eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
1.6هزار ویدیو
36 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 دخترت به ديدارت آمده‌! 👆🏽امام علی علیه السلام : ✓ «درود بر تو اى پيامبر خدا! درود بر تو از جانب دخترت كه اينك به ديدار تو آمده و در بقعه تو در خاك آرميده است، و خدا خواست كه زودتر به تو بپيوندد!». ⁙ «السَّلامُ عَلَيكَ يا رَسولَ اللّهِ عَنّي وَالسَّلامُ عَلَيكَ عَنِ ابنَتِكَ وزائِرَتِكَ وَالبائِتَةِ فِي الثَّرى بِبُقعَتِكَ وَالمُختارِ اللّهُ لَها سُرعَةَ اللِّحاقِ بِكَ». 📚 الكافی: ج١ ص٤٥٨ ح٣ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
8.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸اگر حضرت زهرا سلام الله علیها سکوت می کردند... 🎥 استاد کاشانی @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: ششصد و دهم 🔷#واقعه‌غدیرخم #علامه‌امینی ↩️ ﺻﻮﺭﺕ ﻫﻔﺘﻢ ﺍﺑﻮ ﺍﺳﺤﺎﻕ ﺛﻌﻠﺒ
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: ششصد و یازده 🔷 ↩️ ﺳﺨﻦ ﻭ ﺷﻌﺮ ﺍﻧﻄﺎﻛﻲ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺣﺪﻳﺚ ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪ ﻧﻮﻳﺲ ﺗﻮﺍﻧﺎ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻤﺴﻴﺢ ﺍﻧﻄﺎﻛﻲ ﻣﺼﺮﻱ ﺩﺭ ﺻﻔﺤﻪ 76 ﺗﻌﻠﻴﻘﻪ ﺍﺵ ﺑﺮ ﻗﺼﻴﺪﻩ ﻣﺒﺎﺭﻛﻲ ﻛﻪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻋﻠﻲ (ﻉ) ﺳﺮﻭﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﺍﻳﻦ ﺣﺪﻳﺚ ﺭﺍ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻭ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺁﻥ ﺍﻳﻦ ﭼﻨﻴﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻫﺮ ﻛﺲ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﺑﻤﻦ ﭘﺎﺳﺦ ﻣﺜﺒﺖ ﺩﻫﺪ ﻭ ﺩﺭ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﺑﺮﺩﻥ ﺁﻥ ﺑﺎ ﻣﻦ ﻫﻤﻜﺎﺭﻱ ﻛﻨﺪ ﺑﺮﺍﺩﺭ ﻭ ﻭﺯﻳﺮ ﻭ ﺧﻠﻴﻔﻪ ﻣﻦ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﻦ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ، ﻫﻴﭻ ﻛﺴﻲ ﺍﺯﺑﻨﻲ ﻣﻄﻠﺐ ﺟﺰ ﻋﻠﻲ ﻛﻪ [ ﺻﻔﺤﻪ 153] ﺟﻮﺍﻧﺘﺮ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻮﺩ ﭘﺎﺳﺦ ﻧﺪﺍﺩ، ﻋﻠﻲ ﮔﻔﺖ: ﺍﻱ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﻣﻦ ﺣﺎﺿﺮﻡ ﻣﺼﻄﻔﻲ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺑﻨﺸﻴﻦ، ﺳﭙﺲ ﮔﻔﺘﺎﺭﺵ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺑﺎﺭ ﺩﻭﻡ ﺗﻜﺮﺍﺭ ﻛﺮﺩ. ﻫﻤﻪ ﺧﺎﻣﻮﺵ ﻣﺎﻧﺪﻧﺪ ﻭ ﻋﻠﻲ ﭘﺎﺳﺦ ﺩﺍﺩ، ﻣﻦ ﺁﻣﺎﺩﻩ‌ﺍﻡ ﺍﻱ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺧﺪﺍ ﻣﺼﻄﻔﻲ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺑﻨﺸﻴﻦ، ﺑﺮﺍﻱ ﺑﺎﺭ ﺳﻮﻡ ﺳﺨﻨﺶ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺳﺮ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺑﻨﻲ ﻣﻄﻠﺐ ﻛﺴﻲ ﺟﺰ ﻋﻠﻲ ﺟﻮﺍﺏ ﻧﺪﺍﺩ ﻛﻪ ﮔﻔﺖ: ﻣﻦ ﻫﺴﺘﻢ ﺍﻱ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻣﺼﻄﻔﻲ (ﺹ) ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺑﻨﺸﻴﻦ، ﺑﺮﺍﻱ ﺑﺎﺭ ﺳﻮﻡ ﺳﺨﻨﺶ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺳﺮ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺑﻨﻲ ﻣﻄﻠﺐ ﻛﺴﻲ ﺟﺰ ﻋﻠﻲ ﺟﻮﺍﺏ ﻧﺪﺍﺩ ﻛﻪ ﮔﻔﺖ: ﻣﻦ ﻫﺴﺘﻢ ﺍﻱ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻣﺼﻄﻔﻲ (ﺹ) ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺑﻨﺸﻴﻦ ﻛﻪ ﺗﻮ ﺑﺮﺍﺩﺭ ﻭ ﻭﺯﻳﺮ ﻭ ﻭﺻﻲ ﻭ ﻭﺍﺭﺙ ﻭ ﺧﻠﻴﻔﻪ ﻣﻦ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﻦ ﺧﻮﺍﻫﻲ ﺑﻮﺩ، ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻤﺴﻴﺢ ﺍﻳﻦ ﺣﺪﻳﺚ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻗﺼﻴﺪﻩ ﻣﺬﻛﻮﺭ ﺧﻮﺩ ﭼﻨﻴﻦ ﺑﻨﻈﻢ ﻛﺸﻴﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﻣﺤﻤﺪ (ﻛﻪ ﺩﺭﻭﺩ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺮ ﺍﻭ ﺑﺎﺩ)، ﺩﺭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﻧﺸﺎﻥ ﺧﻴﺮﻱ ﻣﻲ‌ﺩﻳﺪ، ﭘﻨﻬﺎﻧﻲ ﻭ ﺍﺯ ﺑﻴﻢ ﺷﺮ، ﻭﻱ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺑﻌﺜﺖ ﭘﺮ ﺩﺭﺧﺸﺶ ﺧﻮﻳﺶ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﺯ ﻋﺮﺏ ﻭ ﻋﺠﻢ ﺑﻮﺩ، ﺩﻋﻮﺕ ﻣﻲ‌ﻓﺮﻣﻮﺩ. ﺳﻪ ﺳﺎﻝ ﺑﺪﻳﻦ ﻣﻨﻮﺍﻝ ﮔﺬﺷﺖ ﻭ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺍﺯ ﻗﺮﻳﺶ ﺑﻮﻱ ﮔﺮﺍﻳﺶ ﻳﺎﻓﺘﻨﺪ ﻭ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺷﺪﻧﺪ ﺳﭙﺲ ﺟﺒﺮﺋﻴﻞ ﻓﺮﻭﺩ ﺁﻣﺪ ﻭ ﻭﻱ ﺭﺍ ﻣﺎﻣﻮﺭ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﺩﻋﻮﺏ ﺑﺎﺳﻠﺎﻡ ﺭﺍ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ ﻭ ﭼﻨﻴﻦ ﮔﻔﺖ: ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﻛﻦ ﻛﻪ ﺗﻮ ﺑﺮﺍﻱ ﺩﻋﻮﺕ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﺴﻮﻱ ﺧﺪﺍ ﻭ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﺒﻌﻮﺙ ﺷﺪﻩ ﺍﻱ، ﺍﻳﻨﻚ ﺧﻮﻳﺸﺎﻥ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﻳﻦ ﺩﺭﺧﺸﺎﻧﺖ ﺍﻧﺬﺍﺭ ﻛﻦ ﻭ ﻣﻌﺎﻧﻲ ﺑﻠﻨﺪ ﺍﻳﻦ ﺍﺋﻴﻦ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﻇﻬﺎﺭ ﻓﺮﻣﺎ، ﻭ ﻏﻴﺮ ﺍﺯ ﻋﻠﻲ ﻳﺎﻭﺭﻱ ﻧﻴﺎﻓﺖ ﻛﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﺋﻴﻨﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺍﻇﻬﺎﺭ ﺁﻥ ﺑﻴﻢ ﺩﺍﺷﺖ، ﻣﺪﺩ ﺩﻫﺪ، ﭘﺲ ﻭﻱ ﺭﺍ ﻓﺮﺍ ﺧﻮﺍﻧﺪ ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻘﺼﻮﺩﻱ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، ﺧﻮﺍﺳﺘﺎﺭ ﺁﻥ ﺑﻮﺩ، ﺁﮔﺎﻩ ﻛﺮﺩ. ﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ، ﻫﻢ ﺍﻛﻨﻮﻥ، ﺧﻮﺭﺍﻛﻲ ﻛﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻲ ﻭ ﺭﻧﮕﻴﻨﻲ ﭘﺨﺘﻪ ﺷﻮﺩ، ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺎ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﺁﺭ. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
حجت‌الاسلام والمسلمین استاد امینی خواه: 🔴 به وقت شام 🎤 جلسه چهاردهم بخش اول 📝 محور سخنرانی: ✔️
@Aminikhaah14_2_Be_Vaghte_Shaam_1403_05_28_Mashhad_Moghadas_Aminikhaah.ir.mp3
زمان: حجم: 36.13M
حجت‌الاسلام والمسلمین استاد امینی خواه: 🔴 به وقت شام 🎤 جلسه چهاردهم بخش دوم 📝 محور سخنرانی: ✔️ محتوای الواح تورات: هدایت و رحمت برای خداترسان ✔️ قرآن کریم: در مورد ماجرای شنبه‌ای که آن‌ها از حق تجاوز کردند سوال کن ✔️ یکی از عذاب‌های عجیب و شدید بنی‌اسرائیل: مسخ شدن به صورت میمون ✔️ خداوند خطاب به یهود: تا قیامت گروه‌هایی را می‌آورم تا شما را به بدترین شکل عذاب کنند ✔️ خداوند: اگر آوارگی در دنیا را بر یهود نمی‌نوشتم ایشان را عذاب می‌کردم ✔️ سیره پیامبر اکرم (صل‌الله‌علیه‌وآله): تخریب نخل‌های قبیله بنی‌نضیر بعد از شکست‌دادن ایشان ✔️تفاوت مسیحیان و یهود در بیان قرآنی: ۱. دارای فرهنگ دنیاگریزی و دوری از پول و شهرت هستند ۲. نوعی از رأفت و محبت در وجود ایشان است أنّ یزید أمر أن یصلب الرأس الشریف على باب داره … ✔️ پیامبر اکرم (صل‌الله‌علیه‌وآله): امامان بعد از من ۱۲ نفر هستند مانند عدد نقبای بنی‌اسرائیل ✔️ مداومت بر قرائت سوره بنی‌اسرائیل (اسراء): دستور امام صادق (علیه‌السلام) برای قرار گرفتن در لشگر امام زمان (علیه‌السلام) ✔️ کمال وجودی از جانب خداوند ابتدا به اهل‌بیت (علیهم‌السلام) رسیده و از وجود ایشان به سایرین رسیده است ✔️ أصبحنا فی قومنا بمنزله بنی إسرائیل فی آل فرعون … @Nahjolbalaghe2
. ◉ بـه خـدا، شِـكوہ مےبَـرَم! ⁙ نجوای بر مزار فاطمه زهرا(س)⁙ ✧ السَّلامُ عَلَيكَ يا رَسولَ اللّهِ عَنّي، وَالسَّلامُ عَلَيكَ عَنِ ابنَتِكَ وزائِرَتِكَ وَالبائِتَةِ فِي الثَّرى بِبُقعَتِكَ، وَالُمختارِ اللّهِ لها سُرعَةَ اللَّحاقِ بِكَ، قَلَّ يا رَسولَ اللّهِ عَن صَفِيَّتِكَ صَبري، وعَفا عَن سَيِّدَةِ نِساءِ العالَمينَ تَجَلُّدي، إلاّ أنَّ لي فِي التَّأَسّي بِسُنَّتِكَ في فُرقَتِكَ مَوضِعَ تَعَزٍّ، فَلَقَد وَسَّدتُكَ في مَلحودَةِ قَبرِكَ، وفاضَت نَفسُكَ بَينَ نَحري وصَدري. بَلى، وفي كِتابِ اللّهِ لي أنعَمُ القَبولِ، إنّا للّهِ وإنّا إلَيهِ راجِعونَ، قَدِ استُرجِعَتِ الوَديعَةُ واُخِذَتِ الرَّهينَةُ، واُخلِسَتِ الزَّهراءُ، فَما أقبَحَ الخَضراءَ وَالغَبراءَ يا رَسولَ اللّهِ! أمّا حُزني فَسَرمَدٌ، وأمّا لَيلي فَمُسَهَّدٌ، وهُمٌّ لا يَبرَحُ مِن قَلبي أو يَختارَ اللّهُ لي دارَكَ الَّتي أنتَ فيها مُقيمٌ، كَمَدٌ مُقَيِّحٌ، وهَمٌّ مُهَيِّجٌ، سَرعانَ ما فُرِّقَ بَينَنا وإلَى اللّهِ أشكو، وسَتُنَبِّئُكَ ابنَتُكَ بِتَظافُرِ اُمَّتِكَ عَلى هَضمِها، فَأَحفِهَا السُّؤالَ وَاستَخبِرهَا الحالَ، فَكَم مِن غَليلٍ مُعتَلِجٍ بِصَدرِها لَم تَجِد إلى بَثِّهِ سَبيلاً، وسَتَقولُ ويَحكُمُ اللّهُ وهُوَ خَيرُ الحاكِمينَ. سَلامَ مُوَدِّعٍ لا قالٍ ولا سَئِمٍ، فَإِن أنصَرِف فَلا عَن مَلالَةٍ، وإن أقُم فَلا عَن سوءِ ظَنٍّ بِما وَعَدَ اللّهُ الصّابِرينَ. ⩴ «سلام من بر تو، اى پيامبر خدا و سلام بر تو، از جانب دخترت؛ همو كه اينك به ديدار تو آمد و از من جدا گشت و در آرامگاه تو در خاك خُفت و خدا خواست كه زودتر به تو ملحق شود. اى پيامبر خدا! از فراق دختِ برگزيده‌ات، شكيبايى‌ام كم شده است و از جدايى سَرور زنان عالم، توانم را از كف داده‌ام؛ امّا تأسّى به سنّت تو و غم و دردى كه از فراقت كشيدم، موجب تسليت من است؛ زيرا من خود، تو را در لحدِ آرامگاهت نهادم و در حالى جان دادى كه سَرت به سينه من چسبيده بود. آرى، در كتاب خدا براى من، بهترين عامل پذيرش [و تحمّل اين مصيبتها] وجود دارد: ﴿ما همه از آنِ خداييم و همه به سوى او باز مى‌گرديم﴾. هر آينه امانت، پس گرفته شد و گرو دريافت گرديد و زهرا از كفم ربوده شد. اى پيامبر خدا! اينك، اين آسمان نيلگون و اين زمين تيره، چه زشت در نظرم جلوه مى‌كنند! اندوهم هميشگى است و شب‌هايم به بيدارى مى‌گذرد و اندوه، هرگز از دلم رخت بر نمى‌بندد، تا آن گاه كه خداوند، خانه‌اى را كه تو در آن جاى گرفته‌اى، برايم بر گزيند [و به تو ملحق شوم]. مرا غصّه‌اى است بس دل‌خراش و اندوهى كه آرام و قرار نمى‌گذارد. چه زود ميان ما جدايى افتاد. شكايت خود را پيشِ خدا مى‌برم. دخترت از همدست شدن امّتت در ستم بر او، به تو گزارش خواهد داد. همه ماجرا را از او بپرس و اوضاع و احوال را از او جويا شو ؛ زيرا چه بسا غم‌هاى سوزانى در سينه‌اش داشت و راهى براى بيان آنها نمى‌يافت ؛ ولى اكنون [به تو]خواهد گفت و خدا هم داورى مى‌كند و او بهترينِ داوران است. اينك با تو بدرود مى‌گويم،بدرودِ وداع كننده‌اى كه نه خشمگين است و نه خسته و بيزار ؛ زيرا اگر از اين جا بروم، از روى ملال [و خستگى] نيست و اگر بمانم، به واسطه بدگمانى به وعده‌اى كه خداوند به شكيبايان داده است، نيست». ◌ الكافی: ج۱ ص۴۵۸ ح۳ سلام‌الله علیها @Nahjolbalaghe2
40.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 روضه حضرت صدیقه شهیده از زبان عالم ربانی و فقيه اهل بيت مرحوم آیت الله حاج شيخ عباس حاجیانی @Nahjolbalaghe2
زیارت حضرت زهرا ص درزاد المعاد.pdf
حجم: 144.4K
🌹کاملترین زیارت حضرت زهرا سلام الله علیها-pdf @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیات ۶۲ الی ۶۷ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی 🖤 دل هاى فرو رفته
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیات ۶۲ الی ۶۷ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ اما به آنها خطاب مى شود: فریاد نکنید و ناله نزنید که شما امروز از ناحیه ما یارى نخواهید شد ! (لا تَجْأَرُوا الْیَوْمَ إِنَّکُمْ مِنّا لا تُنْصَرُونَ). ذکر خصوص مترفین در اینجا با این که گنهکاران منحصر به آنها نیستند یا به خاطر آن است که آنها سردمداران گمراهى و ضلالتند، و یا براى آن که مجازات در مورد آنها دردناک تر خواهد بود. ضمناً، منظور از عذاب در اینجا ممکن است عذاب دنیا، یا عذاب آخرت و یا هر دو باشد، یعنى هنگامى که عذاب دردناک الهى در این جهان یا آن جهان دامانشان را فرا مى گیرد، نعره و فریاد بر مى آورند و استغاثه مى کنند، اما بدیهى است در آن هنگام کار از کار گذشته و راه بازگشت وجود ندارد. * * * آیه بعد، در حقیقت بیان علت این سرنوشت شوم است، مى گوید: در گذشته آیات من به طور مداوم بر شما خوانده مى شد اما به جاى این که از آن، درس بیاموزید و بیدار شوید، اعراض مى کردید و به عقب باز مى گشتید (قَدْ کانَتْ آیاتِی تُتْلى عَلَیْکُمْ فَکُنْتُمْ عَلى أَعْقابِکُمْ تَنْکِصُونَ). تَنْکِصُون از ماده نکوص به معنى عقب، عقب بر گشتن است، و أعقاب جمع عقب (بر وزن جهش) به معنى پاشنه پا است، مجموع این جمله کنایه از کسى است که سخن نامطلوبى را مى شنود و به قدرى نگران و وحشت زده مى شود که بر پاشنه پایش به عقب باز مى گردد. * * * نه تنها در برابر شنیدن آیات الهى عقب گرد مى کردید که در برابر آن حالت استکبار به خود مى گرفتید (مُسْتَکْبِرِینَ بِهِ).(۳) علاوه بر این جلسات شب نشینى تشکیل مى دادید و از پیامبر، قرآن و مؤمنان بدگوئى مى نمودید (سامِراً تَهْجُرُونَ). سامراً از ماده سمر (بر وزن ثمر) به معنى گفتگوهاى شبابه است. بعضى از مفسران گفته اند: معنى اصلى این ماده سایه ماه در شب است که تاریکى و سفیدى در آن آمیخته شده. و از آنجا که گفتگوهاى شبانه گاه در سایه ماهتاب انجام مى شود ـ چنان که نقل کرده اند مشرکان عرب شب هاى ماهتابى در اطراف کعبه جمع مى شدند و بر ضد پیامبر(صلى الله علیه وآله) سخن مى گفتند ـ این واژه در مورد آن به کار رفته، و اگر مى بینیم به افراد گندم گون و یا خود گندم، سمراء گفته مى شود به خاطر آن است که سفیدى آن با کمى تیرگى آمیخته شده است. تَهْجُرُونَ از ماده هجر (بر وزن فجر) در اصل، به معنى دورى کردن و جدائى است، سپس به معنى هذیان گفتن مریض نیز آمده; چرا که سخنانش در آن حالت ناخوش آیند و دور کننده است و نیز هجر (بر وزن کفر) به معنى فحش و ناسزا است که آن نیز مایه دورى و جدائى است. در آیه فوق، همین معنى اخیر منظور است یعنى شب ها تا مدت طولانى بیدار مى مانید، همچون بیماران هذیان مى گوئید و فحش و ناسزا مى دهید. و این راه و رسم افراد بى منطق و در عین حال ضعیف و زبون است، به جاى این که روز روشن با شهامت، بر منطق و دلیل تکیه کنند، شب هاى تاریک که چشم مردم در خواب است را انتخاب کرده و براى پیشبرد اهداف شوم یا تسکین ناراحتى هاى درون و گشودن عقده ها به ناسزاگوئى مى پردازند. قرآن مى گوید: مایه بدبختى شما و عذاب دردناک الهى این بود که: شما نه شهامت پذیرش حق داشتید، نه متواضعانه در برابر آیات خدا زانو مى زدید، و نه بر خورد شما با پیامبر(صلى الله علیه وآله)، یک بر خورد منطقى و صحیح بود که اگر چنین بود راه حق را پیدا مى کردید. * * * ✍ پی نوشت: ۳ ـ در این که ضمیر بِهِ به کدام کلمه باز مى گردد در میان مفسران گفتگو است: بعضى آن را به مسجد الحرام و حرم مکّه باز گردانده اند، نظر به این که استکبار آنها به اتکاء این بود که خود را صاحبان حرم و متولیان خانه خدا مى دانستند، ولى این احتمال ضعیف است; زیرا در آیات گذشته مطلقاً سخن از کعبه و حرم در میان نبوده است، بکله ظاهر این است که: این ضمیر به قرآن مجید یا پیامبر باز مى گردد، یعنى شما در برابر آیات قرآن و پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) استکبار داشتید. و یا اشاره به حالت عقب گرد آنها است که شما با این عقب گرد قصر استکبار و بى اعتنائى داشتید. ✔️ پایان @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا