نهج البلاغه
نهج البلاغه حکمت 209 - خبر از ظهور حضرت مهدى عليه السلام وَ قَالَ عليهالسلام لَتَعْطِفَنَّ اَلدّ
شرح حکمت 👇👇
امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانۀ خود خبر مسرتبخشى از آيندۀ اهل بيت و پيروان مكتب آنها مىدهد و مىفرمايد: «دنيا همچون شتر بدخويى است كه بعد از چموشى به ما روى مىآورد و همچون شترى است كه دوشندۀ شير را گاز مىگيرد تا شير را براى فرزندش نگهدارى كند. سپس امام آيۀ 5 سورۀ «قصص» را تلاوت فرمود: ما مىخواهيم بر مستضعفان زمين منت گذاريم و آنها را پيشوايان و وارثان آن قرار دهيم»؛ (لَتَعْطِفَنَّ الدُّنْيَا عَلَيْنَا بَعْدَ شِمَاسِهَا عَطْفَ الضَّرُوسِ عَلَى وَلَدِهَا، وَ تَلَا عَقِيبَ ذَلِكَ: « وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوٰارِثِينَ ») . «شِماس» (بر وزن كتاب) معناى مصدرى دارد و در اصل به معناى سركشى و چموشى حيوان است، سپس در مورد انسانهاى سركش و عصيانگر نيز به كار رفته است و شَماس (بر وزن تماس) معناى وصفى آن است و به حيوان سركش و انسان عصيانگر گفته مىشود. «عطف» (بر وزن فتح) به معناى تمايل پيدا كردن يا مايل ساختن به چيزى است. اين واژه گاهى به صورت متعدى به كار مىرود كه به معنى مايل ساختن است و زمانى با «إلى» متعدى مىشود كه به معنى مايل شدن به چيزى است و هنگامى با «على» متعدى مىشود كه به معنى بازگشت به چيزى است و گاه با «عن» كه به معنى انصراف از چيزى است. «ضروس» از مادّۀ «ضَرْس» (بر وزن ترس) به معناى دندان گذاردن بر چيزى و فشار دادن است و «ضروس» به شتر كج خلقى مىگويند كه افراد را گاز مىگيرد. مفهوم جمله اين است: همانگونه كه شتر شيرده از دوشيدن شير خود ممانعت مىكند مبادا گرفتار كمبود شير براى بچهاش گردد و افرادى را كه به سراغ دوشيدن شير مىروند گاز مىگيرد همچنين در آينده دنيا به سوى ما باز مىگردد و به قدرت پروردگار، مخالفان ما سركوب مىشوند و حكومت به دست صالحان مىافتد، همانگونه كه قرآن مجيد وعده داده است
*🌳 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام:*
🍃 وَ قَالَ (عليه السلام): مَا الْمُبْتَلَي الَّذِي قَدِ اشْتَدَّ بِهِ الْبَلَاءُ بِأَحْوَجَ إِلَي الدُّعَاءِ الَّذِي لَا يَأْمَنُ الْبَلَاءَ
*🌿 ترغیب به خواندن دعا :*
و درود خدا بر او فرمود: آن كس كه به شدت گرفتار بلایی است نیازش به دعا بیشتر از دیگری نیست كه از بلا در امان نمی باشد.
*📚 #نهج_البلاغه ، #حکمت ۳۰۲
°•کپی با ذکر #صلوات آزاد است•°
کانال 📚 نــَهْـ ْـج البَلاغه 📚
💠 @Nahjolbalaghaa
*💐 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام : *
🍋 وَ قَالَ (عليه السلام): إِذَا ازْدَحَمَ الْجَوَابُ خَفِيَ الصَّوَابُ
*🍎 زیان چند پاسخ به یک سوال :*
و درود خدا بر او فرمود: هرگاه پاسخها همانند و زیاد باشد، پاسخ درست پنهان گردد.
*📚 #نهج_البلاغه ، #حکمت ۲۴۳
°•کپی با ذکر #صلوات آزاد است•°
کانال 📚 نــَهْـ ْـج البَلاغه 📚
💠 @Nahjolbalaghaa
*1- گریه نکردن از سختی دل است.*
*2-سختی دل از گناه زیاد است.*
*3-گناه زیاد از آرزوهای زیاد است.*
*4-آرزوی زیاد از فراموشی مرگ است.*
*5-فراموشی مرگ از محبت به مال دنیاست.*
*6- محبت به مال دنیا سرآغاز همه خطاهاست*
*1.مردم را با لقب صدا نکنید.*
*2.روزانه از خدا معذرت خواهی کنید.*
*3.خدا را همیشه ناظر خود ببینید.*
*4.لذت گناه را فانی و رنج آن را طولانی بدانید.*
*5.بدون تحقیق قضاوت نکنید.*
*6.اجازه ندهید نزد شما از کسی غیبت شود.*
*7.صدقه دهید،چشم به جیب مردم ندوزید.*
*8.شجاع باشید،مرگ یکبار به سراغتان می آید.*
*9.سعی کنید بعد از خود،نام نیک بجای بگذارید.*
*10.دین را زیاد سخت نگیرید.*
*11.با علما و دانشمندان با عمل ارتباط برقرار کنید.*
*12.انتقادپذیر باشید.*
*13.مکار و حیله گر نباشید.*
*14.حامی مستضعفان باشید.*
*15.اگر میدانید کسی به شما وام نمیدهد،از او تقاضا نکنید.*
*16.نیکوکار بمیرید.*
*17.خود را نماینده خدا در امر دین بدانید.*
*18.فحّاش و بذله گو نباشید.*
*19.بیشتر از طاقت خود عبادت نکنید.*
*20.رحم دل باشید.*
*21.با قرآن آشنا شوید.*
*22.تا میتوانید بدنبال حل گره مردم باشید.*
*( نهج البلاغه )*
💠 @Nahjolbalaghaa
نهج البلاغه
حکمت 209 - خبر از ظهور حضرت مهدى عليه السلام
وَ قَالَ عليهالسلام لَتَعْطِفَنَّ اَلدُّنْيَا عَلَيْنَا بَعْدَ شِمَاسِهَا عَطْفَ اَلضَّرُوسِ عَلَى وَلَدِهَا وَ تَلاَ عَقِيبَ ذَلِكَ وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى اَلَّذِينَ اُسْتُضْعِفُوا فِي اَلْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ اَلْوٰارِثِينَ
و درود خدا بر او، فرمود: دنيا پس از سركشى، به ما روى مىكند، چونان شتر مادّۀ بد خو كه به بچه خود مهربان گردد. (سپس اين آيه را خواند) «و اراده كرديم كه بر مستضعفين زمين، منّت گذارده آنان را امامان و وارثان حكومتها گردانيم
#نهجالبلاغه
💠 @Nahjolbalaghaa
نهج البلاغه
نهج البلاغه حکمت 209 - خبر از ظهور حضرت مهدى عليه السلام وَ قَالَ عليهالسلام لَتَعْطِفَنَّ اَلدّ
شرح حکمت 👇
امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانۀ خود خبر مسرتبخشى از آيندۀ اهل بيت و پيروان مكتب آنها مىدهد و مىفرمايد: «دنيا همچون شتر بدخويى است كه بعد از چموشى به ما روى مىآورد و همچون شترى است كه دوشندۀ شير را گاز مىگيرد تا شير را براى فرزندش نگهدارى كند. سپس امام آيۀ 5 سورۀ «قصص» را تلاوت فرمود: ما مىخواهيم بر مستضعفان زمين منت گذاريم و آنها را پيشوايان و وارثان آن قرار دهيم»؛ (لَتَعْطِفَنَّ الدُّنْيَا عَلَيْنَا بَعْدَ شِمَاسِهَا عَطْفَ الضَّرُوسِ عَلَى وَلَدِهَا، وَ تَلَا عَقِيبَ ذَلِكَ: « وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوٰارِثِينَ ») . «شِماس» (بر وزن كتاب) معناى مصدرى دارد و در اصل به معناى سركشى و چموشى حيوان است، سپس در مورد انسانهاى سركش و عصيانگر نيز به كار رفته است و شَماس (بر وزن تماس) معناى وصفى آن است و به حيوان سركش و انسان عصيانگر گفته مىشود. «عطف» (بر وزن فتح) به معناى تمايل پيدا كردن يا مايل ساختن به چيزى است. اين واژه گاهى به صورت متعدى به كار مىرود كه به معنى مايل ساختن است و زمانى با «إلى» متعدى مىشود كه به معنى مايل شدن به چيزى است و هنگامى با «على» متعدى مىشود كه به معنى بازگشت به چيزى است و گاه با «عن» كه به معنى انصراف از چيزى است. «ضروس» از مادّۀ «ضَرْس» (بر وزن ترس) به معناى دندان گذاردن بر چيزى و فشار دادن است و «ضروس» به شتر كج خلقى مىگويند كه افراد را گاز مىگيرد. مفهوم جمله اين است: همانگونه كه شتر شيرده از دوشيدن شير خود ممانعت مىكند مبادا گرفتار كمبود شير براى بچهاش گردد و افرادى را كه به سراغ دوشيدن شير مىروند گاز مىگيرد همچنين در آينده دنيا به سوى ما باز مىگردد و به قدرت پروردگار، مخالفان ما سركوب مىشوند و حكومت به دست صالحان مىافتد، همانگونه كه قرآن مجيد وعده داده است.
#نهجالبلاغه
💠 @Nahjolbalaghaa
خیلی جالبه نه..
یه قانون هست که میگه هر چی دنبال راحتی باشی، راحتی از تو فرار میکنه.. هر چی دنبال پول باشی، پول از تو فرار میکنه.. هر چی دنبال رفاه باشی بیشتر ازت فرار میکنه.. جالبه که حدیث هم داریم دربارش که امام علی میفرمایند: «تو مراقب آخرتت باش دنیا خودش ذلیلانه پیش تو میآید»
منتهی ما باور نمیکنیم، اذیت میشیم خودمون..
#نهجالبلاغه
💠 @Nahjolbalaghaa
*💐 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام : *
🌸 قَالَ (عليه السلام): كُنْ فِي الْفِتْنَةِ كَابْنِ اللَّبُونِ لَا ظَهْرٌ فَيُرْكَبَ وَ لَا ضَرْعٌ فَيُحْلَبَ
*🍏 در فتنه ها اینگونه باش :*
درود خدا بر او فرمود: در فتنه ها، چونان شتر دوساله باش، نه پشتی دارد كه سواری دهد، و نه پستانی تا او را بدوشند.
*📚 #نهج_البلاغه ، #حکمت ۱
°•کپی با ذکر #صلوات آزاد است•°
کانال 📚 نــَهْـ ْـج البَلاغه 📚
💠 @Nahjolbalaghaa
*🍇 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام : *
🥥 و من كتاب له (عليه السلام)
فَسُبْحَانَ اللَّهِ مَا أَشَدَّ لُزُومَكَ لِلْأَهْوَاءَ الْمُبْتَدَعَةِ وَ الْحَيْرَةِ الْمُتَّبَعَةِ مَعَ تَضْيِيعِ الْحَقَائِقِ وَ اطِّرَاحِ الْوَثَائِقِ الَّتِي هِيَ لِلَّهِ طِلْبَةٌ وَ عَلَي عِبَادِهِ حُجَّةٌ فَأَمَّا إِكْثَارُكَ الْحِجَاجَ عَلَي عُثْمَانَ وَ قَتَلَتِهِ فَإِنَّكَ إِنَّمَا نَصَرْتَ عُثْمَانَ حَيْثُ كَانَ النَّصْرُ لَكَ وَ خَذَلْتَهُ حَيْثُ كَانَ النَّصْرُ لَهُ وَ السَّلَامُ.
*🍈 افشای ادعای دروغین معاویه :*
پس خدای را سپاس! معاویه تو چه سخت به هوسهای بدعتزا، و سرگردانی پایدار، وابسته ای؟ حقیقتها را تباه كرده، و پیمانها را شكسته ای، پیمانهایی كه خواسته خدا و حجت خدا بر بندگان او بود. اما پرگویی تو نسبت به عثمان و كشندگان او را جواب آن است كه: تو عثمان را هنگامی یاری دادی كه انتظار پیروزی او را داشتی، و آنگاه كه یاری تو به سود او بود او را خوار گذاشتی، با درود.
*📚 #نهج_البلاغه ، #نامه ۳۷
°•کپی با ذکر #صلوات آزاد است•°
کانال نــَهْـ ْـج البَلاغه
#نهجالبلاغه
💠 @Nahjolbalaghaa
امشب شب شهادت آقاجان امام سجاد علیهالسلامه.. مصیبتهایی که امام حسین کشید رو دید و مضاف بر اون مصیبتهای بعد امام رو هم دید.. شام.. حرم.. اسارت.. 💔
تا آخر عمرش هر شب اشک و آه و گریه کار حضرت بود.. امشب شب شهادت راوی کربلاست.. روضههای غیرت.. امون از مردی که دست بسته باشه و دشمن جسارت کنه به اهل حرم.. 💔😭
💠 @Nahjolbalaghaa
کاروان اسرا رو بردن بازار یهودیای شام..
گفتن اینا زن و بچههای علی هستن..
که پدران شما رو در خیبر کشت..
این شما و این سنگ و این آتش و این دختران
💔😭 وای از این مصیبت.. 😭
برای اینکه تو امروز بتونی هدایت بشی، خیلی زحمت کشیدن این خاندان.. سعی کن هدایت بشی.. تلاش کن برای هدایت.. جهاد کن برای هدایت.. تا قدری از زحماتشون رو جبران کنی💔