eitaa logo
در تکاپوی نجات
90 دنبال‌کننده
136 عکس
57 ویدیو
28 فایل
یادداشت ها و مطالب گزیده ی محمد سعید نجاتی https://t.me/Dr_nejati13 https://eitaa.com/Nejati1357 زندگینامه و معرفی آثار https://msnejati.andishvaran.ir/fa/ScholarMainpage.html
مشاهده در ایتا
دانلود
14.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بترسید آقایان از اینکه اسراییل قبل از وعده صادق ۳ به ایران دوباره حمله کند! برشی از جدال اپیزود ۵۹۹ ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۳ قطعنامه برای تهران، سنگرشکن برای بیروت، راه خروج محور از روزهای سخت چیست؟ ⚫️ @jedal_siasi | جدال سیاسی
🔹نفوذ تفکر برائتی اخباری در هیئت‌ها و فضای مجازی ✍مهدی مسائلی در سال‌های اخیر شاهد پررنگ شدن تبلیغات مذهبی جوانانی هستیم که بر اساس روش تبلیغ مذهبی، برائتی اخباری نامیده می‌شوند. این جوانان معمولا تحصیلات دینی به صورت حوزوی یا دانشگاهی ندارند و رویکرد فکری‌شان بیشتر تحت تأثیر بعضی از هیئت‌ها یا گروه‌های مجازی است. مداحان بیشترین تأثیرگذاری را بر این قشر دارند و بعضی از آنها چنین تفکراتی را در هیئت‌ها تبلیغ می‌کنند. بعضی از منبریون نیز در ترویج این افکار کوشا هستند. تعبیر برائتی عنوانی است که آنها برای تمایز خود از دیگران به کار می‌برند و از نگاه‌شان یک وصف پسندیده و هویت‌ساز به شمار می‌آید. ولی تعبیر اخباری، عنوانی مطابق با سلوک دینی آنهاست که آن را کمتر به کار می‌برند. در ادامه نقدی کوتاه بر این دو عنوان خواهیم داشت: ۱. عنوان برائتی: هویت برائتی این افراد صورتی تاریخی دارد و تنها در مواجهه با موضوع خلافت و امامت در صدر اسلام تعریف شده است. براین‌اساس، تقابل حق و باطل در روزگار کنونی، به اختلاف‌ و قضاوت تاریخی و فرقه‌ای منحصر می‌شود و مسلمانانِ اهل‌سنت، ازآن‌جهت که نگاهی متفاوت به وقایعِ صدر اسلام دارند، به‌عنوان دشمنِ اصلی شیعه معرفی می‌شوند. به دیگر سخن، در این نگاه، مخالفان ولایت در زمان حاضر فقط مسلمانانِ سنی‌ هستند که به موضوع امامت اهل‌بیت(ع) اعتقادی ندارند؛ اما سلطه‌گران جهانی یا صهیونیست‌ها دشمن ولایت به‌حساب نمی‌آیند؛ زیرا هیچ اظهارنظری دربارهٔ مباحث تاریخی صدر اسلام ندارند. مواضع این جریان در برابر اتفاقات جنگ اخیر غزه جنبه‌هایی از این تفکر را آشکار کرد. در کنار سکوت بسیاری از این افراد در برابر جنایت‌های صورت گرفته، بعضی از آنها فقط از جهات انسانی با جنایات صهیونیست‌ها مخالفت کردند، و بُعدِ برائتی این تفکر نتوانست موضع‌گیری آنها را در قبال این وقایع رقم بزند بلکه حتی به تولید شبهاتی دربارهٔ رویکرد مذهبی مردم غزه نیز پرداختند. حقیقت این‌که برائت یکی از فروع مهم دینی است اما نه برائتی که براساس تعصب مذهبی شکل گرفته است و افراد را از نگاه به واقعیت حق و باطل در زمان کنونی دور می‌کند. در واقع این برائت همان برائتی است که یهود و مسیحیت نسبت به یکدیگر داشتند و هرکدام بهشت را اختصاصی خودشان می‌دانستند اما قرآن با نفی آن، بر ملاک‌های حقیقی تبعیت از حق و اجتناب از باطل تأکید می‌کند. از این گذشته، تبری از باطل مقدمه‌ای برای اثبات حق و سلوک الهی است، اگر نفی و سلب در دین آن‌قدر برجسته شود که جای اثبات دین را بگیرد، خود یک انحراف به شمار می‌آید. همچنین در رویکرد این جریان عمل به تبری فقط در بدگویی از افراد حقیقت پیدا می‌کند، و نفی صفات و افعال و روش‌های باطل در آن محوریت ندارد،این موضوع دو معضل دینی را ایجاد می‌کند: اول: تبری را تبدیل به توهین و دشنام‌گویی نسبت به افراد مورد احترام مذاهب و ادیان دیگر می‌کند، و خشونت گفتاری در دین‌داری پررنگ‌ می‌شود. دوم: تبری نمی‌تواند فرهنگ‌ساز باشد و به صورت عَمَلی تأثیری در تربیت دینی ندارد. از جهتی دیگر، از آنجا که هویت برائتی این افراد با بود و نبودِ عنوان مذهب گره خورده است، گمان می‌کنند که با افراط در شعائر و مناسک مذهبی، حضور مذهب را در زندگی اجتماعی‌ تقویت و پررنگ می‌کنند. از این جهت دستورات دینی و مناسک عبادی اسلام در دین‌داری این افراد ظهور و جلوه کمتری پیدا می‌کند. ۲. سلوک اخباری: اخباریون جریانی در شیعه بودند که تنها منبع دستیابی به احکام دینی را مراجعه به روایات امامان(ع) می‌دانستند و استنباط‌های اجتهادی را نمی‌پذیرفتند. فارغ از نقدها نسبت به اخباریون، آنها در گذشته جریانی عالمانه بودند که آگاهی کافی نسبت به علوم دینی و مبادی آن داشتند، ولی سلوک اخباری که در هیئت‌ها یا فضای مجازی ترویج می‌شود، در واقع فاصله گفتن از علما و برداشت‌های تخصصی با توهم تبعیت مستقیم از اهل‌بیت(ع) است. این موضوع انحرافات زیر در پی دارد: - ناکافی بودن اطلاعات آنها درباره اسناد روایات موجب تمسک به احادیث نامعتبر می‌شود. ‌ضعف در فهم روایی و عدم تتبع نیز این انحراف را دوچندان می‌کند. - آنها هر نقل‌ روایی را خود اهل‌بیت(ع) تلقی می‌کنند و کسانی که نظر متفاوت با برداشت روایی آنها دارند، به مخالفت با اهل‌بیت(ع) متهم می‌کنند. - مرجعیت گریزی و نفی مراجعه به عالمان چالش دیگری است که این تفکر ایجاد می‌کند. همراهی با علما و مدح آنان نیز در حیطه‌ای است که با اندیشه‌های آنان زاویه ندارند. به تعبیر دیگر از علما به مؤید نظرات‌شان استفاده می‌کنند. در مجموع، ‌اکنون رویکرد برائتی اخباری، سلوکی برای گسترش افراط‌گری در شیعه است که بسیاری از جوانان پرشور و علاقه‌مند به اهل‌بیت(ع) درگیر آن شده‌‌اند و توسط بعضی مداحان، فعالان فضای مجازی و حتی شخصیت‌های ورزشی ترویج می‌شود. ..... @azadpajooh @okhowahmag
هدایت شده از روضه های فاطمیه
وفي حديث مروي عن الزهراء نفسها تقول: فجمعوا الحطب الجزل على بابنا، وأتوا بالنار ليحرقوه ويحرقونا، فوقفت بعضادة الباب، وناشدتهم بالله وبأبي أن يكفوا عنا وينصرونا، فأخذ عمر السوط من يد قنفذ مولى أبي بكر، فضرب به عضدي، فالتوى السوط على عضدي حتى صار كالدملج، وركل الباب برجله، فرده علي، وأنا حامل، فسقطت لوجهي والنار تسعر، وتسفع وجهي، فضربني بيده حتى انتثر قرطي من أذني، وجاءني المخاض، فأسقطت محسنا قتيلا بغير جرم [1]. 9 - ومما قاله بعض الزيدية مما استحسنه النقيب في الرد على الجويني: .. فكيف صار هتك ستر عائشة من الكبائر التي يجب فيها التخليد في النار، والبراءة من فاعله، ومن أوكد عرى الإيمان ؟ ! وصار كشف بيت فاطمة، والدخول عليها منزلها، وجمع حطب ببابها وتهديدها بالتحريق من أوكد عرى الإيمان . وقد نقل هذا القول عن كراس لبعض الزيدية ورأى فيه أبو جعفر جوابا كافيا للجويني[2] . 10 - ويقول المسعودي: فوجهوا إلى منزله، فهجموا عليه، وأحرقوا بابه، واستخرجوه منه كرها [3]. 11 - وقد اعتبر المعتزلي الشافعي الروايات التي تقول: إن عمر ضغطها بين الباب والجدار حتى أسقطت جنينها هي مما تنفرد به [1] البحار: (ط قديم) ج 2 ص 231، و (ط جديد) ج 30 ص 348، عن إرشاد القلوب للديلمي.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی فاطمیه 1403 قسمت آخر خطبه حضرت صدیقه سلام الله علیها
سخنرانی 1403 قسمت چهارم حضرت صدیقه سلام الله علیها
هدایت شده از در تکاپوی نجات
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی 1403 قسمت سوم حضرت صدیقه سلام الله علیها
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی 1403 قسمت دوم حضرت صدیقه سلام الله علیها
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی 1403 مقدمه حضرت صدیقه سلام الله علیها
دفترچه جذب نهائی 3.pdf
409K
باسلام به درخواست شما عزیزان توضیحات تکمیلی در دفترچه جذب موجود میباشد
📌آیا به لحاظ اعتقادی این بیت شعر صحیح است؟ (چادرت را بتکان روزی ما را بفرست ای که روزی دو عالم همه از چادر توست) ✍️پاسخ 1⃣مسئلۀ این پرسش آن است که آیا حضرت زهرا و به طور کلی اهل‌بیت علیهم السلام، رازق یا همان روزی دهنده آفریدگان هستند؟ 2⃣پاسخ: امامان علیهم السلام به اذن خداوند قدرت تصرف در امور عالم به طور جزیی و به نحو خارق العاده را دارند. در عین حال، هیچ دلیل معتبری بر اینکه خداوند متعال، امر رزق عالم را به این بزرگواران واگذار کرده باشد، وجود ندارد و امامان (ع) نیز خود را رازق معرفی نکرده اند و حتی گاه با این نظریه مخالفت کرده اند. 3⃣امام صادق علیه السلام فرمودند: «خداوند ... آفرینش و روزی رسانی را به آنها (اهلبیت) واگذار نکرد. همانا خداوند متعال آفرینندۀ هر چیزی است و او میفرماید: خداوند همان كسى است كه شما را آفريد، سپس روزى داد، بعد مى ‏ميراند، سپس زنده مى ‏كند». (عیون اخبار الرضا(ع)، ج2، ص202) 4⃣همچنین گروهی از شیعیان درباره واگذاری خلق و رزق عالم به امامان علیهم السلام نزاع کردند، محمدبن عثمان ـ یکی از نواب امام زمان (ع)ـ این مسئله را با امام عصر (ع) مطرح کرد. امام اینگونه پاسخ فرستاد: «امامان علیهم السلام از خداوند درخواست می کنند، پس خداوند به خاطر بزرگداشت مقام آنها، می آفریند و روزی می دهد» (الغیبۀ شیخ طوسی، ص294) 5⃣آری خداوند متعال به خاطر وجود آنهاست که به عالم رزق می‌دهد و قوام عالم را حفظ می کند: «وَ بِكُمْ‏ يُنَزِّلُ الْغَيْثَ وَ بِكُمْ‏ يُمْسِكُ السَّماءَ أَنْ تَقَعَ عَلَى الْأَرْضِ‏ إِلَّا بِإِذْنِه» (تهذیب الاحکام، ج6، ص99) 6⃣ بنابراین اگر منظور این باشد که خداوند به خاطر وجود حضرت زهرا(س) روزی ما را می‌دهد، شعر یادشده صحیح است.  ‌🌐⬅️ ، اخبار و تازه‌های تاریخی ◀️با ما همراه شوید 👇 🆔@tarikhnewss