eitaa logo
علوم انسانی اسلامی
1.3هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
40 ویدیو
167 فایل
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️چیستی و امکان فلسفه دین اسلامی♦️ 🔹هر رشته علمی یک هویت جمعی دارد و صرفا ناظر به یک نظریه یا مجموعه‌ای از گزاره‌های خاص نیست. بنابراین نمی‌توان به دیدگاه فرد خاص یا دیدگاه تعداد محدودی از صاحب‌نظران شناخته شده و مطرح بسنده کرد. 🔹در فلسفه دین ما با یک واقعیت به نام دین مواجه هستیم که به بررسی مبادی تصوری و تصدیقی، پیش‌فرض‌ها، روش و حتی مدعیات آن با نگاه فلسفی و عقلی می‌پردازیم. یعنی بررسی عقلانی دین که هم کلیت دین و هم موضوعات دین را در بر می‌گیرد. در این بررسی عقلانی، روش بسیار مؤثر است. جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه بخش دوم ▫️به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، نخستین پیش نشست علمی همایش ملی فلسفه دین اسلامی با عنوان نشست “چیستی و امکان فلسفه دین اسلامی” تحت نرم افزار اسکایپ و با حضور آقایان حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علیرضا قائمی‌نیا، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد جعفری، دکتر رضا اکبری و دکتر رسول رسولی‌پور برگزار شد. ▫️در این نشست علمی که به همت قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه و با همکاری برخی موسسات علمی همچون موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) و مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد، هر یک از اساتید دیدگاه‌ها و نکات خود را درباره چیستی و امکان فلسفه دین اسلامی بیان نمودند. 🔸دکتر رضا اکبری در پایان گفت: برای ورود به حوزه هر یک از این دو کارکرد اقتضائاتی هست که باید به آنها توجه شود. مثلا اگر بخواهیم دیدگاه اندیشمندان مسلمان را در حوزه مسائل فلسفه دین مورد توجه قرار دهیم باید همه اندیشمندان اسلامی در حوزه‌های الهیات، فلسفه، کلام، تفسیر، اصول و دیگر دانش‌های مرتبط مورد توجه باشند و به صورت تخصصی درباره آنها کار شود. فضای علمی حوزه فلسفه دین در جهان کاملا شناخته شود. برخی ابزارهای فلسفی خودمان را تقویت کنیم و توانایی مسئله‌یابی پیدا کنیم و به تبع امکان بازپژوهی و بازپردازش نکات و اندیشه‌ها را به زبان معاصر داشته باشیم. در حوزه کارکرد دوم یعنی ورود مسائل جدید از منظر اسلام به حوزه فلسفه دین نیز مهمترین اقتضاء امکان‌سنجی ورود مسائل جدید است. 🔸در ادامه دکتر محمد جعفری با اشاره به اینکه تعریف دقیق جامع و مانع از رشته‌های علمی به دلیل شکل‌گیری آنها در طول زمان ممکن نیست، فلسفه دین را هم از این قاعده مستثنی ندانست و اشاره کرد: ارائه تعریفی جامع و مانع که بر اساس همه مؤلفه‌های مقوم فلسفه دین باشد ممکن نیست. بنابراین به نظر می‌رسد برای دسترسی به تعریفی از یک رشته، راه ممکن، بررسی تاریخ اندیشه‌گی آن رشته نزد اندیشمندان و متخصصان آن رشته است تا به درکی از حدود و ثغور آن رشته برسیم، گرچه ممکن است در همین فرآیند هم اختلاف نظراتی وجود داشته باشد. 🔸نکته دیگر این است که هر رشته علمی یک هویت جمعی دارد و صرفا ناظر به یک نظریه یا مجموعه‌ای از گزاره‌های خاص نیست. بنابراین نمی‌توان به دیدگاه فرد خاص یا دیدگاه تعداد محدودی از صاحب‌نظران شناخته شده و مطرح بسنده کرد. همین هویت جمعی رشته می‌تواند در اینکه یک دانش می‌تواند قیدی را بپذیرد یا خیر مؤثر باشد. بنابراین اگر دانشی در بستر معینی شکل گرفته و رشد کرده لزوما نمی‌توان الزامات آن بستر را به چیستی آن رشته تسری دارد. 🔸نکته دیگر دشواری بررسی چیستی عناوین ترکیبی است. گاه یک امر آبژکتیو مورد بررسی قرار می‌گیرد و گاه یک امری که عنوان آن هم ترکیبی و تلفیقی است. بررسی و شناخت چیستی فلسفه‌های مضاف که فلسفه دین هم یکی از مصادیق آن است ما را با همین دشواری مواجه می‌کند. 🔸در ترکیب فلسفه دین با واژه‌های فلسفه و دین مواجهیم که درباره هر یک و نحوه ترکیب آنها دیدگاه‌ها و نظرات مختلفی وجود دارد که می‌تواند در تعریف و بیان چیستی فلسفه دین و حدود و ثغور آن و احیانا جهت‌داری آن مؤثر باشد. 🔸در فلسفه‌های مضاف ما به بررسی مبادی تصوری و تصدیقی مضاف الیه که می‌تواند یک واقعیت یا یک دانش باشد، می‌پردازیم. در فلسفه دین ما با یک واقعیت به نام دین مواجه هستیم که به بررسی مبادی تصوری و تصدیقی، پیش‌فرض‌ها، روش و حتی مدعیات آن با نگاه فلسفی و عقلی می‌پردازیم. یعنی بررسی عقلانی دین که هم کلیت دین و هم موضوعات دین را در بر می‌گیرد. در این بررسی عقلانی، روش بسیار مؤثر است. 🔸 مثلا در فلسفه دین تحلیلی این روش تحلیلی منطبق بر رئالیسم انتقادی محصول خاص خود را بوجود آورده است. یا در فلسفه دین قاره‌ای روش تحلیلی به رسمیت شناخته نشده و در بخشی از فلسفه دین قاره‌ای روش هرمنوتیکی و در بخشی مثلا دیدگاه اگزیستانسیالیستی حاکم است. مبنتی بر همین نکته می‌توان گفت که می‌توانیم فلسفه دین اسلامی داشته باشیم که روش خاص خود را دارد. ادامه دارد ... http://iict.ac.ir/gnqotb/ ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
💫 فایل های صوتی جلسات ششم تا نهم درس‌گفتار « علم دینی »حجت الاسلام دکتر احمد حسین شریفی ▫️ حجت الاسلام احمد حسین شریفی در این درس گفتارها مطالبی منظم درباره تاریخ علم دینی، چیستی علم دینی، و دیدگاه های مختلف درباره علوم انسانی اسلامی و همچنین روش شناسی علوم انسانی اسلامی و مبانی علوم انسانی اسلامی بیان کرده اند و به مهمترین نقدهای مخالفان پاسخ داده اند. ▫️این درس گفتار توسط ایشان در بنیاد فقهی مدیریت اسلامی در تابستان سال ۹۹ در بین طلاب این بنیاد ایراد شده است. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
♦️معرفت دینی در نگاه علامه جعفری♦️ 🔹ارتباط‌های علوم با یکدیگر باعث می‌شود که معرفت دینی انسان، رنگ دیگری به خود بگیرد و از این‌رو علامه معتقد است که انسان باید ارتباط این علوم را با یکدیگر کشف کند و ثانیاً اگر بخواهد انسان‌شناسی و دین‌شناسی خود را دقیق‌تر کند، باید از همه معارف استفاده کند. 🔹معرفت انسانی به فرموده علامه باید با همه معارف آمیخته شود تا انسان بتواند به معرفت درستی در مورد انسان، دین و ... دست یابد. ما می‌خواهیم این دین را معرفی کنیم. ممکن است احکام، اخلاقی، عبادی، حقوقی و ... دین را ارائه کنیم، اما اگر می‌خواهیم یک معرفت جامعی در مورد دین داشته باشیم، مجبور هستیم که از همه امکانات معرفتی‌مان در راستای دین بهره‌مند شویم. حجت الاسلام قادر فاضلی بخش دوم (بخش آخر) ▫️به گزارش ایکنا، سمینار مجازی «معرفت دینی در نگاه علامه جعفری»، امروز، یکشنبه ۲۵ آبان‌ماه، با سخنرانی سیدسلمان صفوی، قادر فاضلی، سیدمحمد ثقفی، حمید پارسانیا، سیدمحمدرضا لواسانی و سیدجواد میری برگزار شد. در ادامه متن صحبت‌های حجت‌الاسلام والمسلمین قادر فاضلی، استاد حوزه و دانشگاه و شاگرد علامه جعفری را می‌خوانید که با موضوع «معرفت دینی در نگاه علامه جعفری» ایراد شده است. 🔸این ارتباط‌های علوم با یکدیگر باعث می‌شود که معرفت دینی انسان، رنگ دیگری به خود بگیرد و از این‌رو علامه معتقد است که انسان باید ارتباط این علوم را با یکدیگر کشف کند و ثانیاً اگر بخواهد انسان‌شناسی و دین‌شناسی خود را دقیق‌تر کند، باید از همه معارف استفاده کند و اگر بخواهد از یک معرفت خاص استفاده کند، تک‌بعدی می‌شود. 🔸ایشان می‌گویند آنهایی که انسان را از حیث روانشناسی مورد مطالعه قرار می‌دهند، یک بعد انسان را می‌شناسند، چون انسان آنی نیست که روانشناس معرفی کرده است و انسان آنی نیست که جامعه‌شناس معرفی می‌کند. بلکه انسان یک موجود ذوابعاد است و بعد حقوقی، اخلاقی، فلسفی و ... دارد و همه را باید در نظر بگیریم تا معرفتی در مورد انسان به دست آوریم. 🔸علامه جعفری مثالی می‌زند و می‌گوید اگر ماهی را تکه‌تکه کنید و در ماهیتابه سرخ کنید و ادویه‌جات هم بزنید و بعد هر تکه را جلوی یک نفر بگذارید و بگویید نظرت را در مورد ماهی بگو، هر کدام نظری را می‌دهند. آنکه ماهی را نمی‌شناسد و اولین‌بار دم ماهی را می‌بیند، یک چیزی می‌گوید، برخلاف آن کسی که سر ماهی نصیب او شده است. به همین دلیل معرفت و اطلاعات آنها در مورد آن ماهی هم متفاوت است و هم غیرواقعی. البته به مقداری که از دُم یا سر ماهی بهره‌مند شده است، حرف می‌زند و درست است، اما این بخشی از ماهی است. این همان مثلی است که مولوی نیز در مثنوی در مورد فیل دارد. ▫️انسان در چه صورتی به معرفت درست می‌رسد؟ 🔸معرفت انسانی به فرموده علامه باید با همه این معارف آمیخته شود تا انسان بتواند به معرفت درستی در مورد انسان، دین و ... دست یابد. ما می‌خواهیم این دین را معرفی کنیم. ممکن است احکام، اخلاقی، عبادی، حقوقی و ... دین را ارائه کنیم، اما اگر می‌خواهیم یک معرفت جامعی در مورد دین داشته باشیم، مجبور هستیم که از همه امکانات معرفتی‌مان در راستای دین بهره‌مند شویم. 🔸اینکه امروزه برخی از مسلمین راه‌های گوناگونی را انتخاب کرده‌اند و هرکسی به راهی رفته است، صرف نظر از این بازی‌های سیاسی و استعمار جهانی و ... که سر جای خود تأثیرات خاصی دارد، بخشی از این گرفتاری‌ها، به دلیل ندیدن حقیقت است و چون فقیه از باب فقهی ورود کرده، یک حکمی صادر کرده یا یک گروه فقط معرفت کلامی داشته و از ابعاد دیگر دین غافل شده است. 🔸همه اینها به این برمی‌گردد که انسان با چه سرمایه‌ای می‌خواهد برود و این پدیده عظیم را شناسایی کند. مرحوم استاد در یکی از آثار خود می‌گویند در آخرین روز سمینار ابن‌سینا از بنده درخواست شد نظر کلی را در مورد ابن‌سینا بگویم. گفتم ما در این روزهایی که سیمنار برگزار شد، در مورد شخصیت ابن‌سینا مطالب عالی شنیدیم و این حقیقت برای ما اثبات شد که ابن‌سینا مانند دیگر شخصیت‌های بزرگ در عین برخورداری از تفکرات علمی، از عرفان و فلسفه نیز بهره‌مند بوده است و باید این تفکر مخرب را که ابعاد مزبور با یکدیگر سازگار نیستند، کنار بگذاریم. https://iqna.ir/fa/news/3935407 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️حال عمومی آیت الله مصباح یزدی مساعد نیست. 💫 اطلاعیه دفتر آیت الله مصباح یزدی: 🔹 "دوست‌داران حضرت آیت‌الله مصباح یزدی حفظه الله مکررا جویای وضعیت سلامتی ایشان شدند. با توجه به شدت یافتن بیماری این یاور راستین انقلاب و رهبری، از جمیع علما، فضلا، شاگردان و دوستان و عموم ولایتمداران و علاقه‌مندان به ایشان تقاضا داریم با توسل ذیل عنایت ائمه اطهار علیهم السلام برای شفای عاجل و کامل ایشان دعا کنند." 💫 توصیه آیت الله جاودان: تا می توانید برای سلامتی حاج آقا (آیت الله مصباح) قربانی کنید. 💫 توصیه استاد اخلاق شیخ جعفر ناصری: برای سلامتی حاج آقای مصباح، سوره نجم را تلاوت کنید. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️فایل صوتی سخنرانی حجت الاسلام عسکری سلیمانی امیری درنشست علمی « آثار و نوآوری های منطقی ابن سینا » 💫 این نشست علمی به مناسبت روز بزرگداشت شیخ الرئیس ابوعلی سینا به صورت مجازی در یکم شهریور ماه ۹۹ توسط مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد. ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
▫️فایل صوتی سخنرانی حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه با عنوان « ویژگیهای مکتب حکمت نوصدرایی » 💫 این سخنرانی در نشست هم اندیشی گفتمان مجدد نواندیش مکتب فلسفی نوصدرایی ( ویژه برنامه به مناسبت بزرگداشت علامه طباطبایی و روز جهانی فلسفه ) ۲۱ آبان ماه ۹۹ در حوزه علمیه امام رضا ( علیه السلام ) برگزار شد . ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami