eitaa logo
ساندویچ فلسفه
8.6هزار دنبال‌کننده
116 عکس
105 ویدیو
18 فایل
🍔 فلسفه اسلامی، فلسفه غرب و فلسفه‌های مضاف را در سه سطح تجربه کنید: 🧠 عمومی علاقه‌مندان به تفکر 🪵 نیمه‌تخصصی علاقه‌مندان به فلسفه و مبانی علوم 📚 تخصصی ویژه دانش‌پژوهان علوم عقلی 👥گروه t.me/philosophy_Sandwich_Group 👤مدیر @Philosophy_Sandwich_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🩸 | هانری کُربَن وقتی آزادی علامه‌ طباطبایی را دید فهمید او کجا و هایدگر کجا؟! هانری کربن هنری که داشت این بود که فیلسوفی در جهان امروز نبود که او ندیده باشد؛ هایدگر، ژیلسون و امیل‌بریه را دیده بود و نزدشان درس خوانده بود. 👤 گفتگو با دکتر 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
Division of AI.mp3
21.86M
🔰 | دو تقسیم در هوش مصنوعی هوش مصنوعی قوی و ضعیف هوش مصنوعی محدود، عمومی، ابرهوش مصنوعی 👤 استاد 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
Argue for AI.mp3
16.82M
🔎 | ارزیابی سه استدلال بر هوش مصنوعی قوی هوش عمومی یادگیری ماشینی نوخاستگی 👤 استاد 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
Posibility of AI.mp3
18.19M
🤖 | ارزیابی انتقادی امکان هوش مصنوعی قوی از منظر حکمت متعالیه نسبت جسمانیه الحدوث بودن نفس و حرکت جوهری با امکان هوش مصنوعی قوی 👤 استاد 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
نقش نیت در ارزش اخلاقی.pdf
782.7K
📝 | نقش نیت در ارزش اخلاقی تعریف و تحلیل نیت تبیین دقیق تر رابطه نیت و فعل اختیاری تاثیر نیت در کمال و نقض انسان آیات و روایات مربوط به نقش نیت در ارزش اخلاقی ✏️ استاد 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
نقش نیت در ارزش‌ اخلاقی.mp3
27.87M
📿 | نقش نیت در ارزش‌ اخلاقی تبیین دقیق تر رابطه نیت و فعل اختیاری تاثیر نیت در کمال و نقض انسان آیات و روایات مربوط به نقش نیت در ارزش اخلاقی 👤 استاد 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
حرکت و زمان .mp3
10.3M
| زمان و حرکت ارتباط حقیقت زمان با حرکت 👤 استاد 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
زمان و ابهامات ملاصدرا.mp3
22.55M
🕰 | زمان و ابهامات ملاصدرا سوالاتی که صدرالمتالهین را به نظریه حرکت جوهری کشاند. 👤 استاد 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
| ریشۀ مبحث تعارض علم و دین در غرب مسیحی ⭕️ ناسازگاری برخی اعتقادات، ارزش‌ها، و احکام دینی با برخی دانسته‌ها و خواسته‌های بشری از دیرزمان وجود داشته است و به دین خاصی محدود نمی‌شود. ولی آنچه تعارض علم و دین نامیده می‌شود و به صورت یک معضل نظری و عملی مطرح شده، فیلسوفان و متکلمان را به تکاپو برای نظریه‌پردازی و تلاش جهت حل و فصل آن واداشته است از خصوصیات عصر مدرن به حساب می‌آید. این فعالیت فکری از یک سو ریشه در آموزه‌های مسیحیت کنونی دارد، و از سوی دیگر زاییدۀ گرایش‌هایی فکری و فرهنگی است که از پسِ جنبش‌های فرهنگی قرون پانزده به بعد در اروپا رخ نمود. 1⃣ شاید بتوان گفت: نگاه تحقیرآمیز، بلکه تکفیرآلود، کتاب مقدس و کلیسا به علم، بیشترین سهم در شکل‌دادن نوع نگاه جهان غرب به رابطۀ میان علم و دین را داشته است. کتاب مقدس که از دو بخش عمدۀ عهد قدیم و عهد جدید ترکیب شده است، در توصیفی تحریف‌شده از جریان خلقت حضرت آدم و حوا‌علیهما السلام، «علم» را همان میوۀ ممنوعه‌ای معرفی می‌کند که تناول آن موجب خشم خداوند و اخراج حضرت آدم وحوا (و نسل بنی‌آدم) از بهشت عدن شد؛ عملی که به زعم نویسندگان کتاب مقدس، به «گناه جبلّی» بنی‌آدم تبدیل شد و موجب گشت تا هر انسانی از روز تولد گناه‌کار به دنیا بیاید! چنین علمی آشکارا با دین، ارادۀ الهی، و سعادت بشر در تعارض است. 