eitaa logo
P A R A C L E T
103 دنبال‌کننده
3.9هزار عکس
3.3هزار ویدیو
58 فایل
🕊P A R A C L E T E🕊 🕊پاراکلیت نام آخرین فرستاده در انجیل 🕋مهدویت، سیرهء معصومین📚 آخرالزمان🌏 🕌ادیان و مذاهب سیاسی 📃 فرهنگی 🎨 اجتماعی👥 اقتصادی💰 افرایش سطح اطلاعات دینے🕋 و علمے🔬
مشاهده در ایتا
دانلود
قوانین جنگ در 📝مقررات و قواعد الزامی و اخلاقی جنگ، به ویژه تأکید بر رعایت حقوق انسانی در آن، در و حدیث و به تبع آن در منابع فقهی مطرح شده که از مهم ‌ترین آنهاست: 1⃣_آغازگر حمله نبودن در صحنه نبرد، 2⃣_پرهیز از بی احترامی به اجساد دشمنان و منع مثله کردن آنها 3⃣_پرهیز از کشتن سالخوردگان و زنان و کودکان و دیوانگان 4⃣_حفظ حرمت اسیران 5⃣_خودداری از مسموم کردن آب و طبیعت مورد استفاده دشمن و محروم نساختن وی از آب 6⃣_اجتناب از قطع درختان 7⃣_نکشتن حیوانات 8⃣_آلوده نکردن آب یا غذای دشمن 9⃣_پرهیز از خیانت کردن به دشمن 📝رعایت این نکات در سیره عملی ﷺ و حضرت (ع) بارها گزارش شده است. _______________________ 📚منابع: 📚. علی بن ابی طالب (ع)، امام اول، نهج البلاغه، ج۳، ص۴۵۳، شرح محمد عبده، چاپ عبدالعزیز سیدالاهل، بیروت ۱۳۸۲/ ۱۹۶۳. 📚. ابن فراء، الاحکام السلطانیه، ج۱، ص۴۳، چاپ محمد حامد فقی، بیروت ۱۴۰۳/۱۹۸۳. 📚. حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج۱۵، ص۵۸. 📚. محمدحسن بن باقر نجفی، جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام، ج۲۱، ص۷۹۸۲، چاپ عباس قوچانی، بیروت ۱۹۸۱. 📚. وهبه مصطفی زحیلی، آثار الحرب فی الفقه الاسلامی، ج۱، ص۱۶ـ۱۷، دمشق ۱۴۱۹/۱۹۹۸. 📖 @paraclete
📋. قبلتین [دو قبله] 4⃣ قسمت چهارم و آخر 4⃣ واکنش ها به تغییر قبله 💬 📋تغییر قبله از به واکنش‌ها و پیامدهایی داشت که برخی از آنها از قرار زیر است: شماری از مسلمانان از بر باد رفتن پاداش عبادت‌های گذشته خود و مردگانشان ابراز نگرانی کردند.1⃣ ﷺ با تلاوت آیه ۱۴۳ سوره بقره به آنان پاسخ داد: {وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُضِيعَ إِيمَانَكُمْ ۚ إِنَّ اللَّـهَ بِالنَّاسِ لَرَ‌ءُوفٌ رَّ‌حِيمٌ} 🇮🇷خدا ایمان شما را تباه نمى‌كند، چراکه او بر مردمان مهربان و بخشاینده است. 📖. سوره بقره آیه ۱۴۳ .2⃣ زبان سرزنش مشرکان متعصب و دشمن ، که را به سبب قبله‌ کردن بیت المقدس، نکوهش می کردند، کوتاه شد. بسیاری از دیگر مردم حجاز که علاقه‌ای ویژه به داشتند، با تغییر قبله به ، به نزدیک شدند و یکی از موانع ‌آوردن آنها از میان رفت. 📖 به این مطلب اشاره کرده است: وَمِنْ حَيْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ ۚ وَحَيْثُ مَا كُنتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَيْكُمْ حُجَّةٌ 🇮🇷از هر جا بیرون شدی، روی خود را به سوی مسجدالحرام کن تا مردم بهانه‌ای بر ضد شما نداشته باشند.3⃣ . حجاز از این رویداد سخت ناخرسند شدند و به تبلیغ بر ضد مسلمانان پرداختند.4⃣ ، 5⃣ 🚩منافقان گفتند : 📝مَا لَهُم کَانُوا عَلیَ قِبله زَماناً ثُم تَرَکوهَا؟ 🇮🇷چه شده که تا بحال بر این قبله بوده اند و حال آنرا ترک کرده اند؟! گفتند : 📝. لَو ثَبَت عَلی قِبلَتَنا لاتَبَعناهُ.! 🇮🇷 اگر بر قبله ی ما ( ) مانده بود از او پیروی میکردیم! 🗿مشرکان گفتند : 📝رَجَعَ الی قِبلَتَنا وَ یوشک اَن یَرجَع الی! 🇮🇷حال که به قبله ی ما ( ) برگشته نزدیک است که به دین ما هم برگردد!6⃣ _______________________________ 📚منابع: 1⃣. مقاتل، تفسیر مقاتل، ۱۴۲۳ق، ج۱، ص۱۴۶. 2⃣. بیهقی،‌ دلائل النبوه، ۱۴۰۵ق، ج۲، ص۵۷۵؛ طبرسی، مجمع البیان، ج۱، ص۴۱۷. 3⃣. سوره بقره، آیه ۱۵۰. 4⃣. سوره بقره، آیه ۱۴۲. 5⃣نک: ابن هشام، السیرة النبویه، بیروت، ج۱، ص۵۵۰؛ الصالحی، سبل الهدی، ۱۴۱۴ق، ج۳، ص۵۴۱. 6⃣. جلال الدین سیوطی، الدر المنثور : ج۱، ص ۳۴۵ 📖 @PARACLETE
P A R A C L E T
📋. قبلتین [دو قبله] 3⃣ قسمت سوم 📖 @PARACLETE
📋. قبلتین [دو قبله] 3⃣ قسمت سوم 3⃣ علت های تغییر قبله 🔄 📋مفسران علل تغییر قبله را چنین برشمرده‌اند که به بررسی و تحلیل آن ها میپردازیم: 1⃣_ در سال‌های حضور ﷺ در ، خانه محل نگهداری بت‌های مشرکان بود. از این رو، ﷺ به طور موقت با فرمان خداوند به سمت و قدس روی گرداند و به این ترتیب، صفوف از مشرکان که به اهتمام می‌ورزیدند، جدا گشت. 📚زمخشری، الکشاف، ۱۴۱۵ق، ج۱، ص۲۰۰. 📝بررسی: با وجود اینکه کعبه تبدیل به بت خانه شده بود اما مقام و جایگاه والای خود نزد پیامبر و مسلمانان را داشت. چنانکه طبق نقل های متواتر روایات ولادت گاه امام (ع) کعبه بوده است. از سوی دیگر از زمان نزول آیه ی تغییر قبله (در ۱۵ رجب سال دوم هجری) تا فتح مکه (در ۲۰ رمضان سال هشتم هجری) کعبه همچنان بت خانه بود و پیامبر ﷺ به سمت کعبه با وجود بت خانه بودن نماز میخواندند. لذا نماز نخواندن پیامبر به سمت کعبه فقط به دلیل بت کده بودن آن صحیح به نظر نمیرسد. ______________________ 2⃣با تشکیل حکومت ﷺ در ، جامعه تا حدی استوار گشت و صفوف آنان از دیگران کاملاً مشخص شد. از این رو، دیگر قبله ‌بودن بیت المقدس ضرورت نداشت و ﷺ خواستار تغییر آن شد؛ ضمن آنکه کعبه، کهن‌ترین خانه توحید و اصیل‌ترین کانون بود. همچنین با صدور حکم تغییر قبله، مسمانان از که به سوی بیت المقدس و متوجه بودند، مشخص می‌شدند. 📚شیخ طوسی، التبیان، بیروت، ج۲، ص۵؛ ابوالفتوح رازی، روض الجنان، ۱۳۷۵ش، ج۲، ص۲۰۳؛ طبرسی، مجمع البیان، ج۱، ص۴۱۲-۴۱۴. ________________________ 3⃣_ پس از هجرت ﷺ به ، از قبله ‌بودن بیت المقدس و ، سوءاستفاده کرده و آن را نشانه نقص و حقانیت خود معرفی می‌کردند. [سوره بقره، ۱۴۶، سوره انعام، ۲۰] بنابر برخی روایات، در مدعی بودند که قبله‌ای نداشته‌اند و آنان را به سوی بیت المقدس و راهنمایی کرده‌اند. 📚طبرسی، مجمع البیان، ج۱، ص۴۲۰؛ زمخشری، الکشاف، ۱۴۱۵ق، ج۱، ص۲۰۳. 📚طبری، جامع البیان، ۱۴۱۵ق، ج۱، ص۴۰۰. 📝 بررسی: اولا در قسمت های قبل گفتیم که پیامبر اسلام ﷺ در قبل از هجرت نماز خود را به سمت بیت المقدس میخواندند و طبق همان حکم انبیای قبل قبله ی خود را قرار دادند. لذا این سخن که قبله را به مسلمانان نشان دادند صحیح نیست بلکه خداوند خود به پیامبر ﷺ و مسلمانان قبله را نشان داد. _______________________ 4⃣_ از حکمت‌های تغییر قبله، آزمایش بوده است؛ زیرا آنان که پیرو راستین فرمان خداوند بودند، بدون تعصب و اکراه این تغییر را پذیرفتند؛ ولی آنان که ایمان خالص نداشتند و به مقام تسلیم نرسیده بودند، هم‌آوا با ، بهانه‌جویی و چون و چرا را آغاز کردند و اطاعت از این دستور را بسیار دشوار یافتند. 📚زمخشری، الکشاف، ۱۴۱۵ق، ج۱، ص۲۰۰. 📚طبری، جامع البیان، ۱۴۱۵ق، ج۲، ص۸. 📖 @PARACLETE
📋. قبلتین [دو قبله] 3⃣ قسمت سوم 📖 @PARACLETE
P A R A C L E T
📋قبلتین [دو قبله] 2⃣قسمت دوم 📖 @PARACLETE
‍ 📋. قبلتین [دو قبله] 2⃣قسمت دوم 2⃣_ نزول آیه تغییر قبله🕋 📜طبق نقل تواریخ در سال دوم هجری در نیمه ی ماه رجب المرجب آیه تغییر قبله بر پیامبر اکرم ﷺ نازل شد. 🍃🕋🍃🕍🍃🕋🍃🕍🍃🕋🍃🕍 1⃣_ هرچند بر سر این آیه مقداری اختلاف است اما عموما آیه شریفه 144 سوره بقره را همان آیه ی تغییر قبله میدانند: 🕌{قَدْ نَرَىٰ تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِي السَّمَاءِ ۖ فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضَاهَا ۚ فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ ۚ وَحَيْثُ مَا كُنتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ ۗ وَإِنَّ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ لَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْ ۗ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ} 🇮🇷نگاههاى انتظارآمیز تو را به سوى آسمان (براى تعیین قبله نهایى) مى بینیم! اکنون تو را به سوى قبله اى که از آن خشنود باشى، باز مى گردانیم. پس روى خود را به سوى مسجدالحرام ( ) کن. و هر جا باشید، روى خود را به سوى آن بگردانید. و کسانى که کتاب آسمانى به آنها داده شده، بخوبى مى دانند این فرمان حقّى است از ناحیه پروردگارشان. و خداوند از آنچه انجام مى دهند، غافل نیست. 📖. سوره بقره آیه 144 ☝️🏻این آیه حکم تغییر قبله را بیان کرده و به آیه قبله مشهور است. 📚علامه مجلسی، بحار الانوار، ۱۴۰۳ق، ج۸۱، ص۳۳ 📚طباطبایی، المیزان، ۱۴۱۷ق، ج۱، ص۳۲۵. ______________________ 2⃣_ برخی آیه ی ۱۴۲ را نیز آیه قبله میدانند. 🕌۞ {سَيَقُولُ السُّفَهَاءُ مِنَ النَّاسِ مَا وَلَّاهُمْ عَن قِبْلَتِهِمُ الَّتِي كَانُوا عَلَيْهَا ۚ قُل لِّلَّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ ۚ يَهْدِي مَن يَشَاءُ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ} به زودى مردم سبک مغز مى گویند: "چه چیز آنها ( ) را، از قبله اى ( ) که بر آن بودند، بازگردانید؟!" بگو: "مشرق و مغرب، از آنِ خداست، خدا هرکس را بخواهد، به راه راست هدایت مى کند." 📖. سوره بقره، آیه 142 📚شیخ طوسی، التبیان، بیروت، ج۲، ص۳-۴؛ 📚طبرسی، مجمع البیان، ج۱، ص۴۱۴. ______________________ 3⃣_ برخی آیه ی ۱۴۳ را آیه ی تغییر قبله میدانند: 🕌{وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِّتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ وَيَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيدًا ۗ وَمَا جَعَلْنَا الْقِبْلَةَ الَّتِي كُنتَ عَلَيْهَا إِلَّا لِنَعْلَمَ مَن يَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّن يَنقَلِبُ عَلَىٰ عَقِبَيْهِ ۚ وَإِن كَانَتْ لَكَبِيرَةً إِلَّا عَلَى الَّذِينَ هَدَى اللَّهُ ۗ وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُضِيعَ إِيمَانَكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَءُوفٌ رَّحِيمٌ} 🇮🇷همان گونه (که قبله شما، یک قبله میانه است) شما را نیز، امتى میانه (و معتدل) قرار دادیم تا بر مردم گواه باشید. و هم بر شما گواه باشد. و ما، آن قبله اى ( ) را که قبلاً بر آن بودى، تنها براى این قبله قرار داده بودیم که افرادى که از پیروى مى کنند، از آنها که به جاهلیّت باز مى گردند، مشخّص شوند. و مسلّماً این حکم، جز بر کسانى که خداوند آنها را هدایت کرده، دشوار بود. و خدا هرگز ایمان (و نمازهاى گذشته) شما را ضایع نمى گرداند. زیرا خداوند، نسبت به مردم، رئوف و مهربان است. 📖. سوره بقره، آیه 143 📚فخر رازی، التفسیر الکبیر، ۱۴۱۳ق، ج۴، ص۱۰۷. ______________________ 3⃣_ برخی آیه ۱۵۰ سوره بقره را نیز به عنوان آیه تغییر قبله یاد کرده‌اند: 🕌{وَمِنْ حَيْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ ۚ وَحَيْثُ مَا كُنتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَيْكُمْ حُجَّةٌ إِلَّا الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِي وَلِأُتِمَّ نِعْمَتِي عَلَيْكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ} 🇮🇷و از هر سو خارج شدى، روى خود را به جانب مسجدالحرام ( ) کن. و هر جا بودید، روى خود را به سوى آن کنید. تا مردم، دلیلى بر ضدّ شما نداشته باشند. مگر آنها که ستمکار (و لجوج) هستند. از آنها نترسید. و از من بترسید! و (بدانید این تغییر قبله، بخاطر آن بود که) نعمت خود را بر شما تمام کنم، شاید هدایت شوید. 📖. سوره بقره آیه ی150 _______________________________ 4⃣بعضی از مفسران آیات ۱۴۲ تا ۱۴۴ بقره را آیات تغییر قبله دانسته‌اند. 📚طنطاوی، الوسیط، ۱۴۱۲ق، ج۱، ص۲۹۴ 📖 @PARACLETE
📋قبلتین [دو قبله] 2⃣قسمت دوم 📖 @PARACLETE
P A R A C L E T
📋قبلتین [دو قبله] 📖 @PARACLETE
P A R A C L E T E: 📋. قبلتین [دو قبله] 1⃣قسمت اول 📝مقدمه: تغییر واقعه‌‌ای است که در پی آن از به سمت تغییر یافت. این واقعه در نیمه ماه رجب سال دوم هجری و پس از نزول آیه ۱۴۴ سوره بقره رخ داد. بنابر نقل بیشتر تاریخ نویسان، تغییر در مسجد ذو قبلتین در در بین ظهر انجام گرفته است. چگونگی تغییرِ بیش از ۱۶۰ درجه‌ای در بین جماعت، از مسائل در خور توجه این واقعه است. 1⃣_ نماز به سمت اورشلیم بنابر نقل منابع اسلامی، پیامبر ﷺ در و سال‌های نخست پس از هجرت در ، به سوی بیت المقدس و می‌گزارد. در کتب مقدس و سنت یهودی قبله برای نماز شهر "اورشلیم" است سنت یهودی اورشلیم را مرکز عالم می‌داند، از مؤمنان می‌خواهد تا به هنگام نماز، روی خود را به سوی شهر مقدس و معبد بگردانند.  در سفر پیدایش از می‌خوانیم که باغ عدن در مشرق قرار گرفته است و حضرت سلیمان در هنگام بنای معبد در نیز موقعیت مشرق را مراعات کرد. خواندن حضرت دانیال نبی به سوی ודניאל כדי ידע די־רשים כתבא על לביתה וכוין פתיחן לה בעליתה נגד ירושלם וזמנין תלתה ביומא הוא ׀ ברך על־ברכוהי ומצלא ומודא קדם אלהה כל־קבל די־הוא עבד מן־קדמת דנה 🇮🇷اما چون دانست که نوشته امضا شده است به خانه خود درآمد و پنجره های بالاخانه خود را به سمت باز نمود و چنانکه قبل از آن عادت داشت ، نزد خدای خویش ، دعا میکرد و تسبیح میخواند. 📚 کتاب دانیال باب ۶ آیه ۱۱ با توجه به آیات بسیاری از کتاب و میتوانیم به این موضوع پی ببریم که شهر و معبد و شهر قدس قبله گاه انبیاء و مومنان بوده است. چنانکه حتی هم به آن احترام میگذاشتند و میگذارند. 👤پیامبر ﷺ هم از این قاعده پیروی کردند و بیشتر عمر شریف خود را به سمت قدس و بیت المقدس خواندند تا آیه ی تغییر قبله نازل شد. 📖 @PARACLETE
📋قبلتین [دو قبله] 📖 @PARACLETE
🍃❤️علیٌ حُبهُ جُنه 🍃🌸امامُ الناس وَ الجِنه 🍃🌼وصی المصطفی ﷺ حقاً 🍃🌺قسیم النّار و الجَنّه 📖 @Paraclete
⁉️آیا در به صرف تغییر دین، شخص کشته می شود؟ آنچه از آیات و اقوال علما استفاده می گردد این است که مرتد، به صرف تغییر دین کشته نمی شود. 📝مرتدّ با توجه به انگيزه اش به دو قسم تقسيم می‌شود: 1⃣مرتدّ اعتقادی ، كه هدف وی عناد نيست، بلكه ارتدادش محصول شک ، شبهه، جهل و يا تحقيق ناقص و به اصطلاح علم ظاهری و ناصواب است. چنین مرتدی کشته نمی شود و با استناد به آیه ی {لا اِکراهَ فِی الدّینِ} و یا آیه {وَقُلِ الْحَقُّ مِن رَّبِّكُمْ فَمَن شَاءَ فَلْيُؤْمِن وَمَن شَاءَ فَلْيَكْفُ}. 🇮🇷ﻭ ﺑﮕﻮ : [ ﺳﺨﻦ ]ﺣﻖ ﺍﺯ ﺳﻮی ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺷﻤﺎﺳﺖ ; ﭘﺲ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻴﺎﻭﺭﺩ ، ﻭ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﻛﺎﻓﺮ ﺷﻮﺩ. 📚. سوره کهف،٩٢ قابل مجازات نمی باشد. 📝علامه حلی در تایید این مطلب میفرمایند: کلّ من اعتقد حلّ شیء اجمع علی تحریمه 👈من غیر شبهة👉 فهو مرتدّ امّا الجاهل فلا یحکم بارتداده. 🇮🇷ترجمه: هر کسی اعتقاد به حلال بودن چیزی که اجماع بر حرام بودنش است بدون اینکه شبهه ای داشته باشد مرتد است اما اگر جاهل باشد حکم ارتداد ندارد. 📚تحریر الاحکام جلد 2 صفحه 236. خواننده گرامی برای مطالعه بیشتر در این مورد می تواند به منابع زیر نیز مراجعه نماید: 📚 یحیی بن سعید در الينابيع الفقهيه، ج ۲۳، ص ۳۹۱. 📚فاضل هندی دركشف اللثام، ج ۲، ص ۴۳۵. 📚 محقق اردبیلی در مجمع الفائدة و البرهان، ج ۱۳، ص ۳۱۸ 2⃣مرتدّ معاند، كه غرضش از ارتداد، عناد و لجاجت با و حکومت اسلامی يا مصطفی ﷺ است. حکم چنین شخصی قتل می باشد. بنابراین، حکم ارتداد بیشتر جنبه دارد و محسوب می شود تا اینکه فردی باشد. زیرا ارتداد نوعی قیام بر ضد حکومت اسلامی می باشد و اگر به افراد اجازه داده شود، هر بار که مایل بودند خود را معرفى کنند، و هر بار که مایل نبودند از برگردند، جبهه داخلى متزلزل شده و راه نفوذ دشمنان و ایادی آنها باز خواهد گشت. بنابراین فلسفه اساسی این حکم جلوگیری از نفوذ بیگانگان و حفظ جبهه داخلی و حکومت اسلامی می باشد که بر مرتد اعتقادی چنین نتیجه ای بار نمی شود بنابراین مجازاتی هم ندارد. ❌شخص مرتد، باید ارتداد خود را علنی کند تا جرم او جنبه پیدا کند. 📚 الکافی فی الفقه ص۳۱۱؛ مجله فقه ، ج ۵ و ۶ ، ص۲۸۳ 📖 https://eitaa.com/PARACLETE
🕊P A R A C L E T E🕊 ـاللّهُ ݩُــورُ ـالسَّـــماۏاٺِ وَ اݪأَرْض ... 🇮🇷. خداوند ݩُــور ـآسمــاݩ ها وَ زمیــݩ اسٺ ...  🇬🇧Allah is the light of the heavens and the earth 📚نور ۳٥ بیان تحقیقات و دیدگاه افرایش سطح اطلاعات دینے و علمے🔬 📯ارتباط با ادمین : @Ahmad_gm 📖 https://eitaa.com/PARACLETE