eitaa logo
افق مبین||سید محمد هاشمی
1.2هزار دنبال‌کننده
661 عکس
202 ویدیو
15 فایل
تاملات، نوشته ها و جلسات سید محمد هاشمی، طلبه حوزه علمیه قم ارتباط با بنده: @SMHashemi128
مشاهده در ایتا
دانلود
✏️حکمت طباطبایی شماره چهارم ؛ 🔸 «عترت، تنها مسیر معنویت» ☀️ علامه طباطبایی علاوه بر آنکه تفسیر و فلسفه را در زمانه خود به اوج رساند، درهای معنویت را نیز بر شیفتگان و جویندگان راه گشود. این حکیم الهی، در فلسفه افق های جدیدی را پیش روی بشر در دوران جدید قرار داد و در کنار نقد، راه حل فکر فلسفی را نیز ارائه نمود. اما تلاش و حرکت الهی ایشان متوقف به این نقطه نبود، علامه طباطبایی در دنیای رخوت زده ی مسخ شده و دور از معنویتِ مقهورِ غرب، روزنه های نورانی معنویت شیعی را به عنوان تنها راه نجات بشر ارائه کرد و حرکت در مسیر آن را نه تنها ممکن بلکه ضروری و واجب دانست. ☀️ در این مسیر مباحثات و ارزش زیادی دارد. در این گفتگوها، مرحوم علامه طباطبایی از موضع یک فیلسوف و عارف شیعی، رهیافت معنوی بشر را به فردی ارائه می کند که خود پرورش یافته برجسته ترین دپارتمان های فلسفی در اروپاست و در پی یافتن مسیری نجات بخش برای بشر به مرکز تشیع آمده است. ⭕️ به نظر می رسد یک ایده مرکزی مهم دارد، و آن هم تبیین تمام حقیقت معنوی موجود در جهان اسلام به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است در این نوشته تلاش شده، این ایده مقداری توضیح داده شود منتظر نظرات بزرگواران هستم. (متن نوشته در پست بعد) شماره های قبلی پرونده «»: (شماره اول) https://eitaa.com/Ofoqemobin/74 (شماره دوم) https://eitaa.com/Ofoqemobin/98 (شماره سوم) https://eitaa.com/Ofoqemobin/113 @ofoqemobin 📌 متن کامل را 👇👇👇👇👇👇
📚 استنتاج به روش بهترین تبیین (Abduction) و علم اصول (برای علاقه مندان به مباحث تطبیقی و علم اصول فقه) ✏️ سید محمد هاشمی 🔺 در کنار استنتاج قیاسی (Deduction) و استقرایی (Induction) که در منطق ارسطویی از آن سخن گفته می شود. در قرن نوزدهم از استنتاج دیگری نیز سخن گفته شد. این شیوه به «استنتاج به روش بهترین تبیین» (inference to the best explanation) موسوم است و آن را (Abduction) هم می گویند. این نوع از استدلال که به تعبیر پیِرس غیر از استقراء و قیاس منطقی است روشی برای توجیه برخی فرضیات در علوم است. 🔺 در این شیوه ابتدا نتیجه ای به صورت مفروض پذیرفته می شود و پس از آن سعی می شود بهترین توجیه که سازگاری بیشتری با این نتیجه دارد و بیشترین تبیین ممکن را از آن صورت می دهد بیان شود. 🔺از این استدلال برای اثبات وجود خدا و نیز استفاده شده است. استدلال کنندگان گفته اند وجود واقعیت خارجی تبیین بهتری از تصاویر ذهنی ما دارد تا قائل شدن به ایده آلیسم و یا اعتقاد به توهمی بودنِ خارج. 🔺به نظر می رسد استدلال هایی که برخی اصولیون ما در قسمت های مختلف این علم انجام داده اند و همچنین استدلال های برخی متکلمین در بخش هایی از علم کلام به این شیوه از استنتاج نزدیک باشد. 🔺برای مثال همه کسانی که کار فلسفی کرده اند با نظریه در مسائل وجود آشنا هستند. برخی متکلمین گفته اند بین وجود و عدم ثبوت دیگری به نام «حال» تحقق دارد. ماجرا از این قرار است که در مساله علم الهی دچار چالش شده اند، چالش هم مساله علم خداوند به اشیایی است که هنوز موجود نیستند. آنها دیدند اگر بخواهند قائل به علم خداوند به آن موجودات شوند باید تعلق علم به معدوم را بپذیرند که محال است و از طرفی اگر منکر علم خداوند به موجودات آینده شوند مستلزم جهل در ذات الهی است که باز محال است. به همین جهت قائل به وجود «حال» بین وجود و عدم شدند. این نظریه تلاش داشته در فضای پذیرش دو فرضیه (عدم امکان علم به معدومات و علم مطلق و فعلی الهی به تمام موجودات) تلاش کند بهترین تبیین یا (Justification) را در این میان عرضه کند. قول به اولویت ذاتی در بحث مواد ثلاث نیز دقیقا به همین شکل از متکلمین سر زده است. (البته هر دو نظریه از جهت فلسفی مردود است.) 🔺در علم اصول نیز شبیه به چنین استدلالی وجود دارد. برای مثال در بحث امکان تعبد به ظنون، اصولیون شیعه پس از رد تصویب اشعری و معتزلی در برابر سوال ابن قبه در نحوه حجیت امارات ظنی قرار گرفتند. در اینجا این اصولیون با پذیرش قطعی دو چیز یعنی ابطال تصویب و حجیت امارات ظنی سعی کردند بهترین تبیین را در این جا بیان کنند. بهترین تبیین از نظر ایشان (به جز شیخ انصاری) مصلحت تسهیل است. 🔺به نظر می آید نظریه مصلحت تسهیل هیچ دلیل دیگری (به جز برخی روایات که معلوم نیست در اینجا دال باشند) جز این که میتواند بهترین توجیه برای پذیرش دو فرضیه فوق باشد ندارد. 🔺به نظر نگارنده نظریه ، و منجّز، در معنای نهی و موارد متعدد دیگر در علم اصول (به آن خواهیم پرداخت) از همین قبیل است و به نظر می رسد در صورت اشکال به این شیوه باید در این موارد تجدید نظر کرد. 🖊منتظر نظرات بزرگواران هستم. @ofoqemobin
🔆🔆🔆 فرا رسیدن میلاد فرزند علی بن موسی الرضا، امام جواد سلام الله علیهما بر همه مومنین و مومنات مبارک باشد. ان شاء الله به حق این امام و جود و کرمش، شر سختی ها و بیماری ها از سر مسلمین برداشته شود.
