مشایه، طریق عاشقی است
مشایه، طریق اتحاد است
مشایه، طریق خودسازی است
مشایه، طریق امتسازی است
مشایه، طریق تربیت است
مشایه، طریق هدایت است
مشایه، طریق وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّه است
مشایه، طریق الحسین است ...
#حمید_کثیری
https://eitaa.com/Namazeavalevaght
انتشارات انقلاب اسلامی، کتاب «جاذبه حسینی» که صحبتهای حضرت آقا درباره اربعین و حضرت زینب (س) رو به صورت رایگان و صوتی عرضه کرده.
👈 خوبه که تو ایام پیاده روی شنیده بشه
دوست داشتید از اینجا دانلود کنید
👇👇
📌 دریافت کتاب صوتی رایگان:
https://khameneibook.ir/book/کتاب-صوتی-جاذبه-حسینی
📌 دریافت نسخهی الکترونیکی رایگان:
https://khameneibook.ir/book/جاذبهی-حسینی
👇👇
@KhameneiBook
🔴 مهدی یراحی
🔴 طراحی بازی با دستگاه قضا
🔴 و کسب اعتبار!
مهدی یراحی یک ترانه خوانده و آن را در قالب موزیک ویدئو منتشر کرده است. ترانهای که رسماً ترویج و ترغیب به اباحهگری است.
اما یک نکته بسیار مهم؛
👈 خاماندیشانه است اگر فکر کنیم یراحی نمیداند که این کار او عواقب دارد، برایش پرونده قضایی تشکیل خواهد شد و احیاناً دستگیر میشود، اما چه چیز باعث میشود او در آستانه سالگرد #مهسا_امینی این کلیپ را منتشر کند؟
یراحی دیده هر کس برایش پرونده تشکیل شده و احیاناً چند روزی را در حبس بوده، به عنوان یک قهرمان بازگشته! پیج اینستاگرامش چند صد هزار بلکه چند میلیون رشد داشته و برخوردی هم که با ایشان صورت گرفته، مانع فعالیتهایشان نشده است!! (آنچه در بازداشتگاه اتفاق میافتد اهمیت چندانی ندارد بلکه جامعه تصویری که میبیند، اینچنین است)
بله، به همین سادگی، وقتی برخورد بازدارنده نیست، برای تو طراحی میکنند و حتی از جرایم تو استفاده میکنند تا هم رسانهشان را رشد بدهند و هم #نشان_شجاعت از مخاطبشان دریافت کنند!!
نمیدانم اینقدر سخت است که پیج اینستاگرام و توییتر این جنس افراد برای چند سال با دستور قضایی از دسترس خارج شود و ممنوعالفعالیتِ واقعیِ رسانهای شوند تا حداقل به مقصودشان نرسند؟! حداقل با ساز و کار قضایی نظام، بازی طراحی نکنند؟! حداقل با لگد زدن کسب اعتبار نکنند؟! حداقل ...
پینوشت: صحبت لزوماً در مورد مهدی یراحی نیست. صحبت از یک رویه غلط است که اصلاح آن پیچیده نیست، اما تا امروز انجام نشده ...
🔴 مهدی یراحی
🔴 رسانهبلدها و یک تغییر راهبرد
(ابتدا مطلب قبلی در مورد یراحی را بخوانید و بعد مطلب زیر 👇)
تا چند ماه قبل افرادی که دستگیر میشدند، #بعد_از_آزادی با توجه به فضای به وجود آمده و فرصتی که احساس میکردند، سعی میکردند حداکثر بهرهبرداری رسانهای را از دورهای که نبودند، انجام بدهند. یک مثال خوب این موضوع شاهین صمدپور است که تا پیش از دستگیری، اتفاقاً تحت فشار شدیدی از سوی طرفدارانش بود اما بعد از دستگیری و با توجه جو به ظاهر مظلومانهای که برایش ایجاد کردند، مثل یک قهرمان برای جماعت #ززآ به صحنه کنشگری اجتماعی - رسانهای بازگشت.
اما؛ شاید بعد از دستگیری نواب ابراهیمی و چند نفری که به حاج قاسم توهین کرده بودند، راهبرد این #جماعت_رسانهبلد تغییر کرد!
