eitaa logo
کانال رسمی استاد خسروی(نام معنوی کانال
9.8هزار دنبال‌کننده
7.5هزار عکس
6.5هزار ویدیو
181 فایل
تغذیه سالم، طب اسلامی ایرانی، سبک زندگی صحیح. نجوم ادیان. آخرالزمان.. اقتصادی ورزشی.هنر و‌معماری.دریچه‌‌ حکمت‌ (خسروی مدیریت اندیشکده علم و تمدن پارس شماره ثبت ۴۶۲۰)سلام بر حجت ابن الحسن العسکری عج کمک مالی هر مبلغی جهت گسترش کانال 6104338905692188
مشاهده در ایتا
دانلود
👌😍 آداب جامع (نوره) 💠⇦° علیه سلام: تراشیدن بهتر از کندن مو است و نوره از تراشیدن بهتر است. 💠⇦‌° علیه سلام : کسی که چهل روز بگذرد و از نوره استفاده نکند مومن نیست ، مسلمان هم نیست ، کرامتی هم ندارد . 💠⇦° صلی الله علیه واله : هر کس نوره بمالد ، سپس حنا استفاده کند از سه بیماری در امان خواهد بود تا نوره کشیدن بعدی : پیسی ، جذام ، خوره. 🔴 ◁ بهتر است برای استعمال نوره از دستکش استفاده کنید تا دستهایتان نسوزد. ◁ هنگام استفاده بدن باید خشک باشد. ◁ ظرفی که نوره در آن است باید خشک باشد. ◁ مستحب است تا دعاهای قبل از نوره را بخوانید. ◁ در روایات چهارشنبه وجمعه نوره زدن ممنوع است و موجب بیماری می شود. ◁ در تابستان نوره را میتوان بیشتر از زمستان استعمال کرد ◁ برای خوشبو کردن نوره میتوان از گلاب به جای ااب استفاده نمود ◁ افرادی که پوست بسیار لطیف وخشک دارند میتوانند مقداری روغن زیتون به نوره اصاف نمایند 🔹⇦• دستور مصرف: ❶ مقداری از نوره را در ظرف ریخته و با مقدار بسیار کم آب داغ قاطی کنید (زیاد آبکی نشود) ️ ❷ سریع از نوک پا به سمت بالا روی بدن نوره بگذارید تا به زیر گردن برسد. (یعنی کل بدن نوره کشی شود) ❸ بعد از حدود ۴ دقیقه آب نوره خشک شده و ترک ترک میشود که موقعیت خوبی برای کندن آن است. ❹ دقت شود اگر در حین نوره کشیدن و قبل از رسیدن نوره به زیر گردن، قسمتهای پایینی خشک شود، قبل از ادامه دادن نوره به سمت بالا، ابتدا قسمتهای خشک شده را بردارید و بعد نوره کشی را ادامه دهید. ❺پوست قسمتهای زیر شکم تا زانو و قسمت سر سینه حساس تر از نواحی دیگر است لذا در گذاشتن و برداشتن نوره در این نواحی بیشتر دقت کنید. و ممکن است نیاز باشد که زودتر بردارید. ❻ بعد از برداشتن نوره از کل بدن، به زیر دوش ولرم رفته و با کیسه یا لیف پشمی آرام آرام رد آن را هم از بدن بردارید (مواظب باشید تا پوستتان نسوزد) ❼ بعد از شستن نوره از بدن، بهتر است کل بدن را از فرق سر تا نوک پا حنا بمالید و بعد از حدود پنج دقیقه خود را بشویید 👈دعا در هنگام نوره کشیدن 🍀 علیه السلام هر کس در حال نوره مالیدن این دعا را بخواند خداوند جل شانه او را از کثافات و گناهان پاک می کند و بدل آن موها، موهایی به او عطا می کند که با آن ها معصیت خدا نکند و به عدد هر موی جسد او ملکی را می آفریند که از برای او تا روز قیامت تسبیح کند و به درستی که یک تسببح آن ها برابر است با هزار تسبیح اهل زمین و دعای  شریف این است : اللَّهُمَ طَيِّبْ مَا طَهُرَ مِنِّي وَ طَهِّرْ مَا طَابَ مِنِّي وَ أَبْدِلْنِي شَعْراً طَاهِراً لَا يَعْصِيكَ اللَّهُمَّ إِنِّي تَطَهَّرْتُ ابْتِغَاءَ سُنَّةِالْمُرْسَلِينَ وَ ابْتِغَاءَ رِضْوَانِكَ وَ مَغْفِرَتِكَ فَحَرِّمْ شَعْرِي وَ بَشَرِي عَلَى النَّارِ وَ طَهِّرْ خَلْقِي وَ طَيِّبْ خُلُقِي وَ زَكِّ عَمَلِي وَ اجْعَلْنِي مِمَّنْ يَلْقَاكَ عَلَى الْحَنِيفِيَّةِ السَّمْحَةِ مِلَّةِ إِبْرَاهِيمَ خَلِيلِكَ وَ دِينِ مُحَمَّدٍ ص حَبِيبِكَ وَرَسُولِكَ عَامِلًا بِشَرَائِعِكَ تَابِعاً لِسُنَّةِ نَبِيِّكَ ص آخِذاً بِهِ مُتَأَدِّباً بِحُسْنِ تَأْدِيبِكَ وَ تَأْدِيبِ رَسُولِكَ وَ تَأْدِيبِ أَوْلِيَائِكَ الَّذِينَ غَذَوْتَهُمْ بِأَدَبِكَ وَ زَرَعْتَ الْحِكْمَةَ فِي صُدُورِهِمْ وَ جَعَلْتَهُمْ مَعَادِنَ لِعِلْمِكَ صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِم 🌸 📚منبع : کافی ج ۶ ص ۵۰۷ - کافی ج ۶ ص ۶۲۱ ح ۳۱
🍃🌼 💜⇦° (ع): ☘گل های خوشبو 21 نوع است که سید آن ها [گل یاس] است. 📚منبع: الکافی،ج۶ ،ص۵۲۵
رهن بدون اجاره برخی از افراد خانه شان را رهن کامل می دهند، بدون آن که اجاره ای دریافت کنند. در حالی که رهن کامل حرام بوده و باطل است و باید حتما مبلغی که عرفاً اجاره محسوب می شود، به عنوان اجاره بها پرداخت گردد. اجوبة الاستفتائات خامنه ای، بخش اجاره 🌱
💡آیا می‌دانید هر سال که به کربلا نروید یک سال از عمرتان کم می‌شود؟ آیا می‌دانید با این حساب ممکن است 30 سال زودتر از موعد مرگتان فرا برسد؟ امام صادق علیه السلام فرمود: کسی که سالی بر او بگذرد و به زیارت قبر مطهر امام حسین (علیه السلام) نرود خداوند یک سال از عمرش کم می‌کند. و نیز فرمود: اگر بگویم بعضی از شما 30 سال زودتر از موعد مقرر، از دنیا می‌روید دروغ نگفته‌ام چون زیارت امام حسین (علیه السلام) را ترک می‌کنید. قَالَ سَمِعْنَاهُ يَقُولُ مَنْ أَتَى عَلَيْهِ حَوْلٌ لَمْ يَأْتِ قَبْرَ الْحُسَيْنِ أَنْقَصَ اللَّهُ مِنْ عُمُرِهِ حَوْلًا وَ لَوْ قُلْتُ إِنَّ أَحَدَكُمْ لَيَمُوتُ قَبْلَ أَجَلِهِ بِثَلَاثِينَ سَنَةً لَكُنْتُ صَادِقاً وَ ذَلِكَ أَنَّكُمْ تَتْرُكُونَ زِيَارَتَهُ. 📚منابع : المزار شیخ مفید : 32 تهذیب : ج 6 ص 44 بحار الانوار (چاپ بيروت)، ج98، ص: 47
مشتاقی و صبوری با هم قرین نباشد این باشد آن نباشد آن باشد این نباشد با انگبین لبت را سنجیده‌ام مکرر شهدی که در لب تست در انگبین نباشد قومی به فکر مشغول قومی بدین گرفتار غافل که آنچه‌جویند درکفر و دین نباشد در نکتهٔ دهانت هرکس کند گمانی تا تو سخن نگویی کس را یقین نباشد ماه فلک ز حسنت خواهد برد نصیبی ورنه همیشه سیرش گرد زمین نباشد خواهم سایم سر ارادت بر آستانت شرمنده‌ام که چیزیم در آستین نباشد یابد ز دام زلفش صید دلم رهایی گر چشم صیدگیرش اندرکمین نباشد با ترکتاز چشمش نیکو مقاومت کرد حقاکه چون دل من حصنی حصین نباشد گفتم بهار مسکین خواهدگلی ز باغت گفتا خزان رسیده است گل بعد ازین نباشد https://eitaa.com/Ostadkhosravi
✍🏻 کعبه های دروغین بهائیت 🔸 حسینعلی نوری معروف به بها و موسس فرقه ضاله بهائیت که همزمان مدعی رسالت و الوهیت بود حتی عرضه و توان ابداع مفاهیم جدید دینی را نیز نداشت و با استفاده از تحریف اساسی و مصداقی الفاظ و عناوین اسلامی دین جدید خویش را بنا نهاد. 🔸 بها با استفاده از الفاظی مانند حج، صلاة، قبله، طهارت، وضو و... احکامی برای فرقه ضاله خویش تعریف کرد که در تضاد مسلم با اسلام و خرد انسانی بود. در بحث حج، دستور داد تا خانه خود و خانه باب به عنوان کعبه مورد طواف قرار بگیرد و برای این حج احکامی نیز از خود ساخت. 🔸 از جمله سرقت های دیگر بها در بحث الفاظ شریعت، کلمه استطاعت است، بها در شرایط حج خانه باب می نویسد: جايز نيست مسافرت کردن به سوي خانه باب مگر براي کسي که بي‏نياز و متمکن است، بطوريکه در راه سفر مواجه به ناملايمات و اسباب حزن نشود و لازم است بر هر کسي که عازم زيارت است اينکه چهار مثقال طلا براي خدام آن بيت عطاء نمايد.(1) 🔸 همچنین بها برای پیروان فرقه ضاله خود دو کعبه مشخص کرد و گفت: "بيت که بر رجال است بيت اعظم در بغداد و بيت نقطه اولي در شيراز مقصود است هر يک را که حج نمايند کافي است هر کدام که نزديکتر به هر بلد است اهل آن بلد آن را حج نمايند"(2) 🔸 با بررسی دیدگاه بهائیان مشخص می شود که پرستش بها و باب مقصود حقیقی این فرقه ضاله می باشد چنانچه باب و بها خانه های خود را کعبه و بها قبر خویش را نیز قبله برای بهائیان قرار داد. در حقیقت کعبه که تعبیر به خانه خدا در بین مسلمانان می شود در بین بهائیان خانه انسان هایی است که افراد زیادی را دعوت به پرستش اشیا و لوازم خود کرده اند. 🔸 و اما نکته جالب این که زنان حق طواف خانه باب را ندارند و این مناسک مختص مردان می باشد. بها در کتاب اقدس می گوید: قد حکم الله لمن استطاعه منکم حج البیت دون النساء … این مسافرت بر مردانی که استطاعت دارند، واجب است و زنان (که نیمی از جامعه هستند) از آن معاف شده اند.(3) 🔸 با این وصف مشخص است که بهائیان حتی در مناسک دینی هم بین زنان و مردان تمایز قائل هستند و ادعای تساوی حقوق زنان با مردان به هیچ وجه با مبانی این فرق سازگاری ندارد. 🔸 منبع: 1)اقدس صفحه 10 2) گنجينه احکام صفحه 53 3) کتاب اقدس صفحه ۲۸
🔮🎷ماندالا - Mandala چیست؟ از ابتدایی ترین نماد های شناخته شده برای بشر، ماندالا است.مربع،  یکی از اجزاء تشکیل دهنده ی ماندالاست و در بسیاری موارد مستقیم یاغیر مستقیم به آن ارجاع می دهد. ماندالا، نمودار نمادین؛ هم تخیلی و هم توصیفی و معمولاً دایره ای است که یک مربع را محصور می کند؛ نماد مرکزی است که می تواند یک تصویر باشد. ⭐️ماندالا الگوی هستی و نظامی است که بر مبنای تجسم مکاشفه ای استوار است. یک انگاره ی کیهانی حصر فضای مقدس و رسوخ به مرکز مقدس؛ تمامیت؛ عالم اصغر؛ عقل کیهانی؛ یکپارچگی است. از نظر کیفی👈 ماندالا مظهر روح و از نظر کمی 👈مظهر هستی است. گردی ماندالا، معمولاً نشان دهنده ی تمامیت طبیعی است، در حالی که شکل چهار گوش، نشان دهنده ی این تمامیت در خود آگاه است.  .یکی از رسوم قدیمی بوداییان در تبت، تصویر سازی و نقاشی با شن های رنگی است. راهبان بودایی برای خلق یک نقاشی شنی چندین روز وقت صرف می‌کنند و پس از اتمام نقاشی، آن را از میان می‌برند تا به فانی و کوتاه بودن عمر اشاره کنند. اگر بپذیریم که زندگی کوتاه و فانی است، نقاشی شنی نمادی از این نوع تفکر پیرامون فلسفه حیات است. در طرح‌های نقاشی شنی راهبان تبتی، از فرم‌های ماندالا استفاده می‌شود. ماندالا در سانسکریت به معنی دایره است و در ادیان بودا و هندو به عنوان نمادی برای جهان هستی به کار می‌رود. طرح‌های ماندالا، دایره‌هایی نمادین برای تمرکز بر خویشتن و جستجو در درون انسان هستند. البتهگستره کاربرد ماندالا بسیار وسیعتر از آیینهای یادشده است. مثلا در معماری فرهنگهای اسلامی و مسیحی هم طرحهای ماندالا دیده میشود.پيوستگى ميان گنبد و فضاى مكعب زير آن در معمارى اسلامى، از طريق ايجادمقرنس پيوند مىخورد. فضاى ابداعى مقرنسهمانند مظهر نسبت آسمان به زمين است.گنبد چونان مظهر آسمان و فضاى مكعب زيرآن چونان مظهر زمين و قوس مقرنس كارى شده چونان حلقه واسطه آسمان و زمين تلقى مىگردد.   بوعلي سينا (370 -428 ه. ق)🌻 مربع و دايره را كليد فهم نظريه خود درباره كائنات ميداند. و به نظر او دايره تداوم حركت را بيان ميكند و نگاه در مسير محيط آن به سهولت حركت ميكند در صورتيكه مربع حركت كنترل شده خط مستقيمي است كه در سه نقطه , سه بار 90 درجه تغيير جهت داده است. بو علي سينا دايره را آسماني (هوايي) گرم و مرطوب و مربع را زميني (خاكي) سرد و خشك ميداند. ادامه دارد... https://eitaa.com/Ostadkhosravi
ماندالاها دایره‌هایی نمادین برای تمرکز بر خویشتن و جستجو در درون انسان هستند. مرکز دایره جدول ماندالا برای تمرکز در حین مراقبه دینی بکار می‌رود. اشکال متقارن هندسی ماندالا خودبخود توجه شخص را به مرکز دایره جذب می‌کنند. کارل یونگ ماندالا را کهن‌الگوی خویشتن می‌داند,نماد تمامیت و نظم و کار ویژهٔ آن سازماندهی و دربرگیری تمامیت روان و ساماندهی و تنظیم دوبارۀ وضعیت‌های هرج‌و‌مرج آلود است. ماندالا (به معنی دایره جادوئی) یک جدول هندسی مورد استفاده در ادیان بودا نیز بوده است که به عنوان نمادی برای جهان هستی بکار میرفته. از زیر میکرسکوپ تا پشت تلسکوپ ماندالا قابل رویت است.ماندالا، نمودار نمادین؛ هم تخیلی و هم توصیفی و معمولاً دایره ای است که یک مربع را محصور می کند؛ نماد مرکزی است که می تواند یک تصویر باشد.ماندالا الگوی هستی و نظامی است که بر مبنای تجسم مکاشفه ای استوار است. یک انگاره ی کیهانی حصر فضای مقدس و رسوخ به مرکز مقدس؛ تمامیت؛ عالم اصغر؛ عقل کیهانی؛ یکپارچگی است. از نظر کیفی ماندالا(مناسک حج) مظهر روح و از نظر کمی مظهر هستی است. و کل ماندالا مظهر برقراری دوباره ی دارمای کیهانی و زیارت روح است. به صورت نمادین روح عالم است و شکل ترسیمی. مرکز، خورشید یا دروازه ی آسمان است؛ ابزار دستیابی به ملکوت. ماندالا مظهر جهان ملکوتی بر روی زمین است. پرفسور یونگ🌻:" گردی ماندالا، معمولاً نشان دهنده ی تمامیت طبیعی است، در حالی که شکل چهار گوش، نشان دهنده ی این تمامیت در خود آگاه است ."ماندالا نمونه اى از هنر میرا هستند و بنابر این ارزش هنرى در اینجا در درجه دوم اهمیت قرار دارد و نقاش هرگز پاى اثر خود را امضا نمى کند. فردیت(self) هنرمند در هنر میرا در فرآیند خلق از میان مى رود، 👌✨در حج این فرایند به خوبی مشهود است.فرد در دایره طواف جزئی از عالم ملکوت میگردد. ماندالا، معنایى کلى است که فردیت هنرمند را در خود مستحیل مى سازد، زیرا که اثر اساساً ماندگار نیست و میراست. در هنر میرا تنها لحظه خلق اثر ارزش دارد و چون این فرآیند به پایان برسد، اتصال غنی،به مرکز کائنات نیز به پایان مى رسد و از همین رو اثر نابود مى شود. فرآیند خلق حج، در واقع تمثیلى از هستى انسان است که در چرخه اى از آفرینش و نابودى، یا تولد و مرگ و باززایى و بازمیرى قرار گرفته و هیچ دوامى ندارد،برای حاجی تنها دم غنیمتیست که یا از آن سیراب میشودویا در صورت غفلت از آن بی نصیب میماند. این شکل از هنر میرا به نفس هستى بدون دوام و زیبایى طبیعى نظر دارد. در ویرانى ماندالاها، کیهان مقدس پابرجا مى ماند و تنها بى دوامى کردار انسانى معنا مى شود.قرار گرفتن در حج،واقع شدن درمنبع انرژی و حیات است؛ کلید فهم خود، با من، خدا و هستی است.قرار گرفتن در دایره طواف، تابع نظم جهانی شدن است، که ما را به درک جهان هدفمند رهنمون میسازد. ادامه دارد .... https://eitaa.com/Ostadkhosravi
فصل درو بود و یورش های داس فصل ستم ،خار شدن التماس فصل تراویدن مورو ملخ فصل غریبی علف ، فصل یخ موسم برخورد درخت و تبر موسم پایان من در به در موسم دلتنگی جالیز بود این همه از برکت پاییز بود صبح غزلهای مرا کرده شام حضرت پاییز علیه السلام هیچ کس آغوش مرا وا نکرد با من و تنهایی من تا نکرد گاه که در تنگ غروبی حسود خواستم افطار کنم ، نان نبود چشم تو فهمید مسلمانی ام وقت سحر علت بی نانی ام چشم تو تصویر قشنگ خداست وسعت یک حسرت بی انتهاست مرتع ناز است و چراگاه بوس معبر کبک است و مدار خروس معجزه ی چشم تو پیغمبریست بوسه به چشمت نزدن کافریست کاش در ایام غم چشم تو گریه کنم در حرم چشم تو چشم تو کافر شکنی لایق است قبله یک طائفه عاشق است ازگله چشم تو اگر پر شود از من کم حوصله دل خور شود قبله ی این طائفه کج میشود پای منو عشق فلج می شود....... https://eitaa.com/Ostadkhosravi
📍در فرودگاه بین المللی ابوظبی از انرژی ایی که قدم های مسافران برمیدارند انرژی الکتریسیته تولید میشود! در بخشی از فرودگاه بین المللی ابوظبی در مساحتی بالغ بر 16 متر مربع، ار فناوری جدیدی در کف سالن استفاده شده که به واسطه آن مسافران با قدم زدن در این ناحیه انرژی الکتریسیته ایی تولید میکنند که در روشن کردن لامپ های LED فرودگاه کمک به سزایی میکند در حال حاضر بیش از 8000 مسافر روزانه از این منطقه عبور میکنند
🐕سگ و گوسفند🐑 مرد عربی آمد حضور امیرالمؤمنین علی علیه السلام و گفت: سگی با گوسفندی جفت گیری نموده و گوسفند زائیده و بچه ای آورده است. نمی دانیم حکم سگ بر آن جاری کنیم یا حکم گوسفند؟ چون مطلب بر ما مشکل شده است آمده ایم از حضرتت سؤال کنیم. حضرت فرمود: اگر علف می خورد گوسفند است و اگر استخوان می خورد سگ است. عرب گفت: گاهی علف می خورد و زمانی استخوان! فرمود: نگاه کن ببین اگر مانند سگ آب می نوشد سگ است، و اگر مثل گوسفند آب می نوشد گوسفند است. عرب گفت: گاهی مانند سگ و زمانی مثل گوسفند آب می نوشد! فرمود: ببین اگر در آخر گله گوسفند و در آخر حرکت می کند سگ است، و چنانچه در وسط یا جلو آنها راه می رود گوسفند است. عرب گفت: گاهی در وسط و جلو گوسفندان راه می رود و زمانی در عقب آنها حرکت می کند. حضرت فرمود: نگاه کن اگر موقع خوابیدن مثل گوسفند می خوابد، گوسفند است، و چنانچه روی دم می نشیند سگ است. عرب گفت: گاهی روی دم می نشیند و زمانی مانند گوسفند می خوابد. حضرت فرمود: ببین اگر مثل سگ ادرار می کند، سگ است و چنانچه مانند گوسفند بود گوسفند است. عرب گفت: گاهی مثل سگ ادرار می کند و زمانی مانند گوسفند فرمود آنرا ذبح کن اگر شکمبه داشت گوسفند است و در غیر این صورت سگ است. 📚کشکول شیخ بهائی http://sapp.ir/ghoorani
پرفسور یونگ 🌻بیان میکند که طرح ماندالایی چه در معماری کلاسیک و چه در معماری انسان های بدوی هرگز تابع ملاحظات اقتصادی و زیبایی شناسی نبوده است، بل تبدیل شهر به نمایه ای از جهان منظم بوده است. مکانی مقدس که به وسیله ی مرکز خود به جهان دیگر مربوط می شده است. این طرح، با احساسات حیاتی نیازهای بشری مطابقت داشته است. هر بنایی خواه مذهبی و یا غیر مذهبی که بر مبنای طرح ماندالا ساخته شده باشد، فرافکنی تصویر کهن الگویی است از ناخودآگاه به جهان خارج. دیتریش هوف🌻: "پیوستگى میان گنبد و فضاى مکعب زیر آن در 👌معمارى اسلامى، از طریق ایجادمقرنس پیوند میخورد. فضاى ابداعى مقرنس‏ همانند مظهر نسبت آسمان به زمین است.گنبد چونان مظهر آسمان و فضاى مکعب زیرآن چونان مظهر زمین و قوس مقرنس کارى شده چونان حلقه واسطه آسمان و زمین تلقی میگردد. " بنابراین خط مستقیم نیز در جای خود استعداد رشد و تعالی دارد همانگونه که شکل مربع از آن ساخته می شود که از سویی قابلیت تکامل و تبدیل شدن به دایره را دارند (تبدیل مربع به دایره باازدیاد گوشه ها امکانپذیر است یعنی مربع 5 ضلعی، 6 ضلعی و.... بالاخره به دایره تبدیل می شود. ) از سویی دیگر هر دو شکل مربع و دایره از دوران باستان مکمل یکدیگر بوده اند (دایره نماد آسمان و قدامت و مربع مظهر زمین است.) اساس بسیاری از ماندالاها از مربعها و دایره های هم مرکز شکل گرفته است. 🎯مرکزیت کعبه و دوایر متحد المرکز اطراف آن از(زائرین طواف کننده) بزرگترین و زنده ترین ماندالای جهان را تشکیل میدهند در بعضی اذهان میکوشندتا با دفع امور عرضی و جزئی از جهان به ماورای جهان دست یابند و چنین پیداست که آرمان آنان با ساختار دایره سازگاری دارد .دایره نزدیکترین چیز به تصور امر مطلق است.دایره در اصل یک نقطه ی بسط یافته و متکثراست.در حج افراد در کامل شدن دایره شان ، مشارکت میکنند،و به کمال،همگونی،نداشتن اضافات،زوایدو زوایا...میرسند.دایره نماد خود (self)است و بیانگر تمامیت روان با تمام جنبه هایش از جمله رابطه ی میان انسان و طبیعت.دایره نماد حمایت است،حمایتی مطمئن در محدوده ی خود؛همچون داشتن حلقه،گردنبند،کمربندوتاج.حلقه ی تولد و مرگ.جریان یافتن و حادث شدن.در گذشته، این دو نمایه انتزاعی ( دایره و چهار گوشه)، با یکدیگر وحدت داشتند و بیانگر یک جهان اندیشه و احساس بوده اند. ✍منبع: 1) کارل گوستاو،  یونگ، 📗انسان و سمبول هایش، محمود سلطانیه، تهران، جامی، 1377، چاپ چهارم، https://eitaa.com/Ostadkhosravi