eitaa logo
نور شریعت
1هزار دنبال‌کننده
296 عکس
39 ویدیو
156 فایل
محل نشر آثار و دروس استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب 🔻 استاد درس خارج حوزه علمیه قم (PhD in Clinical Psychology)🔻 🔻مؤلف کتب و مقالات عدیدۀ علمی در علوم گوناگون (استدلالی و اجتهادی) 📌 ادمین 👇 @Norshariat
مشاهده در ایتا
دانلود
📌رویت هلال ماه با چشم غیر مسلح 🔰 گوشه ای از رساله هلالیه 🔹 ابتدای امر باید گفت که این یک بحث تخصصی است که برخی از زوایای آن جز برای متخصصان روشن نمی‌شود. قرآن کریم دلالت بر این دارد که «هلال هر ماه» به عنوان «شاخص زمان» قرار داده شده است تا عموم مردم در کار دین و دنیای خود بر آن تکیه کنند. خداوند متعال فرموده است: «یَسألونک عن الأهلّة، قُل هیَ مَواقیتُ للنّاسِ و الحَجّ» وآن چیزی که شایسته است میقات و شاخص زمان برای عموم مردم باشد، همان هلالی است که به گونه قابل رؤیت با چشم عادی در افق محلیِ هر منطقه نمایان می‌شود؛ اما اگر این هلال تنها با دوربین دیده می شود، صلاحیت آن را ندارد که به عنوان شاخص زمان برای عموم مردم تلقی گردد. حضرت آیت‌الله سید ابوالقاسم خویی (رضوان الله علیه)، آیت الله میرزا جواد آقا تبریزی(رحمه الله) و برخی دیگر از فقهاء معتقدند که اگر هلال در جایی مشاهده گردد، برای بقیه کشورها و شهرهایی که در قسمتی از از شب، با آن مکانی که هلال در آن دیده شده، اشتراک در شب دارند، کافی است. 🔸 اما حضرت آیت‌الله سیستانی(حفظه الله) ، اعتقاد دارند که آغاز ماه قمری، یک امر نسبی است که در شهرهای گوناگون، تفاوت دارد و در همه جا یکسان نیست و آنچه شارع برای فرد ساکنِ یک منطقه حجّت قرار داده، قابلیّت رؤیت هلال با عین مجرده در همان محل یا جاهایی است که اگر هلال در آنها دیده شود (اگر موانع جوّی مانند ابر یا غبار وجود نداشته باشد)، در محل سکونت آن شخص هم مشاهده می گردد؛ یعنی شرط می باشد. 🔸 استاد معظم حضرت آیت‌ الله شبیری زنجانی (حفظه الله) بدرستی فرمودند: "فقیهی که قائل است برای اثبات ماه رؤیت با چشم غیر مسلح ملاک است، منکر پیشرفت و علم روز نیست بلکه می‌گوید ظواهر نصوص شرعی این است که برای اثبات هلال ماه، چشم عادی ملاک قرار داده شده است". بعد اینکه: ☑️ محمد بن الحسن باسناده عن علي بن مهزيار، عن محمد بن أبي عمير، عن أبي أيوب وحماد، عن محمد بن مسلم، عن أبي جعفر عليه السلام، قال: إذا رأيتم الهلال فصوموا، وإذا رأيتموه فأفطروا، وليس بالرأي ولا بالتظني ولكن بالرؤية.. الحديث. 🔸 چون روزه از است (نه سنن) لذا انجامش باید با یقین باشد و شک نباید در آن داخل شود. بحث فریضه و سنت را اخیرا مطرح کردیم و یکی از نکاتش همین است : سنت را می شود با وهم و شک انجام داد ولی فریضه باید با یقین باشد. لذا گفته شده : «إنّ شهر رمضان فریضه من فرائض الله، فلا تؤدّوا بالتظنی». لذا «فمن شهد منکم الشهر فلیصمه» امر به روزه در رمضان است و آن روزی که روزه گرفته می شود باید قطعی شود که از رمضان است.  🔻کلام ما بطور کلی بر همین است که رویت هلال باید با چشم غیر مسلح باشد ، چرا که امکان دارد چشم مسلح، هلال را زودتر رویت کند، چه بسا هلال ماه هنوز در منطقه ما واقع نشده باشد. و ما با تلسکوپ و غیرهما هلال ماه را استهلال کرده باشیم. شاید این مثال مستقیما مربوط به رویت هلال ماه نباشد، اما برای فهم بهتر و تسهیل درک عزیزان مفید است، و آن اینکه ، فرق چشم مسلح با غیر مسلح ، مانند طلوع و غروب خورشید است. که تدریجا واقع میشود. از یک نقطه تا نقطه ی بعدی قطعاً فاصله ای خواهد بود. و این فاصله خودش زمان وقوع یا عدم زمان انجام عمل یا فرائض است. ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
🔻ثبوت هلال ماه رمضان 1444 به اطلاع مومنین و روزه داران محترم می رساند: رؤیت هلال ماه رمضان در شامگاه چهارشنبه 3/22/2023 ثابت گردیده است. بنابراین فردا، پنجشنبه 3 فروردین 1402 مطابق با  3/23/2023  میلادی، اول ماه مبارک رمضان 1444 می باشد. ┏━🍀━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🍀━┛
ماه مبارک ❌ غير عالِم نگوید، و عالِم هم احتیاط کند 🔹 در حدیث موثق از حضرت امام جعفر صادق صلوات اللَّه عليه منقول است كه دروغ بستن بر خدا و بر رسول و بر ائمه هدى صلوات اللَّه عليه روزه را باطل مى كند و صدوق بعضى از حديث را نقل بالمعنى كرده است، چون كلينى و شيخ همين حديث را از منصور از ابو بصير روايت كرده‌اند كه گفت از آن حضرت صلوات اللَّه عليه شنيدم كه مى‌فرمودند كه دروغ وضو را مى‌شكند و روزه را باطل مى‌كند. پس من عرض نمودم كه ما همه هلاك شديم كه نمازها همه باطل است و روزه‌ها همه باطل؛ حضرت فرمودند كه مطلق دروغ مراد من نيست، بلكه دروغ بر خدا و رسول و ائمه هدى صلوات اللَّه عليهم مراد است. و قريب به اين است موثقه سماعه و ظاهر اين دو حديث آن است كه هم چنان كه افترا بر خداوند متعال و رسول سبب نقص كمال وضوست، همچنين سبب نقص كمال است، و شكى نيست در آن كه اين كذب از اعظم كباير است و در روزه اعظم خواهد بود. بنابر اين هميشه خصوصا در صوم احتياط لازم است كه غير مجتهد تفسير قرآن و حديث نكند، و مسأله از پيش خود نگويد، و مجتهد نيز نهايت احتياط كند در گفتن مسايل و تفاسير. 📚 لوامع صاحبقرانی علامه مجلسی، ج ۶ ص ٣۶٣ ┏━🌿━━••••••••••━━━┓ @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━🌿━┛
« جلسه اول » 🔻درس خارج فقه ( ارث زوجه از زمین ) 🔹 استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب 🔸ماه رمضان ۱۴۴۴ 📍بواسطه محدودیت حجم برای بارگذاری، کلیپ را در اینجا یا در پیج اینستاگرام استاد ببینید👇 https://t.me/Norshariat/473 ┏━🌿••••••━━━┓ @norshariat110 ┗━━••••••━🌿━┛
« جلسه دوم » 🔻درس خارج فقه ( ارث زوجه از زمین ) 🔹 استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب 🔸ماه رمضان ۱۴۴۴ 📍بواسطه محدودیت حجم برای بارگذاری، کلیپ را در اینجا یا در پیج اینستاگرام استاد ببنید👇 https://t.me/Norshariat/474 📍 متأسفانه بواسطه خرابی اینترنت ، بخشی از کلیپ منقطع شده است. ┏━🌿••••••━━━┓ @norshariat110 ┗━━••••••━🌿━┛
┏━🌿••••••━━━┓ @norshariat110 ┗━━••••••━🌿━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
« جلسه سوم » 🔻درس خارج فقه ( ارث زوجه از زمین ) 🔹 استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب 🔸ماه رمضان ۱۴۴۴ 📍بواسطه محدودیت حجم برای بارگذاری، کلیپ را در اینجا یا در پیج اینستاگرام استاد ببنید👇 https://t.me/Norshariat/476 ┏━🌿••••••━━━┓ @norshariat110 ┗━━••••••━🌿━┛
. 🔹آسیب های حدیث گرایی معاصر « بخش سوم » 🔻 مقدار معقولی از ظاهر گرایی در فهم زبان و متن اجتناب ناپذیر است اما اخباریان کم سواد با شنیدن هر حدیث به فهم ابتدایی و ظاهری از متن اکتفا می‌کنند و نه تنها روایات مفسر و معارض را در نظر نمی‌گیرند که حتی در همان متن نیز احتمال هر گونه اشتراک لفظ و قرائن معنایی و فهم متفاوت را نادیده می‌گیرند و هر روایت را با هر که به ذهن برسد معنا و تطبیق می‌کنند. همین شتاب زدگی و سطحی‌ نگری در فهم متون باعث برداشت یا توجیه نادرستی از برخی احادیث فقهی و عقایدی شده است. فهم دقیق روایات اهل بیت علیهم السلام به خصوص در موضوعات محل اختلاف صرفا با شناخت معنی لغات و جملات میسر نیست و نیازمند آگاهی فراتر از شناخت ظواهر الفاظ است. 🔻 برخی حدیث گرایان نو ظهور چنین می‌پندارند که فهم علمای سابق هیچ اعتباری ندارد. این گروه برای اثبات دیدگاه خود همه‌ گذشته را زیر سؤال برده و جایگاه محدثین را صرفا به عنوان ناقل ناآگاه احادیث تنزل داده و برای فهم و اعتبار سنجی متقدم هیچ احترام و اعتبار قائل نیستند. این در حالی است که محدثین بزرگ جزو افراد مسلط و متتبع در احادیث بوده‌اند و به جهت نزدیکی به عصر حضور قرائن بسیاری برای فهم و اعتبار سنجی احادیث داشته‌اند که امروزه این قرائن از دست رفته است. نظرات این محدثان بمانند معاصر، سطحی نیست که همه احادیث را ندیده باشند و از احادیث و قواعد کلیه معارض خبر نداشته باشند. این دیدگاه و عملکرد محدث نماهای معاصر، یک باب بسیار مضر را باز می‌کند و آن این است که هر کسی که سواد کافی ندارد به خود جرئت می‌دهد بدون مراجعه به علمای شناس گذشته به دلخواه هر نظری که را از بخشی از احادیث بیرون بکشد و بدون تقید به یک سنت حدیثی و علمی نظراتی شاذ و جذاب در حوزه عقاید و احکام ارائه دهد. هر چند حجیت تنها با کلام امام معصوم علیهم السلام است اما در مواردی که محدثین اتفاق و شهرت و صراحت دارند ما را نسبت به فهم جدید ملزم به احتیاط می‌کند. ┏━🌿••••••━━━┓ @norshariat110 ┗━━••••••━🌿━┛
در دهمِ ماه رمضان المبارکِ سال دهمِ پس از بعثت ، وفات حامیة الرّسول ، أُمّ المؤمنين حضرت خدیجة کبری سلام الله علیها اتفاق افتاد.(١) آن حضرت نخستین همسر پیامبر خدا صَلَّی اللهُ عَلَیْه وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ بودند و تا ایشان زنده بود ، نبیّ گرامی اسلام همسری اختیار ننمود ، سبقت او در اسلام و خدمات او به پیامبر ، زیاده از آن است که ذکر شود ، در فضیلت آن حضرت همین بس که والده مكرّمة حضرت صدّيقه طاهرة است و همه ذرارى پیامبر به ایشان ختم میشوند. آن حضرت ، اوّلین زنی است که پیامبر را تصدیق نمود ، اوّل زنی است که در مکّة با رسول خدا نماز جماعت خواند ، اوّل زنی است که ایمان خود را در مکّة در میان مشرکان اظهار نمود ، اوّل زنی است که در مقابل دشمن از رسول خدا دفاع نمود و تمام اموال خود را به پیامبر بخشید ، اوّل زنی است که ایمانش با قبول ولایت امیر المؤمنین به درجه كمال رسيد. رسول خدا صَلَّی اللهُ عَلَیْه وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ فرمودند ؛ دین من برپا نشد مگر به دو چیز ، اموال خدیجة و شمشیر علیّ بن أبی طالب.(٢) هیچ مالی به اندازه اموال خدیجة به من منفعت نرسانده است.(۳) آن حضرت هنگام رحلت چند وصیّت به پیامبر نمودند ، و با آن همه فداکاری و انفاق مال ، به پیامبر عرض کردند یا رسول الله مرا ببخشید که در حقّ شما کوتاهی کردم ، پیامبر فرمودند حاشا و کلّا ، من از شما جز خوبی ندیدم ، بلکه منتهای سعی و کوشش خود را در حقّ من نمودی ، شما در خانه من زحمات زیادی را متحمّل شدی ، و اموالت را در راه خدا بذل و بخشش نمودی.(۴) آنگاه بی بی دو عالم ، أمّ المؤمنین خدیجة کبری سلام الله علیها عرض کرد یا رسول الله شما را وصیّت میکنم به این دختر ، و به حضرت فاطمة علیها سلام الله اشاره نمود ، این دختر بعد از من یتیم و غریب است. کسی از زنان قریش او را اذیّت نکند. کسی بر صورت او لطمة نزند. کسی بروی او داد نزند ، و مکروهی نبیند. ١) بحارالأنوار ۳۳۳/۴۴. ۲) تنقیح المقال ۷۷/۳. ۳) بحارالأنوار ۶۳/۱۹. ۴) شجره طوبی ۲۳۴/۲. ┏━🌿••••••━━━┓ @norshariat110 ┗━━••••••━🌿━┛
📌 کفارۀ افطار عمدی 🔸کفارۀ افطار عمدی روزۀ ماه مبارک رمضان یکی از دو مورد زیر است: ١. گرفتن دو ماه روزه ٢. غذا دادن به شصت فقیر. 🔹 کسی که می‌خواهد دو ماه کفارۀ روزۀ ماه رمضان را بگیرد، باید یک ماه تمام و حداقل یک روز از ماه دوم را پی‌درپی روزه بگیرد و اگر بقیۀ ماه دوم پی در پی نباشد، اشکال ندارد. 🔸غذا دادن به شصت فقیر را می‌توان به دو صورت انجام داد: ١. با غذای آماده آنان را سیر کرد. ٢. به هر نفر ٧٥٠ گرم (یک مُد) گندم، آرد، نان، برنج یا سایر مواد غذایی داد. ┏━🌙 ━━••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••━🌙 ━┛
📌فضیلت بر ماه های دیگر 🔺 عن الصادق جعفر بن محمد عن أبيه عن آبائه عليهم‌السلام قال : خطب أمير المؤمنين عليه‌السلام في أول يوم من شهر رمضان في مسجد الكوفة فحمد الله بأفضل الحمد واشرفها وابلغها واثنى على بأحسن الثناء وصلى على محمد نبيه صلى‌الله‌عليه‌وآله ثم قال أيها الناس : « إن هذا الشهر شهر فضله الله على سائر الشهور كفضلنا اهل البيت على سائر الناس » 🔺 امام صادق علیه السلام از پدر بزرگوارشان و ایشان از آباء خود علیهم السلام نقل کردند : ←امیرالمؤمنین علی علیه السلام در اولین روز از ماه مبارک رمضان در مسجد کوفه خطبه خواندند و خداوند را به بافصیلت ترین و با شرافت ترین و بلیغ ترین حمد ، حمد و سپاس نمودند و به نیکو ترین ثناء ، خداوند را ستایش کردند و درود فرستادند بر محمد صلی الله علیه و آله پیامبر او ، و سپس فرمودند : 👈🏻 ای مردم! این ماه ، ماهی است که خدا آن را بر سایر ماهها فضیلت داده مانند فضیلت ما اهل البیت علیهم السلام بر سایر مردم . «📚 مصنفات الشيخ الصدوق علیه الرحمة ، کتاب فضائل الأشهر الثلاثة ، صفحه ۴۵۵» ┏━🌙 ━━••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••━🌙 ━┛
📌 خون دماغ شدن روزه دار روزه داری که خون دماغ شده است، اگر سر را بالا بگیرد و خون بینی او داخل حلق شود، آیا روزه اش باطل است؟ جواب 👇 خون دماغ شدن روزه را باطل نمی کند مگر در صورتی که ؛ ۱- خون وارد فضای دهان شود و عمداً فرو ببرد. ۲- با بالا گرفتن سر یا بالا کشیدن بینی خون وارد حلق شود . ┏━🌙 ━━••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••━🌙 ━┛
. 🔻استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب در حاشیه درس خارج : 🔹آنچه امامان شیعه صلوات الله علیهم اجمعین داشتند ، نبود. بلکه خودِ جایگاهِ ولایتِ الهیّه بود. چیزی که هرگز و به هیچ وجه به آن نمی رسد. همین مقام و وجوب اطاعت و علم خدادادیِ امام معصوم است که را از فقه تفکیک ، و از طرفی متمایز می کند. کسانی که معتقدند امامان معصوم نیز مانند فقهای عصر خویش ، فقیه بوده اند. با این تفاوت که علاوه بر فقه استنباطی از فقه ولایی هم بهره داشته اند ، حقیتاً در فهم بنیادین شیعه دچار مشکل شده اند. نه اینکه بگوییم این اشکال در مبانی و قواعد اصولی یا فقهی است. بلکه می‌گوییم این کلام شبهه ای در اصلِ تشیعِ صاحبان این تفکر است! ┏━🌙 ━━••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••━🌙 ━┛
📌مراجعه به دندانپزشکی هنگامی که روزه ایم ▪️ آیا مراجعه به دندانپزشک هنگام روزه داری در صورتی که امکان ورود آب یا مواد دندانپزشکی به حلق وجود دارد، جایز است؟ ▫️جواب: اگر یقین نداشته باشد که چیزی وارد حلق خواهد شد، مراجعه به دندانپزشکی فی نفسه اشکالی ندارد و اگر علم به فرو رفتن چیزی در حلق پیدا نکند روزه صحیح است. ┏━🌙 ━━••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••━🌙 ━┛
┏━🌙 ━━••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••━🌙 ━┛
📌کفاره روزه چیست و با فدیه چه تفاوتی دارد؟ 🔸 کفاره در لغت ب معنی پوشش و پوشانندگی است و در اصطلاح فقهی جریمه برای ترک فعل و یا تأخیر و نقص در اتیان (انجام) آن است. 🔹فدیه به معنی عوض و جایگزین است. به عنوان مثال اگر شخصی به عذر شرعی (مانند مسافرت یا بیماری و ...) روزه ی خود را در ماه مبارک افطار کند، واجب است تا ماه رمضان سال آینده ، قضای آن را بگیرد. اما اگر بدون عذر آن را بجا نیاورد و یک رمضان دیگر از روی آن بگذرد علاوه بر قضای روزه، کفاره نیز بر او واجب می شود . این کفاره را کفاره تأخیر یا عذری می گویند. اما فدیه مربوط به کسانی است که به دلایلی همانند پیری یا شیردهی به فرزند قادر به روزه گرفتن نیستند، این افراد مجاز روزه ی خود را افطار کنند و به جای آن فدیه بدهند. البته خانمهای شیرده و یا حامله ای که از ترس ضرر رسیدن به جنین و یا گرسنگی فرزند به خاطر کم بودن شیر و یا ناتوانی خویش افطار می کنند، بعد از رفع عذر باید روزه های خود را قضا کنند. اما میزان کفاره و فدیه همانند هم است یعنی تقریبا هفتصد و پنجاه گرم از غذای معمول و یا قیمت آن که به فقیر داده می شود. اما کفاره ی دیگری وجود دارد که آن را کفاره ی عمد می گویند. این کفاره جریمه برای کسانی است از روی عمد و علم و بدون عذر روزه ی خود را باطل کرده و یا می کنند. 🔸 میزان این کفاره به اینصورت است: ٫۱ شصت روزه گرفتن است که سی و یک روز آن باید پشت سرهم باشد و فاصله ای بین آنها نیافتد. ٫۲ یا اینکه شصت فقیر را اطعام کند (حداقل به هر کدام از آنها به اندازه یک مُدّ طعام "همان هفتصد و پنجاه گرم غذا" بدهد) ٫۳ یا اینکه یک برده و بنده را در راه خدا آزاد کند.( که در زمان کنونی این امر منسوخ شده است.) ┏━🌙 ━━••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••━🌙 ━┛
أدلۀ القائلین بثبوت الهلال بالرؤیة بالعین المسلحة لأبحاث العلامة المحقق الدکتور الهاشمی نسب.pdf
223.3K
🔻« أدلة القائلین بثبوت الهلال بالرؤیة بالعین المسلحة » 🔹من أبحاث الأستاذ المحقق الدکتور السید صائب الهاشمي نسب 🔸محرر : الشیخ محمد السبحاني تعداد الصفحات: ۲۶ لغة : عربي این فایل 20 صفحه ای جزئی از مباحث فقهی استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب در مبحث عدم ثبوت استهلال ماه با چشم مسلح است . https://t.me/Norshariat ┏━🔹 ━━••••••••━━━┓ @norshariat110 ┗━━━━••••••••━🔸 ━┛
✨﷽✨ 📌امام صادق عليه السلام فرمودند : ☀️روزه دارى ، تنها پرهيز از خوردن و آشاميدن نيست. روزه ، شرطى دارد كه نيازمند مواظبت است تا كامل شود ، و آن ، سكوت درونى است. آيا نمى شنوى كه مريم ، دختر عمران ، گفت : « من براى خدا ، روزه اى نذر كرده‌ام. پس ، امروز با هيچ انسانى سخن نمى گويم» ، يعنى سكوت! ☀️ پس چون روزه گرفتيد ، زبان هايتان را از دروغ نگه داريد ، چشم هايتان را فرو بنديد ، نزاع نكنيد ، حسد نورزيد ، غيبت نكنيد ، ستيزه جويى نكنيد ، دروغ نگوييد ، آمیزش نكنيد ،با هم مخالفت نكنيد ، به هم خشم نگيريد ، يكديگر را ناسزا نگوييد و دشنام ندهيد ، در عبادت سستى نكنيد ، جدال نكنيد ، به تفرقه نگراييد ، ستم نكنيد ، با هم با سفاهت رفتار نكنيد . ☀️ همديگر را نَیازارید ، از یاد خداوند و نمازْ غافل نشويد ، پيوسته سکوت و بردباری و شكيبايى و راستگویی پيشه كنيد ، از اهل شَر دورى نماييد ، و از سخن ناروا ، دروغ ، افترا ، دشمنی ، بدگمانی ، غیبت و سخن چينى بپرهيزيد. از آنان باشيد كه روى به آخرت دارند. چشم به راه روزهاى خود باشيد. ☀️ منتظر آنچه خداوند به شما وعده داده است ، باشيد. براى ديدار با خدا ره توشه برگيريد ،آرامش و وقار و خشوع و خضوع داشته باشيد. ☀️فروتنىِ بنده بيمناك از مولايش را داشته باشيد. حيران و بيمناك و اميدوار ، شيفته و هراسناك ، خواستار و ترسناك[ یعنی مانند آنهایی که ترسانده شده اند ] باشيد ، آن چنان كه دل ها را از عيب ها پاك ، درون خويش را از آلودگى پيراسته ، و بدن را از آلودگى ، تميز می‌نمایید. ☀️چنان باش كه از غير خدا به خدا بيزارى بجويى و در روزه دارى ات ، با سكوت همه جانبه از آنچه خداوند ، تو را در نهان و آشكار از آن نهى كرده ، با او دوستى كنى و در نهان و آشكارت از او به حق ، خشيت داشته باشى و خود را در روزهاى روزه دارى ات به خدا بخشنده باشى و دلت را براى او خالى ساخته و جان خويش را در آنچه فرمانت داده و به آن فرا خوانده است ، بخشيده باشى. ☀️ پس هر گاه همه اينها را انجام دادى ، تو روزه دار واقعی براى خدايى و آنچه فرموده ، ادا كرده اى؛ و از آنچه برايت بيان كردم ، هر چه بكاهى ، به همان مقدار ، از [ فضيلت] روزه ات كاسته شده است. «📙 وسائل الشيعة ط-آل البیت جلد ۱۰ صفحه ۱۳۶» ┏━🌙 ━━••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••━🌙 ━┛
✨اسم‌این‌ماه‌فقط‌یک‌رمضان‌بود‌ولی چون‌تودرآن‌آمدی‌شد‌رمضان‌الڪریم✨ «ولادت باسعادت کريم اهل بيت، امام حسن مجتبي(علیه السلام) مبارک» 💚 ┏━🌙 ━━••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••━🌙 ━┛