🔻 عزیزان میتوانند ، برای ارسال سوالات شرعی و ارتباط با ادمین ، به آیدی زیر مراجعه فرمایند.👇
@Norshariat
هوالعزیز؛
🔸 الحمدلله رب العالمین
دروس خارج استاد معظم دکتر هاشمی نسب در سال تحصیلی ۱۴۴۵ به پایان رسید.
▪️ان شاء الله تعالی ، زمان شروع سال درسی جدید ، بعد از ماه صفر المظفر خواهد بود.
🔹بعون الله سبحانه وتعالی تمت السنة الدراسية لعام ١٤٤٥ وستبدأ الدروس في السنة القادمة عام ١٤٤٦ بعد شهر صفر المظفر إن شاء الله تعالى
#دروس_خارج
#استاد_محقق_دکتر_هاشمی_نسب
I🆔I @norshariat110
📌بیست و پنجم ذی القعدة ، دَحْوُ الأرض یعنى روزی که زمین از زیر خانه کعبه پهن شد. اول موضعى که از زمین خلق شد ، محل خانه کعبه بود و به همین دلیل کعبه را امّ القُرى میگویند و این روز از آن چهار روز است که در تمام سال به فضیلت روزه برتری دارد.
🍃از أمیرالمومنین علیه السّلام روایت شده است که فرمودند ؛
نخستین رحمتی که از آسمان به زمین نازل شد ، در بیست و پنج ذی القعدة بود. کسی که در این روز روزه بگیرد و شبش را به عبادت بایستد ، عبادت صد سال را که روزش را روزه و شبش را عبادت کرده است خواهد داشت.
نیز در برخی از روایات این روز به عنوان روز قیام إمام زمان مهدی موعود عجّل اللهُ تعالى فَرَجَه الشريف شمرده شده و خاتم المحدّثین ، شیخ عباس قمی روز دَحْوُ الأرض را از چهار روز معروفی ذکر کرده که روزه آن ثواب هفتاد سال عبادت را دارد.
🍃از إمام رضا علیه السّلام نقل است که فرمودند ؛
در شب بیست و پنجم ماه ذى القعدة حضرت ابراهیم عليه السّلام و حضرت عیسى عليه السّلام متولد شده اند.
در این روز ، پيامبر خدا صَلَّی اللهُ عَلَیْه وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ به قصد حجة الوداع از مدینه با یكصد و چهار هزار یا یكصد و بیست و چهار هزار و حضرت فاطمه سلام الله عليها و تمامى أهل بیت خود به مکه عزیمت نمودند.
🍃توبه ، استغفار ، عبادت و شب زنده داری از أعمالی است که در شب دَحْوُ الأرض سفارش و تأکید بسیاری برای انجام دادن آنها شده است.
روز دَحْوُ الأرض نمازها و أدعیه مخصوصی دارد که کیفیت آنها در کتاب مفاتیح الجنان مرحوم شیخ عباس قمی آمده است.
#دحو_الأرض💚
#ذی_القعدة_۲۵
I🆔I @norshariat110
شرط اطاعت مطلق ، عصمت است!
🔸 حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب صلوات الله علیه فرمودند:
بر دین خود حذر نمایید... از کسی که خدا به او سلطنتی داده پس گمان میکند که اطاعت او اطاعت خدا و معصیت او معصیت خداست، و دروغ میگوید؛ زیرا که اطاعت هیچ مخلوقی جایز نیست در معصیت خالق، و اطاعتی لازم نیست از برای کسی که معصیت خدا کند(معصوم نباشد). و وجوب اطاعت(مطلق)، مخصوص خدا و رسول و صاحبان امر (ائمه علیهمالسلام) است و حق تعالی برای این امر فرموده است به اطاعت حضرت رسول الله صلی الله علیه واله ، زیرا که او معصوم و پاک است و امر به معصیت خدا نمی کند. و امر به اطاعت اُولِی الامر (امامان علیهم السلام) نموده است برای آن که ایشان معصوم و پاک هستند و مردم را امر به معصیت خدا نمی کنند.
🔹 عَنْ سُلَيْمِ بْنِ قَيْسٍ اَلْهِلاَلِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيّاً(عَلَيْهِ السَّلاَمُ) يَقُولُ اِحْذَرُوا عَلَى دِينِكُمْ... رَجُلاً آتَاهُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ سُلْطَاناً فَزَعَمَ أَنَّ طَاعَتَهُ طَاعَةُ اَللَّهِ وَ مَعْصِيَتَهُ مَعْصِيَةُ اَللَّهِ وَ كَذَبَ لِأَنَّهُ لاَ طَاعَةَ لِمَخْلُوقٍ فِي مَعْصِيَةِ اَلْخَالِقِ لاَ يَنْبَغِي لِلْمَخْلُوقِ أَنْ يَكُونَ حُبُّهُ لِمَعْصِيَةِ اَللَّهِ فَلاَ طَاعَةَ فِي مَعْصِيَتِهِ وَ لاَ طَاعَةَ لِمَنْ عَصَى اَللَّهَ إِنَّمَا اَلطَّاعَةُ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِوُلاَةِ اَلْأَمْرِ وَ إِنَّمَا أَمَرَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِطَاعَةِ اَلرَّسُولِ لِأَنَّهُ مَعْصُومٌ مُطَهَّرٌ لاَ يَأْمُرُ بِمَعْصِيَتِهِ وَ إِنَّمَا أَمَرَ بِطَاعَةِ أُولِي اَلْأَمْرِ لِأَنَّهُمْ مَعْصُومُونَ مُطَهَّرُونَ لاَ يَأْمُرُونَ بِمَعْصِيَتِهِ!
الخصال؛ جلد ۱، صفحه ۱۳۹
#اطاعت_تامه
I🆔I @norshariat110
نور شریعت
#استفتائات
🔸 سوال:
سلام و درود به محضر سیدنا استاد ، مجتهد مدقق آقای دکتر هاشمی نسب دامت برکاته ، از جنابعالی سوالی داشتم در باب برپایی حکومت اسلامی در عصر غیبت و توضیح بیشتر درباره ی احادیث مربوط به مذمت تشکیل حکومت اسلامی توسط غیر معصوم علیه السلام. پیشاپیش از حسن توجه شما سپاسگزارم، و برای شما از خداوند منان توفیق روزافزون و برای حوزه های علمیه دوام و استقلال را خواستارم.
سید رضا علوی
🔹 جواب:
سلام علیکم و رحمة الله
ابتدائاً باید عرضه بداریم که ما قائلیم حکومت اسلامی فقط با وجود معصوم علیهم السلام برپا میشود و نوع حکومت هایی که بعضی از ممالک اسلامی برپا میکنند، حکومتیست بر پایه احکام اسلام ، نه حکومت اسلامی.
حکومت هایی که مردم مسلمان بر پایه احکام اسلام برپا میکنند ، مصداق آن احادیث شریفه ای که حضرات معصومین علیهمالسلام آنها را قبل از قیام حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف مصداق حکومت غاصب معرفی نموده اند نیستند.
بله اگر بطور تامه ادعای برپایی حکومت اسلامی را داشته باشند این مصادیق بر آنها سوار میشود، چراکه احکام حکومت اسلامی شرعاً بر آنها مترتب نمیشود و ادعای گزافه آنها قطعا مذموم است و بر علمای اسلام لازم است که با این توهمات مقابله کنند.
ثانیاً؛ ما بطور کلی برپایی اینگونه حکومت ها را مصداق احادیث مورد ذم نمیدانیم.
چراکه احیاء و استقرار احکام دین و مذهب بوسیله حکومتی بر مبنای احکام خداوند، امریست عقلایی و احادیث اهل بیت علیهم السلام هم موید کلام ماست.
در صحیفه شریفه سجادیه، وسائل الشیعه و یا مستدرک الوسائل آمده است که حضرت جعفر بن محمد امام صادق علیهالسلام فرمودند :
ما خَرجَ و لا يَخرُجُ مِنّا أهلَ البيتِ إلى قيامِ قائمِنا أحَدٌ لِيَدْفعَ ظُلما أو يَنْعَشَ حقّا إلاّ اصطَلَمَتْهُ البَلِيّةُ ، و كانَ قِيامُهُ زِيادةً في مَكْروهِنا و شَيْعَتِنا
اگر محققان و پژوهشگران توجه لازم را به این روایت داشته باشند ، قطعا التفات بیشتری نسبت به این موضوع پیدا میکنند.
اولاً؛ کلام ایشان اشاره ایست به قیام زید بن علی و فرزندشان یحیی ، یعنی در زمان حضور امام معصوم علیه السلام.
