eitaa logo
نور شریعت
1.1هزار دنبال‌کننده
351 عکس
43 ویدیو
182 فایل
محل نشر آثار و دروس استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب 🔻 استاد درس خارج حوزه علمیه قم (PhD in Clinical Psychology)🔻 🔻 شارح نهج البلاغه و کفایة الاصول 🔻مؤلف کتب و مقالات عدیدۀ علمی در علوم گوناگون (استدلالی و اجتهادی) 📌 ادمین 👇 @Norshariat
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹درس خارج فقه «کتاب الصلاة _ شرائط لباس مصلی» ▪️ جلسه چهل و نهم ۱۴۴۵ 🔸 مسأله هشتم 🔹 بررسی طائفه معارض یا روایات طائفه اول 🔸 جمع بین دو طائفه از روایات ▪️وجه اول (حمل بر ثمن کلی فی الذمه و ثمن شخصی) ▪️ وجه دوم (حمل طائفه مانعه بر کراهت) 🎙️ استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب I🆔I @norshariat110
💠 علیه‌السلام فرمود: در ولی خدا و در دشمن خدا نباش.¹ 🎤 کلام فقیه: 🔰 زيرا كسى كه ظاهر را نزد مردم اصلاح كند و باطنش را نزد آفريدگار فاسد كند، را و را كرده است؛ ⚠️ و اين شخص حالش بدتر است از كسى كه در ظاهر و باطن دشمن خداست؛ زيرا مردم از اين شخص ايمن هستند. ۱. بحارالأنوار، ج۷۵، ص۳۶۵. 🎙 برگرفته از بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی ◽️ ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹درس خارج فقه «کتاب الصلاة _ شرائط لباس مصلی» ▪️ جلسه پنجاهم ۱۴۴۵ 🔸 مسأله هشتم 🔹 جمع بین دو طائفه از روایات ▪️وجه سوم 🔸 حکم تعارض مستقر در بحث ▪️ مبنای مرجوحیت یا عدم حجیت خبر موثق 🎙️ استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب I🆔I @norshariat110
🔶 وقتی حضرت رسول الله صلى‌الله‌عليه‌وآله، امیرالمؤمنین علیه السلام را در آغوش گرفتند... 🔹 علامه مجلسی رحمه‌الله می‌نویسد: در روایت است که حضرت نبی اکرم صلّی اللّه علیه و آله آمد و حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام را گرفت و در دامن گذاشت، چون نظرِ حضرت امیر بر جمال بی مثال حضرت رسول صلّی اللّه علیه و آله افتاد، شاد شد و خندان گردید و گفت: "السّلام علیک یا رسول اللّه و رحمة اللّه و برکاته." پس به قدرت حق تعالی شروع کرد به تلاوت سوره مؤمنان: *بسم اللّه الرّحمن الرّحیم* قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ* الَّذِینَ هُمْ فِی صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ* چون این آیه را خواند حضرت رسول صلّی اللّه علیه و آله فرمود: به تحقیق که به تو رستگاری یافتند ایشان. (شیعیان) سپس حضرت امیرالمؤمنین علیه السّلام آیات بعد از این را خواند تا: أُولئِکَ هُمُ الْوارِثُونَ* الَّذِینَ یَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِیها خالِدُونَ* حضرت رسول صلّی اللّه علیه و آله فرمودند: بخدا سوگند که توئی رهنمای ایشان و به تو هدایت می‌یابند. ( 📙جلاء العیون، ص ٣٠٢) 💚 I🆔I @norshariat110
🏴عظّم الله اجورنا و اجوركم بإستشهاد سیدتی و مولاتی ، عقیلة بنی هاشم ، ام المصائب ، زینب کبری سلام الله علیها 🏴 I🆔I @norshariat110
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹درس خارج فقه «کتاب الصلاة _ شرائط لباس مصلی» ▪️ جلسه پنجاه و یکم ۱۴۴۵ 🔸 خاتمه مسأله هشتم  🔹 جمع بین دو طائفه از روایات 🔸 بررسی وجه چهارم و پنجم 🎙️ استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب I🆔I @norshariat110
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹درس خارج فقه «کتاب الصلاة _ شرائط لباس مصلی» ▪️ جلسه پنجاه و دوم ۱۴۴۵ 🔸 مسأله نهم (خرید با مال متعلق خمس یا زکات) 🔹 خرید با مال متعلق زکات 🔸 کیفیت تعلق زکات ▪️ احتمال اول (تکلیف محض) ▪️ احتمال دوم (اشتغال ذمه) 🎙️ استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب I🆔I @norshariat110
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹درس خارج فقه «کتاب الصلاة _ شرائط لباس مصلی» ▪️ جلسه پنجاه و سوم ۱۴۴۵ 🔸 مسأله نهم (خرید با مال متعلق خمس یا زکات) 🔹 خرید با مال متعلق زکات 🔸 کیفیت تعلق زکات ▪️ احتمال سوم (حق الجنایة) ▪️ احتمال چهارم (حق الرهانة) 🎙️ استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب I🆔I @norshariat110
مرجعیت_علمی_و_دینی_بانوان_علامه_محقق_دکتر_هاشمی_نسب(3).pdf
حجم: 331.5K
هوالعزیز؛ 🔻 مرجعیت علمی و دینی بانوان؛ ... دیگر شرطی که برای مقام مرجعیت عنوان می‌شود ذکورت (مرد بودن) است. عمده دلیل ما بر شرط ذکورت اقامه میکنیم،جواز تقلید سیره متشرعه و انسداد است. حتی اگر ارتکاز عقلاء را وثوق نوعی به صحت فتوای مرجع پیدا نکنیم،قبول نکرده‌ایم و قدر متیقن از سیره متشرعه و مقدمات انسداد این است که مرجع تقلید مرد باشد. و از مجموع روایات مطرحه استفاده کردیم که مذاق شارع بر مرجعیت زنان نیست. چون مرجعیت، یک نوع زعامت دینی است و با امثال احکامی که شارع راجع به زن بیان کرده که مثلاً شهادتش مقبول نیست و یا امام‌جماعت شدنش بر مردان جائز نیست،نمی‌تواند زعامت محقق شود. این احکام برخی از روایاتش برای ما مسلم است و برخی دیگر هم مانند عدم جواز تولی قضاء، روایتش موجود است ولو اینکه سند ناتمامی دارد. در کتاب شریف من لایحضره الفقیه نقل می‌کند که حضرت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله به حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمودند « یا علی لیس للمرأة تولی القضاء». از مجموع اینها می‌فهمیم که شارع راضی به مرجعیت زنان نیست و یا لاأقل از این روایات نمی‌توانیم احراز کنیم جواز مرجعیت زنان را... I🆔I @norshariat110
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹درس خارج فقه «کتاب الصلاة _ شرائط لباس مصلی» ▪️ جلسه پنجاه و چهارم ۱۴۴۵ 🔸 ادامه ی مسأله نهم (خرید با مال متعلق خمس یا زکات) 🔹 خرید با مال متعلق زکات 🔸 کیفیت تعلق زکات ▪️ احتمال پنجم (حقی غیر از حق جنایت و رهانت) ▪️ احتمال ششم (شراکت به نحو کلی فی المعین) ▪️ احتمال هفتم (شراکت به نحو اشاعه) ▪️ احتمال هشتم (شرکت در مالیت) 🎙️ استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب I🆔I @norshariat110
❇️ میرزای شیرازی؛ 🔹️ مرحوم میرزای شیرازی در سال ۱۲۳۰ قمری در پا به عرصه این جهان گذاشت و چون از آغاز آثار نبوغ و ذکاوت سرشار در او پیدا بود، پدرش در سن ۴ سالگی او را به معلم سپرد و در ظرف دو سال قرآن و خط را کاملاً یاد گرفت و در سن ۶ سالگی به فراگرفتن علوم ادب عربی مشغول شد. و با سرعت آن را یاد گرفت و به خواندن و روی آورد و با نبوغ و هوش خود در فقه و اصول مهارت پیدا کرد به‌طوری‌که تدریس کتاب فقهی را شروع کرد و در سن ۱۵ سالگی شرح لمعه را تدریس می‌کرد. 🔹️ تااینکه در سن تقریباً ۱۶ سالگی به مسافرت کرد و در حوزه درس عالم بزرگوار و استاد برجسته شیخ محمدتقی حضور یافت و مورد توجه او قرار گرفت و مدتی در درس او شرکت داشت تا این‌که آن استاد بزرگوار به رحمت ایزدی پیوست و از آن‌ پس از محضر برخی از اساتید دیگر تتلمّذ کرد. 🔹️ در این ایام در سایه‌ی نبوغ علمی و ذکاوت و استعداد و حافظه‌ی قوی که داشت یکی از حوزه علمیه اصفهان بود که جمعی از افاضل حوزه در درس او حضور پیدا می‌کردند. 🔹️ در سال ۱۲۵۹ در سن ۲۹ سالگی برای تکمیل مراتب علمی خود به مسافرت کرد و در حوزه درسی پربرکت و عالم‌پرور شیخ الفقها شرکت کرد و بعد از اینکه رفته‌رفته نبوغ و ذکاوت و مراتب علمی و فضیلت او بر استاد بزرگوارش صاحب جواهر روشن گردید صاحب جواهر به او تصریح کرد و درضمن در درس عالم بزرگوار شیخ حسن آل کاشف‌الغطاء نیز حضور می‌یابد. 📚 اسلام مجسم، ص۷۶ I🆔I @norshariat110