#دعای_هر_روز_رمضان _ روز دوم
خدای من...
مرا در این روز به خشنودیت نزدیک کن
- و از خشم و غضبت دور
- و برای قرائت آیات قرآنت موفق ساز
به حق رحمتت
" ای مهربانترین " 💫
┄┅══✼ *✨﷽✨*✼══┅┄
•┈┈••✾•🌷🍃🌸🍃🌷•✾••┈┈•
سی گام خودسازی:
بر پایه دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان
●○°• ❂❃●•°• ❂❃●○•° ❂❃
🍃🍃✅گام دوّم:
تقرّب (خداجویی)🍃🍃
●○°• ❂❃●•°• ❂❃●○•° ❂❃
«وقَرّبنی الی مرضاتک»
«بار خدایا مرا به آن چه مورد خشنودی توست نزدیک گردان».
پس از بیداری از خواب غفلت، ضروری ترین کار مشخص کردن هدف است؛ تا انسان بداند به کدامین سو میخواهد حرکت کند و به دنبال چه میگردد.
❇️باید ابتدا نیت کرد و برای تحوّل و خودسازی تصمیم گرفت؛
❇️باید جایگاه را مشخص و زوایه ی دید را روشن کرد که هدف رسیدن به دنیاست یا آخرت؟ چرا که تعیین هدف در جهت گیری انسان و در نهایت در تک تک اعمال و رفتار وی مؤثر است.
•✾••┈┈••✾•
شمس الدین محمد لاهیجی گوید:
نیت دارای سه درجه است:
💎درجه ی نخست، نیّتی است که انسان را به سوی اطاعت خدا برانگیزد، از تردید خلاصی بخشد و به کنار گذاشتن موانع دعوت کند.
💎درجه ی دوم نیّتی است که با موانع مبارزه کند، ریشههای مشکلات را بخشکاند و تحمل دشواریها را در راه هدف ممکن کند.
💎 درجه ی عالی نیت، درجه ی تسلیم است که بنده خود را تسلیم حق کند، بر خاک افتد تا امر حق بر گرده اش فرود آید و خویش را در دریای فنا غوطه ور سازد.
•✾••┈┈••✾•
قُرب عبارتست از سِیر قطره به جانب دریا و
وصول به مقصد حقیقی و اتصاف به صفات الهی
✅قُرب عبارتست از انقطاع از ماسوی اللّه (بریدن از آن چه غیر از خداست).
•✾••┈┈••✾•
قُرب بر دو قسم است:
💠یکی قُرب نوافل، که زوال صفت بشریت است و ظهور صفات الوهیت بر بشر
💠قرب فرایض که فنای عبد است از تعلق به همه ی موجودات حتی نفس خود و نماند او را مگر وجود حق.
•✾••┈┈••✾•
در قرآن کریم درباره حضرت موسی (علی نبیناواله وعلیهم السلام) آمده است
✨۩۞«وَ نادَیْناهُ مِنْ جانِبِ الطُّورِ الْأَیْمَنِ وَقَرَّبْناهُ نَجِیًّا»۞۩✨
📜 «ما او را از وادی طور فراخواندیم و به مقام قرب خود برای شنیدن کلام خویش برگزیدیم. » (مریم: ۵۲)
و در اینجا بود که مقام ربوبی به حضرت موسی فرمود:
✨۩۞ «فَاخْلَعْ نَعْلَیْکَ إِنَّکَ بِالْوادِالْمُقَدَّسِ طُویً»۞۩✨
📜«کفش هایت را، که رمزوابستگی به دنیاست بکن که تو به جایگاهی مقدس درآمده ای» (طه: ۱۲).
•┈┈••✾•🌷🍃🌸🍃🌷•✾••┈┈•
🌙 دعای روز دوم ماه رمضان:
«اللّهمَّ قَرّبنی فیه الی مرضاتک، و جنْبنی فیه من سخطک و نقماتک، و وَفّقنی فیه لقرائة آیاتکْ، برحمتکَ یا ارحمَ الرّاحِمین
•┈┈••✾•🌷🍃🌸🍃🌷•✾••┈┈•
#ألـلَّھُـمَــ؏َـجِّـلْ لِوَلـیِڪْ ألْـفَـرَج
#روزی_پنج_جزء_قران_می_خواندند
#ایت_الله_قاضی_دزفولی حافظ کل قرآن بود.
🔆 ایشان در دوران #نوجوانی در ماه مبارک رمضان، روزانه دو جزء از قرآن کریم را به همراه مادر فاضله خود که #حافظ کلام الله مجید بود، تلاوت می کردند و پس از آن به تنهایی، سه جزء دیگر نیز قرائت می فرمودند.
کتاب مجد دین ص132
#ألـلَّھُـمَــ؏َـجِّـلْ لِوَلـیِڪْ ألْـفَـرَج
#حدیثانھ😍
پیامبــر اڪرم{ﷺ}↯
هرکــس در ماه رمضان آمرزیده نشــود، پــس در کدام ماه آمرزیده مےشود؟!🙃🕊
📚منبع:بحــارالانوار.۱۴۷/۱۸۵/۸📚
#ألـلَّھُـمَــ؏َـجِّـلْ لِوَلـیِڪْ ألْـفَـرَج
✨﷽✨
✍آیتالله ناصری:
🔹در چند روایت است که انسان نباید بگوید: رمضان آمد و رمضان رفت.
📚من لايحضره الفقيه،ج 2، ص 172
باید بگوید: ماهِ رمضان آمد؛ چون رمضان اسم خدا است و خدا نمیآید و نمی¬رود. آمدن و رفتن، از حوادث است و حضرت حق، قدیم است؛ حادث نیست که بیایید و برود و همیشه هست.
در روایت دارد که اگر کسی بگوید: رمضان آمد و رمضان رفت، به عنوان کفاره، صدقه بدهد و روزه بگیرد.
📚بحارالأنوار ، ج 93، ص377
در قرآن و دعاها از ماه مبارک رمضان باعظمت اسم برده میشود و معمولاً با «شهر رمضان» از آن یاد میشود. ما هم در صحبت کردن باید رعایت احترام آن را بکنیم. اینکه بعضی مرتب میگویند: رمضان آمد و رمضان رفت، بیاحترامی به این ماه است.
#ألـلَّھُـمَــ؏َـجِّـلْ لِوَلـیِڪْ ألْـفَـرَج
صوت دوم شب اول.m4a
7.16M
🔹انتخابات وچرایی شرکت در انتخابات
🔹بصیرت از ویژگی های امت امام زمانی
#سرکار_خانم_ماشاللهی🎤
#ألـلَّھُـمَــ؏َـجِّـلْ لِوَلـیِڪْ ألْـفَـرَج
💠 ماه قرآن
🔹 فرمود:
«شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ الله أَفْضَلُ الشُّهُورِ»
چه اینكه ساعاتش هم «أَفْضَلُ السَّاعَاتِ» است:
«شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَی ضِیَافَةِ الله»؛ میزبانتان و میهماندارتان خداست
خب، اگر كسی میهمان صاحبخانه ای شد باید غذای صاحبخانه را بخورد، غذای صاحبخانه نخوردن است!
چون خدای سبحان منزّه است،
انسان را به #مقام_تجرد دعوت كرده است.
مهمانی ای كه در آن نخوردن پذیرایی است.
خب حالا یكی از آن بارزترین آثار صوم، نخوردن است وگرنه شما احكام صوم را ملاحظه فرمودید، چند چیز است كه جزء مفطرات صوم است؛
امّا بسیاری از چیزها جزء آداب و سنن صوم است،
آنها هم جزء #مفطرات_اخلاقی است، گرچه جزء مفطرات فقهی نیست؛
گفته اند نگاه، گفته اند غیبت و امثال ذلك اینها روزه را باطل می كند.
🔹 انسان وقتی مهمان خدا شد باید غذای الهیٰ بخورد،
غذای الهی#نزاهت_از_هر_گناه است وگرنه مهمان خدا نشد:
«شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَی ضِیَافَةِ الله وَ جُعِلْتُمْ فِیهِ مِنْ أَهْلِ کَرَامَةِ الله»؛
خُب چه كسی پیش خدا كریم است؟ غیر از #انسان_با_تقوا یعنی ماه، #ماه_تقوا است.
🔹 «أَنْفَاسُکُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ»؛
طوری است كه #أنفاس_تسبیح است ولی ﴿وَ لكِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبِیحَهُمْ﴾[1]؛ انسان خود مسبّح حق است و نمیداند چه میكند
«وَ نَوْمُکُمْ فِیهِ عِبَادَةٌ وَ عَمَلُکُمْ فِیهِ مَقْبُولٌ وَ دُعَاؤُکُمْ فِیهِ مُسْتَجَابٌ»
چون اینچنین شما مهمان حقّید و او مهماندار است:
«فَاسْأَلُوا الله رَبَّکُمْ بِنِیَّاتٍ صَادِقَةٍ»؛ همیشه دعا مستجاب است امّا در این ماه شما می توانید از فضائلِ برتری برخوردار باشید، بخواهید كه به شما بدهند
«وَ قُلُوبٍ طَاهِرَةٍ» بخواهید فعلاً كه: «أَنْ یُوَفِّقَکُمْ لِصِیَامِهِ وَ تِلَاوَةِ کِتَابِه».[2]
🔹 ماه، #ماه_قرآن هم هست، وقتی خدای سبحان ماه مبارك رمضان را معرّفی می كند،
اصلاً حدّ تام ماه مبارك رمضان این است كه اگر سؤال كردند «شهر الله» یا شهر رمضان ماهو؟
جواب «شهرٌ أنزل فیه القرآن». فرمود: ﴿شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ﴾،[3] نه «كتب علیكم الصیام»! اصلاً حدّ تام ماه مبارك رمضان این است كه ماه، #ماه_قرآن است.
روزه گرفتن حكمی از صدها احكامی است كه در قرآن كریم آمده است.
اساس این ماه انس با قرآن است؛
چون ماهی است كه قرآن در آن ماه نازل شد و خدای سبحان وقتی این ماه را معرفی می كند، نمی فرماید ماهی است كه در او روزه واجب است،
می فرماید ماهی است كه در او قرآن آمده است
﴿شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ﴾، البته قرآن احكامی دارد كه یكی از آن احكامش این است كه
﴿فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْیصُمْهُ﴾؛[4] لذا فرمود بخواهید از خدا كه توفیق #صیام_و_تلاوت به شما بدهد.
[1] . سوره إسراء، آیه 44.
[2] . الامالی (للصدوق)، ص93.
[3] . سوره بقره، آیه 185.
[4] . همان.
#ماه_خدا
#نزاهت_از_گناه
#مفطرات_اخلاقی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#ألـلَّھُـمَــ؏َـجِّـلْ لِوَلـیِڪْ ألْـفَـرَج