eitaa logo
پیامهای کوتاه قرآنی و‌ حدیث
1هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
105 ویدیو
6 فایل
﷽ درهیاهوی دنیایی پرمشغله، بااطلاعات رنگارنگی باارمغان روزمرگی؛ آشنایی روزانه باپیامِ بخشی ازیک آیه وحدیث، هدیه ای الهیست که بایدقدرش بدانیم. کانال آرشیو آموزش روخوانی و تجوید قرآن👇 @Amoozesh_Quran_Karim
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃 قرآن در عظمت، مقامى بس والا دارد. «ذلِكَ» در ادبيات عرب، «ذلِكَ‌» اسم اشاره به دور است. در اينجا به قرآن كه در پيش روى ماست، با «ذلِكَ» اشاره مى‌كند كه از عظمتِ دست نايافتنى قرآن حكايت مى‌كند. 🍃 راهنما بايد در روش دعوت و محتواى برنامه خود، قاطع و استوار باشد. جمله‌ى‌ «لا رَيْبَ فِيهِ» نشانگر استوارى و استحكام قرآن است. 🍃 توانِ قرآن بر هدايت پرهيزكاران، خود بهترين دليل بر اتقان و حقّانيت آن است. «هُدىً لِلْمُتَّقِينَ» 🍃 تنها افراد پاك وپرهيزكار، از هدايت قرآن بهره‌مند مى‌شوند. «هُدىً لِلْمُتَّقِينَ» هركس كه ظرف دلش پاكتر باشد، بهره‌مندى و نورگيرى او بيشتر است. @payam_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️⁉️ اين آيه درباره قرآن ومطالب آن مى‌فرمايد: «لا رَيْبَ فِيهِ» هيچ شكّى در آن نيست. در حالى كه خود قرآن شكّ وترديد مخالفان را در اين باره بيان مى‌دارد: يك جا مى‌فرمايد: «إِنَّنا لَفِي شَكٍّ مِمَّا تَدْعُونا إِلَيْهِ مُرِيبٍ» «۱» ما درباره آنچه ما را به آن مى‌خوانى، در شكّ هستيم. و در مورد شكّ در وحى ونبوّت نيز مى‌خوانيم: «بَلْ هُمْ فِي شَكٍّ مِنْ ذِكْرِي» «۲» درباره‌ى قيامت نيز آمده: «لِنَعْلَمَ مَنْ يُؤْمِنُ بِالْآخِرَةِ مِمَّنْ هُوَ مِنْها فِي شَكٍّ» «۳» بنابراين چگونه مى‌فرمايد: «لا رَيْبَ فِيهِ» هيچ شكّى در قرآن ومحتواى آن نيست؟ ‼️‼️ مراد از جمله‌ «لا رَيْبَ فِيهِ» آن نيست كه كسى در آن شكّ نكرده و يا شكّ نمى‌كند، بلكه منظور آن است كه حقّانيت قرآن به قدرى محكم است كه جاى شكّ ندارد و اگر كسى شكّ كند به خاطر كور دلى خود اوست. چنانكه در آيه ۶۶ سوره نمل مى‌فرمايد: «بَلْ هُمْ فِي شَكٍّ مِنْها بَلْ هُمْ مِنْها عَمُونَ» «۴» _________________________ «۱». هود، ۶۲ «۲». ص، ۸ «۳». سبأ، ۲۱ «۴». نخبة التفاسير به نقل از آيةاللَّه جوادى. @payam_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
_ خدا حقانیت گفتار و کردار پیامبر را امضاء کرده است. بر این اساس اطاعت از دستور رسول خدا(ص) اطاعت از خدا و قرآن است و بر هر مسلمانی واجب. آن حضرت نیز در غدیر، امر به تبعیت از علی بن ابی طالب(ع) کرد و در روایاتی مانند حدیث ثقلین به پیروی از اهل بیت(ع) امر نمود پس با تکیه بر آیه مورد بحث و روایت غدیر و ثقلین به راحتی می‌توان حقانیت مکتب شیعه را ثابت کرد. (مَا ءَاتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ مَا نهََاکُمْ عَنْهُ فَانتَهُواْ وَ اتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَاب)(7- حشر) _ دو تقوایی که قرآن به آن سفارش می‌کند: تقوای اول اینکه: خدای سبحان را فراموش نکرده و همواره مراقب اعمال خود باشند که کدام صالح است و کدام معصیت؛ چون سعادت زندگی آخرتشان به این اعمالشان بستگی دارد. و نیز مراقب باشند که جز عمل صالح انجام ندهند و آن را هم فقط برای رضای خدا به جای آورند و همواره این مراقبت را ادامه دهند و از نفس خود حساب بکشند. هر عمل نیکی که در کرده‌های خود یافتند خدا را شکرگزارند و هر عمل زشتی دیدند خود را توبیخ نموده و نفس را مورد مؤاخذه قرار داده و از خدای تعالی طلب مغفرت کنند. تقوای دوم اینکه: در مقام محاسبه و نظر در اعمال، خداترس باشید؛ یعنی چنان نباشد که عمل زشت خود را و یا عمل صالح ولی غیر خالص خود را به خاطر اینکه عمل شما است زیبا و خالص به حساب آورید.(یَأَیهَُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَ لْتَنظُرْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَ اتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ)(18- حشر) _ قانون روابط بین الملل در قرآن: بر اساس این آیات رابطه عادلانه و بر پایه احترام متقابل و رعایت قراردادهایی که بین شما و آنها وجود دارد امری روا و جایز است؛ اما این رابطه حسنه تا زمانی است که آنها نسبت مسلمانان و حکومت اسلامی توطئه نکرده باشند و به صورت علنی و یا پشت پرده؛ تنهایی و یا گروهی در صدد ضربه زدن به مسلمانان و نظام اسلامی نباشند که اگر این گونه شد ارتباط یا آنها قطع و پاسخ قاطع و مناسبی به آنها داده می‌شود.(8و9 - ممتحنه) _ تجارتی که نجات دهنده است: «تجارة» به معنای تصرف در سرمایه به منظور به دست آوردن سود است. در این آیه شریفه ایمان و جهاد، تجارت به حساب آمده که سرمایه‌اش جان آدمی و سود آن نجات از عذاب دردناک است. (یَأَیهَُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ هَلْ أَدُلُّکمُ‌ْ عَلیَ‌ تجَِارَةٍ تُنجِیکمُ مِّنْ عَذَابٍ أَلِیمٍ* تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تجَُاهِدُونَ فیِ سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِکمُ‌ْ وَ أَنفُسِکُمْ ذَالِکمُ‌ْ خَیرٌْ لَّکمُ‌ْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُون)َ(10و 11- صف) _ دو نکته: 1. در آیه مورد بحث کلمه «ذنوبکم» مطلق آمده؛ یعنی نفرموده است که کدام گناه آمرزیده می‌شود. از این اطلاق می‌توانیم نتیجه بگیریم که تمامی گناهان با شرط ایمان و جهادِ مال و جان در راه خدا آمرزیده می‌شود. از اینکه آمرزش را مقدمه داخل شدن در بهشت جاودان ذکر فرموده نیز می‌توان دریافت که تمام گناهان بخشیده می‌شود؛ زیرا معنا ندارد که کسی داخل چنین بهشتی بشود، در حالی که هنوز پاره‌ای از گناهانش آمرزیده نشده باشد. 2. آنچه مؤمن به خدا می‌دهد متاع ناچیز این دنیای ناپایدار است و آنچه خدا به مؤمن وعده داده تا او را بهره مند سازد، نعمت‌ها و زندگی جاودان است؛ به همین جهت و برای تاکید بر این مطلب بود که در پایان آیه فرمود:«ذلِکَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ؛ این پیروزی عظیمی است». (یَغْفِرْ لَکمُ‌ْ ذُنُوبَکمُ‌ْ وَ یُدْخِلْکمُ‌ْ جَنَّاتٍ تجَْرِی مِن تحَْتهَِا الْأَنهَْارُ وَ مَسَاکِنَ طَیِّبَةً فیِ جَنَّاتِ عَدْنٍ ذَالِکَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ(12- صف) _ پنج لطف ویژه که مخصوص متقین است: 1. برایش راه نجاتی از تنگنای مشکلات زندگی فراهم می‌کند. 2. از جایی که احتمال آن را هم نمی‌داد به او روزی می‌رساند. 3. اموری که به آن اشتغال دارد را برایش آسان می‌کند. 4. گناهانی که از او سر زده می‌بخشد. 5. بیش از آنچه عمل کرده به او اجر و پاداش داده می‌دهد.(2تا 5 - طلاق) _ بر اساس این آیه، هر کس وظیفه دارد با رعایت تقوای الهی و پرهیز از ارتکاب آنچه خدا نهی کرده است، خود را از آتش جهنم حفظ کند و نیز وظیفه دارد تا دامنه این مراقبت را گسترش داده و مراقب خانواده خود نیز باشد تا آنها نیز با رعایت دستورات الهی از گزند آتش جهنم مصون و محفوظ بمانند. به تعبیر دیگر حق زن و فرزند تنها با تامین هزینه زندگی و مسکن و تغذیه آنها حاصل نمی‌شود، مهمتر از آن تغذیه روح و جان آنها و به کار گرفتن اصول تعلیم و تربیت صحیح است. (یَأَیهَُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ قُواْ أَنفُسَکمُ‌ْ وَ أَهْلِیکمُ‌ْ نَارًا) (6- تحریم) در خدمت قرآن باشیم. آمین @payam_quran
🌙⭐️🌙⭐️🌙⭐️🌙⭐️🌙⭐️ خدایا! به خاطر شب‌ هایی که تبدیل به صبح شدند.دوستانی که مبدل به خویشاوند شدند.رویا‌هایی که به حقیقت پیوستند. خدایا بابت تمام مواهبت شاکرم. 🍃🍃🍃🍃🍃🍃 برای همه نعمت هایی که به من و خانوادم داده ای. برای قدرتی که هر روز به من میدهی. و برای تمام افرادی که اطرافم هستند و زندگیم را معنادارتر می‌ کنند. خدایا بابت همه مواهبت شاکرم. 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 ، شبیه پرنده‌ ای که از قفس آزاد می‌ شود، من هم وقتی با نام تو شکرگزاری می‌ کنم از غم هایم آزاد می‌ شوم. خدایا شکرت که مرا با شکرت آشنا کردی، خدایا شکرت که قلبی شکرگزار دارم. خدایا بابت تمام مواهبت شاکرم. @payam_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 🔵 🔴 💠  💠 🍃 و تنوین 🍃 🛑 🍃  ادغام یعنی 👈 حذف یک حرف ساکن و مشدد نمودن حرف بعدی 🍃 🔸هرگاه نون ساکنه به یکی از ۶ حرف یرملون (ی-ر-م-ل-و-ن) برسد، در آن ادغام می شود.یعنی نون ساکنه خوانده نمی شود و بجای آن ، حرف بعدی (یرملون) مشدد می گردد. 🔹انواع ادغام نون ساکنه 1⃣ ادغام باغنه 2⃣ ادغام بدون غنه ✅غنه یعنی اینکه بخش عمده صوت از فضای بینی خارج شود و بمیزان دو حرکت ادامه یابد. 🔹 ادغام  باغنه 👈هرگاه نون ساکنه به چهار حرف یمون (ی-م-و-ن) برسد ، ادغام باغنه است ؛ مثل : من یَشاء - عذابٌ مُقیم - من وِلی - شیءٍ نُکُر 🔹 ادغام بدون غنه 👈 هرگاه نون ساکنه به دو حرف (ل-ر) برسد ، ادغام بدون غنه است (یعنی فقط (ل-ر) مشدد شده و از فضای دهان و بدون کشش ادا می گردد ؛ مثل : من لدنک - لروؤفٌ رحیم 🔆استثناء🔆 1⃣ اگر نون ساکنه و حروف یرملون در یک کلمه باشند👈 ادغام صورت نمی گیرد، و این حالت فقط در چهار کلمه در قرآن آمده 👈 دُنیا - بُنیان - صِنوان - قِنوان (در این 4 کلمه (ن) تلفظ میشود) 2⃣ عبارت 👈 مَن راقِ 👈 ادغام نمی شود، بلکه سکت دارد. @payam_quran
4_5877537215566840812.mp3
967.4K
فایل صوتی فوق، طریق ادغام کردن در حروف یرملون همراه با مثال است👆 پیشنهاد میشود دانلود بفرمایید👌 @payam_quran
آموزش تجوید قرآن کریم درس۲۴ احکام نون ساکن و تنوین(ادغام) https://www.aparat.com/v/g9vcl برترین آموزش تجوید قرآن کریم -ادغام نون ساکنه و تنوین https://www.aparat.com/v/A2z0U @payam_quran