قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: ششصد و پنجاه و نه 🔷#واقعهغدیرخم #علامهامینی ↩️ 7- " ﺧﻄﻴﺐ " ﺩﺭ ﺹ
.
📝ترجمه کتاب الغدیر
✅ قسمت: ششصد و شصت
🔷#واقعهغدیرخم
#علامهامینی
↩️ در بیت نخست اشارتی به این سـخن خداي تعالی درسوره اعراف است که: و علی الاعراف رجال یعرفون کلا بسـیماهم و نیز اشاره
دارد به احادیثی که در تفسـیر این آیه آمده است و از آن جمله ":حاکمک بن حدادحسـکانی(" که شـرح زندگیش درج1ص
112گذشت) به اسنادخود از " اصبغ بن نباته " یادکرده است که گفت درخدمت علی نشسته بودم که " ابن کوا " شرفیاب شدو
از معنی این سـخن خـداي تعالی پرسـید: علی الاعراف رجالی یعرفون کلابسـیماهم.حضـرت فرمود: واي بر تو اي" ابن کوا " ما به
روز رسـتاخیز درجایگـاهی میـان بهشت وجهنم می ایستیم و یاران خود را به چهره میشناسـیم و به بهشت در می آریم و دشـمنان
خویش را نیز می شناسـیم و به دوزخ می فرستیم "، و " ابواسـحاق ثعلبی" درکتـاب " کشف البیـان " در تفسـیر آیه شـریفه " ابن
عباس " روایت کرده است که گفت:
اعراف جایگـاه بلنـدي برصـراط اسـت کـه " عبـاس " و " حمزه " و " علی بن ابیطـالب " و " جعفرطیـار " در آن می ایسـتند و
دوستان خودرا به سیماي سپیدشان و دشمنان خود را به روي سیاهشان باز میشناسند. این روایت را ابن طلحه شافعی
[جلد چهارم صفحهی 213[
در مطالب السول "ص18و ابن حجر درص101و " الصواعق" وشوکانی درص198ج2" فتح القدیر " آورده اند.
و بیت دوم اشاره است به این سـخن خداي تعالی که یوم ندعوکل اناس بامامهم و امامان شـیعه خاندان پاك پیغمبرند که شیعیان را
به نـام آنان فرا می خواننـد و با آنها محشور میکننـد. به گفته پیغمبر پاك نهاد "، انسان با دوست خود خواهـد بود " و نیز " هر
کس بـه قـومی مهر بـورزد، بـا آنـان محشـور میشـود "، و نیز "، آنکـه گروهی را دوست میدارد،خداونـد ويرا در زمره آنـان
محشور می فرماید "
معانی برخی از بقیه ابیات واضح و بیان بعض دیگر، بیش از اینگذشت.
🔹دو عبدي هم عصر
این عبـدي که شـرح زنـدگیش گـذشت، با شاعر شـیعی دیگري هم عصـر است که هر دو درکنیه و لقب و محیط پرورش و مذهب
همانندند. با این تفاوت که این شاعر، ابو محمدیحیی بن هلال عبدي کوفی است. و ما بجهت کثرت اشتباهی که درشناخت ایندو،
رخ می دهد و از عبدي دوم نیزکمتر یادکرده اند، به ذکر وي می پردازیم:
"مرزبانی" درصـفحه 499کتاب معجمش گفته ": وي کوفی بوده وساکن همـدان شـده است. اوشاعري خوب وشـیعی مـذهب
است و درستایش" رشید " مدایح نیکوئی دارد. وي گوینده این ابیات است.مرگ از زنـدگی انـدك و بخشـیدن از بخشـش ناپاك بهتر است پس به بی نیازي یا تهیـدستی زنـدگی کن ورنه آنچه میخواهی از
خدا بخواه وشکیبا باش.
ونیز از اوست.
به جان خودم سوگند، اگر امیه ظلم و ستم نمود، آنکه اساس گمراهی نهاد ستمگر بود.
↩️ ادامه داد...
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه نور آیات ۲۷ الی ۲۹ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ✔️ نکته ها: ۱
📝تفسیر سوره مبارکه نور آیات ۲۷ الی ۲۹
📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی
۲ ـ منظور از بیوت غیر مسکونه چیست؟
در پاسخ این سؤال، در میان مفسران گفتگو است، بعضى گفته اند: منظور ساختمان هائى است که شخص خاصى در آن ساکن نیست، بلکه جنبه عمومى و همگانى دارد، مانند کاروانسراها، مهمانخانه ها، و همچنین حمام ها و مانند آن، این مضمون در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) صریحاً آمده است.(۵)
بعضى دیگر آن را به خرابه هائى تفسیر کرده اند که در و پیکرى ندارد، و هر کس مى تواند وارد آن شود، این تفسیر، بسیار بعید به نظر مى رسد; چه این که کسى حاضر نیست متاع خود را در چنین خانه اى بگذارد.
بعضى دیگر آن را اشاره به انبارهاى تجار و دکان هائى مى دانند که متاع مردم به عنوان امانت در آن نگهدارى مى شود، و صاحب هر متاعى حق دارد براى گرفتن متاع خویش به آنجا مراجعه کند.
این تفسیر نیز با ظاهر آیه چندان سازگار نیست.
این احتمال نیز وجود دارد: منظور خانه هائى باشد که ساکن ندارد و انسان متاع خود را در آنجا به امانت گذارده، و هنگام گذاردن، رضایت ضمنى صاحب منزل را براى سر کشى یا برداشتن متاع گرفته است.
البته قسمتى از این تفاسیر، با هم منافاتى ندارد، ولى تفسیر اول، با معنى آیه سازگارتر است.
ضمناً، از این بیان روشن مى شود: انسان تنها به عنوان این که متاعى در خانه اى دارد نمى تواند در خانه را بدون اجازه صاحب خانه بگشاید و وارد شود هر چند در آن موقع کسى در خانه نباشد.
* * *
۳ ـ مجازات کسى که بدون اجازه در خانه مردم نگاه مى کند
در کتب فقهى و حدیث آمده است: اگر کسى عمداً به داخل خانه مردم نگاه کند و به صورت یا تن برهنه زنان بنگرد، آنها مى توانند در مرتبه اول او را نهى کنند.
اگر خود دارى نکرد، مى توانند با سنگ او را دور کنند.
اگر باز اصرار داشته باشد با آلات قتاله مى توانند از خود و نوامیس خود دفاع کنند.
و اگر در این درگیرى شخص مزاحم و مهاجم کشته شود، خونش هدر است، البته باید به هنگام جلوگیرى از این کار سلسله مراتب را رعایت کنند، عنى تا آنجا که از طریق آسان تر این امر امکان پذیر است از طریق خشن تر وارد نشوند.
* * *
✍پی نوشت:
۵ ـ وسائل الشیعه ، جلد ۱۴، صفحه ۱۶۱، حدیث سوم.
✔️پایان
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝 شرح و تفسیر خطبه ۱۰۹ بخش اول ⚡️قدرت و عظمت خداوند ↩️ و در جاى ديگر مى فرمايد: «يَا أَيُهَّا ال
📝 شرح و تفسیر خطبه ۱۰۹ بخش اول
⚡️قدرت و عظمت خداوند
↩️ آرى; او از همگان بى نياز است و هر کمالى در عالَم پيدا شود، منبع اصلى و بى پايانش نزد اوست و چيزى در برابر اراده او نمى تواند قد عَلَم کند. بنابراين اگر مخلوقاتى را آفريده، به خاطر نورافشانى و فيض بخشى است، نه به خاطر دفع وحشت تنهايى، يا جلب منفعت. نه عبادتِ عبادت کنندگان بر جلال او مى افزايد و نه اگر جمله کائنات کافر گردند، بر دامان کبريائيش گردى مى نشيند. آنها که به او پشت کنند بى نياز از او نيستند و آنها که بر قضاء و قَدَر او خرده گيرند، قادر به تغيير و تبديل آن نيستند.
