eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
1.6هزار ویدیو
36 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 تـفـاوت مـؤمـن و مـنـافـق! ☀️ امام علی علیه السلام : ✓ «مؤمن هرگاه بنگرد عبرت گيرد، و هرگاه خاموش باشد بينديشد، و هرگاه سخن گويد ياد خدا كند... و منافق هرگاه بنگرد نگاهش بيهوده است، و هرگاه خاموش باشد در سهو و غفلت است، و هرگاه سخن گويد لغو و باطل به زبان آورد». ⁙ «إنّ المؤمِنَ إذا نَظَرَ اعتَبرَ، و إذا سَكَتَ تَفَكَّرَ، و إذا تَكَلَّمَ ذَكَرَ ... و المُنافِقُ إذا نَظَرَ لَها، و إذا سَكَتَ سَها، و إذا تَكَلَّمَ لَغا». 📚 تحف العقول : ص٢١٢ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
2.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👂مهارت خوب شنیدن را تمرین کنیم 🎥 حجت الاسلام والمسلمین رفیعی @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: ششصد و دو 🔷#واقعه‌غدیرخم #علامه‌امینی ↩️ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺍﺑﻴﺎﺕ ﻧﻴﺰ ﺍﺯ ﻗﺼﻴﺪﻩ
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: ششصد و سه 🔷 ↩️ ﭼﻮﻥ ﺟﻤﻊ ﺷﺪﻧﺪ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺧﻮﺭﺍﻛﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺑﻮﺩﻡ، ﺑﻴﺎﻭﺭﻡ ﭼﻮﻥ ﺁﻭﺭﺩﻡ ﻭ ﺑﺮ ﺯﻣﻴﻦ ﻧﻬﺎﺩﻡ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﻗﻄﻌﻪ ﺍﻱ ﮔﻮﺷﺖ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺗﻨﺎﻭﻝ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺪﻧﺪﺍﻥ ﺧﻮﻳﺶ ﭘﺎﺭﻩ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺳﭙﺲ ﺩﺭ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﻗﺪﺡ ﺍﻧﺪﺍﺧﺖ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﺑﺨﻮﺭﻳﺪ، ﺑﺴﻢ ﺍﻟﻠﻪ. ﻭ ﺁﻥ ﮔﺮﻭﻩ ﭼﻨﺎﻥ ﺧﻮﺭﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺑﻪ ﺧﻮﺭﺍﻛﻲ ﻧﻴﺎﺯ ﻧﺪﺍﺷﺘﻨﺪ ﻭ ﻣﻦ ﺟﺰ ﺟﺎﻱ ﺩﺳﺖ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﻤﻲ ﺩﻳﺪﻡ، ﻭ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺑﻪ ﺧﺪﺍﺋﻲ ﻛﻪ ﺟﺎﻥ ﻋﻠﻲ ﺩﺭ ﺩﺳﺖ ﺍﻭﺳﺖ ﺁﻥ ﺧﻮﺭﺍﻙ ﺑﻘﺪﺭﻱ ﻛﻢ ﺑﻮﺩ، ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﻲ‌ﺧﻮﺭﺩ، ﭼﻴﺰﻱ ﺑﺮﺍﻱ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﻧﻤﻲ ﻣﺎﻧﺪ. ﺳﭙﺲ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻧﻮﺷﻴﺪﻧﻲ ﺑﺪﻩ، ﻗﺪﺡ ﺷﻴﺮﻱ ﺁﻭﺭﺩﻡ ﻭ ﻫﻤﮕﺎﻥ ﻧﻮﺷﻴﺪﻧﺪ ﺗﺎ ﺳﻴﺮ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﺑﺨﺪﺍ ﻗﺴﻢ ﺁﻥ ﺷﻴﺮ ﺑﻘﺪﺭﻱ ﻛﻢ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﻲ‌ﺁﺷﺎﻣﻴﺪ. ﺑﺎﺯ ﺑﺮﺍﻱ ﺩﻳﮕﺮ ﻧﻤﻲ ﻣﺎﻧﺪ ﭘﺲ ﭼﻮﻥ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ (ﺹ) ﺧﻮﺍﺳﺖ، ﺑﺎ ﺁْﻧﻬﺎ ﮔﻔﺘﮕﻮ ﻛﻨﺪ: ﺍﺑﻮ ﻟﻬﺐ ﺷﺮﻭﻉ ﺑﻪ ﺳﺨﻦ ﻛﺮﺩ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﺻﺎﺣﺒﺘﺎﻥ ﺑﻪ ﺟﺎﺩﻭ ﻛﺮﺩﻧﺘﺎﻥ ﭘﻴﺸﻲ ﮔﺮﻓﺖ، ﺁﻧﻬﺎ ﭘﺮﺍﻛﻨﺪﻩ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﺭﺳﻮﻝ ﺑﺎ ﺁﻧﻬﺎ ﺳﺨﻦ ﻧﮕﻔﺖ. ﻓﺮﺩﺍﻱ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﻧﻴﺰ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ (ﺹ) ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻳﺎ ﻋﻠﻲ ﺍﻳﻦ ﻣﺮﺩ (= ﺍﺑﻮ ﻟﻬﺐ) ﺑﻪ ﮔﻔﺘﺎﺭﻱ ﻛﻪ ﺷﻨﻴﺪﻱ ﺑﺮ ﻣﻦ ﺳﺒﻘﺖ ﺟﺴﺖ ﻭ ﺁﻥ ﮔﺮﻭﻩ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺁﻧﻜﻪ ﻣﻦ ﺑﻪ ﮔﻔﺘﮕﻮ ﭘﺮﺩﺍﺯﻡ، ﭘﺮﺍﻛﻨﺪﻩ ﺷﺪﻧﺪ.. ﺩﻭ ﺑﺎﺭﻩ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺎ ﺧﻮﺭﺍﻛﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻃﻌﺎﻡ ﻗﺒﻠﻲ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﻛﻦ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﭘﻴﺸﮕﺎﻩ ﻣﺎ ﺣﺎﺿﺮ ﺁﻭﺭ. ﻋﻠﻲ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﭼﻨﻴﻦ ﻛﺮﺩﻡ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺟﻤﻊ ﺁﻭﺭﺩﻡ ﭘﺲ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺧﻮﺭﺍﻙ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﻦ ﺑﻪ ﻧﺰﺩ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺮﺩﻡ ﻭ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺁﻥ ﭼﻪ ﺩﻳﺮﻭﺯ ﻛﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ، ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﻧﻴﺰ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺍﺩ. ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﺧﻮﺭﺍﻙ ﺭﺍ ﺧﻮﺭﺩﻧﺪ ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﺑﻪ ﭼﻴﺰ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺍﺣﺘﻴﺎﺝ ﭘﻴﺪﺍ ﻧﻜﺮﺩﻧﺪ. ﺳﭙﺲ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺳﻴﺮ ﺍﺑﺸﺎﻥ ﻛﻦ، ﻣﻦ ﺍﻥ ﺟﺎﻡ ﺷﻴﺮ ﺭﺍ ﺁﻭﺭﺩﻡ ﻭ ﺁﺷﺎﻣﻴﺪﻧﺪ ﺗﺎ ﺳﻴﺮ ﺁﺏ ﺷﺪﻧﺪ، ﺳﭙﺲ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺧﺪﺍ (ﺹ) ﺑﻪ ﮔﻔﺘﮕﻮ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﺍﻱ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻤﻄﻠﺐ ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻣﻦ ﺟﻮﺍﻧﻲ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻋﺮﺏ ﻧﻤﻲ ﺷﻨﺎﺳﻢ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﺧﻮﻳﺶ ﺑﺮﺗﺮ ﺍﺯ ﺁﻥ ﭼﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻡ، ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ. ﻣﻦ ﺧﻴﺮ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺁﺧﺮﺕ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺁﻭﺭﺩﻩ‌ﺍﻡ ﻭ ﺧﺪﺍﻱ ﺗﻌﺎﻟﻲ ﺍﻣﺮ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺍﻭ ﺑﺨﻮﺍﻧﻢ، ﭘﺲ ﻛﺪﺍﻣﺘﺎﻥ ﻣﺮﺍ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﻳﺎﺭﻱ ﻣﻲ‌ﻛﻨﺪ ﺗﺎ ﺑﺮﺍﺩﺭ ﻭ ﻭﺻﻲ ﻭ ﺧﻠﻴﻔﻪ ﻣﻦ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﺑﺎﺷﺪ. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین استاد امینی خواه: 🔴 به وقت شام 🎤 جلسه دهم 📝 محور سخنرانی: ✔️ مظلوم‌نمای
@Aminikhaah11_Be_Vaghte_Shaam_1403_05_25_Mashhad_Moghadas_Aminikhaah.ir (1).mp3
زمان: حجم: 35.79M
🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین استاد امینی خواه: 🔴 به وقت شام 🎤 جلسه یازدهم 📝 محور سخنرانی: ✔️ آرمان تشکیل حکومت در اورشلیم؛ هدف همیشگی یهودیان در تاریخ ✔️ شاخه مسیحی مانوی؛ اکثریت حاکمان کشورهای مسیحی و با اصلیت یهودی ✔️ نقشه مسیحیان مانوی: از بین بردن عثمانی‌ها و فرستادن یهودیان به فلسطین ✔️ قدرت یافتن یهودیان در سراسر جهان و سودای تشکیل حکومت ✔️ ممنوعیت فروش زمین به یهودیان توسط دولت عثمانی، اواخر قرن ۱۹ ✔️ ماجرای خبرنگاری به نام تئودور هرتسل؛ بنیان گذار صهیونیست ✔️ آیه‌ای در قرآن که یک میلیون و ۲۰۰ هزار ترجمه دارد؛ در مورد سحر یهودیان ✔️ إنما طلبت ما أخذ منا لان فیه مغزل فاطمه (سلام‌الله‌علیها) ومقنعتها وقلادتها وقمیصها ✔️ آلبرت انیشتن؛ اولین گزینه معرفی شده برای ریاست جمهوری در اسرائیل ✔️ حییم وایزمن (کاشف اَسِتون)؛ جانشین هرتسل و اولین رئیس‌جمهور اسرائیل ✔️ حمایت انگلیس از یهودیان به شرط ورود آمریکا به جنگ جهانی اول ✔️ ادعای مضحک برخی بر قصد تشکیل حکومتی با دو دولت در فلسطین؛ بررسی بیانیه بالفورد ✔️ کمتر از ۱۰ درصد سهم یهودیان و مابقی سهم فلسطینیان؛ مصوبه سازمان ملل @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. «أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ» بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ثُمَّ أَرْسَلْنَا مُوسَىٰ وَأَخَاهُ هَارُونَ بِآيَاتِنَا وَسُلْطَانٍ مُّبِينٍ سپس موسى و برادرش هارون را با آیات خود و دلیلى روشن فرستادیم، (مؤمنون/45) * إِلَىٰ فِرْعَوْنَ وَمَلَئِهِ فَاسْتَكْبَرُوا وَكَانُوا قَوْمًا عَالِينَ به سوى فرعون و اطرافیان اشرافى او. امّا آنها تکبّر کردند،و آنها مردمى برترى جوى بودند. (مؤمنون/46) * فَقَالُوا أَنُؤْمِنُ لِبَشَرَيْنِ مِثْلِنَا وَقَوْمُهُمَا لَنَا عَابِدُونَ آنها گفتند: «آیا ما به دو بشر همانند خودمان ایمان بیاوریم، درحالى که قوم آنها ما را مى پرستند (و بردگان ما هستند)؟!» (مؤمنون/47) * فَكَذَّبُوهُمَا فَكَانُوا مِنَ الْمُهْلَكِينَ و آنها آن دو را تکذیب کردند. و سرانجام هلاک شدند. (مؤمنون/48) * وَلَقَدْ آتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ لَعَلَّهُمْ يَهْتَدُونَ و ما به موسى کتاب آسمانى دادیم. شاید آنان [= بنى اسرائیل ] هدایت شوند. (مؤمنون/49) @Nahjolbalaghe2
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیات ۴۲ الی ۴۴ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی اقوام سرکش یکى ب
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیات ۴۵ الی ۴۹ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی 🔴 قیام موسى و نابودى فرعونیان فرا مى رسد تا اینجا سخن درباره اقوامى بود که پیش از موسى(علیه السلام)، پیامبر اولوا العزم پروردگار، روى کار آمدند و رفتند، اما در آیات مورد بحث، اشاره بسیار کوتاهى به قیام موسى و هارون(علیهما السلام) در برابر فرعونیان و سرانجام کار این قوم مستکبر کرده مى فرماید: سپس موسى و برادرش هارون را با آیات خود و دلیل آشکار و روشن فرستادیم (ثُمَّ أَرْسَلْنا مُوسى وَ أَخاهُ هارُونَ بِآیاتِنا وَ سُلْطان مُبِین). در این که: منظور از آیات و سلطان مبین چیست؟ و این دو، چه تفاوتى با هم دارند؟ مفسران تفسیرهاى گوناگونى کرده اند: ۱ ـ بعضى گفته اند: منظور از آیات ، معجزاتى است که خداوند به موسى بن عمران داد (آیات نُه گانه) و منظور از سلطان مبین ، منطق نیرومند و دلائل داندان شکن موسى(علیه السلام) در برابر فرعونیان است. ۲ ـ دیگر این که: مراد از آیات همه معجزات موسى است و منظور از سلطان مبین بعضى از معجزات مهم، مانند معجزه عصا و ید بیضاء است; چرا که اینها از ویژگى خاصى برخوردار بودند که موجب سلطه و پیروزى آشکار موسى بر فرعونیان مى شد. ۳ ـ این احتمال را نیز بعضى داده اند که: آیات اشاره به آیات تورات و بیان احکام و مانند آن است، و سلطان مبین اشاره به معجزات موسى است. ولى با توجه به موارد استعمال سلطان مبین در قرآن مجید، تفسیر اول نزدیک تر به نظر مى رسد; چرا که در موارد متعددى کلمه سلطان یا سلطان مبین در قرآن به معنى دلیل و منطق روشن آمده است. * * * آرى، موسى و برادرش هارون را با این آیات و سلطان مبین به سوى فرعون و اطرافیان اشرافى و مغرور او فرستادیم (إِلى فِرْعَوْنَ وَ مَلاَئِهِ). این که: چرا تنها سخن از ملأ (جمعیت اشرافى مرفه و مغرور) مى گوید، و نمى فرماید: آن دو را به سوى همه مردم مصر فرستادیم؟ اشاره به این است که: ریشه همه فساد، اینها بودند و اگر اینها اصلاح مى شدند، بقیه، کارشان آسان بود. از این گذشته، آنها سردمداران و دست اندرکاران کشور بودند و هیچ کشورى اصلاح نخواهد شد مگر این که سردمدارانش اصلاح شوند. ولى فرعون و اطرافیانش، استکبار کردند و زیر بار آیات حق و سلطان مبین نرفتند (فَاسْتَکْبَرُوا). و اصولاً آنها مردمى برترى جو و سلطه طلب بودند (وَ کانُوا قَوْماً عالِینَ). تفاوت جمله اِسْتَکْبَرُوا با جمله کانُوا قَوْماً عالِینَ ممکن است از این نظر باشد که: جمله نخست، اشاره به استکبار آنها در برابر دعوت موسى(علیه السلام) است، و جمله دوم، اشاره به این است که استکبار همیشه جزء برنامه آنها و بافت فکر و روحشان بود. این احتمال، نیز وجود دارد که: اولى اشاره به استکبار آنها، و دومى اشاره به این باشد که آنها از قدرت و زندگى برترى برخوردار بودند و همین عامل مهم استکبارشان بود. * * * از نشانه هاى روشن برترى جوئى آنها این بود که: گفتند: آیا ما به دو انسان همانند خودمان، ایمان بیاوریم در حالى که قوم آنها (بنى اسرائیل) بندگان و بردگان ما هستند ؟! (فَقالُوا أَ نُؤْمِنُ لِبَشَرَیْنِ مِثْلِنا وَ قَوْمُهُما لَنا عابِدُونَ) نه تنها ما نباید زیر بار آنها برویم، بلکه آنها همیشه باید بندگى ما کنند! آنها پیامبران را متهم به برترى جوئى و سلطه طلبى مى کردند در حالى که خودشان بدترین سلطه جو بودند و آثار این خوى زشت در این گفتارشان به خوبى نمایان است. * * * به هر حال، با این استدلالات واهى به مخالفت با حق بر خاستند و موسى و هارون را تکذیب کردند و سرانجام همگى هلاک و نابود شدند و ملک و حکومتشان بر باد رفت (فَکَذَّبُوهُما فَکانُوا مِنَ الْمُهْلَکِینَ). و سرانجام، به این ترتیب دشمنان اصلى بنى اسرائیل که سد راه دعوت موسى(علیه السلام) و هارون بودند از میان رفتند، و دوران آموزش و تربیت الهى بنى اسرائیل فرا رسید. * * * در همین مرحله بود که خداوند تورات را بر موسى(علیه السلام) نازل کرد، و بنى اسرائیل را به انجام برنامه هاى آن دعوت نمود، چنان که در آخرین آیه مورد بحث مى فرماید: ما به موسى کتاب آسمانى دادیم تا بنى اسرائیل در سایه آن هدایت شوند (وَ لَقَدْ آتَیْنا مُوسَى الْکِتابَ لَعَلَّهُمْ یَهْتَدُونَ). قابل توجه این که: در آیات گذشته در مرحله مبارزه با فرعونیان سخن از موسى و برادرش هارون در میان بود، و تمام ضمیرها به صورت تثنیه آمده، ولى در اینجا که سخن از نزول کتاب آسمانى است تنها از موسى بحث شده; زیرا او پیامبر اولوا العزم و صاحب کتاب و شریعت تازه بود. به علاوه، هنگام نزول تورات او در کوه طور بود، و برادرش هارون در میان جمعیت بنى اسرائیل باقى ماند. ✔️ پایان @Nahjolbalaghe2
23.Mumenoon.045-49.mp3
زمان: حجم: 3.23M
🎙 تفسیر صوتی آیات ۴۵ الی ۴۹ سوره مبارکه مومنون 📝 مفسّر : حجت‌الاسلام‌والمسلمین قرائتی @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا