eitaa logo
افق مبین||سید محمد هاشمی
1.2هزار دنبال‌کننده
660 عکس
198 ویدیو
15 فایل
تاملات، نوشته ها و جلسات سید محمد هاشمی، طلبه حوزه علمیه قم ارتباط با بنده: @SMHashemi128
مشاهده در ایتا
دانلود
3. An Introduction To Islamic Worldview.mp3
12.15M
🕌 صوت جلسه آنلاین «مقدمه ای بر اسلام شناسی و جهان بینی اسلامی» به زبان 📕 بر اساس کتاب «تعالیم اسلام» مرحوم علامه طباطبایی ✅ موضوع جلسه سوم: - نحوه شکل گیری مشارکت اجتماعی در تاریخ بشر - مشکل و ضعف قوانین بشری در اجتماع - راهکار دین برای تحقق جامعه ای به همراه عدالت و آزادی و معنویت -قرائت و ترجمه فقراتی از دعای ابوحمزه ⭕️ مخاطب: جمعی از جوانان مسلمان ایرلند⭕️ ✏️ زمان برگزاری جلسات: شنبه ها و چهارشنبه ها ساعت 23:30 در نرم افزار Zoom @ofoqemobin
✅ امتداد مباحث اجتماعی ⭕️ یکی از بهترین نقاط المیزان که در آن علامه طباطبایی علاوه بر مروری بر مباحث اجتماعی خود به امتداد آن نیز پرداخته است تفسیر آیات تشدید ِ تحریم در پایان سوره بقره است. در بخشی از این تفسیر به سیر تکون اعتبارات مالی و اقتصادی پرداخته میشود. علامه طباطبایی ذیل این بحث به پیدایش اعتبارات می پردازد و به اثر مخرب ربا در انهدام ارکان اجتماعی را اشاره می کند. جالب آنکه ایشان در این بحث ربا و عواقب آن را عامل پیدایش و گسترش نظام های کمونیستی در عالم میداند. ⭕️ نقدی که علامه در ذیل این عبارات بر غزالی وارد می کند هم لطیف و جالب است این مطالب را میتوانید در پایان جلد دوم المیزان از ص 407 به بعد ذیل تفسیر آیات 275 تا 281 سوره بقره مطالعه کنید. @ofoqemobin
4. An Introduction To Islamic Worldview.mp3
12.86M
🕌 صوت جلسه (آنلاین) «مقدمه ای بر اسلام شناسی و جهان بینی اسلامی» به زبان 📕 بر اساس کتاب «تعالیم اسلام» مرحوم علامه طباطبایی ✅ موضوع جلسه چهارم: - آغاز مباحث مربوط به توحید - شکل گیری اندیشه اسلامی بر اساس توحید - فطری بودن سوال از توحید -قرائت و ترجمه فقراتی از دعای ابوحمزه ⭕️ مخاطب: جمعی از جوانان مسلمان ایرلند ✏️ زمان برگزاری جلسات: شنبه ها و چهارشنبه ها ساعت 23:30 @ofoqemobin
☀️ قال رسول الله (ص): مَنْ تَعَلَّمْتَ مِنْهُ حَرْفاً صِرْتَ لَهُ عَبْدا (عوالی اللئالی ج 1 ص 292) ⭕️ فردا 12 اردیبهشت سالروز شهادت عالمِ عظیم الشأن و بی بدیل شیعه مرحوم و موسوم به روز استاد و معلم است. ⭕️ بزرگترین توفیق بنده حضور در مجلس علمی و تربیتی عالم عظیم الشأن استاد شیخ علی از سال 89 تا کنون است. این ایام و جلسات حقیقتا حیات بخش بوده و هست. آنچه از معارف اسلامی در این سالها در محضر ایشان به دست آمد با آنچه پیش از آن از این معارف تصور می کردیم زمین تا آسمان متفاوت بود. از بزرگترین برکات حضور در محضر ایشان، آشنایی با اندیشه های مرحوم امام و علامه طباطبایی و تراث علمی و معنوی شیعه به شکلی عمیق و زندگی ساز و نسبت این معارف با انقلاب اسلامی بود. الحمدلله بسیاری دیگر از طلاب و دانشجویان و مخاطبان همین کانال نیز در سال های متمادی توفیق حضور در جلسات علمی ایشان را داشته اند. ⭕️ ان شاء الله خداوند به این استاد عزیزمان دوام توفیقات برای خدمت به اسلام عنایت فرماید و ما را مستمرا از توفیق حضورشان بهره مند سازد. @ofoqemobin
صلی الله علی المظلوم الشهید ...
29.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕌 فایل تصویری جلسه چهارم آنلاین «مقدمه ای بر اسلام شناسی و جهان بینی اسلامی» به زبان انگلیسی ⭕️ قسمت اول @ofoqemobin
43.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕌 فایل تصویری جلسه چهارم آنلاین «مقدمه ای بر اسلام شناسی و جهان بینی اسلامی» به زبان انگلیسی ⭕️ قسمت دوم @ofoqemobin
☀️ شهید مرتضی ؛ مجاهدِ شجاعِ عرصه علم 👇👇👇
☀️ شهید مرتضی ؛ مجاهدِ شجاعِ عرصه علم ⭕️ فقط مفهومی در عرصه نبرد و جنگ نظامی نیست، ورود به عرصه علم نیز شجاعت می خواهد و چه بسا گاهی سختی و مشقت آن از دشواری جنگ نظامی نیز بیش تر باشد. ⭕️ شهید مرتضی مطهری مصداق اصیل شجاعت علمی است. او در طول زندگی خود دست به خطر بزرگی زد و به تمامی مرزهای اندیشه ی اسلامی که توسط هر نحله ای تهدید می شد رفت و از آنجا حراست نمود. ناشناخته بودن رقیبِ جدید که از غرب آمده بود کار او را به شدت مشکل تر می کرد اما او آسودگی نشستن در گوشه ای و «نامدار» شدن را به دفاع حقیقی از اسلام ترجیح نداد. ⭕️ کسانی که با فضاهای علمی آشنا هستند می دانند که این فضا گاهی با نوعی از ملاحظه و احتیاط همراه است و بسیاری ترجیح می دهند به همان مسیر سابق علمی محیط خود ادامه دهند و چندان خطر نکنند و به سوالات جدیدتر نپردازند. ⭕️ اما استاد شهید مطهری به معنای واقعی کلمه تمام همّ خود را بر معرفی اسلام در قرن بیستم قرار داده بود. او با تلاشی گسترده در برابر امواج جدید اندیشه در غرب ایستاد و به شدت با جریان تحجر درون حوزه ها نیز مبارزه کرد و در عین حال با جریان روشنفکری التقاطی وطنی هم تقابل جدی داشت. ⭕️ جالب است به لیستی از بخشی از تقابل های اساسی با بزرگترین متفکران غرب نگاهی کنیم: - در معرفت شناسی و مقولات استعلایی در برابر کانتی - بحث علت نخستین و مناط احتیاج به علت در برابر راسل و هگل - اصالت جامعه و فرد در مبادی جامعه شناسی دورکیم - نظریه فطرت در برابر نظریه جبر طبقاتی مارکسی - نظریه سنن الهی در برابر نظریه جبر تاریخی در فلسفه تاریخ - تقابل با داروینیسم و تفسیر معنای روح و حیات - توضیح حقیقت علیت در برابر دیوید هیوم - تبیین فلسفه اخلاق اسلامی در برابر فلسفه اخلاق راسل - نقد نظریه اراده آزاد اگزیتانسیالیستی - نقد انسان کامل نیچه و فرانسیس بیکن و بحث ابرمرد نیچه - نقد نظریه تضاد و دیالکتیک هگلی - نقد بر انتقاد هیوم بر برهان نظم - نقد مسئله رابطه ی کار و اقتصاد با فرهنگ و اخلاق انسانی نزد مارکسیسم - پاسخ به اشکال ثابت و ایستا بودن فلسفه اسلامی و نقد فلسفه حرکت مارکسیستی - تعیین تکلیف مسئله قضا و قدر در نسبت با آزادی در اسلام و تقابل با اگزیستانسیالسیم - تبیین نظریه پایان تاریخ مهدوی در برابر پایان تاریخ کمونیستی - نقد نظریه ی وجود گرایی اگزیستانسیالیستی سارتر - نقد نظریه ی سارتر در ارتباط انسان و خدا - تقابل با وجدان اخلاقی در فلسفه اخلاق کانت - نقد اخلاق جنسی راسل - نقد آگوست کنت در ادوار تاریخی بشر و ... حتی نگاه به این فهرست، رعب آور است چه رسد به اینکه یک متفکر تصمیم بگیرد در تمام این حوزه ها هم اندیشه ی طرف مقابل را درک کند و هم با درکی عمیق از اندیشه اسلامی دست به نقد و بررسی بزند. ⭕️ باید گفت هیچ اندیشمندی در تاریخ اسلامی به این وسعت و گستردگی با اندیشه ی رقیب درگیر نشده است. حتی بررسی های گسترده متکلمین و فقهای شیعه نسبت به اندیشه های اهل سنت چنین تنوع و دشواری ای نداشته است. از این جهت شهید مطهری راهی بسیار بدیع در تاریخ شیعه باز کرده که پیش از او به این شکل وجود نداشته است. به نظر نگارنده تاریخ اندیشه شیعه به قبل و بعد از مطهری تقسیم می شود. به همین دلیل است که به نظر می رسد هنوز و حتی با تمام بزرگداشت ها و همایش ها قدر او به خوبی دانسته نشده است. 🔺 پ.ن: پیرامون توفیق شهید مطهری در برابر غرب و کیفیت استفاده ایشان از منابع آن اندیشه جدیدا بحث هایی وجود دارد که در نوشته ای مجزا ثابت خواهیم کرد او در این مسیر بسیار کامیاب بوده است. 🔰 پیش از این توفیق بود جلساتی برای تبیین برخی ارکان اندیشه ای ایشان داشته باشیم: https://eitaa.com/Ofoqemobin/133 ✏️ سید محمد هاشمی @ofoqemobin
5. An Introduction To Islamic Worldview.mp3
10.28M
🕌 صوت جلسه (آنلاین) «مقدمه ای بر اسلام شناسی و جهان بینی اسلامی» به زبان 📕 بر اساس کتاب «تعالیم اسلام» مرحوم علامه طباطبایی ✅ موضوع جلسه پنجم: - نگاه اسلام به نظام توحیدی عالم - مقدماتی در رد نگاه مخالفان توحید بر اساس علوم تجربی مانند و -قرائت و ترجمه فقراتی از دعای ابوحمزه ⭕️ مخاطب: جمعی از جوانان مسلمان ایرلند ✏️ زمان برگزاری جلسات: شنبه ها و چهارشنبه ها ساعت 23:30 @ofoqemobin
27.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕌 فایل تصویری جلسه پنجم آنلاین «مقدمه ای بر اسلام شناسی و جهان بینی اسلامی» به زبان انگلیسی ⭕️ قسمت اول @ofoqemobin
30.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕌 فایل تصویری جلسه پنجم آنلاین «مقدمه ای بر اسلام شناسی و جهان بینی اسلامی» به زبان انگلیسی ⭕️ قسمت دوم @ofoqemobin
☀️ میلیون ها نفر در جهان - از فارسی زبان و غیر فارسی زبان - شور و حال محرم خود را مدیون نوا و صدای اند. ⭕️ مداح هنرمندی که تلاشش برای حفظ همزمان سنت های ارزشمند عزاداری در کنار تنوع متناسب با تغییر زمان و زنده نگه داشتن شور انقلابی در مجالس، کم نظیر یا بی نظیر است. ⭕️ لغزش ها نباید کارهای بزرگ چنین انسانهایی را در نظرمان نابود کند. ⭕️ به امید استمرار نفس گرم ایشان در دستگاه اباعبدالله (ع) 🔰 املای نانوشته غلط ندارد. @ofoqemobin
🔰 مطهری و متحجران ⭕️ یکی از اندیشه هایی که شهید مطهری با اهتمام بسیار زیاد با آن درگیر شد، تحجر و جمود دینی بود. به نظر می رسد شهید مطهری عرضه حقیقی اسلام به جامعه را تنها در نقد مبانی فلسفی و اندیشه ای غرب و روشنفکران وطنی نمی دانست بلکه یکی از موانع بزرگ بر سر راه اسلام شناسی راستین را تحجر می دانست. ⭕️ شهید مطهری البته در این مسیر زخم های بسیاری خورد و هرگز از طعن و حمله مخالفان متحجر بی نصیب نبود تا آنجا که او را به وهابی گری نیز متهم کردند و از بسیاری از مزایای عادی که طلابی به مراتب ضعیف تر از آن بهره مند بودند محروم ماند. ⭕️ شهید مطهری بخشی از فضای تحجر در محیط دینی و حوزه های علمیه را محصول حدود دو قرن سیطره جریان اخباری گری بر اندیشه شیعی می دانست: «البته مكتب اخبارى در اثر اين مقاومتها شكست خورد و الآن جز در گوشه و كنارها پيروانى ندارد، ولى همه افكار اخباريگرى كه به سرعت و شدت بعد از پيدايش ملا امين در مغزها نفوذ كرد و در حدود دويست سال كم و بيش سيادت كرد از مغزها بيرون نرفته، الآن هم مى‏بينيد خيلی‏ها تفسير قرآن را اگر حديثى در كار نباشد جايز نمی‏دانند. جمود اخباريگرى در بسيارى از مسائل اخلاقى و اجتماعى و بلكه پاره‏اى مسائل فقهى هنوز هم حكومت میكند. فعلًا مجال شرح و بسط نيست.» (ج20، ص 171) ⭕️ ایشان جریان همین اشکال را در میان اهل سنت نیز نقد می کرد و همان را عامل بزرگ انحطاط مسلمین می دانست. (مقدمه مقاله 14 اصول فلسفه، مقدمه کتاب انسان و سرنوشت) ⭕️ او خصوصا در زمانی که به برخی مرزهای حساس مباحث روز نزدیک می شد مورد نقد بخشی از این جریان قرار می گرفت یکی از آثار مهم شهید مطهری که در زمان خود بسیار بحث و مناقشه برانگیخت، کتاب «مساله حجاب» است. ایشان پس از نوشتن این کتاب مورد عتاب های مختلفی قرار گرفت که بخشی از آن در کتاب «پاسخ های استاد» که مجموعه پاسخ های ایشان به نقدهای مطرح بر آن کتاب است، منعکس شده است. این نقدها که توسط یکی از شاگردان سابق شهید و سپس منتقد جدی ایشان نوشته شده بسیار تند و گزنده بود تا جایی که در پایان شهید مطهری ناراحتی خود را از این برخورد پنهان نکرد: «چنين فكر مى‏كنم كه اين نسخه را من به شما هبه كرده ‏ام، لهذا به هبه خودم رجوع میكنم. كتاب را پس از مطالعه برگردانيد. آنچه بر اين كتاب ايراد گرفته شده است سه نوع است. يك نوع مناقشه مطلب است از نظر فقهى. من در اين مناقشات هيچ چيز جالب توجهى نيافتم ... نوع ديگر از نوع مصلحت انديشى است كه كتمان، اصلح از اظهار است؛ و چنين مصلحت انديشى‏ها را فقط افرادى مى‏كنند كه از جريان اجتماع بى‏خبرند و شعاع ديدشان چه از نظر مكان و چه از نظر زمان محدود است. نوع سوم نسبتهايى است كه به نويسنده داده شده است، و رسيدن به اين حساب با خداى ربّ العالمين و احكم الحاكمين است.» (ج 19، ص 624) ⭕️ یکی از رهیافت های جدی و کارساز شهید مطهری در مقابله با این جریان خصوصا در میان تشیع، ریشه یابی تاریخی تحجر و همراه ساختن بزرگترین علمای شیعه با جریان تحولی و ضد جمود است. ایشان در مقاله بسیار ارزشمند «الهامی از شیخ الطائفه» به این نکته اشاره می کند که حتی شیخ طوسی که نامدارترین فقیه تاریخ شیعه است از گزند متحجران مصون نبوده و آثار و فعالیت های علمی او هم در زمان خود مورد نقد بوده است: «شيخ طوسى در مقدمه كتاب نفيس مبسوط نيز از گروه جامدفكران گله آغاز مى‏كند، می‏گويد: «من هميشه مى‏شنيدم كه فقهاى اهل جماعت فقه ما شيعيان اماميه را تحقير مى‏كردند ... و من همواره در اشتياق بسر مى‏بردم كه كتابى تأليف كنم متضمن فروع (بدون آنكه نيازى به اعماق قياس پيدا شود) ولى اشتغالات و گرفتاريها مانع بود و از جمله چيزهايى كه عزم مرا مى‏كاست اين بود كه اصحاب ما كمترين رغبت به اين كار نشان نمى‏دادند زيرا با متون اخبار و صريح الفاظ روايات خو گرفته بودند و حتى حاضر نبودند لفظى تغيير كند.كار جمود به آنجا كشيده شده بود كه اگر لفظى به جاى لفظ ديگر قرار مى‏گرفت در شگفت مى‏شدند و فهمشان از درك آن معنى كوتاهى مى‏كرد.» كتاب مبسوط شيخ طوسى يك كتاب تفريعى و اجتهادى است. ظاهراً اولين كتاب فقهى تفريعى است كه فروعى در آن طرح و حكم آنها از اصول استخراج شده است. كلام شيخ در مبسوط مى‏رساند كه شيعه در عصر شيخ يك دوره جمودى را در فقه طى مى‏كرده است.» (ج 20، ص 142) ⭕️ شهید مطهری با شجاعت تمام هرگز در مقابل جریان متحجر کوتاه نیامد و در تمام حوزه های اندیشه ای اسلام همانگونه که در برابر غرب از اسلام دفاع می نمود در برابر برداشت های ظاهرگرایانه و ناصواب متحجران هم می ایستاد. به نظر می رسد برای امتداد اندیشه شهید مطهری باید هم در جبهه نقد غرب حضور داشت و هم در مقابل متحجران ایستاد. ✏️ سید محمد هاشمی @ofoqemobin
☀️ «نمی دانم» ⭕️ خاطره بسیار زیبای حضرت آیت الله پیرامون استادشان 🔺 «در طول سى سال كه افتخار درك محضر ايشان را داشتم هرگز كلمه من از ايشان نشنيدم. در عوض، عبارت نمى دانم را بارها در پاسخ سؤال‏ها از ايشان شنيده‏ ام؛ همان عبارتى كه افراد كم مايه از گفتن آن، عار دارند ولى اين درياى پرتلاطم علم و حكمت، از فرط تواضع و فروتنى به آسانى مى گفت و جالب اين است كه به دنبال آن پاسخ سؤال را به صورت احتمال و با عبارت به نظر مى رسد بيان میكرد.» 📕 مرزبان وحي و خرد (یادنامه علامه طباطبایی) ص 64 @ofoqemobin
🔺 قال حميد بن مسلم: فبينا كذلك إذ خرج علينا غلام كأنّ وجهه شقّة قمر، في يده سيف، و عليه قميص و إزار و نعلان، قد انقطع شسع إحداهما، فقال لي عمر بن سعيد بن نفيل الأزديّ: و اللّه لأشدّنّ عليه. فقلت: سبحان اللّه! و ما تريد بذلك؟ دعه يكفيكه هؤلاء القوم الّذين ما يبقون على أحد منهم. فقال: و اللّه لأشدّنّ عليه. فشدّ عليه، فما ولّى حتّى ضرب رأسه بالسّيف، ففلقه، و وقع الغلام لوجهه، فقال: يا عمّاه! فجلّى الحسين عليه السّلام كما يجلّي الصّقر، ثمّ شدّ شدّة ليث أغضب، فضرب عمر بن‏ سعيد بن نفيل بالسّيف، فاتّقاها بالسّاعد، فقطعها «2» من لدن المرفق، فصاح صيحة سمعها أهل العسكر، ثمّ تنحّى عنه الحسين عليه السّلام، و حملت خيل الكوفة لتستنقذه، فتوطّأته بأرجلها حتّى مات، و انجلت الغبرة، فرأيت الحسين عليه السّلام قائما على رأس الغلام و هو يفحص برجليه، و الحسين عليه السّلام يقول: «بعدا لقوم قتلوك، و من خصمهم يوم القيامة فيك جدّك». ثمّ قال عليه السّلام: «عزّ و اللّه على عمّك أن تدعوه فلا يجيبك، أو يجيبك فلا ينفعك، صوت و اللّه كثر واتره، و قلّ ناصره». ثمّ حمله على صدره، و كأنّي أنظر إلى رجلي الغلام تخطّان الأرض، فجاء به حتّى ألقاه مع ابنه عليّ بن الحسين عليهما السّلام و القتلى من أهل بيته، فسألت عنه؟ فقيل لي: هو القاسم بن الحسن بن عليّ بن أبي طالب عليهم السّلام. 📚 الارشاد للشیخ المفید، ج 2 ، ص 108 ☀️ السلام علی المظلوم الشهید و علی قاسم بن الحسن علیهما صلوات الله نوحه حضرت قاسم با نوای حاج 👇👇👇
6. An Introduction To Islamic Worldview.mp3
14.84M
🕌 صوت جلسه (آنلاین) «مقدمه ای بر اسلام شناسی و جهان بینی اسلامی» به زبان 📕 بر اساس کتاب «تعالیم اسلام» مرحوم علامه طباطبایی ✅ موضوعات جلسه ششم: - بررسی نسبت علوم تجربی و مسائل الهیاتی و اثبات ناتوانی علوم تجربی در قضاوتهای الهیاتی - نقد روش شناسی در کتاب «The Grand Design» در رد وجود خداوند - مقدمه ای در بررسی استدلال در رد وجود خداوند - قرائت و ترجمه فقراتی از دعای ⭕️ مخاطب: جمعی از جوانان مسلمان اروپا و آمریکا ✏️ زمان برگزاری جلسات: شنبه ها و چهارشنبه ها ساعت 23:30 @ofoqemobin
42.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕌 فایل تصویری جلسه ششم «مقدمه ای بر اسلام شناسی و جهان بینی اسلامی» به زبان انگلیسی @ofoqemobin
هدایت شده از بینش مطهر || مطهَرین
💢 اطلاعیه مهم دبیرخانه بینش مطهر استان قم 💠 دوره چهارم کشوری بینش مطهر استان قم 🎙 : حجت الاسلام 1️⃣ ارائه مدارک دوره های قبل 2️⃣ارائه گزارش نیم سال دوم سال 98 3️⃣معرفی واحدهای بینش مطهر استان قم 4️⃣اعلام برندگان مسابقه و... 🕜زمان: شنبه 20| اردیبهشت |99 ساعت 16:00 الی 18:00 🏛مکان: کانال دبیرخانه بینش مطهر استان قم https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221 🔷شرکت در اختتامیه برای تمامی محترم و است. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
☀️ میلاد سبط اکبر نبی امام مجتبی علیه السلام مبارک باد. ⭕️ و قَالَ ع إِنَّ أَبْصَرَ الْأَبْصَارِ مَا نَفَذَ فِي الْخَيْرِ مَذْهَبُهُ وَ أَسْمَعَ الْأَسْمَاعِ مَا وَعَى التَّذْكِيرَ وَ انْتَفَعَ بِهِ أَسْلَمُ الْقُلُوبِ مَا طَهُرَ مِنَ الشُّبُهَاتِ. 📕 تحف العقول، ص 235
هدایت شده از بینش مطهر || مطهَرین
شهید مطهری و فقه.m4a
33.43M
🔰 صوت صحبت های جناب استاد حجت الاسلام علی فرحانی 🔹 نگاه جامع و وحدانی شهید مطهری به اسلام 🔹 اندیشه های و رویکردهای فقهی در آثار شهید مطهری 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
☀️ محَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَمَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا 🔰 سوره فتح آیه 29 @ofoqemobin
افق مبین||سید محمد هاشمی
🕌 جلسات «مقدمه ای بر اسلام شناسی» 🎙 ان شاء الله از امشب سلسله جلساتی با موضوع «مقدمه ای بر #اسلام_ش
پیرامون جلسات «مقدمه ای بر اسلام شناسی و جهان بینی اسلامی» ⭕️ مدتی پیش از طریق یکی از دوستان بزرگوار با جمعی از جوانان شیعه مخلص آشنا شدیم که در کشور ایرلند زندگی می کنند و جمعی محدود ولی مصمم تشکیل داده اند و به فهم و ترویج دین مبین اسلام مشغولند و به خصوص در ایام عمومی در آن کشورها به صورت گسترده تر مشغول به فعالیت اند. ⭕️با صحبتی که با ایشان شد و نیازی که حس می کردند بنا شد در جلساتی، مقدماتی از اندیشه اسلامی را با این جمع به مباحثه بگذاریم که الحمدلله توفیق الهی نصیب شد و جلسات خوبی برگزار شد و برخی علاقه مندان مسلمانِ دیگر که در کشورهای دیگر هم زندگی می کردند به جلسات ملحق شدند. ⭕️ جمعی که در جلسات شرکت می کنند حدود 20 نفر با محدوده سنی 17 تا 25 سال هستند که عموما مشغول به تحصیل در دانشگاه های غرب یا در حال ورود به آن هستند و شبانه روز با اندیشه های الحادی و خداناباورانه دست و پنجه نرم می کنند و از طرفی بسیار به علاقه مندند. ⭕️ متاسفانه آنچه از معارف اسلامی به سایر مسلمانان در کشورهای دیگر رسیده بسیار محدود و مختصر است و علیرغم نیاز شدید و تشنگی مخلصانه ایشان برای معارف هنوز نیازهای بسیار وجود دارد. خصوصا اندیشه های عالم برجسته ای مانند مرحوم علامه طباطبایی که حقیقتا می تواند نجات بخش باشد کمتر جای خود را حتی در میان شیعیان باز کرده است. (البته درجه ای از این مشکل در کشور خودمان نیز وجود دارد). ⭕️ در بررسی هایی که در این ایام برای تنظیم منابع این جلسات و پیش از این داشتم متوجه شدم که خوشبختانه بخش خوبی از آثار مرحوم علامه طباطبایی و شهید مطهری به انگلیسی ترجمه شده است. منبع مباحث این جلسه یعنی کتاب «تعالیم اسلام» نیز ترجمه شده است. گرچه این ترجمه ها گاهی با ضعف هایی مواجه است ولی کار ابتدایی صورت گرفته است. اما مسئله این است که عمق این اندیشه ها هرگز در میان شیعیان و مسلمانان به درستی طرح نشده است. جالب آن که ساختار اندیشه علامه طباطبایی به شدت برای مسائل امروز غرب نیز پاسخگو، بدیع و جذاب است. شاید یکی از راههای بسط گفتمان انقلاب اسلامی نیز قدم برداشتن در همین مسیر باشد. ⭕️ فضای مجازی کار را برای این ارتباط بسیار آسان کرده است، ان شاء الله با همت طلاب بزرگوار این مسیر هموارتر شود. لیست جلسات با این هشتگ👇 @ofoqemobin
🔆 ابعاد آزادی تفکر و اندیشه در اسلام در نظر علامه طباطبایی: 🔺 و منه يظهر أن هذا الدين كما يعتمد بأساسه على التحفظ على معارفه الخاصة الإلهية كذلك يسمح للناس بالحرية التامة في الفكر، و يرجع محصله إلى أن من الواجب على المسلمين أن يتفكروا في حقائق الدين و يجتهدوا في معارفه تفكرا و اجتهادا بالاجتماع و المرابطة، و إن حصلت لهم شبهة في شي‏ء من حقائقه و معارفه أو لاح لهم ما يخالفها فلا بأس به و إنما يجب على صاحب الشبهة أو النظر المخالف أن يعرض ما عنده على كتاب الله بالتدبر في بحث اجتماعي، فإن لم يداو داءه عرضه على الرسول أو من أقامه مقامه حتى تنحل شبهته أو يظهر بطلان ما لاح له إن كان باطلا، قال تعالى الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِكَ الَّذِينَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِكَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ: «الزمر: 18». و الحرية في العقيدة و الفكر على النحو الذي بيناه غير الدعوة إلى هذا النظر و إشاعته بين الناس قبل العرض فإنه مفض إلى الاختلاف المفسد لأساس المجتمع القويم. هذا أحسن ما يمكن أن يدبر به أمر المجتمع في فتح باب الارتقاء الفكري على وجهه مع الحفظ على حياته الشخصية، و أما تحميل الاعتقاد على النفوس و الختم على القلوب و إماتة غريزة الفكرة في الإنسان عنوة و قهرا و التوسل في ذلك بالسوط أو السيف أو بالتكفير و الهجرة و ترك المخالطة فحاشا ساحة الحق و الدين القويم أن يرضى به أو يشرع ما يؤيده، و إنما هو خصيصة نصرانية و قد امتلأ تاريخ الكنيسة من أعمالها و تحكماتها في هذا الباب- و خاصة فيما بين القرن الخامس و بين القرن السادس عشر الميلاديين- بما لا يوجد نظائره في أشنع ما عملته أيدي الجبابرة و الطواغيت و أقساه. 🔺 و لكن من الأسف أنا معاشر المسلمين سلبنا هذه النعمة و ما لزمها (الاجتماع الفكري و حرية العقيدة) كما سلبنا كثيرا من النعم العظام التي كان الله سبحانه أنعم علينا بها لما فرطنا في جنب الله (و إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ) فحكمت فينا سيرة الكنيسة و استتبع ذلك أن تفرقت القلوب و ظهر الفتور و تشتت المذاهب و المسالك يغفر الله لنا و يوفقنا لمرضاته و يهدينا إلى صراطه المستقيم. الميزان في تفسير القرآن، ج‏4، ص: 131 @ofoqemobin