امام(عليه السلام) در ادامه اين سخن به پنج وصف ديگر از اوصاف جمال او اشاره کرده، مى فرمايد: «هر سرّى نزد تو آشکار است و هر پنهانى پيش تو حاضر. تو وجودى ابدى هستى که زمان برايت نيست; و پايانى هستى که جز بازگشت به سويت راهى وجود ندارد; و وعده گاهى که نجات از حُکمَت جز به وسيله تو ممکن نيست». (کُلُّ سِرٍّ عِنْدَکَ عَلاَنِيَةٌ، و کُلُّ غَيْب عِنْدَکَ شَهَادَةٌ، أَنْتَ الأَبَدُ فَلاَ أَمَدَ لَکَ، وَ أَنْتَ الْمُنْتَهَى فَلاَ مَحِيصَ(7) عَنْکَ، وَ أَنْتَ الْمَوْعِدُ فَلاَ مَنْجَى مِنْکَ إِلاَّ إِلَيْکَ).
گر چه در ابتداى نظر، واژه «سرّ» و «غيب» به يک معنا است و همچنين واژه هاى «عَلانيه» و «شَهاده»; ولى بعيد نيست که منظور از «سرّ» اسرار درون بندگان باشد که خداوند از همه آنها باخبر است و به تعبير ديگر هر سرّى براى او علانيه مى باشد; ولى «غيب» به معناى حوادث آينده، يا گذشته است که از حسّ ما پوشيده است; يا انواع موجوداتى که در زمين و آسمان پهناور در حال حاضر وجود دارند، ولى حواس ما به آنها دسترسى ندارد. (8)
تعبير به «أَنْتَ الأَبَدُ» در واقع نوعى تأکيد است بر ابديّت خداوند. او چنان ابدى است که گويى عين ابديّت است! چرا که او واجب الوجود است و به همين دليل، نه آغازى دارد و نه پايانى; چرا که آغاز و پايان از اوصاف مخلوقات است که از جهات مختلف محدودند.
✍پی نوشت:
7. «محيص» از مادّه «حيص» (بر وزن حيف) به معناى بازگشت و عدول و کناره گيرى کردن از چيزى است و از آنجا که «محيص» اسم مکان است، اين کلمه به معناى قرارگاه، يا پناهگاه آمده است.
8. از منابع لغت نيز استفاده مى شود که «سرّ» چيزى است که انسان آن را مخفى مى کند، ولى «غيب» هر چيزى است که از چشم و حسّ ما پوشيده است.
↩️ ادامه داد...
@Nahjolbalaghe2
#در_محضر_اهل_بیت
💫 بـعثـت و شنـاخـت امـام!
☀️ امام باقر علیه السلام :
✓ «همانا خداوند عز و جل محمّد را فرستاده و حجّت الهى براى همه خلايقش در زمين بر انگيخت. پس هر كه به خدا و محمّد، پيامبر خدا، ايمان آورَد و از او پيروى كند و تصديقش نمايد، شناخت امامِ خاندان ما بر او واجب خواهد بود».
⁙ «إنَّ اللّهَ عز و جل بَعَثَ مُحَمَّدا صلىالله عليه و آله إلَى النّاسِ أجمَعينَ، رَسولاً وحُجَّةً للّهِِ عَلى جَميعِ خَلقِهِ في أرضِهِ، فَمَن آمَنَ بِاللّهِ و بِمُحَمَّدٍ رَسولِ اللّهِ وَ اتَّبَعَهُ و صَدَّقَهُ فَإِنَّ مَعرِفَةَ الإِمامِ مِنّا واجِبَةٌ عَلَيهِ».
📚 الكافی: ج١ ص١٨٠ ح٣
#عید_مبعث
@Nahjolbalaghe2