📝 #سخنبزرگان | شهید مطهری، موفقترین شخصیت در ایجاد وحدت حوزه و دانشگاه
👤 #رهبر_معظم_انقلاب:
🔺 مرحوم مطهری با دو ابزار؛ با دو وسیله میتوانستند تفاهم و نزدیکی بین دو قشر روحانیون و تحصیلکردههای جدید را به وجود بیاورند:
📌یکی تلاش عملی؛
📌 و دیگری غنای شخصیت خودش ایشان:
✅ از لحاظ تلاش عملی:
➖ خب ایشان در دانشگاه درس گرفتند، با دانشجوها انس پیدا کردند، در مجامع تحصیلکردهها، مهندسین، پزشکان شرکت کردند، به عنوان یک قطب و ملجأ و پناهی برای تحصیلکردههای جدید شدند.
➖ آن زمانها، هزاران دانشجو و فارغالتحصیل و کسانی که توی مسائل فرهنگ جدید درسخوانده بودند و تحصیل کرده بودند، آقای مطهری را به عنوان یک ملجأ، یک پناه، یک ملاذ، یک آدمی که حرفشان را میفهمد، میتواند دردهایشان را علاج کند، سؤالاتشان را پاسخ بدهد، به او نگاه میکردند و اینها.
➖ ایشان نوشتههایش، سخنرانیاش در رادیو در آن سالهای اوائل، بعد هم سخنرانیهای گوناگونش در دانشگاههای مختلف سراسر کشور در این خط بود و شاید بتوانم بگویم ایشان #موفقترین چهرۀ روحانی در میان محیطهای فرهنگ جدید بود، یعنی در دانشگاهها و حول و حوش دانشگاهها؛ مثل تحصیلکردهها و فارغالتحصیلها. موفقترین چهره بود؛ یعنی هیچکدام از این چهرههای تقریب بین روحانی و #دانشگاه به قدر ایشان در این جهت موفق نبودند و ایمانِ آن تحصیلکردههای جدید را جلب نکرده بودند.
✅ دومی غنای شخصیت خود ایشان بود:
➖ میدانید یکی از چیزهایی که بین این دو قشر را جدا کرده بود این بود که این دو قشر را به هم بیاعتقاد کرده بودند؛ تحصیلکردههای جدید، فارغالتحصیل #حوزۀ_علمیه را یک آدم باسواد نمیدانستند؛ اصلاً آنچه را که او بلد بود، آن را سواد نمیدانستند، به حساب نمیآوردند، علم نمیدانستند.
➖ روحانی در عرف و فرهنگ غربیِ تزریق شدۀ به یک عده از تحصیلکردههای ما، یک عنصر بیسواد و پرمدعایی بود و به حساب میآمد که اصلاً تضییع وقت بود که انسان با او بنشیند، حرف بزند؛ یا خودش را به او نزدیک کند؛ یعنی او را اصلاً قابل نمیدانستند که یک چهرۀ یک شخصی بداند او را.
➖ متقابلاً تحصیلکردۀ حوزۀ علمیه، تحصیلکردههای دانشگاهی را با همین چشم نگاه میکرد. علاوه بر اینکه حالا بیدین میدانست آنها را، جاهل و عامی هم میدانست؛ یعنی اهل علم و عوام، یک تقسیمی بود در حوزههای علمیه که مردم دنیا دو قسم بودند: یک قسم، اهل علم؛ یک قسم عوام. و اهل علم؛ یعنی آنی که تحصیلکردۀ حوزه است و عوام؛ یعنی آن کسی که تحصیلکردۀ حوزه نیست؛ حالا تحصیلکردۀ هر جای دیگر هم میخواهد باشد. دو قشری که هر دو اهل علمند؛ هر دو اهل تحصیلاتند؛ هر دو با مغز و با تفکر و تعقل سر و کار دارند و همدیگر را بیسواد میدانند، شما طبیعی است که فرض کنید اینها اصلاً به هم نزدیک نشوند، با هم آشنا نشوند.