⭕️ مثنوی سوزناک مقبل کاشانی: 🔆 روايت است كه چون تنگ شد بر او ميدان فتـــــاد از حـــــركت ذوالجــناح وز جـــولان 🔆 نه سيــــد الشهدا بر جـدال طاقت داشت نه ذوالجـــناح دگــر تاب استقامــت داشت 🔆 كشيــــد پــا ز ركـــاب آن خلاصـــه ايجـــاد به رنـــــگ پرتو خورشـــيد، بر زمين افتــاد 🔆 هـــوا زجور مخـــالف چــو قيرگـــون گرديد عزيز فاطـــــمه از اسب سرنگون گــــرديد 🔆 بلند مرتبــــه شاهــي زصـــدر زين افــــتاد اگــر غلط نكـــنم، بر زميــن افتاد... ❤️ «انظر الینا یا مظلوم ابن المظلوم‌ ... اغثنا ... صلی الله علیک و علی اصحابک الطاهرین ...» @ofoqemobin
☀️ عملی برای سه شب آینده سه شبِ سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه های رجب و شعبان و رمضان از ایام خاص سال اند. به نقل از امام صادق (ع) عملی برای شب های این ایام (لیالی البیض) نقل فرموده است. این عمل، جمع سه ماه، سه روز و سه سوره خاص است که امام (ع) می فرماید مختص امت اسلام است: 🔺شب سیزدهم: 🔅2رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+یس(1)+ملک(1)+توحید(1) 🔰شب چهاردهم: 🔅4رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+یس(1)+ملک(1)+توحید(1) 🔰 شب پانزدهم: 🔅6رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+یس(1)+ملک(1)+توحید(1) 🕌 متنِ زیبای روایت: 🔴 قال جعفر بن محمد صلوات اللّه عليه: أعطيت هذه الأمّة ثلاث أشهر لم يعطها أحد من الأمم، رجب و شعبان و شهر رمضان، و ثلاث ليال لم يعط أحد مثلها: ليلة ثلاث عشرة و ليلة أربع عشرة و ليلة خمس عشرة من كل شهر، و أعطيت هذه الأمة ثلاث سور لم يعطها أحد من الأمم: يس و «تَبارَكَ الْمُلْكُ» و «قُلْ هُوَ اللّٰهُ أَحَدٌ»، فمن جمع بين هذه الثلاث فقد جمع أفضل ما أعطيت هذه الأمّة.فقيل: و كيف يجمع بين هذه الثلاث؟ فقال: يصلّي كل ليلة من ليالي البيض من هذه الثلاثة الأشهر، في الليلة الثالثة عشر ركعتين، يقرء في كل ركعة فاتحة الكتاب و هذه الثلاث سور، و في الليلة الرابعة عشر اربع ركعات، يقرء في كل ركعة فاتحة الكتاب، و هذه الثلاث سور، و في الليلة الخامسة عشر ستّ ركعات، يقرء في كل ركعة فاتحة الكتاب و هذه الثلاث سور، فيجوز فضل هذه الأشهر الثلاثة و يغفر له كلّ ذنب سوى الشرك (الإقبال بالأعمال الحسنة (ط - الحديثة)، ج‌3، ص: 230) ⭕️ ۴ رکعت به معنای دو‌ نماز دو رکعتی و ۶ رکعت هم سه نماز دو رکعتی است. @ofoqemobin
⁉️ معمای duck-rabbit ⭕️ در تصویر بالا در نگاه اول چه می بینید؟ اردک یا خرگوش؟ این تصویر نماد تفاوت معرفت های بشری با توجه به پیش فرض هاست. همچنین در فلسفه علم، نمادی برای نگاه پارادایمی امثال و به نحوه صورت بندی علم و تاثیر پیش فرض های فرهنگی و معرفتی و... در حصول آن است. ♦️ اگر کسی تجربه رویارویی با اردک‌ در زندگی اش نداشته باشد قطعا تصویر بالا را خرگوش میبیند همچنین اگر کسی تجربه مواجهه با خرگوش نداشته باشد از تصویر بالا خرگوش نمی فهمد. ♦️ سوال: آیا این مثال اثباتی برای نظریه نسبیت معرفت شناسی نیست؟ کسانی که با فلسفه علامه کار کرده اند آیا می توانند نگاه علامه را در برابر این چالش توضیح دهند؟ 🔹 توضیح چیستی معرفت، از چالش های سهمگین اندیشه بشری (اگر سهمگین ترین نباشد) است. در آینده در این باب خواهیم نوشت ان شاء الله @ofoqemobin
🔰 روز پدر، بر پدرِ سردار پرورِ امت اسلام مبارک باشد. 🕋 السلام علی یعسوب الدین و امیرالمومنین و امام العارفین مولانا علی علیه افضل صلوات المصلین @ofoqemobin
