صوت تمام جلسات منطق امسال که الحمدلله به پایان رسید 👇
https://eitaa.com/doroos_almorsalaat/3423
🔰 جایگاه طلبگی و تعلیق تاریخی
☀️ «وجَاءَ مِنْ أَقْصَى الْمَدِينَةِ رَجُلٌ يَسْعَىٰ قَالَ يَا قَوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلِينَ» یس:20
⭕️ شاید این روزها دغدغه انگیزه و چالش های علمی و معنوی در محیط حوزه های علمیه، زیاد به گوش ما رسیده باشد. بی تفاوتی جمعی از طلاب به درس یا دلزدگی و اضطراب درباره آینده برای کسی که روزانه با امور طلاب درگیر باشد امری مشهود است. این امر مشهود اما به معمایی تبدیل شده است.
مساله چیست؟ آیا مسئله مشکلات مالی است؟ کتابهای قدیمی است؟ به روز نشدن نظامات آموزشی است؟ مسائل سیاسی است؟ کم شدن معنویت است ؟ ....
⭕️ آنچه پس از مدتها تامل نسبت به صحنه و گفتگو با ده ها طلبه ی درگیر با این مسئله به ذهن می رسد این است که مشکل در حقیقت هیچکدام از این موارد نیست. همه این مسائل در برهه های مختلف وجود داشته ولی چنین چالشی را تولید نمی کرده است. به نظر می رسد امروز مساله اصلی یک طلبه «هویت» است.
او کیست؟ چه کار می کند؟ قرار است چه گرهی را باز کند؟ چه خدمتی به مسیر تاریخی دین ارائه نماید؟ با نبود او چه خللی در حرکت اجتماعی رخ می دهد؟ با بودن او جامعه به چه نقطه ای می تواند برسد؟ با بودن او جهان به چه نقطه ای می تواند برسد؟
⭕️ نکته جالب اینکه به نظر نمی رسد در هیچ دوره تاریخی از زمان مرحوم کلینی و صدوق تا زمان ابن ادریس و محقق حلی و تا زمان محقق کرکی و میرداماد و صدرا رحمه الله علیهم اجمعین چنین مطلبی اساسا ظهور کرده باشد یا محل سوال قرار گرفته باشد. بلکه این هویتِ عصری برای ایشان ثابت و روشن بوده است.
⭕️ پاسخ این سوال البته هرگز بحث های صرف انسان شناختی نیست (گرچه این می تواند از مبادی پاسخ باشد.) به نظر می رسد طلبه یا نماینده یا معلم دین، امروز در یک وضعیت تعلیق به سر می برد. این تعلیق یک حالت رهاشدگی برای او نسبتِ به عصر خود ایجاد کرده است. یعنی به بیان ساده طلبه یا کلیت حوزه، «معاصر» دوره خود نیست. آن قدر تحولات فکری و فرهنگی در عالم گسترده شده است که دیگر نمی توان با تکیه بر انباشت دانشی گذشته و بدون یک فرآیند پیچیده ی فرآوری نسبت روشنی با عالم برقرار کرد. فرض کنید شما نسّاخ و کاتب هستید و امر استنساخ کتاب بر عهده شماست، پس از صنعت چاپ چه بلایی بر سر هویت اجتماعی و اقتصادی و ... شما می آید؟ تحولات سریع عالم نیاز مردمان را تغییر داده و دیگر تقاضایی برای عرضه شما وجود ندارد و این آغاز بحران هویت است.
⭕️ مساله اساسی شاید همین باشد یعنی تحولات عمیق و سریع بشر راه را بر آنچه به صورت سنتی از دین فهم و بیان می شده به شدت تنگ کرده است.
⭕️ جالب اینکه همه این بحران در زمانی رقم می خورد که ظاهرا نیاز به معنویت و عنصری معنا بخش به زندگی برای بشر روز افزون می شود. این مساله در زمانه ای محقق شده که به نام دین و از دل نهادِ حوزه یکی از بزرگترین انقلاب های تاریخ معاصر رقم خورده است و ایده ای فرا منطقه ای و فرا ملیتی از آن برای عموم انسان ها بر آمده است.
پس چگونه می توان این پارادوکس را حل کرد؟
چگونه می توان «هم عصر» با زمانه شد؟
چگونه می توان از تراث جدا نشد؟
آیا راه حلی وجود دارد؟
ان شاء الله نکاتی در ادامه خواهد آمد ...
مطالعه ضروری: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=21451
🖊 سید محمد هاشمی
@ofoqemobin
029. اصول فقه 2 - آغاز باب حجج.mp3
11.66M
🔺 نگاهی به موضوع باب حجج از منظر مرحوم آقای مظفر و مقایسه آن با نظرات برخی اعلام
@ofoqemobin
☀️ اعمال شب نیمه شعبان
✅شب #نیمه_شعبان از با عظمت ترین شبهای تمام سال است که گاهی به عنوان یکی از لیالی قدر نیز معرفی می شود. این شب اعمال بسیار زیادی دارد برخی از این اعمال بر اساس کتاب شریف اقبال در ادامه می آید:
ادعیه و زیارات:
🔺 قرائت دعای کمیل
🔺قرائت دعای «اللهم بحق لیلتنا هذه و مولودها ...» (اقبال الاعمال)
🔺زیارت مخصوص حضرت سید الشهداء (ع) در نیمه شعبان
نمازها:
🔅4رکعت (بین مغرب و عشاء)
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید (10) در روایت دیگر: توحید (11)
👈بعدازنماز: یا رب اغفر لنا (10) + یا رب ارحمنا (10) + یا رب تب علینا (10) + توحید (21) + بگوید: سبحان الذی یحیی الموتی و یمیت الاحیاء و هو علی کل شیء قدیر (10)
🔅4رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید (100)
👈بعدازنماز: اللَّهُمَّ إِنِّي إِلَيْكَ فَقِيرٌ وَ مِنْ عَذَابِكَ خَائِفٌ وَ بِكَ مُسْتَجِيرٌ رَبِّ لَا تُبَدِّلِ اسْمِي وَ لَا تُغَيِّرْ جِسْمِي رَبِّ لَا تُجْهِدْ بَلَائِي رَبِّ لَا تُشْمِتْ بِي أَعْدَائِي أَعُوذُ بِعَفْوِكَ مِنْ عِقَابِكَ وَ أَعُوذُ بِرَحْمَتِكَ مِنْ عَذَابِكَ وَ أَعُوذُ بِرِضَاكَ مِنْ سَخَطِكَ وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْكَ جَلَّ ثَنَاؤُكَ أَنْتَ كَمَا أَثْنَيْتَ عَلَى نَفْسِكَ وَ فَوْقَ مَا يَقُولُ الْقَائِلُونَ فِيكَ و بعد هر دعایی دوست داشتی انجام بده.
🔅2رکعت (پس از نماز عشاء)
🔺رکعت اول:حمد(1)+کافرون(1)
🔺رکعت دوم:حمد(1)+توحید(1)
👈بعدازنماز:سبحان الله (33) + الحمدلله (33) + الله اکبر (34) + دعای مذکور در اقبال (ج 3 ص 315) + در سجده: یا ربُّ (۲۰) یا الله (7) + لا حول و لا قوه الا بالله (7) ما شاء الله لا قوه الا بالله (7) + لا قوه الا بالله (10) + صلوات + درخواست حاجت از پروردگار (این سجده به دو روایت دیگر نیز با قدری تفاوت در اقبال نقل شده است)+ دعای «الهی تعرض لک فی هذا اللیل ...»
🔅4رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید (250) (در برخی روایات 50 توحید هم پذیرفته شده)
👈بعدازنماز: اللَّهُمَّ إِنِّي إِلَيْكَ فَقِيرٌ وَ مِنْ عَذابِكَ خائِفٌ وَ بِكَ مُسْتَجِيرٌ، رَبِّ لٰا تُبَدِّلْ اسْمِي، رَبِّ لٰا تُغَيِّرْ جِسْمِي، وَ لٰا تُجْهِدْ بَلائِي، وَ لٰا تُشْمِتْ بِي أَعْدائِي، اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِعَفْوِكَ مِنْ عُقُوبَتِكَ، وَ أَعُوذُ بِرِضاكَ مِنْ سَخَطِكَ، وَ أَعُوذُ بِرَحْمَتِكَ مِنْ عَذابِكَ.وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْكَ لٰا إِلٰهَ إِلَّا أَنْتَ، جَلَّ ثَناؤُكَ لٰا احْصِي مِدْحَتَكَ وَ لٰا الثَّناءَ عَلَيْكَ، أَنْتَ كَما أَثْنَيْتَ عَلَى نَفْسِكَ وَ فَوْقَ ما يَقُولُ الْقائِلُونَ، أَنْ تُصَلِّيَ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ افْعَلْ بِي كَذٰا وَ كَذا. (در روایت دیگر در اقبال دعای دیگر هم آمده است ج 3 ص 319)
🔅100 رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(10)
👈بعدازنماز: آیت الکرسی (10) + حمد (10) + سبحان الله (100)
🔅2 رکعت (بعد از نماز عشاء) (این عمل در واقع سه نماز هم پیوسته است):
🔺رکعت اول:حمد(1)+سه آیه اول سوره بقره (1) + آیت الکرسی (1) + سه آیه آخر سوره بقره (1)
🔺رکعت دوم:حمد(1)+ناس (7) + فلق (7) + توحید (7)
👈 بعد از سلام نماز: 4 رکعت:
🔺رکعت اول: حمد (1) + یاسین (1)
🔺رکعت دوم: حمد (1) + دخان (1)
🔺رکعت سوم: حمد (1) + سجده (1)
🔺رکعت چهارم: حمد (1) + ملک (1)
👈 بعد از سلام نماز: 100 رکعت:
🔺هر رکعت: حمد (1) + توحید (10)
پیامبر می فرماید: اگر بعد از این نماز دعا کند مرا در آن شب ببیند، می بیند.
🔅نماز مخصوص نیمه شعبان در کربلا ( اقبال ج 3 ص 347)
🔸 میلاد حجه بن الحسن العسکری سلام الله علیه بر تمام مومنان و آزادگان مبارک باشد🔸
#نیمه_شعبان
@ofoqemobin
هدایت شده از المرسلات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️غزل حافظ درباره مهدی موعود(ع) از زبان شهید مطهری
🌀از غم و درد مکن ناله و فریاد که دوش
🌀زدهام فالی و فریا درسی میآید
📌سالروز میلاد منجی عالم بشریت حضرت صاحب الزمان (عجلالله تعالی فرجه الشریف) مبارک باد!
http://eitaa.com/motahari_ir
@almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
#مدرسه_حکمت_طوبی
🌀مراحل اجرایی ترم اول از آموزش کتاب بدایه الحکمه (از ابتدای کتاب تا پایان تخصص)
1️⃣ثبت نام در دوره (از 15اسفند تا پایان اسفند)
👉soda96.ir/touba-hekmat/
2️⃣مشاهده فیلم بیانات استاد درباره محتوا و کلیات روش آموزشی دوره
👉eitaa.com/m_almorsalaat/7699
3️⃣مصاحبه اجمالی تعیین سطح از 6 الی 10 فروردین جهت گروه بندی
4️⃣گروه بندی اعضای شرکت کننده بر اساس مصاحبه و تعیین یک نفر از استادیاران برای هر گروه
5️⃣همایش رونمایی از کتاب در آستانه حکمت (به عنوان متن محوری جلسات تکمیلی) با حضور استاد علی فرحانی (8فروردین)
👉https://b2n.ir/astane
6️⃣جلسه افتتاحیه ویژه شرکت کنندگان در دوره (11فروردین)
7️⃣برگزاری دوره (از 15فروردین الی 15خرداد)
📌روزهای شنبه تا دوشنبه فیلم جلسات تدریس استاد در پروفایل شخصی هر یک از افراد شرکت کننده، در #سایت مدرسه مجازی بارگذاری می شود و بزرگواران فیلم جلسه را مشاهده می کنند و برای هر جلسه #تقریر می نویسند.
📌روزهای پنجشنبه و جمعه، جلسه تکمیلی با محوریت کتاب «در آستانه حکمت» به صورت آنلاین برگزار می شود. (لینک شرکت در کلاس برای شما ارسال خواهد شد).
📌شنبه 7 خرداد ساعت 10 صبح امتحان کتبی به صورت مجازی برگزار می گردد.
📌از 8 تا 15 خرداد امتحان شفاهی از افراد توسط استادیاران به عمل خواهد.
8️⃣#گواهی شرکت در دوره، برای بزرگوارانی که در جلسات تکمیلی شرکت کرده و در امتحان کتبی و شفاهی موفق شوند، صادر خواهد شد و تا پایان خرداد به دست آنها خواهد رسید.
📞ارتباط ما: @admin_doreh
🌐مدرسه مجازی المرسلات 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
🎙 گفتگو به مناسبت نیمه شعبان پیرامون مقصد بشریت از منظر اسلام:
https://islamicpulse.tv/ivideo/the-destiny-of-humanity-15th-shaban-ip-talk-show-english/
@ofoqemobin
🔺 سالها پیش برای امتحان شفاهی پایه ده به بخش امتحانات رفته بودم بعد از ثبت نام به من گفتند برو اتاق 13
🔺 طلبه ای که کنارم بود و اضطراب هم در چهره اش مشخص بود گفت: بدبخت شدی ...
🔺 منظورش را متوجه نشدم، داخل اتاق رفتم دو شیخ که یکی مسن تر بود و عینکی ته استکانی به چشم داشت در اتاق بودند بخشی از اوامر کفایه را خواندم، شیخ جوان تر ساکت بود و شیخ مسن تر که کلمه به کلمه عبارات کفایه را حفظ بود اول دقایقی عبارت خوانی را گوش کرد و بعد هم سوالاتی پرسید و ما هم جواب هایی دادیم.
🔺 از اتاق که بیرون آمدم فهمیدم ایشان همان حاج آقای بیگدلی ممتحن مشهورِ سخت گیر است. البته من سخت گیری از ایشان ندیدیم و نمره خوبی هم به ما داد.
🔺بعدها یکی از آشنایانشان را دیدم، از قول ایشان میگفت من دلم برای طلبه ها میسوزه نمیخوام سختگیری کنم ولی نمیخوام طلبه بی سواد بالا بیاد...
امروز خبر ارتحالشان را شنیدم ...
علیه رحمه الله ...
امیدوارم چیزی از دقت و اهتمام سلف برای نسل ما هم باقی بماند ...
@ofoqemobin
هدایت شده از المرسلات
#مناجات
اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ
@almorsalaat
إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُمْ بُنْيانٌ مَرْصُوصٌ صف:۴
@ofoqemobin
🔰 توصیه امام رضا علیه السلام در روزهای پایانی ماه شعبان:
⭕️ عبْدِ السَّلَمِ بْنِ صَالِحٍ الْهَرَوِيِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي الْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا ع فِي آخِرِ جُمُعَةٍ مِنْ شَهْرِ شَعْبَانَ فَقَالَ لِي يَا أَبَا الصَّلْتِ إِنَّ شَعْبَانَ قَدْ مَضَى أَكْثَرُهُ وَ هَذَا آخِرُ جُمُعَةٍ فِيهِ فَتَدَارَكْ فِيمَا بَقِيَ تَقْصِيرَكَ فِيمَا مَضَى مِنْهُ وَ عَلَيْكَ بِالْإِقْبَالِ عَلَى مَا يُعِينُكَ وَ أَكْثِرْ مِنَ الدُّعَاءِ وَ الِاسْتِغْفَارِ وَ تِلَاوَةِ الْقُرْآنِ وَ تُبْ إِلَى اللَّهِ مِنْ ذُنُوبِكَ لِيُقْبِلَ شَهْرُ رَمَضَانَ إِلَيْكَ وَ أَنْتَ مُخْلِصٌ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَا تَدَعَنَّ أَمَانَةً فِي عُنُقِكَ إِلَّا أَدَّيْتَهَا وَ فِي قَلْبِكَ حِقْداً عَلَى مُؤْمِنٍ إِلَّا نَزَعْتَهُ وَ لَا ذَنْباً أَنْتَ مُرْتَكِبُهُ إِلَّا أَقْلَعْتَ عَنْهُ وَ اتَّقِ اللَّهَ وَ تَوَكَّلْ عَلَيْهِ فِي سِرِّ أَمْرِكَ وَ عَلَانِيَتِكَ [وَ عَلَانِيَتِهِ] وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْراً وَ أَكْثِرْ مِنْ أَنْ تَقُولَ فِي مَا بَقِيَ مِنْ هَذَا الشَّهْرِ " اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِيمَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِيمَا بَقِيَ مِنْهُ" فَإِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يُعْتِقُ فِي هَذَا الشَّهْرِ رِقَاباً مِنَ النَّارِ لِحُرْمَةِ هَذَا الشَّهْرِ [لِحُرْمَةِ شَهْرِ رَمَضَانَ].
☀️ إقبال الأعمال (ط - القديمة)، ج1، ص: 8
@ofoqemobin
هدایت شده از المرسلات
‼️به مناسبت ماه مبارک رمضان
🔰متن خوانی و توضیح عبارات تفسیر شریف #المیزان
♦️از ابتدای جلد اول
🎙توسط: حجت الاسلام محسن ابراهیمی
🔉صوت جلسات به صورت روزانه در کانال دروس اساتید المرسلات بارگزاری خواهد شد
👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
@m_almorsalaat
☀️ اختتامیه کتاب اقبال و نکات مهمی از #سید_بن_طاووس
🔺مرحوم سید بن طاووس کتاب شریف اقبال را با ماه رمضان آغاز می کند و با ماه شعبان به پایان می رساند. ایشان در پایان تالیف کتاب، برخی مزایای کتاب شریف اقبال را ذکر می کند و توضیح می دهد که چرا با وجود کتب ارزشمندی مانند مصباح المتهجد باز هم کتاب اقبال را نگاشته و این کتاب چه مزایا و تفاوت هایی دارد. سید بن طاووس بی شک از بزرگترین علمای تاریخ شیعه است که به نظر می رسد آثار پر رمز و راز او هنوز به درستی بازخوانی نشده است. عبارات سید:
🔸 و هذا آخر ما اقتضاه حكم الامتثال لمراسم الموفّق لنا و مالك العناية بنا في ذكر الإقبال بالأعمال الحسنة فيما يعمل مرّة واحدة كلّ سنة في هذا المجلّد، من الفضل المجدّد و الثواب المخلّد.و عسى ان يقول بعض أهل الكسالة و الجاهلين بمعرفة مالك الجلالة و حقوق صاحب الرسالة و المحجوبين عن علم ما بين أيدي العباد من أحوال الخاتمة و أهوال المعاد انّ في أيديهم المصباح و غيره من المصنفات ما ليس عندهم نشاط للرغبة إليه، فأي حاجة كانت إلى زيادة عليه.فأقول: ان الذي أودعناه كتابنا هذا ما هو مجرّد زيادات و عبادات، و لا كان المقصود جمع صلوات و دعوات، و انّما ضمنّاه ما لم يعرف فيما وقفنا عليه المخالف و المؤالف مثل الذي هدانا اللّه جلّ جلاله بتصنيفه إليه من كيفية معاملات اللّه جل جلاله بالإخلاص في عبادته، و من عيوب الأعمال التي تفسد العمل و تخرجه من طاعة اللّه جل جلاله إلى معصيته، و من ترتيب الأبواب و الفصول على وصف غريب في المأمول و المقبول، و من ذكر أسانيد لبعض ما يستغرب من الروايات، و من فضائل كانت مستورة للعبادات، و من تعظيم اللّه جلّ جلاله تعظيما يستصغر معه عمل كلّ عامل، و من تعظيم لرسوله صلوات اللّه عليه و آله يعرف به قدر حقّه الكامل و من تعظيم لنوّابه صلوات اللّه عليهم بما لم نجد مثله مجتمعا في كتب الأواخر و الأوائل، و إذا وقفت على ما اشتمل عليه، وجدت تحقيق ما أشرنا إليه.
📕 الإقبال بالأعمال الحسنة (ط - الحديثة)، ج3، ص: 367
☀️ یک حمد نثار وجود نورانی ایشان ...
#سید_بن_طاووس
@ofoqemobin
هدایت شده از المرسلات
📌توبه حضرت داوود (ع)
❇️و أمّا توبة الأنبياء (ع) فيكفيك منها ما بلغك من توبة داود النّبىّ (ع) و قد روى أنّه لمّا علم بعد نزول الملكين ... دانست كه براى تنبيه او نازل شده اند، چهل روز سجده كرد و سر از سجده برنداشت مگر براى حاجت و نماز و در اين چهل روز، نه خورد و نه آشاميد و همه اش را گريه مى كرد، و آنقدر گريه كرد كه از آب چشمش در اطراف سرش گياه روييد! و همه اش خدا را مى خواند با زبانهاى محرقة القلوب و توبه مى كرد و از جمله حرفها كه در مناجات مى گفت، عرض كرد: سبحان خالق النّور جرح الجبين و فنيت الدّموع و تناثرا الدّود من ركبتي و خطيئتي ألزم بي من جلدي.
❇️پس ندا آمد: يا داود! آيا گرسنه اى طعامت بدهم؟ آيا تشنه اى آبت بدهم؟ آيا مظلوم شده اى كمكت نمايم؟ و از گناهش اسم برده نشد! [حضرت داود (ع)] صيحه اى كشيد و عرض كرد: گناهى را عرض مى كنم كه مرتكب شدم. پس ندا آمد: سرت را [از سجده] بردار كه بخشيدم تو را؛ معذلك، سر برنداشت تا حضرت جبرئيل عليه السّلام آمده سرش را برداشت و در بعضى روايات هست كه بعد از قبولى توبه اش هم به گناه خود نوحه مى كرد به درجه اى كه از سوز ندبه و نوحه اش مستمعين كثير هلاك مى شدند و خودش غش مى كرد و مى افتاد!
📚#لقاءالله ص۸۰
#اخلاق_و_عرفان
@almorsalaat
افق مبین||سید محمد هاشمی
🔰 جایگاه طلبگی و تعلیق تاریخی ☀️ «وجَاءَ مِنْ أَقْصَى الْمَدِينَةِ رَجُلٌ يَسْعَىٰ قَالَ يَا قَوْم
در روزهای ابتدایی ماه مبارک رمضان توفیق داشتیم بحثهایی با عنوان هدف و مسیر طلبگی در جمع برخی طلاب داشته باشیم. احیانا این جلسات برای طلابی که هنوز در این حوزه سوالات جدی دارند به کار آید.
در این جلسات به هدف طلبگی و لوازم آن و اجمالی از مسیر رسیدن به آن پرداخته شده است
@ofoqemobin
👇👇👇
1. هدف طلبگی.mp3
9.86M
چشم اندازی برای هدف طلبگی؛ اقامه دین
@ofoqemobin
3. هدف طلبگی.mp3
10.08M
بازگشت عالمانه به تراث شیعی لازمه اقامه دین
@ofoqemobin
4. هدف طلبگی.mp3
8.46M
اسلام شناسی و نسبت اجتهاد و تبلیغ
@ofoqemobin
🌙 A Ramadan Special Talk Series
AIM Talks:
*QURANIC INSIGHTS*
- Short Lessons from the Thoughts of Allamah Tabatabai in Tafsir Al-Mizan
📚*10 Talk Series*
1. Why do we need Qur'an?
2. The story of creation
3. Monotheism in Qur'an
4. The essence of insan
5. The ethical model of Islam
6. Knowledge of nafs
7. Dunya in Qur'an
8. Islam and society
9. Imamah in Qur'an
10. Shaytan in Qur'an
🎤 Talk series delivered by:
Sayyid Mohammad Hashemi
📍Watch it on:
*AIM Youtube*: https://www.youtube.com/c/AIMTV/
For updates from AIM, join the WhatsApp: https://chat.whatsapp.com/LmN8x0WaKN9D09V3VuM4hX
هدایت شده از مکتب امام
📣مرکز #گفتمان_توحید با همکاری موسسه #بینش_مطهر برگزار میکند:
♨️سلسله نشست های #طرح_کلی_زندگی در قرآن
🌀بر اساس اندیشه رهبر معظم انقلاب و شهید مطهری (ره)
🎙با ارائه اساتید حجج اسلام: علی فرحانی، عالم زاده نوری، سیدمهدی موسوی، سیدمحمد هاشمی، رضا خانجانی، سیدمجتبی امین جواهری، سیدعلی موسوی، امین اسدپور، رحمانی، میثم قاسمی، فلاح شیروانی، محسن ابراهیمی
🕰زمان: هر روز از سهشنبه ۰۱/۲۳ الی سهشنبه ۰۲/۰۶ (مصادف با ۱۰ الی ۲۴رمضان) بهجز شبهای قدر، ساعت ۱۷:۳۰
🏢مکان حضوری: مصلّی قم، پژوهشکده باقرالعلوم، سالن جلسات
📲#پخش_زنده جلسات👇👇
🅾اسکایروم: b2n.ir/g37614
🅾ایتا: b2n.ir/b56076
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔰گفتمان توحید👇
https://eitaa.com/joinchat/3998351448C73bf29b9e1
هدایت شده از المرسلات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 منظور از فرج شخصی و عمومی و استغفار صادقانه
🎙آیتالله بهجت (ره)
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🔰 آیا لزوما تحصیل مقدمات تا قبل از درس خارج 10 سال (یا بیشتر) زمان نیاز دارد؟
رهبر انقلاب 74/9/13
«ما میخواهیم کاری صورت گیرد که طلبه وقتی به پای درس خارج - که اوّلِ شروعِ کارِ جدّی است، والاّ بقیه مقدّمات درس خارج است - میرسد، اگر استاد در درس خارج کلمهای گفت و اشارهای کرد، او گیج و گم نباشد. مسألهی اصولی را بداند. کتاب اصول خوانده باشد. فقه بلد باشد. ذهنش با استدلالها آشنا باشد و مبنای «شیخ» و «آخوند» را بداند.
این، هدفِ طلبهای است که سطوحِ مقدّماتی و عالیه را میخواند. اگر بتواند همهی اینها را در ظرف چهار سال بخواند، مگر عیب دارد؟ طلبه را از دیپلم بپذیریم، پنج سال درس مقدّمات و ادبیات و سطوح را بخواند و بعد وارد درسِ خارج شود و کار اصلی را شروع کند. ما اگر زمان را کوتاه کنیم، بعد در این مدّت چیزهای دیگری هم یاد خواهد گرفت.»
@ofoqemobin
افق مبین||سید محمد هاشمی
🔰 آیا لزوما تحصیل مقدمات تا قبل از درس خارج 10 سال (یا بیشتر) زمان نیاز دارد؟ رهبر انقلاب 74/9/13
👆🏻 حقیقتا بیش از 4 الی 5 سال نباید برای سطوح وقت گذاشت، این امر نه تنها ممکن است بلکه برای تربیت مجتهدان جوان به شدت ضروری است جالب اینکه این مطلب 27 سال پیش بیان شده است ...