#پرسش
برای مختصر چه شروحی را ببینیم؟
✍پاسخ:
کرانه ها را پیش مطالعه کند و بعد از درس ،شروح التلخیص را ببیند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
#نکته
درباره قائل شعرها از شرح شواهدها و تاریخ ادبیات یادداشت بردارد.
و تمام شعرهای مغنی را تقطیع عروضی کند و از لحاظ فن قافیه بررسی نماید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
#نکته
از نکات بسیار مهم این است که وقتی شرح جامی می خواند دوباره به هدایه نظر کند و مطالعه نماید تا به فهم جدیدتر و عمیق تری از هدایه نایل شود.
و حواشی مرحوم مدرس بر هدایه که غالبا از جامی است ،اینجاست که حل می شود.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
#پرسش
برای مطول از چه شروحی بهره ببریم؟
✍پاسخ:
شرح حجت هاشمی را پیش مطالعه کند.
بعد از درس شرح مرحوم مدرس را ببیند و حاشیه چلبی و شریف جرجانی را نگاهی بیندازد.
دیدن شرح بامیانی و حواشی دیگر وظیفه استاد است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
#پرسش
بعد از مختصر و مغنی چه بخوانیم؟
✍پاسخ:
نوبت به مطول و معالم می رسد.با مطول سیر تحصیل ادبیات به پایان می رسد ولی دانش پژوه به قدری توانا می شود که آزاد است به صورت مطالعه آزاد هر کتاب ادبی را بخواند.
با معالم الدین سیر تحصیل اصول فقه آغاز می شود.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
#نکته
اصول نحو را می تواند بعد از سیوطی در تعطیلات بخواند و عجالتا یک الاقتراح کفایت می کند.
اما اینکه گفته شده قبل از سیوطی بخواند تا بتواند سیوطی را تحلیلی بخواند حرفی است من درآوردی و ربطی به روش سنتی ندارد.
سیوطی جای تحلیل نیست.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
☑️ پرسش:
برای خواندن المختصر النافع یا تبصرة المتعلمین از چه شروح و حواشی استفاده کنیم؟
✍ پاسخ:
به گمان بنده،از آنجا که این دو متن فقهی ،بسیار کوتاه هستند و از سوی دیگر در زمان تحصیل ادبیات خوانده می شوند (که هنوز وقت عمیق خواندن فقه نیست) محصّل ،برای تحصیل آن دو نیازی به مطالعه شرح و حاشیه ای ندارد و به بیانات استاد در درس اکتفا کند.
گرچه این دو متن دارای شروح و حواشی خوب و قابل استفاده ای است،مانند حاشیه شهید ثانی و شرح آقاضیاء و مدرس تبریزی و....
در حقیقت خواندن یکی از این دو کتاب،برای آشنایی ابتدایی با فقه و به عنوان مقدمه ای برای ورود به شرائع الإسلام است که خود مقدمه ای است برای ورود به شرح لمعه.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
☑️ پرسش :
برای خواندن شرائع ،از چه شروح و حواشی استفاده کنیم؟
✍ پاسخ:
به گمان بنده و با توجه به پاسخ پرسش پیشین،به توضیحات استاد در درس اکتفا شود گرچه شروح و حواشی بسیاری بر شرائع زده شده است.
البته کتاب شرائع مانند دو کتاب پیشین،مختصر نیست بلکه مفصل است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
☑️ پرسش:
برای مقامات حریری از چه شروحی استفاده کنیم؟
✍ پاسخ:
علاوه براین که باید از محضر استاد استفاده کرد ، باید از شرح مبسوط شَریشی و شرح ابوالبقاء عُکبری نیز بهره برد و همچنین از حواشی چاپ هند و پاکستان.
منظور این نیست که بعد از اتمام کتاب ،این شروح را ببیند.بلکه در کنار درس استاد باید مطالعه کند.
ناگفته نماند که شروح و حواشی زیاد است و ما الان در صدد معرفی همه نیستیم.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
☑️ پرسش:
برای تحصیل معلّقات از چه شروحی استفاده کنیم؟
✍ پاسخ:
علاوه بر استفاده از محضر استاد،از دو شرح زوزنی و خطیب تبریزی استفاده کند.
بر معلقات شروح و حواشی زیاد و ترجمه های مختلف نوشته شده لکن در مقام تحصیل ،آنچه گفتیم کفایت می کند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
☑️ پرسش:
نڟرتان درباره مکالمه عربی چیست؟
✍ پاسخ:
یادگیری مکالمه عربی و زبان های دیگر بسیار خوب است و امروزه برای انسان لازم است ولی باید دقت شود که بهتر است تا طلبه مقدمات را خوب نخوانده به هیچ کار دیگری مشغول نشود ،چون تمرکز را از بین می برد.
وقتی که مقدمات را به یک جایی رساند و سختی هایش را پشت سر گذاشت ،می تواند در دوره ها و کلاسهای مکالمه شرکت کند و بهره ببرد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan
🔶 نکته
دقت شود که تحصیل ادبیات عرب به روش سنتی گرچه مُعِین برای مکالمه است ،ولی ربطی به مکالمه ندارد و چنین انتظاری از آن ،کاملا بیجاست.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@NesabAlsebyan