پیشنهادی خاص ویژه پژوهشگران محترم؛
8 محور مهم درباره موضوع اربعین
🔻🔻🔻🔻🔻
مطالب مربوط به اربعین در کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام
1. شروع رواج پیادهروی به سمت کربلا
2. بازگشت امام چهارم (ع) به عراق و دیدار امام سجاد (ع) با جابر هر دو افسانه است! (دیدگاه مرحوم دکتر محمدابراهیم آیتی)
3. به هفت دلیل بازگشت کاروان اسرا در اولین اربعین امام حسین (ع) به کربلا منتفی است (دیدگاه محدث نوری)
4. دیدگاه محدث قمی در «منتهی الآمال» درباره بازگشت کاروان اسرا در اولین اربعین
5. سخنرانی استاد یوسفی غروی با عنوان «زیارت اربعین از آغاز تا کنون»
6. اقوال مختلف در خصوص موضع دفن سر مقدس امام حسین (ع)
7. تلاش حدوداً هزار صفحهای مرحوم قاضی طباطبایی برای اثبات بازگشت کاروان اسرا در اولین اربعین به کربلا
8. اگر قائل به بازگشت اهل بیت و سر مطهر در اولین اربعین نباشیم، اربعین امام حسین خصوصیتش را از دست خواهد داد؟ (فیلم سخنان دکتر سعید طاووسی در این باره)
دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام دعوت کنید (بازنشر مطالب کانال فقط با ذکر نشانی کانال مرکز و ذکر منبع جایز است): ⬇️⬇️
@chsiqs
🔻🔻🔻🔻🔻
همچنان با ما همراه باشید؛
هر از گاهی، نکتهای تاریخی؛
مختصر و مفید:
👇👇👇👇👇
@NokateTarikhi
@sokhanetarikh
#کارگاه «آشنایی با شیوه استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری نور در انجام تحقیقات علمی» با ارائه حجت الاسلام دکتر سید علی غضنفری 9 آذر 1402 در سالن شهید صدر (ره) برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
👇👇👇
کانال اطلاع رسانی نشست، همایش و کنفرانسهای تاریخی
«معرفی نشستهای تاریخی»
🔴🟠🟡🟢
https://eitaa.com/joinchat/3622830512Cdf8ae74918
نکته تاریخی؛
یکی از موضوعات تاریخی که اخیراً به صورت چالشی به آن پرداخته شده، تاریخ وفات حضرت ام البنین (س) است.
از تاریخ ولادت و درگذشت ایشان اطلاع دقیقی در دست نیست. برخی با توجه به شواهد تاریخی، ولادت او را بین سالهای ۵ تا ۹ هجری قمری دانستهاند. در خصوص درگذشت امالبنین هم، برخی تاریخنگاران، تاریخ وفات او را ۱۳ جمادیالثانی ۶۴ق و برخی دیگر ۱۸ جمادیالثانی ۶۴ق دانستهاند.
و با توجه به قطعی نبودن این تاریخها، بهتر است آن را تحت عنوان روز یادبود و گرامیداشت ایشان مطرح کرد.
🔻🔻🔻🔻🔻
همچنان با ما همراه باشید؛
هر از گاهی، نکتهای تاریخی؛
مختصر و مفید:
👇👇👇👇👇
@NokateTarikhi
نکته تاریخی ؛
اصحاب ایرانی امام هادی علیه السلام
بر اساس رجال شیخ طوسی، تعداد کسانی که از آن حضرت حدیث نقل کردهاند بالغ بر ۱۸۵ نفرند.
برای اثبات ایرانی بودن برخی از اصحاب امام هادی(ع) میتوان به پسوندهای آنان استناد کرد. محل زندگی افرادی همچون بشر بن بشار نیشابوری، فتح بن یزید جرجانی، حسین بن سعید اهوازی، حمدان بن اسحاق خراسانی، علی بن ابراهیم طالقانی، محمد بن علی کاشانی، ابراهیم بن شیبه اصفهانی و ابومقاتل دیلمی از اصحاب حضرت در ایران بوده است. با استناد به نامه امام هادی به وکیل خود در همدان که در آن آمده است «من سفارش شما را به دوستان خودم در همدان کردهام»، میتوان دریافت که برخی از اصحاب آن حضرت در همدان و نیز بر اساس شواهدی، برخی از اصحاب امام در قزوین ساکن بودهاند.
--------------_-----_---------
رجالالطوسی، ص۳۸۳-۳۹۳.
حیات فکری -سیاسی امامان شیعه، ص۵۳۰-۵۳۳.
🔻🔻🔻🔻🔻
همچنان با ما همراه باشید؛
هر از گاهی، نکتهای تاریخی؛
مختصر و مفید:
👇👇👇👇👇
@NokateTarikhi