوانند ساییدن گونه ها به خاک نشانه تواضع و گزاردن اعضای شریف بر زمین، دلیل کوچکی و اظهار حقارت است. (خطبه ۲۳۴) 🍃3⃣اعمال تابع نمازند بدان که هر عملی از اعمال تو تابع نمازت می باشد. (نامه ۲۷) 🍃4⃣مصونیت به وسیله نماز خداوند متعال بندگان مؤمن خود را به وسیله نمازها حفظ میکند (خطبه ۱۹۲) 🍃5⃣از بین برنده گناهان نماز، گناهان را مانند ریزش برگ درختان فرو می ریزد. (خطبه ۱۹۰) 💠 @Nahjolbalaghaa
سلام فرمانده 2.mp3
18.07M
سلام فرمانده ۲ رونمایی شد گوش کنید ، عالیه😃✨
حکمت 61 - از ویژگیهای زنان وَ قَالَ عليه‌السلام اَلْمَرْأَةُ عَقْرَبٌ حُلْوَةُ اَللَّسْبَةِ و درود خدا بر او، فرمود: نيش زن شيرين است. 💠 @Nahjolbalaghaa
نهج البلاغه
#نهج‌البلاغه‌ حکمت 61 - از ویژگیهای زنان وَ قَالَ عليه‌السلام اَلْمَرْأَةُ عَقْرَبٌ حُلْوَةُ اَ
شرح حکمت 👇👇 امام عليه السلام در اين سخن حكيمانه به يكى از ويژگى‌هاى متضاد زنان اشاره كرده مى‌فرمايد: «زن عقربى است كه نيش زدن او شيرين است»؛ (ألْمَرْأَةُ‌ عَقْرَبٌ‌ حُلْوَةُ‌ اللَّبْسَةِ‌) . شارحان نهج البلاغه هم در تفسير اين جمله اختلاف فراوان دارند و هم در اين‌كه آيا نسخۀ اصلى لَسبه است يا لِبسه (بر وزن حسبه). در نسخۀ محمد عبده لِبسه آمده كه به معناى معاشرت و ملابست است، بنابراين نسخه، تفسير جملۀ بالا چنين است: زن گرچه همچون عقرب گزنده است؛ اما معاشرت با او داراى فوايد و بركات و آثار مثبتى است كه آن را جبران مى‌كند و به دليل اين آثار معاشرت با او مطلوب است. همان‌گونه كه قرآن مجيد هم به آن اشاره كرده مى‌فرمايد: ««وَ مِنْ‌ آيٰاتِهِ‌ أَنْ‌ خَلَقَ‌ لَكُمْ‌ مِنْ‌ أَنْفُسِكُمْ‌ أَزْوٰاجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْهٰا»؛ از آيات خدا اين است كه براى شما همسرانى از جنس شما آفريد تا در كنار آنها آرامش پيدا كنيد» و در جايى ديگر مى‌فرمايد: ««هُنَّ‌ لِبٰاسٌ‌ لَكُمْ‌ وَ أَنْتُمْ‌ لِبٰاسٌ‌ لَهُنَّ‌»؛ زنان براى شما همچون لباس هستند و شما براى آنها همانند لباس (هر دو زينت هم هستيد و هر دو سبب حفظ يكديگر)». ولى در غالب نسخه‌هاى ديگر مانند نسخۀ مورد بحث ما «لَبسه» آمده است كه به معنى نيش زدن است. در اين‌كه اگر زن همچون عقرب باشد چگونه نيش زدن او شيرين است شايد از آن رو كه در كنار نيش‌هاى او نوش‌هاى فراوانى نيز وجود دارد كه نيش‌هاى او را قابل تحمل بلكه شيرين مى‌كند. با توجه به اين‌كه آنچه در مورد عقرب مناسب مى‌رسد نيش است نه معاشرت كردن اين تفسير از تفسير عبده مناسب‌تر است. در اينجا تفسير سومى است كه مرحوم كمره‌اى آن را در شرح نهج البلاغه خود آورده و مى‌گويد: منظور از اين كلام حكمت‌آميز اين است كه به همۀ مردان و مخصوصاً جوانان هشدار داده شود كه از زنان آلوده بپرهيزند، زيرا آنها همچون عقربند، هرچند ظاهراً نيش شيرينى دارند؛ ولى هرگز نبايد فريب ظاهر زيباى آنها را خورد و در دام سم كشندۀ آنها افتاد. 💠 @Nahjolbalaghaa