eitaa logo
پیامهای کوتاه قرآنی و‌ حدیث
1هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
105 ویدیو
6 فایل
﷽ درهیاهوی دنیایی پرمشغله، بااطلاعات رنگارنگی باارمغان روزمرگی؛ آشنایی روزانه باپیامِ بخشی ازیک آیه وحدیث، هدیه ای الهیست که بایدقدرش بدانیم. کانال آرشیو آموزش روخوانی و تجوید قرآن👇 @Amoozesh_Quran_Karim
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃 دعاى انبيا مستجاب است. «فَاسْتَجَبْنا» 🍃 فرزند، عطيه الهى است. «وَ وَهَبْنا لَهُ يَحْيى‌» 🍃 خداوند به اولياى خود نظر خاص دارد. سه بار كلمه‌ «لَهُ» تكرار شده است. «فَاسْتَجَبْنا لَهُ‌- وَ وَهَبْنا لَهُ‌- أَصْلَحْنا لَهُ» 🍃 دست خداوند بسته نيست و مى‌تواند زن نازا را هم شايسته‌ى بارورى گرداند. «أَصْلَحْنا لَهُ زَوْجَهُ» @payam_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃 انسان مى‌تواند از طريق دعا نازائى را اصلاح كند. «فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَ وَهَبْنا لَهُ» 🍃 سعادت كامل، زمانى است كه همه‌ى اعضاى خانواده در انجام كار خير، با يكديگر شريك، همفكر و همگام باشند. «إِنَّهُمْ كانُوا يُسارِعُونَ فِي الْخَيْراتِ» 🍃 آنچه مايه‌ى ارزش بيشتر كارهاى خوبست، سرعت و نشاط در انجام آنهاست. «يُسارِعُونَ» 🍃 بيم و اميد نسبت به خداوند (خوف و رجا)، دو عنصر ارزشمند، حتّى براى پيامبران است. «رَغَباً وَ رَهَباً» @payam_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃 در هنگام دعا بايد خدا را با حالت خوف ورجا خواند. «يَدْعُونَنا رَغَباً وَ رَهَباً» 🍃 اولياى الهى، تنها در مقابل او سر تعظيم فرود مى‌آورند. «لَنا خاشِعِينَ» نه «خاشعين لنا» 🍃 كمالات انسانى زمانى با ارزش است كه دائمى باشد نه زودگذر و موقت. «كانُوا يُسارِعُونَ‌ يَدْعُونَنا وَ كانُوا لَنا خاشِعِينَ» 🍃 سرعت در كار خير و دعا همراه با بيم و اميد، در استجابت دعا مؤثر است. «فَاسْتَجَبْنا لَهُ‌ ... كانُوا يُسارِعُونَ فِي الْخَيْراتِ وَ يَدْعُونَنا ...» @Payam_Quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
_ خدا به کسانی که در دینداری کم نمی‌آورند؛ سه وعده ویژه داده است: «لَا خَوْفٌ» و «لَا هُمْ یحَْزَنُونَ» و نیز «أُوْلَئکَ أَصْحَابُ الجَْنَّةِ خَالِدِینَ فِیهَا». قرآن برای رسیدن به این درجه از آرامش روحی، دو شرط را مطرح کرده است: ایمان و استقامت بر آن. استقامت بر ایمان به این است که انسان مراقب باشد عملش ادعایش را تکذیب نکند. بر اساس روایات این صبر و استقامت در سه حوزه باید رعایت شود: تحمل سختی عبادت، استقامت در برابر فشار گناهان و صبر در ناملایمات و مصائب. (إِنَّ الَّذِینَ قَالُواْ رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُواْ فَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لَا هُمْ یحَْزَنُونَ* أُوْلَئکَ أَصْحَابُ الجَْنَّةِ خَالِدِینَ فِیهَا جَزَاءَ بِمَا کاَنُواْ یَعْمَلُونَ)(13و 14- احقاف) _ زینت واقعی و حقیقی برای انسان، زینت ایمان است که باید جان را به آن تزیین کنیم. آنچه در زیبایی ظاهر بین مؤمن و غیر مؤمن فرق می‌گذارد این است که مؤمن، زینت حقیقی خود را می‌شناسد و به دنبال آن است و در زیبایی ظاهر هم تا جایی پیش می‌رود که دین و ایمان به او اجازه می‌دهند؛ بنابراین او هرگز برای حرام زینت نمی‌کند و به زیبایی خود چوب حراج نمی‌زند. (وَ لَاکِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَیْکُمُ الْایمَانَ وَ زَیَّنَهُ فیِ قُلُوبِکمُ‌ْ وَ کَرَّهَ إِلَیْکُمُ الْکُفْرَ وَ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْیَانَ أُوْلَئکَ هُمُ الرَّاشِدُونَ)(7- حجرات) _ بدگمانی، تجسس و غیبت ممنوع است. دو نکته : 1. از آنجا که گمان بد بردن معمولاً یک امر غیر ارادی است؛ بنابراین نهی در آیه نهی از ترتیب آثار است، یعنی هر گاه گمان بدی نسبت به مسلمانی در ذهن شما پیدا شد، در عمل کوچک‌ترین اعتنایی به آن نکنید، طرز رفتار خود را دگرگون نسازید و مناسبات خود را با طرف تغییر ندهید، بنا بر این آنچه گناه است، ترتیب اثر دادن به گمان بد می‌باشد. 2. نهی همراه با بیان واقعیت گناه که نمونه آن در این آیه در خصوص غیبت آمده، برای بازدارندگی بیشتر است و این مانند آن است که پدری دلسوز برای اینکه فرزندش به بخاری داغ دست نزند او را چنین نهی کند: «دست به بخاری نزن! می‌خواهی بسوزی؟!» که این نهی همراه با بیان اثر آن کار، به طور قطع از اثر بازدارندگی بیشتری برخوردار خواهد بود. (یَأَ ایهَُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اجْتَنِبُواْ کَثِیرًا مِّنَ الظَّنّ‌ِ إِنَّ بَعْضَ الظَّنّ‌ِ إِثْمٌ وَ لَا تجََسَّسُواْ وَ لَا یَغْتَب بَّعْضُکُم بَعْضًا أَ یحُِبُّ أَحَدُکُمْ أَن یَأْکُلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیْتًا فَکَرِهْتُمُوهُ وَ اتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِیمٌ)(12- حجرات) _ سه نکته : 1. قیامت صحنه ایست که انسان واقعیت‌های همین دنیا را به عیان می‌بیند؛ همان واقعیت‌هایی که خود و دیگران با کارهای خوب و بد ساختند و از خود بر گذاشتند. 2. آنچه که مانع دید انسان است و نمی‌گذارد باطن اعمال و واقعیت‌های زندگی را ببیند پرده ایست ضخیم که خود با تار و پود گناه و معصیت به هم بافت و بر دیده انداخت. اگر گفتیم که خود بافت و خود آن را در مقابل دیدگانش آویخت به دلیل تعبیر آیه است که فرمود «عنکَ غطاءکَ» و نیز آیاتی که گناه را موجب کوری دل و دیده معرفی می‌کنند. 3. حقایقی که در قیامت رخ خواهد داد (حداقل بخشی از آن) هم اکنون موجود است و قابل مشاهده ؛ زیرا فرمود تو از این‌ها غافل بودی یعنی بود و تو ندیدی و امروز که پرده‌ها کنار رفته و دیده‌ات بینا شده می‌توانی تمام آنچه بود را ببینی. (لَّقَدْ کُنتَ فیِ غَفْلَةٍ مِّنْ هَاذَا فَکَشَفْنَا عَنکَ غِطَاءَکَ فَبَصَرُکَ الْیَوْمَ حَدِیدٌ)(22- ق) _ یکی از صفات متقین اینست که جدای از واجبات مالی مشهور مانند خمس و زکات با اهداء بخشی از اموال خود به نیازمندان از آن‌ها دستگیری می‌کنند.(15 تا 17 - ذاریات) در خدمت قرآن باشیم. آمین @payam_quran
🌙⭐️🌙⭐️🌙⭐️🌙⭐️🌙⭐️ که امروز به من زندگی بخشیدی تا یک روز دیگر بندگی تو را به جا بیارم. خدایا شکرت که توفیق شکرگزاری بهم دادی. 🍃🍃🍃🍃🍃🍃 ، هر روز ما را بی هیچ منتی سر خوان نعمتت میهمان می‌کنی چه شکر کنیم و چه فراموش. خدایا شکرت که تو خدایی ات را می‌کنی حتی اگر من بندگی یادم برود. 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 یگانه آفریدگار من، تو را سپاس می‌گویم که مرا از تمام وابستگی‌ها می‌رهانی! و ترس از دست دادن را از من دور کردی و چنان روحم را بزرگ کردی که دلبسته باشم نه وابسته! @payam_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 🔵 🔴 💠  💠 🍃 🍃   ☢ ادغام تام و ناقص 🛑 ادغام تام👈 ادغامی است که در آن حرف مدغم کاملا از بین رفته و هیچ اثری از آن باقی نماند. مثل : إِنْ لَمْ _ هَمَّتْ طَائِفَتَانِ 👈 اصل ادغام، ادغام تام است. 🅾 ادغام ناقص👈 ادغامی است که در آن صفتی از صفات حرف مدغم باقی بماند و مدغم بطور کامل از بین نرود. 👈 معمولا وقتی حرف ساکنه از حرف متحرکه بعدی قویتر باشد، این حالت پیش می آید. ✴️ موارد ادغام ناقص عبارتند از 👇 1⃣ ادغام ناقص (نون ساکنه) در دو حرف (و_ی) که صفت (غنّه) نون به هنگام ادغام باقی می ماند. مثل: مِنْ وَلِيٍّ _ مَنْ يَفْعَلُ 2⃣ ادغام ناقص (طاء ساکنه) در حرف (تاء) که صفت (اطباق) طاء ابقاء شده آنگاه تاء مشدد می شود. مثل : بَسَطْتَ _ فَرَّطْتُمْ 3⃣ ادغام ناقص (قاف ساکنه) در حرف (کاف) که صفت (استعلاء) قاف ابقاء شده آنگاه کاف مشدد ادا می شود. مثل : أَلَمْ نَخْلُقْكُمْ ✅ نکته: مثال فوق تنها مورد ادغام (ق) در (کاف) است. و این کلمه را با ادغام تام هم می توان قرائت نمود که بهتر است و توصیه می شود که این کلمه را با ادغام تام قرائت نمود. @payam_quran