#حکم #اسلام و #زرتشتیان هنگام تماس با #مرده
اسلام و زرتشت برای کسی که جنازه ی انسان را لمس کرده، احکامی را در نظر گرفته اند. این احکام را مقایسه می کنیم:
👈از نظر اسلام، کسی که جنازه ی انسان را لمس کند باید با آب پاکیزه غسل کند. شاید این کار نوعی #مجازات باشد تا افراد در غیر ضرورت به مرده که آلوده به میکروب است، دست نزنند.
👈زرتشتیان
برابر آنچه در #فرگرد نهم وندیداد (بخشی از اوستا) آمده، اگر کسی با مرده ای تماس پیدا کند، دیو مرده در بدنش وارد می شود و لازم است به وسیله ی موبدی آشنا با دیوزدایی، از بدن او خارج شود. برای این کار به این صورت عمل می شود:
به فاصله هایی معین داخل زمین، رو به جهات چهارگانه (شمال، جنوب، شرق، غرب) شیارهایی می کند و سوراخ هایی تعبیه می کند و سنگ هایی می چیند و اورادی خاص در زمان های مختلف زمزمه می کند. مرد ناپاک را با شرایطی دقیق وارد زمین کرده خود بیرون از زمین، ادرار گاو را، که با شرایطی بسیار وقت گیر قبلا تهیه شده، در ظرف هایی از سرب یا آهن، با لوله هایی دارای اندازه و ضخامت مشخص و… به سر فرد آلوده می ریزد.
👈هربار که پیشاب گاو را بر او می پاشد، دیو مرده از اندامی به اندام دیگر وی می گریزد. از سر به سوراخ های بینی، به پشت گردن، گوش چپ، گوش راست و… می گریزد. تا سرانجام به شست پای چپ می رسد و هرگاه این مراسم بسیار طولانی و ملالت آور درست و دقیق انجام شود با ریختن شاش گاو به شست پای چپ، دیو مرده به شکل مگس بزرگ و بسیار زشتی از بدن فرد آلوده می گریزد.
این پایان کار نیست. چون این کار در کنار شش سوراخ انجام می شود، #موبد در کنار هر سوراخی ادعیه ای خاص می خواند و سرانجام قرنطینه صورت می گیرد. شخص آلوده چندین روز با لباس و خوراک ویژه و مراسمی خاص به تنهایی به سر می برد و پس از این مدت که معمولا سه روز است، دوباره با ادرار #گاو غسل داده شستشو می شود و با اجازه ی موبدی که دیو را از وی دور ساخته می تواند به زندگی عادی باز گردد.
📚منبع: وندیداد، ج ۱، ص ۱۱۳، مقدمه
شناسنامه کتاب: وندیداد، ترجمه و واژه نامه و یادداشتها: هاشم رضی، تهران، فکر روز، چاپ اول، ۱۳۷۶ ش.
نقد باستان گرایی و زرتشت
طبق نظر محققان استرالیایی و گزارش foxnews هر 1ساعتی که تلویزیون تماشا میکنید 22 دقیقه امید به زندگی را کم میکند، اگر روزانه 10 ساعت تلویزیون تماشا میکنید 5 سال از بقیه کمتر عمر میکنند!
💠جواب شش موضوع مبهم:
مرحوم قطب الدّین رواندی در کتاب خرایج خود آورده است:
روزی یک نفر از بلاد روم خدمت امام علیّ علیه السلام وارد شد و اظهار داشت: من یک نفر از رعیّت تو و از اهالی این شهر هستم.
حضرت فرمود: خیر، تو از رعیّت من و از اهالی این شهر نیستی؛ بلکه تو از سوی پادشاه روم آمده ای و او چند سؤال برای معاویه فرستاده است و چون معاویه جواب آن ها را نمی دانست به من ارجاع شده است.
آن شخص اظهار داشت: بلی، صحیح فرمودی، معاویه مرا به طور محرمانه نزد شما فرستاد تا جواب مسائلم را از شما دریافت دارم؛ و این موضوع را کسی غیر از ما نمی دانست.
پس از آن امیرالمؤمنین علیّ علیه السلام فرمود: آنچه می خواهی از این دو فرزندم سؤال کن که جواب کافی دریافت خواهی داشت.
آن شخص گفت: از آن کسی که موهای سرش تا روی گوشهایش آمده - یعنی؛ حسن مجتبی علیه السلام - سؤال می کنم.
و چون آن شخص رومی نزد امام حسن مجتبی علیه السلام آمد، پیش از آن که سخنی مطرح شود، حضرت به او فرمود: آمده ای تا سؤال کنی: فاصله بین حقّ و باطل چیست؟
و بین زمین و آسمان چه مقدار فاصله است؟
و بین مشرق تا مغرب چه مقدار مسافت است؟
و قوس و قزح - یعنی؛ رنگین کمان - چیست؟
و خنثی به چه کسی گفته می شود؟
و آن ده چیزی که یکی از دیگری محکم تر و سخت تر می باشند کدامند؟
مرد رومی با حالت تعجّب گفت: بلی، سؤال های من همین ها می باشد.
امام حسن مجتبی علیه السلام در این موقع به پاسخ سؤال ها پرداخت و فرمود: بین حقّ و باطل چهار انگشت است، آنچه با چشم خود دیدی حقّ و آنچه شنیدی باطل است.
فاصله بین زمین و آسمان به اندازه دعای مظلوم بر علیه ظالم است و نیز تا جائی که چشم ببیند.
همچنین فاصله بین مشرق تا مغرب به مقدار سرعت گردش و حرکت خورشید در یک روز خواهد بود.
و امّا قوس و قزح: قوس علامتی است از طرف خداوند رحمان برای در أمان ماندن موجودات زمین از غرق شدن و دیگر حوادث مشابه آن؛ و قزح نام شیطان است .
و امّا خنثی به شخصی گفته می شود که معلوم نباشد مرد است یا زن، که اگر هیچ نشانه ای نداشته باشد، یا هر دو نشانه را موجود باشد به او گفته می شود: ادرار کن، پس اگر ادرارش به سمت جلو یا بالا بود مرد است و در غیر این صورت در حکم زن خواهد بود.
و امّا جواب آن ده چیز - به این شرح است - :
خداوند متعال سنگ را آفرید و به دنبالش آهن را به وجود آورد که همانا آهن سنگ را قطعه قطعه می کند.
و سپس آتش را آفرید که آهن را گداخته و آب می نماید.
و سخت تر از آتش آب است که آتش را خاموش می کند.
و از آب شدیدتر، ابر می باشد که آن را حمل و منتقل می کند.
و از ابر نیرومندتر باد خواهد بود که ابر را به این سو، آن سو می برد.
و از باد قدرتمندتر آن نیروئی است که باد را کنترل می کند.
و از آن شدیدتر ملک الموت - عزرائیل - است که جان همه چیز را می گیرد؛ و می میراند.
و از آن مهمّ تر خود مرگ است که جان عزرائیل را نیز می رباید.
و از مرگ محکم تر، و نیرومندتر مشیّت و اراده الهی است که مرگ را برطرف می نماید - و در روز واپسین، مردگان را زنده می گرداند - .
📕 بحارالأنوار ج 43، ص 326، ح 5،
📕الخرایج و الجرایح: ج 2، ص 572، ح 2.
http://sapp.ir/ghoorani
ابوعلی مسکویه
تاریخنگار، شاعر، و فیلسوف ایرانی
ابوعلی احمد بن محمد بن یعقوب مَسکَوَیه رازی(۳۲۰یا۳۲۶–۴۲۱ هجری) دانشمند ایرانی[۱] از اهالی ری و زاده در شهر پرندک شهرستان زرندیه بود. (بخشِ آخرِ این نام، مانند آخرِ نامهای سیبویه و ابن بابویه تلفظ میشود، اما در عربی مسکَوَیه Maskawaih گفته میشود. وی در دربارِ آل بویه در بغداد، ری، شیراز و اصفهان خدمت کرد و در اصفهان درگذشت] نگارش کتابهای «الفوز الاکبر»، «تجارب الامم»، «انس الفرید»، «ترتیب السعادات»، «جاودان خرد» و «الجامع» را به او نسبت دادهاند. وی علاوه بر فلسفه، طب و کیمیا به شاعری نیز گرایش داشت، و تعدادی از شعرهایِ وی را ثعالبی نقل کردهاست.
فیلسوفان صاحب نامی چون ابوسلیمان سجستانی و ابوحیان توحیدی ـ که از معاصران مسکویه بوده ـ دانش فراوان، هوش سرشار و سیرت نیکوی او را ستودهاند. سجستانی در کتاب صوان الحکمة، پس از تجلیل از مقامات علمی و عملی مسکویه، به خوانندگان خود وده میدهد که رساله ای جداگانه در شرح ااحوال وی بنگارد.] ابوحیان نیز متواضعانه پرسشهای مکتوب خود را با مسکویه در میان میگذارد و پاسخهایی مفصل دریافت میدارد.[
زندگی
ابن مسکویه در حدود ۳۲۰] یا ۳۲۶ هجری در شهر باستانیمشکویه متولد شد. در همان کودکی علومِ مقدماتی را فراگرفت، و به سرعت در طبیعیات و الهیات و ریاضیات و طب عالمی سرشناس شد. از تحقیقات چنین برمیآید که ابن مسکویه تاریخ طبری را نزد ابو احمد علی بن کامل قاضی آموخته. وی در آغاز زردشتی و بعد اسلام آورد و مدتی در استخدام محمد بن المهلبی وزیر معزالدوله بود و سپس نزد ابن العمید، وزیرِ رکنالدوله دیلمی، به سمت کلیددارِ کتابخانهٔ وی بود. اما پس از کشتهشدنِ وی، به خدمتِ عضدالدوله رسید. او در دربارِ دیلمیان صاحبِ مقام و منزلت والایی بود، چنانکه خود را از صاحب بن عبادکمتر نمیدانست.[] ابن مسکویه در ۴۲۱ هجری درگذشت و وی را در تخت فولاد اصفهان به خاک سپردند.
دیدگاهها
ابن مسکویه در این موضوع پیرویِ ارسطو کرد. چنانکه میگفت جنبش و حرکت که همان تغییر میباشد، در تمامیِ چیزها وجود دارد. اما این حرکت، ذاتیِ چیزها نیست، چون این که اندامِ انسان نیز به خودیِ خود حرکتی ندارد.
پس باید حرکت از ذاتی والاتر به اجسام داده شود. ذاتی که یکی باشد و خود متحرک نباشد. چراکه اگر متحرک باشد، لازم میآید که خود نیز حرکتش را از جایی دیگر بگیرد، و اگر دو تا باشد، لازم است که این دو ذات از جهاتی مشابه باشند، و هم به این دلیل که میتوانیم آنها را از هم بازشناسیم، وجه اختلافاتی نیز میبایست داشته باشند؛ و این چیزی ست که باعث میشود این ذات، ذاتی مرکب باشد، و ذاتِ مرکب نیز دارای تغییر و حرکت است، و این با فرضِ ما از جنبانندهٔ نخستین همخوان نیست.[]
وی همچنین انسانهای والا را در سه دسته جای میدهد: «نبی مبعوث، امام معصوم، ولی مستخلص».[]
اخلاق
ابن مسکویه در اخلاق، هم دنبالهروِ افلاطون است، و هم ارسطو. وی با برقراریِ تعادل میانِ قوایِ روح و فضائلِ اخلاقی، اعتقاداتش را در تهذیب الاخلاق چنین بیان میکند که: روان، دارای سه قوه است: قوهٔ عاقله، قوهٔ سبعیه، قوهٔ بهیمه که به ترتیب فضایلِ: حکمت، شجاعت وعفت را دارا میباشند. فضیلتِ چهارم که عدالت نام دارد از ایجاد تعادل میانِ سه فضیلتِ پیشین بوجود میآید.[
همچنین او مانندِ ارسطو معتقد است که خیر چیزی است که همهٔ چیزها به سویِ آن در حالِ حرکتاند.
https://eitaa.com/Ostadkhosravi
ابوالوَلید محمد بن احمد بن رشد معروف به ابن رشد از بزرگترین فلاسفه و حکمای اسلامی قرن ششم هجری است که در فلسفه و حکمت، یگانه روزگار خود بود و در فقه، حدیث، ادبیات، منطق و دیگر علوم متداول نیز تبحّر داشت.
به گزارش سرویس دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محمد بن احمد بن رشد اندلسی (زادهٔ ۱۱۲۶ در کوردوبا ، اسپانیا - درگذشتهٔ ۱۰ دسامبر ۱۱۹۸ در مراکش، مراکش) فیلسوف نامدار عربی اندلسی بود. در اکثر زبانهای غربی او را با نام «اورئوس» میشناسند که به نوعی همان تلفظ «ابن رشد» است.
ابن رشد که بود؟
او در خانوادهای که سالها مهد علم و فقاهت بود، پرورش یافت. پدر و جد پدری وی، هر دو منصب قاضی القضاة اندلس را به عهده داشتند. ابن رشد در جوانی به اکثر علوم زمان خود دست یافت و در ریاضیات، طبیعیات، نجوم، منطق، فلسفه و طب مهارت یافت. گرچه او از مسلمانان سنی و از مذهب مالکی بود، در زمان زندگی مورد زجر و طعن و نفرین علمای اسلامی بود و از طرف کلیسا نیز آثار او را محکوم دانستند. وی در اندلس میزیست، نزد ملوک آن سامان مقرب گردید و قاضی یکی از مناطق آن شد.
آثار علمی ابن رشد
بیشتر از 100 کتاب به او نسبت داده شده است که التحصیل، بِدایَةُ المجتهد، فلسفه ابن رشد و الکلیات و... از آن جملهاند.
تحصیلاتش در رشتههای حقوق و پزشکی بود و مدتها نیز در شهرهای «سویل» و «قرطبه» به کار قضاوت اشتغال داشت. او به بقای ماده و وجود یک حقیقت ابدی با خدا معتقد بود و متذکر شد که گاهی فلسفه با دین ناسازی تام دارد و از این جهت دیدگاههای دوگانهای اظهار داشته است.
فلسفه ابن رشد دارای شهرت
فلسفهٔ او را در غرب «اوروئسیسم» مینامند که میتواند به «ابن رشدگرایی» ترجمه شود. آنچنان که مشهود است، ابن رشد بنا به توصیه "ابن طفیل" در زمان ابو یعقوب که مردی با فرهنگ و مطلع از فلسفه بود، به شرح آثار ارسطو پرداخت. معروفترین کتاب وی، تفسیر او بر کتاب ما بعدالطبیعه ارسطو است. او تلاش داشت فلسفهٔ ارسطویی را با اسلام تطبیق دهد. او بر خلاف اسلام و همانند بوداییگری به ابدی بودن روح معتقد نبود.
«فصلالمقال» کتاب مشهور اوست که با نگاهی متفاوت به قرآن نگاه میکند و از سوی بعضی به عنوان کتابی کفرآمیز اعلام شده است.
سرانجام این دانشمند مسلمان در 9 صفر سال 595 هجری قمری1198 میلادی، در سن 72 سالگی در مراکش وفات یافت و بعد از سه ماه جسد او را به قرطبه بردند و در آنجا به خاک سپردند.
https://eitaa.com/Ostadkhosravi
در نهفتهترين باغها، دستم ميوه چيد
و اينک، شاخه نزديک !
از سر انگشتم پروا مكن
بیتابی انگشتانم شور ربايش نيست
عطش آشنايی است!
درخشش ميوه ! درخشان تر...
وسوسه چيدن در فراموشی دستم پوسيد
دورترين آب
ريزش خود را به راهم فشاند
پنهان ترين سنگ
سايهاش را به پايم ريخت
و من، شاخه نزديک !
از آب گذشتم، از سايه بدر رفتم
رفتم، غرورم را بر ستيغ عقاب- آشيان شكستم
و اينک، در خميدگی فروتنی، به پای تو ماندهام
خم شو، شاخه نزديک!...
#سهراب_سپهری
⭕ فرانسيس فوکویاما: حرفهاي ماركس درست از آب درآمد| سوسیالیسم به معناي برنامه بازتوزيع ثروت در جامعه، باید برگردد
🔸نویسنده کتاب «پایان تاریخ و آخرین انسان» در گفتگوی تازهای که با مجله نیواستیتمن در لندن انجام داده، حرفهای تازهای زده است.
🔹نویسنده مجله نیواستیتمن از او پرسیده نظرت درباره بازگشت چپ سوسیالیستی در امریکا و انگلیس چیست؟
🔸فوکویاما پاسخ داده «بستگی دارد منظورت از سوسیالیسم چه باشد؟ اگر منظور [اجتماعیشدن] مالکیت ابزار تولید باشد، فکر نمیکنم سوسیالیسم موفق باشد.
