eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
ترجمه کتاب الغدیر🔹 ✅ قسمت: چهل و یکم 🔷واقعه غدیرخم #علامه‌امینی ۞ﺁﻳﻪ ﺗﺒﻠﻴﻎ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺁﻳﺎﺕ ﻛﺮﻳﻤﻪ:
ترجمه کتاب الغدیر🔹 ✅ قسمت: چهل و دوم 🔷واقعه غدیرخم ﺑﻔﻬﻤﻴﺪ ﻣﺤﻜﻢ ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ (ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ﻭ ﺻﺮﻳﺢ ﺁﻧﺮﺍ) ﻭ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻧﻜﻨﻴﺪ ﻣﺘﺸﺎﺑﻪ ﺁﻧﺮﺍ (ﺁﻳﺎﺗﻴﻜﻪ ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪ ﺑﻪ ﺑﻴﺎﻥ ﻭ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻭ ﺗﻮﺿﻴﺢ ﻭ ﺗﺎﻭﻳﻞ ﺍﺳﺖ) ﻭ ﻫﺮﮔﺰ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺩﺭﺳﺖ ﻧﺘﻮﺍﻧﺪ ﻛﺮﺩ ﺁﻧﺮﺍ ﻣﮕﺮ ﻛﺴﻴﻜﻪ ﻣﻦ ﺩﺳﺖ ﺍﻭ ﺭﺍ ﮔﺮﻓﺘﻪ‌ﺍﻡ ﻭ ﺑﺎﺯﻭﻱ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻠﻨﺪ ﻧﻤﻮﺩﻩ‌ﺍﻡ ﻭ ﺑﺸﻤﺎ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻴﺪﻫﻢ: ﻫﺮ ﻛﺲ ﻣﻦ ﻣﻮﻟﺎﻱ ﺍﻭﻳﻢ، ﺍﻳﻦ ﻋﻠﻲ ﻣﻮﻟﺎﻱ ﺍﻭ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﻣﻮﺍﻟﺎﺕ ﺍﻭ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺁﻧﺮﺍ ﺑﺮﻣﻦ ﻧﺎﺯﻝ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﺁﮔﺎﻩ ﺑﺎﺷﻴﺪ، ﺑﻄﻮﺭ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻭﻇﻴﻔﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺩﺍﺀ ﻧﻤﻮﺩﻡ، ﺁﮔﺎﻩ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﺍﻣﺮ ﺣﻖ ﺭﺍ ﺍﺑﻠﺎﻍ ﻛﺮﺩﻡ، ﺁﮔﺎﻩ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﻣﺎﻣﻮﺭ ﺑﻮﺩﻡ ﺑﺸﻤﺎ ﺷﻨﻮﺍﻧﻴﺪﻡ، ﺁﮔﺎﻩ ﺑﺎﺷﻴﺪ، ﺁﻧﭽﻪ ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪ ﺑﻪ ﺗﻮﺿﻴﺢ ﺑﻮﺩ ﺗﻮﺿﻴﺢ ﻧﻤﻮﺩﻡ، ﺍﻣﺎﺭﺕ ﻭ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﻲ ﻣﻮﻣﻨﻴﻦ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻣﻦ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﺣﺪﻱ ﺟﺰ ﺍﻭ ﺭﻭﺍ ﻧﻴﺴﺖ ﺳﭙﺲ، ﺍﻭ ﺭﺍ (ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺭﺍ) ﺑﺒﺎﻟﺎ ﺑﻠﻨﺪ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﺗﺎ ﺑﺤﺪﻱ ﻛﻪ ﭘﺎﻱ ﺍﻭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺯﺍﻧﻮﻱ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺖ، ﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺍﻱ ﮔﺮﻭﻩ ﻣﺮﺩﻡ، ﺍﻳﻦ ﺑﺮﺍﺩﺭ ﻣﻦ، ﻭ ﻭﺻﻲ ﻣﻦ ﻭ ﻓﺮﺍ ﮔﻴﺮﻧﺪﻩ ﻋﻠﻢ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺟﺎﻧﺸﻴﻦ ﻣﻦ ﺑﺮ ﻫﺮ ﻛﺲ ﻛﻪ ﺑﻤﻦ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻭ ﺑﺮ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻛﺘﺎﺏ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻣﻦ، ﻭ ﺩﺭ ﺭﻭﺍﻳﺘﻲ ﺍﻓﺰﻭﺩ. ﺍﻟﻠﻬﻢ ﻭﺍﻝ ﻣﻦ ﻭﺍﻟﺎﻩ ﻭ ﻋﺎﺩ ﻣﻦ ﻋﺎﺩﺍﻩ ﻭ ﺍﻟﻌﻦ ﻣﻦ ﺍﻧﻜﺮﻩ، ﻭ ﺍﻏﻀﺐ ﻋﻠﻲ ﻣﻦ ﺟﺤﺪ ﺣﻘﻪ. ﻳﻌﻨﻲ ﺑﺎﺭ ﺧﺪﺍﻳﺎ ﺩﻭﺳﺖ ﺑﺪﺍﺭ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻭ ﺩﺷﻤﻦ ﺑﺪﺍﺭ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﺍﻭ ﺭﺍ، ﻭ ﺍﺯ ﺭﺣﻤﺖ ﺧﻮﺩ ﺩﻭﺭ ﺩﺍﺭ ﻣﻨﻜﺮﻳﻦ ﺍﻭ ﺭﺍ، ﻭ ﺧﺸﻢ ﻓﺮﻣﺎ ﺑﺮ ﻛﺴﻴﻜﻪ ﺣﻖ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺍﻧﻜﺎﺭ ﻧﻤﺎﻳﺪ. ﺑﺎﺭ ﺧﺪﺍﻳﺎ ﺗﻮ ﻧﺎﺯﻝ ﻓﺮﻣﻮﺩﻱ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﻛﺮﺩﻥ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﺮ ﺑﺮﺍﻱ ﻋﻠﻲ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺭﺍ: " ﺍﻟﻴﻮﻡ ﺍﻛﻤﻠﺖ ﻟﻜﻢ ﺩﻳﻨﻜﻢ " (ﺑﺎﻣﺎﻣﺘﻪ) ﻳﻌﻨﻲ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﻛﺎﻣﻞ ﺳﺎﺧﺘﻢ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺩﻳﻦ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ، ﺑﺴﺒﺐ ﺍﻣﺎﻣﺖ ﺍﻭ، ﭘﺲ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺑﻪ ﭘﻴﺸﻮﺍﺋﻲ ﺍﻭ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ (ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻣﺎﻥ) ﻛﻪ ﺍﺯ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﻣﻦ ﺍﺯ ﺻﻠﺐ ﺍﻭ ﺍﺳﺖ ﺗﺎ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺗﻦ ﻧﺪﻫﻨﺪ، ﺍﻳﻦ ﮔﺮﻭﻩ ﺍﻋﻤﺎﻟﺸﺎﻥ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﻣﻴﺸﻮﺩ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺩﺭ ﺁﺗﺶ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺑﻮﺩ، ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺍﺑﻠﻴﺲ ﺑﺎﻋﺚ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺷﺪﻥ ﺁﺩﻡ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ (ﺑﺎ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪﻩ ﺧﺪﺍ ﺑﻮﺩ) ﮔﺮﺩﻳﺪ، ﺑﺴﺒﺐ ﺣﺴﺪ، ﭘﺲ ﺣﺴﺪ ﻧﻮﺭﺯﻳﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺷﻤﺎ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻗﺪﻣﻬﺎﻱ ﺷﻤﺎ ﺑﻠﻐﺰﺩ، ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻋﻠﻲ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﺳﻮﺭﻩ " ﻭ ﺍﻟﻌﺼﺮ، ﺍﻥ ﺍﻟﺎﻧﺴﺎﻥ ﻟﻔﻲ ﺧﺴﺮ ". [ ﺻﻔﺤﻪ 92] ﺍﻱ ﮔﺮﻭﻩ ﻣﺮﺩﻡ: ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻴﺎﻭﺭﻳﺪ ﺑﺨﺪﺍ ﻭ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻭ، ﻭ ﺑﻨﻮﺭﻳﻜﻪ ﺑﺎ ﺍﻭ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪﻩ، ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺁﻧﻜﻪ ﭼﻬﺮﻩ ﻫﺎﺋﻲ ﺭﺍ ﺩﮔﺮﮔﻮﻥ ﺳﺎﺯﻳﻢ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭘﺸﺖ ﺳﺮ ﺑﺮﮔﺮﺩﺍﻧﻴﻢ ﻳﺎ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻟﻌﻨﺖ ﻛﻨﻴﻢ ﻫﻤﺎﻧﻄﻮﺭ ﻛﻪ ﺍﺻﺤﺎﺏ ﺳﺒﺖ ﺭﺍ ﻟﻌﻨﺖ ﻧﻤﻮﺩﻳﻢ، ﺁﻥ ﻧﻮﺭ ﺍﺯ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﺭ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺳﭙﺲ ﺩﺭ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺩﺭ ﻧﺴﻞ ﺍﻭ ﺍﺳﺖ ﺗﺎ ﻗﺎﺋﻢ ﻣﻬﺪﻱ. ﺍﻱ ﮔﺮﻭﻩ ﻣﺮﺩﻡ: ﺑﺰﻭﺩﻱ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻣﻦ، ﭘﻴﺸﻮﺍﻳﺎﻧﻲ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺑﺴﻮﻱ ﺁﺗﺶ ﺩﻋﻮﺕ ﻣﻴﻜﻨﻨﺪ (ﭘﻴﺮﻭﺍﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻣﺴﺘﺤﻖ ﻋﺬﺍﺏ ﺍﻟﻬﻲ ﻣﻴﻨﻤﺎﻳﻨﺪ) ﻭ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﻛﺴﻲ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻳﺎﺭﻱ ﻧﻤﻴﻜﻨﺪ، ﻭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻭ ﻣﻦ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻴﺰﺍﺭﻳﻢ، ﺁﻧﺎﻥ ﻭ ﻳﺎﺭﺍﻥ ﻭ ﭘﻴﺮﻭﺍﻧﺸﺎﻥ ﺩﺭ ﭘﺴﺖ ﺗﺮﻳﻦ ﺩﺭﺟﺎﺕ ﺟﻬﻨﻢ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺑﻮﺩ، ﻭ ﺯﻭﺩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻣﺮ ﺧﻠﺎﻓﺖ ﺭﺍ ﺑﺪﻭﻥ ﺣﻖ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﺑﭙﺎﺩﺷﺎﻫﻲ (ﻭ ﺗﺴﻠﻂ ﺧﻮﺩﺧﻮﺍﻫﺎﻧﻪ ﺑﺮ ﺧﻠﻖ) ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﻧﻤﻮﺩ، ﭘﺲ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻤﺠﺎﺯﺍﺕ ﺷﻤﺎﻣﻲ ﭘﺮﺩﺍﺯﺩ ﺍﻱ ﮔﺮﻭﻩ ﺟﻦ ﻭ ﺍﻧﺲ، ﻭ ﺑﺴﻮﻱ ﺷﻤﺎ ﺷﺮﺍﺭﻩ‌ﻫﺎﻱ ﺁﺗﺶ ﻭ ﻣﺲ ﮔﺪﺍﺧﺘﻪ ﻭ ﺭﻭﺍﻥ ﻣﻴﺴﺎﺯﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺩﻳﮕﺮ ﺭﻭﻱ ﻧﺼﺮﺕ ﻧﺨﻮﺍﻫﻴﺪ ﺩﻳﺪ... ﺗﺎ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﺣﺪﻳﺚ- ﻧﻘﻞ ﺍﺯ " ﺿﻴﺎﺀ ﺍﻟﻌﺎﻟﻤﻴﻦ ". 2- ﺣﺎﻓﻆ، ﺍﺑﻦ ﺍﺑﻲ ﺣﺎﺗﻢ، ﺍﺑﻮ ﻣﺤﻤﺪ ﺣﻨﻈﻠﻲ، ﺭﺍﺯﻱ، ﻣﺘﻮﻓﺎﻱ 327 (ﺷﺮﺡ ﺣﺎﻝ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺝ 1 ﺹ 169 ﮔﺬﺷﺖ) ﺑﺎﺳﻨﺎﺩ ﺧﻮﺩ ﺍﺯ ﺍﺑﻲ ﺳﻌﻴﺪ ﺧﺪﺭﻱ ﺁﻭﺭﺩﻩ، ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ " ﻳﺎ ﺍﻳﻬﺎ ﺍﻟﺮﺳﻮﻝ ﺑﻠﻎ... " ﺭﻭﺯ ﻏﺪﻳﺮ ﺧﻢ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺑﺮ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪ. 3- ﺣﺎﻓﻆ، ﺍﺑﻮ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﻣﺤﺎﻣﻠﻲ ﻣﺘﻮﻓﺎﻱ 330 (ﺷﺮﺡ ﺣﺎﻝ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺝ 1 ﺹ 169 ﮔﺬﺷﺖ) ﺩﺭ ﺍﻣﺎﻟﻲ ﺧﻮﺩ ﺑﺎﺳﻨﺎﺩﺵ ﺍﺯ ﺍﺑﻦ ﻋﺒﺎﺱ ﺣﺪﻳﺜﻲ ﺭﺍ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺝ 1 ﺹ 98 ﮔﺬﺷﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺣﺪﻳﺚ ﻣﺰﺑﻮﺭ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ: ﺗﺎ ﺁﻧﮕﺎﻩ ﻛﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺑﻐﺪﻳﺮﺧﻢ ﺭﺳﻴﺪ، ﺧﺪﺍﻱ ﻋﺰ ﻭ ﺟﻞ ﺑﺮ ﺍﻭ ﻧﺎﺯﻝ ﻓﺮﻣﻮﺩ: " ﻳﺎ ﺍﻳﻬﺎ ﺍﻟﺮﺳﻮﻝ ﺑﻠﻎ ﻣﺎ ﺍﻧﺰﻝ ﺍﻟﻴﻚ ﻣﻦ ﺭﺑﻚ... " ﺗﺎ ﺁﺧﺮ ﺁﻳﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻧﺪﺍ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻧﻤﺎﺯ ﺑﭙﺎ ﺧﺎﺳﺖ ﻭ ﻧﻤﺎﺯ ﺟﻤﺎﻋﺖ ﺍﻋﻠﺎﻡ ﺷﺪ... ﺗﺎ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﺣﺪﻳﺚ ﺑﺸﺮﺣﻴﻜﻪ ﻣﺬﻛﻮﺭ ﺷﺪ. [ ﺻﻔﺤﻪ 93] 4- ﺣﺎﻓﻆ ﺍﺑﻮﺑﻜﺮ ﻓﺎﺭﺳﻲ، ﺷﻴﺮﺍﺯﻱ، ﻣﺘﻮﻓﺎﻱ 11/407 (ﺷﺮﺡ ﺣﺎﻝ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺝ 1 ﺹ 178 ﮔﺬﺷﺖ) ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ ﺧﻮﺩ " ﻣﺎ ﻧﺰﻝ ﻣﻦ ﺍﻟﻘﺮﺁﻥ ﻓﻲ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ " ﺑﺎﺳﻨﺎﺩ ﺍﺯ ﺍﺑﻦ ﻋﺒﺎﺱ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺭﻭﺯ ﻏﺪﻳﺮﺧﻢ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻋﻠﻲ ﺑﻦ ﺍﺑﻲ ﻃﺎﻟﺐ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻧﺎﺯﻝ ﮔﺸﺖ. 5- ﺣﺎﻓﻆ، ﺍﺑﻦ ﻣﺮﺩﻭﻳﻪ، ﻣﺘﻮﻟﺪ ﺳﺎﻝ 323 ﻭ ﻣﺘﻮﻓﺎﻱ ﺳﺎﻝ 416 (ﺷﺮﺡ ﺣﺎﻝ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺝ 1 ﺹ 178 ﮔﺬﺷﺖ) ﺑﺎﺳﻨﺎﺩ ﺧﻮﺩ ﺍﺯ ﺍﺑﻲ ﺳﻌﻴﺪ ﺧﺪﺭﻱ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ: ﺭﻭﺯ ﻏﺪﻳﺮ ﺧﻢ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻋﻠﻲ ﺑﻦ ﺍﺑﻲ ﻃﺎﻟﺐ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻧﺎﺯﻝ ﮔﺮﺩﻳﺪ. ﻭ ﺑﺎﺳﻨﺎﺩ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﺯ ﺍﺑﻦ ﻣﺴﻌﻮﺩ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻛﻪ ﮔﻮﻳﺪ: ﻣﺎ ﺩﺭ ﻋﻬﺪ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺭﺍ ﭼﻨﻴﻦ ﺗﻠﺎﻭﺕ ﻣﻴﻜﺮﺩﻳﻢ: ﻳﺎ ﺍﻳﻬﺎ ﺍﻟﺮﺳﻮﻝ ﺑﻠﻎ ﻣﺎ ﺍﻧﺰﻝ ﺍﻟﻴﻚ ﻣﻦ ﺭﺑﻚ ﺍﻥ ﻋﻠﻴﺎ ﻣﻮﻟﻲ ﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ، ﻭ ﺍﻥ ﻟﻢ ﺗﻔﻌﻞ ﻓﻤﺎ ﺑﻠﻐﺖ ﺭﺳﺎﻟﺘﻪ، ﻭ ﺍﻟﻠﻪ ﻳﻌﺼﻤﻚ ﻣﻦ ﺍﻟﻨﺎﺱ. ✔️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
🌳شجره آشوب« قسمت سی و پنجم » 📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام 🔻واکنش ام
🌳شجره آشوب« قسمت صد و سی و ششم » 📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام 🔻سوالی که ممکن است در اینجا مطرح شود اینکه چرا امام با چهره هایی نظیر طلحه و زبیر جنگید با اینکه جنگ با آن ها نیز به نفع معاویه بود و سبب می شد امام درگیر جبهه داخلی شود و از نبرد با بنی امیه باز بماند، اما حضرت با اشعث و مغیره و ... نجنگید؟ 🔻پاسخ اینکه، طلحه، زبیر و عایشه و اصحاب جمل، به علت قیام مسلحانه (کودتای نظامی ) و بر هم زدن امنیت عمومی جامعه، سبب شدند تا امام برای دفع این فتنه، گزینه نظامی را انتخاب کند. اما حضرت با کسانی هم چون اشعث و مغیره، هرچند از عناصر نفوذی بنی امیه بودند و در مقاطعی از تاریخ، شخصی مانند مغیره رسما به معاویه می پیوندد، به علت عدم قیام مسلحانه و جنگ نظامی، متفاوت برخورد می کرد. 🔻 رویکرد امام در برابر این افراد، تا حد امکان، کاهش هزینه های آن ها برای جامعه اسلامی، مدارا، آگاهی بخشی و بصیرت آفرینی نسبت به مواضع منافقین و نهایتا برخوردهای قهری (مانند آنچه نسبت به اشعث گفتیم)- ولی نه در حد جنگ نظامی- بود. این موضوع تا زمانی بود که آن ها علنا دست به قیام مسلحانه و برهم زدن امنیت جامعه نکنند. 📚 کتاب شجره آشوب 💬 نویسندگان: آقایان یوسفی و آقامیری ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﴾﷽﴿✨ ✅ برنامه‌ روزانه کانال : ✅🌷شنبه، سه‌شنبه و پنج شنبه شرح 🦋خطبه ها ✅🌹یکشنبه‌، دوشنبه وچهار‌شنبه‌ شرح 🌴حکمتها ✅☫روزانه‌تفسیر قرآن‌‌☫ ✅🌷شرح متنی و صوتی نامه ها بطور کامل در کانال بارگذاری شده و شرح آخرین نامه جهت سهولت در دسترسی، در اینجا آورده شده و بقیه نامه ها به هم پیوست میباشد⬇️ لینک شرح نامه ۷۹ ( آخرین نامه): https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/24783 ✅🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهج‌البلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گذاری شده و لینک‌های دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. «أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ» بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ ۚ تَعَالَىٰ عَمَّا يُشْرِكُونَ آسمانها و زمین را بحق آفرید. او برتر است از آنچه همتاى او قرار مى دهند! (نحل/۳) * خَلَقَ الْإِنسَانَ مِن نُّطْفَةٍ فَإِذَا هُوَ خَصِيمٌ مُّبِينٌ انسان را از نطفه بى ارزشى آفرید. و (این موجود ضعیف) سرانجام (موجودى فصیح، و) مدافع گویا و آشکار خویش گردید. (نحل/۴) * وَالْأَنْعَامَ خَلَقَهَا ۗ لَكُمْ فِيهَا دِفْءٌ وَمَنَافِعُ وَمِنْهَا تَأْكُلُونَ و چهارپایان را براى شما آفرید. در حالى که در آنها، وسیله پوشش، و منافع دیگرى است. و از (گوشت و شیر) آنها مى  خورید. (نحل/۵) *** وَلَكُمْ فِيهَا جَمَالٌ حِينَ تُرِيحُونَ وَحِينَ تَسْرَحُونَ و در آنها براى شما زینت و شکوه (فراوانى) است به هنگامى که آنها را به استراحتگاهشان باز مى گردانید، و هنگامى که (صبحگاهان) به صحرا مى فرستید. (نحل/۶) * وَتَحْمِلُ أَثْقَالَكُمْ إِلَىٰ بَلَدٍ لَّمْ تَكُونُوا بَالِغِيهِ إِلَّا بِشِقِّ الْأَنفُسِ ۚ إِنَّ رَبَّكُمْ لَرَءُوفٌ رَّحِيمٌ آنها بارهاى سنگین شما را به شهرى حمل مى کنند که خودتان جز با مشقّت زیاد، به آن نمى رسیدید. پروردگارتان به یقین رئوف و مهربان است. (نحل/۷) * وَالْخَيْلَ وَالْبِغَالَ وَالْحَمِيرَ لِتَرْكَبُوهَا وَزِينَةً ۚ وَيَخْلُقُ مَا لَا تَعْلَمُونَ (همچنین) اسبها و استرها و الاغها را (آفرید)، تا بر آنها سوار شوید و زینت شما باشد. و چیزهایى مى آفریندکه نمى دانید. (نحل/۸) @Nahjolbalaghe2
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
🔹تفسیر سوره مبارکه نحل آیات(۲و۱)🔹 ♨️فرمان عذاب نزدیک است همان گونه که قبلاً گفته شد قسمت مهمى از
🔹تفسیر سوره مبارکه نحل آیات (۳ الی۸)🔹 🐏منافع گوناگون حیوانات از آنجا که در آیات گذشته، سخن از نفى شرک به میان آمد در این آیات براى ریشه کن ساختن شرک، و توجه به خداوند یکتا، از دو راه وارد مى شود: نخست از طریق دلائل عقلى به وسیله نظام شگرف آفرینش و عظمت خلقت، و دیگر از طریق عاطفى و بیان نعمتهاى گوناگون خداوند نسبت به انسان، تا حسّ شکرگزارى او تحریک گردد و سرانجام وى را به خدا نزدیک سازد. در آغاز مى گوید: خداوند آسمانها و زمین را به حق آفرید (خَلَقَ السَّماواتِ وَ الأَرْضَ بِالْحَقِّ). حقانیت آسمان و زمین هم از نظام عجیب و آفرینش منظم و حساب شده آن روشن است و هم از هدف و منافعى که در آنها وجود دارد. و به دنبال آن اضافه مى کند: خدا برتر از آن است که براى او شریک مى سازند (تَعالى عَمّا یُشْرِکُونَ). آیا بتهائى که آنها را شریک او قرار داده اند، هرگز قادر به چنین خلقتى هستند ؟ و یا حتى مى توانند پشه کوچک و یا ذره غبارى بیافرینند!، با این حال چگونه آنها را شریک او قرار مى دهند؟! جالب این که: خود مشرکان این نظام عجیب و خلقت بدیع را که بیانگر علم و قدرت خالق است تنها از اللّه مى دانستند، ولى، با این حال به هنگام عبادت در برابر بتها به خاک مى افتادند. * * * بعد از اشاره به مسأله آفرینش آسمان و زمین و اسرار بى پایان آنها، سخن از خود انسان مى گوید، انسانى که به خودش از هر کس نزدیکتر است، مى فرماید: انسان را از نطفه بى ارزشى آفرید، اما سرانجام به جائى رسید که موجودى متفکر و فصیح و بلیغ و مدافع از خویشتن و سخن گوى آشکار شد (خَلَقَ الإِنْسانَ مِنْ نُطْفَة فَإِذا هُوَ خَصِیمٌ مُبِینٌ). نُطْفَه در اصل به معنى آب کم یا آب صاف است، سپس به قطرات آبى که از طریق لقاح سرچشمه پیدایش انسان مى شود، اطلاق شده است. در حقیقت با این تعبیر، مى خواهد عظمت قدرت خدا را مجسم کند که: از قطره آب بى ارزشى چه آفرینش عجیبى کرده است که میان قوس نزول و صعودى او این همه فاصله است. این، در صورتى است که خَصِیم را به معنى مدافع و بیانگر درون خویش بدانیم، همان گونه که در آیه ۱٠۵ سوره نساء مى خوانیم: وَ لاتَکُنْ لِلْخائِنِینَ خَصِیماً: اى پیامبر مدافع خائنان مباش . ولى، در مقابل این تفسیر که مورد قبول گروهى از مفسران است، تفسیر دیگرى از سوى جمع دیگرى از مفسران، اظهار شده است، و آن این که: خداوند انسان را با قدرت کامله اش از نطفه بى ارزش آفرید ولى این انسان ناسپاس، به مجادله و مخاصمه آشکار در برابر خدا برخاست (آیه ۷۷ سوره یس را گواه بر این تفسیر گرفته اند). ولى معنى اول، صحیحتر به نظر مى رسد زیرا آیات فوق در مقام بیان عظمت آفرینش خدا است و عظمت آنگاه آشکار مى شود که از موجود ظاهراً ناچیزى موجود بسیار پر ارزشى بسازد. در تفسیر على بن ابراهیم نیز چنین مى خوانیم: خَلَقَهُ مِنْ قَطْرَة مِنْ ماء مُنْتِن فَیَکُونُ خَصِیْماً مُتَکَلِّماً بَلِیْغاً: خداوند انسان را از قطره آب بدبوئى آفرید و سرانجام سخنگوى بلیغى شد . * * * پس از آفرینش انسان، به نعمت مهم دیگرى یعنى خلقت چهار پایان، و فوائد مختلفى که از آنها عاید مى شود اشاره کرده مى گوید: خداوند چهار پایان را آفرید در حالى که در آنها وسیله پوشش براى شما است و منافع دیگر و از گوشت آنها مى خورید (وَ الأَنْعامَ خَلَقَها لَکُمْ فِیها دِفْءٌ وَ مَنافِعُ وَ مِنْها تَأْکُلُونَ). در این آیه، نخست، به مسأله خلقت چهار پایان که دلیلى بر علم و قدرت خدا است، پرداخته، پس از آن به بیان نعمتهاى مختلفى که در آنها وجود دارد مى پردازد، و از میان این نعمتها به سه قسمت اشاره کرده: ابتدا مسأله دِفْء که به معنى هر گونه پوشش است مى باشد، (با استفاده از پشم و پوست آنها) مانند: لباس، لحاف، کفش، کلاه، خیمه، و دیگر مَنافِع که اشاره به شیر و مشتقات آنست، و سوم گوشت که با جمله وَ مِنْها تَأْکُلُونَ بیان شده است. جالب این که: در میان این همه فوائد، قبل از هر چیز مسأله پوشش و مسکن را مطرح مى کند; زیرا بسیارى از مردم (به خصوص بادیه نشینان) هم لباسشان از پشم و مو یا پوست تهیه مى شود، و هم خیمه هایشان که آنها را از سرما و گرما حفظ مى کند. و به هر حال، این دلیل بر اهمیت پوشش و مسکن و مقدم بودن آن بر هر چیز دیگر است. نکته دیگر این که: آن را قبل از مَنافِع ذکر کرده، اشاره به این که: پوشش در واقع براى دفع ضرر است، و دفع ضرر مقدم بر جلب منفعت مى باشد.⬇️
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
🔹تفسیر سوره مبارکه نحل آیات (۳ الی۸)🔹 🐏منافع گوناگون حیوانات از آنجا که در آیات گذشته، سخن از نفى
↩️ممکن است کسانى که: مخالف گوشت خوارى هستند، این استفاده را از آیه فوق نیز بکنند که خداوند مسأله خوردن گوشت حیوانات را جزء منافع آنها نشمرده، لذا بعد از ذکر مَنافِع با جمله وَ مِنْها تَأْکُلُونَ (از آن حیوانات مى خورید) از آن یاد شده، حداقل این استفاده را از تعبیر فوق مى توان کرد، که: اهمیت لبنیات به مراتب بیشتر است. * * * جالب این که: تنها به منافع معمولى و عادى این چهار پایان سودمند، اکتفانمى کند بلکه روى جنبه استفاده روانى از آنها در آیه بعد تکیه کرده مى گوید: در این حیوانات براى شما زینت و شکوهى است به هنگامى که آنها را به استراحتگاهشان باز مى گردانید، و هنگامى که صبحگاهان به صحرا مى فرستید (وَ لَکُمْ فِیها جَمالٌ حِینَ تُرِیحُونَ وَ حِینَ تَسْرَحُونَ). تُرِیْحُون از ماده اراحه به معنى باز گرداندن حیوانات، به هنگام غروب به آغلها و استراحتگاهشان است، لذا محلى را که در آن استراحت مى کنند، مراح مى گویند. تَسْرَحُون از ماده سروح به معنى بیرون کردن چهار پایان به هنگام صبح به سوى چراگاه است. منظره جالب حرکت دسته جمعى گوسفندان و چهارپایان به سوى بیابان و چراگاه، سپس بازگشتشان به سوى آغل و استراحتگاه که قرآن از آن تعبیر به جَمال کرده تنها یک مسأله ظاهرى و تشریفاتى نیست، بلکه بیانگر واقعیتى است در اعماق جامعه، و گویاى این حقیقت است که: چنین جامعه اى خود کفا است، فقیر و مستمند و وابسته به این و آن نمى باشد، خودش تولید مى کند، و آنچه را خود دارد مصرف مى نماید!. این در واقع جمال استغناء و خودکفائى جامعه است، جمال تولید و تأمین فرآورده هاى مورد نیاز یک ملت است. و به تعبیر گویاتر جمال استقلال اقتصادى و ترک هرگونه وابستگى است! این واقعیت را روستائیان و روستازادگان بهتر از مردم شهرنشین درک مى کنند که مشاهده رفت و آمد این چهار پایان سودمند، چگونه به آنها آرامش خیال مى دهد؟ آرامشى که از احساس بى نیازى برمى خیزد، آرامشى که از انجام مؤثر یک وظیفه اجتماعى حاصل مى شود. و دل انگیزتر این که: در آیه فوق، نخست به بازگشت آنها از صحرا اشاره مى کند چرا که در هنگام بازگشت پستانهایشان پر شیر، شکمهایشان سیر، و در چهره هایشان نشانه هاى رضایتمندى دیده مى شود، به همین دلیل، از آن حرص و ولع و عجله اى که صبح، به هنگام حرکت به صحرا دارند، در آنها خبرى نیست، آرام و مطمئن گام بر مى دارند و به استراحتگاه نزدیک مى شوند و از مشاهده منظره پستانهاى پر شیرشان، هر کس احساس بى نیازى مى کند. * * * در آیه بعد، به یکى دیگر از منافع مهم این حیوانات اشاره کرده مى گوید: آنها بارهاى سنگین شما را بر دوش خود حمل مى کنند و به سوى شهر و دیارى که جز با مشقت زیاد به آن نمى رسیدید مى برند (وَ تَحْمِلُ أَثْقالَکُمْ إِلى بَلَد لَمْ تَکُونُوا بالِغِیهِ إِلاّ بِشِقِّ الأَنْفُسِ). این نشانه رحمت و رأفت خداوند است که: این چهار پایان را با این قدرت و نیرو آفریده است، و آنها را رام و تسلیم شما نیز گردانیده، چرا که پروردگار شما رئوف و رحیم است (إِنَّ رَبَّکُمْ لَرَؤُفٌ رَحِیمٌ). شِقّ از ماده مشقت است، ولى بعضى از مفسران احتمال داده اند که به معناى شکافتن و نصف کردن باشد، یعنى شما نمى توانید خودتان این بارها را بر دوش کشیده و به مقصد برسانید مگر این که: نیمى از قوت شما از میان برود و به اصطلاح نیم جان شوید، ولى تفسیر اول، نزدیکتر به نظر مى رسد. به این ترتیب، این چهار پایان در درجه اول، پوشش و وسائل دفاعى براى انسان در برابر گرما و سرما تولید مى کنند، و در درجه بعد از فرآورده هاى لبنیاتى آنها استفاده مى شود، و آن گاه از گوشتشان، و بعد آثار روانى که در دلها مى گذارند، مورد توجه قرار گرفته، و سرانجام باربرى آنها. قابل توجه این که: حتى در عصر و زمان ما که عصر ماشین و وسائل ماشینى است، باز در بسیارى موارد تنها باید از همین چهار پایان، استفاده کرد، و راه دیگرى وجود ندارد. ✔️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا