هدایت شده از کانال سخنرانی سیاسی
طلاب انقلابی
https://eitaa.com/TolabEnghelabi
سخنی با طلاب و روحانیون محترم:
پیرو فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «هیچ کس درعالم روحانیت، اگرانصاف و خرد را میزان قرار بدهد، نمی تواند خودش را ازنظام اسلامی جدا بگیرد... . این که یک آقایی در یک گوشه ای عبایش را بکشد به کول خودش، بگوید من به کارهای کشور کار ندارم، من به نظام کار ندارم، افتخار نیست؛ این ننگ است. روحانی باید از وجود چنین نظامی که پرچمش اسلام است، قانونش فقه اسلامی است با همه وجود استقبال کند» بر خود لازم دانستیم که با ایجاد یک کانال با محتوای منبر، مقاله، صوت و فیلم با موضوع #انقلابیگری و با نام « طلاب انقلابی» در فضای مجازی ایرانی در یک پیام رسان ایرانی در جهت روشنگری و ارایه به موقع اطلاعات روز به طلاب و روحانیون محترم، خدمتی کوچک به این نظام و انقلاب و شهدا نموده باشیم امیدواریم که مرضی خداوند، امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، بنیانگذار این نظام و انقلاب خمینی کبیر و رهبری معظم واقع شود.
لطفاً لینک کانال را فقط و فقط برای #روحانیون و #طلاب ارسال نمایید.
#طلاب_انقلابی
@TollabEnghelabi
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
⭕️ «نهم ربیع الاول» به عنوان سالروز فوت خلیفه دوم اتقان ندارد/ شیخ مفید: شیعه و اهل سنت بر ماه ذی الحجه به عنوان تاریخ فوت خلیفه دوم اجماع داشته اند
yon.ir/o8Akq
🔸نهم ربیع الاول که تقریبا از منابع قرن شش به بعد به عنوان سالروز مرگ خلیفه دوم معرفی می شود از اتقان لازم برخوردار نیست. اکثر منابع و دانشمندان شیعه و سنی سالروز مرگ خلیفه دوم را 29 یا 30 ذی الحجه سال 23 هجری بیان کرده اند.
🔹تمام منابع اهل سنت از جمله مهم ترین آنها طبری، یعقوبی، مسعودی بر اواخر ماه ذی الحجه به عنوان سالروز مرگ خلیفه دوم اجماع دارند. در منابع شیعی هم اکثر منابع و دانشمندان شیعه از جمله شیخ مفید، ابن ادریس حلی، سید بن طاووس،شیخ ابراهیم کفعمى،علّامه حلّى، شیخ بهائى،شیخ عباس قمى و ... اواخر ذی الحجه را سالروز مرگ خلیفه دوم می دانند تا جایی که شیخ مفید در این زمینه ادعای اجماع کرده است و این ادعا را علامه مجلسی که از مدافعان تاریخ 9 ربیع است ذیل روایت رفع القلم نقل کرده است.
🔸بر اساس منابع تاریخی بیعت با عثمان اواخر ذی الحجه یا اول محرم اتفاق افتاده است که خود قرینه مهمی بر مرگ خلیفه دوم در اواخر ماه ذی الحجه است.
🔹مهم ترین دلیل موافقان تاریخ نهم ربیع حدیث رفع القلم است که دانشمندان علوم حدیث آنرا دارای اشکالات منبعی، سندی و بعضا متنی می دانند که در اینصورت قدرتی برای پیروزی بر اخبار متعدد مغایر خودش را نخواهد داشت.
🔸علامه مجلسی ضمن اینکه نقل شیخ مفید مبنی بر ادعای اجماع میان شیعه و اهل سنت در تاریخ ذی الحجه را مطرح می کند اما خود آن را نمی پذیرد و بیان می کند که در میان علمای زمان او نهم ربیع الاول نظر مشهور است ؛ این خود مطلب قابل تاملی است که چه طور متقدمان و صاحبان جوامع روایی اولیه این حدیث را ندیده و آن را در کتب روایی خود نیاورده اند و همچنین بر تاریخ ذی الحجه برای مرگ خلیفه دوم اجماع داشته اند اما نظر علمای متاخر چیز دیگری شده است. قدیمی ترین خبر در دفاع از نه ربیع به عنوان سالروز مرگ خلیفه دوم از قرن ششم موجود است، نه قبل تر.
🔹عده ای احتمالاتی را برای برگزاری جشن در نه ربیع داده اند از جمله مصادفت با سالروز به درک واصل شدن عمر بن سعد (بنابر قولی) و هم نامی او با خلیفه دوم؛ وجود مانع محرم و صفر و شهادت امام عسکری(ع) جهت برگزاری جشن های متقابل مذهبی در عصر آل بویه که آنرا از آخر ذی الحجه تا نهم ربیع به تاخیر انداخته است و احتمالات دیگر که مشروح آن در اصل مطلب موجود است.
🔸بسیاری از کارشناسان تاریخ اسلام معاصر تاریخ نهم ربیع را رد می کنند و اواخر ذی الحجه را به عنوان سالروز مرگ خلیفه دوم تایید می کنند از جمله حجت الاسلام حامد کاشانی، محمدحسین رجبی دوانی، جواد سلیمانی، اصغر قائدان و ... .
🔻مطلب کامل و اسناد و مدارک را در مشاهده فوری یا لینک زیر ببینید:
📎 yon.ir/07xa6
لطفاً لینک کانال را فقط و فقط برای #روحانیون و #طلاب ارسال نمایید.
#طلاب_انقلابی
@TolabEnghelabi
https://eitaa.com/TolabEnghelabi
🔴 آیت الله یزدی: آقای شبیری مرجع بزرگواری است ولی با انتشار آن عکس به ایشان خیانت بزرگی کردند.
آقای شبیری مرجع بزرگواری است ولی زمان شناس نیست، ساده هستند، کلاه سرشون گذاشتند. آنها از روی غرض عکس ایشان را منتشر کردند، اگر عکس ایشان منتشر نمیشد من چه داعی داشتم این نامه را بدهم؟
یکی میگوید آقای شبیری رفته روضه، یکی دیگر میگوید رفته عیادت مریض، هیچ کدام این حرف ها درست نیست.
ایشان یک عیادت از کسی در قم نکرده است، آن وقت برای عیادت رفته تهران؟!
هیچ کدام از این حرف ها درست نیست
خب ممکن است نمیشناخته این افراد را، خود اقای شبیری در جلسه ای به من گفت من نه رادیو گوش می دهم نه روزنامه می خوانم نه تلویزیون می بینم. ممکن است نمیشناخته این افراد را
آنهایی که آقای شبیری را به این جلسه بردند کلاه سرایشان گذاشتند و به او خیانت کردند، خیانت بزرگی کردند به آقای شبیری
من دیدم پشت پرده دارند کارهایی می کنند، آنها دنبال این هستند پشت مرجع معتبری بروند و مشغول کارهای خود شوند
اول رفتند دنبال آقای بیات زنجانی چون کسی او را به عنوان مرجع قبول نداشت
دنبال آقای شبیری رفتند
نقشه کشیدند تا آقای شبیری را به تله بیندازند، واقعا به مرجعیت و آقای شبیری خیانت کردند.
چرا عکس این مرجع بزرگوار را پخش کردند، چون میخواستند از او برای اهداف خود استفاده کنند.
دوتانامه نوشتم به او محرمانه و جواب محرمانه دادند ولی قابل قبول نبود
ناچار شدم این دفعه نامه سرگشاده دادم
همین ها که می گفتند تقلید کار میمون است دارند از کار آقای شبیری طرفداری میکنند، اینها به هیچ وجه دلشون برای مرجعیت و آقای شبیری نسوخته است
ولی من دلم میسوزد برای او، این مرجع بزرگوار و نورانی ولی غیر آشنای به مسائل
حوزه باید از ایشان و مرجعیت طرفداری بکند نه فلان خواننده کذایی و درعین طرفداری به ایشان بگویند این کارتان اشتباه است.