🔹اما اگر منظورت برنامههای بازتوزیعی است که تلاش میکنند عدم تعادل وسیع میان درآمدها و ثروتها را جبران کنند، بله! فکر میکنم نه تنها میتوانند [به سیاست] برگردند بلکه باید هم برگردند.
🔸فوکویاما اعتراف کرده «این دوره طولانی که با ریگان و تاچر شروع شد و طی آن مجموعهای از ایدهها درباره مزایای بازار بدون قاعدهمندی [بدون دولت] اجرا شد، از جهات گوناگون اثرات مخربی داشته است».
🔹فوکویاما که خبرنگار را متعجب دیده، تعارف را کنار گذاشته و گفته به نظر میرسد در این موقعیت حرفهای مارکس درست از آب درآمده.
🔸فوکویاما اما این را هم گفته که رقیب لیبرال دموکراسی، سوسیالیسم نیست، بلکه سزمایهداری دولتی در مدل چینی آن است.
🔹فوکویاما در سال ۱۹۹۲ بعد از فروپاشی شوروی کتاب «پایان تاریخ و آخرین انسان» را نوشت و در آن ادعا کرد «ما شاهد پایان تکامل ایدئولوژیک نوع بشر و جهانیشدن #لیبرال_دموکراسی غربی به عنوان فرم حکومت بشری هستیم»
https://eitaa.com/Ostadkhosravi
🔅سپس علامت پسر انسان در آسمان پدید گردد و آن وقت #جمیع_امتهای_زمین #سینه_زنی کنند و #پسر_انسان را بینند که بر ابرهای آسمان با قوت و جلال عظیم میآید
📚 به زبان آرامی: وهيدين نتحزا نيشه دبره دانشا بشميا وهيدين نرقدن كلهين شربتا دارعا ونحزون لبره دانشا داتاعل عنني شميا عم حيلا وشوبحا سجيا
🌐 twitter.com/A_Raefipour/status/1052962013222236161?s=19
#اربعین
#الحسین_
https://eitaa.com/Ostadkhosravi
پرداخت روزی یک میلیارد تومان از سوی یک موسسه کنکور به صداوسیما برای تبلیغات
🔹امسال بیشتر از 200 میلیون جلد کتاب درسی به چاپ رسیده و بیشتر از 22 میلیون جلد کتاب کمک درسی چاپ شده است.
🔹یعنی آموزش و پرورش کشور ما یکی از منابع مهم از بین بردن طبیعت است. به خاطر این که هرسال کتاب های درسی عوض شود تا کسانی که کتاب کمک درسی می خواهند دیگر نتوانند از کتاب های سال گذشته استفاده کنند و کتاب ها هرسال تجدید چاپ شود.
🔹تنها یک ناشر کتاب کمک درسی در کشور بیشتر از 330 عنوان کتاب چاپ کرده و مبلغ 350 میلیارد در یک سال برای تبلیغات به صدا وسیما پرداخت کرده است !»
🔹این بخشی از صحبتهای یک کارشناس است که دیروز ترند شد. کاربری نوشته: «این چیزا نشون میده که توی کنکور مافیایی وجود داره که نمیذاره هیچوقت از بین بره وزیر هم چند روز قبل همین را گفت!»/ خراسان
سقط جنین
برخی تصور می کنند سقط جنین زمانی حرام است که حداقل سه ماه از عمر جنین گذشته باشد.
در حالی که از نظر همه مراجع تقلید، سقط جنین از ابتدای حاملگی حرام است.
هزارو یک، مسئله آیت الله العظمی نوری ج2 ص274 س876
🌱
📝 این توییت، ارمیای_نبی+سند :
🔸 #ارمیای نبی (قرن5 ق.م)درباره فردی که منتسب به خداست و در کنار رود فرات ذبح میشود پیشگویی کرده که تا کنون جز #امام_حسین با شخص دیگری مطابقت ندارد
📕 46-10: پس شمشیر هلاک کرده،سیر میشود و از خون ایشان مست میگردد. زیرا یهوه صبایوت در زمین شمال نزد نهر فرات ذبحی دارد
#الحسین_یجمعنا
#اربعین
🌐 bit.ly/2yZnzQZ