📚 معرفی چند کتاب به مناسبت میلاد حضرت امیر (ع) ⭕️ 1- اگر می خواهید در مورد اثبات ولایت حضرت امیر (ع) و جوهره عقاید شیعه بیشتر بخوانید، کتاب ارزشمند #احقاق_الحقِ قاضی نور الله شوشتری را مطالعه کنید. ایشان به دلیل نوشتن همین کتاب به شهادت رسید. متن کتاب هنوز استوار و بسیار قابل استفاده است. (البته این کتاب با شروحش بسیار مفصل و حدود 34 جلد است). در این باب کتاب #عبقات_الانوار #میر_حامد_حسین هم بسیار عالیست، کتاب #شبهای_پیشاور، و #المراجعات هم از کتابهای آسانتر و مشهورتر هستند که در این موضوع قابل استفاده اند. ⭕️ 2- اگر به دنبال فهم سیره سیاسی و حکومتی حضرت هستید کتاب جاذبه و دافعه علی (ع) و بخش مشکلات علی (ع) که در جلد 16 مجموعه آثار #شهید_مطهری به چاپ رسیده است را مطالعه کنید. در این موضوع کتاب «الصحيح من سيره الامام علي عليه السلام» از مرحوم علامه #جعفر_مرتضی_عاملی نیز مانند سایر آثار ایشان بسیار ارزشمند است. ⭕️ 3- اگر می خواهید پیرامون مقام تکوینی و حقیقی حضرت امیر (ع) مطالعه کنید خوب است به ذیل این آیات در تفسیر شریف المیزان مراجعه کنید: - «و اذ ابتلی ابراهیم ربه بکلمات ...» سوره بقره : 124 - «و جعلناهم ائمه یهدون بامرنا ...» سوره انبیاء : 74 در این موضوع کتاب امام شناسی مرحوم #علامه_طهرانی هم قابل استفاده است. ⭕️4- اگر به دنبال شناخت تاثیر معرفتی و معنوی امیرالمومنین (ع) بر عالم اندیشه و عرفان هستید رساله علی (ع) و فلسفه الهی مرحوم علامه و مباحثات ایشان با هانری کربن در کتاب «رسالت تشیع در دنیای امروز» را به مطالعه بگیرید. ✏️سید محمد هاشمی التماس دعا @ofoqemobin
🌏 چالش های بسط بین المللی گفتمان انقلاب اسلامی 🎙 در جلسه ای در شب 22 بهمن و به مناسبت سالگرد انقلاب اسلامی در میان جمعی از فضلای حوزه علمیه قم به بحث «چالش های بسط بین المللی گفتمان انقلاب اسلامی» پرداختیم. 🔴 اهم مطالب طرح شده در این جلسه: - ایده جهانی انقلاب اسلامی و تاکید بر جهت فراملی انقلاب در بیانیه گام دوم - جهانی بودن هدف امامین انقلاب - ضعف و اختلال شدید حرکت نخبگانی حوزه و دانشگاه در ترویج بین المللی اندیشه های انقلاب اسلامی - بررسی سنت تاریخی تشیع در ارتباط با «غیر» و قدرت ایجاد تعامل با قدرت ها و مذاهب غیر همسو در بستر این فرهنگ (، ، و ، ) - مقایسه انقلاب اسلامی و چند حرکت ضداستکباری و استعماری در سده اخیر مانند حرکت ، ، ، در میزان فهم عمومی جهانی از این جنبش ها - بررسی چند ایده اساسی انقلاب اسلامی که هنوز در امت اسلام و در عالم به درستی فهم نشده (ایده جمع دین و دنیا، ایده ، ایده استکبار ستیزی غیر مادی، ایده ولایت فقیه و مردم سالاری دینی، ایده وحدت مذاهب اسلامی) - بررسی میزان شناخت دشمن و دوست (شناخت ، شناخت ، تجریه و ) - پیشنهاداتی برای سرعت گرفتن در تبیین جهانی انقلاب اسلامی 🙏 از آنجا که این بحث نیاز به مشارکت عمومی نخبگان حوزوی و دانشگاهی دارد اگر دانشجویان و اساتید و طلاب بزرگوار نکاتی در این خصوص داشتند حتما بنده را بهره مند کنند. دریافت صوت 👇👇 @ofoqemobin
چالش های بسط بین المللی گفتمان انقلاب اسلامی.mp3
14.1M
چالش های بسط بین المللی گفتمان انقلاب اسلامی ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ @ofoqemobin
☀️ در هنگام خواندن دعای «یا من ارجوه» به چه چیزی باید فکر کنیم؟ 🔰 از زبان قدس الله سره الشریف ( این عبارات بسیار دقیق است، خوب است با دقت خوانده شود) 🔴 أقول : لا تغفل أنك تقول في أول هذا الدعاء إنك ترجو الله لكل خير، وتأمن سخطه عند كل شر، ومن بعض هذا السخط مكر الله ، والحال أن الأمن من مكر الله من المعاصي الكبيرة ، فليكن قصدك من هذه العبارة بشرط التوبة فكانك تقول: یا من جعل لعباده طريقا إذا سلكوه أمنوا من سخطه ، وهو التوبة ، وهذا ليس أمنا فعليا من مكر الله وكذا قولك: «أرجوه لكل خير» فكأنك تقول : يامن جعل لعباده طريقا إذا سلكوه وفتح لهم باب إذا دخلوا منه نالوا به لكل خير یریدونه وهو الدعاء 🔴 ثم إنك لو تدبرت في قولك : أعطني جميع خير الدنيا وجميع خير الآخرة، بتكرار لفظ الجميع في المعطوف وفي قولك: واصرف عني جميع شر الدنيا وشر الآخرة ، بلا إعادة لفظ الجميع لعلك تتفطن أن في تغيير الأسلوب إشارة إلى أن الشر عبارة عن أمر عدمي، وهو البعد عن رحمة الله ، والحرمان عن روح الله، لكن الخير من جهة كونه أمرا وجوديا فكأنه أنواع لا نهاية لعددها ، وأما ذكر لفظ الجميع في شر الدنيا فكأنه أيضا لأجل عدم انکشاف هذا المعنى في شرور الدنيا لعامة أهلها بخلاف الآخرة ، 🔴 فإذا تقرر ذلك فاعلم أنك لا تنال لخير الدعاء وإجابته كمالا إلا إذا اتصف سرك وروحك وقلبك بصفات الدعاء والاتصاف بصفاته عبارة عن أن يكون المنشي بالدعاء سرك وروحك وقلبك ، مثلا إذا قلت: أرجوك لكل خير، تكون راجيا لله بسرك وروحك وقلبك ، ولكل منها آثار فليظهر آثاره في عملك ، فمن تحقق الرجاء في سره وحقيقته ، فكأنه يصير رجاء كله ، ومن كان ذلك في روحه فكأنه يكون حياته بالرجاء ، ومن كان راجيا بقلبه يكون أعماله التي يصدر عن قصد واختيار ملازما للرجاء ، فاحذر أن لا يوجد في شيء من شؤونك شيء من الرجاء. المراقبات، ص ۵۴ @ofoqemobin
🖊 🔺 تحول مسیر نیست، مقصد است. (تاملی در برون رفت از وضعیت تعلیقی تحول در حوزه) 👇👇👇
🔥 مسیر نیست مقصد است ✏️ سید محمد هاشمی ⭕️یکی از اشکالات اساسی برخی جریان های فعلی تحولی که با نیت خوبی هم برای بسط گفتمان تحول در حوزه تلاش می کنند، از بین بردن انگیزه کار علمی فعلی در میان طلاب جوان تر است. ⭕️ وقتی تمام دروس فعلی حوزه از حیّز انتفاع ساقط شد و جایگزین مناسبی هم برای آن معرفی نشد نه شوقی برای دروس سابق باقی می ماند و نه راهی برای آینده باز می ماند. ⭕️ به نظرم طلاب جوان تر باید دقت کنند که تحول نهایی در حوزه، نیست بلکه است یعنی باید به آن رسید نه اینکه تصور کنیم این تحولِ فرضی راهی برای امروز ما می سازد. این عادتا محال است و آثاری که امروز به نام تحول منتشر می شوند نیز مویدی بر همین معنا هستند و ماندن به این آرزو آب در هاون کوبیدن است. ⭕️ به نظر می رسد تنها راهی که می شود پس از آن به تحول فکر کرد این است که: ✅ 1- ابتدا بتوان ترازهای لازم علمی و اجتماعی را در زمانی کوتاه در مسیر تحصیلی حوزه های علمیه به دست آورد. بین چهره های بزرگ تحولی حوزه همه ایشان حائز این رتبه بودند: در تاسیس نظام اصولیش این قوت را داشت، برای باز کردن فضای حکمت متعالیه و تفسیر در حوزه علمیه قم کاملا چنین رتبه ای داشت، مرحوم در نجف از فضلای بسیار مشهور و قطعی الاجتهاد بود، و همین شهرت و قوت باعث شد که حتی مرحوم آیت الله برای تحول در حوزه قم از ایشان تقاضای کمک کند، شهید نیز در نجف دارای قوت علمی و مقبولیت فضای علمی حوزه بود. شهید نیز گرچه متاسفانه مطرود قم واقع شد ولی احدی سخنی در قوت فوق العاده علمی ایشان نداشت. طلاب جوان تر باید بدانند که ما نیاز به جمعی متشکل از مطهری و صدر و مظفر و ... داریم و راه آن همان راهی است که آن بزرگان پیمودند. ✅ 2- باید راهی یافت تا سریعتر بتوان دروس و مدارج فعلی حوزه علمیه را، هم به جهت محتوایی و هم به جهت رسمی طی کرد.در این صورت اشکال مشهورِ اتلاف عمر که برخی منتقدان سیستم آموزشی فعلی حوزه مطرح می کنند نیز (به فرض ورود اشکال) منتفی می شود. به نظر می رسد در یک دوره پنج ساله بتوان تا پایان کفایه و در دوره پنج ساله دیگری کار اساسی در درس خارج انجام را به پایان رساند و پس از آن تخصصی تر به مباحث مختلف در اندیشه اسلامی پرداخت. یعنی همان ده سالِ مشهورِ پیش از خارج می تواند تبدیل به 10 سال تا قریب به صاحب نظر شدن شود. ✅ 3- طلاب جوانترِ خواهان تحول و انقلابی می توانند از اکنون هسته های سخت علمی شکل دهند و گفتمان تحول را با افق های آن با هم به مباحثه بگذارند و جریان گفتمان سازی آن را در حوزه ها رونق بخشند. ✅ 4- در این مدت یک طلبه باید با ساختارهای اصلی اندیشه در غرب آشنا شود و اندیشه ی تحول خواهان اساسی در حوزه خصوصا مرحوم امام (ره) را مرور کاملی کند و فرا گیرد. ✅ 5- اگر کسی خواهانِ تحول آن هم در مسیر انقلاب اسلامی است هرگز نمی تواند در ایام تحصیل از فضای عمومی و واقعی کشور و جهان اسلام غایب باشد و صرفا تبدیل به نیرویی علمی شود به همین علت نیاز است در این ایام نقش آفرینی مشخصی (البته با اولویت کار علمی) در عرصه انقلاب داشته باشد. ⭕️ پیرامون چند موضوع دیگر در این باب باید نوشت تا روند این پروژه روشن تر شود: 1- معنای درست تحول 2- سیره تحولی تحول خواهانی که در بالا از ایشان اسم برده شد. 3- کیفیت سریعتر و با کیفت تر خواندن روال فعلی حوزه 4- نسبت علوم جدید و تمدن مدرن با اندیشه اسلامی و دخالت این عنصر در امر تحول @ofoqemobin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ کسی نمی دانست زینب کبری به طول تاریخ شهید پروری می‌کند، آن هم چه شهدایی ... 🔆 ارتش او نوید ظهور می دهد. ♦️ السلام علی بنت امیرالمومنین علیهما السلام 📽 فیلم مربوط به باز کردن درب حرم حضرت زینب سلام الله علیها توسط سردار شهید حاج است. ♦️ خوش به حال کسی که زینب شافعش باشد. ⭕️ جالب است که فردا سالروز تولد حاج قاسم و وفات زینب کبری (س) است @ofoqemobin
🔥 پیشنهاداتی برای مطالعه در تعطیلات - @ofoqemobin 📚 با توجه به تعطیلات حوزه و دانشگاه در برخی شهرها به علت شیوع ویروس کرونا و نزدیکی به ایام عید و فراغت بخشی از طلاب و دانشجویان پیشنهاداتی مطالعاتی - معرفتی برای این ایام ارائه می کنم. پیشنهادهای زیادی وجود دارد ولی در اینجا به بخشی از آثار و اکتفا میشود اگر نیاز بود در پست های بعد پیشنهادهای دیگری نیز ارائه می کنیم. برای هر سیر زمانی هم پیشنهاد شده که کاملا تقریبی است: ⭕️ الف) مطالعات نظام مند آثار : ⚡️ 1- برای مطالعه نظام مند آثار شهید مطهری خوب است مجموعه مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی ایشان را با مباحثه (و در صورت امکان با استاد) مطالعه کنیم. خواندن این دوره برای تمام دانشجویان و طلاب بسیار مفید است، این دوره یک هندسه کامل اسلام شناسی را به دست می دهد و سطح معارف آن هم در رتبه بسیار بالا ولی با زبانی نسبتا ساده است. ⚡️ 2- اگر کسانی این مرحله را گذرانده اند می توانند دوره های موضوعی شهید را کار کنند، برای مثال دوره های زیر: 📕سیره شناسی: سیری در سیره نبوی، جاذبه و دافعه علی (ع)، سیری در سیره ائمه اطهار و حماسه حسینی را مطالعه کنند، (به طور تقریبی و با فراغت می توان این چهار کتاب را در 30 روز به پایان رساند.) 📕 انسان شناسی ایشان: (پس از انسان و ایمان و انسان در قرآن که در سیر جهان بینی بود)، کتاب انسان شناسی قرآن، فطرت، انسان و سرنوشت، عدل الهی (بخش هایی از انسان به خداشناسی مربوط است) (حدود 45 روز) 📕 سیر راهنما شناسی ایشان: ولاء ها و ولایت ها، وحی و نبوت، امامت و رهبری (حدود 15 روز) 📕 سیر دین شناسی ایشان: وحی و نبوت، ختم نبوت (یا خاتمیت)، اسلام و نیازهای زمان، مساله اجتهاد در اسلام، نظام حقوق زن، زن و مسائل قضایی، مساله حجاب (حدود 40 روز) ⭕️ ب) آثار علامه طباطبایی: ⚡️ 1- بهترین پیشنهاد برای مطالعه آثار ایشان، سیری برای آشنایی تدریجی با شاهکار ایشان یعنی المیزان است. برای این کار پیشنهاد می کنم کتاب فوق العاده قرآن در اسلام را مطالعه کنید، و سپس مقدمه المیزان را بخوانید و بعد از آن برای مثال تفسیر سوره حمد ایشان را کار کنید. (حدود 10 روز) ⚡️ 2- پس از طی مرحله اول چند نقطه از را پیشنهاد می کنم که هم مباحث تفسیری خوبی دارد و شما را روش تفسیری ایشان بیشتر آشنا می کند و هم معارف ارزشمندی در آن نهفته است: - آیه 213 سوره بقره و بحث فلسفه دین ج 2 - آیه 200 سوره آل عمران و بحث فلسفه اجتماعی اسلامی ج 4 - آیه 23 سوره بقره و بحث معجزه ج 1 - ذیل آیات 228 تا 242 سوره بقره مساله (المراه فی الاسلام) ج 2 - آیه 7 سوره آل عمران و بحث محکم و متشابه و تفسیر و تاویل ج 3 - آیات 15 تا 19 سوره مائده و بحث طریق تفکر از نظر قرآن ج 5 - آیه 105 سوره مائده و بحث عرفان النفس (بحثی بسیار فوق العاده) ج 6 - آیه 124 سوره بقره و مساله امامت (ولایت تکوینی) ج 1 - آیه 153 تا 157 سوره بقره و مساله اخلاق از منظر اسلام ج 1 📣 اگر در مسیر مطالعه سوالی به وجود آمد آماده پاسخ هستم. 💠💠💠💠💠💠 @ofoqemobin
⭕️ سه یادداشت منتشر شده در کانال پیرامون مسایل اخیر در پی شیوع ویروس و نسبت الهیات و علوم تجربی: 🖌 کرونا، انهدام عقلانیت و بازی در پازل دشمن: https://eitaa.com/Ofoqemobin/123 🖌 توطئه بزرگتر، واتیکان شدن و زوال اسلام سیاسی است: https://eitaa.com/Ofoqemobin/146 🖌 ماجرای ما و علوم تجربی: https://eitaa.com/Ofoqemobin/157 @ofoqemobin
🖊 #یادداشت 🔺در ضرورت یادگیری زبان انگلیسی برای طلاب @ofoqemobin 👇👇👇
📚 یادگیری زبان انگلیسی برای طلاب ✏️ سید محمد هاشمی 📌یکی از سوالات طلبه ها در برنامه تحصیلی لزوم یا عدم لزوم فراگیری یک زبان خارجی (خصوصا انگلیسی) است. به نظر می رسد چند دلیل می توان برای توجیه تلاش جهت یادگیری زبان اقامه کرد: ⭕️ ۱- معیشتی: برخی توانمندیِ تسلط بر را برای مقاصد معیشتی و مالی می خواهند برای اینکه از طریق تدریس یا ترجمه یا ... از جهت مالی منتفع شوند. این دلیل البته عمومی است و ربطی به خصوصیت طلبگی ندارد. ⭕️ ۲- هویتی - اجتماعی: برای برخی طلاب فراگیری زبان انگلیسی خصوصا در برابر قشر دانشگاهی عنصری است. تسلط بر یک زبان دیگر خصوصا اگر از قبیل زبان های غربی باشد برای برخی نشانگرِ «به روز» بودن یا عدم اکتفا به علوم قدیمه است. برخی طلاب برای حل مشکل هویتی دست به کارهای متعددی زده اند و می زنند. حضور بسیار پررنگ در فضای مجازی و تلاش برای یادگیری زبان خارجی و برخی کارهای دیگر در همین فضا معنا می شود. ⭕️ ۳- تبلیغی: یکی از دلایل فراگیری زبان انگلیسی، تلاش برای و انقلاب اسلامی است. امروزه فضاهای تبلیغی گسترده ای در فضای مجازی و فضای واقعی وجود دارد و اسلام هم به رغم تمام تبلیغات، جذابیتِ زیادی در دنیا ایجاد کرده است. به همین جهت مجهز شدن به فراگیرترین زبان در دنیا در جهت ترویج اسلام، دلیلی بسیار محکم است. طلاب زیادی نیز در این عرصه وارد شده اند و توفیقاتی نیز کسب کرده اند. ⭕️ ۴- پژوهشی: یکی از دلایل مهم نیاز به فراگیری زبان، تحقیقات و پژوهش های مرتبط با عرصه دین و معنویت است. امروزه کارهای گسترده ای در این عرصه در دانشگاه ها و مراکز علمی مهم دنیا اتفاق می افتد که اطلاع به روز از آن (منتظرِ ترجمه نماندن)برای طلابِ محقق ضروری است. استفاده از این تحقیقات