مراجع دیگر هم این کار را انجام دهند همین کار را میکنم، البته دنبال آشوب و سروصدا نیستم، هدفم خیرخواهانه است.
یادم هست من و آقای مکارم قبل از انقلاب رفتیم پیش آیت الله شریعتمداری، علیه امام زیاد حرف میزد. به او گفتم چرا این حرفا رو میزنید؟
گفت من هم مثل خمینی هستم.
من گفتم: ولی شما از شاه میترسی، آقای خمینی شاه را قبول ندارد.
شروع کرد به توهین کردن
گفتم: آقای شریعتمداری شما میگی شاه باشه یعنی چه؟ شاه میتونه مجلس رو منحل کنه
ولی امام خمینی میگوید رژیم راقبول ندارد. شاه اصل مشکل است و باید برود. دوباره شروع به توهین کرد، آقای مکارم وساطت کرد مشاجره بالا نگیرد.
در نامه ام به آقای شبیری قصدم با احترام کامل و خیرخواهانه بوده و به هیچ وجه تحکم آمیز نبوده است، ایشان هم میداند، الان هم میگویم راضی نیستم به ایشان اهانتی بشود.
مواضع خاتمی مشخص است بروید یکی از آخرین نامه هایش در دوران ریاست جمهوری را بخوانید "به نام فردا"
ببینید چی نوشته است، چه حرف هایی زده است، مواضعش مشخص است در آن،
من با حاج احمد آقا رفاقت دیرینه داشتم، درد و دل زیاد با من میکرد.
حاج احمد آقا چندین بار به من گفت از دست این چند نفر (سیدمحمدخاتمی و دارو دسته اش) کلافه شده ام
چندین بار هم از دست آنها فرار کرد و خود را پنهان کرد.
جایش رو دوسه نفر از جمله من میدانستم
ماجرای پنهان شدن او از دست آنها معروف بود.
الان هم همین افراد دور حاج حسن آقا را گرفتند
درجلسه ای به سیدحسن آقا همین حرفا رو گفتم،درد و دل پدرش را به سیدحسن گفتم، به او گفتم حواست را جمع کن، پدرت هم این ها رامیشناخت و از آنها فرار میکرد
بغض کرد و شروع به گریه کردن کرد.
گفت دیگر این کار را نمیکنم ولی متاسفانه باز همان دیدار ها را تکرار کرد.
در جلسه شورای نگهبان در مورد FATF هم گفتم آقای لاریجانی خلاف کرده است
حرف های مقام رهبری در دیدار با مجلسیان مشخص بود برای چی چندین بار زنگ زده به علی اصغر حجازی که حرف جدید بگیرد؟
موضع مقام رهبری در دیدار با مجلس مشخص بودخلاف کرده لاریجانی
الحمدلله ۴ نفر از فقها رای به عدم شرع دادند و رد شد، آقایون حقوق دان ها هم تایید نمودند.
#طلاب_انقلابی
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
@TollabEnghelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چاپلوسی قبل از این شخص فقط یه سوءتفاهم بود
#طلاب_انقلابی
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
@TollabEnghelabi
#شهریه #عزتطلبگی
🔶شروط وصل شهریه یکی از مراجع معظم تقلید
«شهریه تنها به طلابی داده می شود که در قم ساکن و مشغول به تحصیل فقه و اصول باشند!»
پ ن: آیا اسلام به فیلسوف و متکلم و مفسر و مورخ نیاز ندارد که شهریه را مختص به محصلین فقه و اصول می کنند؟!
آیا رواست مبلغینی که در دورترین نقاط کشور به رسالت طلبگی خود عمل می کنند از حمایت مالی محروم باشند؟!
#طلاب_انقلابی
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
@TollabEnghelabi
#نفوذ
💢نفوذ سازمان سیا در بیوت مراجع و ایجاد تفرقه بین مسلمین
🔲آیت الله اراکی:
🔸از روى اطلاع عرض می كنم امروزه شبكهاى را راه انداختهاند كه به عنوان دادن وجوهات با دستگاههاى مراجع تماس مىگيرند.
🔸اين افراد رقمهاى سنگين را به عنوان وجوهات به طور مستمر مىپردازند، تا جلب اعتماد كنند. كسانى كه اين وجوهات را مىدهند، يا خودشان و يا با يك واسطه و دو واسطه، كارمند سازمان سيا هستند.
🔸 فرض كنيد مىخواهند فلان مرجع را نسبت به رژيم ايران تغيير موضِع دهند و حساسيتهاى منفى در او ايجاد كنند. چند نفر بازارى ظاهر الصلاح، كه هيچ كس از ارتباط آنان با دستگاههاى بيرون اطلاع ندارد، پولى گذاشته مىشود، تا به عنوان وجوهات به جاهاى خاصى داده شود. وقتى آن مرجع به آنها اعتماد كرد، آه و ناله راه مىاندازند كه اسلام از بين رفت، ايران و دستگاههاى ايرانى تشيع را تضعيف مىكنند، تشيع از دست رفت، سنىها همه جا را گرفتند و... با اين حرفها، آنها كه انديشه سادهاى دارند و نمىتوانند پشت اين رفتارها را بخوانند، منفعل مىشوند. به اين ترتيب آنها را، به تدريج، به موضعگيرى دعوت مىكنند تا از نظام و انقلاب جدا شوند.
📚مجله حوزه،ش147
#طلاب_انقلابی
https://eitaa.com/TolabEnghelabi
@TolabEnghelabi
لطفاً لینک کانال را فقط و فقط برای #روحانیون و #طلاب ارسال نمایید.
#طلاب_انقلابی
@TolabEnghelabi
https://eitaa.com/TolabEnghelabi
🔺 سند حمایت سازمان سیا از سید صادق شیرازی
#شیعه_انگلیسی
#طلاب_انقلابی
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
@TollabEnghelabi
✅چه اشکال دارد #امام_جمعه #شوش نماینده کارگران را به عنوان سخنران پیش از #خطبه برای هفته آینده دعوت کند؟ اگر نماز جمعهها جایی باشد که همه گروهها در ان حاضر شوند ایا رسانههای #دشمن #نفوذشان را از دست نمیدهند؟ ایا مردمی کردن نماز جمعهها، بهترین دفاع مقابل #تروریسم رسانهای #سعودی و #امریکا و #اسراییل نیست؟.
#علی_علیزاده
#طلاب_انقلابی
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
@TollabEnghelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 روحانیونی که از شاه بدتر و از دشمن خطرناکترند... 😳😱
طلاب انقلابی
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
هدایت شده از حوزه انقلابی
rec64033.mp3
814.9K
روح الله دشتی
سخنرانی مدرسه دارالشفاء قم
#هفته وحدت
وحدت کلمه رمز پیروزی نهایی مسلمین
گپی با دانشجویان اهل سنت
حضور سنی و مسیحی در رکاب سیدالشهداء
أیام محسنیه
تشیع لندنی
نشست دوره ای
#علوی_بروجردی_نایینی_هادوی_یثربی_میلانی_فاضل توضیح دهند
رساله های نابجا
نفوذ و مرجع سازی
دیدار انگلیسی
تمسک به شعار تبری باهدف نبش قبر و تفرقه انگیزی
بدون تبری از أعداء امروز اسلام نشانه مزدوری أجانب
@howzehenghelabi
🎯 مسئولین به کجا می رود؟
🔸 مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه ای ضدایرانی با ماهیت حقوق بشری به رای گذاشته است: 85 کشور رای موافق و 98 کشور رای مخالف و ممتنع به این قطعنامه داده اند.
⛔️ مخالفان قطعنامه ضدایرانی: اندونزی، چین ، روسیه، ازبکستان، هند، عراق، عمان، قزاقستان،پاکستان، مصر، لبنان، افغانستان، الجزایر، بنگلادش، بولیوی، ونزوئلا، سوریه و ... .
✅ موافقان: آمریکا، تمام کشورهای اروپایی، کره جنوبی، ژاپن، کانادا و ... .
🔸 به نظر شما دیپلماسی دولت و روابط ایران باید بیشتر صرف کدام کشورها شود؟ دوستان یا دشمنان؟ چرا تمام توان دیپلماسی دولت صرف مذاکره با آمریکا و چند کشور اروپایی می شود و از ظرفیت سایر کشورها و اقتصادهای نوظهور غافلیم؟
لطفاً لینک کانال را فقط و فقط برای #روحانیون و #طلاب ارسال نمایید.
#طلاب_انقلابی
@TolabEnghelabi
https://eitaa.com/TolabEnghelabi
#حوزهانقلابی
💢برنامه حوزه سنتی نمی تواند پاسخگوی نیازهای جامعه باشد!
🔲آیت الله مصباح یزدی:
🔸 محور دروس متداول حوزه، فقه و اصول است که تنها بخشی از آموزههای دین است. اگر کسانی گفتند شناخت خدا، بلکه اصلاً هيچ شناخت یقینی امکان ندارد، آیا میتوان با فقه و اصول به آن پاسخ داد؟
🔸متأسفانه در درسهای رسمی حوزه براي مباحثی از قبيل مسأله شناخت، تا سیاست اسلامی، مدیریت جامعه و ولایتفقیه که محور و ستون فقرات نظام اسلامی است، برنامه خاصی وجود ندارد و حوزه سنتی نمیتواند پاسخگوی هیچ یک از این نیازها باشد.
🔸برنامه سنتی حوزه پاسخگوی نیازهای روز جامعه نیست. البته دروس سنتی ضرورت دارند، اما برطرف کننده همه نیازهای جامعه نیست؛ بلکه امور دیگری که چهبسا بسیار ضروریتر از دروس متداول حوزه است، وجود دارد که باید به آنها نیز توجه شود؛ اموری که غفلت از آنها موجب میشود که اصل دین به خطر بیفتد.
97/08/26
@TollaBEnghelabi
اگر با پوششی نا مناسب مورد تجاوز قرار بگیرید ، محکوم میشوید.!
شاید عجیب باشد ولی دادگاهی در ایرلند فردی 27 ساله را که به دختری 17 ساله تجاوز کرده بود را به سبب اینکه دختر لباسی نامناسب و توری بر تن داشته است را بی گناه اعلام کرد! و اعلام کردند که لباس نامناسب دختر به معنی علاقه به ایجاد رابطه بوده است!!
https://fa.euronews.com/2018/11/14/outrage-pours-after-a-man-acquitted-in-rape-trail-using-underwear-as-evidence-in-ireland
https://www.google.com/amp/s/www.cbc.ca/amp/1.4905643
لطفاً لینک کانال را فقط و فقط برای #روحانیون و #طلاب ارسال نمایید.
#طلاب_انقلابی
@TollabEnghelabi
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ⭕️بسیار دیدنی #حتما_ببینید
اعتراف حجت الاسلام مهدی #دانشمند:
"من اشتباه کردم، شما اشتباه من را تکرار نکنید...کارهایم نتیجه معکوس داد... "
#وحدت
@TollaBEnghelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کدام اسلام؟| #رحیم_پور
🔹 اسلامی که پرچمدارانش مظلومین و #فقرای جهاناند؟
🔸 اسلامی که مدیرانش با تهریش، یقه آخوندی، انگشتر عقیق و جای مهر بر پیشانی برای خودشان #حقوق_نجومی مینویسند؟
@TollaBEnghelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 روایت نقوی حسینی از جاسوس همجنسباز انگلیسی که در قامت یک مجتهد برای ثبتنام در خبرگان آمده بود!
#نفوذ
@TollaBEnghelabi
🔴 امام خمینی (ره): مملكت به خاطر اين ريخت و پاشها و اختلاسها محتاج شده است؛ و گر نه نفت ما كم است؟ يا ذخاير و معادن نداريم؟ همه چيز داريم، لكن اين مفتخوريها و اختلاسها و گشادبازيهايى كه به حساب مردم و از خزانه عمومى میشود مملكت را بيچاره كرده است. اگر اينها نبود، احتياج پيدا نمیكرد كه از اينجا راه بيفتد برود امريكا، در برابر ميز آن مردك (رئيس جمهور امريكا) گردن كج كند كه مثلا به ما كمك كنيد!
📚 کتاب حکومت اسلامی صفحه 47
لطفاً لینک کانال را فقط و فقط برای #روحانیون و #طلاب ارسال نمایید.
#طلاب_انقلابی
@TollabEnghelabi
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
صدرالساداتی بازداشت شد
🔹 سید مهدی صدرالساداتی روحانی جوانی که اقدام به افشاگری در همه حوزه ها میکرد بازداشت شد.
🔹طبق اطلاع خبرنگار فارس وی به دلیل نوع عملکردش در ماجرای ده ونک و شیوه های تبلیغاتی اش با دستور دادگاه ویژه روحانیت بازداشت شده است.
لطفاً لینک کانال را فقط و فقط برای #روحانیون و #طلاب ارسال نمایید.
#طلاب_انقلابی
@TollabEnghelabi
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
✅ «گفت و گو با طلبه ای که قم را رها کرد» اسماعیل آذری: ما روحانیون داریم مردم را از دست می دهیم
✅ چرا باید مدارس و مساجد روستاها خالی از طلبه باشند؟
✅ طلاب می خواهند به مقام اجتهاد برسند، چه سودی دارد؟!
لطفاً لینک کانال را فقط و فقط برای #روحانیون و #طلاب ارسال نمایید.
#طلاب_انقلابی
@TollabEnghelabi
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
محمد عبداللهی
چرا خروجی دانشگاههای ما سکولار است؟
آنچه در خروجی دانشگاهها میبینیم، فارغ التحصیلان و اساتید آینده اغلب با رویکرد سکولار حتی در حوزه علوم انسانی است. و این چرخش معیوب محتوای سکولار، استاد سکولار، انسان سکولار همچنان در حال تکرار در سیستم آموزش عالی ماست.
مجله فارسپلاس: چهل سال از انقلاب اسلامی میگذرد، چندین سال دانشگاهها به بهانه انقلاب فرهنگی تعطیل شد، تلاشهای زیادی برای نگارش کتابهای درسی (سمت) صورت گرفت، هستههای گزینش متعدد برای اساتید و حراست و... تشکیل شد اما آنچه در خروجی دانشگاهها میبینیم، فارغ التحصیلان و اساتید آینده اغلب با رویکرد سکولار حتی در حوزه علوم انسانی است. و این چرخه معیوب محتوای سکولار، استاد سکولار، انسان سکولار همچنان در حال تکرار در سیستم آموزش عالی ماست.
متاسفانه درست مثل حوزه اجتماع، ظاهرا مدیران و مقامات دانشگاهی انقلابی نیز اولین گام و نسخهشان برای دمیدن روح انقلابی به دانشگاه، بند کردن به ظواهر اسلامی و موضوعاتی چون حجاب و لباس دانشجویان است و نه فکر و محتوای دروس.
با توجه به تحصیلاتم، مایلم به عنوان نمونه، وضعیت تحصیل در رشته علوم سیاسی را بررسی کنیم و ببینیم چگونه یک دانشجو پس از قبولی در رشته علوم سیاسی مرحله به مرحله از دوره کارشناسی تا دکتری هر چه بیشتر مستعد برای قالببندی شدن به سمت یک انسان سکولار میشود و نه یک محقق مسلمان و نوآور و آزاداندیش.
در دوره کارشناسی، دانشجوی این رشته در درس «نوسازی و دگرگونسازی» میآموزد که تنها راه پیشرفت کشورها، نوسازی و توسعه به سبک غربی است. در جهان فقط یک راه خوشبختی ملتها زاده شده و آن الگوگیری از غرب و حفظ کردن جملات قصار آلموند و وربا و وبر است و بس! همین محتوا در قالب کاملتری در درس «سمینار مسائل کشورهای جهان سوم» در دوره ارشد و درس «روابط شمال و جنوب» در مقطع دکتری تکرار میشود.
دانشجو در این رشته هرگز مدلهای جدید پیشرفت اقتصادی و سیاسی در کشورهای غیرغربی از کره جنوبی تا چین و روسیه و... را نمیآموزد. کتب و دروس به مفاهیمی چون خودباوری ملی، تکیه بر توان و تولید و تکاپو و خلاقیت بومی، بیاعتنا هستند و آنچه در ذهنها با بارها گفتن و گفتن فرو میرود، محوریت و بتوارگی توسعه، دینزدایی از ساحت اجتماعی، لیبرالیسم و انباشت ثروت و مفاهیمی از این دست است. بدیهی است خروجی این محتوا، فارغالتحصیل بیکار، تحلیلگر یا سیاستمداری لیبرال است که راه حلش برای پیشرفت ایران نیز همانهاست که آموخته. نه آنها که نیاموخته است.
دانشجو در دوره کارشناسی با دروسی چون «تاریخ اندیشه سیاسی غرب 1 و 2» و «اندیشههای سیاسی در قرن بیستم» و سپس با دروس مشابهی در مقطع ارشد و دکتری، از افلاطون تا اپیکور از هابرماس تا فویرباخ و هگل و فوکو و ژیژک را مجبور به آموختن میشود بدون آنکه کوچکترین نقدی یا قضاوتی بر اندیشههای آنها بیاموزد. اصولاً نقد فلاسفه و اندیشههای غربی در دانشگاههای ما ممنوع است! خوب به خاطر دارم که همواره در دوره ارشد، استاد لیبرالمسلک درس فلسفه غرب، کلاس را اغلب با این جمله آغاز میکرد: «پیامبر امروز ما این شخص است!» مثلاً: «هابز»! «رورتی»! و.. تعبیر او درست نشان میداد جایگاه هر چهرهای متعلق به غرب، فیلسوف، نظریه پرداز یا یک کشیش کلیسای قرون وسطای غرب، در کلاس علوم سیاسی یک «پیامبر» است؛ جانشین خدا در زمین! و نه فقط یک «ملا»، «فیلسوف» و «آورنده یک حرف متفاوت»! بلکه یک پیامبر! و حتی گاه یک بت نقدناپذیر!
در مقابل، دانشجوی مسلمان شیعه در رشته علوم سیاسی، اندیشه سیاسی امام صادق(ع) یا امام رضا(ع) را هرگز نمیشنود. شاید اگر از یک فارغالتحصیل دکتری علوم سیاسی بپرسید، تفاوت مشی سیاسی امام کاظم(ع) با امام هادی(ع) چه بود، حتی یک جمله نتواند به شما بگوید. یا اگر از او بپرسید، اصول تفکر سیاسی رسول الله(ص) چه بود و کنشهای سیاسی ایشان چه تطوراتی داشت، نتواند هیچ پاسخ درخوری به شما بدهد.
شاید اگر از یک دانشجوی دکتری علوم سیاسی یا روابط بین الملل سؤال کنید کدام اندیشمندان آلمانی درباره فلسفه سیاسی چهرههای مسلمان تحقیق کرده. چرا که همه اینها در رشته علوم سیاسی سانسور شدهاند. شاید به این دلیل که غربیها به صورت متداول در دانشگاههایشان نمیخوانند! پس ایرانی مسلمان هم نباید بخواند و بداند! ما فقط باید اندیشه سیاسی سنت آگوستین و آکویناس قدیس و ماکیاولی و جان لاک و روسو را بشناسیم! نه رسول الله و امام رضا(ع) را.
دانشجوی دکتری علوم سیاسی ما شاید هرگز نداند تز کدام محقق و استاد علوم سیاسی غربی یا اسرائیلی، زندگی سیاسی امام باقر(ع) بوده، هرگز نمیآموزد حیام وایزمن استاد دانشگاه حیفا، عمیقترین چهره سلفی پژوهی است، هرگز نمیآموزد تخصص آریل صهیونیست جریان پانترکیسم است، هرگز نمیآموزد آنچه اساتید دانشگاه ما از عربستان و تصوف و سلفیگری و
پانایسمهای جهان اسلام نمیشناسند به شکل کاملاً تخصصی و دقیق و روشمند در دانشگاههای اسرائیل بین اساتید و دانشجویان تحقیق میشود، تئوریزه میشود، دستکاری میشود و به استراتژی و صحنه عمل میرسد.
دانشجوی علوم سیاسی ما حتی از مطالعات جدید سیاسی در دانشگاههای غربی اطلاع نمییابد؛ چرا که گاه استادانی به خود میبیند که همچنان جزوههای سی سال پیش خود را طوطیوار تکرار میکنند، بدون تحولی، بدون بروزرسانی، بدون اندکی مطالعه پیش از کلاس. چرا که علم آنها سی سال و چهل سال پیش کامل گشته است!
چه باید کرد؟! برای دانشگاهی که قرار است برای ایران بیندیشد، برای سیاست ورزی در این سرزمین مبرز شود، نیاز است سرفصلها و محتوای دروس، کاراتر و بومیتر و جدیدتر شوند. دانشجوی ما نهتنها در رشته علوم سیاسی، که در هر رشته دیگری نیاز دارد تا تاریخ معاصر ایران را بهخوبی بشناسد. از تاریخ و تمدن ایران خصوصاً در دوره پس از اسلام بیاموزد، اندیشههای سیاسی ائمه را به خوبی فرا گیرد، مستشرقین و استراتژیست های غربی را که به شکل جهانگرد یا محقق در مورد تاریخ و سیاست در ایران مطالعه و حتی انحراف ذهنی ایجاد کردهاند بشناسد، سیر ایرانهراسی و اسلامهراسی در جهان را بشناسد و راههای تعاملات فرهنگی و سیاسی با کشورهای مختلف را بیاموزد.
دانشجوی علوم سیاسی ما باید سیر تشکیل صهیونیسم و وهابیت به عنوان دو موضوع و معضل کلیدی منطقه اطراف ایرانش را بشناسد، باید شیوه کشورداری و پیشرفت بومی در آسیای شرق و جنوب شرق را به خوبی مشق کند و برای ایران نه گرتهبرداری که گزینش کند.
دانشجوی علوم سیاسی ما باید شیوه مناظره سیاسی را بیاموزد. باید بیاموزد که چگونه تحلیل کند، چگونه یادداشت بنویسد، چگونه کار بیابد، چگونه قلم به مزد نباشد و...، باید پکیج کاملی از آینده تمدنی ایران و روشهای رسیدن به آن در ذهن خود داشته باشد، او باید برای ایران، از نگاه ایران بیندیشد نه آمریکا و انگلستان. باید ریشههایش در ایران و فکر اسلامی ایرانی پرورش یابد و با این نگاه به جهان بنگرد، نه با نگاه غربی و از شمال به جنوب و از جهان اول به جهان سوم.
امیدوارم دانشگاه ما خصوصاً دانشگاه آزاد که در حال جوانه زدن ایدههایی برای تغییر و تحول و نیازمحور و کارآمدتر کردن دانشگاه برای کشور است، شیفت و راهبرد درستی از «دانشگاه سکولار» به «دانشگاه انسانساز» داشته باشد.
لطفاً لینک کانال را فقط و فقط برای #روحانیون و #طلاب ارسال نمایید.
#طلاب_انقلابی
@TollabEnghelabi
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
◼️نباید کسانی را که دارای صدای خوب و استعداد خطابه هستند درگیر کفایه و مکاسب کنیم!
🔲حضرت آیت الله سبحانی در دیدار با اعضای شورای عالی حوزه علمیه:
🔶مشکل بزرگی که از ناحیه حوزههای علمیه در کشور حس میشود کمبود خطیب قوی است.
🔶خدای تعالی هرکس را با استعدادی خلق کرده است و باید در حوزه استعداد سنجی شود.
🔶 نباید کسانی را که دارای صدای خوب و استعداد خطابه هستند درگیر کفایه و مکاسب کنیم و البته باید یک دوره فقه و اصول خوانده شود؛ ولی نباید مبلغین و خطبا وقت خود را در مبانی اجتهاد بگذرانند، زیرا جامعه به منبری نیز نیازمند است.
۱۳۹۷/۸/۲۸
@TollaBEnghelabi