➖ مرحوم مطهری جزو شخصیتهایی بود، جزو پیشروان کاروان تقریب روحانی و دانشجو بود که با قوّت و صلابت شخصیت علمی خودش، مخاطبین خودش را متواضع کرد در مقابل خود؛ یعنی هنگامی که ایشان وارد دانشگاه شد و افرادی در رشتههای مختلفِ متناسب با شخصیت آقای مطهری وقتی با ایشان برخورد کردند، از ایشان استفهام کردند، با ایشان مسألهای را مطرح کردند، با یک مغز بزرگ، با یک اندیشۀ عمیق، با یک ذهن باز مواجه شدند.
➖ یک مرد متفکر قوی صاحبنظر که رشتهاش فلسفه و فقه بود؛ ولی بعد، جامعهشناسی مطالعه کرده بود، اقتصاد مطالعه کرده بود، فلسفههای اروپایی را مطالعه کرده بود و افرادی از متخصصین و صاحبنظران این رشتهها به خود جذب کرده بود.
➖ ایشان در این اواخر، یک درس جامعهشناسی اسلامی فلسفۀ تاریخ داشت که خب یک عدهای از افراد صاحبنظر، اساتید فن، اساتید به هرحال درس ایشان شرکت میکردند که خود ایشان برای من نقل کردند که دو تا درس ایشان داشتند. میگفتند: یکی دانشجوها شرکت میکنند؛یکی اساتید، این درسی بود که اساتید شرکت میکردند. فلسفۀ هِگِل را مثلاً ایشان آنچنان قوی و خوب آگاه بود و فراگرفته بود با آن قوّت علمیای که داشت که خب کسانی که توی این رشتهها، توی این معقولات کار میکردند شخصیت ایشان را و ارزش ایشان را درک میکردند.
➖ پس شخصیت علمی و قوی مرحوم #شهید_مطهری هم بیشترین تأثیر را در نزدیکی این دو قشر داشت؛ یعنی وقتی که تحصیلکردههای جدید نگاه میکردند میدیدند یک روحانی عالمِ متفکرِ فاضلی؛ مثل شهید آقای مطهری را در مقابل خودشان دارند؛ از طرفی وقتی که در حوزههای علمیه -که خب شخصیت آقای مطهری در حوزهها واضح بود برای بیشتر افرادی که در حوزهها بودند- وقتی میدیدند ایشان دل به قشر تحصیلکردۀ جدید بسته و با اینها سر و کار دارد آنها هم یک حالت تقارب و تفاهمی برایشان به وجود میآمد.
🗓 ۱۰/ اردیبهشت/ ۶۳
🏷 #وحدت_حوزه_و_دانشگاه | #عمومی
🌐 کانال «پارۀ تن»
📮 ایتا | ویراستی | آپارات
🪞 #شعر | شهید حکمت
🔖 اشعاری درباره استاد شهید مرتضی مطهری
📙 اندیشۀ مطهر؛ علی ربانی گلپایگانی؛ ص ۱۰ و ۱۱
📥 برگرفته از کانال « دروس استاد علی ربانی گلپایگانی»
🏷 #شهید #حکمت | #عمومی
🩸انتشار به مناسبت سالروز شهادت #فقیه #متفکر #پهلوان_مبارزهبا_التقاط آیت الله شهید مرتضی مطهری -قدّسسرّه-
🌐 کانال «پارۀ تن»
📮 ایتا | ویراستی | آپارات
7.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 #ببینید | تبریک روز معلم و گرامیداشت شهید مطهری -قدّسسرّه-
👤 آیت الله #مکارم_شیرازی
📥 برگرفته از کانال «آیت الله مکارم شیرازی»
🏷 #روز_معلم | #عمومی
🌐 کانال «پارۀ تن»
📮 ایتا | ویراستی | آپارات
📒 #خاطرات | شعر مورد علاقۀ شهید مطهری
🪟 علامۀ جعفری میفرمود: در جلسهای با عدهای از دوستان از جمله شهید مطهری از ما سؤال شد که از چه شعری بیشتر خوشتان می آید؟
🪟 #شهید_مطهری این شعر را خواند:
🪞 آب حیات من است خاکِ سر کوی دوست؛
🪞 گر دو جهان خرّمیست ما و غم روی دوست؛
🪞 گر شب هجران مرا تاختن آرَد اَجَل
🪞 روز قیامت زنم خیمه به پهلوی دوست
🪟 وقتی این شعر را می خواند، چشمهایش پر از اشک شد. مرحوم مطهری خیلی ظریف بود و بر خلاف چهرهاش روح خیلی پاک و ظریفی داشت.
📘 یاد یار؛ ص ۱۶۰؛ خاطره از استاد علامۀ جعفری
🏷 #شهید_مطهری | #عمومی
🌐 کانال «پارۀ تن»
📮 ایتا | ویراستی | آپارات
19.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 #ببینید | اندیشههای شهید مطهری همیشه زنده و پویاست
🔖 شهادت علامۀ شهید مطهری مانند حیاتش مبدأ آثار میباشد.
💠 امیر مؤمنان -علیهالسلام- دربارۀ علماء بزرگ میفرماید: «أَعْيَانُهُمْ مَفْقُودَةٌ وَ أَمْثَالُهُمْ فِي الْقُلُوبِ مَوْجُودَةٌ»؛ یعنی هرچند جسمشان در میان ما نیست؛ ولی برکاتشان در دلهای ما وجود دارد.
💠 ایشان اثر عمیقی در نسل جوان، دانشگاه و در انقلاب داشت و با سخنرانیها و کتابهایشان، این اثر را منعکس کرد.
🏷 #شهید_مطهری | #عمومی
🌐 کانال «پارۀ تن»
📮 ایتا | ویراستی | آپارات
🗒 #یادداشت | شهید مطهری، فقیه و فیلسوف اسلام
✍🏻 حجتالاسلام #سید_مهدی_موسوی _______________________________
🪞 شهید مطهری همواره بر پایۀ معارف عمیق دینی که برآمده از فقاهت و حکمت اصیل دینی است با پرسشهای زمانه مواجه شده است و در نقش یک فقیه جامع و حکیم متاله پاسخ داده است.
🪞 شهید مطهری همواره به شان اسلامشناسی، فقاهت، حکمت و روحانیت خود تصریح و تاکید داشته است و همواره نگرش انتقادی، حکمی و اجتهادی به جریانهای روشنفکری داشته است.
🪞 بهترین تحلیل را حضرت امام خمینی -قدّسسرّه- از استاد شهید آیت الله مطهری داشته است و شایسته است همگان به عمق آن پی ببرند و بر آن تاکید کنند:
🩸 اینجانب به اسلام و اولیای عظیم الشأن آن و به ملت اسلام و خصوص ملت مبارز ایران، ضایعۀ أسفانگیز شهید بزرگوار و متفکر و فیلسوف و فقیه عالیمقام؛ مرحوم آقای حاج شیخ مرتضی مطهری -قدسسره- را تسلیت و تبریک عرض میکنم، تسلیت در شهادت شخصیتی که عمر شریف و ارزندۀ خود را در راه اهداف مقدس اسلام صرف کرد، و با کجرویها و انحرافات، مبارزۀ سرسختانه کرد. تسلیت در شهادت مردی که در اسلام شناسی و فنون مختلفۀ اسلام و قرآن کریم کمنظیر بود... من در تربیت چنین فرزندانی که با شعاع فروزان خود مردگان را حیات میبخشند و به ظلمتها نور میافشانند، به اسلام بزرگ، مربی انسانها و به امت اسلامی تبریک میگویم.
🩸 من اگرچه فرزند عزیزی که پارۀ تنم بود از دست دادم؛ لکن مفتخرم که چنین فرزندان فداکاری در اسلام وجود داشت و دارد. مطهری که در طهارت روح و قوّت ایمان و قدرت بیان کمنظیر بود رفت و به ملأ اعلی پیوست؛ لکن بدخواهان بدانند که با رفتن او، شخصیت اسلامی و علمی و فلسفیاش نمیرود.
🩸 سالروز شهادت شهیدی مطهر است که در عمر کوتاه خود اثرات جاویدی به یادگار گذاشت، که پرتوی از وجدان بیدار و روح سرشار از عشق به مکتب بود، او با قلمی روان و فکری توانا در تحلیل مسائل اسلامی و توضیح حقایق فلسفی با زبان مردم و بیقلق و اضطراب به تعلیم و تربیت جامعه پرداخت، آثار قلم و زبان او بیاستثنا آموزنده و روانبخش است و مواعظ و نصایح او که از قلبی سرشار از ایمان و عقیدت نشأت میگرفت، برای عارف و عامی سودمند و فرحزا است.
🩸 خدمتی که به نسل جوان و دیگران مرحوم مطهری کرده است، کم کسی کرده است. آثاری که از او هست، بیاستثناء همۀ آثارش خوب است و من کس دیگری را سراغ ندارم که بتوانم بگویم بیاستثناء آثارش خوب است. ایشان بیاستثناء آثارش خوب است، انسانساز است.»
🩸 اکنون شنیده میشود که مخالفین اسلام و گروههای ضدانقلاب درصدد هستند که با تبلیغات اسلامشکن خود، دست جوانان عزیز دانشگاهی را از استفاده از کتب این استاد فقید کوتاه کنند، من به دانشجویان و طبقۀ روشنفکران متعهد توصیه میکنم که کتابهای این استاد عزیز را نگذارند با دسیسههای غیراسلامی فراموش شود».
🏷 #فقیه #فیلسوف | #عمومی
🌐 کانال «پارۀ تن»
📮 ایتا | ویراستی | آپارات
📖 #بخوانید | فلسفۀ امتحانات الهی
🪞امتحانهای الهی برای این جهت است که انسان در خلال آن گرفتاریها [کمال یابد.]
🪞گرفتاری در نعمت، یک جور گرفتاری است و گرفتاری در نقمت جور دیگر است.
همهچیز برای این است که انسان گرفتار آن شود و خود را از آن آزاد کند.
🪞انسان در دنیا نیامده که از کنار نعمتها و از کنار بلاها و گرفتاریها بگذرد؛ بلکه آمده است در دریای نعمتها و در دریای گرفتاریها خودش را بیندازد و سالم بیرون بیاید.
🪞اگر کسی در عمرش اساساً خودش را در بلایا و مصائب و سختیها قرار ندهد و همیشه از آن کنار بگذرد، هرگز چیزی نمیشود. اگر کسی هم اساساً دستش به نعمت نرسد، کمالی که در این دنیا باید پیدا کند، پیدا نمیکند.
🪞کمال انسان به این است که در دنیا، هم با نعمتها و هم با شدتها هرچه بیشتر درگیر شود و از این درگیری آزاد بیرون بیاید.
🪞در مورد ابتلاءها حدیثی هست از امام صادق -علیهالسلام- که میفرمایند: «إنَّ اللهَ إذا أَحَبَّ عَبْداً غَتَّهُ بِالْبَلاءِ غَتّاً»؛ یعنی خدای متعال آنگاه که بندهای را دوست بدارد، او را در دریای بلا فرو میبرد. «غت»، فرورفتن در آب است. تشبیه به فرورفتن در آب شده است.
📘 آشنایی با قرآن؛ ج ۷؛ ص ۲۰۸ و ۲۰۹
🏷 #بلا #امتحان_الهی | #عمومی
🌐 کانال «پارۀ تن»
📮 ایتا | ویراستی | آپارات
📝 #سخن_بزرگان | سید حسن نصرالله و مطالعۀ آثار شهید مطهّری
🎤 از شهید مطهری برایمان بگویید؟
👤 #سید_حسن_نصر_الله:
▫️من بشخصه با شهید مطهری از نزدیک آشنا نبودم؛ زیرا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به ایران نرفتم. من تحصیلاتم در نجف اشرف و لبنان بود. ایشان با فاصله کمی پس از پیروزی انقلاب شهید شد و من بعدها و بعد از شهادت مطهری و چمران به ایران رفتم.
▫️ما به عنوان یک مسلمان لبنانی، شهید مطهری را از طریق کتابهایش میشناسیم و آنچه نوشته است. بیشترِ کتابهای مطهری به عربی ترجمه شده و ما از طریق آثارشان ایشان را شناختهایم.
▫️بعد از اینکه زبان فارسی را یاد گرفتم، برگشتم کتابهایش را به فارسی خواندم؛زیرا در لغات اصلی و مبدأ که فارسی بود، نوعی روحیه و عطر خاصی در آثار ایشان استشمام میکردم.
▫️مترجم میتواند واژه به واژه معنی و به صورت تحت اللفظی معنای واژه را منتقل کند؛ اما وقتی خودتان کتابی را به زبان مادری بخوانید، مزه و طعم به خصوصی را میتوانید از آن استشمام کنید.
▫️تحصیلکردههای لبنانی از طریق ترجمهها با آثار شهید مطهری آشنا شدند؛ اما رویآوری من و بسیاری از برادران به کتابهای مطهری به خاطر آن بود که امام خمینی تاکید بر خواندن کتابهای مرحوم مطهری داشتند و آن را سفارش میکردند.
🎤 در همان دیدارتان در سال ۱۹۸۲ با امام؟
▫️نخیر. ما تاکیدات مبنی بر مطالعۀ کتابهای شهید مطهری را در سخنرانیهای عمومی امام شنیدیم؛ نه در آن دیدار شخصی که با ایشان داشتم.
▫️شاید بتوانم بگویم تاثیرگذارترین اشخاصی که در من و جهان تشیع تاثیر گذاشتند، دو محقق بزرگ شهید #محمد_باقر_صدر و #شهید_مطهری بودند؛ همچنان که زیرساختهای عقیدتی و ایدئولوژیک یک مسلمانِ رزمنده و پژوهشگر دینی را این دو بزرگوار برای ما ترسیم کردند که حالا مورد استفادۀ انسانهای مومن و مجاهد است.
📥 برگرفته از «رجانیوز»
🏷 #آثار | #عمومی
🌐 کانال «پارۀ تن»
📮 ایتا | ویراستی | آپارات
🗒 #یادداشت | مهم دلته!
✍🏻 سعید رضوان
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مقدّمه❗️
خیلی از اوقات از افراد مختلفی این حرف را میشنویم که -مثلاً- «نیاز نیست که حجاب داشته باشی؛ مهم دلته؛ دلت پاک باشه، خدا قبول میکنه» تصور این افراد از این جمله این است که با صرف پاکبودن دل و اعتقاد به یک مسئله -ولو این که طبق آن اعتقاد، عمل نشود-، میتوان به سعادت رسید.
مسئله❓
اما آیا اصلاً میشود که دل پاک باشد و ایمان در دل باشد؛ اما انعکاس عملی در خارج نداشته باشد؟ آیا میشود که انسان نسبت به یک موضوعی -مثلاً- لزوم حجاب، معتقِد باشد؛ اما طبق عقیدهٔ خود عمل نکند و در نتیجه حجاب نداشته باشد؟
جواب 📨
▫️شهید مطهری در مقالهٔ «ارکان سعادت بشر» در کتاب «حکمتها و اندرزها» به این مطلب اشاره میکنند.
▫️تمام ارکان سعادت بشری در سورهٔ مبارکهٔ عصر در ضمن ۴ عنوان بیان شده است:
۱- ایمان به ذات اقدس الهی که ایمان به همه حقائق است؛
۲- عمل صالح؛
۳- تشویقکردن یکدیگر به حق؛
۴- تشویقکردن یکدیگر به صبر و استقامت؛
▫️بسیاری از افراد هستند که نسبت به یک مسئلهای ایمان دارند؛ اما به جهاتی طبق اعتقادشان عمل نمیکنند؛ این جهات را میتوان به دو دسته تقسیم کرد:
➖ ۱- جهات مربوط به عمل: مثل این که عدهای ایمان و اعتقاد نسبت به مسائلی دارند؛ اما در هنگام عملکردن، مصداق عمل را اشتباه میگیرند و اشتباهاً به چیزی عمل میکنند که ربطی به اعتقاد ایشان ندارد؛ درحالیکه خود شخص گمان میکند که دارد درست عمل میکند؛ مثل این که کسی از مال دزدی، به نیازمندان کمک کند و خودش فکر کند که در حال صدقهدادن است.
نکته: البته بازگشت این جهات به مرحلهٔ معرفت است.
➖ ۲- جهات معرفتی: یعنی شخص تصور غلطی نسبت به اصل «عملکردن» دارد؛ به این معنا که شناخت درستی از مقولهٔ «عمل» و ضرورت آن ندارد و به دلائلی در ذهن او چنین وانمود شده است که «عمل»، چندان أهمیتی ندارد و صرف ایمان به یک مسئله را کافی میداند؛ درحالیکه نمیداند که دنیا، مزرعهٔ آخرت است و باید در اینجا کشت کند تا برداشت کند و کشتکردن به صرف ایمان و اعتقادداشتن به معارف نیست.
▫️ خداوند متعال میفرماید: «إن الانسان لفی خسر؛ إلا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر».
▫️تمام ارکان سعادت بشر در همین جمله خلاصه شده است و خداوند -متعال- این امور را به نحو جمعی برای سعادت لحاظ کرده است؛ لذا روشن است که ایمان به تنهایی دردی دوا نخواهد کرد.
▫️از همین جاست که میتوان مشکل برخی از گروههای #صوفی بدون شریعت را، مشکل معرفتی دانست؛ به این معنا که تلقی آنها از مقولهٔ «عمل» تلقی غلطی است و نتوانستند به خوبی جایگاه «عمل» و اهمیت آن را بشناسند؛ لذا دچار کجفهمی از دین شدهاند و رسیدن به سعادت واقعی را منوط به صرف وجود ایمان دانستند و از نقش خطیر «عمل» در این راه، غافل شدند.
▫️این درحالی است که امیر المؤمنین -علیهالسلام- در حکمت ۱۵۰ نهج البلاغة میفرمایند: «لا تکن مِمَّن یَرجُو الآخرةَ بِغَیرِ عملٍ»؛ جزء آن دسته از مردم مباش که آرزوی رسیدن به مقامات اخروی و معنوی را دارند؛ ولی میخواهند بدون آنکه عملی انجام دهند، به آن برسند.
نابرده رنج، گنج میسَّر نمیشود
مزد آن گرفت جان برادر، که کار کرد
📘 با اقتباس از «حکمتها و اندرزها»؛ مقالهٔ «ارکان سعادت بشر»
🏷 #اعتقاد #ایمان #عمل | #عمومی
🌐 کانال «پارۀ تن»
📮 ایتا | ویراستی | آپارات
📝 #سخن_بزرگان | متفکر اهل معنی
👤 آیت الله العظمی #جوادی_آملی:
«شهید مطهری دلی داشت دلباخته به قرآن، مغزی داشت سرسپرده به عرفان، جانی داشت وابسته به برهان؛ متفکر و اهل دل و اهل معنی بود.»
🗓 بهمن ماه ۹۸
📥 برگرفته از کانال دفتر «آیت الله جوادی آملی»
🏷 #متفکر #اهل_معنی | #عمومی
🌐 کانال «پارۀ تن»
📮 ایتا | ویراستی | آپارات
🗒 #یادداشت | آگاهترین شخص به زندگی تو، خودت هستی
✍🏻 سعید رضوان
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مقدّمه❗️
🔺 همهٔ انسانها در ایام زندگی با مشکلات فراوان و متفاوتی دست و پنجه نرم میکنند؛ انسانها در مواجههٔ با این مشکلات به دو دسته تقسیم میشوند:
➖ ۱- کسانی که خودشان در صدد علاج مشکل برمیآیند و با بررسی احوالات درونی خود و محاسبهٔ تیزبینانهٔ نحوهٔ عملکرد خود در ایام مختلف، مشکل را ریشهیابی میکنند و سپس با تفکر و مشاوره، مشکل خود را درمان میکنند؛
➖ ۲- کسانی که دیگران را تنها راه حل علاج مشکل میدانند و اصلا به خودشان زحمت محاسبه و تفکر و تامل نمیدهند؛ به این معنا که همیشه منتظرند که شخصی با اسب سفید به دنبال آنها بیاید و آنها جزئيات زندگی خود را با او در میان بگذارند و او مشکلاتشان را حل کند؛
مسئله❓
▫️اما جای سؤال باقی است که واقعاً آیا دیگران میتوانند تنها حلّال مشکلات زندگی انسان باشند؛ بدون این که انسان به خود زحمت فکر و تامل بدهد؟!
▫️اصلا آیا ورود دیگران به عرصههای مختلف زندگی؛ به خصوص حریمهای شخصی و جزئيات زندگی انسان جائز است؛ یا این که بعضی مواضع هست که اصلا ورود دیگران به آنها درست نیست و خود انسان باید راه حل را بیابد و به فکر چاره باشد؟
جواب 📨
▫️شکی در این نیست که انسان به دلیل این که از جمادات، نباتات و حیوانات استعداد بیشتری دارد، بیشتر هم نیازمند تربیت است؛ همانطور که یک گل به دلیل این که از سنگ کاملتر است، بیشتر نیازمند تربیت است؛ اما این تصور که مربی انسان فقط باید دیگران باشند و خود او هیچ نقشی در تربیت خود ندارد، تصور غلطی است.
▫️انسان قوای عاقلهای دارد که اجازه نمیدهد که کاملاً تابع عوامل خارجی باشد؛ بلکه در نهایت باید تصمیم نهائي را خود او بگیرد. انسان با یک سنگ؛ یا فلز تفاوت دارد.
▫️انسان دارای اراده و قوهٔ تصمیمگیری است. او در تصمیمگیری مجبور و مقهور خواستههای دیگران نیست؛ بلکه او به این دلیل که با اختیار آفریده شده است، خودش باید نسبت به امور زندگی خود نقش داشته باشد و نسبت به امر تربیت هم باید خود او اراده بکند و إلا پند و اندرز هیچ کسی در او تاثیر نخواهد گذاشت؛ لذا در روایت یکی از احتیاجات مؤمن را «واعظ درونی» شمرده شده است؛ یعنی کسی که از درون، خود را موعظه نکند، هر موعظهای که از بیرون به او برسد، به حال او فائدهای ندارد.
▫️یکی از اموری که در تربیت خیلی مؤثر است، امر «مشاوره» با افراد صاحب خرد و تجربه است؛ اما نباید تصور شود که فقط مشاور است که میتواند مشکلات من را حل بکند؛ بلکه شکی نیست که وجود مشاور و مربی، لازم است؛ اما کافی نیست؛ او فقط نقش یک بازوی کمکی را دارد تا در فهم انسان نسبت به علت مشکل کمک کند؛ اما تنها کسی که به ریز ریز وقائع و جزئیات زندگی با خبر است، خود انسان است؛ نه هیچ کس دیگری؛ لذا خود انسان است که باید با تفکر و محاسبه و جست و جو در وقائع زندگی، ریشهٔ مشکلات خود را بیابد و در صدد حل این مشکلات بر بیاید.
▫️اینجاست که میبینیم که در معارف اسلامی به چه میزان بر امر محاسبهٔ نفس تاکید شده و اهمیت آن گوشزد شده است. محاسبهٔ نفس یعنی از نفس حساب کشیدن که چه کار کردی و چه کار نکردی؟
▫️از دل همین محاسبه است که انسان متوجه اختلالات خود میشود. چطور کسی که در زندگی من نیست و از جزئیات زندگی من و از عملکرد من خبر ندارد میتواند تصمیم نهائي را نسبت به زندگی من بگیرد؟
📘 با اقتباس از «حکمتها و اندرزها»؛ مقالهٔ «انسان مربی خود»
🏷 #اعتقاد #مشکل #مشاوره | #عمومی
🌐 کانال «پارۀ تن»
📮 ایتا | ویراستی | آپارات
May 11