نیاز محتاج به تسلط گسترده بر زبان انگلیسی دارد. ⭕️ ۵- آشنایی با هویت اندیشه ای و فرهنگی مغرب زمین: یکی از دلایل دیگر (به نظر مهمترین دلیل) استفاده از زبان برای آشنایی با هویت اندیشه ای و فرهنگی دنیای جدید است. اگر به دقت به تاریخ نگاه کنیم می بینیم عموما تسلط خوبی بر زبان عربی و فارسی داشتند و هرگز به ترجمه ها اکتفا نمی کردند بلکه گاهی متصدی ترجمه و حتی تصحیح برخی کتب اساسی اندیشه اسلامی می شدند. برای مثال تا همین امروز بسیاری از کتب اساسی عرفان اسلامی، با تصحیح برخی مستشرقین یا اندیشمندان غربی به چاپ می رسد. هانری کربن برای ما شاید آشناترین باشد. 🔸 جمع بندی: ✅ به نظر می رسد در میان ادله (جز دلیل اول که خصوصیت طلبگی نداشت) دلیل دوم یعنی جهت هویتی چندان ارزشی نداشته باشد و تنها به اتلاف وقت برای یادگیری زبان منجر شود. ان شاء الله در نوشته دیگری توضیح خواهم داد که ترمیم وجه هویتی به این شکل در تضاد با است. ✅اما به نظرم هر کدام از سه دلیل دیگر برای تلاش جهت تسلط کامل بر زبان انگلیسی برای طلاب کافی است. امروزه عرصه تبلیغ به فضای مجازی هم توسعه پیدا کرده و مخاطبان صدها میلیونی به این زبان سخن می گویند یا با آن آشنایی دارند و میزان مبلغان فعلی به هیچ وجه کفاف چنین جامعه مخاطب گسترده ای را نمی دهد. ✅دلیل چهارم نیز بسیار مهم است. ترجمه برخی آثار اساسی در غرب یا بسیار دیر منتشر می شود و یا در نهایت به خوبی نمی تواند مراد نویسندگان را منتقل کند. مضافا که مقالات متعددی وجود دارد که هرگز به مرحله ترجمه نمی رسد. به همین دلیل اگر طلبه ای بخواهد به معنای واقعی کلمه ناظر به فضای فعلی اندیشه در دنیا سخن بگوید ناچار از تسلط بر زبان است. ✅ اما دلیل پنجم به نظرم مهمترین دلیل باشد. متاسفانه ما اطلاع چندانی از واقعیات غرب نداریم. آنچه می دانیم عموما از فیلتر بسیاری از خبرگزاری هایی عبور می کند که خود نیز ارتباط اندیشه ای درستی با آن دیار ندارند. شناخت دقیق تر دشمن نیز به هر شکلی متوقف بر فهم درست فضای اجتماعی و سیاسی حاکم بر جامعه اوست. برای این امر هیچ راهی جز تسلط بر زبان (خصوصا انگلیسی) وجود ندارد. به نظر می رسد اگر مورد پنجم برآورده نشود هم تبلیغ و هم پژوهش های کاربردی یکسره عقیم خواهند ماند. از دلایل ناکامی های تبلیغی ما در دنیای عرب دقیقا همین انفکاک فرهنگی به علت نابلدی زبان عربی و عدم ارتباط گسترده با متفکران عرب زبان و آثار آن هاست. 🔸نکته: تمام این ادله و ضرورت ها زمانی ارزش دارد که یک طلبه به معنای واقعی کلمه اسلام شناس باشد و در مسیر امثال مطهری قدم برداشته باشد. در غیر این صورت زبان بیگانه دانستن جز وبال نیست و سودی به حال اسلام نخواهد داشت. به عبارت دیگر اگر در یک موقعیت فرضی بین تسلط مطلق بر چند زبان از یک طرف و دارا شدن گوشه ای از قوت اندیشه ایِ متفکری مثل شهید مطهری مخیر شویم بی تردید باید دومی را انتخاب کنیم. لذا دانستن زبان ابزار است نه مقصد و هدف. @ofoqemobin
افق مبین||سید محمد هاشمی
📚 یادگیری زبان انگلیسی برای طلاب ✏️ سید محمد هاشمی 📌یکی از سوالات طلبه ها در برنامه تحصیلی لزوم یا
☀️نظر مرحوم امام و حضرت آقا در مورد یادگیری زبان برای طلاب: 📌 امام خمینی 15 شهریور 1362: و تبلیغات آن قدری که برای خارج لازم است برای داخل کمتر از او لازم است. شما می بینید که امروز همه تبلیغات دنیا بر ضد اسلام است؛ با اسم ضدیت با جمهوری اسلامی اصل اسلام را محکوم می کنند. صورت اسلام را به یک صورت دیگری در آورده اند که غیر واقعیت اوست. پیشتر احتیاج به زبان، زبانهای خارجی نبود، امروز احتیاج است به این، یعنی جزو برنامه مدارس باید باشد، ، آنهایی که در همه دنیا شایع تر است. این باید یکی از چیزهایی باشد که در مدارس دینی ما که می خواهند تبلیغ بکنند، این امروز محل احتیاج است، مثل دیروز نیست که ما صدامان از ایران بیرون نمی رفت. امروز ما می توانیم در ایران باشیم و به زبان دیگری همه جای دنیا را تبلیغ کنیم، در همه جا مبلغ باشیم، و علاوه بر آن امروز رفتن به همه جای دنیا یک امر آسان و عادی است که مبلغین ان شاء اللَّه باید تربیت بشوند، و فیضیه و دانشگاه ما باید یک دانشگاه و یک فیضیه باشد برای همه دنیا، تبلیغ برای همه دنیا، برای همه کشورهای عالم. 📌 رهبر انقلاب 7 آذرماه 1368: خوشبختانه، مراجع ما موافقند. امروز، مراجع ما مثل مراجع دوران مرحوم آقاسیّدابوالحسن اصفهانی نیستند که فقط به تدریس فقه و اصول راضی باشند. خاطره‌یی را مرحوم آقای تهامی(رضوان‌اللَّه‌علیه) میگفتند که همین نکته را ثابت میکند. ایشان میگفتند که جلسه‌یی با مرحوم آقا برگزارکردیم و در آن جلسه مطرح شد که طلّاب برنامه و نظام پیدا کنند و بعضی از علوم جدیده را بخوانند و یاد بگیرند. ایشان هم اجمالاً موافقت کردند و بناشد طرحی فراهم بکنیم. جلسه‌ی دوم که خدمت ایشان رفتیم، در اتاق بیرونی به‌انتظار نشستیم. ایشان از اتاق شخصی خود تشریف آوردند و در چارچوبِ در ظاهر شدند. ما بلند شدیم و احترام کردیم. ایشان در حالی که قبای دگمه نبسته بر تن داشتند، گفتند که من نمیخواهم بیایم بنشینم؛ فقط خواستم نکته‌یی را به آقایان بگویم و آن این است که این پول و شهریه‌یی که من به طلّاب میدهم، ملک شخصی من است. به این صورت که آن را قرض میکنم، بعد که وجوهات آمد، قرض خودم را ادا میکنم. بنابراین، شهریه‌یی که من میدهم، ملک من است و من راضی نیستم که کسی این سهم امام و شهریه را مصرف کند؛ در حالی که غیر از فقه و اصول چیز دیگری را در حوزه بخواند. ایشان، این مطلب را گفتند و در را بستند و رفتند. آقای تهامی میگفتند: ما همین‌طور متحیر ماندیم چه کنیم. ما آمده بودیم با ایشان ترتیبات دروس جنبی و کلام و تفسیر و اخلاق و و امثال اینها را بدهیم و ایشان هم همین‌طور سَرِپا جوابمان را دادند و تشریف بردند! البته، آقاسیّدابوالحسن اصفهانی، مرجع بزرگوار عالم شیعه است و حق فراوانی هم به گردن اسلام و تشیع و روحانیت و فقاهت دارد. ما به ایشان اعتراضی نداریم. تشخیص ایشان این بوده؛ لیکن امروز مراجع این‌گونه نیستند. امروز، مراجع به ضرورتهایی که حوزه با آنها مواجه است، آشنا هستند و برای آن که حوزه را - آن‌چنان که نیاز زمان است - سازماندهی بکنند، آماده‌اند. @ofoqemobin
🎙 جلسات تدریس کتاب اسلام و نیازهای زمان شهید مطهری 🔰 دوره خط امام دانشگاه های استان اصفهان شهریور 1396 📌 مناسب برای دانشجویان علاقه مند به فهم اجمالی چیستیِ اجتهاد در اسلام 📣 تعداد جلسات: 3 @ofoqemobin 👇👇👇
⭕️ گفت؛ ای گروه هر که ندارد هوای ما سر گیرد و برون رود از کربلای ما ⭕️ ناداده تن به خواری و ناکرده ترک سر نتوان نهاد پای به خلوت­سرای ما ⭕️ تا دست و رو نشست به خون می نیافت کس راه طواف بر حرم کبریای ما ⭕️ این عرصه نیست جلوه گه روبه و گراز شیرافکن است بادیه ی ابتلای ما ⭕️ هم­راز بزم ما نبوَد طالبان جاه بیگانه باید از دو جهان آشنای ما ⭕️ برگردد آن­که با هوس کشور آمده سر ناورد به افسر شاهی گدای ما ⭕️ ما را هوای سلطنت مُلک دیگر است کاین عرصه نیست در خور فرّ همای ما «میرزا محمدتقی حجت الاسلام» 🔆 صلی الله علی المظلوم الشهید یا لیتنا کنا معه فنفوز فوزا عظیما @ofoqemobin همین اشعار با نوای حاج محمود کریمی 👇👇👇