👈 این روزها مشخصاً بعضی از آنها طراحی میکنند تا چند صباحی در زندان باشند، چون هیچ راهی برای #ترند_شدن اسمشان و البته رشد صفحهشان بهتر از این نمیشناسند. خاماندیشی است اگر مهدی یراحی و امثالهم ندانند با ترانه روسریتو بردار حاکمیت با آنها برخورد خواهد کرد! این یعنی طراحی یک بازداشت کمهزینه و بعد یک بُرد رسانهای پس از آن ...
طبیعتاً قطع این روند با فهم این موضوع است. با فهم اینکه #رسانه برای این جماعت موضوعیت دارد و با یک بازیِ کثیف سعی در رشد آن دارند. بازی کثیفی که با مخاطب خودشان و مخالف خودشان طراحی و اجرا میکنند. بازیای که در صورت آگاهی، برای طرفدارانشان نیز کثیف به نظر میآید ...
پینوشت:
#ززآ = #زن_زندگی_آزادی
#حمید_کثیری 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4
الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ"
https://eitaa.com/Namazeavalevaght
نقل است روزی كه بردهفروشان يوسف را به بازار مصر بردند تا او را بفروشند، خريداران به بردهی زيبا چنان فريفته شده بودند كه مشتها را پر از زر كرده بودند تا به هر قيمتی او را از آن خود كنند.
در اين ميان پيرزنی خميدهقامت نگاه خريداران را به خود جلب كرد. او میدويد و فرياد میکشيد كه "من هم خريدار زيباروی كنعانم. حاصل يك عمر كار مرا بگير و اين غلام را به من بده. سالها رنج بردهام تا اين كلافها را رشتهام. اين چند رشته كلاف را بگير و اين پسر را به من بده."
هم خود پیرزن میدانست بهای یوسف بیش از این چند کلاف است و هم همه به پیرزن خندیدند، اما در پس این قصه درسها نهفته است ...
اما بعد؛
اینجا - در مشایه - مهم نیست چقدر ثروت و مکنت داری، مهم است هر چه داری برای #حسین بیاوری و چه دل بزرگی دارند این مردمان به ظاهر فقیر ...
هر چه دارند میآورند، #هر_چه_دارند ...
پینوشت: این تصویر اتاقکیست که احتمالاً همه دار و ندار خادمین راه است
الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ"
https://eitaa.com/Namazeavalevaght
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 توصیه های اخلاقی حضرت آیت الله تحریری به زائرین اربعین حسینی
#موشن_ریلز
🔰 کانال اطلاع رسانی حوزه علمیه مروی
الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ"
https://eitaa.com/Namazeavalevaght
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈 مدرسه تربیتی امام حسین (ع)
فرزندی که کیف پدر را نامحسوس برمیدارد تا خستگی راه بر پدر کمتر شود ...
#حمید_کثیری 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4
الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ"
https://eitaa.com/Namazeavalevaght
#ارسالی_شما
اولین باری که توی پیادهروی #اربعین شرکت کردم، حیران و متحیر از این واقعه عجیب راه میرفتم و نگاه میکردم و فکر میکردم که اینجا چه خبره؟!
تا چند سال پیش تو جنگ، این عراقیها ما رو میکشتن و ما هم اینا رو.
۲۳۴ هزار شهید ما دادیم و ۲۵۰ هزار کشته اونا. دیگه مجروح و اسیر و آواره و خسارت اقتصادی و اجتماعی و فلان و فلان رو اصلاً ولش کن.
بابا ما بچگیمون با نفرت از اینها گذشت، با خاطرات جنگیدن پدرمون با عراقیها بزرگ شدیم.
نوجوونیم که رفتم راهیان نور با غضب اونور اَروندرود رو نگاه میکردم.
حالا چطور شده که همین عراقیها ما رو میبرن تو خونهشون و نهایت احترامی که تو مخیله هر دنیا دیدهای نمیگنجه به ما میکنن.
چطور شده نهایت خدمت و خاکساری و از خود گذشتگی که تو هیچ کتابی نمیشه مثلش رو خوند رو برای ما انجام میدن.
آقا ما زمان جنگ بچه بودیم و ندیدیم که حالا خامِ چهار تا چایی و فلافل و ماساژ و این چیزا شدیم.
جبههایها، جانبازا، دست و پا دادهها، مادر و پدر شهدا، زن و بچه شهیدان، اینا کجا میرن؟ بدو بدو اونم جلوتر از بقیه. اینا چرا با عراقیا دل میدن و قلوه میگیرن؟ دِ آخه حاج خانوم تو هنوز استخوانهای بچهات برنگشته، شما کجا؟
امام حسین علیهالسلام که تازه شهید نشده.
زمان جنگ هم کربلا بود، امام حسین بود، امیرالمومنین بود، عشقشون تو قلبها بود، پس چرا دنیا اینجوری نبود؟
ظهر که ایستادیم برای نماز و نهار و استراحت، قرآن گوشیم رو آوردم چند آیهای بخونم. به این آیه رسیدم:
آیه 103 سوره آل عمران
وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا ۚ وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنْتُمْ عَلَىٰ شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْهَا ۗ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ
و همگی به رشته (دین) خدا چنگ زده و به راههای متفرّق نروید، و به یاد آرید این نعمت بزرگ خدا را که شما با هم دشمن بودید، خدا در دلهای شما الفت و مهربانی انداخت و به لطف و نعمت خدا همه برادر دینی یکدیگر شدید، و در پرتگاه آتش بودید، خدا شما را نجات داد. بدین گونه خدا آیاتش را برای (راهنمایی) شما بیان میکند، باشد که هدایت شوید.
هر کی اربعین رفته کربلا، حس کرده که قضیه بیتعارف، قضیهی آمادگی جهان برای امر #ظهور_امام_زمان عجل الله تعالی هست. إنشاءالله
الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ"
https://eitaa.com/Namazeavalevaght
پیادهروی اربعین فرصتی برای شکستن قالبهاست. یک فرصت متفاوت که به احتمال بسیار بالا در هیچ سفر دیگری تجربه نمیشه ...
قالبهای ذهنی که عمومشون هم معلوم نیست از کجا همراه ما شده.
مثلاً روایتی از پیغمبر نقل شده:
«مَنْ شَرِبَ مِنْ سُؤْرِ أَخِیهِ تَبَرُّکاً بِهِ خَلَقَ اللَّهُ بَینَهُمَا مَلَکاً یسْتَغْفِرُ لَهُمَا حَتَّى تَقُومَ السَّاعَة»
هر کس از باقیمانده نوشیدنی برادر مؤمن خویش برای تبرک جستن بنوشد، خدای متعال فرشتهای را خلق کند تا برای آن دو تا روز قیامت استغفار کند
(مستدرکالوسایل، ج ۱۷، ص ۱۸)
👈 در سفر اربعین مکرر، فرصتِ این خیر به وجود میاد، در حالی که در زندگیهای امروزی کلاً در حال حذف شدن هست. ارتباطی هم به کرونا نداره. پیش از کرونا هم سالهایی بود که این کارها رو نمیکردیم ...
#حمید_کثیری
https://eitaa.com/Namazeavalevaght
🌸 امام صادق (علیهالسلام) :
حسین را حداقل سالی یک بار زیارت کنید که هر کس در حالی که حق او را میشناسد و آن را انکار نمیکند، به زیارتش بیاید، پاداشی ندارد مگر بهشت و روزی او وسیع خواهد شد و خداوند گشایشی سریع (در کارها) برایش حاصل خواهد کرد.
📚 کاملالزیارات، ص۸۵
🌸🍃 کانال تربیتی همسران خوب
💓 eitaa.com/joinchat/3451518976C471922bdf6
الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ"
https://eitaa.com/Namazeavalevaght
Hossein Taheri - Ah Az Doori Studio (128).mp3
4.02M
کاری کن تا دل عاشق و خستهی من حرمت برگرده آقا . .
نگویید جا ماندهایم! کسی که قلب و روحش رفته جامانده نیست. جامانده کسی است که عشق و شور و طلب زیارت اربعین به ذهنش هم نمیرسد و علاقهای ندارد. اگر به هر دلیلی اشتیاق رفتن هست و شرایطش نیست، خیری بوده و ثواب نیت را بردهاید. شاکر باشید و نگویید جامانده ایم .
نامه ۴۵ نهج البلاغه
طُوبَى لِنَفْسٍ
هَجَرَتْ فِي اَللَّيْلِ غُمْضَهَا
حَتَّى إِذَا غَـلَبَ اَلْكَـرَى عَلَيْهَا
خوشبحال کسی که
شبها مشغول #عبادت و
#خدمت به خلق باشد.
آنقدر بیداری بکشد تا خواب
بر او غالب شود.
ـ•┈┈••••✾• •✾•••┈┈•ـ
گروه شرح نهج البلاغه
پای منبر مولا↙️
https://eitaa.com/joinchat/2066481246Cb13f0be69d
بسم الله الرحمن الرحیم
💢 نامه ۴۶ 💢
۱۷ صفر_ ١۴۰٢/۶/١٧
🔵و من كتاب له (علیه السلام) إلى بعض عُمّاله:
نامه به یکی از فرمانداران (مالک اشتر) در سال ۳۸هجری
🔺 در امالی شیخ مفید (که قبل از سید رضی بوده) آمده: لَمَّا وَرَدَ الْخَبَرُ عَلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع بِمَقْتَلِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي بَكْرٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْه.
وقتی خبربه حضرت رسید که جناب محمدبن ابی بکر به شهادت رسید
كَتَبَ إِلَى مَالِكِ بْنِ الْحَارِثِ الْأَشْتَرِ رَحِمَهُ اللَّهُ وَ كَانَ مُقِيماً بِنَصِيبِين
حضرت این نامه را بعد از صفین برای مالک نوشت. مالک فرماندار نصیبین منطقه ای بین دجله و فرات بود که حضرت تصمیم گرفت مالک را به مصرف بفرستد و این نامه را برای او نوشت.
💠أَمَّا بَعْدُ، فَإِنَّكَ مِمَّنْ أَسْتَظْهِرُ بِهِ عَلَى إِقَامَةِ الدِّينِ
اما بعد از حمد و ثنای الهی، مالک تو از کسانی هستی که من از تو برای اقامه دین کمک می گیرم.
✅خوشا به سعادت کسی که امام از او کمک بگیرد، کسی برای امامش مالک می شود، امام از او برای کاری کمک میخواهد واو دست رد به سینه امام نمیزند،و در مقابل کسی میشود عبیدالله بن حر جعفی که امام از او کمک میخواهد و او به راحتی با بهانه های واهی دست رد به سینه مولایش میزند و حاضر است بهترین اسب ها و سلاح هایش را در اختیار امام بگذارد ولی خودش با امام همراهی نکند. وامام نیز او را طرد میکند.
🔺مطابق آیه قرآن:
وَمَا كُنْتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّينَ عَضُدًا
ومن به عنوان نیرو و بازوی خودم انسانهای گمراه را نمیگیرم.
✳️ از جمله " مِمَّنْ أَسْتَظْهِرُ بِهِ" استفاده میشود که حضرت یک نیروهای ورزیده ی اثر گذار داشته که مالک هم یکی از آنها بوده است و حضرت در مواقع خطر از آنها کمک میگرفته است.
❇️یکی از موارد دلاوری مالک اشتر در جریان مواجهه با ابوموسی اشعری در جریان جمل است: امیرالمومنین عمار را برای همراه کردن مردم کوفه برای جنگ جمل اعزام کرد ولی فرماندار کوفه ابوموسی اشعری کارشکنی میکرد.
مالک به حضرت عرض کرد: فَإِنْ رَأَيْتَ جُعِلْتُ فِدَاكَ أَنْ تَبْعَثَنِي فِي أَثَرِهِمْ فَإِنَّ أَهْلَ الْكُوفَةِ أَحْسَنُ لِي طَاعَةً فَإِنْ قَدِمْتُ عَلَيْهِمْ رَجَوْتُ أَنْ لَا يُخَالِفَنِي مِنْهُمْ أَحَدٌ فَقَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ «و الْحَقْ بِهِمْ عَلَى اسْمِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ»
مالک وارد کوفه شد در حالی که عمار مردم را به نصرت مولا فرامیخواند ولی ابوموسی به منبر رفته بود و میگفت: «أَيُّهَا النَّاس هَذِهِ فِتْنَةٌ عَمْيَاءُ صَمَّاءُ
این فتنه ای که شروع شده فتنه ای خطرناک است
تَطَأُ فِي خِطَامِهَا
لگد مال میشوید در زیر گامهایش
النَّائِمُ فِيهَا خَيْرٌ مِنَ الْقَاعِدِ
هرکس در این فتنه خواب باشد بهتر از نشستن است.
وَ الْقَاعِدُ فِيهَا خَيْرٌ مِنَ الْقَائِمِ دراین فتنه اگرنشسته باشید بهترازآن است که ایستاده باشید.
وَ الْقَائِمُ فِيهَا خَيْرٌ مِنَ الْمَاشِي
ایستاده بهتر از کسی است که حرکت میکند.
وَ الْمَاشِي خَيْرٌ مِنَ السَّاعِي
وکسی که آرام حرکت کند بهتر از کسی هست که سریع حرکت میکند.
وَ السَّاعِي خَيْرٌ مِنَ الرَّاكِبِ...
وکسی که پیاده است بهتر از سواره است.
⬅️همه این جملات گفته شد در حالی که اصلا فتنه ای در کار نبود.
خبر رسیدن مالک اشتر به ابوموسی رسید: فَبَيْنَا هُمْ كَذَلِكَ إِذْ دَخَلَ الْمَسْجِدَ غِلْمَانُ أَبِي مُوسَى يُنَادُونَ يَا أَبَا مُوسَى هَذَا الْأَشْتَرُ.
در همین لحظه وقتی مالک اشتر وارد مسجد شد،غلامان ابو موسی او را خبر کردند که مالک وارد مسجد شد.
اخْرُجْ مِنَ الْمَسْجِدِ وَ دَخَلَ عَلَيْهِ أَصْحَابُ الْأَشْتَرِ
از مسجد خارج شد و به اصحاب مالک ملحق شد.
فَقَالُوا لَهُ اخْرُجْ وَيْلَكَ أَخْرَجَ اللَّهُ نَفْسَكَ فَوَ اللَّهِ إِنَّكَ لَمِنَ الْمُنَافِقِينَ
مالک به او گفت :برو. وای بر تو. خدا تو را بکشد که به خدا قسم تو از ابتدا از منافقان بودی
فَخَرَجَ أَبُو مُوسَى وَ أَنْفَذَ إِلَى الْأَشْتَرِ أَنْ أَجِّلْنِي هَذِهِ الْعَشِيَّةَ
امشب بگذار من در دارالاماره تا فردا صبح بمانم
قَالَ قَدْ أَجَّلْتُكَ وَ لَا تَبِيتَنَّ فِي الْقَصْرِ هَذِهِ اللَّيْلَةَ
تا تاریک شدن هوا وقت داری بمانی ولی شب باید بیرون باشی.
⬅️عمار هم از پس این قائله برنیامد ولی مالک آن را به پایان رساند
https://eitaa.com/joinchat/2066481246Cb13f0be69d
💠وَ أَقْمَعُ بِهِ نَخْوَةَ الْأَثِيمِ
مالک تو از کسانی هستی که من از تو کمک میگیرم برای ریشه کن کردن و درهم شکستن کبر وغرور[نَخْوَةَ] گنهکار.
💠وَ أَسُدُّ بِهِ لَهَاةَ الثَّغْرِالْمَخُوفِ
مالک تو ازکسانی هستی که از تو کمک میگیرم برای سد کردن وبستن[أَسُدُّ] گلوگاه های ( زبان کوچک ته حلق) [لَهَاةَ ]
مرزهای [الثَّغْرِ] مخوف.
(مالک تو کسی هستی که من تورا برای نگهبانی از گلوگاه های مخوف مرزی که خطر ورود دشمن از آنها وجود دارد گماردم.)
✅بخشی از نامه که در نهج البلاغه نیامده:
الغارات: وَ قَدْ كُنْتُ وَلَّيْتُ مُحَمَّدَ بْنَ أَبِي بَكْرٍ مِصْرَ
مالک من محمدبن ابی بکرا به فرماندهی مصرمنصوب کردم.
فَخَرَجَتْ عَلَيْهِ خَوَارِجُ
عده ای شورشی برعلیه او خروج کردند
وَ هُوَ غُلَامٌ حَدَثُ السِّنِّ
درحالیکه محمدبن ابی بکر جوان بی تجربه ای در جنگ ومبارزه بود
فَاقْدَمْ عَلَيَّ لِنَنْظُرَ فِيمَا يَنْبَغِي وَ اسْتَخْلِفْ عَلَى عَمَلِكَ
مالک کسی رابه جای خودت بگذار درمنطقه نصیبین و خودت رابه من برسان
فَلَمَّا دَخَلَ مَالِكٌ
زمانی که مالک به محضر حضرت آمد
حَدَّثَهُ حَدِيثَ مِصْرَ
حضرت برای او شرح ماجرای مصر رابیان کرد.
لَيْسَ لَهَا غَيْرُكَ
مالک کسی جز تو این قدرت را ندارد
فَاخْرُجْ إِلَيْهَا رَحِمَكَ اللَّهُ
از الان عازم شو برای مصر
فَاِنّی إِنْ لَمْ أُوصِكَ اكْتَفَيْتُ بِرَأْيِك
مالک به جز دستورات قبل، اگر در جایی من دستور صریح ندادم، طبق نظر خودت عمل کن.
⏪جریان ولایت فقیه منحصر به عصر غیبت نیست بلکه در زمان ائمه هم کسی مثل مالک به عنوان فقیه دینی مسئولیت ولایت را به عهده میگیرد
البته مالک هیچگاه به مصر نرسید و توسط معاویه با آب مصمومی شهید شد.
💠فَاسْتَعِنْ بِاللَّهِ عَلَى مَا أَهَمَّكَ
در اموری که برای تو مهم است از خدا کمک بگیر.
✅ یکی از امور مهم همین اداره جامعه و حاکمیت است. در راه اداره جامعه از خدا کمک بگیر.
🔺در نامه 53 که آئین حکومت داری است به همین مالک فرمود:
وَ لَيْسَ الْوَالِي مِنْ حَقِيقَةِ مَا أَلْزَمَهُ اللَّهُ [تَعَالَى] مِنْ ذَلِكَ
والی نمی تواند به درستی حقوقی که خدا بر او لازم کرده است را انجام بدهد
إِلَّا بِالاهْتِمَامِ وَ الِاسْتِعَانَةِ بِاللَّهِ
مگر در یک صورت آدم جدی باشد و از خدا کمک بخواهد.
💠وَ اخْلِطِ الشِّدَّةَ بِضِغْثٍ مِنَ اللِّينِ
مالک سخت گیری شدت عمل و نرم خویی را باهم مخلوط کن.
⏪اداره امور جامعه نیازمند نرم خویی، وارد شدن از در دوستی، توضیح و تبیین برای مردم قبل است تا دلهای آنها همراه باشد، ولی در اجرای قوانین و دستورات باید سختگیری کرد تا امکان فرار از قانون برای هیچ کسی محقق نشود.
البته
💠 وَ ارْفُقْ مَا كَانَ الرِّفْقُ أَرْفَقَ
آنجا که باچرب زبانی ومدارا بهتر است، مدارا کن.
💠وَ اعْتَزِمْ بِالشِّدَّةِ حِينَ لَا تُغْنِي عَنْكَ إِلَّا الشِّدَّةُ
تصمیم به جدیت و سختگیری بگیرآنجا که هیچ روشی تو را به نتیجه نمیرساند مگر سختگیری
✅اصل اولیه در روابط حاکمیت و ملت، و معاشرت های معمولی رفق و مدارا است مگر جایی که مدارا آفت زا باشد.
🔺 به تعبیر خطبه 168: فَآخِرُ الدَّوَاءِ الْكَي
آخرین مرحله درمان سوزاندن است.
⏪تندی و خشونت باید حداقلی باشد.
🔺نامه 31: إِذَا كَانَ اَلرِّفْقُ خُرْقاً كَانَ اَلْخُرْقُ رِفْقاً
وقتی جایی دیدی که نرم خویی ما موجب تندی طرف مقابل شود وبدتر بشود،دیگرجای نرم خویی نیست وتندی کردن باعث نرم خویی اوست.
⏪در مقابل متجاهر و مفسد جای مهربانی نیست و باید سخت برخورد کرد، چرا که این خود رحمت و نعمت به همراه دارد.
https://eitaa.com/joinchat/2066481246Cb13f0be69d
💠 وَ اخْفِضْ لِلرَّعِيَّةِ جَنَاحَكَ وَ ابْسُطْ لَهُمْ وَجْهَكَ
مالک وقتی بامردم وارد مذاکره شدی با چهره ی خندان و خوش رو با آنها مواجه شو.
💠وَ أَلِنْ لَهُمْ جَانِبَكَ
اگر از تو انتقاد کردند با آنها نرم خو باش
✅معنای درست انتقاد:انتقاد غیر از زیر سؤال بردن است، انتقاد در لغت به معنای تشخیص طلای خالص از ناخالص است.
✳️ جانب هم به معنای اطراف است هم اطرافیان:
1. پهلو نرم کن برای مردم یعنی هر کسی از هرطرفی برای انجام کاری آمد از تو نرم خویی ببیند.
2. اطرافیانت را نرم کن مبادا آنها با مردم بد رفتاری کنند:
🔺خطبه 23: أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ لَا يَسْتَغْنِي الرَّجُلُ وَ إِنْ كَانَ ذَا مَالٍ عَنْ [عَشِيرَتِهِ]
مردم هرچقدرازپول بی نیازباشید از اقوام و خویشاوندانتان بی نیاز نیستید.
💠وَ مَنْ تَلِنْ حَاشِيَتُهُ يَسْتَدِمْ مِنْ قَوْمِهِ الْمَوَدَّة
کسی که اطرافش را واطرافیانش را مهربان کند، مودت اطرافیانش برای او همیشگی خواهد بود.
💠وَ آسِ بَيْنَهُمْ فِي اللَّحْظَةِ وَ النَّظْرَةِ وَالْإِشَارَةِ وَ التَّحِيَّةِ
تو باید در بین آنها انقدر انسان عادلی باشی(بین آنها مساوات و برابری برقرار کنی) حتی در یک گوشه چشم انداختن [اللَّحْظَةِ] به آنها یا در توجه و نگاه کردن [النَّظْرَةِ] در واشاره کردن[الْإِشَارَةِ] وسلام و علیک و تعارفات[التَّحِيَّةِ]
⏪در همه حالات باید با آنها با مساوات و برابری برخورد کنی. وقتی در یک سلام و علیک معمولی باید رعایت مساوات شود در امورکلان مثل تقسیم بیت المال و... سختگیری بیشتر است.
💠حَتَّى لَا يَطْمَعَ الْعُظَمَاءُ فِي حَيْفِكَ
(مالک اگر کوچکترین بی عدالتی انجام دادی حتی در تعارفات) اصحاب قدرت و ثروت به بی عدالتی و ظلم تو در مورد مردم عادی طمع میکنند و تورا به گناه میکشانند.
🔺همانگونه که در نامه 45 گذشت و عثمان بن حنیف از همنشینی با اشراف مورد سرزنش حضرت قرار گرفت.
💠وَ لَا يَيْأَسَ الضُّعَفَاءُ مِنْ عَدْلِكَ (اگرکوچکترین بی عدالتی انجام دادی) فقرا از عدالت تو مایوس و ناامید میشوند.
✅اگر مساوات و برابری درامور کوچک تا بزرگ رعایت بشود نتیجه اش میشود مایوس شدن اشراف و امیدواری مستمندان.
ولی اگر مواسات برقرار نشود نتیجه اش طمع اشراف و ناامیدی ضعفا ازحکومت است.
اگر خواستیم امید را به جامعه برگردانیم لازمه اش اجرای عدالت و مساوات و از بین بردن رانت خواری و آقا زادگی و ژن خوب است. مردم اگر عدالت ببینند، امیدوار میشوند و حمایت میکنند ولی اگربی عدالتی ببینند ناامید میشوند.
🔺جالب آنکه حضرت در نامه 27 عینا همین مطالب را به محمد بن ابی بکر نیز تذکرمیدهد که معلوم میشود عدالت یک دستور اساسی برای اداره حکومت است:
نامه به محمد بن ابی بکر نیز به هنگام فرماندهی مصر
فَاخْفِض لَهُمْ جَنَاحَكَ، وَ أَلِنْ لَهُمْ جَانِبَكَ، وَ ابْسُطْ لَهُمْ وَجْهَكَ،
با مردم فروتن باش، نرمخو و مهربان باش، گشاده رو و خندان باش.
وَ آسِ بَيْنَهُمْ فِي اللَّحْظَةِ وَ النَّظْرَةِ،
در نگاه هايت، و در نيم نگاه و خيره شدن به مردم، به تساوى رفتار كن،
حَتَّى لَا يَطْمَعَ الْعُظَمَاءُ فِي حَيْفِكَ لَهُمْ، وَ لَا يَيْأَسَ الضُّعَفَاءُ مِنْ عَدْلِكَ عَلَيْهِمْ.
تا بزرگان در ستمكارى تو طمع نكنند، و ناتوان ها در عدالت تو مأيوس نگردند.
https://eitaa.com/joinchat/2066481246Cb13f0be69d
✅استعانت در نهج البلاغه:
_ یکی از انواع توحید، توحید در استعانت است که به معنای استمداد جویی وکمک از خدای متعال است.در سوره حمد میخوانیم " إِیّاکَ نستعین" .
نکته1: نظام خلقت به نحویی است انسان باید به صورت اجتماعی زندگی کند و اصل نیازمندی انسان به افراد و ابزار مختلف غیر قابل انکار است. اما استعانت از ابزار و افراد از آن جهت که نمود توحید فاعلی خداست ایرادی ندارد
اگر انسان متوجه بود که خداوند فلان دارو را درمان این درد قرار داده است میشود توحید در استعانت ولی اگر برای ابزار مثلادکتر، استقلال در اثر گذاری قائل بودیم و از آنها کمک خواستیم میشود شرک.
اگر طبیب را واسطه ای دانستیم که با علمش میتواند درد ما را تشخیص دهد، و دارویی که در طبیعت برای این درد است را تشخیص دهد و تجویز کند میشود توحید ولی اگر از دکتر خواستیم که بالاستقلال ما را درمان کند بدون توجه به مبدا، میشود شرک)
نکته2: انسانی که باور به " توحید در استعانت" داشته باشد هیچگاه ناامید ودرمانده نمی شود چون میداند به کسی امید دارد و از او کمک میطلبد که تمام قدرتها در دست اوست:
يَا مَنْ يَجْعَلُ الشِّفَاءَ فِيمَا يَشَاءُ مِنَ الْأَشْيَاء
خدایاتوکسی هستی که دارو وشفارا درهرچه بخواهی میگذاری.
🔺استعانت به سحر و جادو غیره شرک به خداست
خطبه 79:
در هنگام جنگ نهروان فردی نزد حضرت آمد و بابیان این موضوع را که در در ستارگان سرانجام این جنگ را شکست دیده، خواست حضرت را از رفتن به جنگ باز دارد. حضرت در پاسخ فرمودند :
فَمَنْ صَدَّقَكَ بِهَذَا فَقَدْ كَذَّبَ الْقُرْآنَ وَ اسْتَغْنَى عَنِ الِاسْتِعَانَةِ بِاللَّهِ
آن كس كه سخنان تو را تصديق كند، قرآن را تكذيب كرده است و براى رسيدن به مطلوب و دفع امور ناخوشايند، از كمك گرفتن از خدا بى نيازى نشان داده است···
بعد از آن پیشبینی کردند که 9 نفر از سگاه خودشان شهید شوند و تنها 9 نفر از خوارج فرصت فرار یابند و واقعا هم همینطور شد.
🔺برای آینده مبهم از خدا کمک بخواهید:
خطبه 99: نَحْمَدُهُ عَلَى مَا كَانَ
خدا را برای آنچه گذشت شکرگذاریم.
وَ نَسْتَعِينُهُ مِنْ أَمْرِنَا عَلَى مَا يَكُونُ
نسبت به آینده ای که پیش رو داریم جاهلیم،واز او کمک میخواهیم و خوش بین هستیم.
🔺برای اداء حقوق واجب الهی از خدا کمک بخواهید:
خطبه 99: وَ اسْتَعِينُوا اللَّهَ عَلَى أَدَاءِ وَاجِبِ حَقِّهِ
ازخداکمک بخواهید برای انجام امور واجب.
🔺برای رعایت حقوق الهی از او کمک بخواهید:
خطبه 100: الْحَمْدُ لِلَّهِ النَّاشِرِ فِي الْخَلْقِ فَضْلَهُ وَ الْبَاسِطِ فِيهِمْ بِالْجُودِ يَدَهُ نَحْمَدُهُ فِي جَمِيعِ أُمُورِهِ وَ نَسْتَعِينُهُ عَلَى رِعَايَةِ حُقُوقِه
ستايش خداوندى را سزاست كه احسان فراوانش بر آفريده ها گسترده و دست كرم او براى بخشش گشوده است. او را بر همه كارهايش مى ستاييم و براى نگهدارى حق الهى از او يارى مى طلبيم.
🔺برای کنترل نفس از خدا کمک بخواهید
خطبه 114:الْحَمْدُ لِلَّهِ الْوَاصِلِ الْحَمْدَ بِالنِّعَمِ و......
حمد سزاوار خدایی است که شکر گزاری را با نعمت پیوند داد.
وَ النِّعَمَ بِالشُّكْرِ و نعمت را با شکر گره زد
وَ نَسْتَعِينُهُ عَلَى هَذِهِ النُّفُوسِ الْبِطَاءِ عَمَّا أُمِرَتْ بِهِ، السِّرَاعِ إِلَى مَا نُهِيَتْ عَنْه
از خدا کمک میجوییم برای این نَفس هایی که بهانه هایی برای آن ها داریم.
https://eitaa.com/joinchat/2066481246Cb13f0be69d
متن بالا خلاصه جلسه قبل است.
(شرح نامه 46 نهج البلاغه)
مدت مطالعه: 8 دقیقه
موضوع: استعانت از خدا
حتما مطالعه بفرمایید.