🏴 در کتاب عبقری الحسان آمده:
حاج ملا سلطانعلی تبریزی که از عابدان و زاهدان روزگار بود نقل میکند:
شبی در عالم رویا امام عصر علیه السلام را دیدم...
🔻پرسیدم:
آن کدام مصیبت است که هر صبح و شام بر آن خون گریه میکنید؟!
آیا مصیبت حضرت علی اکبر علیه السلام است؟
فرمودند:
نه! اگر حضرت علی اکبر علیه السلام زنده بود او هم بر آن مصیبت خون گریه میکرد!
🔻پرسیدم:
آیا مصیبت حضرت عباس علیه السلام است؟
فرمودند:
نه! اگر حضرت عباس علیه السلام در حيات بود، او هم در اين مصيبت، خون گريه مىكرد.
🔻عرض کردم:
پس حتما مصیبت امام حسین علیه السلام است.
فرمودند:
اگر حضرت سيدالشهدا عليه السلام در حيات بود، ايشان هم در اين مصيبت، خون گريه مىكردند.
🔻عرض كردم:
پس اين كدام مصيبت است كه من نمىدانم؟
فرمودند:
آن مصيبت اسيرى حضرت زينب سلام الله علیها است.
📚برگرفته از عبقری الحسان ج2 ص458
#اربعین
💠 @Nahjolbalaghaa
۱۳ مرداد ۱۴۰۲
*💐 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام : *
🍋 السَّخَاءُ مَا کَانَ ابْتِدَاءً، فَأَمَّا مَا کَانَ عَنْ مَسْأَلَة فَحَیَاءٌ وَتَذَمُّمٌ
*🍏 سخاوت واقعی :*
سخاوت آن است که تو آغاز کنی ، زیرا آنچه با درخواست داده می شود یا از روی شرم و یا از بیم شنیدن سخن ناپسند است.
*📚 #نهج_البلاغه ، #حکمت ۵۳
°•کپی با ذکر #صلوات آزاد است•°
کانال 📚 نــَهْـ ْـج البَلاغه 📚
💠 @Nahjolbalaghaa
۱۳ مرداد ۱۴۰۲
دشمن از دو تا سیاهی میترسه؛
یکی سیاهی عزای حسین(ع)،
یکی چادر سیاه مادر ...
اما از چادر بیشتر؛
چون عزای حسین(ع) فقط دو ماهه،
اما سیاهی چادر مادر تمام سال شهر
رو پر از نور حضرت زهرا میکنه ...
#حجاب
۱۳ مرداد ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حسین تو قلبم داره ریشه ...
#امام_حسین
۱۳ مرداد ۱۴۰۲
نهج البلاغه
حکمت 205 - وسعت علم و علم آموزی
وَ قَالَ عليهالسلام كُلُّ وِعَاءٍ يَضِيقُ بِمَا جُعِلَ فِيهِ إِلاَّ وِعَاءَ اَلْعِلْمِ فَإِنَّهُ يَتَّسِعُ بِهِ
و درود خدا بر او، فرمود: هر ظرفى با ريختن چيزى در آن پر مىشود جز ظرف دانش كه هر چه در آن جاى دهى، وسعتش بيشتر مىشود.
#نهجالبلاغه
💠 @Nahjolbalaghaa
۱۴ مرداد ۱۴۰۲
فرقی دگر ندارد ایام سخت و سهلش
ما را غم حسین(ع)بس، دنیا برای اهلش
محدثه فلاحی
#مُحْرِم_مُحَرّم
۱۴ مرداد ۱۴۰۲
آقای امام حسینِ عزیز،
شما ساکنِ همیشگیِ سمت چپِ
قفسه سینهیِ تکتکِ ما روسیاهها هستیا
نکنه نگاهتو ازمون بدزدی؟!
رو سیاهیم؟!
قبول..
نوکرِ خوبی نیستیم؟!
اینم قبول..
ولی شما همه رو میخرین مگه نه؟!
میشه مارم بخرین؟!
لطفا . . .♥:)
حدیث کریمی از مشهدم
#امام_حسین
#مُحْرِم_مُحَرّم
💠 @Nahjolbalaghaa
۱۴ مرداد ۱۴۰۲
#حرف_حق
مولا جانمون امیرالمومنین علی علیهالسلام میفرماید:
گناه نکردن بهتر از کاره خوب کردنه
انصافا هیچی به اندازهٔ این حدیث ارزش گناه
نکردن در برابره انجام کار خوب رو نشون نمیده
مثلا اینکه تو تصمیم بگیری به عشق امام
زمان نگاه حرام یا فحش دادن رو ترک کنی
خیلی ارزشش بیشتر ازینه که صرفا بری یه دعا
کمیل بخونی و برا فرج دعا کنی...
اگه میخوای واقعا امام زمان رو خوشحال و
هیجان زده کنی به عشق ظهورش گناهاتو ترک کن
نزار شیطون با مستحبات سرگرمت کنه...
باور کن اگه کاره خوب کنی ولی خودسازی
نکنی تبدیل به شمر میشی...
شمر نماز شب میخوند قران میخوند حج
میرفت ولی در نهایت سر امام زمانش رو برید
چون کارای خوبش بجای اینکه روحشو قوی
کنه هوای نفسشو قوی کردهبود....
چرا؟چون تو فازه خودسازی نبود اصلا
#خودساز
#مُحْرِم_مُحَرّم
💠 @Nahjolbalaghaa
۱۴ مرداد ۱۴۰۲
من دعا گوی هر مؤمنی هستم
که مصیبت جدّ شهیدم را یاد کند
و پس از آن برای تعجیل
فرج و تایید من دعا کند ..
-اماممهدی(عج)-
بهرامی از گلپایگان
#امام_حسین
#مُحْرِم_مُحَرّم
💠 @Nahjolbalaghaa
۱۴ مرداد ۱۴۰۲
*💐 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام : *
🍋 السَّخَاءُ مَا کَانَ ابْتِدَاءً، فَأَمَّا مَا کَانَ عَنْ مَسْأَلَة فَحَیَاءٌ وَتَذَمُّمٌ
*🍏 سخاوت واقعی :*
سخاوت آن است که تو آغاز کنی ، زیرا آنچه با درخواست داده می شود یا از روی شرم و یا از بیم شنیدن سخن ناپسند است.
*📚 #نهج_البلاغه ، #حکمت ۵۳
°•کپی با ذکر #صلوات آزاد است•°
کانال 📚 نــَهْـ ْـج البَلاغه 📚
💠 @Nahjolbalaghaa
۱۴ مرداد ۱۴۰۲
۱۴ مرداد ۱۴۰۲
نهج البلاغه
نهج البلاغه حکمت 205 - وسعت علم و علم آموزی وَ قَالَ عليهالسلام كُلُّ وِعَاءٍ يَضِيقُ بِمَا جُعِ
شرح حکمت 👇👇
امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه به نكتۀ مهمى دربارۀ اهميت علم و دانش اشاره مىكند و مىفرمايد: «هر ظرفى بر اثر قرار دادن چيزى در آن از وسعتش كاسته مىشود مگر پيمانۀ علم كه هرقدر از دانش در آن جاى گيرد وسعتش افزون مىگردد!»؛ (كُلُّ وِعَاءٍ يَضِيقُ بِمَا جُعِلَ فِيهِ إِلَّا وِعَاءَ الْعِلْمِ، فَإِنَّهُ يَتَّسِعُ بِهِ) . اين نكتۀ بسيار دقيقى است كه امام عليه السلام به آن اشاره فرموده است. حقيقت اين است كه در «وعاء» (ظرف) مادى گنجايش محدودى وجود دارد كه اگر چيزى در آن قرار دهند تدريجاً محدود و سرانجام پر مىشود به گونهاى كه قابل قرار دادن چيز ديگرى در آن نيست؛ ولى روح و فكر و قوۀ عاقلۀ انسان كاملاً با آن متفاوت است؛ هرقدر علوم تازه در آن قرار دهند گويى گنجايش بيشرتى پيدا مىكند هر علمى سرچشمۀ علم ديگرى مىشود و هر تجربهاى تجربۀ ديگرى با خود مىآورد وبه يك معنا تا بىنهايت پيش مىرود و اين دليل اهميت فوقالعادۀ آن و اشاره است به اين كه ما از فراگيرى علوم هرگز خسته نشويم كه واقعاً خسته كننده نيست، بلكه نشاطآور و روح پرور است. هنگامى كه انسان مىبيند در كنار نهالى كه از يك مسئلۀ علمى در سرزمين مغز خود كاشته نهالهاى ديگرى جوانه مىزند و مىرويد و اطراف خود را پر گل مىكند، قطعاً به شوق و نشاط مىآيد. حتى مغزهاى كامپيوترى كه در عصر و زمان ما به وجود آمده و بعضى از روى ناآگاهى گمان مىبرند مىتواند روزى جانشين مغز انسان شود هر كدام ظرفيت محدودى دارند كه وقتى اشباع شد مطلب تازهاى را نمىپذيرد در حالى كه روح آدمى چنين نيست و بسيارند دانشمندان بزرگى كه تا آخرين لحظههاى عمر در تكاپوى علم و دانش بوده و هر روز حتى در واپسين ساعات عمر حقيقت تازهاى را كشف مىكردند. از جمله كسانى كه به اين حقيقت در شرح كلام حكيمانۀ بالا اشاره كرده ابن ابى الحديد معتزلى است كه در شرح نهج البلاغۀ خود چنين مىگويد: «در ذيل اين كلام سرّ عظيمى نهفته شده و رمزى است به معناى شريف پيچيدهاى كه طرفداران نفس ناطقه (روح مجرد) از اين راه دليل براى اثبات عقيدۀ خود گرفتهاند نتيجۀ آن اين است كه قواى جسمانى بر اثر تكرار افعال خسته و ناتوان مىشوند؛ مثلاً هر گاه با چشمهاى خود پيوسته صحنههايى را ببينيم چشم خسته مىشود و اگر باز هم ادامه دهيم ممكن است چشم صدمه ببيند.
#نهجالبلاغه
💠 @Nahjolbalaghaa
۱۴ مرداد ۱۴۰۲