2⃣ عامل دیگری که تعارض علم و دین را در ذهنیت انسان مدرن اروپایی نهادینه کرده است، آموزه‌هایی غیرعقلانی، ضداخلاقی، و ضدعلمی مانند تثلیث، بخشش گناهان توسط کشیش، آموزۀ زمین‌مرکزی، و توصیه به ظلم‌پذیری در کتاب مقدس است که همگی نمونه‌هایی است از تحریف‌های وارد شده در دین مسیحیت. چنین دینی به روشنی در برابر عقل و فطرت بشری قرار دارد و تعارض آن با علم و عقلْ دور از ذهن نیست. 3⃣ عامل سومی که با آغاز دوران رنسانس به عوامل پیش‌گفته اضافه شد و جرقۀ یک انقلاب فکری و فرهنگی بر ضد دین را در دوران مدرن روشن کرد، گسترش و تسلط گرایش‌های ماتریالیستی و سکولار در اروپا بود. پیدایش نظریات هستی‌شناسانه و معرفت‌شناسانه‌ای که بر محور مادی‌گرایی و حس‌گرایی دور می‌زد و با پیشرفت‌های چشم‌گیر علوم طبیعی همراه شد توانستند توهّم خودبسندگی معرفتی را در انسان غربی پدید آورند. گرایش سکولار بر این پایه استوار شد که انسان مدرن در نظر و عمل خود نیازی به دین ندارد،‌ بلکه آن‌گونه که کانت مدعی شد، باید خود را از قید و بند وابستگی تصنّعی و خودخواسته‌اش به دین و ارباب کلیسا رها سازد و همچون انسانی بالغ روی پای خود بایستد. به جرأت می‌توان گفت که تحریف‌هایی که در دین یهودیت و مسیحیت انجام شده بود نقشی به‌سزا در پیدایش و رشد این عامل سوم داشتند. 💢 مجموعۀ این عوامل دست به دست هم دادند و شرایطی را فراهم آوردند که امروزه تعارض علم و دین گویا به یکی از بدیهیات برای متفکران غربی تبدیل شده است، و آنچه باقی مانده پیداکردن راه حل برای این تعارض است. کسانی که در این مبحث به اظهار نظر پرداخته‌اند،‌ برای رفع تعارض و تعیین تکلیف نظری و عملی انسان پیشنهادهایی گاه متعارض داده اند. 📘 ، رابطه علم و دین، ص137-140 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🧩 | دکارت (با محوریت کتاب دکارت، نوشته جان کاتینگام) 🎙 ۲۲ فایل صوتی و موضوعی ➕ تقریرات 👤 استاد 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
دکارت ۱.mp3
27.34M
📗 دکارت ۱ 🏷 عوامل انقلاب علمی 🏷 واژه علمی 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
دکارت ۲.mp3
23.38M
📗 دکارت ۲ 🏷 نزاع فلسفه مدرسی با دکارت 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
دکارت ۳.mp3
44.11M
📗 دکارت ۳ 🏷 زندگی دکارت 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
دکارت ۴.mp3
17.13M
📗 دکارت ۴ 🏷 روش دکارتی 🏷 رمزگونه و جادو بودن علم 🏷 روش انسجام‌گرایانه دکارت 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
دکارت ۵.mp3
18.44M
📗 دکارت ۵ 🏷 ویژگی‌های کشف حقیقت 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
دکارت ۶.mp3
26.43M
📗 دکارت ۶ 🏷 نقش شک در فلسفه دکارت 🏷 تامل اول 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
دکارت ۷.mp3
18.8M
📗 دکارت ۷ 🏷 تامل دوم 🏷 ترجمه کوگیتو 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
دکارت ۸.mp3
23.97M
📗 دکارت ۸ 🏷 بداهت کوگیتو 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
دکارت ۹.mp3
4.41M
📗 دکارت ۹ 🏷 از خود به سوی خدا 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
دکارت ۱۰.mp3
48.12M
📗 دکارت ۱۰ 🏷 اثبات وجود خدا 🏷 برهان نشان تجاری و اشکالات آن 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
دکارت ۱۱.mp3
18.43M
📗 دکارت ۱۱ 🏷 تقریر دیگری از برهان نشان تجاری و اشکال آن 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
دکارت ۱۲.mp3
33.55M
📗 دکارت ۱۲ 🏷 برهان وجودی و اشکالات آن 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
دکارت ۱۳.mp3
11.11M
📗 دکارت ۱۳ 🏷 خدا و ضمانت شناخت 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام