eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
1.6هزار ویدیو
36 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷 امام رضا(علیه السلام) فرمودند: 🖋 «منتظرین گداخته می شوند، همان گونه که طلا در کوره گداخته می شود، و مانند طلای ناب از ناخالصی پاک می شوند» ☘ بر مشکلات صبور باشید! 📚 الارشاد ، ص۳۳۹ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
2.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام فرمودند: 🍃 چهار گناه 🔥 هست که از خود بدتره 📛 🎙 حجت الاسلام عالی @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: صد و هشتاد و سه 🔷#واقعه‌غدیرخم #علامه‌امینی ﺍﻳﻦ ﺍﺟﻤﺎﻝ ﺳﺨﻦ ﺑﻮﺩ ﺩﺭ ﺁ
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: صد و هشتاد و چهار 🔷 ✍ﻣﻔﺎﺩ ﺣﺪﻳﺚ ﻏﺪﻳﺮ ﺧﻢ 👇ﺍﺷﺎﺭﻩ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﻣﺒﺎﺣﺚ ﺍﻳﻦ ﻛﺘﺎﺏ ﺷﺮﺡ ﻭ ﺑﻴﺎﻥ ﺷﺪ ﺍﻣﻴﺪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﻳﮕﺮ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﻭ ﺭﺍﻫﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻚ ﻭ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺩﺭ ﺻﺪﻭﺭ ﺣﺪﻳﺚ ﻏﺪﻳﺮﺧﻢ ﺍﺯ ﻣﺼﺪﺭ ﻣﻘﺪﺱ ﻧﺒﻮﻱ ﺑﺎﻗﻲ ﻧﻤﺎﻧﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ، ﻭ ﺍﻣﺎ ﺩﻟﺎﻟﺖ ﺁﻥ ﺑﺮ ﺍﻣﺎﻣﺖ ﻣﻮﻟﺎﻱ ﻣﺎ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺍﮔﺮ ﻫﺮ ﭼﻴﺰ ﺩﺭ ﺧﻮﺭ ﺷﻚ ﻭ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺑﺎﺷﺪ ﺷﻜﻲ ﻧﺪﺍﺭﻳﻢ ﺩﺭ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻟﻔﻆ (ﻣﻮﻟﻲ) ﺧﻮﺍﻩ ﺑﺮ ﺣﺴﺐ ﻭﺿﻊ ﻟﻐﻮﻱ، ﺻﺮﻳﺢ ﺩﺭ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻣﻘﺼﻮﺩ ﻣﺎ ﺑﺎﺷﺪ، ﻭ ﺧﻮﺍﻩ ﺑﻮﺍﺳﻄﻪ ﻣﺸﺘﺮﻙ ﺑﻮﺩﻥ ﺁﻥ ﺑﻴﻦ ﻣﻌﺎﻧﻲ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻭ ﻣﺘﻌﺪﺩ، ﻣﻔﺎﺩ ﺁﻥ ﻣﺠﻤﻞ ﺑﺎﺷﺪ، ﻭ ﺧﻮﺍﻩ ﺍﺯ ﻗﺮﺍﺋﻦ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺍﻣﺎﻣﺖ ﻛﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﻣﺎ ﺍﺳﺖ ﻋﺎﺭﻱ ﻭ ﺑﺮﻫﻨﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﻭ ﺧﻮﺍﻩ ﭼﻨﻴﻦ ﻗﺮﺍﺋﺘﻲ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﺮ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﺩﺭ ﻫﺮ ﺻﻮﺭﺕ ﺍﻳﻦ ﻟﻔﻆ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﻘﺎﻡ ﺟﺰ ﺑﻬﻤﻴﻦ ﻣﻌﻨﻲ ﺑﻤﻌﻨﺎﻱ ﺩﻳﮕﺮ ﺩﻟﺎﻟﺖ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺷﺖ ﺯﻳﺮﺍ ﺁﻧﺎﻧﻜﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺍﺟﺘﻤﺎﻉ ﻋﻈﻴﻢ (ﺭﻭﺯ ﻏﺪﻳﺮ ﺧﻢ) ﺍﻳﻦ ﻟﻔﻆ ﺭﺍ ﺷﻨﻴﺪﻩ ﻭ ﺩﺭﻙ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻭ ﻳﺎ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﺍﻳﻦ ﺧﺒﺮ ﻣﻬﻢ ﺑﺎﻧﻬﺎ ﺭﺳﻴﺪﻩ ﺍﺯ ﻛﺴﺎﻧﻴﻜﻪ ﺑﻨﻈﺮ ﻭ ﺳﺨﻦ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﻟﻐﺖ ﺍﺳﺘﺪﻟﺎﻝ ﻣﻴﺸﻮﺩ (ﻭ ﻧﻈﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﺣﺠﻴﺖ ﺩﺍﺭﺩ) ﻫﻤﻪ، ﻫﻤﻴﻦ ﻣﻌﻨﻲ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻟﻔﻆ ﻓﻬﻤﻴﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﺑﺪﻭﻥ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻨﻊ ﻭ ﺍﻧﻜﺎﺭﻱ ﺩﻳﺪﻩ ﺷﻮﺩ؟ ﻭ ﺩﺭﻙ ﻭ ﻓﻬﻢ ﻫﻤﻴﻦ ﻣﻌﻨﻲ ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺷﻌﺮﺍ ﻭ ﺭﺟﺎﻝ ﺍﺩﺏ ﺟﺮﻳﺎﻥ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺗﺎ ﻋﺼﺮ ﺣﺎﺿﺮ ﻣﺎ ﻭ ﻫﻤﻴﻦ (ﻭﺣﺪﺕ ﺗﺸﺨﻴﺺ) ﺑﺮﻫﺎﻧﻲ ﺍﺳﺖ ﻗﺎﻃﻊ ﺩﺭ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻣﻘﺼﻮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﻃﻠﻴﻌﻪ ﺍﻳﻦ ﮔﺮﻭﻫﻬﺎﻱ ﭘﻲ ﺩﺭ ﭘﻲ ﺷﺨﺺ ﻣﻮﻟﻲ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻧﺎﻣﺒﺮﺩﺍﺭ ﺍﺳﺖ، ﺁﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﺩﺭ ﭘﺎﺳﺦ ﻧﺎﻣﻪ ﻣﻌﺎﻭﻳﻪ ﺍﺑﻴﺎﺗﻲ ﺍﻧﺸﺎﺀ ﻭ ﻣﺮﻗﻮﻡ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﺤﻞ ﺧﻮﺩ ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﺷﻨﻴﺪ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺑﻴﺖ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻣﻨﺼﻮﺹ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﺍﻭﺟﺐ ﻟﻲ ﻭﻟﺎﻳﺘﻪ ﻋﻠﻴﻜﻢ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﻳﻮﻡ ﻏﺪﻳﺮﺧﻢ ﻭ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺣﺴﺎﻥ ﺑﻦ ﺛﺎﺑﺖ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺳﺮﺯﻣﻴﻦ ﺧﻢ ﻭ ﺭﻭﺯ ﻣﻌﻬﻮﺩ ﺷﺨﺼﺎ ﺣﻀﻮﺭ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﺍﺯ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺭﺧﺼﺖ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺣﺪﻳﺚ ﻭ ﺍﻣﺮ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﺭﺍ ﺑﻨﻈﻢ ﺩﺭﺁﻭﺭﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺍﺑﻴﺎﺕ ﺍﻭ ﺍﻳﻦ ﺑﻴﺖ ﺍﺳﺖ: [ ﺻﻔﺤﻪ 289] ﻓﻘﺎﻝ ﻟﻪ ﻗﻢ ﻳﺎ ﻋﻠﻲ ﻓﺎﻧﻨﻲ ﺭﺿﻴﺘﻚ ﻣﻦ ﺑﻌﺪﻱ ﺍﻣﺎﻣﺎ ﻭ ﻫﺎﺩﻳﺎ ﻭ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺻﺤﺎﺑﻲ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭ، ﻗﻴﺲ ﺑﻦ ﺳﻌﺪ ﺑﻦ ﻋﺒﺎﺩﻩ ﺍﻧﺼﺎﺭﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺿﻤﻦ ﺍﺑﻴﺎﺗﻲ ﮔﻮﻳﺪ: ﻭ ﻋﻠﻲ ﺍﻣﺎﻣﻨﺎ ﻭ ﺍﻣﺎﻡ ﻟﺴﻮﺍﻧﺎ ﺍﺗﻲ ﺑﻪ ﺍﻟﺘﻨﺰﻳﻞ ﻳﻮﻡ ﻗﺎﻝ ﺍﻟﻨﺒﻲ: ﻣﻦ ﻛﻨﺖ ﻣﻮﻟﺎﻩ، ﻓﻬﺬﺍ ﻣﻮﻟﺎﻩ ﺧﻄﺐ ﺟﻠﻴﻞ ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. «أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ» بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ ۚ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَٰئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا از آنچه به آن آگاهى ندارى، پیروى مکن. چرا که گوش و چشم و دل، همه مسؤولند. (اسراء/۳۶) * وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحًا ۖ إِنَّكَ لَن تَخْرِقَ الْأَرْضَ وَلَن تَبْلُغَ الْجِبَالَ طُولًا و بر زمین، با تکبّر راه مرو. تو هرگز نمى توانى زمین را بشکافى، و طول قامتت هرگز به کوهها نمى رسد. (اسراء/۳۷) * كُلُّ ذَٰلِكَ كَانَ سَيِّئُهُ عِندَ رَبِّكَ مَكْرُوهًا همه اینها گناهش نزد پروردگار تو ناپسند است. (اسراء/۳۸) * ذَٰلِكَ مِمَّا أَوْحَىٰ إِلَيْكَ رَبُّكَ مِنَ الْحِكْمَةِ ۗ وَلَا تَجْعَلْ مَعَ اللَّهِ إِلَٰهًا آخَرَ فَتُلْقَىٰ فِي جَهَنَّمَ مَلُومًا مَّدْحُورًا این (احکام)، از حکمتهایى است که پروردگارت به تو وحى فرستاده. و هرگز معبود دیگرى با خدا قرار مده، که در جهنم افکنده مى شوى، در حالى که سرزنش شده، و رانده (درگاه خدا) خواهى بود. (اسراء/۳۹) * أَفَأَصْفَاكُمْ رَبُّكُم بِالْبَنِينَ وَاتَّخَذَ مِنَ الْمَلَائِكَةِ إِنَاثًا ۚ إِنَّكُمْ لَتَقُولُونَ قَوْلًا عَظِيمًا آیا پروردگارتان پسران را مخصوص شما ساخته، و خودش دخترانى از فرشتگان برگزیده است؟! شما سخن بزرگ (و بسیار ناروایى) مى گویید! (اسراء/۴۰) @Nahjolbalaghe2
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه اسراء آیات ۳۱ تا ۳۵ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ✔️نکته ها: زیا
📝تفسیر سوره مبارکه اسراء آیات ۳۶ تا ۴۰ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ✅تنها از علم پیروى کن در آیات گذشته، یک سلسله از اصولى ترین تعلیمات و احکام اسلامى را خواندیم، از توحید که خمیرمایه این تعلیمات است گرفته تا دستوراتى مربوط به شئون مختلف زندگى فردى و اجتماعى انسان ها. در آیات مورد بحث، به آخرین بخش از این احکام مى رسیم که در آن به چند حکم مهم اشاره شده است: ۱ ـ نخست سخن از لزوم تحقیق در همه چیز به میان آورده، مى فرماید: از آنچه به آن علم ندارى پیروى مکن (وَ لاتَقْفُ ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ). نه در عمل شخصى خود از غیر علم پیروى کن، و نه به هنگام قضاوت درباره دیگران، نه شهادت به غیر علم بده، و نه به غیر علم اعتقاد پیدا کن. و به این ترتیب، نهى از پیروى از غیر علم، معنى وسیعى دارد که مسائلى اعتقادى، گفتار، شهادت، قضاوت و عمل را شامل مى شود، و این که: بعضى از مفسران آن را به بخشى از این امور، محدود کرده اند دلیل روشنى ندارد; زیرا لاتَقْفُ از ماده قَفْو (بر وزن عفو) به معنى دنباله روى از چیزى است، و مى دانیم دنباله روى از غیر علم، مفهوم وسیعى دارد که همه آنچه را گفتیم شامل مى شود. روى این زمینه، الگوى شناخت در همه چیز، علم و یقین است، و غیر آن خواه ظن و گمان باشد یا حدس و تخمین یا شک و احتمال هیچ کدام قابل اعتماد نیست. آنها که بر اساس این امور، اعتقادى پیدا مى کنند، یا به قضاوت و داورى مى نشینند، یا شهادت مى دهند، و یا حتى در عمل شخصى خود، طبق آن رفتار مى کنند بر خلاف این دستور صریح اسلامى گام برداشته اند. و به تعبیر دیگر، نه شایعات مى تواند مقیاس قضاوت و شهادت و عمل گردد، نه قرائن ظنّى و نه اخبار غیر قطعى که از منابع غیر موثق بما مى رسد. و در پایان آیه، دلیل این نهى را چنین بیان مى کند: گوش و چشم و دل، همگى مسئولند و در برابر کارهائى که انجام داده اند از آنها سؤال مى شود (إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ کُلُّ أُولئِکَ کانَ عَنْهُ مَسْؤُلاً). این مسئولیت ها به خاطر آن است که: سخنانى را که انسان بدون علم و یقین مى گوید، یا به این طریق است که از افراد غیر موثق شنیده، و یا مى گوید دیده ام در حالى که ندیده، و یا در تفکر خود دچار قضاوت هاى بى مأخذ و بى پایه اى شده که با واقعیت منطبق نبوده است. به همین دلیل از چشم، گوش، فکر و عقل او سؤال مى شود که: آیا واقعاً به این مسائل ایمان داشتید که شهادت دادید، یا قضاوت کردید؟ یا به آن معتقد شدید و عمل خود را بر آن منطبق نمودید؟! گر چه بعضى از مفسران، گفته اند: منظور از سؤال کردن از این اعضاء، سؤال از صاحبان آنها است، ولى، با توجه به این که: قرآن در آیات دیگر (مانند آیه ۲۱ فصلت) تصریح مى کند که روز قیامت، اعضاء پیکر انسان و حتى پوست به سخن در مى آیند و حقایق را بازگو مى کنند، هیچ دلیلى ندارد که ما ظاهر آیه را رها سازیم و نگوئیم از خود این اعضاء سؤال مى شود. اما این که: چرا از میان حواس انسان تنها اشاره به چشم و گوش شده است، دلیلش روشن است، زیرا معلومات حسّى انسان غالباً از این دو طریق حاصل مى شود و بقیه تحت الشعاع آنها هستند. * * * یک درس مهم براى برقرارى نظم اجتماعى در آیه اى که خواندیم، به یکى از مهم ترین اصول زندگى اجتماعى اشاره شده است، که نادیده گرفتن آن نتیجه اى جز هرج و مرج اجتماعى و از بین رفتن روابط انسانى و پیوندهاى عاطفى، نخواهد داشت. و اگر به راستى این برنامه قرآنى در کل جامعه انسانى، و همه جوامع بشرى به طور دقیق اجرا شود، بسیارى از نابسامانى ها که از شایعه سازى و جوسازى و قضاوت هاى عجولانه و گمان هاى بى اساس و اخبار مشکوک و دروغ سرچشمه مى گیرد، برچیده خواهد شد. در غیر این صورت، هرج و مرج در روابط اجتماعى همه جا را فرا خواهد گرفت، هیچ کس، از گمان بدِ دیگرى در امان نخواهد بود، هیچ کس، به دیگرى اطمینان پیدا نخواهد کرد، و آبرو و حیثیت افراد همواره در مخاطره قرار خواهد گرفت. در بسیارى دیگر از آیات قرآن و روایات اسلامى روى این موضوع تکیه شده است از جمله: ۱ ـ آیاتى که افراد بى ایمان را نسبت به پیروى از ظن و گمان، شدیداً مورد نکوهش قرار داده است مانند: وَ ما یَتَّبِعُ أَکْثَرُهُمْ إِلاّ ظَنّاً إِنَّ الظَّنَّ لایُغْنِی مِنَ الْحَقِّ شَیْئاً: اکثر آنها در قضاوت هاى خود تنها از ظن و گمان پیروى مى کنند در حالى که ظن و گمان به هیچ وجه انسان را به حق و حقیقت نمى رساند .(۱) ✔️پی نوشت: ۱ ـ یونس، آیه ۳۶. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا