eitaa logo
نور شریعت
1.1هزار دنبال‌کننده
351 عکس
43 ویدیو
182 فایل
محل نشر آثار و دروس استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب 🔻 استاد درس خارج حوزه علمیه قم (PhD in Clinical Psychology)🔻 🔻 شارح نهج البلاغه و کفایة الاصول 🔻مؤلف کتب و مقالات عدیدۀ علمی در علوم گوناگون (استدلالی و اجتهادی) 📌 ادمین 👇 @Norshariat
مشاهده در ایتا
دانلود
┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
«‏و أنَا أبحَثُ عنِّي؛ وَجَدْتُكَ یٰا حُسین..!» (و هنگامی که در پیِ خودم بودم تــو را یافتم، یا حسین♥️) ┏━🕊━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🕊━┛
🔻حضرت ثامن الحجج امام رضا علیه السلام فرمودند: 🔹 روز جمعه در قنوت نماز بگو ؛ اللَّهُمَّ أَصْلِحْ عَبْدَكَ وَ خَلِيفَتَكَ بِمَا أَصْلَحْتَ بِهِ أَنْبِيَاءَكَ وَ رُسُلَكَ ، وَ حُفَّهُ بِمَلائِكَتِكَ وَ أَيِّدْهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ مِنْ عِنْدِكَ ، وَ اسْلُكْهُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَداً يَحْفَظُونَهُ مِنْ كُلِّ سُوءٍ ، وَ أَبْدِلْهُ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِ أَمْناً يَعْبُدُكَ لَا يُشْرِكُ بِكَ شَيْئاً ، وَ لَا تَجْعَلْ لِأَحَدٍ مِنْ خَلْقِكَ عَلَى وَلِيِّكَ سُلْطَاناً ، وَ ائْذَنْ لَهُ فِی جِهَادِ عَدُوِّكَ وَ عَدُوِّهِ وَ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ إِنَّكَ عَلىٰ كُلِّ شَیءٍ قَدِيرٌ‌. ▪️خداوندا ، أمر ظهور بنده شایسته و خلیفه‌ راستینت را إصلاح فرما ، همانگونه که کار پیامبران و فرستادگانت را إصلاح نمودی ، و از فرشتگانت نگهبانانی بر او بگمار ، و از سوی خویش با روح القدس او را یاری و پشتیبانی فرما ، و دیده‌بانانی از پیش رو و پشت سر همراه وی گردان ، تا از شرّ هر سوئی نگاهش دارند ، ترس و هراس او را به أمن و أمان مبدّل ساز ، در حالیکه تو را میپرستد و هیچ چیز را همتا و همانند تو نمیداند ، و برای هیچ یک از آفریدگانت برتری و غلبه بر ولیّت قرار مده ، و او را در جهاد با دشمنت و دشمنش إجازه فرما ، و مرا از یاران او قرار ده ، که همانا تو بر هر أمری توانایی. بحارالأنوار ۸۹ / ۲۵۱. عجل الله تعالی فرجه الشریف ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
🔻توحید ، از عرفانِ وجودی تا کلامِ فلسفی ✍️ استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب ▪️عاقبت ذهن گرایی و خیال بافی جز تناقض نیست. عارف مسلمان با تفکر در ذات خدا او را به وجود تقلیل داد. ذات خدا همان وجود شد تا بی‌نهایت و نامحدود بودن ذات خداوند به وجود خدا برسد. وجودی که حقیقتی فراتر از سایر اوصاف و مشابه وجود سایر موجودات در نظر گرفته شد. حاصل این تناقضی شد میان وجود مخلوق و وجود خالق که در طول یکدیگر قابل تصور و تحقق نبودند. عدم محدودیت در وجود ، غیر از بی‌نهایت کمی است. وجود نامحدود هر غیر را از هر جهت نفی می‌کند تا جایی که فرض وجود محض حتی فرض هر غیر را ناممکن می‌نماید. نزد عارف ذات الهی وجود بی‌نهایت است و هر چه غیر او موجود فرض شود به وجود است که موجود شده است. در این صورت وجود ذهنی و علم حضوری و شهود عقل هم نفی می‌شود که آغاز شکاکیت حتی در مدعا اصالت وجود و وحدت وجود است. یعنی با یک تحلیل دقیق عرفان وحدت وجود ، نظامی خود ویرانگر است.  بدتر آن که برخی با مقسم قرار دادن وجود به دنبال اثبات ذات خدا بوسیله عقل می‌روند. بعد از فرض اصالت و وحدت برای وجود آن را به واجب و ممکن تقسیم می‌کنند. گذشته از مصادره به مطلوب بودن این مقدمه در اثبات عقلی وجود خداوند پیش از اثبات وجود خارجی برای وجود واجب یا وجود مستقل، اساس تقسیم با تحلیل دقیق ارائه شده در ادامه نفی می‌شود؛ چرا که وجود مستقل جایی برای وجود رابط باقی نخواهد گذاشت. از این نقطه دست و پا زدن عارف برای جمع میان وجود خالق و مخلوق آغاز می‌گردد. در این نقطه عارف از تجلی ذات سخن می‌گوید تا این تناقض را حل نماید. نظریه‌ای که هیچگاه تصویر قابل فهمی از آن ارائه نشده است. به سادگی می‌توان خود تجلیات را نیز مشمول این سؤال کرد که عین ذات هستند یا غیر ذات که اگر عین ذات باشند، توجیه‌گر غیر نتوانند بود و اگر غیر ذات باشند، حقیقت بسیط و مطلق وجود مخدوش گردد. از اینجا به صفات خدا می‌رسیم از جمله وصف وجود و ثبوت که در نظر متکلم عین ذات خداوند و قابل شناخت است. کلامی به امکان شناخت معنی اسما و صفات خداوند باور دارد و در عین حال معتقد است که صفات خدا را باید به گونه‌ای شناخت که از هر محدودیت مبرا باشد. شرطی که شناخت صفات را برای ذهن محدود انسان ناممکن می‌سازد. برای رفع این تناقض متلکم شناخت اصل یک معنا را از شناخت حدود آن تفکیک می‌نماید. در صورتی که هیچ معنایی بدون حدود ذهنی قابل تصور نیست. در اینجا باز پرسش را متوجه اصل معنا می‌کنیم که عین ذات و غیر قابل شناخت است یا غیر ذات و قابل شناخت است. متکلم راه فرار دیگر می‌یابد و رابطه صفات با ذات را این گونه تأویل می‌کند که صفات کمالی همان وجود یگانه با حیثیت‌های مختلف است. ولی هیچگاه توضیح نمی‌دهد که چگونه تصور ذات خداوند با تصور حیثیات مختلف قابل جمع است. در واقع هیچ تفاوتی بین این پرسش که رابطه صفات با ذات چیست و این پرسش‌ها که فرق صفات با حیثیات و رابطه حیثیات با ذات چیست ، وجود ندارد و متکلم تنها صورت مسئله را عوض می‌کند؛ در آخر نیز بجای پذیرش محدودیت ذهن مدعی می‌شوند که این تناقض گویی ، قابل درک است ، ولی با لفظ و زبان بیان شدنی نیست. با آنکه سر این مدعیات میان اهل عرفان و کلام نزاع تاریخی وجود دارد ، آنچه بیان شد گفتار دقیقترین عارفان و کلامیان است که ارزش بازگویی و بررسی داشت. همانطور که شناخت ذات ممکن نیست ، شناخت رابطه ذات با مخلوقات اعم از اشیاء و اوصاف نیز برای ذهن بشر ناممکن است و هر چه بیان شود تنها باید در جهت تنزیه ذات پروردگار باشد.     ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
30.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 | 🔶 وَ اللهِ مَا قَلَعْتُ بَابَ خَیْبَرَ بِقُوَّةٍ جَسَدَانِیَّةٍ وَ لَا بِحَرَکَةٍ غَذَائِیَّةٍ بَل بِقُوَّةٍ مَلَکِیَّةٍ وَ نَفْسٍ بِنُورِ بارِئِهَا مُضِیَّة.. 🔺 ۲۴ رجب، سالروز فتح بدست حضرت امیرالمومنین علیه‌السلام 🎙 بیان زعیم حوزات علمیه حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی ادام الله ظله الشریف 📆 ۱۷/ بهمن‌ماه/ ۱۳۸۶ ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
🖤 شهادت مولانا و مقتدانا حضرت موسی بن جعفر ، امام کاظم علیه السلام تسلیت باد. ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
💠 نقل توسّل به امام کاظم (علیه السلام) 🔹 خطیب بغدادی از سنّی‌های خیلی متعصّب و مخالف شیعه است. او به قدری با شیعه مخالف است که علماء شیعه را با تعابیر تند و ناروا یاد می‌کند؛ مثلاً درباره شیخ مفید می‌نویسد: «شيخ الرافضة و المتكلّم على مذاهبهم، صنف كتب كثيرة في ضلالاتهم و الذب عن اعتقاداتهم و مقالاتهم و الطعن على السلف الماضين من الصحابة و التابعين و عامة الفقهاء المجتهدين، و كان أحد أئمة الضلال، هلك به خلق كثير من الناس إلى أن أراح الله المسلمين منه، و مات في يوم الخميس ثاني شهر رمضان من سنة ثلاث عشرة و أربعمائة.»¹ 🔸 خطیب با این همه تعصّب و کینه با شیعه وقتی به سرگذشت حضرت امام موسی بن جعفر (علیه السلام) می‌رسد، مفصّلاً به ذکر فضائل آن حضرت می‌پردازد.² 🔹 هم‌چنین در باب «ما ذكر في مقابر بغداد» به کرامت قبر امام موسی بن جعفر (علیه السلام) اشاره می‌کند و می‌نویسد: «أخبرنا القاضي أبو محمد الحسن بن الحسين بن محمد بن رامين الإستراباذي قال: أخبرنا أحمد بن جعفر بن حمدان القطيعي قال: سمعت الحسن بن إبراهيم أبا علي الخلال يقول: ما همني أمر فقصدت قبر موسى بن جعفر فتوسلت به إلا سهل الله تعالى لي ما أُحبّ.»³ 1⃣ تاريخ مدينة السلام؛ ج ۴ ص ۳۷۵ ش ۱۵۶۶، چاپ بشّار عوّاد معروف. 2⃣ تاريخ مدينة السلام؛ ج ۱۵ ش ۶۹۳۹ ص ۱۴ تاريخ مدينة السلام؛ ج ۱۵ ش ۶۹۳۹ ص ۱۸ 3⃣ تاريخ مدينة السلام؛ ج ۱ ص ۴۴۲ 📚 جرعه‌ای از دریا ؛ ج ۳ ص ۲۴۰ ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
دَرمیانِ‌خاڪ هایِ‌ڪُلِّ‌این‌دُنیافَقَط... تُربَتِ‌تو‌خاڪِ زائرخیز‌ونوڪرساز‌شُد... ♥️ ┏━🕊━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🕊━┛
«سالروز بعثت حضرت خاتم الانبیاء صلی الله علیه وآله وسلم مبارک باد» اللهّٰمـ‌‌صـݪ‌علےﷴوآݪ‌ﷴ♥️ 💚 ┏━✨━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━✨━┛
✅ عید مبعث؛ تقارن نبوت و امامت ✍🏻مرحوم سید رضی در خطبه ۱۹۲ نهج البلاغه از امیرالمؤمنین سلام الله علیه آورده است: «در آن روز، اسلام و مسلمانی در هیچ خانه‌‎ای نبود غیر از خانۀ رسول خدا صلی الله علیه و آله و و من سومین نفر آنان بودم. نور وحی و رسالت را می‌دیدم و عطر پیامبری را استشمام می‌کردم. من نالۀ شیطان را در آن هنگام که وحی به آن حضرت نازل می‌شد، شنیدم. عرض کردم: یا رسول الله، این نالۀ کیست؟ فرمود: نالۀ ناامیدی است که به خاطر عبادت نشدن، سرداده است. (یا علی) تو می‌شنوی آنچه را که من می‌شنوم و می‌بینی آنچه را که من می‌بینم؛ ولی پیامبر نیستی، بلکه وزیر من هستی و در مسیر درستی قرار گرفته‌ای....» 📗ترجمه و شرح نهج البلاغه امام علی علیه السلام، تألیف علی اکبر میرزایی، صفحه۴۳۵و۴۳۶ ✍پی‌نوشت: نزد شیعه مقام امامت ، تالی تلو نبوت است. ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