▫️فایل صوتی سخنرانی حجت الاسلام قادر فاضلی با موضوع «معرفت دینی در نگاه علامه جعفری »
🔹ایشان سخنران دوم سمینار معرفت دینی در نگاه علامه جعفری (ره) که در ۲۵ آبان ماه ۹۹ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزارشد.
💫 اهم مطالب مطرح شده در این صوت :
🔹معرفت، شناخت عمیق است که با صِرف علم متفاوت است. علم به معنای دانایی است و میتواند عمیق یا سطحی باشد، اما شناخت عمیق در هر چیزی به مقتضای همانچیز است.
🔹به کسی اهل معرفت میگوییم که هرکدام از مجموعهای از آگاهیهای علمی، اخلاقی و ... را در سطح عمیق تفقه کرده باشد. یعنی در این امور فقیه باشد. به قول علامه جعفری، این معرفت ابعاد هفتگانه دارد که انسان باید اینها را بررسی کند.
🔹یعنی از آن معرفت علمی در راه معرفت دینی استفاده میکنید یا از آن معرفت حکمی در راه شناخت این معرفت دینی استفاده میکنید و هرکدام از اینها حتی به کمک یکدیگر میآیند و اگر معرفت ریاضی شما بالا باشد، در برداشت از آنها میتوان مطالب جدیدی به دست آورد که تازگی داشته باشد.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️معرفت دینی در نگاه علامه جعفری♦️
🔹معرفت، شناخت عمیق است که با صِرف علم متفاوت است. علم به معنای دانایی است و میتواند عمیق یا سطحی باشد، اما شناخت عمیق در هر چیزی به مقتضای همانچیز است.
🔹به کسی اهل معرفت میگوییم که هرکدام از مجموعهای از آگاهیهای علمی، اخلاقی و ... را در سطح عمیق تفقه کرده باشد. یعنی در این امور فقیه باشد. به قول علامه جعفری، این معرفت ابعاد هفتگانه دارد که انسان باید اینها را بررسی کند.
حجت الاسلام قادر فاضلی بخش اول
▫️به گزارش ایکنا، سمینار مجازی «معرفت دینی در نگاه علامه جعفری»، امروز، یکشنبه ۲۵ آبانماه، با سخنرانی سیدسلمان صفوی، قادر فاضلی، سیدمحمد ثقفی، حمید پارسانیا، سیدمحمدرضا لواسانی و سیدجواد میری برگزار شد. در ادامه متن صحبتهای حجتالاسلام والمسلمین قادر فاضلی، استاد حوزه و دانشگاه و شاگرد علامه جعفری را میخوانید که با موضوع «معرفت دینی در نگاه علامه جعفری» ایراد شده است.
🔸معرفت دینی از دیدگاه علامه جعفری موضوع ذوابعادی است و از جهات گوناگون باید به این مسئله پرداخته شود. دو مسئله در اینجا وجود دارد؛ یکی اصل مسئله معرفت است که معرفت همان آگاهی و شناخت عمیق است و یکی نیز دین است که دین خود یک سیره، روش و سیستم خاصی است که در نظام عالم از سوی خداوند جاری شده و انسانها بدانسو دعوت میشوند. معرفت، شناخت عمیق است که با صِرف علم متفاوت است. علم به معنای دانایی است و میتواند عمیق یا سطحی باشد، اما شناخت عمیق در هر چیزی به مقتضای همانچیز است.
▫️مراد از معرفت کدام شناخت است؟
🔸معرفت علمی یا فلسفی با معرفت دینی متفاوت است. وقتی معرفت مطرح میشود، مراد یک شناخت خاص است و نه فقط آگاهی. چون هرکسی در حد خودش مجموعهای از آگاهیهای علمی، اخلاقی و ... دارد و کسی نیست که کاملاً از علوم بیبهره باشد، اما به کسی اهل معرفت میگوییم که هرکدام از اینها را در سطح عمیق تفقه کرده باشد. یعنی در این امور فقیه باشد. به قول علامه جعفری، این معرفت ابعاد هفتگانه دارد که انسان باید اینها را بررسی کند.
🔸ابعاد معرفت، علمی، فلسفی، شهودی، اخلاقی، عرفانی، حکمی و مذهبی است و وقتی انسان اینها را در راستای ارتباطات گوناگون خود با جهان بررسی میکند، شناخت انسان از هستی و خودش و همنوع خودش و از رابطه خودش با جهان هستی و انسانی و از رابطه خود با خدایی که او را آفریده پرسش کرد و اینها را بررسی میکند، این ابعاد، همه در آنجا خودنمایی میکنند که بُعد علمی و ... این شناخت چقدر است. اگر دین را از این معارف منها کنید، هرکدام به تنهایی عرصهای را دارند. اما وقتی دین میآید و برای اینها به عنوان مقدمه شناخت حقایقی میشود که خودش مطرح کرده است، معرفت دینی پدید خواهد آمد.
▫️معارف مختلف کمککننده به معرفت دینی
🔸یعنی از آن معرفت علمی در راه معرفت دینی استفاده میکنید یا از آن معرفت حکمی در راه شناخت این معرفت دینی استفاده میکنید و هرکدام از اینها حتی به کمک یکدیگر میآیند و اگر معرفت ریاضی شما بالا باشد، در برداشت از آنها میتوان مطالب جدیدی به دست آورد که تازگی داشته باشد. خیلیها در ریاضیات بارها و بارها خواندهاند که کوتاهترین فاصله بین دو نقطه را خط مستقیم میگویند و این را شاید هرکسی که در عرصه آموزشهای ابتدایی قدم برداشته، یاد گرفته است که خط مستقیم این تعریف را دارد.
🔸همه این خطوط حد فاصل «آ» و «ب» هستند و یکی از آنها مستقیم است و آن کوتاهترین است و در عالم ریاضی دو تا خط مستقیم نداریم، چون اگر دو تا خط باشد، باید زاویه داشته باشد که درست روی هم نباشند و به اندازه زاویهای که ایجاد شده، مسیرش طولانیتر است. پس ممکن نیست بین مبدأ و مقصد بیش از یک خط مستقیم داشته باشیم. میشود صدها خطوط داشته باشیم، اما خط مستقیم یکی است. شاید در کنار آن خط مستقیم رسم کنید، اما به میزانی که زاویه ایجاد میشود، طولانیتر از خط مستقیم اولیه است.
🔸وقتی معرفت دینی حاصل شود، انسانی که معرفت ریاضی دارد و هم معرفت دینی، این را در کنار یک آموزه دینی قرار میدهد که میگوید «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ»؛ یعنی ما را به راه مستقیم هدایت کن. راه مستقیم یعنی راهی که از آن کوتاهتر، امکان ندارد و ما را به آن راه هدایت کن و این همان راهی است که خداوند بین خود و بندگانش قرار داده که راستترین و کوتاهترین راه است و اینجا دانش ریاضی به کمک دین میآید و البته که راهها بسیار است و بلکه شاید هرکسی هزار راه داشته باشد. اما از میان هزاران راه، کدام را باید در این عمر کم برویم که استفادههای نامحدود ببریم؟ این همان صراط مستقیم است.
ادامه دارد ...
https://iqna.ir/fa/news/3935407
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️شهید فخری زاده و علوم انسانی ♦️
🔹ما علوم دینی ها و فلسفه و عرفان خوانده ها و علوم انسانی و اجتماعی خوان ها هم اگر شهید نشویم میمیریم باور کنیم!
حسین مهدیزاده پژوهشگر و استاد حوزه
▫️چند ماهی هست که با سپند وزارت دفاع آشنا شده ام. سپند یک معاونت در وزارت دفاع نبوده، سپند خود فخری زاده بود که آنقدر بزرگ و منظم شده بود، تا به جایی رسیده بوده که اندازه یک معاونت وزارت رسیده بود. شاید اگر می ماند چنان بزرگ می شد که...
🔸از دیشب متوجه شدم که ظرف این سالهای اخیر، چقدر پروژه مشترک بین علوم پایه و علوم انسانی را شناسایی کرده بوده و بدون پول پاشی و سر و صدا، با همه شان ارتباط موثر برقرار کرده و البته بجایش هم پول خرج کرده.
بعد هم که استاد خسروپناه پیام تسلیت داد و فایل «گفتگوهای فلسفه اسلامی و فیزیک» در موسسه حکمت و فلسفه ایران بیرون آمد و معلوم شد که دکتر محسنی در این گفتگوها شهید فخری زاده است.
🔸اسم بقیه را تا وقتی خودشان اعلام نکنند نمی گویم، اما فکر کنم اگر خدا بخواهد کم کم ما علوم انسانی ها هم می توانیم به شهید شدن امیدوار باشیم. مسیر بومی شدن و ایرانی و مسلمان شدن، برای ما علوم انسانی ها هم دارد معنا دار می شود.
🔸حاج محسن، به دنبال فهم مومنانه از ماده و حیات بوده. مساله اش آنطور که نتانیاهو می گوید، کشتن نبوده. حتی انرژِی هم نبوده، مساله اش دارو هم نبود. مساله اش اساس ماده و حیات و انرژی و... بوده.
🔸باورش نمی شده که خدا این همه راهنمایی برای بشر فرستاده، اما نسبت خودش و طرحش برای عالم(دین) را با ماده و حیات و سیستم های مکانیکی و اورگانیک عالم را قطع کرده باشد و شده باشد ساعت ساز لاهوتی و بعد از خلقت خودش را بازنشست کرده باشد. به همین دلیل در حکمت خودمان دنبال بارقه هایی می گشته.
💫 این راه هم با خون شهید فخری زاده سرخ شد. خدا را شکر!
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️فایل صوتی سخنرانی دکتر سید جواد میری با موضوع « "معرفت دینی" در خوانش علامه جعفری چیست؟ »
🔹ایشان سخنران ششم سمینار معرفت دینی در نگاه علامه جعفری (ره) که در ۲۵ آبان ماه ۹۹ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزارشد.
💫 اهم مطالب مطرح شده در این صوت :
🔹رویکرد علامه جعفری به معرفت دینی اینگونه است که باید اقالیم هفتگانه علمی، فلسفی، شهودی، اخلاقی، حکمی، عرفانی و مذهبی را به صورت منسجم کنار یکدیگر قرار داد و اگر چنین فرایندی اتفاق بیفتد، برآیندش معرفت دینی است، نه اینکه معرفت دینی از کتاب، سنت، اجماع و عقل به دست آید.
🔹شاید کلیدیترین مفهومی که علامه در کل آثار خود و در صورتبندی نظری خود به عنوان یک خدمت و ابداع انجام میدهد، مفهوم حیات معقول است که در یک کتاب کوچک با همین عنوان بحث کرده است و شاید مانیفست فکری علامه جعفری بعد از حدود ۵۰ سال تحقیق و پژوهش همین مفهوم حیات معقول است که از آن مفاهیمی مانند جامعه معقول، مدیریت معقول، انسان معقول، اقتصاد معقول و سیاست معقول زاییده میشود و این کلیدیترین مفهومی است که علامه از خود به جای میگذارد.
🔹علامه جعفری مفهوم معرفت دینی را در کتاب فلسفه دین تبیین کرده است. اما اثری که علامه جعفری از خود به جای گذاشته و میشود گفت اساس نظریه بنیادین علامه در آن صورتبندی شده، اما بسیار مورد غفلت قرار گرفته، کتاب «عرفان مثبت» است و شاید یکی از دلایلی که مورد غفلت قرار گرفته نیز نام و عنوان این کتاب است.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️خوانش علامه جعفری از معرفت دینی♦️
🔹کلیدیترین مفهومی که علامه در کل آثار خود و در صورتبندی نظری خود به عنوان یک خدمت و ابداع انجام میدهد، مفهوم حیات معقول است که از آن مفاهیمی مانند جامعه معقول، مدیریت معقول، انسان معقول، اقتصاد معقول و سیاست معقول زاییده میشود و این کلیدیترین مفهومی است که علامه از خود به جای میگذارد.
🔹به نظر بنده کاری که علامه در حوزه معرفتشناسی انجام داده، افقی را پیشروی متفکران ایرانی گشوده است که اگر به این نکته توجه شود که فکر میکنم تا امروز توجه هم نشده، وارد یک چرخش کپرنیکوسی در حوزه شناخت و معرفت با رویکرد علامه جعفری خواهیم بود.
دکتر سید جواد میری بخش نخست
▫️به گزارش ایکنا، سمینار مجازی «معرفت دینی در نگاه علامه جعفری»، امروز، یکشنبه ۲۵ آبانماه، با سخنرانی حجج اسلام سیدسلمان صفوی، قادر فاضلی، سیدمحمد ثقفی، حمید پارسانیا، سیدمحمد رضا لواسانی و نیز سیدجواد میری برگزار شد. در ادامه متن سخنان سیدجواد میری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی را میخوانید که با موضوع «معرفت دینی در خوانش علامه جعفری» ایراد شده است:
🔸پرسش اصلی من معطوف بر این مفهوم است که معرفت دینی در خوانش علامه جعفری چیست؟ علامه جعفری بالغ بر ۱۵ جلد تفسیر بر مثنوی داشت و ۲۷ جلد تفسیر هم بر نهجالبلاغه نوشته بود. در کنار اینها نیز کتب بیشماری به رشته تحریر درآورد. اگر آثار ایشان را تورق کنیم و مورد بازخوانی قرار دهیم، در جایجای آن بحث از مفهوم دین و معرفت دینی و اساساً اینکه مقوم معرفت چیست و مولفههای اصلی معرفت چیست را تبیین کرده است و اینکه چه نوع معرفتی را دینی مینامیم نیز صورتبندی نظری شده است.
▫️حیات معقول؛ کلیدیترین مفهوم در آثار علامه جعفری
🔸در خوانشی که من از آثار علامه در طول این ۱۵ سال اخیر داشتهام، به این نتیجه رسیدم که شاید کلیدیترین مفهومی که علامه در کل آثار خود و در صورتبندی نظری خود به عنوان یک خدمت و ابداع انجام میدهد، مفهوم حیات معقول است که در یک کتاب کوچک با همین عنوان بحث کرده است و شاید مانیفست فکری علامه جعفری بعد از حدود ۵۰ سال تحقیق و پژوهش همین مفهوم حیات معقول است که از آن مفاهیمی مانند جامعه معقول، مدیریت معقول، انسان معقول، اقتصاد معقول و سیاست معقول زاییده میشود و این کلیدیترین مفهومی است که علامه از خود به جای میگذارد. مفاهیم دیگری مانند فرهنگ مشترک بشری نیز دارد و بعد دوباره این مفهوم در ذیل صورتبندی حیات معقول قابل مفصلبندی نظری است.
🔸علامه جعفری مفهوم معرفت دینی را در کتاب فلسفه دین تبیین کرده است. اما اثری که علامه جعفری از خود به جای گذاشته و میشود گفت اساس نظریه بنیادین علامه در آن صورتبندی شده، اما بسیار مورد غفلت قرار گرفته، کتاب «عرفان مثبت» است و شاید یکی از دلایلی که مورد غفلت قرار گرفته نیز نام و عنوان این کتاب است. کتاب را که تورق میکنیم، اینطور به نظر میآید که علامه دارد در مورد عرفان و تصوف و اهمیت و ضرورت و تعریف عرفان اسلامی بحث میکند و اینکه عرفان مثبت و بهجت روح از دیدگاه عرفا را تبیین میکند و چون در این ساحت گنجانده شده، بسیاری از محققان به این نکته توجه نکردهاند که در فصل ششم، علامه بحثی را مطرح میکند که عنوان آن را اصول معرفت و گردیدن گذاشتهاند و در آنجا زیرمجموعههای این بحث با عناوینی مانند ارتباطهای انسان با هستی، ارتباط با ابعاد، برخی مشکلات معرفت بشری، دفع یک توهم، شناختهای هفتگانه و ... آمده است.
🔸نکته مهم این است که به نظر بنده هم عناوینی که در این بخش ششم انتخاب شده و هم جایگذاری این مطالب در کتاب عرفان اسلامی، قدری به صورت بنیادین رهزن است و ما را از بحث علامه دور میکند. بحثی که علامه در این کتاب انجام میدهد، مربوط به یک پرسش بنیادین است و آن پرسش در ساحت کنونی جامعه ایران، تمدن اسلامی، جایگاه اسلام و رویکردهایی که به معرفت اسلامی در سطح جهان داریم، در سطح جهانی و در رقابت با دستگاههای فلسفی، فکری و روشنفکری در جهان، این است که نوع خوانش علامه از مفهوم معرفت دینی چه کمکی به ما میتواند بکند که از این مفهوم و این رویکرد با عنوان انقلاب کوپرنیکی دوم یاد میکنم.
▫️اهمیت کار علامه در معرفتشناسی چیست؟
🔸کپرنیکوس در حوزه علم کهکشانها و کیهانشناسی، انقلابی ایجاد کرد و باعث شد که نوع نگاه بطلمیوسی که به مدت دو هزار سال بر روی تفکر بشر چمبره زده بود، تحت تأثیر قرار بگیرد. با حرکتی که کپرنیکوس در حوزه علم انجام داد، افق دید بشر در حوزه معرفت و جهانشناسی به سوی بینهایت گشوده شد.
ادامه دارد ...
https://iqna.ir/fa/news/3935422/
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️فایل صوتی سخنرانی دکتر سید محمد ثقفی با موضوع « سه حقیقت روشن در نظم زندگی »
🔹ایشان سخنران سوم سمینار معرفت دینی در نگاه علامه جعفری (ره) که در ۲۵ آبان ماه ۹۹ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزارشد.
💫 اهم مطالب مطرح شده در این صوت :
🔹در قلمرو معرفت بشری سه حقیقت روشن وجود دارد که راه زندگی را بر انسان هموار ساخته، حیات را آسان نموده و روشن کردهاند: علم Science، فلسفه Philosophy و مذهب Religion.
🔹به تعبیر علامه محمدتقی جعفری زندگی بر دو قسم تقسیم میشود حیات طبیعی و حیات معقول.
🔹تعریف حیات طبیعی بسیار ملموس و جا افتاده است و به بیان استاد، حیات طبیعی با انگیزگی عوامل طبیعی در صحنه طبیعت به وجود میآید و به جریان میافتد. در این نوع حیات، خودخواهی مزاحم و تورم خویشتن میباشد که محصول خورد و خواب و شهوت است.
🔹حیات معقول نوعی از زندگی است که در آن همه استعدادهای وجود آدمی تا آنجا که مقدور است در برطرف ساختن نیازهای مادی و معنوی او به فضیلت میرسد. این همان زندگی است که در کلام خداوندی با کلمات زیر نامگذاری شده است.
https://iqna.ir/fa/news/3935310
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️چیستی و امکان فلسفه دین اسلامی♦️
🔹هر رشته علمی یک هویت جمعی دارد و صرفا ناظر به یک نظریه یا مجموعهای از گزارههای خاص نیست. بنابراین نمیتوان به دیدگاه فرد خاص یا دیدگاه تعداد محدودی از صاحبنظران شناخته شده و مطرح بسنده کرد.
🔹در فلسفه دین ما با یک واقعیت به نام دین مواجه هستیم که به بررسی مبادی تصوری و تصدیقی، پیشفرضها، روش و حتی مدعیات آن با نگاه فلسفی و عقلی میپردازیم. یعنی بررسی عقلانی دین که هم کلیت دین و هم موضوعات دین را در بر میگیرد. در این بررسی عقلانی، روش بسیار مؤثر است.
جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه بخش دوم
▫️به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، نخستین پیش نشست علمی همایش ملی فلسفه دین اسلامی با عنوان نشست “چیستی و امکان فلسفه دین اسلامی” تحت نرم افزار اسکایپ و با حضور آقایان حجتالاسلام والمسلمین دکتر علیرضا قائمینیا، حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمد جعفری، دکتر رضا اکبری و دکتر رسول رسولیپور برگزار شد.
▫️در این نشست علمی که به همت قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه و با همکاری برخی موسسات علمی همچون موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) و مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد، هر یک از اساتید دیدگاهها و نکات خود را درباره چیستی و امکان فلسفه دین اسلامی بیان نمودند.
🔸دکتر رضا اکبری در پایان گفت: برای ورود به حوزه هر یک از این دو کارکرد اقتضائاتی هست که باید به آنها توجه شود. مثلا اگر بخواهیم دیدگاه اندیشمندان مسلمان را در حوزه مسائل فلسفه دین مورد توجه قرار دهیم باید همه اندیشمندان اسلامی در حوزههای الهیات، فلسفه، کلام، تفسیر، اصول و دیگر دانشهای مرتبط مورد توجه باشند و به صورت تخصصی درباره آنها کار شود. فضای علمی حوزه فلسفه دین در جهان کاملا شناخته شود. برخی ابزارهای فلسفی خودمان را تقویت کنیم و توانایی مسئلهیابی پیدا کنیم و به تبع امکان بازپژوهی و بازپردازش نکات و اندیشهها را به زبان معاصر داشته باشیم. در حوزه کارکرد دوم یعنی ورود مسائل جدید از منظر اسلام به حوزه فلسفه دین نیز مهمترین اقتضاء امکانسنجی ورود مسائل جدید است.
🔸در ادامه دکتر محمد جعفری با اشاره به اینکه تعریف دقیق جامع و مانع از رشتههای علمی به دلیل شکلگیری آنها در طول زمان ممکن نیست، فلسفه دین را هم از این قاعده مستثنی ندانست و اشاره کرد: ارائه تعریفی جامع و مانع که بر اساس همه مؤلفههای مقوم فلسفه دین باشد ممکن نیست. بنابراین به نظر میرسد برای دسترسی به تعریفی از یک رشته، راه ممکن، بررسی تاریخ اندیشهگی آن رشته نزد اندیشمندان و متخصصان آن رشته است تا به درکی از حدود و ثغور آن رشته برسیم، گرچه ممکن است در همین فرآیند هم اختلاف نظراتی وجود داشته باشد.
🔸نکته دیگر این است که هر رشته علمی یک هویت جمعی دارد و صرفا ناظر به یک نظریه یا مجموعهای از گزارههای خاص نیست. بنابراین نمیتوان به دیدگاه فرد خاص یا دیدگاه تعداد محدودی از صاحبنظران شناخته شده و مطرح بسنده کرد. همین هویت جمعی رشته میتواند در اینکه یک دانش میتواند قیدی را بپذیرد یا خیر مؤثر باشد. بنابراین اگر دانشی در بستر معینی شکل گرفته و رشد کرده لزوما نمیتوان الزامات آن بستر را به چیستی آن رشته تسری دارد.
🔸نکته دیگر دشواری بررسی چیستی عناوین ترکیبی است. گاه یک امر آبژکتیو مورد بررسی قرار میگیرد و گاه یک امری که عنوان آن هم ترکیبی و تلفیقی است. بررسی و شناخت چیستی فلسفههای مضاف که فلسفه دین هم یکی از مصادیق آن است ما را با همین دشواری مواجه میکند.
🔸در ترکیب فلسفه دین با واژههای فلسفه و دین مواجهیم که درباره هر یک و نحوه ترکیب آنها دیدگاهها و نظرات مختلفی وجود دارد که میتواند در تعریف و بیان چیستی فلسفه دین و حدود و ثغور آن و احیانا جهتداری آن مؤثر باشد.
🔸در فلسفههای مضاف ما به بررسی مبادی تصوری و تصدیقی مضاف الیه که میتواند یک واقعیت یا یک دانش باشد، میپردازیم. در فلسفه دین ما با یک واقعیت به نام دین مواجه هستیم که به بررسی مبادی تصوری و تصدیقی، پیشفرضها، روش و حتی مدعیات آن با نگاه فلسفی و عقلی میپردازیم. یعنی بررسی عقلانی دین که هم کلیت دین و هم موضوعات دین را در بر میگیرد. در این بررسی عقلانی، روش بسیار مؤثر است.
🔸 مثلا در فلسفه دین تحلیلی این روش تحلیلی منطبق بر رئالیسم انتقادی محصول خاص خود را بوجود آورده است. یا در فلسفه دین قارهای روش تحلیلی به رسمیت شناخته نشده و در بخشی از فلسفه دین قارهای روش هرمنوتیکی و در بخشی مثلا دیدگاه اگزیستانسیالیستی حاکم است. مبنتی بر همین نکته میتوان گفت که میتوانیم فلسفه دین اسلامی داشته باشیم که روش خاص خود را دارد.
ادامه دارد ...
http://iict.ac.ir/gnqotb/
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
💫 فایل های صوتی جلسات ششم تا نهم درسگفتار « علم دینی »حجت الاسلام دکتر احمد حسین شریفی
▫️ حجت الاسلام احمد حسین شریفی در این درس گفتارها مطالبی منظم درباره تاریخ علم دینی، چیستی علم دینی، و دیدگاه های مختلف درباره علوم انسانی اسلامی و همچنین روش شناسی علوم انسانی اسلامی و مبانی علوم انسانی اسلامی بیان کرده اند و به مهمترین نقدهای مخالفان پاسخ داده اند.
▫️این درس گفتار توسط ایشان در بنیاد فقهی مدیریت اسلامی در تابستان سال ۹۹ در بین طلاب این بنیاد ایراد شده است.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami