eitaa logo
افق مبین||سید محمد هاشمی
1.2هزار دنبال‌کننده
661 عکس
199 ویدیو
15 فایل
تاملات، نوشته ها و جلسات سید محمد هاشمی، طلبه حوزه علمیه قم ارتباط با بنده: @SMHashemi128
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ کانال برادر و استاد بزرگوار جناب حجت‌الاسلام و المسلمین قاسمی‌، مطالب ارزنده و قابل استفاده ای خصوصا در حوزه فلسفه اخلاق دارند:
🔆توشه نور🔆 َحقایقی کمتر اندیشه شده‌ و دغدغه‌هایی در بند روزمرگی فروخفته و لذت‌هایی تجربه نشده‌ همه و همه سبب شده‌اند که خود را هرگز *ندیده و نشناخته‌* باشیم!!! چه بسا بودنمان را فراموش کرده‌ایم. اینجا شایدجایی باشد برای چشیدن طعم بودنی خدایی برای یافتن خدا در زندگی! https://eitaa.com/joinchat/1652031511Caa57843912
⭕️ خبر فوت مرحوم سید هادی خسروشاهی واقعا ناراحت کننده بود. ☀️این مرد محقق از علمایی بود که حقیقتا به او علاقه داشتم. او حق بزرگی بر گردن تمام علاقه مندان به علوم اسلامی خصوصا علاقه مندان به مرحوم دارد. تلاش فراوان او برای جمع آوری آثار، نوشته ها و نامه های ایشان در مجموعه مجلداتی که بعدها توسط انتشارات بوستان کتاب چاپ شد واقعا ستودنی است. 🕌 شخصیت او هرگز محدود به مرزهای ایران نبود و به معنای واقعی کلمه یک روحانی بین المللی بود، هم در شناساندن انقلاب اسلامی به جهان و عرصه تقریب کارهای بزرگی کرد (نماینده امام در کنفرانسهای بین المللی مختلف) و هم در بازتاب اندیشه شیعی به عالم اسلامی فعالیت گسترده ای داشت. فعالیت او در نشریه مکتب اسلام که افق جدیدی در حوز ها گشود از یادها نمی رود. او واقعا و متفاوت در روحانیت شیعه بود که به نظرم به درستی شناخته نشد و فعلا مثل و مانند هم ندارد. حشره الله مع اولیاء الطاهرین @ofoqemobin
⭕️ افق مبین ✅ بررسی اندیشه های امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی 📚 چیستی فلسفه اجتماعی رهبر انقلاب ✅ تبیین نظام اندیشه شهید مطهری ⭕️ فهم نظام مند فقه و اصول و فلسفه ✅ بررسی نسبت فلسفه اسلامی و فلسفه غرب ⭕️ نگاهی به رهیافت های تحقق علوم انسانی اسلامی https://eitaa.com/joinchat/264306724Cb12f03d82d
📣 با توجه به ادامه شرایط موجود در قم بنا بر این شده که دروس به صورت مجازی ارائه شود لذا درس بدایه مدرسه امیرالمومنین (ع) و درس اصول مظفر مدرسه شهید صدوقی در هر جلسه ضبط شده و در گروه درسی قرار می گیرد اگر لازم بود در کانال پشتیبان افق مبین هم قرار می دهم. @ofoqemobin
🌡 «ماجرای متدینین و علوم تجربی» به مناسبت نزاع ها بر سر توصیه های پزشکی این یادداشت را بخوانید👇👇👇 @ofoqemobin
⭕️ماجرای متدینین و علوم تجربی 🔰سید محمد هاشمی 🔴 ازحدود قرن 16 میلادی علوم تجربی قدرتی فراوان یافت. بشرِ عصر جدید با عبور از تفسیرهای متکثر و تکراری از نوشته جات یونانی و با رفتن در آزمایشگاه تلاش کرد فهم دقیق تر و بی واسطه ای از طبیعت به دست آورد. تلاش های فلسفی و و تلاش جدی نیوتون و تعریفِ دقیقِ (در آن زمان)مکانیکی او از عالم توانسته بود به بسیاری از پرسش های بشر به صورت عددی و ریاضی پاسخ دهد. نکته جالب اینکه عالمانِ علوم تجربی گرچه زمانی سودای قطعیت در سر داشتند اما پس از تحقیقات هیوم و بررسی های او پیرامون علیت و استقراء و نفی قطعیت فلسفی برای گزاره های تجربی، باید گفت تا امروز کسی نتوانسته ادعای قطعیتِ این علوم را ثابت و از آن دفاع کند. 🔴 این علوم در کنار تفسیر فلسفی مدرن جهانبینی جدیدی برای انسان ساخته بود و به تدریج و بنا بر قولی پس از جنگ ایران و روسیه در دوران فتحعلی شاه، این جهان بینی از دروازه های کشورهای اسلامی و خصوصا ایران عبور کرد. به نظر می رسد در سده گذشته سه دیدگاه بین متفکران اسلامی و عموم متدینین در مقابل این علوم تجربیِ مدرن دیده شده است: 🔰 1- شیفتگی افراطی بخشی از علمای اسلامی وقتی کارایی و ادعای قطعیت و دقت این علوم را دیدند به یکباره دامن از دست دادند و دل به این علوم بستند. متاسفانه این گروه بدون توجه به جوهره علوم تجربی مدرن و روش شناسی و پیش فرض های فلسفی آن، تلاش کردند بسیاری از گزاره های الهیاتی را به نوعی با یافته های تجربی گره بزنند، کار به تلاش برای توضیح (ص) با ماده و انرژی اینشتین رسید. و یا برخی تلاش کردند بسیاری از روایاتی را که به نوعی در عالم ماده تاثیری ماورایی را توضیح می داد در قالب تجربیات و کشفیات جدید بریزند. کتابهایِ برخی روحانیون از دهه سی تا دهه شصت و حتی گاهی تا امروز پر است از تلاش برای پیوند و سازگاری علوم تجربی مدرن و الهیات اسلامی. کار به جایی رسید که نهج البلاغه ای ترجمه شد و پاورقی های آن پر شده بود از «ایسم» های متعدد. تلاش های ، ی مصری، عراقی و ... را نیز می توان در همین فضا فهم کرد. (با تمام تفاوت ها) تا امروز هم برخی طلاب دغدغه مند برای دفاع از اسلام همین تلاش را ادامه می دهند و تلاش می کنند «فَکت» های تجربی را سریع به یکی از عناصر دینی پیوند بزنند. به نظر می رسد این نگاه ضربه مهلکی به الهیات اسلامی زد و حجیتی کامل به علوم تجربی در میان عامه متدینین داد و از این جهت آسیبی شدید به الهیات اسلامی بود. مشکل بزرگ این جریان برخوردِ عوامانه، غیر عالمانه و غیر منتقدانه با علوم تجربی است. به همین دلیل شما نمی توانید 10 صفحه بحث پیرامون فلسفه علم در این جریان ببینید. 🔰 2- دشمنی افراطی بخش دیگری از دینداران علم نزاع با این علوم برداشتند. این جریان هر صورتی از علوم جدید را نوعی حرکت شیطانی و برآمده از مرکز کفر می دانست و نیت پنهانی آن را نابودی دین. این نوع از نزاع امروز در قالب و یا برخی شوون دیگر خود را نمایان کرده است و در همین قضیه اخیر پیرامون ویروس کرونا اوج خود رسید. نگاهی بدبینانه که تمامی توصیه های پزشکی جدید را فقط پیشنهاداتی جهت نابودی مسلمین و از بین رفتن آنها می داند و حتی مدعی می شود که چیزی به نام بیماری واگیردار وجود ندارد. این دسته به جهت آن که هیچ برخورد منتقدانه ای با بنیادهای فلسفی علوم تجربی ندارند در نهایت به هیچ نقد و نفی ای منجر نمی شود و به نظر من علوم تجربی و علوم انسانیِ تجربی مدرن را در کشور ما بسیار قدرتمند تر می کند و مقدمات براندازی کامل بنیان های اجتماعی اسلام (رنسانس) فراهم می آورد.(برخی جریان ها مانند فرهنگستان یا فردیدی ها تلاش داشته اند در اینجا برخوردی عالمانه داشته باشند.) 🔰 3- نگاه واقع گرایانه اما در میان مسلمین بزرگانی نیز ظهور کرده اند که با برخورد منتقدانه و جدی با بنیادهای اندیشه مدرن، علوم تجربی را نیز ذیل همان بنیادها شناختند و توانستند موضعی اصولی در برابر آن بگیرند. در این موضع، علوم تجربی ذیل ساختارهای فلسفی و الهیاتی اسلام تعریف می شود و راه قضاوت علوم تجربی در حوزه الهیات بسته می شود. ولی اصل این علوم و ثمره آن در زندگی بشر یکسره انکار نمی شود. یکی از نمادهای این جریان مرحوم است. ایشان هم دسته اول یعنی شیفتگان افراطی را به شدت نقد می کند (نقدهای مفصل و مکرر بر بازرگان و علی الوردی) و هم دشمنان افراطی را واپس گرا و متحجر می داند (فصل دوم کتاب انسان و ایمان). به نظر می رسد رمز توفیق ایشان در این مواجهه شناخت کامل و اجتهادی اسلام و شناختِ خوب و دقیق از غرب است (دو دسته فوق یا فاقد یکی یا هر دو هستند). لذا اگر اسلام را با تمام هویتش بشناسیم میتوانیم نسبت دقیق تری با فرآورده های غرب برقرار می کنیم. @ofoqemobin
🎙 قابل توجه دوستداران ⭕️ دوستان زیادی پیرامون چگونگی فراگیری فلسفه خصوصا فلسفه علامه طباطبایی می پرسند. ✅ بنده توفیق داشتم دوره هایی در فلسفه در محضر استاد بزرگوار استاد حاضر باشم. از این جلسات بسیار ارزشمند که تمام ساختار اندیشه ای ام را شکل داده است تجربیاتی دارم که آن را در اینجا با بزرگوارانی که علاقه مند به فلسفه هستند در میان میگذارم ان شاء الله قابل استفاده باشد. البته این یادداشت پیرامون تدریس بدایه ایشان است: @ofoqemobin 👇👇👇
💢 پیرامون تدریس بدایه الحکمه استاد علی فرحانی 🔰 سید محمد هاشمی 💠بسیاری از طلاب و دانشجویان، گاهی از نحوه کار فلسفی می پرسند. پاسخ بنده به کسانی که مستوای منطقی خوبی در مقدمات تحصیل به دست آورده اند، کار با جلسات بدایه استاد فرحانی است. این جلسات تحقیقی بینش بسیار عمیقی در فلسفه به متعلم می دهد و او را از دام قرائت های متشتت در علمی که قرار است واقعیت هستی را در آینه فهم انسان قرار دهد رهایی می دهد. در ادامه برخی مزایای این جلسات را به اختصار می آوریم: 1⃣ شروع واقعی از بدیهیات: جلسات بدایه استاد بر اساس مشی همیشگی علامه طباطبایی در مجموعه کتب خود از بدیهی ترین نقطه ی فکری بشر آغاز می شود و بر همین اساس تقریر صحیحی از نظر علامه نیز ارائه می کند. نظریه ی استاد در عدم تقدم معرفت شناسی بر فلسفه از همین نوع نگاه ناشی می شود. 2⃣ایجاد فضای مشاوراتی در ضمن تدریس: در طول این جلسات، استاد با نگاهی تحقیقی با متعلمین در کلاس همراه می شود و اجازه می دهد، دانش پژوهان در جلساتی صرفا تقریر استاد را مورد بررسی و حتی نقد قرار دهند و فهم نهایی خود را از این جرح و تعدیل حاصل کنند. 3⃣استکمال واقعی در علم حصولی: به نظر استاد، فلسفه دانی، یک استکمال حقیقیِ علمی است. از این جهت صرف آشنایی با اصطلاحات نه تنها کافی نیست بلکه گاهی به شدت رهزن است. به همین جهت در طول این تدریس مخاطبان ریاضتِ مثبت علمی را در فلسفه تجربه می کنند و برای مثال حقیقتا وقتی به انتهای مرحله ی وجود ذهنی می رسند، حقیقت فلسفه و اندیشندن پس از اصالت وجود را در خود می یابند. 