▫️برگزاری درسگفتار «تاریخ اندیشه فیزیک ؛ گزارشی از تأثیرات وضعیت اجتماعی - فکری بر نظریات فکری»
💫سرفصل ها:
طبیعیات ارسطویی
مکانیک نیوتنی
الکترومغناطیس
ترمودینامیک
🔹این درسگفتار توسط مدرسه آزاد فرهنگستان علوم اسلامی با همکاری کارگروه «فلسفه فیزیک» برگزار می کند.
🔸 مهلت ثبت نام: ۴ تیرماه ۱۴۰۱
🔸آیدی ثبت نام:
@Amozeshfarhangestan
09015353224
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️تطور روششناسی علوم انسانی در ایران♦️
🔹دیدگاه خودم بیشتر از همه به روشهای ترکیبی است. معتقدم که روش بایستی دوگانه باشد، ابتدا در روشهای کیفی قرار بگیریم و سپس برای آن دادههای کمی استخراج کنیم. ولی باید اینها را به دادههای کمی تبدیل میکرد.
🔹یا اینکه اصلاً دو روشی کار کنیم؛ روش کیفی، مقولات را به دست آورد و روش کمی، رواج و شیوع و جغرافیای داده را به دست آورد. در اینجا روزنه رستگاری خواهیم داشت.
پروفسور باقر ساروخانی قسمت چهارم
▫️پروفسور باقر ساروخانی از نظریه پردازان و اندیشمندان علوم ارتباطات و جامعه شناسی در کشور ماست که کارهای ارزنده و ماندگاری در حوزه نظریههای ارتباطات و روش شناسی از خود به یادگار گذاشته است. آنچه در ادامه میخوانید نظرات ایشان درباره تطور روش شناسی علوم انسانی در کشور است.
▫️نظراتی که به حوزه آسیب-شناسی روش شناسی های کمی و کیفی ورود میکند و در نهایت مسیری روشن پیش پای محققین و پژوهشگران باز میکند. حقیقتاً نظرات منسجم و ساختارمند باقر ساروخانی در حوزه روش شناسی علوم انسانی میتواند پاسخگوی بسیاری از سردرگمیها و ناهنجاریهای امروز نظام دانشگاهی ما باشد. این مصاحبه در اولین شماره نشریه تخصصی مطالعات نوین ارتباطی منتشر شده است.
🔸دیدگاه خودم بیشتر از همه به روشهای ترکیبی است. معتقدم که روش بایستی دوگانه باشد، ابتدا در روشهای کیفی قرار بگیریم و سپس برای آن دادههای کمی استخراج کنیم. مثلاً درباره کار همین خانم؛ ایشان با چهل نفر مصاحبه کرده است و به سلسله مقولاتی رسید. مثلاً فرض کنیم اینکه سالمندآزاریهای تهدیدی، جسمانی، انزجاری و ارسالی به معنای فرستادن به خانه سالمندان، داریم.
🔸ولی باید اینها را به دادههای کمی تبدیل میکرد؛ اینکه مثلاً سالمند آزاری انزجاری چقدر رایج است و در کجاهاست؟ بنابراین میتوانیم پیمایش کار کنیم و پیمایش را به کیفی تبدیل کنیم. یا اینکه اصلاً دو روشی کار کنیم؛ روش کیفی، مقولات را به دست آورد و روش کمی، رواج و شیوع و جغرافیای داده را به دست آورد. در اینجا روزنه رستگاری خواهیم داشت.
🔸در حوزه روشهای کمی رستگاری خیلی کم بود. مثلاً رئیس سازمان میگوید در حوزه تبلیغات تجاری مشکل داریم و حالا میخواهیم ببینیم تبلیغات تجاری را چطور میتوان انجام داد.
🔸خوب! کار درستی نیست که یک نفر برود و بگوید لاستیک تولید میکنیم، بنویسید که لاستیک من بهترین، بادوامترین، مطمئنترین، در دنیا بینظیرین و… است! این راه درستی برای سازمان نیست. این لاستیک را در شرایط نادرستی تولید میکنند و ما به اشتباه میگوئیم که بهترین و… است. مردم هم میبینند این تبلیغ را رادیو و تلویزیون میگوید، پس حتماً درست است! در این میان هم کسی که لاستیک را درست کرده مقصر است و هم کسی که تبلیغ آن را کرده است! رادیو و تلویزیون باید اطمینان داشته باشد و فرایند اعتبارسنجی داشته باشد.
🔸در اینجا کیفیگرایی میتواند ما را نجات دهد و در زمان کم با هزینه کم نتیجه بدهد. ولی سوال این است که چه نوع روش کیفی میتواند کمک کند؟
🔸اعتقاد من این است که اولین نکته مسئله فرضیه داشتن است. این طوری است که اساتید روش میگویند روش کیفی فرضیه نمیخواهد! اعتقاد من این است که انسان موجود اندیشمندی است و وقتی میگوئید فرضیه نمیخواهد، یعنی فکر را از انسان میگیرید و میگوئید فقط سوال کن! خوب این سوال را هر کسی میتواند بکند. سوال کردن کار دشواری نیست. هر کسی میتواند این سوالات را بپرسد. سوال کردن کار دشواری نیست. مهم، اندیشه کردن است. فرضیه یعنی اندیشه کردن، یعنی پاسخ موقت به سوال دادن.
🔸روشهای کمی ما را از خیلی چیزها محروم میکرد و به ما میگفت همه باید استاندارد بشوید، یعنی پدیده را همه یکسان ببینند. بد نبود، ولی شدنی نبود.
🔸اگر مثلاً بخواهیم درباره پدیده طلاق صحبت کنیم، نمیتوان یکسان نگاه کرد، کسی که تجربه طلاق دارد با کسی که این تجربه را ندارد متفاوت نگاه میکند. دیدگاه کمیگرایی که میخواست ما را شبیه دانش طبیعی کند و میگفت همه باید یک جور واقعیت را ببینید و واقعیت را مثل شیء ببینید، جواب ما را نمیداد و نتیجهای حاصل نمیکرد. خواست خوبی بود، ولی شدنی نبود. این، بنبست کمیگرایی بود. حالا بنبست کیفی گرایی اینجاست که میگوید فکر نکن و با سوال به میدان برو! عملی نیست، نه با طبیعت انسان سازگار است و نه با واقعیت سازگار است.
ادامه دارد ...
http://farhangemrooz.com/news/63449
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️فایل صوتی سخنرانی دکتر هادی موسوی از سلسله جلسات «تقابل علم و فلسفه» با عنوان «تقارن تاریخی ایده رویکرد و پارادایم در چیستی علوم انسانی »(مقایسه دیدگاه شهیدصدر در مفهوم «رویکرد» و دیدگاه توماس کوهن در مفهوم «پارادایم»)
🔹دکتر هادی موسوی استادیار و عضو هئیت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه از پژوهشگران عرصه فلسفه علوم انسانی ، فلسفه علم و روش شناسی علوم انسانی هستند.
🔹در ادامه متن مقاله ای با همین عنوان که در فصلنامه علمی - پژوهشی نظریه های اجتماعی متفکران مسلمان ( سال دوازدهم/شماره اول / بهار ۱۴۰۱/ص ۴۹-۷۹ ) از ایشان چاپ شده ، خدمت دوستان ارائه میشود.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی دوره زمستانه ای با عنوان «عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی» در شهر مقدس قم به صورت حضوری و مجازی برگزار کرده است.
🔹این دوره از ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ الی ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ ، در قالب ۵۰ ساعت درس گفتار با حضور اساتید مطرح حوزه و دانشگاه برگزار شده است.
🔸در ادامه کانال «علوم انسانی اسلامی» یکی از کانال های گفتمانی - تخصصی مجموعه «مصباح» گزارشی از جلسات برگزار شده خدمت دوستان فرهیخته ارائه می دهد.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️گزارش جلسه اول تدریس حجت الاسلام سید مهدی موسوی از اساتید حوزه و دانشگاه با موضوع «جریان شناسی عقلانیت اجتماعی در ایران معاصر»
🔹این جلسه از سلسله جلسات دوره زمستانه مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی با عنوان «عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی» ۱۱ اسفند ماه ۱۴۰۰ در شهر مقدس قم برگزار شد.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی♦️
🔹غرض از جریان شناسی جایگزین کردن آن با دانش نیست بلکه هدف جریان شناسی، طرح یک نقشه و بیان موقف ها و شخصیت های مهم برای سهل الوصول کردن دسته بندی و ارزشیابی است.
🔹فطرت که همان میل و گرایش به کمال مطلق و تنفراز نقص است جهت بخش به عقل و راهبر زندگی است.
سید مهدی موسوی استاد حوزه و دانشگاه
▫️گزارش جلسه اول از سلسله جلسات دوره زمستانه مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی با تدریس حجت الاسلام سید مهدی موسوی با موضوع «جریان شناسی عقلانیت اجتماعی در ایران معاصر»
🔸باز خوانی عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی که در امتداد حرکت انبیا قرار دارد در آستانه گام دوم انقلاب امری ضروری و حیاتی است. البته باید توجه داشت که غرض از جریان شناسی جایگزین کردن آن با دانش نیست بلکه هدف جریان شناسی، طرح یک نقشه و بیان موقف ها و شخصیت های مهم برای سهل الوصول کردن دسته بندی و ارزشیابی است.
🔸سیمای کلی مباحث جریان شناسی عقلانیت اجتماعی را می توان در سه سطح چارچوب بندی کرد:
۱.تعریف عقلانیت اجتماعی ومفهوم شناسی
۲.تطورات این مفهوم به خصوص در دنیای غرب
۳.گونه شناسی عقلانیت
🔸برای تحقیق در این سه سطح از دو سبک و روش می توان استفاده کرد. در روش نخست که سبک متداول است ابتدا چارچوب های نظری مدرن، فهم و سپس براساس آن صورت بندی مدرن، به بازخوانی تراث اسلامی اقدام می شود. درحالی که در روش دوم که امثال شهید مطهری در پی به کار گیری آن بودند با تحقیق در تراث به صورت بندی مفهومی برآمده از آن خواهیم رسید و درنهایت میان صورت بندی اسلامی و مدرن به قضاوت می پردازیم.
▫️ایجازی از مطالب گام اول
🔸عقلانیت مصدر جعلی از عقل است و به حسب استعمال بر امر در نسبت با عقل و یا امر محصول عقل دلالت می کند.
🔸در نظر حکمت اسلامی عقل فصل ممیز انسان است که از یک سو تمایز ساز انسان از سایر حیوانات است و از سوی دیگرافق گشا و تعالی بخش گرایش ها و خواسته ها است.
🔸عقل یک حقیقت واحد متحد با نفس است که مشکک و ذو ابعاد است به همین جهت فهم معنای آن در یک کلام نیازمند بررسی هم نشینی و جانشینی (تعدد دال و مدلول) است.
🔸برای عقل به صورت عام می توان دو کار ویژه کلی نام برد که هر کدام در اموری خاص متعین می شوند:
الف- کار ویژه ادراکی
ادراک واقعیت و معانی
شبکه سازی معرفت
سنجش و داوری
آینده بینی و تفکر در باب آینده
ب- کار ویژه تدبیری
حد شناسی و کنترل قوی
محاسبه گری و بهره وری از سرمایه ها
فعال کردن اراده و ساخت جهان
🔸فطرت که همان میل و گرایش به کمال مطلق و تنفراز نقص است جهت بخش به عقل و راهبر زندگی است.
🔸در انسان و پیرامون آن سه جهان محقق است:
الف- جهان واقعیت
ب- جهان ذهن
ج- جهان اجتماع
🔸عقل در نسبت با هر کدام از این سه جهان به یک نحو قابل تعریف است. در نسبت با جهان واقعیت درک کننده و فاهم است. در نسبت با جهان ذهن دانش آفرین است (حکمت های نظری وعملی). و در نسبت با جهان اجتماعی -مبتنی بر معانی جهان اول و دوم- سازنده است.
🔸بر این اساس سه معنا ازعقلانیت میتوان ارائه کرد :
الف- دریافت حقایق و تصویر سازی از واقعیت (عقلانیت نظری)
ب- تصویر سازی از آینده مطلوب و زندگی بهتر (عقلانیت اجتماعی)
ج- روش مدیریت و به کار گیری بهینه ابزارها برای رسیدن به مطلوب (عقلانیت ابزاری)
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️گزارش جلسه دوم تدریس حجت الاسلام سید مهدی موسوی از اساتید حوزه و دانشگاه با موضوع «جریان شناسی عقلانیت اجتماعی در ایران معاصر»
🔹این جلسه از سلسله جلسات دوره زمستانه مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی با عنوان «عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی» ۱۲ اسفند ماه ۱۴۰۰ در شهر مقدس قم برگزار شد.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی♦️
🔹ایشان دوران قاجار را مقطع پیدایش مسأله عقلانیت در ایران معاصر دانستند که ریشه در حوادثی چون جنگ های ایران و روسیه و جدایی آذربایجان از ایران داشت.ایرانیان در این زمان نسبت به مدیریت جامعه و خود دچار سوال شده بودند.
🔹عقلانیت جامع نگر، احیا گرانه که در آرا امام، علامه و شاگردان مکتب قم تجلی پیدا کرد و تلاش داشت در یک منظومه منسجم از جهان بینی تا کنش فردی امتداد پیدا کند.
سید مهدی موسوی استاد حوزه و دانشگاه
▫️گزارش جلسه دوم از سلسله جلسات دوره زمستانه مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی با تدریس حجت الاسلام سید مهدی موسوی با موضوع «جریان شناسی عقلانیت اجتماعی در ایران معاصر»
🔸حجت الاسلام والمسلمین موسوی در دومین روز از سلسله مباحث جریان شناسی عقلانیت اجتماعی ایران معاصر به تبیین سیر تطور عقلانیت اجتماعی و گونه های عقلانیت به عنوان سطوح دوم و سوم بحث از جریان شناسی پرداختند.
🔸در سطح دوم یا همان سطح سیر تطور عقلانیت اجتماعی در غرب مدرن با ریشه یابی این نوع عقلانیت در تحولات قرون وسطی و به چالش کشیدن عقلانیت مسیحی در تدبیر انسان و جامعه توسط روشنگران از طیف های مختلف علمی، هنری و فلسفی در دوران پس از جنگ های صلیبی و سقوط قسطنطنیه به این نکته اشاره کردند که در فضای بعد از رنسانس،غرب به این نتیجه رسید که شهود و دین، قدرت مدیریت جامعه را ندارد.
🔸به اعتقاد ایشان حکمت مدرسی و عقلانیت مسیحیت قرون وسطی ثمره انتقال حکمت مشائی با قرائت ناقص ابن رشدی به جهان غرب بود و به جهت اینکه در یک شبکه دانشی قرار نگرفت محکوم به زوال گشت. و این یک قاعده کلی است که هر عقلانیت باید شبکه دانشی متناسب با خود را تولید کند در غیر این صورت قادر به ادامه حیات نیست.
🔸اما عقلانیت مدرن مبتنی بر خرد خود بنیاد و تقلیل یافته به امر محسوس تجربه پذیر بیش از همه در تفکر کانت در یک صورت بندی فلسفی ارائه شد و درنهایت با عبور از شهود و کلیت، امور نامحسوسی چون خداشناسی و ارزش گذاری از دایره مفاهیم معقول خارج و به وجدان سپرده شد.
🔸استاد موسوی بعد از گذر از مباحث متاخرتر عقلانیت مدرن تا ایده های آنارشیستی و ارتباطی، شبکه ای از مولفه های پیشینی و عام را برای تعریف و تمایز عقلانیت ها برشمردند که عبارت اند از:
۱- برخورداری از یک پایگاه معرفتی
۲-تلقی روشن و آسیب شناسانه نسبت به وضع موجود
۳-تلقی روشن و نسبتا دقیق از وضع مطلوب
۴-طرحی برای خروج از موجود به سمت مطلوب
۵-سطحی از کنش مستقیم و غیر مستقیم
🔸ایشان دوران قاجار را مقطع پیدایش مسأله عقلانیت در ایران معاصر دانستند که ریشه در حوادثی چون جنگ های ایران و روسیه و جدایی آذربایجان از ایران داشت.
🔸ایرانیان در این زمان نسبت به مدیریت جامعه و خود دچار سوال شده بودند. عقلانیت های اجتماعی در دوران پس از قاجار تا کنون را میتوان به اعتبار ایده ها و طرح های عملیاتی به هفت نوع تقسیم کرد و البته فارق از تقدم و تأخر رتبی و تاثیر و تأثرات اجتماعی و تنها با ملاک حرکت از عقلانیت بسیط به سمت پیچیده به گونه های ذیل اشاره نمود:
۱- عقلانیت مدیریت عمل گرا که از امیر کبیر آغاز و در افرادی چون سروش ده ۶۰ امروزی شد. اندیشه ای که میان علم و ارزش فارق می گذاشت و مشکل غرب را در ارزش میدانست و به دنبال آشتی دادن علم مدرن با ارزش اسلامی بود.
۲-عقلانیت مدرن و ابزاری که معتقد بود هر علم جهان معنایی خودش را خلق می کند و برای بهره مندی از علم مدرن باید سراپا غربی شد. ملکم خان، طالبوف و تقی زاده و جبهه ملی از این عقلانیت برخوردار بودند.
۳-عقلانیت دین ستیز و ضد سرمایه داری که در مکتب سوسیالیسم در پی پاسخ بودند و علم و دین را محصول ابزارهای مادی میدانستند. افرادی چون تقی آرانی و کانون نویسندگان در این طیف قرار دارند.
۴- عقلانیت سنتی-تصوفی که برای فرار از علم مدرن توسط بریکسون پایه گذاری شد و توسط رنه گنون در اندیشه اسلامی پی گرفته شد و با آرا سید حسین نصر وارد ایران شد.
۵-عقلانیت هویتی و انتقادی که در دو شاخه عدالت خواهانه و فلسفی دنبال میشود و در شاخه نخست افرادی چون سید منیر الدین هاشمی و شریعتی و سعید زیبا کلام قرار دارند، و در شاخه فلسفی می توان به فردیدی ها و سید جواد طباطبایی اشاره کرد.
۶- عقلانیت فقاهتی که به دنبال ارائه برنامه از طریق چارچوب فقه سنتی و حکم نگر بود و افرادی چون آخوند خراسانی، نایینی و شیخ فضل الله نوری تا اعضای جامعه مدرسین را می توان در این طیف قرار داد.
۷-عقلانیت جامع نگر، احیا گرانه که در آرا امام، علامه و شاگردان مکتب قم تجلی پیدا کرد و تلاش داشت در یک منظومه منسجم از جهان بینی تا کنش فردی امتداد پیدا کند.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️گزارش جلسه سوم تدریس حجت الاسلام امین اسدپور از اساتید حوزه و دانشگاه با موضوع «چیستی و چرایی عقلانیت اجتماعی »
🔹این جلسه از سلسله جلسات دوره زمستانه مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی با عنوان «عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی» ۱۸ اسفند ماه ۱۴۰۰ در شهر مقدس قم برگزار شد.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
♦️عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی♦️
🔹بحث از عقلانیت اجتماعی در یک جامعه و نمود آن در راهبردها، برنامه های توسعه و بودجه ریزی در سطح کلان و در روابط اجتماعی افراد و نهادها در سطح خرد امری ضروری است.
🔹دیرینه شناسی مفهوم عقلانیت حاکی از آن است که این مفهوم یک برساخت اجتماعی است، به خلاف اصطلاح عقل که مشعر به قوه ادراکی کلیات و تفکر به عنوان یک شأن از نفس انسانی است.
حجت الاسلام امین اسدپور استاد حوزه و دانشگاه
▫️گزارش جلسه سوم از سلسله جلسات دوره زمستانه مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی با تدریس حجت الاسلام امین اسدپور با موضوع «چیستی و چرایی عقلانیت اجتماعی در ایران معاصر»
🔸بحث از عقلانیت اجتماعی در یک جامعه و نمود آن در راهبردها، برنامه های توسعه و بودجه ریزی در سطح کلان و در روابط اجتماعی افراد و نهادها در سطح خرد امری ضروری است .
🔸ضرورت این بازاندیشی و بازخوانی در وضعیت موجود ایران آكد است چراکه عقلانیت انقلاب اسلامی با عقلانیت هایی رقابت میکند که از تراث چندصد ساله غرب بهره میبرند.
🔸بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در چنین فضایی یک فراخوان عمومی به نخبگان و بخصوص جوانان برای شناخت، آسیب شناسی و صورت بندی مطلوب آینده است.
🔸اصطلاح rationality یک اصلاح مدرن است و پیش از مدرنیته اصطلاح عقل به عنوان یک قوه ادراکی کاربرد داشته که از لحاظ معنایی با عقلانیت متفاوت است.
🔸اصطلاح عقلانیت بعد از بسط مدرنیته و شکل گیری جریانهای انتقادی نسبت به آن در قرن ۱۹ در ادبیات دانشی غرب زاده شد و نخستین کسی که به صورت منسجم و عینی از این اصطلاح استفاده کرد مارکس وبر بود.
🔸وبر تلاش کرد عقلانیت حاکم بر مدرنیته را توصیف و آسیب شناسی کند و از عقلانیت مطلوب سخن بگوید.
🔸این اصطلاح بعدها در لایه های فلسفی و روانشناختی و فلسفه علم (فلسفه مضاف به دانش) مطرح شد و موصوف های دیگری غیر از کنش های فردی را به خود جذب کرد. به طوری که میتوان از فرد عقلانی، سازمان عقلانی، نظریه عقلانی و... سخن گفت.
🔸دیرینه شناسی مفهوم عقلانیت حاکی از آن است که این مفهوم یک برساخت اجتماعی است، به خلاف اصطلاح عقل که مشعر به قوه ادراکی کلیات و تفکر به عنوان یک شأن از نفس انسانی است.
🔸تفاوت میان عقلانیت و عقل در سطحی کلانتر، ریشه در تفاوت مفاهیم اعتباری از حقیقی دارد. بدین خاطر عقلانیت را باید به صورت پسینی و با لحاظ تعیّنات آن و به واسطه غرض و پرهیز از جامعیت، مانعیت و ثبات تعریف کرد.
🔸توجه به مصادیق و تعیّنات عقلانیت حاکی از آن است که این اصطلاح یک بار برای توصیف یک نظام باور به کار برده میشود که مراد از آن وجود انسجام درونی و عدم تناقض در آن نظام باوری و معرفتی است. بار دیگر در نسبت با نظریه به کار بسته میشود و منظور معین بودن نسب بین مولفه های نظریه و قابلیت تحلیل، تبیین و مدیریت کنش است. یکبار هم در نسبت با کنش تصویر می شود که مقصود خواستگاه یا غرض از کنش است که وبر آنرا در چهار گونه، سنتی،عاطفی، معطوف به هدف و معطوف به ارزش دسته بندی میکند.
این برش از عقلانیت را میتوان در سه گانه عقلانیت در کشف، در روش و در هدف گذاری صورت بندی کرد که گونه سوم، سطح آسیب پذیر غرب مدرن است چراکه قدرت قضاوت در اهداف را ندارد.
🔸در یک کلام بررسی مصادیق و تعیّنات اصطلاح عقلانیت کاشف از آن است که این مفهوم را میتوان به منطق حسابگری در کنش تعریف کرد.
🔸اما تنها زمانی که این اصطلاح در نسبت با رفتارهای بین الاثنینی یا در سطح ساختارهای اجتماعی قرار گیرد میتوان از عقلانیت اجتماعی سخن گفت. به بیان دیگر اگر مطلق گرایش ها و بینش ها منجر به یک کنش ارتباطی یا شکل گیری یک ساختار یا نهاد اجتماعی گردد میتوان از عقلانیت اجتماعی سخن گفت.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami