قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝 شرح و تفسیر خطبه ۱۰۹ بخش اول ⚡️قدرت و عظمت خداوند ↩️ و در جاى ديگر مى فرمايد: «يَا أَيُهَّا ال
📝 شرح و تفسیر خطبه ۱۰۹ بخش اول
⚡️قدرت و عظمت خداوند
↩️ آرى; او از همگان بى نياز است و هر کمالى در عالَم پيدا شود، منبع اصلى و بى پايانش نزد اوست و چيزى در برابر اراده او نمى تواند قد عَلَم کند. بنابراين اگر مخلوقاتى را آفريده، به خاطر نورافشانى و فيض بخشى است، نه به خاطر دفع وحشت تنهايى، يا جلب منفعت. نه عبادتِ عبادت کنندگان بر جلال او مى افزايد و نه اگر جمله کائنات کافر گردند، بر دامان کبريائيش گردى مى نشيند. آنها که به او پشت کنند بى نياز از او نيستند و آنها که بر قضاء و قَدَر او خرده گيرند، قادر به تغيير و تبديل آن نيستند.
امام(عليه السلام) در ادامه اين سخن به پنج وصف ديگر از اوصاف جمال او اشاره کرده، مى فرمايد: «هر سرّى نزد تو آشکار است و هر پنهانى پيش تو حاضر. تو وجودى ابدى هستى که زمان برايت نيست; و پايانى هستى که جز بازگشت به سويت راهى وجود ندارد; و وعده گاهى که نجات از حُکمَت جز به وسيله تو ممکن نيست». (کُلُّ سِرٍّ عِنْدَکَ عَلاَنِيَةٌ، و کُلُّ غَيْب عِنْدَکَ شَهَادَةٌ، أَنْتَ الأَبَدُ فَلاَ أَمَدَ لَکَ، وَ أَنْتَ الْمُنْتَهَى فَلاَ مَحِيصَ(7) عَنْکَ، وَ أَنْتَ الْمَوْعِدُ فَلاَ مَنْجَى مِنْکَ إِلاَّ إِلَيْکَ).
گر چه در ابتداى نظر، واژه «سرّ» و «غيب» به يک معنا است و همچنين واژه هاى «عَلانيه» و «شَهاده»; ولى بعيد نيست که منظور از «سرّ» اسرار درون بندگان باشد که خداوند از همه آنها باخبر است و به تعبير ديگر هر سرّى براى او علانيه مى باشد; ولى «غيب» به معناى حوادث آينده، يا گذشته است که از حسّ ما پوشيده است; يا انواع موجوداتى که در زمين و آسمان پهناور در حال حاضر وجود دارند، ولى حواس ما به آنها دسترسى ندارد. (8)
تعبير به «أَنْتَ الأَبَدُ» در واقع نوعى تأکيد است بر ابديّت خداوند. او چنان ابدى است که گويى عين ابديّت است! چرا که او واجب الوجود است و به همين دليل، نه آغازى دارد و نه پايانى; چرا که آغاز و پايان از اوصاف مخلوقات است که از جهات مختلف محدودند.
✍پی نوشت:
7. «محيص» از مادّه «حيص» (بر وزن حيف) به معناى بازگشت و عدول و کناره گيرى کردن از چيزى است و از آنجا که «محيص» اسم مکان است، اين کلمه به معناى قرارگاه، يا پناهگاه آمده است.
8. از منابع لغت نيز استفاده مى شود که «سرّ» چيزى است که انسان آن را مخفى مى کند، ولى «غيب» هر چيزى است که از چشم و حسّ ما پوشيده است.
↩️ ادامه داد...
@Nahjolbalaghe2
#در_محضر_اهل_بیت
💫 بـعثـت و شنـاخـت امـام!
☀️ امام باقر علیه السلام :
✓ «همانا خداوند عز و جل محمّد را فرستاده و حجّت الهى براى همه خلايقش در زمين بر انگيخت. پس هر كه به خدا و محمّد، پيامبر خدا، ايمان آورَد و از او پيروى كند و تصديقش نمايد، شناخت امامِ خاندان ما بر او واجب خواهد بود».
⁙ «إنَّ اللّهَ عز و جل بَعَثَ مُحَمَّدا صلىالله عليه و آله إلَى النّاسِ أجمَعينَ، رَسولاً وحُجَّةً للّهِِ عَلى جَميعِ خَلقِهِ في أرضِهِ، فَمَن آمَنَ بِاللّهِ و بِمُحَمَّدٍ رَسولِ اللّهِ وَ اتَّبَعَهُ و صَدَّقَهُ فَإِنَّ مَعرِفَةَ الإِمامِ مِنّا واجِبَةٌ عَلَيهِ».
📚 الكافی: ج١ ص١٨٠ ح٣
#عید_مبعث
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: ششصد و شصت 🔷#واقعهغدیرخم #علامهامینی ↩️ در بیت نخست اشارتی به
.
📝ترجمه کتاب الغدیر
✅ قسمت: ششصد و شصت و یک
🔷#واقعهغدیرخم
#علامهامینی
↩️ این عبدی در کنار نهر ابی فطرس به انشاد
اشعار زیر برای " عبد الله بن علی بن عباس" پرداخته است:
خاندان هاشم دعوت کنندگان به بهشت و دودمان اموی فراخوانندگان به دوزخ اند ای امیه تو که قرار نداری، به جنیان در سرزمین وبار بپیوند اگر بر وی به خواری رفته ای و اگر بمانی به پستی و فرومایگی مانده ای.
داستانی هم دارد که این داستان و مشعر خوانی عبدی برای " عبد الله عباسی" را " ابن قتیبه" در ص ۲۰۷ جلد ۱ "عیون الاخبار" و "یعقوبی" در ص ۹۱ ج ۳ تاریخش و ابن رشیق در ص ۴۸ ج ۱ " العمده" یاد کرده اند و میپندارم کسانی که بر این کتب تعلیقاتی نوشته اند، از زندگی شاعر آگاهی نداشته و به شرح حالش نپرداخته و از تعریف او خاموش مانده اند.ابن قتیبه گفته است: چون منصور شام را گرفت و مروان را کشت. به " ابی عون" و همراهان خراسانیش گفت: من درباره ی بازماندگان خاندان مروان
اندیشه ای دارم که شما همگی باید در فلان روز آماده باشید. سپس در همان روز، به دنبال آل مروان فرستاد و چون جمع شدند، اعلام کرد که میخواهد عطائی برایشان مقرر کند. هشتاد نفر از آنها حاضر و به در خانه منصور آمدند، مردی از قبیله کلب که دائی آنها بود نیز آمده بود. منصور بار داد و آنها در آمدند دربان از کلبی پرسید تو از کدام قبیله ای؟گفت کلبی و دائی ایشانم.
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
#موعظه ⚔ جهاد با نفس 🔹قسمت سوم 🎙استاد امینی خواه @Nahjolbalaghe2
004_Jahad_Ba_Nafs_aminikhaah.ir.mp3
5.76M
#موعظه
⚔ جهاد با نفس
🔹قسمت چهارم
🎙استاد امینی خواه
@Nahjolbalaghe2
✨﴾﷽﴿✨
✅ برنامه روزانه کانال :
✅🌷شنبه، سهشنبه و پنج شنبه شرح 🦋خطبه ها
✅🌹یکشنبه، دوشنبه وچهارشنبه شرح 🌴حکمتها
✅☫روزانهتفسیر قرآن☫
✅🌷شرح متنی و صوتی نامه ها بطور کامل در کانال بارگذاری شده و شرح آخرین نامه جهت سهولت در دسترسی، در اینجا آورده شده و بقیه نامه ها به هم پیوست میباشد⬇️
لینک شرح نامه ۷۹ ( آخرین نامه): https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/24783
✅🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهجالبلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گذاری شده و لینکهای دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند
@Nahjolbalaghe2
.
«أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ»
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ۚ ذَٰلِكَ أَزْكَىٰ لَهُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ
به مؤمنان بگو چشمهاى خود را (از نگاه به نامحرمان) فرو گیرند، و دامان خود را (از بى عفتى) حفظ کنند.
این براى آنان پاکیزه تر است. خداوند به آنچه انجام مى دهندآگاه است.
(نور/30)
***
وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ۖ وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ ۖ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَىٰ عَوْرَاتِ النِّسَاءِ ۖ وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ ۚ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
و به زنان با ایمان بگو چشمهاى خود را (از نگاه هوس آلود) فرو گیرند، و دامان خویش را
(از بى عفتى) حفظ کنند و زینت خود را ـ جز آن مقدار از آنان که نمایان است ـ آشکار ننمایند، و (اطراف) روسرى هاى خود را بر سینه خود افکنند (تا گردن و سینه
با آن پوشانده شود)، وزینت خود را آشکار نسازند مگر براى شوهرانشان، یا پدرانشان، یا پدران شوهرانشان، یا پسرانشان، یا پسران همسرانشان، یا برادرانشان، یا
پسران برادرانشان، یا پسران خواهرانشان، یا زنان هم کیششان، یا بردگانشان [= کنیزانشان]، یا مردان سفیه وابسته (به آنها) که تمایلى به زن ندارند، یا کودکانى
که از امور جنسى مربوط به زنان آگاه نیستند. و (به زنان با ایمان بگو: هنگام راه رفتن) پاهاى خود را به زمین نزنند تا زینتِ پنهانیشان دانسته شود
(و صداى خلخال که برپا دارند به گوش رسد). و اى مؤمنان همگى به سوى خدا بازگردید، تا رستگار شوید.
(نور/31)
@Nahjolbalaghe2