eitaa logo
دکتر غزل قلوزی، پژوهشگر و مدرس دانشگاه
115 دنبال‌کننده
808 عکس
455 ویدیو
5 فایل
در این کانال مطالبی حاوی مسائل روز اقتصادی ایران، اقتصاد اسلامی و اقتصاد مقاومتی از اندیشمندان و صاحب نظران فقه و اقتصاد، گاهی تحلیل‌های بنده و گاهی برخی مسائل بینشی و ارزشی مورد پسند ارائه میگردد
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رئیس سازمان برنامه‌وبودجه: مجلس در مصوبات برنامۀ هفتم در ۴۸ مورد مجموعا سالانه ۲۲۰۰ هزار میلیارد تومان بار مالی جدید تحمیل کرده و هیچ منبعی برای آن دیده نشده. 🔹ما به شورای نگهبان اعلام کردیم که این احکام قابل اجرا نیست.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رئیس سازمان برنامه‌وبودجه: به مردم اطمینان می‌دهم که سال آینده هیچ‌گونه فشار مالیاتی جدیدی به کسی وارد نمی‌شود 🔹دلیل افزایش درآمد مالیاتی دولت در سال آینده مقابله با فرار مالیاتی، شناسایی مودیان مالیاتی جدید و دانه‌درشت‌ها و تورم است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رئیس سازمان برنامه‌وبودجه: دولت بنایی بر تغییر قیمت انرژی ندارد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اهمیت بسیارزیادمبحث سرمایه گذاری درعلم اقتصادبراقتصاددانان تمامی مکاتب اقتصادپوشیده نیست. درعلم اقتصادودر زیرمجموعه اقتصادسرمایه، سرمایه گذاری درانسان، مهم ترین اصل سرمایه گذاری «زیرساختی» است که اهمیتش برساخت هرسازه ای اولویت دارد.بطورکلی میتوان گفت،ساخت تمامی زیرساخت ها،تامین زیرساخت های لازم وضروری،برای سرمایه گذاری درانسان است. درمبحث سرمایه گذاری درانسان، اولویت اهمیت دار،سرمایه گذاری دردختران است. سرمایه گذاری دردختران،یعنی تامین زیرساخت اصلی ِ بنیادی ترین واولین نهادجامعه یعنی خانواده است.تربیت دختران،یعنی تامین مادران هوشمندومتخصص درنسلی که این مادران قراراست،پدران ومادران هوشمندراتربیت کنند. کشورژاپن که امروزبعنوان یکی ازکشوران سردم دارعلم وتکنولوژی، درآمدارزی اش راازفروش تکنولوژی به کشورهای تقلیدکننده ازجمله چین وتایوان ومالزی واندونزی، تامین میکندچراروی لباس واندازهٔ مووآرایش دختران درمقطع دبستان وابتدائی ودبیرستان ومتوسطه حساسیت دارد؟چرابابخشی ازتعالیم اسلام همراهی دارد واین مواردرادرموردپوشش دختران الزامی کرده است؟ چرانسبت به لاک ناخن،اندازه دامن واندازهٔ موی سردختران دانش آموزحساس است؟ آنهانمی خواهندسرمایه گذاری های ملی درکشورشان هدررود،نرخ خوردگی ملی افزایش یافته وهزینهٔ های ولنگاری هاراازثروت ملی بپردازند. اقتصاداسلامی بعنوان متخلق ترین مکتب اقتصادی درتاریخ بشریت نیزنگاهش به حجاب،نگاهی تربیتی به اصلی ترین زیرساخت سرمایه گذاری است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 * | آیا علم اقتصاد، اسلامی و غیر اسلامی دارد؟* 🔹گفت و گوی اختصاصی قدس با ابوالقاسم توحیدی نیا، عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران را ببینید. @QudsOnline 🆔 @DrSaeedi