ثانیاً؛نهی ایشان بواسطه ی مصائب و مصیبتهاییست که بواسطه برپایی اینگونه قیام ها بر تشیع واقع میشود و باعث تلف شدن نفوس و اموال اهل تشیع می گردد.
پس باید نتیجه گرفت، حکومت اسلامی فقط محصور در زمان حضور معصوم علیهم السلام است و حکومت های ممالک اسلامی حداکثر بر مبنای احکام اسلام هستند.
ثانیاً؛ این نوع حکومت ها ، مصداق احادیثِ مذمت قیام قبل از ظهور حضرت امام زمان روحی له الفداه نمیشوند.
أقّل الخلیقه
السید صائب الهاشمی الطباطبائی الجیلانی
#برپایی_حکومت_در_عصر_غیبت
I🆔I @norshariat110
🔷 علّامه محمّد باقر مجلسی رَحِمَهُ الله مینویسند ؛
عیّاشی در تفسیر خود از زرقان روایت کرده است که إبن أبی داوود از مجلس معتصم غمگین به خانه آمد ، از سبب اندوه او سؤال کردم ، گفت امروز از إبن الرضا در مجلس خلیفه أمری صادر شد که موجب رسوائی ما گردید ، زیرا که دزدی را نزد خلیفه آوردند ، خلیفه أمر کرد که دست او را قطع کنند ، و از من پرسید که از کجا قطع باید کرد؟
من گفتم از بند کف باید قطع کرد ، و جمعی از اهل مجلس با من موافقت کردند ، بعضی از حاضران گفتند که از مرفق باید بُرید ، و از هر یک دلیلی پرسید بیان کردیم.
پس متوجّه إمام محمّد تقی فرزند إمام رضا علیهما السّلام شد و گفت تو چه میگوئی؟ او گفت حاضران گفتند و تو شنیدی. خلیفه گفت مرا با گفته ایشان کاری نیست آنچه تو میدانی بگو. حضرت فرمود مرا معاف دار از جواب این مسأله. خلیفه او را سوگند داد که البتّه باید گفت. حضرت فرمود باید چهار انگشت او را قطع کنند و کف او را بگذارند که به آن عبادت پروردگار خود کند ، و دلیلی چند گفت که ما جواب او نتوانستیم گفت ، و بر من حالتی گذشت که گویا قیامت من برپا شد ، و آرزو کردم که کاش بیست سال پیش از این مرده بودم و چنین روزی را نمیدیدم.
زرقان گفت بعد از سه روز إبن أبی داوود لعین نزد خلیفه رفت و با او در پنهان گفت که خیر خواهی خلیفه بر من لازم است ، و أمری که چند روز قبل از این واقع شد مناسب دولت خلیفه نبود ، زیرا که خلیفه در مسأله ای که بر او مشکل شده بود علماء عصر را طلبید ، و در حضور وزراء و کتّاب و أمراء لشکری و سایر أکابر و أشراف از ایشان سؤال کرد ، و ایشان به نحوی جواب گفتند ، و در چنین مجلسی از مردی که نصف اهل عالم او را إمام ، و خلیفه را غاصب حقّ او میشمارند ، و او را أهل خلافت میدانند ، سؤال کرد و او بر خلاف جمیع علماء فتوا داد ، و خلیفه ترکِ گفته همه علماء کرده به گفته او عمل کرد ، و این خبر در میان مردم منتشر شد ، و حجّتی برای شیعیان و موالیان او گردید.
آن لعین چون این سخن را شنید ، رنگ شومش سرخ شد و نائره کفر و حسد و نفاقش مشتعل گردید و گفت خدا تو را جزای خیر دهد که مرا آگاه گردانیدی بر أمری که غافل بودم از آن ، پس روز دیگر یکی از نویسندگان خود را طلبید و أمر کرد آن حضرت را به ضیافت خود دعوت نماید و زهری در طعام آن حضرت داخل کند ، آن بدبخت حضرت را به ضیافت طلبید ، حضرت عذر خواست و فرمود میدانید که من به مجالس شما حاضر نمیشوم ، آن لعین مبالغه کرد که در مجلس ما أمری که منافی طبع شریف شما باشد نخواهد بود ، و غرض إطعام شماست ، و یکی از وزرای خلیفه آرزوی ملاقات شما دارد و میخواهد که به نصیحت شما مشرّف شود.