4⃣ترسیم مستحکم مبنای حکمت متعالیه: از آن جهت که فلسفه ی اسلامیِ مورد نظر علامه از نظریه اصالت وجودی صدرا می گذرد، استاد زمان مفصلی را به نهادینه کردن مبنای اصالت وجود، سعه ی براهین دال بر آن، ارتباط منطقی اصالت وجود، تشکیک، تخصص، وجود ذهنی، حرکت، علم و الهیات بالمعنی الاخص اختصاص می دهند. برای مثال خوب است به پایان مباحث ایشان در اصالت وجود و نحوه ی ورود به بحث تشکیک در این دوره تدریس مراجعه کنید. بر اساس نگاه استاد در همان کتاب بدایه و پیش از آغاز نهایه، تقریر غنی تر علامه طباطبایی از اصالت وجود نسبت به صدرا بیان می شود. و در پایان براهین اصالت وجودی بدایه روشن می شود که آنچه صدرا در باب علیت می خواست نتیجه بگیرد علامه طباطبایی در ابتدای فلسفه نتیجه گرفته است. 5⃣فلسفه به مثابه یک جهان بینی: در این سلسله جلسات، فلسفه نه به صورت یک علم چند بخشی بلکه به عنوان یک منظومه ی فکری و جهان بینی استدلالی معرفی و ترسیم می شود. به همین جهت در این تدریس از مرحله اول بدایه تا مرحله ی دوازدهم آن وحدت اتصالی روشنی به چشم می خورد. 6⃣آشنایی با شارحان کلام علامه طباطبایی(نوصدراییان): از آنجا که نظرات علامه طباطبایی پس از ایشان مورد بررسی و حتی نقد قرار گرفته است در این جلسات در کنار تبیین بدایه الحکمه، آثار اساتید معظم همچون حضرات آیات مطهری، جوادی، مصباح و حسن زاده آملی نیز به فراخور هر بحث مورد بررسی قرار می گیرد. از این رو این جلسات به نوعی می تواند علاوه بر شرح بدایه بررسی کتبی مانند، شرح منظومه، رحیق مختوم و تعلیقه علی النهایه نیز قلمداد شود. به همین علت، متعلم پس از پایان این دوره تدریسی تسلط خوبی نسبت به مبانی و آراء فیلسوفان اسلامی معاصر به دست می آورد. 7⃣ اتصال مباحث فلسفی و عرفانی: در این جلسات اتصال و ثمرات مباحث فلسفی به نحو بسیار اثرگذاری هم از جهت علمی در عرفان نظری و هم از جهت عملی در عرفان عملی بررسی می شود. (مراجعه کنید به جلسات وجود ذهنی، انتهای اصالت وجود، مباحث اضافه اشراقی و فصل عاشر مرحله ی علم و عالم و معلوم) 📌 ادامه 👇👇
📌 ادامه از 👆👆 8⃣تبیین اساسی علم حصولی: اما یکی از مزایایی که در این جلسات وجود دارد و حقیقتا کم یاب یا نایاب است، اهتمام ویژه به بررسی و تبیین علم حصولی است. علم حصولی خصوصا پس از اثبات اصالت وجود با بحرانی جدی در فلسفه مواجه می شود. در این جلسات استاد معظم تلاش چشم گیری برای توضیح علم حصولی و تحقق آن حتی در فضای پس از اصالت وجود می کند. اهمیت این امر بر کسانی که دستی بر آتش فلسفه دارند و از طرفی با فلسفه غرب نیز مواجهند پوشیده نیست. این مباحث را می توانید در ابتدای تدریس، ابتدای مباحث تشکیک، کل جلسات تخصص وجود، مباحث نفس الامر، کل مباحث وجود ذهنی، بیست جلسه اول سال دوم تدریس در تبیین معرفت شناسی، فصل عاشر علم و عالم و معلوم، اقسام فواعل در باب علت و معلول پی گیری کنید. 9⃣باز شدن راه برای مطالعه کلیه آثار فلسفی: یکی از مزایای این جلسات امکان ارتباط با مجموعه تراث فلسفه ی اسلامی پس از آن است. این اثر به جهت گستردگی مباحث و تفصیل یک دوره ی کامل فلسفه، ارتباط متعلم را با سرمایه ی فلسفه ی اسلامی از بوعلی تا کنون برقرار می کند.برای مثال می توانید پیش و پس از استماع جلسات، کتاب منتخباتی از آثار حکمای الهی ایران تالیف فیلسوف گرانقدر سید جلال الدین آشتیانی را به مطالعه بگیرید و ببینید چگونه تراث حکمای متقدم واضح و روشن و قابل مطالعه خواهد بود. 💠💠💠💠💠 @ofoqemobin
⭕️ سه یادداشت منتشر شده در کانال پیرامون مسایل اخیر در پی شیوع ویروس و نسبت الهیات و علوم تجربی: 🖌 کرونا، انهدام عقلانیت و بازی در پازل دشمن: https://eitaa.com/Ofoqemobin/123 🖌 توطئه بزرگتر، واتیکان شدن و زوال اسلام سیاسی است: https://eitaa.com/Ofoqemobin/146 🖌 ماجرای ما و علوم تجربی: https://eitaa.com/Ofoqemobin/157 @ofoqemobin
🎙 جلسات 📌 ارائه شده در جمع دانشجویان دانشگاه الزهراء (س) (سال 1396) 🔴 در این جلسات نگاهی به انسان شناسی شده و پس از نگاهی به افول معنویت در دنیای جدید و نیاز انسان به آن به ابعادی از انسان شناسی اسلامی پرداخته شده است. 📣مناسب برای: دانشجویان و طلاب @ofoqemobin 👇👇👇
🔆افق مبین🔆 ✅ بررسی اندیشه های امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی 📚 چیستی فلسفه اجتماعی رهبر انقلاب ✅ تبیین نظام اندیشه شهید مطهری ⭕️ فهم نظام مند فقه و اصول و فلسفه ✅ بررسی نسبت فلسفه اسلامی و فلسفه غرب ⭕️ نگاهی به رهیافت های تحقق علوم انسانی اسلامی ✅ بررسی امتداد اندیشه های اسلامی در مسائل روز 📚 کانال شخصی سید محمد هاشمی، طلبه حوزه علمیه قم https://eitaa.com/joinchat/264306724Cb12f03d82d
☀️ آیا لقاء الله همان سیب و گلابی و حور بهشتی است؟ ⭕️ بیانی از مرحوم امام خمینی (ره) در کتاب آداب الصلوه @ofoqemobin 👇👇👇
☀️ آیا لقاء الله همان سیب و گلابی و حور بهشتی است؟ ⭕️ بیانی از مرحوم امام خمینی (ره) / آداب الصلوه ص 168 🔰 این طايفه هر چه حديث و قرآن از محبّت و عشق الهى و حبّ لقاء و انقطاع به حق بر آنها فرو خوانند، به تأويل و توجيه آن پردازند و مطابق آراء خود تفسير كنند- آن همه آيات لقاء و حبّ اللَّه را به لقاء درختهاى بهشتى و زنهاى خوشگل توجيه نمايند. نمى‏دانم اين گروه با فقرات چه مى‏كنند كه عرض مى‏كنند: الهى، هَبْ لى كَمالَ الانقِطاعِ الَيْكَ، وَ انِرْ ابْصارَ قُلوبِنا بِضِياءِ نَظَرِها الَيْكَ حَتّى تَخْرِقَ ابْصارُ القلُوبِ حُجُبَ النُّور فَتَصِلَ الى مَعدِنِ الْعَظَمَةِ وَ تَصيرَ ارواحُنا مُعَلَّقَةً بِعِزِّ قُدسِكَ. الهى، وَ اجْعَلْنى مِمّنْ نادَيْتَهُ فَاجابَكَ، وَ لاحَظْتَهُ فَصَعِقَ لِجَلالِك. 🔰 آيا اين «حجب نور» چيست؟ آيا «نظر به حق»، مقصود گلابيهاى بهشت است؟ آيا «معدن عظمت» قصرهاى بهشتى است؟ آيا «تعلّق ارواح به عزّ قدس»، يعنى تعلّق به دامن حور العين براى قضاى شهوت؟ آيا اين «صعق و محو از جلال»، يعنى محو در جمال زنهاى بهشتى است؟ آيا اين جذبه‏ها و غشوه‏ها كه براى رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله در نماز معراج دست مى‏داده و آن انوار عظمت و بالاتر از آن را كه مشاهده مى‏كرده در آن محفلى كه اعظم ملائكة اللَّه كه جبرئيل امين عليه السلام است محرم سرّ نبود و جرأت پيش رفت انمله‏اى نداشت، جذبه براى يكى از زنهاى خيلى خوب بوده؟ 🔰یا انوارى مثل نور شمس و قمر و بالاتر از آن مى‏ديد؟ آيا آن قلب سليمى كه معصوم عليه السلام در ذيل آيه شريفه الّا مَنْ اتَى اللَّه بِقَلْبٍ سَليم فرمود: «سليم آن است كه ملاقات كند حق تعالى را در صورتى كه در آن غير حق نباشد.» مقصود از آن كه غير حق نباشد، يعنى غير كرامت حق نباشد؟ كه برگشت به آن كند كه غير از گلابى و زردآلو نباشد؟ خاك بر فرق من كه عنان قلم از دستم رها شد و به مشغول شد. ولى لَعَمْرِ الحَبيب كه مقصودى از اين كلام نيست جز آن كه براى برادران ايمانى، خصوصاً ، تنبّهى حاصل آيد و لا اقّل مقامات اهل اللَّه نباشند، كه اين انكار سر منشأ تمام بدبختيها و شقاوتها است. مقصود ما آن نيست كه اهل اللَّه كيانند، بلكه مقصود آن است كه مقامات انكار نشود؛ امّا صاحب اين مقامات كيست، خدا مى‏داند. و اين امرى است كه كسى را بر آن اطلاعى نيست- «آن را كه خبر شد خبرى باز نيامد» @ofoqemobin
معاون اول رییس جمهور آمریکا، که مسئولیت مقابله با در آن کشور را هم دارد به همراه تیمش در حال دعا برای نابودی کروناست. 🔺جالب است که به لطف سیاست های حاکم بر های ما اعتقاد به قطعیت و انکار تاثیرات متافیزیکی انگار در کشور ما بیش از مهد علوم مدرن، یعنی اروپا و آمریکاست. 🖊 منتشر کننده پست بالا پاتریشیا کینگ از نویسندگان متعصب مسیحی آمریکایی است و خدا را شکر می کند که چنین سیاستمدارانِ اهل دعایی!!! دارد. متن انتقادی نسبت به کار مایک پنس در گلوبال ریسرچ را بخوانید: https://www.globalresearch.ca/photo-shows-pence-team-trying-pray-away-coronavirus/5705225 @ofoqemobin
🔥🔥🔥 فهرست مطالب کانال افق مبین 👇👇👇 معرفی کتاب کشف المحجه سید بن طاووس https://eitaa.com/Ofoqemobin/14 یادداشت «چگونه تقریر بنویسیم؟» https://eitaa.com/Ofoqemobin/18 معرفی کتاب کمال الدین شیخ صدوق https://eitaa.com/Ofoqemobin/19 مجموعه جلسات سیری در حکمت متعالیه https://eitaa.com/Ofoqemobin/21 سخنرانی با موضوع چالش های بسط بین المللی گفتمان انقلاب اسلامی https://eitaa.com/Ofoqemobin/31 مجموعه جلسات درسی اصول فقه مرحوم مظفر https://eitaa.com/Ofoqemobin/33 پرونده فلسفه اجتماعی اسلام (استاد سید علی خامنه ای) https://eitaa.com/Ofoqemobin/34 پرونده فلسفه اجتماعی اسلام (علامه طباطبایی) https://eitaa.com/Ofoqemobin/56 پرونده فلسفه اجتماعی اسلام (شهید مطهری) https://eitaa.com/Ofoqemobin/81 یادداشت تخصص گرایی در حوزه های علمیه https://eitaa.com/Ofoqemobin/61 معرفی کتاب قرآن در اسلام https://eitaa.com/Ofoqemobin/46 مجموعه جلسات شناخت علوم انسانی مدرن https://eitaa.com/Ofoqemobin/68 پرونده حکمت طباطبایی (شماره اول) https://eitaa.com/Ofoqemobin/74 پرونده حکمت طباطبایی (شماره دوم) https://eitaa.com/Ofoqemobin/98 پرونده حکمت طباطبایی (شماره سوم) https://eitaa.com/Ofoqemobin/113 پرونده حکمت طباطبایی (شماره چهارم) https://eitaa.com/Ofoqemobin/187 یادداشت اصالت وجود یا اگزیستانسیالیسم https://eitaa.com/Ofoqemobin/87 مجموعه جلسات تطور فقه و اصول در تاریخ شیعه https://eitaa.com/Ofoqemobin/88 جلسه پیرامون نوآوری های شهید مطهری در تولید علوم انسانی اسلامی https://eitaa.com/Ofoqemobin/91 جلسه بررسی چیستی اصول فقه https://eitaa.com/Ofoqemobin/103 جلسه بررسی سیره شناسی از منظر شهید مطهری https://eitaa.com/Ofoqemobin/109 یادداشت سه سال فرسایشی ابتدای تحصیل حوزه و راه حلی برای آن https://eitaa.com/Ofoqemobin/118 نگاهی به روش تفسیری علامه طباطبایی در المیزان https://eitaa.com/Ofoqemobin/119 یادداشت کرونا، انهدام عقلانیت https://eitaa.com/Ofoqemobin/123 معرفی کتاب المراقبات مرحوم ملکی تبریزی https://eitaa.com/Ofoqemobin/126 مجموعه جلسات تبیین نظام اندیشه شهید مطهری: https://eitaa.com/Ofoqemobin/132 پرونده کرونا: ۱. کرونا، انهدام عقلانیت و بازی در پازل دشمن: https://eitaa.com/Ofoqemobin/123 ۲. توطئه بزرگتر واتیکان شدن و زوال اسلام سیاسی است: https://eitaa.com/Ofoqemobin/146 ۳. ماجرای ما و علوم تجربی: https://eitaa.com/Ofoqemobin/157 معرفی تدریس بدایه استاد فرحانی: https://eitaa.com/Ofoqemobin/161 @ofoqemobin
📣 دیر زمانی است بوق های تبلیغاتی، گوشمان را از صلح خواهی ها و از تساهل و تسامح هندوهایِ پر کرده بودند. در این تبلیغات همه ها مسلمان بودند و اسلام مساوی با خشونت. خانم سوچیِ میانماری جایزه صلح نوبل می گرفت و الگویی برای زن شرقی معرفی می شد. ⭕️ دیری نگذشت که بودایی ها در میانمار به رهبری خانمِ برندۀ نوبل نسل کشی کردند و هندوها هم در هند مسلمین را زیر پا لگد کردند. 🔰به یاد ندارم که افراطی ترین و خشن ترین نسخه اسلام است (گرچه حقیقتا مسلمان نیستند) با تمام توحششان مانند این هندوها زنان را در خیابان به زیر باد کتک گرفته باشند و فیلم آن را پخش کنند. حتی آنها برای شان ضابطه درست کرده بودند. اما امروز هند، تصویر توحش بی قاعده است ... تصویر حیوانیت ... 🔸 همین تبلیغات سالهاست به نفع مسیحیت برقرار است غافل از اینکه خون دهها میلیون مسیحی و غیر مسیحی در ده قرن گذشته بر گردن همین مسیحیت واتیکانی است. در این دنیا واقعیت را می سازد. البته ید الله فوق ایدیهم ... بخوانید؛ علمای شیعه در هندوستان: https://eitaa.com/Ofoqemobin/148 @ofoqemobin
💢 #مجموعه_جلسات «ظرفیت شناسی علوم اسلامی در تحول علوم انسانی» @ofoqemobin 👇👇👇
💢 «ظرفیت شناسی علوم اسلامی در تحول علوم انسانی» ✅در شهریور ماه سال ۹۷، جلساتی تحت عنوان "ظرفیت شناسی علوم اسلامی در تحول علوم انسانی" در مدرسه علوم انسانی صدرا برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته های علوم‌انسانی برگزار شد. 🔸🔹🔸🔹🔸🔹 👈در این جلسات به ظرفیت علوم مختلف اسلامی در تحول علوم انسانی و الگوی مطلوب تولید علم دینی پرداختیم. ✅ این جلسات می تواند برای دانشجویان علاقه مند به علوم انسانی اسلامی از دوجهت موثر باشد، اول آشنایی با مجموعه علوم اسلامی، و دوم نسبت این علوم در تولید علم دینی. ✅ طلاب بزرگوار نیز از جهت ثمره مباحث علمیشان در مسائل جدید می توانند از این جلسات استفاده کنند. ان شاء الله هر دو گروه نقد و نظرشان را نیز به بنده منعکس کنند. 🔺🔻🔺🔻🔺🔻 💠فهرست مباحث مطرح شده در این جلسات 👇👇👇👇 🎙 جلسه اول و دوم: - ضرورت رجوع دوباره به علوم اسلامی و توضیح امتناع حیات مومنانه با وجود علوم انسانی مدرن - تبیین چیستی و چرایی نزاع سنت و مدرنیته - تبیین ضرورت فهم نظام مند، برای استفاده از علوم اسلامی و نقد علوم مدرن - مراد از علم اسلامی در این بحث 🎙جلسه سوم و چهارم: - معرفی علم منطق به عنوان علمی اسلامی و ابزاری برای ایجاد فهم نظام مند - فرآورده اولیه منطق نقد نظامات اندیشه ای مغالطی در حوزه علوم انسانی 🎙جلسات پنجم، ششم، هفتم، هشتم، نهم: - تبیین فلسفه اسلامی و پیشینه تاریخی آن - بررسی تطور فلسفه اسلامی تا حکمت متعالیه - معرفی علامه طباطبایی به عنوان نماینده تمام عیار حکمت متعالیه - تبیین موضوع فلسفه و رسالت این علم - نگاهی به ارکان حکمت متعالیه - بررسی نقش مباحث ماهیات در تبیین و اثبات موضوعات علوم 🎙جلسه دهم: - بررسی نقش و امکانات فلسفه اسلامی در تحول علوم اسلامی (با نگاهی به آثار علامه طباطبایی و شهید مطهری) - بررسی عرفان اسلامی و ظرفیت آن در تحول و بازگشت بسیاری از ظرفیت های آن به حکمت متعالیه - تبیین ضرورت نیاز به وحی - تبیین استمرار نیاز به وحی در دنیای مدرن - تبیین نیاز به اصول فقه برای زبان شناسی کتاب و سنت 🎙جلسه یازدهم: - بررسی تطور فقه و اصول و معرفی مکتب شیخ انصاری و امام 🎙جلسه دوازدهم: - بررسی ابعاد علم اصول فقه 🎙جلسه سیزدهم: - تبیین نقش بی بدیل اجتهاد بر اساس مکتب امام خمینی در تولید و تحول علوم انسانی - تبیین نظریه مختار در تولید علم دینی و مقایسه با برخی مبانی دیگر - بررسی تقسیم کار حوزه و دانشگاه در تولید علم دینی 🎙جلسه چهاردهم: - بررسی تفسیر به عنوان عامل دیگر تحول علوم انسانی - معرفی مکتب تفسیری علامه و توان این مکتب در تبدیل قرآن به منبع مستقل معرفتی در تولید علم دینی - اثبات صحت مبنای تفسیر قرآن به قرآن 🎙جلسه پانزدهم: -نقش معارف قرآنی در تولید علوم انسانی اسلامی - بررسی نهایی نقش قرآن و سنت در تبیین مبانی هستی شناختی و دستورالعمل های عملی - جمع بندی مجموع مباحث این دوره 🔺🔻🔺🔻🔺🔻 👈 تعداد جلسات: 15 📌 لینک دانلود صوت جلسات در ایتا 👇👇👇👇👇 🔰http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/shagerdan/smhashemi/zarfiatshenasi/ @ofoqemobin