eitaa logo
ساندویچ فلسفه
8.6هزار دنبال‌کننده
115 عکس
105 ویدیو
18 فایل
🍔 فلسفه اسلامی، فلسفه غرب و فلسفه‌های مضاف را در سه سطح تجربه کنید: 🧠 عمومی علاقه‌مندان به تفکر 🪵 نیمه‌تخصصی علاقه‌مندان به فلسفه و مبانی علوم 📚 تخصصی ویژه دانش‌پژوهان علوم عقلی 👥گروه t.me/philosophy_Sandwich_Group 👤مدیر @Philosophy_Sandwich_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
علم و دین ۲۰.mp3
17.9M
📘 علم و دین ۲۰ 🏷 ج) گفتگو 🏷 پیش‌فرض‌ها و پرسش‌های مرزی 🏷 توازی‌های روش‌شناختی 🏷 معنویت طبیعت‌محور 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
علم و دین ۲۱.mp3
13.94M
📘 علم و دین ۲۱ 🏷 د) یکپارچگی 🏷 الهیات طبیعی 🏷 الهیات طبیعت 🏷 تلفیق سیستماتیک
علم و دین ۲۲.mp3
15.8M
📘 علم و دین ۲۲ 🏷 فصل پنجم: مدل‌ها و پارادایم‌ها 🏷 الف) ساختارهای علم و دین 🏷 نظریه و داده‌ها در علم
علم و دین ۲۳.mp3
23.62M
📘 علم و دین ۲۳ 🏷 ادامه نظریه و داده‌ها در علم 🏷 دیدگاه پوپر 🏷 سه دیدگاه تئوری صدق
علم و دین ۲۴.mp3
14.79M
📘 علم و دین ۲۴ 🏷 نظریه و تجربه در دین
علم و دین ۲۵.mp3
13.37M
📘 علم و دین ۲۵ 🏷 ادامه نظریه و تجربه در دین 🏷 داستان و شعائر در مسیحیت
علم و دین ۲۶.mp3
34.37M
📘 علم و دین ۲۶ 🏷 فصل ششم: مشابهت‌ها و تفاوت‌ها 🏷 ج)نتیجه‌گیری 🏷 استفاده چهار معیار ذیل در سنت دینی و جامعه پارادایم: ۱. توافق با داده‌ها ۲. انسجام ۳. گستره ۴. باروری
علم و دین ۲۷.mp3
23.13M
📘 علم و دین ۲۷ 🏷 فصل هفتم: فیزیک و متافیزیک 🏷 نتیجه‌گیری 🏷 درسی از معرفت‌شناسی فیزیک جدید 🏷 تقلیل‌گرایی جدید
علم و دین ۲۸.mp3
36.5M
📘 علم و دین ۲۸ 🏷 تقلیل‌گرایی و فیزیک 🏷 راه‌های اجتناب از تقلیل‌گرایی: ۱. زمانمندی و تاریخمندی ۲. تصادف و قانون ۳. تمامیت و نوخاستگی
علم و دین ۲۹.mp3
24.18M
📘 علم و دین ۲۹ 🏷 فصل هشتم: اخترشناسی و آفرینش 🏷 الف) انفجار بزرگ (بیگ‌بنگ) 🏷 واکنش‌های الهیاتی
علم و دین ۳۰.mp3
16.93M
📘 علم و دین ۳۰ 🏷 ب) آفرینش در یهودیت و مسیحیت 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
واقع‌بینی در فلسفه علم.mp3
27.11M
🔭 | واقع‌بینی در فلسفه علم کدام فلسفه علم واقع بین است؟ با معرفت‌شناسی پست مدرن، چگونه فیزیک، ریاضی، فلسفه و اخلاق قابل تبیین است؟ تلاش‌های ابن سینا و صدرا برای واقع نمایی علم 👤 دکتر 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
27.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🩸 | شیخ اشراق (سهروردی) فیلسوف نامدار ایرانی 📅 انتشار به مناسبت سالروز بزرگداشت حکیم سهروردی 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🔖 قسمت قبل | نقد و بررسی مکاتب اخلاقی ۱۹ 🧩 سودگرایی (واقع‌گرایی) ۲ ♻️ سودگرایی جان استوارت میل بنتام معتقد بود كه اصالت با سود و لذت فردی است و سود جمعی صرفاً ابزار و وسیله‌ای است برای وصول به لذت شخصی. به تعبیر دیگر، بنتام سود جمعی را دارای ارزش غیری می‌دانست. اما میل معتقد است كه اصالت با سود و لذت جمعی است. یعنی میل سود جمعی را دارای ارزش ذاتی می‌داند. خود وی در این باره می‌گوید: من در حقیقت هرگز درباره این اعتقاد كه خوشبختی معیار همه قوانین و اصول رفتار و غایت زندگی است تردیدی نداشتم. لیكن اكنون بر این نظرم كه این غایت تنها در صورتی حاصل خواهد شد كه خود غایت مستقیم نباشد. (من فكر می‌كنم) تنها كسانی خوشبخت هستند كه اندیشه خود را بر هدفی غیر از خوشبختی خود متمركز می‌سازند. وی تأكید می‌كند كه تمایز كیفی لذات عالی و دانی را باید در نظر گرفت و همواره باید لذات عالی را بر لذات دانی ترجیح داد. میل‌ در تبیین اصل سود می‌گوید: «عقیده‌ای كه فایده‌مندی یا اصل بیشترین خوشی را به عنوان شالوده اخلاقیات می‌پذیرد از این قرار است كه اعمال انسان تا آنجا درست و شایسته است كه در جهت افزایش خوشی باشد، و آنجا ناشایسته و نادرست است كه در جهت كاهش خوشی باشد. مراد از خوشی، لذت و فقدان رنج است، و مراد از ناخوشی، درد و فقدان لذت است.» یعنی درستی یا نادرستی افعال انسانی بر اساس میزان تأثیری كه در افزایش سود عمومی دارند، اندازه‌گیری می‌شود. ✍ نقد و بررسی دیدگاه میل ۱. استنتاج باید از هست: منتقدان مدعی‌اند كه میل خواسته است از این گزاره كه «لذت‌خواهی مطابق با طبیعت انسان است و هر انسانی ذاتاً طالب لذت است»، به این گزاره منتقل شود كه «لذت خواستنی است و هر كسی باید در پی كسب بیشترین لذت برای بیشترین افراد باشد». و این یعنی استنتاج «باید» از «هست». در حالی كه «است» نمی‌تواند به خودی خود مستلزم «باید» باشد. و تلویحاً این مقدمه‌ها را نیز در همان قضیه اول خود می‌گنجانند كه عمل كردن به شیوه‌ای كه لذت و خوشبختی را افزایش دهد تنها شیوه عمل عاقلانه است و عمل كردن به شیوه عاقلانه ارزش توصیه را دارد. ۲. پیامدهای نامناسب: ‌دومین اشكالی كه در مورد این نظریه مطرح شده، این است كه مفهوم بیشترین سود برای بیشترین عده را فقط در مورد جامعه‌ای می‌توان، به درستی، اطلاق كرد كه در آن جامعه همگان متفق‌اند كه سعادت عمومی عبارت است از مثلاً داشتن بیمارستان‌ها و مدارس و مراكز عام المنفعه بیشتر و بهتر. لیكن در مورد به كارگیری این مفهوم در جامعه‌ای كه قاطبه مردم سعادت عمومی را عبارت از قتل عام مخالفان می‌دانند چه باید گفت؟ ۳. عدم جامعیت: ‌همچنان كه دیدیم، استوارت میل معتقد بود كار خوب، كاری است كه هدف از انجام آن تأمین سود عمومی باشد. و به تعبیر دیگر، میل سود عمومی را هم هدف كار اخلاقی ‌می‌داند و هم معیار تشخیص كار خوب از كار بد. اشكالی كه در اینجا مطرح می‌شود این است كه بر اساس این معیار، در جایی كه كاری فقط دارای بعد فردی باشد و هیچ سود یا زیانی برای جامعه به دنبال نداشته باشد، باید گفت كه از دایره اخلاق و ارزش گذاری‌های اخلاقی بیرون است. و حال آن كه اخلاق منحصر به اخلاق اجتماعی نیست. ۴. ادعایی بی‌دلیل: میل معیار فعل اخلاقی را سود و زیان عمومی می‌داند و معتقد است هر كاری در خدمت منافع عمومی باشد،‌ خوب؛ و هر كاری كه چنین نباشد، بد است. در حالی كه هیچ معیار و دلیلی برای این كار ارائه نمی‌دهد؛ یعنی توضیح نمی‌دهد كه چرا و به چه دلیلی افراد باید از منافع شخصی خود گذشته و آنها را برای تأمین منافع عمومی فدا كنند. او برای موارد تزاحم هم معیار مشخص نکرده است. 📘، نقد و بررسی مکاتب اخلاقی، ۱۹۳-۲۰۱ 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻️ | شما می‌گویید تناقض محال نیست، ما هم همین را می‌گوییم! ➖ یکی از اصول مارکسیسم اصل تناقضه ➖ پاسخ آیت الله خویی ➖ در این کلیپ به بررسی چالشی که مارکسیسم با آن روبرو می‌باشد می‌پردازیم. 👤 دکتر 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
رویکرد تحلیلی به فلسفه اسلامی.mp3
29.97M
🔰 | رویکرد تحلیلی به فلسفه اسلامی 02:10 فلسفه تحلیلی چیست؟ 20:16 سوء فهم‌ها درباره فلسفه تحلیلی 22:45 نسبت فلسفه تحلیلی با فلسفه اسلامی 24:40 نسبت خویشاوندی فلسفه تحلیلی با فلسفه اسلامی 29:24 تفاوت‌های فلسفه اسلامی و فلسفه تحلیلی 34:00 مسائل فلسفه اسلامی و فلسفه تحلیلی 49:00 استفاده فلسفه اسلامی از فلسفه تحلیلی 👤 دکتر 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 | شوق پرواز 🩸مشتاقانه عدّه‌ای حرکت می‌کنند؛ بعضی پياده، بعضی سواره، بعضی ويلچری و غير ويلچر، اين شوق است، اين را چيزی غير از شوق نمی‌تواند رهبری کند و خدای سبحان هم دل‌ها را شيفته اين کارهای فطری کرده است و پاداش آن را هم ذات اقدس الهی به حسين بن علی و شهدای کوی او، زائران او، مشتاقان او و علاقه مندان به اين ذات و ساير ذوات قدسی عطا کرده و می‌کند إن شاءالله 👤 آیت الله 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انقلاب کپرنیکی کانت.mp3
42.14M
👥 | انقلاب کپرنیکی کانت اهمیت کانت‌شناسی انگیزه‌ها و پیش‌فرض‌ها تبیین انقلاب کپرنیکی ساختار حس و قوه فاهمه وظیفه فیزیک و ریاضیات اشکالات انقلاب کپرنیکی 👤 ارائه: دکتر 👤 ناقد: استاد 👤 ناقد: دکتر 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🔖 قسمت قبل | نقد و بررسی مکاتب اخلاقی ۲۰ 🧩 دیگر‌گرایی (واقع‌گرایی) ۱ 🫂 این مكتب واقعیت احكام اخلاقی را از سنخ واقعیت‌های طبیعی دانسته، سرچشمه حسن و قبح و باید و نباید را در طبیعت جستجو می‌كند. این نظریه از سوی تعدادی از فیلسوفان برجسته غرب مورد پذیرش واقع شده است كه از آن جمله می‌توان از فیلسوفانی مانند دیوید هیوم فیلسوف و اندیشمند اسكاتلندی، آدام اسمیت اقتصاددان مشهور انگلیسی، اگوست كنت فیلسوف و جامعه‌شناس فرانسوی و آرتور شوپنهاور، فیلسوف آلمانی، نام برد. 🔍 مدعای دیگر‌گرایان این است كه: 1⃣ اولاً اخلاق فقط در زندگی اجتماعی معنا پیدا می‌كند. بنابراین، كارهایی مانند خوردن و خوابیدن و ورزش كردن و امثال آنها كه مربوط به زندگی فردی هستند، نه می‌توان گفت دارای ارزش اخلاقی مثبتند و نه می‌توان گفت دارای ارزش اخلاقی منفی هستند. 2⃣‌ ثانیاً معیار خوبی و بدی افعال اجتماعی نیز عاطفه دیگرخواهی است. یعنی هر كاری كه به انگیزه دوستی دیگران و دیگر خواهی انجام گرفته باشد، خوب، و هر كاری كه محرك آن حب ذات و خود دوستی باشد بد دانسته می‌شود. 👈 آدام اسمیت تصریح می‌كرد كه اساس و پایه اخلاق عبارت است: «قوه‌ای که به وسیله آن انسان در لذت و الم و شادی و غم دیگران شرکت می‌کند». 👈 اگوست كنت به این مسأله توجه داشت كه در انسان دو حس خود خواهی و دیگر خواهی در کشاکش و تزاحم‌اند و در این میان وظیفه علم اخلاق و تعلیم و تربیت این است که موجبات غلبه حس دیگرخواهی و نیک‌خواهی و همدردی را بر سایر احساسات آدمی فراهم آورد. 👈 شوپنهاور بر این باور بود كه اخلاق مستلزم محو و نابودی اراده فردی است. شخص خوب كسی است كه عفت كامل دارد. فقر را داوطلبانه اختیار می‌كند، روزه می‌گیرد، ریاضت می‌كشد، در هر كاری قصدش فروشكستن اراده فردی خویش است. ولی مانند عرفای غربی این كار را برای نیل به هماهنگی با‌ خدا انجام نمی‌دهد. انسان باید دریابد كه حقیقت یكی است. اراده واقعی، یعنی ذات مطلق واحد است. اراده‌های انفرادی، نمایش بی‌حقیقت است. اگر شخص به این مقام رسید جدایی از میان می‌رود. هر كس خود را دیگری و دیگری را خود می‌یابد. حس همدردی پیدا می‌شود. سنگدلی می‌رود و همدلی می‌آید. فداكاری می‌آید و خود خواهی می‌رود. اشخاص نسبت به یكدیگر شفقت پیدا می‌كنند. 📘، نقد و بررسی مکاتب اخلاقی، ۲۰۳-۲۰۸ 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کمال‌خواهی یا لذت‌طلبی؟ ۱.mp3
6.34M
👥 | مبنای افعال اختیاری انسان؛ کمال‌خواهی یا لذت‌طلبی؟ 1⃣ قسمت اول تقریر محل نزاع توضیح فرا اخلاق و اخلاق هنجاری توضیح مختصر مکاتب اخلاقی دو مکتب خودگرایی؛ لذت‌گرایی و کمال‌گرایی 👤 حجت الاسلام
کمال‌خواهی یا لذت‌طلبی؟ ۲.mp3
8.67M
2⃣ قسمت دوم دو دلیل برای لذت‌گرایی پاسخ به برخی از اشکالات 👤 استاد
کمال‌خواهی یا لذت‌طلبی؟ ۳.mp3
22.22M
3⃣ قسمت سوم ارتباط کمال با لذت نقد دلایل لذت‌گرایی دو مقام ثبوت و اثبات بداهت در قضایای اخلاقی 👤 استاد
کمال‌خواهی یا لذت‌طلبی؟ ۴.mp3
44.08M
4⃣ قسمت چهارم مباحثه استاد مصباح و استاد وکیلی لذت‌های کاذب و توهمی حقیقت ادراک ملائمت حب ذات و کمال‌خواهی پاسخ به برخی از سوالات 👤 استاد 👤 استاد 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات