eitaa logo
نور شریعت
1هزار دنبال‌کننده
331 عکس
41 ویدیو
171 فایل
محل نشر آثار و دروس استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب 🔻 استاد درس خارج حوزه علمیه قم (PhD in Clinical Psychology)🔻 🔻مؤلف کتب و مقالات عدیدۀ علمی در علوم گوناگون (استدلالی و اجتهادی) 📌 ادمین 👇 @Norshariat
مشاهده در ایتا
دانلود
الجلسة 2 - استصحاب العدم الازلی.pdf
119.1K
🔻 إستصحاب العدم الأزلي «الجلسة الثانی» 🔹 درس الخارج الأصول الأستاذ المعظم الهاشمي نسب «دام ظله» 🔸 السنة الدراسية   1440 𖣐اللّٰهُمَــ؏َجِـلْ لِوَلیــِـــڪَ الـْفَرَّج𖣐 ♡⠀    〇⠀    ⎙⠀  ⌲⁣ ˡⁱᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ  ˢᵃᵛᵉ  ˢʰᵃʳᵉ⁣ I🆔I @Noorshariat
🔻| الاستصحاب مسألة اصولية | ثم يُطرح النقاش حول حجية الاستصحاب كأحد المسائل الأصولية فقط في حال اعتبرناه كظن، مع افتراض أن موضوع الأصول بشكل عام له دليل، وليس كصفة، كما نُقل عن المحقق القمي رحمه الله. وإلا، فإن هذا النقاش يتعلق بالمبادئ وليس بالمسائل. كما أن الاقتصار على الأدلة الأربعة هنا لن يكون مجديًا، لأنه إذا اعتبرنا الاستصحاب ظنًا بحد ذاته، فلن يكون واحدًا من تلك الأربعة. إذا كان الأمر على هذا الأساس بأن الاستصحاب ملازمة، فقد يُطرح النقاش حول الحجية كمسائل أصولية، لأنه يتعلق بعوارض الملازمة، وهذا من الأدلة العقلية؛ بشرط أن نعتبره كظن. أما إذا كان النقاش بناءً على الأخبار، ففي هذه الحالة سيكون متعلقًا بالمسائل الفرعية، كما تم الإشارة إليه. كما أن تخصيص النقاش حول تشخيص مجرى ذلك وتحديد مقدار الدليل الذي يمتلكه إلى المجتهد، لن يكون مجديًا هنا كمسائل أصولية، كما أشار الشيخ قدس سره في الفوائد. لأن المعيار في المسألة الفرعية هو اشتراك مضمونها بين المجتهد والمقلد في العمل بها، وهذا موجود في المفاد مثل قول الإمام عليه السلام: «لا تنقض الخ» وهو واضح. لكن تشخيص مجراها وتحديد مقدار الدلالة، مثل قاعدة نفي الحرج والضرر، هو مختص بالمجتهد، لأنه هو القادر على ذلك، والمقلد في هذا المجال عاجز، وفي هذه الحالات، يعمل المجتهد كممثل للمقلد، كما يُلاحظ في غالب المسائل الفرعية. 📚النهاية في توضيح الكفاية، تعليقة الأستاذ المعظم العلامة المحقق السيد صائب الهاشمي نسب علی الکفایة الأصول، الجزء الثالث. 𖣐اللّٰهُمَــ؏َجِـلْ لِوَلیــِـــڪَ الـْفَرَّج𖣐 ♡⠀    〇⠀    ⎙⠀  ⌲⁣ ˡⁱᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ  ˢᵃᵛᵉ  ˢʰᵃʳᵉ⁣ I🆔I @Noorshariat
🔻حالت سِلْم [تسلیم] نسبت به اهل‌ بیت عصمت سلام‌ الله‌ علیهم اجمعین وَ الله يا أبا خالِدٍ لايُحِبُّنا عَبدٌ و يَتَولّانا حَتّی يُطَهِّرَ اللّهُ قَلبُهُ ، و لايُطَهِّرَ اللّهُ قَلبَ عَبدٍ حَتّی يُسَلِّمَ لَنا و يَكونَ سِلْماً لَنا ، فَإذا كانَ سِلماً لَنا ، سَلَّمَهُ الله مِن شَديدِ الحِسابِ و آمَنَهُ مِن فَزَعِ يَومِ القِيامَةِ الأكبَرِ . امام باقر العلوم سلام الله علیه به أبوخالد كابلی فرمودند : قسم به خدا ای أبوخالد هیچ بنده ای تا خدا قلبش را پاک نکند ما را دوست نخواهد داشت و ولایت ما را نمی پذیرد و تا ما نشود و نسبت به ما حالت سِلْم نداشته باشد ، خدا قلبش را پاک نمی کند ، پس اگر نسبت به ما سِلْم بود ، خدا او را از حساب سخت حفظ خواهد کرد و از ترس و وحشت بسیار بزرگ در روز قیامت در امانش می دارد. 📚اصول کافی ج۱ ص۱۹۴ حدیث ١ 𖣐اللّٰهُمَــ؏َجِـلْ لِوَلیــِـــڪَ الـْفَرَّج𖣐 ♡⠀    〇⠀    ⎙⠀  ⌲⁣ ˡⁱᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ  ˢᵃᵛᵉ  ˢʰᵃʳᵉ⁣ I🆔I @Noorshariat
الجلسة 3 - استصحاب العدم الازلی.pdf
159.5K
🔻 إستصحاب العدم الأزلي «الجلسة الثالث» 🔹 درس الخارج الأصول الأستاذ المعظم الهاشمي نسب «دام ظله» 🔸 السنة الدراسية 1440 𖣐اللّٰهُمَــ؏َجِـلْ لِوَلیــِـــڪَ الـْفَرَّج𖣐 ♡⠀ 〇⠀ ⎙⠀ ⌲⁣ ˡⁱᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ⁣ I🆔I @Noorshariat
🔻اعتراض علامه محقق سید صائب هاشمی نسب «دام ظله» به تخصیص وام‌های تبعیض‌آمیز بر اساس قومیت و حزب! 𖣐اللّٰهُمَــ؏َجِـلْ لِوَلیــِـــڪَ الـْفَرَّج𖣐 ♡⠀    〇⠀    ⎙⠀  ⌲⁣ ˡⁱᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ  ˢᵃᵛᵉ  ˢʰᵃʳᵉ⁣ I🆔I @Noorshariat
الجلسة 4 - استصحاب العدم الازلی.pdf
132K
🔻 إستصحاب العدم الأزلي «الجلسة الرابع» 🔹 درس الخارج الأصول الأستاذ المعظم الهاشمي نسب «دام ظله» 🔸 السنة الدراسية 1440 𖣐اللّٰهُمَــ؏َجِـلْ لِوَلیــِـــڪَ الـْفَرَّج𖣐 ♡⠀ 〇⠀ ⎙⠀ ⌲⁣ ˡⁱᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ⁣ I🆔I @Noorshariat
نور شریعت
هوالعزیز؛ ◾️چند تن از افاضل معظم از این حقیر درخواست کردند که درباره ادعای یک فرد در قالب عنوان مطرح شده اظهار نظر نمایم و بنده نیز بر این شدم که در مقام توضیح، چند سطری را سیاهه نمایم. ابتدا باید اذعان بدارم که ورود به این موضوع بدون توجه به مبانی و مآخذ فکری که در پس این ادعا وجود دارد، ممکن است به بروز سوتفاهمات و برداشت‌های نادرست بینجامد. نکته حائز اهمیت این است که باید به روشنی بیان گردد که منشأ این تفکرات غالباً به مبدأیی برمی‌گردد که قریب به هزار سال است که به جای رجوع به مفسران حقیقی دین و منابع اصیل اسلامی، به تفاسیر و دیدگاه‌های برخی از شخصیت‌های تاریخی و مذهبی نظیر غزالی و امثالهم تمسک جسته‌اند. این امر نه تنها به انحراف از اصول صحیح دین انجامیده، بلکه زمینه‌ساز تضادهای فکری و نظری در میان دانشمندان و متفکران مسلمان گشته است. از این رو، ضروری است که در این گونه مباحث به اصالت نظریات و تحلیلات مفسران معتبر و متعهد دینی پرداخته و از هرگونه برداشت سطحی و احساسی پرهیز گردد تا بتوان به درک صحیحی از مفهوم و حقیقت دین دست یافت. 🔻مضحکه‌ای به نام طرح امکان دموکراتیزه کردن و درآوردن فقه از دست فقیهان! در دنیای معاصر، موضوعات مرتبط با دین و فقه به‌ویژه در جوامع اسلامی از اهمیت بالایی برخوردارند. گفتمان‌ها حول این مفاهیم غالباً ضمن ایجاد چالش‌هایی در عرصه عمومی، زمینه‌ساز تحولات عمیق اجتماعی و فرهنگی شده‌اند. یکی از این تحولات، طرح مباحث دموکراتیزه کردن فقه و تضعیف نقش فقها در این حوزه است. شایسته است در این نوشته به تحلیل این رویکرد پرداخته شود و مضحکه‌ای که تحت عنوان دموکراتیزه کردن فقه به راه افتاده است، به نقد کشیده شود. فقه اسلامی به‌عنوان یک علم و نظام حقوقی، دارای ساختاری پیچیده و منسجم است که در طی قرن‌ها با تلاش‌های فقیهان و علمای دین شکل گرفته و تکامل یافته است. این علم بر اساس قرآن و سنت پیامبر اکرم و روایات اهل بیت (صلوات الله علیهم اجمعین) بنیان‌گذاری شده و هرگونه تغییر و تحول در آن باید با توجه به اصول و مبانی این متون مقدس انجام گیرد. بنابراین، تلاش برای دموکراتیزه کردن فقه، بدون درک صحیح از این مبانی، تنها به بروز ابهامات و بحران‌های جدید منجر خواهد شد. از آنجایی که فقه به مثابه یک علم دینی و الهیاتی، به حفظ احکام و اصول اجتماعی و فردی منتهی می‌شود، کاهش نقش فقها در این فرآیند نه تنها به نفع جامعه نخواهد بود، بلکه باعث تضعیف مشروعیت و اعتبار فقه خواهد شد. فقها به‌عنوان مفسران و منبع‌داران احکام شرعی، مسئولیت سنگینی برای تفسیر و تببین این احکام بر عهده دارند. تلاش برای نادیده گرفتن یا کمرنگ کردن این نقش، در واقع موجب از دست رفتن عمق و غنای فقه و در نهایت کاهش توانمندی آن در پاسخگویی به نیازهای جامعه خواهد شد. حائز اهمیت است که انتقادات به فقها در اکثر موارد ناشی از برداشت‌های نادرست از متون دینی و عدم درک عمیق از مبانی فقهی است. عده‌ای بر این باورند که فقه به نوعی به آزادهای فردی آسیب می‌زند و به همین دلیل باید دموکراتیزه شود. اما حقیقت این است که فقه اصولی دارد که در بسیاری از موارد نه‌تنها به حقوق فردی آسیب نمی‌زند، بلکه در تلاش است تا با تأسیس یک نظام عادلانه، حقوق بشری را احیا کند. بنابراین، انتقادات باید بر پایه‌ی آگاهی و شناخت صحیح از فقه و اصول آن مطرح شود و به‌جای تنش و مجادله، به گفت‌وگوی علمی و منطقی منتهی گردد. در همین راستا، مفهومی به نام "نو اندیشی" در فقه مطرح شده است که غالباً به‌دنبال تفسیرهای نوین و تجدید نظر در برداشت‌های کلاسیک فقه است. اما این رویکرد ممکن است در برخی مواقع به عدم فهم کاملی از مبانی فقهی منجر شود. از این رو، نو اندیشی باید با دقت و شناخت عمیق از احکام و اصول فقه همراه باشد و نه به‌عنوان راهی برای دست‌یافتن به افکار عوام‌فریبانه. توجه به عواقب این نوع تلاش‌ها نیز امری ضروری است. تبدیل فقه به موضوعی سطحی و عوام‌پسند نه‌تنها به اعتبار این علم آسیب می‌زند، بلکه موجب خواهد شد تا نسل‌های آینده بدون آمادگی کافی و بر اساس برداشت‌های نادرست از فقه، به فقدان اعتماد به این علم دینی دچار گردند. بنابراین، نیاز به یک بازنگری جدی و عمیق در نظام فقهی احساس می‌شود. این بازنگری باید بر مبنای تاریخ، مبانی و اصول بنیادین فقه انجام گیرد و بدون آن نمی‌توان انتظار دموکراتیزه شدن فقه را داشت. در نهایت، دموکراتیزه کردن فقه به‌عنوان یک ایده جدید و قابل احترام می‌تواند مورد توجه قرار گیرد، اما این فرآیند باید با محوریت اصول و ارزش‌های فقهی و نگاهی عمیق به تجارب گذشته صورت گیرد. اگر روند دموکراتیزه کردن فقه بر اساس شتاب‌زدگی و سطح‌نگری ادامه یابد، منجر به تولد یک مضحکه در عالم فقه خواهد شد. I🆔I @Noorshariat
اسعد الله ایامکم؛ در چنین روز مبارکی که مصادف با ولادت با سعادت امام المتقین، مولانا و مقتدانا سید شباب اهل الجنة، حضرت اباعبدالله علیه السلام می‌باشد، بر شیعیان و محبان اهل بیت علیهم السلام تبریک و تهنیت می‌گوییم. این روز نیکو، نه تنها معیاری از انوار الهی و رحمت حضرت حق بر بندگان خویش است، بلکه یادآور فداکاری‌ها و اسطورهای ارزشمندی است که فرزند بزرگوار رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) در راستای احیای دین مبین اسلام و دفاع از حق و صداقت در برابر باطل، از خود نشان داد. ولادت امام حسین علیه السلام، به‌عنوان نماد ایثار، شجاعت و استقامت در برابر ظلم و ستم، همواره در دل‌های پیروانش زنده است و او را نه تنها به‌عنوان یک پیشوای دینی، بلکه به‌عنوان الگویی بی‌نظیر در صحنه‌های اجتماعی و سیاسی تاریخ اسلام مورد ارادت قرار می‌دهند. بی‌شک، تجلیات روحی و اخلاقی این بزرگوار می‌تواند زمینه‌ساز تقویت ایمان، تسلیم در برابر حق و ارتقای سطح معنوی و اخلاقی جامعه باشد. لذا امیدواریم در پرتو نورافشانی‌های وجود مقدس ایشان، همگان بتوانند در مسیر حق و حقیقت گام بردارند و دعای ظهور ناجی بشریت، حضرت مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را به شکرانه این ولادت با سعادت، با دل‌هایی سرشار از امید و محبت، مستدام بدارند. ♥️✨ I🆔I @Noorshariat
الجلسة 5- استصحاب العدم الازلی.pdf
143.6K
🔻 إستصحاب العدم الأزلي «الجلسة الخامس» 🔹 درس الخارج الأصول الأستاذ المعظم الهاشمي نسب «دام ظله» 🔸 السنة الدراسية 1440 𖣐اللّٰهُمَــ؏َجِـلْ لِوَلیــِـــڪَ الـْفَرَّج𖣐 ♡⠀ 〇⠀ ⎙⠀ ⌲⁣ ˡⁱᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ⁣ I🆔I @Noorshariat
🔻 اسعد الله ایامکم ؛ السّلامُ عَلَيْكَ أيّها الْعَبْدُ الصّالح ، الْمُطیعُ لِلهِ وَ لِرسُولِهِ وَ لِأميرِ المُؤْمنينَ. 🔹امام زین العابدین علیه السّلام فرمودند: خدا عبّاس را رحمت كند ، حقًّا كه برادرش حسين را بر خويشتن مقدّم داشت و جان خود را فداى آن حضرت نمود تا اينكه دستهاى مباركش قطع شد. خداى مهربان در عوض دستهاى عباس‏ دو بال‏ به وى عطا فرمود تا بوسيله آنها در بهشت با ملائكه پرواز نمايد ، كما اينكه اين نعمت را نيز به جعفر بن أبى طالب عطا كرد. به درستی که برای عباس نزد خداوند متعال منزلتی است که همه شهیدان به خاطر آن منزلت در روز قیامت بر او غبطه و رشک برند. 📚 أمالی شیخ صدوق / مجلس ۷۱ ، حدیث ۱۰. بحار الأنوار ۲۲ / ۲۷۴ ، حدیث ۲۱. 𖣐اللّٰهُمَــ؏َجِـلْ لِوَلیــِـــڪَ الـْفَرَّج𖣐 ♡⠀    〇⠀    ⎙⠀  ⌲⁣ ˡⁱᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ  ˢᵃᵛᵉ  ˢʰᵃʳᵉ⁣ I🆔I @Noorshariat
الجلسة 6- استصحاب العدم الازلی.pdf
114.3K
🔻 إستصحاب العدم الأزلي «الجلسة السادس» 🔹 درس الخارج الأصول الأستاذ المعظم الهاشمي نسب «دام ظله» 🔸 السنة الدراسية 1440 𖣐اللّٰهُمَــ؏َجِـلْ لِوَلیــِـــڪَ الـْفَرَّج𖣐 ♡⠀ 〇⠀ ⎙⠀ ⌲⁣ ˡⁱᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ⁣ I🆔I @Noorshariat