eitaa logo
🎧 سخنرانی سیاسی
4.8هزار دنبال‌کننده
3.9هزار عکس
3هزار ویدیو
468 فایل
کانالی مخصوص فرهیختگان جامعه لینک کانال‌‌سخنرانی‌سیاسی: https://eitaa.com/joinchat/567345168Ce3301f68f1 مهمترین سخنرانی‌ها، نشست‌ها، میزگردها و مناظرات سیاسی، اجتماعی را در این کانال مشاهده خواهید کرد. ارتباط با ما: @zareir
مشاهده در ایتا
دانلود
🎧 سخنرانی سیاسی
💠 حوزه را اراده‌ شما و خواست شما به وجود می‌آورد/ حوزه‌ مطلوب را باید با مبارزه به دست آورد/ [مبارزه
💠 حوزه را اراده‌ شما و خواست شما به وجود می‌آورد/ حوزه‌ مطلوب را باید با مبارزه به دست آورد/ [مبارزه] یعنی تلاش، مجاهدت، گفتن، فکر کردن، همفکری کردن، متشکّل شدن/ البتّه این را هم بدانید که مقام عمل با مقام فکر و مطالعه و طرّاحی و مانند اینها فاصله دارد؛ 🔺شما انتقادهایی به حوزه دارید خیلی خب! این حوزه‌ای که شما میخواهید و به قول شما الان وجود ندارد، این را شما به وجود بیاورید. حوزه را اراده‌ شما و خواست شما به وجود می‌آورد؛ بله، شما آن جایگاه مدیریتّی و پشتیبانی‌های منابع مالی‌ را ندارید که بخواهید مثلاً یک تصمیمی بگیرید و فوراً عمل بکنید؛ امّا تحقّق خواسته‌های مطلوب، صرفاً با داشتن یک مدیریّت و داشتن منابع مالی به دست نمی‌آید، حتّی گاهی با داشتن آنها [هم] به دست نمی‌آید؛ چیز دیگری لازم است. آن چیز دیگر همان است که شما دارید: انگیزه، میل، وضوحِ مطلوب و غایت مورد نظر؛ اینها لازم است. 🔺و باید مبارزه کرد؛ بدون مبارزه هیچ چیز به دست نمی‌آید، این حوزه‌ مطلوب را هم باید با مبارزه به دست آورد. البتّه معنای مبارزه، [گفتنِ] «زنده باد مرده باد» نیست، معنایش مبارزه‌ سیاسی نیست؛ [مبارزه] یعنی تلاش، مجاهدت، گفتن، فکر کردن، همفکری کردن، متشکّل شدن. 🔺بنابراین، این حوزه را شما درست کنید. البتّه ما وظیفه داریم کمک کنیم به شما؛ آقایان مدیران حوزه وظیفه دارند تسهیل کنند کارها را؛ امّا آنچه باید در آینده به ‌وجود بیاید، سنگینیِ بارِ مسئولیّتِ آن را بر دوش خودتان احساس کنید. شما هستید که باید این کارها را انجام بدهید؛ حالا ممکن است ده سال دیگر، پنج ‌سال دیگر، پانزده سال دیگر نوبت شما بشود که نقش ایفا کنید؛ به‌هرحال این کار خواهد شد و شما هستید که میتوانید اقدام کنید و کار کنید . وقتی شماها تصمیم بگیرید، پایش بِایستید، حرف را پخته کنید، حتماً انجام میگیرد. 🔺البتّه این را هم بدانید که مقام عمل با مقام فکر و مطالعه و طرّاحی و مانند اینها فاصله دارد؛ یک فاصله‌ کاملاً معنی‌دار و محسوسی دارد. خیلی از حرفهایی که ما می زنیم، آرزوهایی است که بر زبان جاری میشود در قالب جملات و کلمات؛ امّا همین آرزو را وقتی شما بخواهید عمل بکنید، تلاشهای بسیار زیادی لازم دارد. اشتباه نکنیم ما؛ میدان کار، میدان عمل، میدان واقعیّت، با عرصه‌ ذهنیّت و مطالعه و تصویر ذهنی، فاصله‌ کاملاً آشکاری دارد؛ در مقام عمل، خیلی از کارها به این آسانی پیش نمی رود؛ یکی از گرفتاری‌های ما در دوران دفاع مقدّس [همین بود]. بنده آن‌وقت رئیس‌جمهور بودم؛ در دفتر ما [جلسات نظامی] تشکیل میشد؛ می‌آمدند این نقشه‌ها و کالک‌های نظامی را پهن میکردند و میگفتند که میخواهیم از اینجا حرکت کنیم، برسیم به اینجا؛ مثلاً فرض کنید این تعداد نیرو یا چیزهایی مانند آن لازم است. بعضی از دوستان ما که تدریجاً دست‌اندرکار جنگ شده بودند، نگاه میکردند میدیدند از اینجا تا آنجا یک خطّ خیلی کوتاهی است، [لذا] خیلی زود قانع میشدند، قول میدادند و تصمیم میگرفتند؛ درحالی‌که واقعیّتِ «از اینجا تا آنجا» یعنی مثلاً فرض کنید یک عملیّات رمضان؛ عمل فرق دارد؛ میدان عمل با عرصه‌ ذهن و فکر و مانند اینها تفاوت دارد؛ 📚 96/06/06 بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار طلاب حوزه های علمیه‌ تهران @TollabEnghelabi https://eitaa.com/TollabEnghelabi
🔔آمادگی برای آزمون ورودی آموزش و پرورش دوره کوتاه‌مدت آمادگی برای حضور موفق خواهران و برادران طلبه در آزمون استخدامی آموزش و پرورش کشور، توسط مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار می‌شود. 🔻شرایط: ۱- دارا بودن حداقل مدرک سطح ۲ حوزه ۲- دارا بودن کارت پایان‌خدمت یا کارت معافیت از دوره ضرورت (مخصوص برادران) ۳- تکمیل فرم ثبت‌نام در سایت مبلغان اطلاعات تکمیلی و ثبت نام: yon.ir/wEclQ @TollabEnghelabi https://eitaa.com/TollabEnghelabi
🌀 مصداق واضح جدال باطل!! 📝 مراقب عواقب جدال غیر احسن باشید! 🖋 رضا حسینی 🔹 چندی است دو نفر از فضلای حوزه که از قضا شاگردان و طرفداران زیادی هم دارند، با یکدیگر با زبانی تند و ناملایم سخن می‌گویند. از آنجایی که هر دو استاد نماد دو تفکر مؤثر در حوزه‌ها می‌باشند (بخوانید تفکر سنتی و تفکر تحول‌خواه) بیم این می‌رود که خدای نکرده فضای عمومی طلاب دچار تشنج و تنش شود و حوزه‌های مقدسه دچار آسیب جدی شوند. 🔹 از این رو به عنوان عضوی بسیار کوچک از این مجموعه پر برکت لازم می‌دانم از باب نصیحت تذکراتی را عرض نمایم (و ذکّر فإن الذّکری تنفع المؤمنین): ۱- خداوند متعال در قرآن کریم به شدت از تنازع نهی می‌فرماید و آفت تنازع را شدن، ضعیف‌شدن و به اصطلاح خودمانی پنچر شدن! می‌داند: «و لا تنازعوا فتفشلو و تذهب ریحکم!» (انفال ۴۶) امام خمینی قدس سره که مورد قبول هر دو طرف است در این باره می‌فرمایند: و اگر چنانچه ايمان در كار باشد، برادرى در كار باشد و با برادرى و حسن نيت، رفاقت، مسائل طرح بشود... آن مقدارى كه مى‌توانند و مى‌فهمند اظهار كنند، لكن به طور خصومت، به طور و خصومت نباشد، هر چه بتوانند آرامتر لكن حالا صدا هم بلند شد، باشد، اما آن صدایى كه از طلبه‌هاى توى مدرسه بلند مى‌شود دنبالش هيچ ابدا اثرى از خصومت نيست، دو تا رفيق، دو تا دوست هستند كه سر يك مسأله علمى مى‌رسد كار به آنجایى كه اين فرياد سر او مى‌زند، او فرياد سر او مى‌زند، لكن به مجرد اينكه مباحثه تمام شد همان دو تا برادرند كه بودند، همان دو تا دوستند كه بودند، هيچ ابدا ديگر دنباله ندارد. @TollabEnghelabi
🔻مهدی کاهه، دادستان قم؛ ✅ قم از حیث در رتبه اول کشور قرار دارد، همچنین قم پایین‌ترین سطح در کشور را دارد. @TollabEnghelabi https://eitaa.com/TollabEnghelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
" آیت الله عاملی" امام جمعه اردبیل، در سالن مسابقات لیگ جهانی والیبال در حال تشویق تیم ملی اينقدر كه برخى مسئولین از مردم فاصله گرفتند اين صحنه ها ديدنى شده! @TollabEnghelabi https://eitaa.com/TollabEnghelabi
✳️توصیه اخلاقی آیت الله مصباح یزدی: 🔹باور کنیم بهترین راه برای موفقیت و هدایت، توسل به اهل بیت (صلوات الله علیهم اجمعین) است . توسل هم(فقط) این نیست که روضه بخوانیم و بنشینیم گریه کنیم! هرکاری که می‌خواهیم شروع کنیم اول یک صلوات برای امام زمان (عج) بفرستیم و ته دلمان بگوییم: «آقا دستمان را بگیر!». این برایمان ملکه بشود. 🔹تجربه‌های زیادی هست که [اهل بیت] در مقام عمل کسانی را که اینگونه رفتار می‌کردند، رها نکردند. @TollabEnghelabi https://eitaa.com/TollabEnghelabi
🌀 آزاداندیشی، سنت اصیل حوزوی 📝 حاشیه‌ای بر چالش دو استاد حوزوی 🖋 علی مهدوی (سردبیر) 🔹 اخیرا منازعاتی بین استاد جواد فاضل لنکرانی و استاد محمدتقی اکبرنژاد رخ داده است که اساس آن به دعوای قدیمی «زوائد الاصول، آری یا خیر؟!» باز می‌گردد. چند سالی هست که استاد اکبرنژاد بحث زوائدالاصول را در نشست‌های عمومی و تخصصی حوزه علمیه مطرح ساخته است. بحثی که پذیرش آن باعث لزوم تجدید نظر در کتب رسائل و کفایه برای آموزش خواهد شد. اما از آنجا که صاحبان رسائل و کفایه، دو زعیم گرانقدر حوزه علمیه یعنی شیخ انصاری و آخوند خراسانی هستند، طرف مقابل اینچنین مباحثی را تخطئه‌ی شیخ و آخوند (سرمایه‌های اصیل حوزه علمیه) می‌داند و با هجمه علیه چنین مباحثی همه را مردود می‌داند. 🔹 این دست مباحثات علمی همیشه در حوزه علمیه جریان داشته است و لازمه نشاط علمی حوزه علمیه نیز همین است؛ چراکه حیات علمی حوزه علمیه به آزاداندیشی و حریت علمی است؛ البته بشرطها و شروطها. شرط اصلی آزاداندیشی تحمل، نقدپذیری و پاسخ مستدل و منطقی است. همیشه ی تاریخ، شعار و شعور طلاب علوم دینی در گرو «نحن ابناء الدلیل» بوده است. این اصلا پذیرفته نیست که هریک از طرفین یا هردو بجای تمسک به استدلال و برهان، متوسل به درشت‌گویی، تهمت‌پراکنی و یا فشار روانی شود!! 🔹 در آزاداندیشی و مباحث علمی تا وقتی حرکت بر مدار استدلال باشد هیچ خط قرمزی وجود ندارد؛ چه اینکه امام خمینی نقد شود یا شیخ و یا آخوند! مباحث علمی بزرگان، وحی منزل نیست؛ پس مراقب مغالطات نیز باشیم. نقد ایشان، به معنای تخطئه شخصیت ایشان نیست. 🔹 رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی): «آدم ملاحظه می‌كند كه بعضى از نظرات برجسته و فوق‏ العاده‌ى فقهى و اصولى امام‏ در مقالات علمى مورد نقد قرار می‌گيرد؛ ايرادى هم ندارد. مبناى خطابات‏ قانونيه‌ى امام كه به نظر ما يكى از مستحكم‌ترين و بديع‌ترين و كارسازترين مبانى اصولى امام است، مورد نقد قرار مى‌گيرد؛ هم در درسها مورد نقد قرار مى‌گيرد، هم در مقالات. من مقالاتى را هم خواندم، ديدم مورد نقد قرار داده‌اند. البته به نظر ما آن نقدها وارد نيست، اما بالاخره‏ مورد نقد قرار می‌گيرد؛ كسى هم نمى گويد چرا. ما می‌خواهيم عرض كنيم كه اين آزادانديشى بايد دامنه‌اش گسترده باشد. همين طور كه فرمودند، در فلسفه، فرمايشات آخوند ملاصدرا وحى منزل نيست. در فقه، فتاواى صاحب جواهر و شخصيتى مثل شيخ اعظم- كه با وجود همه‏ ى بزرگان و فقها، ما نظير شيخ اعظم را از بعد از شيخ تا امروز ديگر نداريم- وحى منزل نيست؛ نه در فقه، نه در اصول. لذا رد كردند، ايراد كردند، اشكال كردند، جواب دادند. بايستى اين سنت در حوزه باشد.»(۲ آبان ۱۳۸۹) 🔹 امروز اگر دهان منتقدین علمی را بستیم و اجازه ندادیم کسی در میدان علم سؤالی بپرسد یا انتقادی کند؛ هیچ‌گاه نمی‌توانیم شاهد ظهور نخبگانی باشیم که عرصه‌های مختلف علم را جلو می‌برند. اساتید حوزه علمیه باید مراقب حفظ کیان آزاداندیشی باشند؛ چراکه شاگردانشان اخلاق و رویه‌های حوزوی را از ایشان می‌آموزند. اگر استادی بجای پاسخ مبرهن دست به رمی و تکفیر بزند، فردا از شاگردانش چه انتظار می‌رود؟ کما اینکه تجلی برخی اخلاق اساتید امروز نیز در شاگردانشان متبلور و عیان است. 🔺 شایان ذکر است این متن به هیچ وجه در تایید استاد اکبرنژاد نیست؛ بلکه صرفا تذکری است برای لزوم پاسخ علمی به شبهات علمی و همچنین لزوم پرهیز دو طرف از احساسی کردن فضا. منتشرشده در خبرگزاری حوزه @TollabEnghelabi https://eitaa.com/TollabEnghelabi
🌀 بررسی نظرات رهبری نسبت به دو جریان فقهی اصولی 📝 موافق و مخالف رهبری!! 🖋 محمد حق‌پرست 🔹 در برنامه‌ای تلویزیونی، موضوع بر سر «حقانیت یا بطلان فلسفه» بود. مدافع فلسفه، ادله‌اش را بیان کرد و مخالف فلسفه جواب داد. در آخر برنامه، مدافع فلسفه گفت: می‌خواهید بگویید مرحوم امام و شهید مطهری اشتباه کردند که فلسفه خواندند؟ مخالف فلسفه در جواب گفت: اینجا صرفا یک بحث علمی است و نباید از شخصیت‌ها برای حقانیت یک مسئله علمی استفاده کرد. 🔹 امروز هم برخود با نظریات علمی در حوزه، مع الأسف گاهی چنین سبکی دارد. به جای اینکه از اشکالاتی چون تورم اصول و آموزش متون پیچیده و سخت جواب دهند، ابتدا توهین و تکفیر می‌کنند. دست آخر هم، دست به دامن حضرت امام(ره)، و مقام معظم رهبری شده‌اند که رهبری با این روش مخالفند. جریان مقابل نظرات آقای اکبرنژاد اینقدر دستش خالی شده که برای رد نظرات علمی، از مخالفت رهبری می‌گوید بدون اینکه سند و مدرکی بیاورد. 🔹 اینکه مقام معظم رهبری مخالف مباحث آقای اکبرنژاد باشد، ادعایی است که نیاز به اثبات دارد. 🔹 اما موافقت یا مخالفت معظم له با روش آموزشی و شیوه انتقاد علمی آقای فاضل نیازی به تقریر خاص ندارد. در اینجا فقط به دو مسئله از نظرات رهبری و مقایسه با نظرات آقای فاضل اشاره می‌کنم: 1⃣ مقام معظم رهبری: در مورد اصول که ایشان فرمودند متوسّط [دوره‌ی] آن در حوزه پانزده سال است، خیلی برای من تعجّب‌آور است و این هیچ خبر خوبی نیست از نظر بنده. اصول خب لازم و ضروری است؛ برای تفقّه، بلاشک اصول لازم است. خب مرحوم آقای خوئی (رضوان‌ الله ‌علیه) فقیه اصولی بود دیگر؛ از ایشان اصولی‌تر کیست؟ در فقه او هم کاملاً اصول واضح است، آشکار است؛ من شنیده‌ام که دوره‌ی اصول ایشان پنج سال طول می‌کشد؛ خب ایشان مثلاً چه کار می‌کرده؟ چه چیزی را از اصول می‌انداخته که پنج سال می‌شده؟ یعنی بنابراین می‌شود اصول را پنج سال گفت، می‌شود شش سال گفت. متوسط که پانزده سال است، یعنی مثلاً تا بیست سال هم دارد! چقدر بخوانند؟ چرا بخوانند؟ به چه دردشان می‌خورد؟ کجای فقه استفاده می‌شود از این اصول؟ (۱۳ اسفند ۱۳۹۷) آقای فاضل: من بیست ساله درس خارج اصول می‌گویم و هنوز تمام نشده است. 2⃣ مقام معظم رهبری: بعضى از آن حرف‌هايى كه ماها عادت كرده ايم بخوانيم، يا زيادى است و يا خالى از اولويت است. ولى جايش را بايد چيزهاى اولى، يا چيزهاى لازم پُر كند. مثال‌هايى كه ما زديم معناى حرفى، مشتق و ضد. (۴ تیر ۱۳۶۹) 🔹 آقای فاضل: در اصول فقه، هیچ مسئله زائد و بی‌فایده وجود ندارد، و کسانی که می‌گویند اصول زائد دارد، اصول را نفهمیدند. ❓ به نظر شما، مقام معظم رهبری موافق آقای فاضل هستند یا مخالف؟ @TollabEnghelabi https://eitaa.com/TollabEnghelabi
💢انتقادات جدی حجت الاسلام پناهیان نسبت به نظام آموزشی و تبلیغی حوزه در سخنرانی امروز خود در مرکز مدیریت. 🔺درس های خارجی که با فضای جامعه بیگانه اند./دروسی که طلاب می خوانند غالباً به درد تبلیغ نمی خورند./یک تصوّر عوامانه در حوزه رایج است که فکر می‌کنند طلبه همین دروس را بخواند و فن خطابه را نیز بداند کفایت می‌کند. 🔲حجت الاسلام پناهیان: 🔸ما می توانیم درس خارج‌هایی داشته باشیم که به هیچ وجه به معضلات جامعه نپردازد، ما می‌توانیم عالم دینی داشته باشیم که برای مشکلات اجتماعی گره‌گشا نباشد، اما در عرصه علم بسیار فعال باشد. 🔸ما باید در حوزه‌ها صحنه علم و عمل را به هم نزدیک کنیم؛ دانش‌ها و گفتگوهای رایج در حوزه علمیه با فضای تبلیغ بیگانه است. 🔸 دروسی که طلاب می خوانند، غالبا به درد تبلیغ نمی خورند. یک تصور عوامانه در حوزه رایج است که فکر می‌کنند طلبه همین دروس را بخواند و هنر تبلیغ و فن خطابه را نیز بداند کفایت می‌کند. 🔸عموم تبلیغات و آموزشهای دینی غالبا موجب نفرت از دین می‌شود، به چند نفری که دور یک عالم دینی را گرفته‌اند نباید غره شد، ادبیات ما با ادبیات معصومین و سیره آنان سازگاری ندارد. 🔸ما با تبلیغ نابخردانه انسان های بسیاری را مایوس و مغرور کرده‌ایم. ما اگر از روحیات مردم، آگاهی نداشته باشیم، نمی توانیم به تبلیغ بپردازیم؛ به طور مثال ما در موضوع سبک زندگی بسیار درمانده هستیم. @TollabEnghelabi https://eitaa.com/TollabEnghelabi
⏺فقهای ما بزرگوارند اما آینده نگر نبوده و نیستند! 🔶پاسخ استاد اکبرنژاد به اظهارات اخیر استاد علیدوست @TollabEnghelabi https://eitaa.com/TollabEnghelabi
🎧 سخنرانی سیاسی
⏺فقهای ما بزرگوارند اما آینده نگر نبوده و نیستند! 🔶پاسخ استاد اکبرنژاد به اظهارات اخیر استاد علیدوس
⏺فقهای ما بزرگوارند اما آینده نگرنبوده و نیستند! 🔸برادر بزرگوار جناب استاد علیدوست آورده‌اند که فقهای ما با اینکه تحت حاکمیت خلفای اهل سنت و سلاطین سنّی بوده‌اند و طبعاً امکان اجرای احکام قضایی اسلام را نداشتند، با این حال از مسائلی مانند دیات و قصاص و... بحث کرده‌اند و آنگاه این طور نتیجه گرفته‌اند که فقهای ما نه تنها به نیازهای زمان خودشان که حتی به نیازهای آینده تشیع هم عنایت داشته اند! در همین راستا نکاتی را خدمت ایشان عرض کنم؛ 1️⃣ برادر بزرگوار بنده هم مثل شما تکریم از فقهای شیعه را که با نثار جان و مال و آبرو و تحمل مشقت‌های فراوان و مجاهدت شبانه روزی، معارف شیعی را ولو ناقص به دست ما رسانده اند، بر خود فرض می‌دانم. اما این، مجوّز مبالغه و بیان خلاف واقعِ آشکار نمی‌شود. گرچه نیّت شما خیر است. 2️⃣ فقهای ما به تأسی از اهل بیت (ع) رجوع به حکّام جور اهل سنت را مجاز نمی‌دانستند و آن را تمسک به طاغوت می‌دانستند. از این رو به عنوان مسائل مورد ابتلای همان دوره شیعه، از امثال دیات و قصاص و غیره بحث می‌کردند تا اگر شیعیان نیاز به حکم الله در این موارد پیدا کنند، معطل نمانند. نه به عنوان آینده نگری! 3️⃣ اگر فقهای ما در طول تاریخ با نگاه به آینده فقه می‌نوشتند و اساساً چیزی به نام هدف گذاری و اولویت بندی و ضرورت‌های حال و آینده اسلام در منظومه فکری آن‌ها منزلتی داشت، امروز من و شما نباید سر اینکه طب اسلامی داریم یا نداریم، بحث می‌کردیم یا سر اینکه فقه شیعه نظام ساز است یا نه، سخن می‌گفتیم. یا بر سر اینکه مکاسب کتاب درسی است یا نه معطل می‌ماندیم. یا نمی‌شنیدیم که بزرگواری بگوید: اسلام اقتصاد ندارد و قواعد اقتصادی تابعی از مسائل عقلایی هستند و ربطی به دین ندارد. آقای علیدوست می‌بینید! ما هنوز روی اولیات با هم اختلاف داریم و به نتیجه نرسیدیم و هنوز حرکتی را آغاز نکرده ایم! 4️⃣ شما خوب می‌دانید که سه قرن اخیر زمان نُضج و شکل‌گیری علوم انسانی در غرب است. تمامی علوم انسانی که امروز عالم گیر شده اند، در سه قرن اخیر جوانه زده‌اند و در دوره معاصر شیخ انصاری (ره) اغلب آن‌ها به عنوان یک علم قد برآورده اند. 🔸اگر فقهای ما آینده نگر بودند و سرشان را از میان کتابهای خطی تو در تو با سطور مورّب بیرون می‌کشیدند، قطعاً متوجه حرکت شتابان دنیای مدرن شده و برای دنیا اسلام فکری می‌کردند. شما بهتر از بنده می‌دانید که شیخ اعظم (ره) درست در آن مقطع حساس تاریخی که بشریت به یک دور تند و چرخش نود درجه رسیده بود، شروع به بسط و گسترش مباحثی مانند مقدمة الواجب کرد که خود در طلیعه آن تصریح به بی ثمر بودنش می‌کند! یا ذهن و دل حوزه بزرگ نجف را، مشغول "استصحاب کلی" با آن اقسام مشمئز کننده‌اش کرد یا از "استصحاب ادیان و شرائع" سخن گفت و یا اصول عملیه که نشان از بن بست علم و علمی است را به طرز فاجعه باری گسترش داد. 🔸 کجاست شیخ اعظم تا جواب دهد که چرا در آثار او هیچ اثری از دنیای پیرامونیش و حوادث تلخ روزگارش و نضج و تکامل علوم اجتماعی زمانه‌اش نیست؟! نگاه به آینده‌اش پیش کش حضرتعالی! شما چطور فقها را آینده نگر خطاب می‌کنید در حالی که شیخ انصاری حتی حاضر نشد فرصت و انرژی کافی برای پیگیری مساله خطرناکی که می‌رفت اساس دین و تشیع را بخشکاند یعنی "باب و بها"؛ اختصاص نداد و در تاریخ هیچ واکنش ولو خردی از ایشان در این مساله مهم و خطیر دیده نشد. 5️⃣ نکند آینده نگری و آمادگی پیشاپیش علمای شیعه بود که در مشروطیت ظهور یافت و به تعبیر امام راحل فریب روشنفکران را خوردند و به تعبیر بنده کلاه گشادی سرشان رفت که تا کمرشان می‌رسید. نشانه آن هم به دار کشیدن شیخ فضل الله در حضور علمای تهران و سوت و کف مردم بود. 6️⃣ شاید هم قعود و رکود سنگین 40 ساله بعد از انقلاب از نشانه‌های بارز زمان شناسی و بلکه آینده نگری و آمادگی ایشان است! اینکه 40 سال است فرصت طلایی انقلاب اسلامی که با خون صدها هزار شهید به ثمر نشست، در برابر دیدگانمان از دست می‌رود ولی آقایان هیچ تکانی به خودشان ندادند و جز بر برنامه‌های تاریخ گذشته قجری و کتابها‌ی عتیقه چند قرن گذشته اصرار نورزیدند تا جایی که حضرتعالی که جزو خوشفکران این حوزه هستید، با هر زحمت و توجیهی می‌کوشید تا از نظام حاکم و کتابهای خسته کننده بی حاصل آن دفاع کنید و چشمتان را بر واقعیت أظهر من الشمس پیرامونتان ببندید و از خودتان نپرسید که از این همه طلبه‌ای که رسائل و مکاسب خواندند و هزاران طلبه‌ای که در درس خارج حضرتعالی و دیگر اساتید و مراجع شرکت کردند، چه چیزی حاصل شد و چه سودی نصیبشان گشت. 🔸در هر حال توصیه می‌کنم برای چند قرن قعود علمی و یک تاریخ تکرار خسته کننده، این طور خودتان را به آب و آتش نزنید و به جای آن به چگونگی عبور از این شرایط فعلی و وصول به حوزه مطلوب قلم بزنید و آبرو بگذارید. ▪️محمد تقی اکبرنژاد @TollabEnghelabi
🌀 آدرس‌های غلط، خطا در محاسبات 📝 ادعاهای شاگردان و اطرافیان استاد فاضل لنکرانی 1⃣ آمار تلگرام استاد فاضل لنکرانی: درس‌های من سال‌هاست که در تلگرام قرار می‌گیرد، آماری که اخیراً از مسئول این‌کار گرفتم بیش از #هفت_میلیون مراجعه‌کننده داشته!! من یک طلبه کوچک در گوشه‌ای از این حوزه هستم، آیا این ارزش نیست که ما از این طریق توانستیم با هفت میلیون نفر ارتباط برقرار کنیم؟ yon.ir/EddeA 2⃣ هزاران نفر قائل به اجتهاد ایشان‼️ حجت‌الاسلام اهری (شاگرد آقای فاضل): در زمان رحلت مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی طاب ثراه، نجل ایشان مجتهدی مسلّم بود. #هزاران تن از مقلّدان آن مرحوم به آیت الله جواد فاضل رجوع می‌کردند و به اصرار از ایشان می‌خواستند تا «با اجازه‌ی شخص ایشان» بر تقلید آن مرجع فقید باقی بمانند. شما نیک می‌دانید معنای اجازه بر بقا چیست!! 📌 مناهج: این آمار و ارقام نجومی بر چه پایه‌ای استوار است؟ چگونه کانالی با ۲۰۸ عضو، هفت میلیون بازدید دارد؟ مگر اینکه هر نفر تقریبا ۳۵۰۰۰ بار پست‌های کانال را ببیند!! مبادا آن آمار هزاران نفر قائل به اجتهاد ایشان نیز باید تقسیم بر ۳۵۰۰۰ شود تا عدد واقعی به دست آید؟!! الله اعلم. اساتید گرانقدر حوزه علمیه بیش از هرچیز باید مراقب بیوت و مریدان چاپلوس باشند. #سودای_مرجعیت #طلاب_انقلابی @TollabEnghelabi https://eitaa.com/TollabEnghelabi