eitaa logo
نور شریعت
1هزار دنبال‌کننده
296 عکس
39 ویدیو
156 فایل
محل نشر آثار و دروس استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب 🔻 استاد درس خارج حوزه علمیه قم (PhD in Clinical Psychology)🔻 🔻مؤلف کتب و مقالات عدیدۀ علمی در علوم گوناگون (استدلالی و اجتهادی) 📌 ادمین 👇 @Norshariat
مشاهده در ایتا
دانلود
🌙 ايّام اوّل ، به روایتی مصادف با ولادت با سعادت علیه السّلام است.🎈 🔹علّامه مجلسی رحمه‌الله می‌نویسد: ✍🏻 طبق روایتی معتبر، امام باقر علیه السّلام در اولین جمعه ماه رجب متولد شدند که ولادت ایشان، بر شرافت این روز می‌افزاید. 📕زادالمعاد، ص ٢٣ ✅ همچنین شیخ طوسی رحمه الله در مصباح المتهجّد، ذیل بابِ ماه رجب به این مطلب اشاره کرده است. I🆔I @norshariat110
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹درس خارج فقه «کتاب الصلاة _ شرائط لباس مصلی» ▪️ جلسه چهل و پنجم ۱۴۴۵ 🔸 مسأله هشتم 🔹 بررسی روایات مورد استناد 🔸 مناقشه در روایت اول و دوم 🔹 رد نظر مرحوم صاحب عروه و آقای خمینی 🎙️ استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب 📌بخش اول ۹ دقیقه و بخش دوم ۱۳ دقیقه است. I🆔I @norshariat110
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴🏴عظّم الله أجورنا وأجوركم بشهادة إمامنا أبي الحسن علي بن محمد النقي الهادي صلوات الله عليه🏴🏴 I🆔I @norshariat110
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹درس خارج فقه «کتاب الصلاة _ شرائط لباس مصلی» ▪️ جلسه چهل و ششم ۱۴۴۵ ⭕ بیانات استاد در رابطه با سالروز شهادت مولانا امام هادی علیه السلام 🔸 مسأله هشتم 🔹 ادامه روایت دوم 🔸 بررسی روایت سوم و چهارم 🎙️ استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب I🆔I @norshariat110
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹درس خارج فقه «کتاب الصلاة _ شرائط لباس مصلی» ▪️ جلسه چهل و هفتم ۱۴۴۵ 🔸 مسأله هشتم 🔹 بررسی روایت ششم و هفتم 🎙️ استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب I🆔I @norshariat110
بسم الله الرحمن الرحیم ⭕ جلسه چهل و هشتم درس خارج فقه استاد محقق دکتر هاشمی نسب بواسطه ی کسالت استاد معظم منعقد نگردید. بحول قوه ی الهی این جلسه در روز شنبه منعقد و صوت آن بارگذاری خواهد شد.
🕌 «یک وقتی به شیخ جواد شرّی، که مرد فاضل و نجف دیده‌ای است و در آمریکا سال‌هاست که امام جماعت است، گفتم: نجف را چه‌گونه دیده‌ای؟ در پاسخ گفت: قطعة منفصلة عن کرة الأرض! ▫️ حوزهٔ نجف یک قطعهٔ جداشده از کرهٔ زمین است؛ نه از جهان خارج اطّلاع دارد و نه جهان از آن‌چه در نجف می‌گذرد مطّلع است. البته این سخن مربوط به سی سال قبل است.» 📚 (آیةالل‍ه سیّد رضی شیرازی در مصاحبه با مجلّهٔ حوزه، شمارهٔ ٥٠و٥١، خرداد تا شهریور ۱۳۷۱، ص٥١) 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🪴 استاد معظم ما ، حضرت آیةالل‍ه مددی احتمالاً از منبعی مکتوب نقل می‌کردند که: از پاشای عثمانی دربارهٔ نجف پرسیدند؛ گفت: یک عدّه درویش مشغول درس و بحث‌اند؛ نه کسی با آن‌ها کاری دارد و نه آن‌ها با کسی کار دارند! (نقل به مضمون و شاید محتاج بازبینی) ▫️ ثمرهٔ این رویکرد مبارک حفظ دانش فقه از آمیختگی با منویّات سلطانی بود؛ چنان‌که در ماجرای احتراز صاحب‌معالم و صاحب‌مدارک از سفر زیارتی به خراسان و ترجیحِ ماندن در نجف به خاطر عدم ملاقات با سلطان وقت مشاهده می‌کنیم. و هم‌چنین در سیرهٔ استادِ این دو، مرحوم محقّق اردبیلی. I🆔I @norshariat110
هوالعزیز؛ جناب سید السند ، علامه محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب در شهر لاهیجان از توابع استان گیلان بدنیا آمدند. و در ابتدای کودکی به شهر تهران مهاجرت نمودند. ایشان بعد از اخذ مدرک دیپلم وارد حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام گردیدند و بعد از گذراندن مقطع سطح ، رهسپار شهر مقدس قم شدند. در قم مقدسه ، در مدارس مختلفی  تحصیل نمودند ، اما بیشترین بهره را از اساتید علوم مختلف، بطور آزاد و خصوصی بردند. یکی از مهم ترین اساتید سطوح عالی ایشان مرحوم آیت الله سید عبدالرسول موسوی تهرانی هستند. استاد معظم قبل از اتمام سطوح عالی در دروس خارج فقهای عظام شرکت می‌نمودند و آراء علمی ایشان را مورد بررسی قرار میدادند. که به گفته ی خودشان ، همین کار باعث شد تا از همقطاران خود چند سالی جلو بیوفتم. ایشان در همه این سنوات با مشاغل فراوانی که داشتند از تبلیغ ، تدریس و تألیف غافل نبوده و شبانه روز مشغول به فعالیت علمی و پژوهشی خویش بوده اند. استاد در کنار تحصیلات حوزوی در دانشگاه هم تحصیل نمودند و در رشته روانشناسی بالینی به درجه دکترای تخصصی نائل آمدند.   استاد معظم در دروس حوزه بخصوص خارج فقه و اصول ، از اساتید بسیاری بهره بردند اما از شناخته شده ترین و بزرگترین آنها میشود از حضرات آیات عظام، حاج شیخ حسین وحید خراسانی حاج سید عباس مدرسی یزدی حاج سید محمد علی علوی گرگانی  حاج شیخ یدالله دوزدوزانی تبریزی حاج شیخ عبدالله جوادی آملی حاج شیخ جعفر سبحانی تبریزی حاج شیخ محمد رحمتی سیرجانی حاج سید محمد جواد علوی بروجردی نام برد. جناب استاد در علوم دیگر هم مانند فلسفه ، منطق و کلام تحصیل نموده و مکتوباتی را در این زمینه به رشته تحریر درآورده اند. ایشان در تمام این دوران ، در کنار تحصیل از تدریس غفلت نورزیده و در علوم مختلف حوزوی مشغول به تدریس بوده اند. استاد از سال ۱۳۹۸ بطور رسمی، با کسب اجازه از اساتیدشان ، مشغول به تدریس دروس خارج شدند. که تقریرات دروس خارج ایشان در موضوعات روانشناسی ، فقه و اصول ، اخلاق ، علم رجال ، علم الحدیث ، فقه سیاسی ، سیره اهل بیت علیهم السلام ، اعتقادی و کلامی در حال جمع آوری و تکمیل است. گزیده ای از تألیفات ایشان عبارتند از: ۱. تقریرات یک‌دوره کامل درس خارج فقه (کتاب الصلاة) که هنوز بطور کامل تدریس و پیاده سازی نشده است. ۲.مسائل مستحدثه تلقیح مصنوعی ۳.تفسیر اشراق (سوره مبارکه حمد) ۴.تقریرات درس خارج قاعده الزام ۵.تقریرات درس خارج قاعده نفی سبیل ۶.تقریرات درس خارج فقه و اصول لاضرر ۷.رساله هلالیه ۸.رساله آلات لهوی و غنا ۹.تقریرات درس خارج اصول ، اوامر (مصدر وجوب ذی المقدمه) خاستگاه مقدمه واجب و ... ۱۰.آثار مخرب گناه بر زندگی فردی و اجتماعی ( تلفیقی از متدهای روانشناسی و راهکارهای دین مبین ) ۱۱.تقریرات خارج اصول ، بحوث فی الأصول (بحث عام و خاص و ...) ۱۲.تقریرات خارج اصول اجتهاد و تقلید  ۱۳.تقریرات درس خارج فقه حسینی ( بررسی‌ حجیت عزاداری و تعظیم شعائر حسینی ) ۱۴.در حال جمع آوری یک‌دورۀ کامل اصول فقه ، بنام غایة الوصول فی شرح الأصول ایشان بنا بر رأی و نظر شخصی ، تا کنون بطور کامل کتبشان را منتشر ننموده اند و فقط بطور تقطیع شده و موضوعی ، مباحثی را در علوم مختلف در کانال های منسوب به خود ، برای آگاهی مخاطبان منتشر نموده اند. تدوین و تنظیم خیلی از این کتب به پایان رسیده ، که ان شاء الله در آینده ای نزدیک در دسترس علمای عظام و افاضل محترم قرار خواهد گرفت. حضرت استاد علامه محقق دکتر هاشمی نسب ، اجازات بسیاری در امور حسبیه و نقل روایت از مراجع معظم دریافت نموده اند.  بخشی از این اجازات شریفه مربوط است به اجتهاد و تقریظاتی که اساتید و مراجع معظم بر کتب علمی ایشان نوشته اند ، لازم به ذکر است این تصدیقات و اجازات اجتهادی از سن سی سالگی به استاد معظم اعطا شده اند. محتوای این تقریظات و اجازات همگی نشان از مراتب کمال و تصدیق جایگاه استنباط و اجتهاد ایشان دارد.   ✍️ شیخ محمد سبحانی https://allamehasheminasab.blog.ir/page/%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹درس خارج فقه «کتاب الصلاة _ شرائط لباس مصلی» ▪️ جلسه چهل و هشتم ۱۴۴۵ 🔸 مسأله هشتم 🔹 بررسی سند توقیع حمیری 🔸 بررسی اینکه آیا صدور توقیعات از نواب اربعه بوده است یا از شخص امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف 🎙️ استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب I🆔I @norshariat110
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹درس خارج فقه «کتاب الصلاة _ شرائط لباس مصلی» ▪️ جلسه چهل و نهم ۱۴۴۵ 🔸 مسأله هشتم 🔹 بررسی طائفه معارض یا روایات طائفه اول 🔸 جمع بین دو طائفه از روایات ▪️وجه اول (حمل بر ثمن کلی فی الذمه و ثمن شخصی) ▪️ وجه دوم (حمل طائفه مانعه بر کراهت) 🎙️ استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب I🆔I @norshariat110
💠 علیه‌السلام فرمود: در ولی خدا و در دشمن خدا نباش.¹ 🎤 کلام فقیه: 🔰 زيرا كسى كه ظاهر را نزد مردم اصلاح كند و باطنش را نزد آفريدگار فاسد كند، را و را كرده است؛ ⚠️ و اين شخص حالش بدتر است از كسى كه در ظاهر و باطن دشمن خداست؛ زيرا مردم از اين شخص ايمن هستند. ۱. بحارالأنوار، ج۷۵، ص۳۶۵. 🎙 برگرفته از بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی ◽️ ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹درس خارج فقه «کتاب الصلاة _ شرائط لباس مصلی» ▪️ جلسه پنجاهم ۱۴۴۵ 🔸 مسأله هشتم 🔹 جمع بین دو طائفه از روایات ▪️وجه سوم 🔸 حکم تعارض مستقر در بحث ▪️ مبنای مرجوحیت یا عدم حجیت خبر موثق 🎙️ استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب I🆔I @norshariat110
🔶 وقتی حضرت رسول الله صلى‌الله‌عليه‌وآله، امیرالمؤمنین علیه السلام را در آغوش گرفتند... 🔹 علامه مجلسی رحمه‌الله می‌نویسد: در روایت است که حضرت نبی اکرم صلّی اللّه علیه و آله آمد و حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام را گرفت و در دامن گذاشت، چون نظرِ حضرت امیر بر جمال بی مثال حضرت رسول صلّی اللّه علیه و آله افتاد، شاد شد و خندان گردید و گفت: "السّلام علیک یا رسول اللّه و رحمة اللّه و برکاته." پس به قدرت حق تعالی شروع کرد به تلاوت سوره مؤمنان: *بسم اللّه الرّحمن الرّحیم* قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ* الَّذِینَ هُمْ فِی صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ* چون این آیه را خواند حضرت رسول صلّی اللّه علیه و آله فرمود: به تحقیق که به تو رستگاری یافتند ایشان. (شیعیان) سپس حضرت امیرالمؤمنین علیه السّلام آیات بعد از این را خواند تا: أُولئِکَ هُمُ الْوارِثُونَ* الَّذِینَ یَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِیها خالِدُونَ* حضرت رسول صلّی اللّه علیه و آله فرمودند: بخدا سوگند که توئی رهنمای ایشان و به تو هدایت می‌یابند. ( 📙جلاء العیون، ص ٣٠٢) 💚 I🆔I @norshariat110
🏴عظّم الله اجورنا و اجوركم بإستشهاد سیدتی و مولاتی ، عقیلة بنی هاشم ، ام المصائب ، زینب کبری سلام الله علیها 🏴 I🆔I @norshariat110
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹درس خارج فقه «کتاب الصلاة _ شرائط لباس مصلی» ▪️ جلسه پنجاه و یکم ۱۴۴۵ 🔸 خاتمه مسأله هشتم  🔹 جمع بین دو طائفه از روایات 🔸 بررسی وجه چهارم و پنجم 🎙️ استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب I🆔I @norshariat110
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹درس خارج فقه «کتاب الصلاة _ شرائط لباس مصلی» ▪️ جلسه پنجاه و دوم ۱۴۴۵ 🔸 مسأله نهم (خرید با مال متعلق خمس یا زکات) 🔹 خرید با مال متعلق زکات 🔸 کیفیت تعلق زکات ▪️ احتمال اول (تکلیف محض) ▪️ احتمال دوم (اشتغال ذمه) 🎙️ استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب I🆔I @norshariat110
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹درس خارج فقه «کتاب الصلاة _ شرائط لباس مصلی» ▪️ جلسه پنجاه و سوم ۱۴۴۵ 🔸 مسأله نهم (خرید با مال متعلق خمس یا زکات) 🔹 خرید با مال متعلق زکات 🔸 کیفیت تعلق زکات ▪️ احتمال سوم (حق الجنایة) ▪️ احتمال چهارم (حق الرهانة) 🎙️ استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب I🆔I @norshariat110
مرجعیت_علمی_و_دینی_بانوان_علامه_محقق_دکتر_هاشمی_نسب(3).pdf
331.5K
هوالعزیز؛ 🔻 مرجعیت علمی و دینی بانوان؛ ... دیگر شرطی که برای مقام مرجعیت عنوان می‌شود ذکورت (مرد بودن) است. عمده دلیل ما بر شرط ذکورت اقامه میکنیم،جواز تقلید سیره متشرعه و انسداد است. حتی اگر ارتکاز عقلاء را وثوق نوعی به صحت فتوای مرجع پیدا نکنیم،قبول نکرده‌ایم و قدر متیقن از سیره متشرعه و مقدمات انسداد این است که مرجع تقلید مرد باشد. و از مجموع روایات مطرحه استفاده کردیم که مذاق شارع بر مرجعیت زنان نیست. چون مرجعیت، یک نوع زعامت دینی است و با امثال احکامی که شارع راجع به زن بیان کرده که مثلاً شهادتش مقبول نیست و یا امام‌جماعت شدنش بر مردان جائز نیست،نمی‌تواند زعامت محقق شود. این احکام برخی از روایاتش برای ما مسلم است و برخی دیگر هم مانند عدم جواز تولی قضاء، روایتش موجود است ولو اینکه سند ناتمامی دارد. در کتاب شریف من لایحضره الفقیه نقل می‌کند که حضرت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله به حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمودند « یا علی لیس للمرأة تولی القضاء». از مجموع اینها می‌فهمیم که شارع راضی به مرجعیت زنان نیست و یا لاأقل از این روایات نمی‌توانیم احراز کنیم جواز مرجعیت زنان را... I🆔I @norshariat110
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹درس خارج فقه «کتاب الصلاة _ شرائط لباس مصلی» ▪️ جلسه پنجاه و چهارم ۱۴۴۵ 🔸 ادامه ی مسأله نهم (خرید با مال متعلق خمس یا زکات) 🔹 خرید با مال متعلق زکات 🔸 کیفیت تعلق زکات ▪️ احتمال پنجم (حقی غیر از حق جنایت و رهانت) ▪️ احتمال ششم (شراکت به نحو کلی فی المعین) ▪️ احتمال هفتم (شراکت به نحو اشاعه) ▪️ احتمال هشتم (شرکت در مالیت) 🎙️ استاد محقق دکتر سید صائب هاشمی نسب I🆔I @norshariat110
❇️ میرزای شیرازی؛ 🔹️ مرحوم میرزای شیرازی در سال ۱۲۳۰ قمری در پا به عرصه این جهان گذاشت و چون از آغاز آثار نبوغ و ذکاوت سرشار در او پیدا بود، پدرش در سن ۴ سالگی او را به معلم سپرد و در ظرف دو سال قرآن و خط را کاملاً یاد گرفت و در سن ۶ سالگی به فراگرفتن علوم ادب عربی مشغول شد. و با سرعت آن را یاد گرفت و به خواندن و روی آورد و با نبوغ و هوش خود در فقه و اصول مهارت پیدا کرد به‌طوری‌که تدریس کتاب فقهی را شروع کرد و در سن ۱۵ سالگی شرح لمعه را تدریس می‌کرد. 🔹️ تااینکه در سن تقریباً ۱۶ سالگی به مسافرت کرد و در حوزه درس عالم بزرگوار و استاد برجسته شیخ محمدتقی حضور یافت و مورد توجه او قرار گرفت و مدتی در درس او شرکت داشت تا این‌که آن استاد بزرگوار به رحمت ایزدی پیوست و از آن‌ پس از محضر برخی از اساتید دیگر تتلمّذ کرد. 🔹️ در این ایام در سایه‌ی نبوغ علمی و ذکاوت و استعداد و حافظه‌ی قوی که داشت یکی از حوزه علمیه اصفهان بود که جمعی از افاضل حوزه در درس او حضور پیدا می‌کردند. 🔹️ در سال ۱۲۵۹ در سن ۲۹ سالگی برای تکمیل مراتب علمی خود به مسافرت کرد و در حوزه درسی پربرکت و عالم‌پرور شیخ الفقها شرکت کرد و بعد از اینکه رفته‌رفته نبوغ و ذکاوت و مراتب علمی و فضیلت او بر استاد بزرگوارش صاحب جواهر روشن گردید صاحب جواهر به او تصریح کرد و درضمن در درس عالم بزرگوار شیخ حسن آل کاشف‌الغطاء نیز حضور می‌یابد. 📚 اسلام مجسم، ص۷۶ I🆔I @norshariat110