پس آن لعین چندان مبالغه کرد که آن إمام مظلوم به خانه آن ملعون تشریف برد ، چون لقمه ای از طعام آن لعین تناول کرد ، اثر زهر در گلوی خود یافت و برخاست ، آن لعین بر سر راه حضرت آمد و تکلیف ماندن کرد ، حضرت فرمود آنچه تو با من کردی اگر در خانه تو نباشم از برای تو بهتر خواهد بود ، و بزودی سوار شد و به منزل خود مراجعت کرد. چون به منزل رسید ، اثر آن زهر قاتل در بدن شریفش ظاهر شد ، و در تمام آن روز و شب رنجور و نالان بود تا آنکه مرغ روح مقدّسش به بال شهادت بسوی درجات سعادت پرواز کرد.
(📚جلاء العیون / باب ۱۱ ، فصل ۲)
#یـاجـــوادالـائـــمـه🖤
#ذی_القعدة_۳۰
I🆔I @norshariat110
🔶 علّامه محمّد باقر مجلسی رَحِمَهُ الله مینویسند ؛
کیفیّت شهادت آن مظلوم چنانچه در کتاب عیون المعجزات روایت کرده است آن است که چون حضرت وارد بغداد شد ، و معتصم لعین انحراف امّ الفضل را از آن حضرت دانست ، آن ملعونه را طلبید و او را به قتل آن سرور راضی کرده زهری برای او فرستاد که در طعام آن جناب داخل کند ، آن ملعونه انگور رازقی را زهرآلود کرده به نزد آن إمام مظلوم آورد. چون حضرت از آن تناول نمود ، اثر زهر در بدن مبارکش ظاهر شد، و آن ملعونه از کرده خود پشیمان شد ، و چاره ای نمی توانست کرد ، و گریه و زاری میکرد.
حضرت فرمود ای ملعونه الحال که مرا کُشتی گریه میکنی؟!! به خدا سوگند که به بلائی مبتلا خواهی شد که مرهم پذیر نباشد ، به درستی که مستمند خواهی گردید که در دنیا و آخرت رسوا شوی.
چون آن نونهال جویبار إمامت در اوّل سنّ جوانی از آتش زهر دشمنان از پا در آمد ، معتصم آن ملعونه را به حرم خود طلبید ، و در آن زودی ناسوری در فَرْج او به هم رسید ، و هر چند اطبّاء معالجه کردند مفید نیفتاد ، تا آنکه از حرمِ آن ملعون بیرون آمد و آنچه داشت از مال دنیا صرف مداوای آن مرض کرد ، چنان پریشان شد که از مردم سؤال میکرد و با بدترین احوال به عذاب خداوند قهّار ذو الجلال واصل شد و زیانکار دنیا و آخرت گردید.
به روایت ابن شهر آشوب در هنگام مقاربتْ آن ملعونه ، دستمال زهرآلودی به آن حضرت داد ، چون اثر زهر در جسد شریف او ظاهر شد ، حضرت فرمود خدا مبتلا گرداند تو را به دردی که دوا نداشته باشد ، پس خوره در فَرْج او به هم رسید ، چندان که اطبّاء مداوا کردند سودمند نیفتاد ، تا آنکه در أسفل السّافلین به پدر لعین خود ملحق شد.
(📚جلاء العیون / باب ۱۱ ، فصل ۲)
#یـاجـــوادالـائـــمـه🖤
#ذی_القعدة_۳۰
I🆔I @norshariat110
بنا به خبر دریافتی از دفتر مرجع اعلی حضرت آیت الله العظمی سیستانی (دام ظله) فردا شنبه 19-3-1403 اول ماه ذی الحجه 1445 می باشد.
متن خبر به شرح زیر می باشد:
أعلنَ مكتبُ سماحة السيد السيستاني (دام ظلّه) في النجف الأشرف أن يوم غدٍ السبت الموافق (8 /6 / 2024 م) هو الأول من شهر ذي الحجة الحرام لعام 1445هـ.
#هلال #ذوالحجة #1445هـ
هدایت شده از دفتر آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
#نماز_اول_ماه
نماز اول ماه فراموش نشود.
در رکعت اول پس از خواندن حمد سی مرتبه توحید و در رکعت دوم سی مرتبه قدر و بعد از نماز دعای خاص بخواند و صدقه دهد. در بعضی روایات آمده است که بعد از نماز بخواند:
بسمِ اللّه الرَّحْمنِ الرَّحیم و ما مِنْ دابَّة فی الاْرْضِ إلاَّ عَلَی اللّهِ رِزْقُها و یعْلَمُ
مُستَقَرَّها و مُستَودَعَها کُلٌّ فی کِتاب مُبین بسمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ و اِنْ یمْسَسْکَ اللّهُ بِضُرٍّ فَلا کاشِفَ لَهُ إلاّ هُو و اِنْ یرِدْکَ بِخَیر فَلا رادَّ لِفَضْلِهِ یُصیبُ بهِ مَنْ یشاءُ
مِن عِبادِهِ و هُوَ الْغَفُورُ الرَّحیمُ بسمِ اللّه الرَّحْمنِ الرَّحیم سَیجْعَلُ اللّهُ بَعْدَ عُسْر یسْراً ما شآءَ اللّهُ لا قُوَّةَ إلاَّ بِاللّهِ حَسْبُنَا اللّهُ و نِعْمَ الْوَکیلُ و اُفَوِّضُ اَمْری إِلَی اللّه إِنَّ اللّهَ بَصیرٌ بِالْعِباد لا اِلهَ إلاَّ اَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظّالِمین رَبِّ إِنّی لِما اَنْزَلْتَ اِلَیَّ مِن خَیر فَقیرٌ رَبِّ لا تَذَرنی فَرْداً و اَنْتَ خَیرُ الْوارثینَ.
بحار الأنوار ج ۹۴ ص ۱۳۳.
سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت |
عضويت:👇👇
✅ @duzduzani_ir
#مکتبامامتپژوهیهند
💥 فحص و تتبّع حیرتانگیزِ علّامه میرحامدحسین رحمه الله، پیرامون دلالت لفظِ "مَولی" بر "أولی"
یکی از مباحث پر چالش و جنجالی ذیل حدیث غدیر، نزاع در دلالت لفظ "مولی" است. از آنجا که تواترِ حدیث غدیر غیر قابل انکار است، لذا مغرضین و مخالفین، دستشان از خدشه در طُرُق و اسناد کوتاه شده، پس در دلالت حدیث إشکال کردهاند. از جمله، إشکال در دلالت لفظ "مَولی _ مولا" کرده و مدّعیاند که "مولا" دلالت بر صاحباختیار و أولی بودن نمیکند تا بپذیریم همانگونه که رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) صاحب اختیار و أولی بر امّت بودند، علی بن ابی طالب (علیهما السّلام) نیز چنین مقامی دارد.
▪️"عبدالعزيز دهلوی" صاحب کتاب "تحفه اثناعشریة" که گمان نمود با سرقت علمی خود آبروی شیعه را میبرَد، ولی به واقع آبروی خود و هم مسلکانش را به باد داد، در بخشی از سرقت علمی خود، در دلالت حدیث غدیر خدشه کرده و مینویسد:
«اول غلط در این استدلال آنست که اهل عربیّت قاطبة (همه) انکار کردهاند که "مولی" به معنی"أولی" آمده باشد.»
(📚ص ۲۰۸، ط پیشاور.)
✍🏻 مرحوم علّامه میر حامد حسین، در پاسخ مینویسد:
«اول اختلال در این مقال آنست که شاهصاحب (دهلوی) به مزید ورع و دیانت، و نهایت صدق و امانت، ادّعا فرمودهاند: که اهل عربیت قاطبة انکار کردهاند که "مَولی" به معنی "أولی" آمده باشد، حال آنکه اهل عربیّت، هرگز انکار نکردهاند، و ادّعای انکار ایشان، کذب و بهتان است، و انکار احدی از اهل عربیّت هم ثابت نیست، چه جای انکار جمیع اهل عربیّت، و این کذبی است فاحش و بس شنیع، که به سماع آن مو بر تن میخیزد! و کلام شاهصاحب شبیه است به آنکه کسی بگوید که "قول" به معنی گفتن، هرگز در استعمال عرب نیامده، و اهل عربیّت قاطبة انکار کردهاند که "قول" به معنی گفتن آمده باشد!»
(📚عبقات الأنوار، ج٨ ص۶)
✅ سپس ایشان بابی را گشوده با عنوان:
«استعمال مَولی در معنای أولی، در قرآن و حدیث و اشعار عرب»
و مینویسد:
«الحاصل استعمال "مولی" به معنی "أولی" در کتاب و سنّت و اشعار عرب، شائع و ذائع است، و از ائمۀ فنّ عربیّت و لغت و تفسیر، تصریحات بر اینکه "مولی" به معنی "أولی" واقع است.
اسماء جمعی از علماء، که اثبات مجیء (آمدن) "مولی" به معنی "أولی" کردهاند، در اینجا ذکر میکنم، تا تخجیل (سبب خجالتِ) منکرین به أبلغ وجوه متحقّق گردد.»
(📚ج٨ ص٧)
بعد از این، چهل و سه نفر از بزرگان اهل لغت و فصاحت و بلاغت را که مشهورند در فنّ خود، نام برده، و إثبات کرده که در میان آنها، دلالت "مولی" بر "أولی" شایع و ثابت است.
👈🏻 نکته جالب توجّه که سبب حیرت میشود این است که مرحوم علّامه، ابتدا به تبيين جایگاه و درجه علمی هریک از این چهل و سه نفر میپردازد و سخنان علماء عامّه را در وصف آنان نقل میکند، تا بگوید که این افراد، از عوام و بیسواد نیستند، بلکه عالِم فنّ خود میباشند. آنگاه مطالب آنان در تفسیر و شعر و ادب و لغت را مفصّل آورده و روی دهلوی و أمثاله را مانند شب تار مینماید.
از صفحه هشتمِ جلد هشتم، تا صفحه دویست، این بحث ادامه دارد. یعنی حدود دویست صفحه فقط شواهد و قرائن آورده در پاسخ به همان چند جملهای که دهلوی إشکال کرد! باید خودتان مراجعه کنید و بنگرید که وی چه غوغایی کرده؛ این بخش، خودش یک کتاب مستقل است که مطالبش نیز به این شکل در جای دیگر یافت نمیشود. و جالب آنکه وقتی از این بحث فارغ میشود، تازه به مطالبِ "تفتازانی و #فخر_رازی و قوشجی و #احمدبنحنبل و #بخاری و طبری و نسائی و #حاکم_نیشابوری و إبن مغازلی و حموینی و #ابن_کثیر و..." استناد کرده و دلالت لفظ "مولی" بر "أولی" را از کلام آنان استخراج مینماید.
🔸اهل تحقیق میدانند که با امکانات پژوهشی فعلی نیز جمعآوری چنین بحثی بسیار مشکل است و هرکسی از عهده آن برنخواهد آمد و برای غالب افراد ناممکن است. ولی مرحوم علّامه، با عدمامکانات و با فحص و مطالعه در نسخ خطّی که به سختی تهیّه و خوانده میشده، چنین شاهکاری را رقم زده؛ اینکه کتب در دسترس باشد یک بحث است، و اینکه بدانی به کدام کتاب و کدام قسمتش باید مراجعه کنی، یک بحث دیگر؛ تمام این نسخ را ایشان دیده و فیشبرداری کرده و در جای مناسب از آن بهره برده است. در واقع باید تحقیق و پژوهش را به دو دورهٔ "قبل از علّامه میر حامدحسین و بعد از ایشان" تقسیم نمود. سرتاسر آثار ایشان خصوصا کتاب عبقات الأنوار، انسان را متحیّر میکند، و البته شرمسار از اینکه با این همه امکانات، چه کردهایم⁉️
#غدیر
| نور شریعت |
I🆔I @norshariat110
⬛ حضرت امام محمد باقر علیه السلام:
🍂 الْبِشْرُ الْحَسَنُ وَ طَلَاقَةُ الْوَجْهِ مَكْسَبَةٌ لِلْمَحَبَّةِ وَ قُرْبَةٌ مِنَ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ عُبُوسُ الْوَجْهِ وَ سُوءُ الْبِشْرِ مَكْسَبَةٌ لِلْمَقْتِ وَ بُعْدٌ مِنَ اللَّه.
🍁 چهره شاد و روىِ باز، وسيله جلب محبّت و مايه تقرّب به خداست و ترشرويى و گرفتگى چهره، سبب جلب دشمنى و مايه دورى از خداست.
📚 مستدرک الوسائل، ج۸، ص۴۵۳.
🏴 سالروز شهادت مظلومانه حضرت امام محمد باقر علیهالسلام را به محضر مقدس حضرت امام زمان "عجل الله تعالی فرجه الشریف" و همه موالیان و محبین آن حضرت تسلیت میگوییم.
📎 #شهادت_امام_محمد_باقر_علیه_السلام
📎 #امام_باقر_علیه_السلام
| نور شریعت |
I🆔I @norshariat110