تحلیل مطالب کلیپ متتشر شده جناب آقای ابوالقاسم توحیدی نیا: بی شک اقتصاداسلامی متخلق ترین مکتب اقتصادی است. اقتصاداسلامی ایثاروگذشت راواردچرخهٔ تولید،توزیع ومصرف کرده است. اقتصاداسلامی به تولیدکننده امرمیکندکه بهترین شرایط تولیدرابرای ساخت وتولید ِباکیفیت ترین محصول فراهم سازدوکمیت کالا راکاهش ندهد وبه اقل سودقانع باشد. سایرمکاتب اقتصادی تولیدکننده ای که دنبال حداکثرکردن سودخودباشدتولیدکنندهٔ موفق میدانند. اقتصاداسلامی به توزیع کننده امرمیکنددربهترین شرایط ممکنه امانت تولیدکننده رابدست اهلش، یعنی مصرف کننده برساند وبادقت ووسواس شرایط حمل ونقل ونگهداری کالا رافراهم سازدودرامانت خیانت نکند وبه اقل سودممکن قناعت کند وکالا راسالم بدست مصرف کننده برساند. اقتصاداسلامی تولیدکننده وتوزیع کننده راازتعریف وتمجیدازکالا وتبلیغات بی اساس منع کرده است. سایرمکاتب اقتصادی مشوق تولیدکننده وتوزیع کننده درتولیدبیشترودامن زدن به مصرف بی رویه میباشند. اقتصاداسلامی به مصرف کننده حکم میکندکه کالارااندازهٔ مصرف ابتیاع کند وچنانچه مصرف غیرضروری دارد وکالائی کمیاب است،ازمصرف صرف نظرکند وبه التهاب دربازاردامن نزند. اقتصاداسلامی سخت گیرانه شرایط اخلاقی رابرای تولیدکننده وتوزیع کننده ومصرف کننده راوضع کرده است.سایرمکاتب اقتصادی اخلاق راازتعالیم خودحذف کرده اند. پس اقتصاداسلامی تفاوت بنیادین باسایرمکاتب اقتصادی دارد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیشترین دغدغهٔ مباحث سرمایه گذاری در اقتصاداسلامی سرمایه گذاری درانسان بالاخص دختران ومادران است. بی شک دستورالعملی که متاثرازقرآن وتعالیم اسلامی باشددرانتخاب بهینه،برنظریات اندیشمندان اسلامی سبقت گرفته وانتخاب«پَرَتو» ی اسلامی،حداکثرکردن سودکارفرمانیست.بلکه ترجیح برلزوم حفظ سلامت انسان است. انسانی که پابه عرصهٔ گیتی میگذاردوانسانی که ضرورت دارددرکناراین نورسیده باشد. پس دراقتصاداسلامی مطلوبیت ِ سلامت مادروطفل اورابرهرمطلوبیتی ترجیح دارد. این نگاه اقتصاداسلامی نگاهی فراگیربه جامعه وادای دین وادای حق همهٔ افرادجامعه است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ معلوم نیست اینا چادره یا شنل امپراطور هان توی جومونگ! چادر ساده برای اینه که جلب توجه نامحرم نکنه، اما کاسب‌‌ها میگن که این چادر رو بپوش و چشم همه رو درار!😒
در تحلیل این تبلیغ باید گفت که: در اقتصاد اسلامی مصرف کننده صرفا برای حداکثر منفعت و لذت طلبی شخصی مصرف نمی‌کند بلکه مصرف او در چهارچوب قواعد شریعت است، همچنین در دستورالعمل رسیده از شریعت تولید کننده نیز صرفا به حداکثر نفع شخصی نمی اندیشد بلکه تولید او نیز باید در چارچوب قوانین و احکام شریعت باشد. حداکثر رضایت و لذت شرعی زیر سایه رضایت خداوند معنا پیدا میکند.
⭕️‏ماجرای "‎"روایتی تحریف شده منتسب به امام خمینی؛ حالا عین جملات امام را نقل می کنیم تا بدانید افق نگاه معنوی امام کجا و این بشرگرایی افراطی مدعیان روشنفکری کجا: 🔸 هیچ من نمی‌توانم تصور کنم و هیچ عاقلی نمی‌تواند تصور کند که بگویند ما خون‌هایمان را دادیم که خربزه ارزان بشود! ما جوان‌هایمان را دادیم که خانه ارزان بشود. هیچ عاقلی جوانش را نمی‌دهد، که خانه ارزان گیرش بیاید. مردم همه چیزشان را برای جوان‌هاشان می‌خواهند... آدم،اقتصاد را برای خودش می‌خواهد؛ خودش را به کشتن بدهد که اقتصادش درست بشود؟! این معقول نیست. یا جوان‌هایشان را به کشتن بدهند که نان ارزان گیرش بیاید؟! این یک چیز معقولی نیست. 🔷‏آنهایی که دم از اقتصاد می‌زنند و زیربنای همه چیز را اقتصاد می‌دانند از باب این که انسان را نمی‌دانند یعنی چه، خیال می‌کنند که انسان هم یک حیوانی است که همان خورد و خوراک است! منتها خورد و خوراک این حیوان با حیوانات دیگر فرق دارد این چلوکباب می‌خورد او کاه می‌خورد اما هر دو حیوانن ‏اینهایی که زیربنای همه چیز را اقتصاد می‌دانند اینها انسان را حیوان می‌دانند. حیوان هم همه چیزش فدای اقتصادش است، زیربنای همه چیزش است‌ الاغ هم زیربنای همه چیزش اقتصاد است. اینها انسان را نشناختند اصلاً که چه هست.. 💢کانال خبری @shohadayeiran57
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 دانش‌های ذاتا مسموم 🔴 می‌دونید چرا دوستان در بازی گران کنیم یا نکنیم افتادن؟ بازی در این سطح آسان‌ترین راه برای مدیریت جمعی است، اما هیچکس زحمت تولید علم اسلامی؛ ساختار سازی اسلامی و در نهایت هدایت عمومی امت اسلامی رو در دستور کار خودش قرار نداده! رهبری بارها هشدار دادن که این دانش‌های رایج ذاتا مسموم در حوزه علوم انسانی راهگشای نظام اسلامی نیست، روشنفکرا و اصلاح‌طلبا و براندازها که کلا این هشدار رو با هر روش تحریف و تمسخر به حاشیه روندن، اما مذهبی‌ها و انقلابی‌ها در قبال این صحبت چه کردن؟ 🔷 ما باید به سمت کسانی اقبال داشته باشیم که از اون‌ها حرکت تحولی در راستای اسلامی نمودن جامعه رو ببینیم ... به قول معروف نه هر آنکس که سر تراشد؛ قلندری داند 🔴 👇 @bidariymelat
#کلیپ | #غزه_تنها_نیست شرمت باد که از نسل‌کشی حمایت می‌کنی دانشجویان دانشگاه کلمبیا در آمریکا، کلاس درس هیلاری کلینتون وزیر خارحه اسبق کشورشان را تعطیل کرده‌اند و خطاب به او شعار می‌دهند: تو نمی‌توانی حمایتت از نسل‌کشی (genocide) [اسرائیل] را پنهان کنی، شرم بر تو باد! #ضمیمه_معرفی (۱۶۰) #حمایتهای_دانشگاهی معرفی منابع و ابزارهای مفید @sarcheshme_danaee ‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| حقیقت عریان لیبرالیسم نیکی هیلی نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل، و یکی از چهره‌های مطرح برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ در مناظره جمهوری‌خواهان این کشور: 🔹باید تیک‌تاک (شبکه اجتماعی چینی) را ممنوع کنیم، زیرا هر فرد به ازای مشاهده روزانه ۳۰ دقیقه از محتوای این شبکه، ۱۷ درصد بیشتر ضدیهود و طرفدار حماس می‌شود! 🔸باید معافیت مالیاتی دانشگاه‌هایی که در آن تجمعات ضداسرائیلی برگزار می‌شود، را لغو کنیم!! (۱۹۴) معرفی منابع و ابزارهای مفید @sarcheshme_danaee
❎ خطر رکورد تورمی در اقتصاد ایران ✳️ سیاست های اقتصادی سالهای اخیر که موجب افزایش شدید هزینه تولید به خصوص در اقلام اساسی مانند گوشت شد (مانند حذف یارانه ارز ترجیحی تولید، افزایش نرخ ارز تامین نهاده وارداتی تولید)، نه تنها قیمت این اقلام را به شدت افزایش داد ، بلکه از تولید آن نیز کاست، در این فضا استفاده از اهرم واردات برای تعدیل قیمت باز هم ضربه‌ای به تولید داخلی می‌زند. ♦️ در پاییز گذشته گوشت گوسفندی قیمتی کمتر از کیلویی ۲۰۰ هزار تومان داشت و الان به سمت کیلویی ۵۰۰ هزارتومان میل کرده است. کاهش ۲۹درصدی تولید و عرضه گوشت قرمز در مهرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل (براساس گزارش مرکز آمار ایران)، حاکی از اثر منفی سیاست ها بر تولید است. بنا به گفته رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی، در چند سال گذشته دام‌های مولد زیادی را به علت گرانی نهاده از دست داده‌ایم و دامداران دام‌هایشان را روانه کشتارگاه کرده‌اند. khabaronline.ir/xkGzc ♦️ تورم رکودی یعنی هم قیمتها بالا برود و هم از میزان تولید کاسته شود. ✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
عینک کج اقتصاد خوانده های وطنی ♦️ دوستی نوشته بود که زمین اقتصاد ایران کج است، بهتر است بگوییم اقتصاد خوانده های وطنی و ناتمیز است و همین باعث شده که زمین را صاف ببینند و ما را به پرتگاه بکشند. ♦️آنها را به صورت زدند، عینکی کج و معوج که حتی واقعیت‌های نظام سرمایه‌داری را هم خوب نشان نمی‌دهد چه برسد به وضعیت شترگاوپلنگی اقتصادی ما را. ♦️ دولتمردان عزیز به اقتصادخوانده های نئولیبرال با عینک‌های کج و معوج اعتماد نکنید که شما را هم با خودشان ته می‌برند، از ما گفتن بود... ✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
ترازترین بودجه ۱۰ سال اخیر به بهانه «ناترازی» رد شد! 🔹یک روز پس از آنکه مرکز پژوهش‌های مجلس، لایحه بودجه ۱۴۰۳ را حائز کمترین نسبت کسری طی ۱۰ سال اخیر برشمرد، نمایندگان کلیات این لایحه را به بهانه «کسری زیاد» و تبعات تورمی آن رد کرده و خواستار کاهش منابع مالیاتی و اضافه شدن برخی هزینه‌ها شدند. 🔹موضوع «ناترازی بودجه» و «پیش بینی نشدن حقوق بازنشستگان»، محورهایی بود نمایندگان از جمله برخی اعضای کمیسیون تلفیق از آنها به عنوان دلایل مخالفت نمایندگان با کلیات لایحه بودجه عنوان کردند. 🔹کاظم دلخوش اباتری، عضو کمیسیون تلفیق مجلس هم گفت: نمایندگان فکر می‌کردند، توجه کافی و دقیق به حقوق بازنشستگان و کارکنان نشده و مالیات نیز رشد قابل توجهی داشته که در نهایت منجر به افزایش فشار به مردم می‌شود. اباتری در سخنان خود، اشاره‌ای به چگونگی افزایش بیشتر حقوق کارمندان همزمان با کاهش درآمدهای مالیاتی و نحوه جبران ناترازی حاصله نکرد. 🔹این در حالی است مرکز پژوهش‌های مجلس با انتشار گزارشی تحلیلی، منابع لایحه بودجه ۱۴۰۳ را بررسی کرد و در چکیده آن نوشت: برآورد می‌شود نسبت بدهی اوراق به تولید ناخالص داخلی در سال آتی کاهشی خواهد بود. 🔹سازمان برنامه و بودجه در اطلاعیه‌ای با تاکید بر اینکه لایحه بودجه ۱۴۰۳ واقع‌گرایانه‌ترین بودجه در سال‌های اخیر است، اعلام کرد: ایراد وارده مبنی بر ناتراز بودن بودجه با توجه به عدم درج مصارف بودجه فاقد موضوعیت به‌نظر می‌رسد. قطعاً در بخش دوم لایحه بودجه که پس از تصویب بخش اول ارائه می‌شود و مصارف کاملا در تراز با منابع مصوب تنظیم خواهد شد. irna.ir/xjPdTK @IRNA_1313
♦️تضعیف شدید ارزش پول آرژانتین ظرف چند ساعت و پس از اعلام احتمال حذف ارز دولتی. ♦️قیمت دلار از زیر ۴۰۰ پزو به ۸۰۰ پزو افزایش یافت ✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
شوک درمانی آرژانتینی با افزایش قیمت ارز ♦️ ‏خاویر میلی که اخیرا رییس جمهور آرژانتین شد، طرفدار سفت و سخت شوک درمانی نئولیرالی است و می خواهد با این سیاست تورم ۱۶۰ درصدی کشورش را مهار کند. او اولین دوره ریاست جمهوری خود را این هفته با یک هشدار آغاز کرد: او گفت برای شوک‌درمانی اقتصادی آماده شوید. او طرحی برای حذف کامل پزو آرژانتین و جایگزینی آن با دلار آمریکا‌ دارد. ♦️میلی ارزش پول ملی آرژانتین را به نصف کاهش داد به طوری که قیمت دلار از حدود ۴۰۰ پزو به ۸۰۰ پزو افزایش یافت. اعلام شده که از اول ژانویه یارانه‌های انرژی و حمل و نقل کاهش می‌یابد. بولریچ وزیر امنیت اعلام کرده که هرگونه تظاهرات سرکوب خواهد شد. ♦️ در بیانیه‌ای با امضای ده‌ها اقتصاددان هشدار داده شده که دلاری کردن اقتصاد آرژانتین باعث بدتر شدن تورم می‌شود. آن‌ها استدلال کردند که کمبود ذخایر خارجی به معنای نرخ ارز ضعیف برای آرژانتینی‌ها در هنگام تبدیل ارز است که منجر به کاهش دستمزدهای واقعی می‌شود و «بار تعدیل را بر دوش کارگران می‌گذارد.» ♦️اقدامات دولت جدید آرژانتین یادآور مداخلات مشابه بچه‌های شیکاگو در دهه‌های گذشته است که اقتصاد آرژانتین را به لبه پرتگاه برد. http://B2n.ir/x16376 ✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
دوستان بزرگوار توصیه میکنم کتاب فریب بزرگ پروفسور مسعود درخشان را مطالعه بفرماییدhttps://eitaa.com/Phd_ghalvazi911
♦️بازخوانی رویکرد شهید صدر در مورد هویت علمی اقتصاد اسلامی 📝محمد جواد توکلی چکیده شهید صدر (ره) هنگام بحث از هویت اقتصاد اسلامی از این عنوان که اقتصاد اسلامی علم نیست، استفاده می‌کند. این بیان عمدتا به مفهوم نفی هویت علمی اقتصاد اسلامی در دیدگاه ایشان تفسیر شده است. در این مقاله با استفاده از روش تحلیلی، ضمن بازخوانی دیدگاه شهید صدر در مورد هویت علمی اقتصاد اسلامی، این فرضیه مطرح می‌شود که هرچند ایشان علم اقتصاد اسلامی به مفهوم دیالیکتیکی، اثباتی محض و پیشینی را نفی می‌کنند، ولی امکان تدوین آن به دو روش پسینی استقرائی و قیاسی را ممکن می‌داند. یافته‌های مقاله نشان می‌دهد که در نظر شهید صدر تحقق علم اقتصاد اسلامی، به عنوان دانشی اثباتی، مشروط به تحقق(عینی/فرضی) مذهب اقتصادی اسلام به عنوان ساختارهای نهادی مورد نظر اسلام است. در این چارچوب علم اقتصاد اسلامی می‌تواند دو کارکرد تشریح کارآمدی مذهب اقتصادی اسلام (ساختارهای نهادی ایجاد شده) و کمک به تکمیل گزاره‌های تجویزی آن (بعد تجویزی مذهب اقتصادی) را داشته باشد. ✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
⭕️بنظرتون چه کسانی و چرا مساله اصلی کشور را در حسابداری بنزین و گران کردن انرژی و تمثیل‌های کودکانه غلط مثل تفاوت قیمت بطری آب با بنزین قرار دادند؟! چرا ذهن هیچ اقتصاددان و مدیری در مسائل اساسی مثل خودکفایی، جهش تولید دانش‌بنیان، افزایش ارزش پول ملی، تامین مسکن، مردمی‌سازی اقتصاد، خلق پول خصوصی، اصل۴۳ و ۴۴ قانون اساسی، دستمزد عادلانه، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، اصلاح الگوی مصرف، بنگاهداری شبکه بانکی، مبارزه با قاچاق، رفع انحصار، جلوگیری از تداول و تکاثر ثروت، شکاف طبقاتی و.. نیست؟ تقلیل مسائل یک کشور به یک مغالطه «حسابداری» و «بحران‌نمایی» آن، قطعا «حساب‌شده» است.. بنظر شما این مغالطات باعث انحراف ذهن سیاستگذار و مردم از چه اولویت‌های اقتصادی گردیده است؟! ✍سیدامیرحسین حسینی 💢کانال خبری @shohadayeiran57
