هدایت شده از قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
✨﴾﷽﴿✨
✅ برنامه روزانه کانال :
🌷شنبههاو سهشنبهها شرح 🦋خطبه ها
🌹یکشنبهها و چهارشنبههاشرح 🌴حکمتها
🌷دوشنبهها و پنجشنبهها شرح 🕊نامه ها
🌸جمعه ها مطالب در زمینه 💚مهدویت
🍃✨✨✨✨
✅مطالب به صورت متن و صوت از اساتید بزرگوار گذاشته میشود
🔷 #روزانه تفسیرقرآن
🔷آموزش تجوید
و مطالب مهم و مورد نیاز دیگر
کانال#قرآنونهجالبلاغه✨
⚘ eitaa.com/joinchat/3325624337C718d94f441
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
🍃 ✅ادامه شرح نامه ۱۴ ولى در روايت ديگرى پاسخ اين سؤال آمده است; امام صادق(عليه السلام) مى فرمايد:
✨
✅ادامه شرح نامه ۱۴
🔹نکته ها:
🔸1. موقعيت زنان در نهج البلاغه:
در چندين مورد از خطبه ها و نامه ها و کلمات قصار نهج البلاغه نکوهشى از زنان ديده مى شود و بعضى از ناآگاهان آن را به عنوان زن ستيزى تفسير مى کنند در حالى که قرائنى همراه اين بيانات امام(عليه السلام) است که نشان مى دهد نظر امام(عليه السلام) به گروه خاصى است.
مثلا بعضى از اين عبارات بعد از جنگ جمل که يکى از آتش افروزانش يکى از همسران مشهور رسول خدا(صلى الله عليه وآله) بود، وارد شده که نشان مى دهد هدف امام(عليه السلام)
نکوهش از چنين زنانى است که مسير صحيح را رها کرده و آلت دست فرصت طلبان سياسى مانند طلحه و زبير مى شوند، کارى که منجر به ريخته شدن خون هزاران نفر از مسلمانان شد و امام(عليه السلام) در پايان جنگ، آن زن را به احترام پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) با نهايت تکريم همراه برادرش و گروهى از محافظان به مدينه بازگرداند.
🔻در نامه مورد بحث نيز از زنانى نکوهش شده که زبان آنها آلوده به دشنام و بدگويى و سخنان زشت و خشن مى شود. امام(عليه السلام) آنها را ضعيف العقل و ناتوان مى شمرد.
بنابراين اگر قراين حاليه و مقاليه را در همه جا در نظر بگيريم پاسخ اين گونه ايرادات روشن مى شود.
لذا در حديثى در اصول کافى از امام باقر(عليه السلام) آمده است که بعد از اشاره به عيب و نقصان گروهى از زنان در پايان مى فرمايد:
♦️ «إِلاَّ الْمُسْلِمَاتُ مِنْهُنَّ; غير از زنان مسلمان».(12)
در حديث ديگرى از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم:
🍃«الاِمْرَأَةُ الصَّالِحَةُ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ رَجُل غَيْرِ صَالِح; يک زن صالحه برتر است از يک هزار مرد ناصالح».(13)
در حديث مفصلى از امام صادق(عليه السلام) که در کتاب کافى آمده نيز تقسيم بندى روشنى درباره زنان ديده مى شود که امام(عليه السلام) گروهى از آنان را مايه سعادت مردان مى داند و گروهى را اسباب غبن مى شمارد;
🍃«فَمَنْ يَظْفَرْ بِصَالِحِهِنَّ يَسْعَدْ وَمَنْ يُغْبَنْ فَلَيْسَ لَهُ انْتِقَام».(14)
🔹روايات سه گانه بالا و همچنين روايات ديگرى که در همان باب از کافى (باب اصناف النساء) آمده قرينه روشنى است بر تفسيرى که درباره سخنان على(عليه السلام) در نهج البلاغه آورديم.
🌿2. اخلاق اسلامى در برابر دشمنان:
آنچه در نامه بالا و بعضى از نامه هاى گذشته و آينده آمده است، بيانگر روش اسلام در ميدان نبرد و در برابر دشمنان است. روشى که تمام موازين صحيح نبرد را آميخته با مسائل اخلاقى نشان مى دهد. بر خلاف روش دنياى مادى و روش دشمنان امام(عليه السلام) که هيچ قيد و شرطى را در ميدان جنگ پذيرا نبودند. ناجوانمردانه ترين کارها اگر به اهداف آنها کمک مى کرد، مجاز بود; و بهترين دستورهاى انسانى و اخلاقى اگر در مسير منافع آنها نبود، ممنوع شمرده مى شد. اين تفاوت را به خوبى مى توان در طرز رفتار امام(عليه السلام) و طرز رفتار معاويه مشاهده کرد.
🍃بعضى از تحليل گران پيشين و امروز که افکارشان تحت تأثير مکتب هاى مادى بوده و هست همين تفاوت را دليل بر برترى سياست هاى معاويه بر سياست امام(عليه السلام) مى گيرند.
🔹در اينجا بد نيست به سخنى از جاحظ در اين زمينه گوش فرا دهيم او مى گويد: بعضى از کسانى که خود را عاقل و دانا و فهيم مى دانند و در واقع عوام هستند و خود را از خواص مى پندارند، گمان مى کنند که معاويه بهتر از على(عليه السلام) فکر مى کرد و در مسائل سياسى دقيق تر مى انديشيد درحالى که مطلب چنين نيست، زيرا على(عليه السلام) در جنگهايش کارى جز آنچه موافق کتاب و سنّت بود انجام نمى داد درحالى که معاويه بر خلاف کتاب و سنّت عمل مى کرد و هرگونه نيرنگى را اعم از حلال و حرام به کار مى برد و در جنگهايش مطابق سيره پادشاهان ظالم غير مسلمان عمل مى کرد. على(عليه السلام) دستور مى داد که آغازگر جنگ نباشيد، فراريان را تعقيب نکنيد، مجروحان را به قتل نرسانيد، درهاى بسته را نگشاييد و خودش اين برنامه را در تمام جنگها به کار مى برد.
🔹 درحالى که جنگ جويانى (همچون لشکر معاويه) به هيچ قيد و شرط اخلاقى مقيد نبودند، اگر دشمن در خواب بود به او حمله مى کردند و از سوزاندن و غرق کردن دشمن پروا نداشتند هنگامى که گروهى از عوام خدعه و نيرنگهاى معاويه را ديدند و نتايج آن را بررسى کردند درحالى که على(عليه السلام) مرتکب هيچ يک از آنها نشد به واسطه کوتاهى عقل و قلت علم و دانش تصور کردند اين دليل بر برترى سياست معاويه بر سياست على(عليه السلام) است.(15)
🌱ادامه دارد...
⚘ @Nahjolbalaghe2
#شرحوتفسیرنامههاینهجالبلاغه
هدایت شده از قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
⚘
📚نهج البلاغه/نامه۲۱-باز هم به زياد بن ابيه
💥#سفارشبهميانهروي
اي زياد، از اسراف بپرهيز، و ميانه روي را برگزين، از امروز به فكر فردا باش، و از اموال دنيا به اندازه كفاف خويش نگهدار، و زيادي را براي روز نيازمنديت در آخرت پيش فرست. آيا اميد داري خداوند پاداش فروتنان را به تو بدهد در حالي كه از متكبران باشي؟ و آيا طمع داراي ثواب انفاق كنندگان را دريابي در حالي كه در ناز و نعمت قرار داري؟ و تهيدستان و بيوه زنان را از آن نعمتها محروم مي كني؟ همانا انسان به آنچه پيش فرستاده، و نزد خدا ذخيره ساخته، پاداش داده خواهد شد با درود.
⚘
@Nahjolbalaghe2
#باهمنهجالبلاغهبخوانیم
#نامهها
شرح_صوتی_نامه_۲۱.mp3
6.48M
✅شرح نامه ۲۱
(نامه۲۱/به زياد بن ابيه / سفارش به میانه روی
/بنیادمجازی
کانال نهجالبلاغه 🌺✨
⚘ @Nahjolbalaghe2
#شرحوتفسیرنامههاینهجالبلاغه
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
#یه_تمرین خیلی مهم ✍حاج آقا حسینی 🔶ببینید هر یک از ما یه سری اخلاقیاتی داریم که واقعا دوس داریم او
🔰🔰🔰🔰
#شکوه_امر_خدا
منو وپسرم ....
عاشق این است که من یا مادرش با همان لحنی که قربان صدقه اش می رویم امر و نهیش کنیم.
☺️
حتی خودش مدام یادآوری می کند که این جا جای امر و نهی است.
مثلا می رود کنار راه پله و با همان لهجه ی شیرین و خوردنی که شصت درصدش را حرف دال تشکیل می دهد صدا می زند: بگو نرو نزدیک پله. می افتی بابا جون.
😊
و من باید بگویم: نرو نزدیک پله می افتی بابا جون. و این باباجون را باید با تاکید بگویم تا آن حالت وصف نشدنی به او دست بدهد.
🐣👶👶
یا دستش را گرفته ام و توی کوچه راه می برم . می گوید: بگو از توی آب ها راه نرو . خیس می شی بابا جون
و من باید بگویم از توی آب ها راه نرو خیس می شی باباجون.❗️
و این بابا جوووون را باید خیلی کش بدهم
یا من سر کار هستم که تلفن زنگ می زند و او پشت گوشی است. ساعت دوایش شده اما مادرش حریفش نشده که به او دوا بدهد.
☎️📞
از پشت گوشی می گوید: بگو دواتو بخور که زود حالت خوب بشه بابا جون
✔️و من بگویم دواتو بخور که زود حالت خوب بشه.
و او بگوید: باباجونشم بگو و من دوباره بگویم دواتو بخور که زود حالت خوب بشه باباجون...
و بعد از چند ثانیه صدای گریه اش را بشنوم که ناشی از قورت دادن دوای تلخ است
😭😭😭
و صبر کنم تا کمی گریه اش بند بیاید و بگوید : بگو آفرین باباجون که دواتو خوردی
✔️و من بگویم : آفرین باباجون که دواتو خوردی و او دیگر گریه نکند و خداحافظی کند.
✔️انگار این توی فطرت ما آدم هاست که دوست داریم کسی که ما را امر و نهی می کند
👈 یک جور ویژه ای دوستمان هم داشته باشد و دوست داریم کسی که یک جور ویژه ای دوستمان دارد حتما امر و نهیمان کند...
👆✅😓😢
............
از یادداشت های سال ۱۳۸۸ نویسنده
؛شکوه امر خدا، برگرفته ازعنوان کتابی ست از حجةالاسلام علیرضا پناهیان
⚘ eitaa.com/Nahjolbalaghe2
p6.mp3
2.63M
#دشمن_شناسی 6
🌷 نقش حضرت زهرا سلام الله علیها در مقابله با نفوذی یهود
استاد طائب
⚘ eitaa.com/Nahjolbalaghe2
Panahian-Clip-NoghteZaafKhoobHayeMamooli-64k.mp3
2.18M
🎵نقطه ضعف آدم خوبهای معمولی!
#کلیپ_صوتی
⚘ eitaa.com/Nahjolbalaghe2