فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شیوه وقف روم
در عبارت «
لَا تَأْمَنَّا» آیه «قَالُوا يَا أَبَانَا مَا لَكَ
لَا تَأْمَنَّاعَلَىٰ يُوسُفَ وَإِنَّا لَهُ لَنَاصِحُونَ» (آیه 11 سوره یوسف) @Payam_Quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شیوه وقف اشمام در عبارت «لَا تَأْمَنَّا» در آیه «قَالُوا يَا أَبَانَا مَا لَكَ لَا تَأْمَنَّا عَلَىٰ يُوسُفَ وَإِنَّا لَهُ لَنَاصِحُونَ» (آیه 11 سوره یوسف)
دقت کنید
@Payam_Quran
#پیام_قرآنی #پرهیزازمخالفت_باخدا
🍃 آغاز سورهى خانواده، با سفارش به تقوا شروع شده است، يعنى بنيان خانواده، بر تقواست و مراعات آن بر همه لازم است. «يا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا»
🍃 خلقت و تربيت انسان، هر دو به دست خداست، پس پروا و اطاعت هم بايد از او باشد. «اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ»
🍃 همهى انسانها از يك نوعند، پس هر نوع تبعيض نژادى، زبانى، اقليمى و ... ممنوع است. «خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ»
🍃 زن و مرد در آفرينش وحدت دارند و هيچكدام از نظر جنسيّت بر ديگرى برترى ندارند. «خَلَقَ مِنْها زَوْجَها»
#نساء_1 #نساء
@payam_quran
#پیام_قرآنی #صله_رحم
🍃 همهى انسانها در طول تاريخ، از يك پدر و مادرند. «بَثَّ مِنْهُما رِجالًا ...»
روايات دربارهى ازدواج فرزندان آدم دو نوع است، آنچه با قرآن هماهنگ است، رواياتى است كه مىگويد: فرزندان آدم با يكديگر ازدواج كردند. «1»
🍃 در مسائل تربيتى، تكرار يك اصل است. «اتَّقُوا رَبَّكُمُ ... اتَّقُوا اللَّهَ»
🍃 رعايت حقوق خانواده و خويشاوندان، لازمهى تقواست. «اتَّقُوا اللَّهَ ... وَ الْأَرْحامَ» امام باقر عليه السلام فرمود: قرابت دلبستگان پيامبر صلى الله عليه و آله را بايد با موّدت مراعات كرد. «2»
#نساء_1 #نساء
________________
1. تفسیر المیزان
2. بحار، ج 23، ص 257
@payam_quran
#پیام_قرآنی #اجابت_دعا
🍃 اگر درخواست، صحيح و بجا، و دعا خالصانه باشد، استجابت قطعى است. «قَدْ أُوتِيتَ»
🍃 عطاى الهى حكيمانه و بر اساس بصيرت است. «بِنا بَصِيراً ... أُوتِيتَ سُؤْلَكَ»
🍃 كسى را كه منصوب ومأمور انجام كارى مىكنيم، ابزار كار وخواستههاى او را نيز تأمين كنيم. «اذْهَبْ إِلى فِرْعَوْنَ ... رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي ... وَزِيراً مِنْ أَهْلِي ... قَدْ أُوتِيتَ»
#طه_36 #طه
@payam_quran
📖 #درس_85 🔵 #تجوید 🔴
🍃 #وقف_و_ابتداء 🍃
❗️در مبحث روخوانی با معنای وقف آشنا شدیم و در این درس با دو اصطلاح (سکت و قطع) نیز آشنا می شویم.
🔸 #سکت 👈 به معنی (توقف _ سکوت) و در تجوید👈 قطع صوت در حین قرائت، بدون تجدید نفس در زمانی بسیار کوتاه و ادامه مجدد قرائت است.
💠 موارد سکت در قرآن (به روایت حفص از عاصم) 4 مورد است👇
💥نکته 👈 در هر 4 مورد ذیل، در صورت عدم سکت ، شبهه ای در معانی آنها پدید می آید.
1⃣ عِوَجاً * قَیِّماً 👈 در سوره کهف
✅ این دو کلمه در دو آیه آمده و در صورتی که وقف نکنیم ، در وصل به سکت، تنوین نصب (عِوَجاً) به الف مدی قرائت می شود👈 عِوَجا
❎ در صورت عدم سکت ممکن است این اشتباه پیش آید که (قَیِّماً) صفت (عِوَجاً) است و سؤال شود که چگونه قَیِّم (استوار) صفت عِوَج (کجی) می شود؟!
2⃣ مَرْقَدِنَا ۜ ۗ هَٰذَا 👈 سوره یس
✅ البته می توان در (مَرْقَدِنَا) وقف نمود.
❎ در این عبارت ممکن است کلمه (هَٰذَا) اشاره به (مَرْقَدِنَا) محسوب شود. حال آنکه اشاره به وعده خدای رحمن است؛ و نیز ممکن است عبارت (مَا وَعَدَ الرَّحْمَٰنُ) نفی بر وعده خداوند تلقی شود.
3⃣ كَلَّا ۖ بَلْ ۜ رَانَ 👈 سوره مطففین
❎ در عبارت (بَلْ ۜ رَانَ) از ادغام این دو، کلمه (برّان) ساخته خواهد شد که مفهوم آیه را نمی رساند و شبهه تثنیه (برّ) می شود.
4⃣ وَقِيلَ مَنْ ۜ رَاقٍ 👈 سوره قیامه
❎ در (مَنْ ۜ رَاقٍ) از ادغام این دو، کلمه (مرّاق) پدیدار می شود که صیغه مبالغه (مَرَقَ) می باشد و مفهوم آن مستفاد نمی شود.
🔆 نکته 👈 در سایر کلمات و آیات (به روایت حفص از عاصم) هر جا قاری (سکت) بیاورد غلط است.
🔷 قطع 👈 عبارتست از انصراف از ادامه قرائت و به کار دیگری پرداختن
☑️ قطع فقط در رؤس آیات واقع می شود و در وسط آیه شایسته نیست. در صورتی که قاری به نیت قطع قرائت را پایان دهد اما مجددا تصمیم به قرائت بگیرد باید با استعاذه ابتدا کند.
@payam_quran
4_6014651791633810701.mp3
684.1K
توضیح سکت در ابتدای فایل آمده👆
(در انتهای فایل صوتی توضیح هاء سکت آمده که در دروس گذشته توضیح داده شد)
@Payam_Quran