✍️بیانات حجت الاسلام دکتر محمد اسماعیل توسلی هیئت علمی دانشگاه علامه در رابطه با درآمد بانکها: ❇️به خاطر قدرت خلق پول است که شاهد رشد مضاعف بانکها حتی بانکهای قرض الحسنه هستیم. با ظهور بانک ها در اقتصاد و گسترش آن، اینها هم از مسیر انواع قراردادهای ربوی همانند سرمایه داران ربا خوار به نابرابری ثروت در جامعه دامن زدند و هم همانند دولت ها از مسیر ظرفیت عظیم خلق پول از طریق بانکداری ذخیره جزئی با ضریب فزاینده و یا از طریق خلق پول از هیچ با ایجاد اعتبار در حساب که در اختیارشان قرار گرفت توزیع نابرابر ثروت را در جامعه دو چندان کردند. ✅مسأله مهم تر این است که بانک‌ها در رویکرد واسطه وجوه تنها درآمدشان محدود به همان کارمزد است که تنها نسبت کوچکی از نرخ بهره اسمی را تشکیل می‌دهد. اصل پول و درآمد بهره با کسر کارمزد متعلق به سپرده‌گذار است. در رویکرد ذخیره جزئی، که خلق پول با ضریب فزاینده در چرخه بانکی رخ می‌دهد. در اینجا بانک‌ها گرچه کل درآمد حاصل از نرخ بهره را مالک می‌شوند. اما اصل پول متعلق به سپرده‌گذار است که نزد بانک سپرده شده و در قبال استفاده از خدمات حساب جاری هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند. در رویکرد سوم یعنی خلق پول از هیچ با ایجاد اعتبار در حساب بانکها کل درآمد حاصل از نرخ بهره و اصل پول وام داده شده را در انتها مالک می‌شوند. در این حالت، بانک برای متقاضی وام اعتبار در حساب جاری ایجاد می‌کند و متقاضی پس از مدتی اصل وام گرفته شده و بهره‌اش را که حاصل دسترنج و تولید ارزش افزوده است کامل با بانک تسویه می‌کند. آن ویژگی‌ای که بانک را بانک می‌کند همین ظرفیت عظیم خلق پول است نه آن قراردادهای ربوی. زیرا قراردادهای ربوی چندین هزار سال در بین جوامع بشری رواج داشت اما بانکی پدیدار نشد. قابل ذکر است که در این رویکرد، هر مؤسسه‌ای که وام اعطا می‌کند حتی اگر مانند صندوق‌های قرض‌الحسنه وام بدون بهره بپردازد توانایی بالقوه خلق پول از هیچ دارد و گرچه بهره‌ای دریافت نمی‌کند، اما پس از مدتی مالک اصل پول وام داده شده می‌شود. به خاطر همین قدرت خلق پول است که شاهد رشد قارچ گونه انواع بانک‌ها از جمله بانکهای قرض الحسنه هستیم. والا بانکهای قرض الحسنه ای را میشناسیم که اوایل انقلاب و پیشتر تاسیس شدند و مقبول هم هستند اما هنوز یکی یا دو شعبه بیشتر ندارند. زیرا اینها خلق پول نمی کنند. ✳️از منظر اقتصاداسلامی با ماهیت شناسی خلق پول اکل مال به باطل بودن آن چه از طریق ضریب فزاینده و چه از طریق خلق پول از هیچ قابل اثبات است که در پیام بعدی بیان خواهد شد. 👇👇👇 انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم 🆔@anjomanEGHTESADISLAM
👈 اولا بانکداری ذخیره جزئی با ضریب فزاینده به مثابه عمل متقلبانه و اکل مال به باطل است. زیرا، در فرایند بانکداری ذخیره جزئی خلق پول از پول منتشره بانک مرکزی شروع می شود و با ضریب فزاینده پولی در نظام بانکی به افزایش چند برابری سپرده می انجامد. این فرایند که در آن بانکها به طور تجمعی خلق پول می کنند مفهومش این است یک واحد پول تولید شده از سوی بانک مرکزی در حضور ضریب فزاینده در چرخه بانکهای تجاری چندین برابر ادعای مالکیت را در پی دارد. این از حیث حقوقی یعنی یک واحد پول چندین مالک دارد. شاهد بر مدعا اینکه اگر نظام بانکی با هجوم بانکی مواجه شود توان پرداخت ندارد و پاسخگوی این ادعاهای مالکیت ایجاد شده نیست. و حال آن که از لحاظ حقوقی و فقهی یک مال در آن واحد و از جهت واحده نمی تواند چندین مالک داشته باشد مگر به نحو مشاع. مانند فروش یک زمین به چند نفر که مصداق کلاهبرداری، عمل متقلبانه و اکل مال به باطل است. 👈ثانیا، در مورد خلق پول از هیچ باید گفت به مثابه چک صوری و اکل مال به باطل است. زیرا، خلق اعتباری که بانک می‌کند بدین معناست که پولی را که وجود ندارد در ذهن تسهیلات‌گیرنده به‌گونه‌ای وانمود می‌کند که در حسابش واریز شده است. بانک نمی‌گوید: «برو با اعتباری که من در بازار دارم خرید کن». بلکه بانک وانمود می‌کند این پول در بانک من وجود دارد، براین‌اساس شما برو و خریدهای خود را انجام بده. چون بر اثر تجربه می‌داند که بعد از مدتی می‌تواند جایگزین کند. این در حقیقت از هیچ پول خلق می‌کند و در ترازنامۀ بانک این وام به‌صورت دارایی ثبت می‌شود و برای گیرندۀ تسهیلات بدهی است که اصل و فرع آن را باید به بانک برگرداند. برای تقریب به ذهن چک‌های صوری را مثال می‌زنم که دِین اعتباری و صوری است. فقها نوعاً در دِین واقعی جایز می‌دانند که چک تنزیل شود. زیرا، دِین واقعی مال است. اما در مورد چکهای صوری همۀ فقها می‌گویند، چون دِین واقعی که مال است وجود ندارد، شما نمی‌توانید آن را تنزیل کنید پس مشروع نیست. 💠در اینجا بانک هم به‌واسطۀ اینکه بانک شده و همین که مردم به آن اطمینان پیدا می‌کنند، پولی را که وجود ندارد، با باز کردن اعتبار در حساب برای شخص و دادن دسته‌چک یا کارت اعتباری به او وانمود میکند که وجود دارد و خلق پول از هیچ، از اینجا پدید می‌آید. لذا از حیث فقهی می‌توان عنوان اکل مال به باطل را بر آن صادق دانست. زیرا، مالی را که وجود ندارد برایش فرض وجود می‌کند. پس اگر در چکهای صوری و دوستانه مشروعیت آن پذیرفته نشد، در اینجا هم مشروعیتش پذیرفته نیست و یک ریال خلق پول هم اکل مال به باطل است. ✅ نکته مهمی که از آن غفلت شده و باید در این فرایندها باید به آن توجه داشته باشیم این است که خلق پول چه از طریق پایه پولی با انتشار پول از سوی بانک مرکزی و چه از طریق خلق پول از هیچ با ایجاد اعتبار در حساب در حضور بانکداری ذخیره جزئی و ضریب فزاینده پولی صورت می گیرد. در نتیجه هر دو پول به محض ورود به چرخه بانکداری تجاری با ضریب فزاینده منجر به افزایش چند برابری سپرده ها و در نتیجه افزایش بهمن وار حجم نقدینگی می گردند. اینکه آمارها نشان دهنده خلق و تولید روزانه چندین هزار میلیارد تومان نقدینگی در نظام بانکی ایران است تنها با توجه به تحلیل بالا قابل تفسیر است. نکته مهم دیگری را هم باید به آن توجه کنیم این است که حتی اگر سیاست ذخیره صد در صد را اعمال کنیم باز شاهد خلق پول از هیچ خواهیم بود. البته دیگر با ضریب فزاینده چند برابر نخواهد شد. در اینصورت افزایش نقدینگی تنها جمع افزایش مقدار پایه پولی و مقدار خلق پول از هیچ خواهد بود. انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم 🆔@anjomanEGHTESADISLAM