♨️برای حوزه علمیه قم با این ظرفیت چگونه برنامه ریزی ای لازم است؟
🔰 پاسخ رهبر انقلاب را بخوانید👇👇
🔅اگر امروز ما بخواهیم بدانیم که براى قم با این ظرفیت، چگونه برنامهریزىاى لازم است، باید نگاه کنیم به دنیا؛ باید نگاه کنیم به نیاز عالم؛ باید نگاه کنیم به بروز و ظهور روزبهروز و دمبهدمِ افکار و نظریات و حرفها و مسائلى که در ارتباط با مسائل حوزههاى علمیه است؛ نه در فنون و علومى که مستقیماً ربطى به حوزههاى علمیه ندارد؛ نه، دربارهى همین مسائلى که مستقیماً مربوط به حوزههاى علمیه است.
🔅در دنیا بهطور مداوم حرفهایى به وجود مىآید - در باب اخلاق، درباب حقوق، در باب فلسفه، در باب فلسفه دین، در باب مسائل کلامى - دائم حرفهاى جدیدى مطرح مىشود؛ نه به این معنا که همهى این حرفها درست یا مهم است؛ بلکه به این معنا که این حرفها حجم عظیمى از فضاى ذهنى مردم دنیا را به خود اختصاص مىدهد.
🔅با توجه به ارتباطات سریعى که امروز در دنیا هست که هر حرفى، هر فکرى، هر منطقى، هر شبههاى، هر راه حلّى که در یک گوشه دنیا مطرح شود، گاهى در ظرف یک روز یا یک ماه به آن طرف دنیا مىرسد یا مىتواند برسد، باید حوزهاى مثل #حوزه_علمیه_قم برنامهریزى کند. افرادى را آماده داشته باشند براى طرح مسائلى که در دنیا امروز در زمینههاى گوناگون مورد بحث است. افرادى را آماده داشته باشند براى تحقیق و تدقیق و نوآورى در همان مسائلى که امروز در خود حوزههاى علمیه مطرح است؛ مثل مسائل #فلسفه اسلامى، مثل مسائل #فقه اسلامى، مثل مسائل #اصول اسلامى؛ که بعضى از این مباحث اصولى ما که در مباحث الفاظ و غیره آنها را مطرح مىکنیم، امروز جزو مسائل بسیار مهمى است که در مجموعههاى فلسفى دنیا مطرح مىشود. دربارهى همینها تحقیق و نوآورى کنند.
🔅مجموعههایى باید وجود داشته باشند که مطالبى را که ما داریم، به شکل #تطبیقى بحث کنند؛ یعنى مثلاً #فقه ما را مقایسه کنند با #حقوق رایج دنیا؛ مباحث #فلسفى ما را مقایسه کنند با مباحث #فلسفى رایج عالم؛ مباحث #کلامى ما را مقایسه کنند با مباحث #کلامى رایج عالم و این چیزهایى که به عنوان فلسفه دین مطرح مىشود. ببینند اینها نسبتش با هم چگونه است؛ چقدر به هم تعریض و تعرّض دارد؛ چه اندازه با هم ارتباط دارد؛ چه عناصر جدیدى در آنها هست که با آن مىتوان مباحث متعارف و متداول بین ما را تکمیل کرد.
🔅عدّهاى بنشینند مخصوص اینکه چه مباحثى امروز در دنیا مطرح است که ممکن است منجر به شبهه شود. من یکبار عرض کردهام که ما در برابر شبهات نباید همیشه به صورت تدافعى عمل کنیم. ننشینیم تا شبههاى بیاید - حتى یک مقدار هم از آمدن شبهه دیر خبردار بشویم - خوب جاگیر بشود، اذهان را پُر بکند؛ لااقل در جمعى از مردم، در جوانها؛ بعد آنها زبان باز کنند و به ما بگویند که این شبهه وجود دارد؛ بعد ما تازه به فکر بیفتیم این شبهه را برطرف کنیم! اینکه درست نیست؛ باید زمینههاى ایجاد شبهه را شناخت.
🔅ما مبانى بسیار قوى و قویمى در اختیار داریم؛ کلام ما بسیار قوى است؛ فلسفه ما بسیار والاست؛ در فقه ما ژرفههاى بسیار عجیبى هست که در جاهاى دیگر دیده نمىشود. ما به استقبال حرف برویم، به استقبال شبهه برویم. اینها #برنامهریزى مىخواهد؛ اینها بدون برنامهریزى، آسان نیست؛ در دسترس نیست. یک وقت ممکن است کارى با برنامهریزى، مثلاً در ظرف ده سال تحقّق پیدا کند؛ اما همان کار بدون #برنامهریزى در ظرف صد سال پیش بیاید. بتدریج یک نفر پیدا شود کارى بکند؛ تصادفاً دیگرى پیدا شود و کار او مکمّل کار این بشود. چقدر دوبارهکاریها، چقدر تکرارها، چهقدر تناقضها. با برنامهریزى، اینها برطرف مىشود. این، یک مسأله بسیار مهم و یک نیاز بسیار اساسى است.
📚بیانات در دیدار طلاب ۷۹/۶/۲۰
#کلام_ولی
#حوزه_علمیه
🌐 المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
@almorsalat
.
♻️ پیشنهاد قابل تأمل به قوه قضاییه
🔰 حمید رسایی: متاسفانه برخی متهمان برای اینکه خود را در افکار عمومی موجه جلوه دهند، بر خلاف پوشش واقعی خود، در جلسه دادگاه از پوشش چادر مشکی استفاده میکنند که موجب وهن حجاب برتر است.
از جمله دختر وزیر سابق هاشمی و روحانی (شبنم نعمتزاده) در جلسه دادگاه از چادر استفاده کرده است. قوه قضاییه اعلام کرده در انتخاب پوشش نقشی ندارد و نمیتواند مانع استفاده از چادر شود.
این توجیه قابل قبول نیست، اما اگر دستگاه قضا به این امر اصرار دارد، باید همچون لباس راه راه مردان زندانی، به این زنان متهم، چادر راه راه بپوشانند تا موجب وهن حجاب برتر چادر نشود.
✍ حمید رسایی
🇮🇷گلچین سیاسی
@golchinseyasy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆۴۰ ثانیه با استاد پناهیان
🎧 بشنوید هشدار های چند سال قبل استاد پناهیان را در تغییر مواد درسی مدارس و حذف عنوان #شهید، توسط دولت حسن روحانی
🔴 اگر به این هشدارها توجه و عکس العمل به موقع صورت می گرفت، اکنون دیگر شاهد گستاخی های بی حد و حصر در حذف وسیع نام شهدا نبودیم
#سند_ننگین_2030
#کلیپهای_داغ_سیاسی
@clipsiyasi
https://eitaa.com/clipsiyasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
👈تحلیل روانشناختی یک شوخی
ظاهراً در جلسه سران سه قوه، سفره میزبان (رییسی) خیلی دلچسب آقایان نبوده.
روحانی: نمیدانیم شام را از هیئتهای بغل گرفته بودند یا خودشان درست کرد بودند.
لاریجانی: مخلوط بود.
رئیسی: شام هیئتی هم باشد تبرک است.
روانشناسان معتقدند، درصد زیادی از مطالب افراد که در قالب شوخی بیان میشود، به انگیزههای جدی آغشته است. مرور ادبیات شوخی هر یک از آقایان با شامی که نزد آقای رییسی خوردهاند، حکایت میکند از :
الف - سست اعتقادی روحانی به ارزشهای دینی (کم ارزش دانستن غذای هیئتی)
ب - شخصیت یکی به نعل یکی به میخ علی لاریجانی (غذای مخلوط)
ج - اعتقادات راسخ و ارزشی رییسی (تبرک دانستن غذای هیئت حسینی)
غذا به مزاج اشرافیا...
#کلیپهای_داغ_سیاسی
@clipsiyasi
https://eitaa.com/clipsiyasi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#لباس_روحانیت
🔶بررسی فقهی و عالمانه "لباس روحانیت"
🔺این لباس نمی گذارد که مردم با روحانیت انس بگیرند. / هیچ یک از پیامبران الهی لباس متمایز از مردم نداشتند!
🔹گفتگوی استاد اکبرنژاد با خبرگزاری ایکنا
🎥فایل کامل مصاحبه #فردا_شب از کانال فقاهت
#طلاب_انقلابی
@TollabEnghelabi
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
هدایت شده از 𝗣𝗼𝗹𝗶𝘁𝗶𝗰𝗮𝗹 | تحلیلسیاسی
manahej10.pdf
3.28M
🔴 نشریه حوزوی مناهج به شخصیت شناسی #فرید_مدرسی و هچنین پروژه #نفوذ او در حوزه قم با عنوان «ماموریت یک خبرنگار در حوزه علمیه» پرداخته است.
اهم مطالب این نشریه:
♦️ آغاز فعالیتهای سیاسی فرید مدرسی
♦️ حمایت از عناصر ضد دین و ضد مرجعیت
♦️ آغاز ماموریت در حوزه علمیه
♦️ پروژه دوقطبی کردن حوزه علمیه
♦️ انعکاس و ضریب رسانهای اخبار
و منازعات درون حوزوی به سطح جامعه
🔺 می توانید این نشریه را از این لینک دانلود نمایید.
#عضویتهمینالان
✅ #کانال_رویکرد_مقاومت
https://eitaa.com/ResistanceApproach
♨️۸ توصیه مقام معظم رهبری به طلاب
1⃣ اوّل اینکه #درس_خواندن را جدّی بگیرید...درس بسیار جدّی است؛ درس بسیار مهم است؛ علم و سواد #پایهی_اصلی است؛ بدون آن #هیچ_نقشی نمیتوانید ایفا کنید، یا #درست نمیتوانید ایفا کنید. نقشآفرینی غلط، از نقشآفرین نبودن به مراتب خسارت بارتر است.
2⃣حفظ #زى_طلبگی است. زىّ طلبگی چیست؟ من زىّ طلبگی را در دو جمله میتوانم معرفی کنم: #پارسایی با عزّت، و #نظم در تحصیل و زندگی...طلاّب - چه آنهایی که برخوردارند، چه آنهایی که دچار سختیهایی هستند - باید زىّ طلبگیشان محفوظ بماند؛ یعنی حالت پارسایی و #قناعت، همراه با عزّت نفس؛ این یک. دوم، نظم در تحصیل و به تبع آن نظم در زندگی؛ که خصوصیت طلبگی نظم است.
3⃣ باید #اخلاق_اسلامی را، هم بشناسیم - همهمان؛ این دیگر پیر و جوان ندارد؛ اما جوانها بیشتر و بهترند - و هم تحلّی به حلیهی اخلاق پیدا کنیم...هر کسی خودش باید با دل خود، با رفتار خود، به طور دائم مشغول تهذیب و مشغول کشتی گرفتن با بدیها و زشتیهای وجود خودش باشد.
4⃣ از لحاظ #علمی و همچنین از لحاظ #سیاسی، باید اعتماد به نفس کاملی را در خودتان به وجود آورید...اینطور نباشد که طلبهی جوان در مواجههی با طوفانهای فکرىِ مخالف، به خود #بلرزد و احساس ضعف و وحشت کند.
5⃣ من شما عزیزان را در زمینهی مسائل سیاسی، به دو چیز که گاهی با هم اشتباه میشود - دعوت میکنم. یکی این است که همچنان که بزرگان گفتند و میگویند و توصیه میکنند، #غیرت_دینی، لازم است. نباید بگذارید غیرت دینی از مجموعهی حوزهی علمیه و آحاد آن سلب شود. دوم اینکه از لحاظ سیاسی #عصبی نشوید. اینها با همدیگر نبایستی اشتباه بشود. بعضی کسان دوست میدارند حوزهی علمیه را عصبی و آشفته و دچار کارهای بیرویّهی سیاسی مشاهده کنند. توصیهی من این است که نگذارید.
7⃣ به برادران عزیز در حوزهی علمیه توصیه میکنم که نگذارند توطئهی #جدایی و تقابل حوزه و دانشگاه بار دیگر به ثمر بنشیند. دانشگاه را همتای علمی خودتان بدانید؛ دو همتا.
8⃣ در ارتباطات خود با #مردم، اصل #نرمش و #تواضع و #مدارا و درعینحال #اثرگذاری و #تبلیغ و #هدایت را هرگز نباید فراموش کنید. خصوصیت طلاب حوزهی علمیه و فضلای حوزههای علمیه همین است که بتوانند #دل مردم را جلب کنند و #فکر مردم را تحت تأثیر سخن هدایتآمیز خودشان قرار دهند. اگر امر بعکس شد، نتیجه بعکس خواهد شد. اگر در مقامِ دادن فکر، حرف درستی ارائه نشود، متاع قابلی عرضه نشود؛ اما در مقامِ برخورد، برخورد طلبکارانه، متوقّعانه و خشن ارائه شود، دل جذب نخواهد شد؛ فکر هم تسلیم نخواهد شد.
۱۳۷۹/۰۷/۱۴
نقل از خبر حوزه
#طلاب_انقلابی
@TollabEnghelabi
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
d1fcbe12e9-5d6c76047a1ed81c008c3029.mp3
15.98M
✴️ باید رفت...
🎙 حاج مهدی رسولی
🔆 سال ۱۳۹۸
#طلاب_انقلابی
@TollabEnghelabi
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حمایتـازـمستضعفین
🔺چرا روحانیت از کارگران معدن و کارخانه که چندین ماه هست محروم از حقوق هستند، حمایت نمی کند؟! / چرا محرومین جامعه، طلبه ها را در کنار خود نمی بینند!
#طلاب_انقلابی
@TollabEnghelabi
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🚨چرا علما و روحانیون دربرابر حرام خواری موجود در جامعه سکوت می کنند
🔻بخشی از خطبه منا امام حسین(ع) در باب نهی از منکر (۱)
سعید جلیلی
#طلاب_انقلابی
@TollabEnghelabi
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
6.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔔 جزئیات فراخوان پرسش مدیر حوزههای علمیه از طلاب
❓«نقش و وظایف حوزههای علمیه در راستای #سند_الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت
و #بیانیه_گام_دوم_انقلاب، چیست»؟
#طلاب_انقلابی
@TollabEnghelabi
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
💠 حدیث روز 💠
💎 ضمانتی از امام حسن مجتبی(ع) برای دعاکنندگان
🔻امام حسن مجتبى عليهالسلام:
أَنَا الضَّامِنُ لِمَنْ لَمْ يَهْجُسْ فِي قَلْبِهِ إِلَّا الرِّضَا أَنْ يَدْعُوَ اللَّهَ فَيُسْتَجَابَ لَهُ.
❇️ كسى كه در دلش هوايى جز خشنودى خدا خطور نكند، من ضمانت مىكنم كه خداوند دعايش را مستجاب كند.
📚كافى(ط-الاسلامیه) ج ۲، ص ۶۲، ح ۱۱
#طلاب_انقلابی
@TollabEnghelabi
https://eitaa.com/TollabEnghelabi