eitaa logo
کانال پرسمان دینی
899 دنبال‌کننده
46 عکس
13 ویدیو
84 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
و هشتم 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 📅25بهمن 1403 ⭕️کدام گزینه یا گزینه ها؛صحیح می باشد؟ گزینه 1️⃣ به نظر مراجع تقلید میتوان به نیت نماز ظهرمیتوان ساعت ده صبح؛برای نماز ظهر وضو گرفت گزینه 2️⃣: قبل از تکبیر صفهای جلو در نماز جماعت؛نمی شود تکبیرالاحرام گفت ولو صف جلو آماده تکبیرگفتن آنها نزدیک باشد گزینه 3️⃣: به نظر رهبری کل زدن در مولودی؛اگر نامحرم صدای آنرا بشنود و مفسده داشته باشد جایز نیست گزینه 4️⃣: کسی که بخاطر تنبلی؛ نماز صبح نخواند گناه نکرده است گزینه 5️⃣: وضو گرفتنی که آب وضو به فاضلاب برود اشکال دارد 📩 لطفا فقط شماره گزینه یا گزینه های صحیح را به آیدی @ebadi_porseman 🆔 ارسال کنید 📩 ⏲مهلت ⏳ارسال گزینه ✅صحیح ✅؛ازالان تا 1ظهر فردا ⌛️ می باشد.⏰ 🌹 به چند⃣ نفر که پاسخ صحیح ارسال کنند به قید قرعه ؛کارت شارژ گوشی📱 ؛هدیه داده میشود 🌹 ➖➖➖➖➖ ✅✅ @Porseman_channel
اتمام مهلت پاسخگویی به سوال مسابقه👆👆👆👆 از همه دوستانی که در مسابقه شرکت کردند؛ کمال تشکر را داریم....🌷 ان شاء الله مسابقه مناسبتی بعدی متعاقبا اعلام خواهد شد...🌸 گرو‌ه دوباره ؛ شبانه روز فعال شد... لطف بفرمایید فقط سوالات شرعی و شبهات دینی ارسال بفرمایید... جواب صحیحِ سوال و اسم کاربرانی که قرعه بنامشان افتاده؛ بخاطر رعایت نظم گروه؛ در کانال پرسمان ؛ بعد از مدتی اعلام خواهد شد....🌷 @Porseman_channel موفق باشید🌷
با سلام وتشکر از مشارکت دوستان همراه🌷 فقط گزینه 3⃣؛ درست می باشد و بقیه گزینه ها صحیح نمی باشند. 👇👇👇👇 به دوستانی که پاسخ صحیح داده بودند؛و برنده این مسابقه شدند،،هدیه شارژ مستقیم تقدیم میگردد🌷 کاربر برنده این مسابقه؛ 4⃣ نفرند fatemeh_baneshi3 Fm Hosseini_29165 G_h_parvi_1472 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 موفق باشید🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢متعه حج💢 @Porseman_channel مُتعَة الحج یا متعه حج فاصله میان دو احرامِ عمره تمتع و حج تمتع که حج‌گزار اجازه دارد عمل‌هایی که به‌دلیل مُحرِم بودن بر او حرام بوده است را انجام دهد. متعةالحج زمانی است که شخص پس از احرام بستن در میقات و انجام اعمال عمره از احرام خارج شده است. در این مدت، حج‌گزار مانند فردی عادی در مکه حضور دارد تا اینکه زمان حج تمتع فرا برسد و در مکه احرام ببندد و اعمال تمتع را شروع کند. «متعه» به‌معنای لذت‌بردن است و این دوره زمانیِ میان دو احرام را به‌جهت جایزبودن استفاده از لذت‌ها، متعةالحج می‌خوانند. آیات قرآن، روایت‌های شیعه و اهل‌سنت بر حلال بودن متعه حج دلالت دارند. عمر بن خطاب، خلیفه دوم با وجود اقرار به اینکه متعه حج سنت پیامبر بود، آن‌ را ممنوع دانست. او علت تصمیم خود را چنین گفت که دوست ندارد زائران خانه خدا بعد از عمره با همسران خود درآمیخته، سپس در حالی که غسل کرده‌اند به حج بروند. منعِ متعه حج از سوی عمر بن خطاب را به‌دلیل آنکه مخالف با قرآن و سنت پیامبر است، از مَطاعن وی برشمرده‌اند. روایات شیعه و اهل‌سنت، برخلاف نظر خلیفه دوم بوده است. بسیاری از صحابه از جمله امام علی(ع) با عمل عمر مخالفت کرده‌اند. اهل‌سنت نظر خلیفه دوم را به‌معنای کراهت دانسته‌اند. متعه در لغت به‌معنای نفع بردن و لذت بردن است.فردی که در ماه‌های حج به‌قصد انجام حج تمتّع از میقات لباس احرام بپوشد، سپس به مکه برود و عمره تمتع انجام دهد، با تقصیر از احرام بیرون می‌آید. سپس با شروع اعمال حج تمتع، در شهر مکه احرام می‌بندد و اعمال حج تمتع را آغاز می‌کند.این دوره زمانی میان دو احرام که فرد از احرام عمره خارج شده و هنوز برای اعمال حج تمتع احرام نبسته، مُتعه حج نامیده می‌شود. در این دوره، شخص می‌تواند از لذت‌هایی که بر شخص احرام‌بسته حرام است، استفاده کند.این فاصله میان دو احرام، به‌جهت اجازه استفاده از برخی لذت‌ها، متعه حج نامیده شده است. آیه «فَمَنْ تَمَتَّعَ بِالْعُمْرَةِ إِلَی الْحَجِّ ...؛ کسانی که بعد از عمره، حج را آغاز کنند...»دلیل متعه حج خوانده شده است. برخی معتقدند اختلافی میان مسلمانان نیست که این آیه درباره متعه حج نازل شده است.سنت پیامبر اسلام نیز بر حلال بودن متعه حج بوده است.همچنین روایات متواترو صحیح شیعه بر متعه حج دلالت دارند و شیعیان اتفاق‌نظر دارند که این حکم نسخ نشده است. روایتی از امام باقر(ع) نقل شده است که تقیه کردن در متعه حج را نیز جایز ندانسته است. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢توبه کفن دزد💢 @Porseman_channel حضرت زین العابدین علیه السلام حکایت می کند. مردی در بنی اسرائیل قبور را می شکافت و کفن مردگان را می دزدید! همسایه ای داشت بیمار شد و بر مرگ خویش و از این که نبش قبر شود و کفنش را بدزدند ترسید. کفن دزد را خواست و گفت. من چگونه همسایه ای برای تو بودم؟ گفت. بهترین همسایه. گفت. به تو حاجتی دارم. کفن دزد گفت: حاجتت را برآورده می کنم. همسایه دو کفن نزد او گذاشت و گفت. دوست دارم بهترینش را برداری و هنگامی که من دفن شدم گورم را برای بردن کفنم نشکافی. کفن دزد از برداشتن کفن خودداری می کرد ولی همسایه بر اصرارش می افزود تا پذیرفت. همسایه از دنیا رفت. هنگامی که دفن شد کفن دزد گفت: این میت دفن شد، چه علم و بصیرتی برای اوست که بفهمد من کفن او را می دزدم یا نمی دزدم، هر آینه می روم و قبرش را می شکافم و کفنش را می برم!! چون قبرش را شکافت شنید ندا دهنده ای ندا می دهد. این کار زشت را انجام مده. کفن دزد خاک روی قبر ریخت و به خانه بازگشت و از گذشته اش توبه ی حقیقی کرد، سپس به فرزندانش گفت. من چگونه پدری برای شما بودم؟ گفتند. پدر خوبی بودی. گفت. مرا به شما حاجتی است. گفتند. هر حاجتی داری بگو ان شاء اللَّه به انجامش اقدام می کنیم. گفت. هنگامی که من از دنیا رفتم مرا به آتش بسوزانید، چون خاکستر شدم در برابر تندبادی نصف خاکسترم را به سوی دریا و نصف دیگر را به جانب خشکی بر باد دهید. فرزندان به پدر تعهد دادند که این کار را انجام دهند. پس از مرگش و انجام وصیتش خدای توانا خاکسترش را جمع کرد و به او حیات بخشید و گفت. چه چیز تو را واداشت که چنان وصیتی به فرزندانت بنمایی؟ گفت. به عزتت سوگند بیم از تو. خدای بزرگ فرمود. من طلبکارانت را راضی می کنم، و تو را از خوفم ایمنی می بخشم، و گناهانت را می آمرزم 📚امالى صدوق. 327، المجلس الثالث و الخمسون، حدیث 3؛ بحار الانوار. 67/ 377، باب 59، حدیث 22. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢وجه تسمیه شعبان💢 @Porseman_channel ماه هشتم از ماههای قمری؛که بین رجب و ماه رمضان واقع شده؛ ماه شعبان می باشد. طبق روایتی ؛ رسول الله ص فرمود: شَعْبَانُ شَهْرِي وَ رَمَضَانُ شَهْرُ اللَّهِ. ماه شعبان؛ ماه من رسول الله است و ماه رمضان ماه خداست. 📚دعائم الإسلام ج1 ص 283 اما اینکه چرا این ماه را شعبان نامیده اند؟ گفته شده؛شعبان از "شعبا" گرفته شده است. که به معنای پراکنده شدن است. در زمان نامگذاری این ماه، اعراب برای طلب آب به صحرا پراکنده شده بودند؛لذا نام این ماه شعبان گذاشته شده است. 📚حوادث الایام ص7 ✅البته در برخی روایات وجه تسمیه دیگر برای آن ذکر شده است. رسول الله ص: انما سمی شعبان؛لانه تتشعب فیه ارزاق المومنین 📚ثواب الاعمال ص130 ماه شعبان را شعبان نامیده اند؛چون در آن ماه ؛روزی مومنان تقسیم و شعبه شعبه می شود. مرحوم نیشابوری در کتاب📚 روضة الواعظين و بصيرة المتعظين ج2 / 402 /فرموده است: تتشعب فیه الخیرات لشهر رمضان «خیرات در این ماه آماده و بسته بندی برای ماه رمضان؛ می شود» 🔴ضمنا اسم دیگری که برای این ماه بیان شده؛"شهرغفران" (ماه بخشش ) است. اسم دیگر آن (شهر شفاعت)است . سُمِّيَ شَهْرُ شَعْبَانَ شَهْرَ الشَّفَاعَةِ لِأَنَّ رَسُولَكُمْ يَشْفَعُ لِكُلِّ مَنْ يُصَلِّي عَلَيْهِ فِيه 📚النوادر؛ ص18 اسم این ماه را ماه شفاعت گذاشته اند چون هر کس در این ماه به پیامبر ص زیاد صلوات بفرستد به شفاعت آن حضرت می رسد @Porseman_channel 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌷🌷🌷🌷🌷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢خودکشی دراسلام💢 میخواهم خودکشی کنم؛حکمش چیست؟ @Porseman_channel 1⃣اولا خودکشی در اسلام حرام بوده و محکوم و مذموم می باشد. 2⃣ثانیا حیات و زندگی هدیه خدا به ماست و نباید در قبال این نعمت و هدیه ناسپاسی کرد و در حفظ این امانت و استفاده از لحظات عمرگرانمایه کوتاهی نمود. کسانی که به فکر خودکشی می افتند در واقع همه درها را بسته و خود را محصورمشکلات دیده به پوچی رسیده و ناامید و مایوس می باشند. مومن یعنی کسی که به خدای قادر حکیم عالم بصیروسمیع ایمان دارد دست به خودکشی نمی زند. غالبا خودکشی در مواردی است که شخص در برابر مشکلات زندگی کم بیاورد.ناامید شود و به جای حل مشکلات درصدد پاک کرده صورت مساله به جای حل آن ؛ برمی آید. یک مومن به خدا، مشکلات را نعمت خدا میداند.یک مومن خود را برای مشکلات آماده و آب دیده کرده است. مشکلات را هدیه معشوق می داندلذا در بحبوحه و کوران حوادث و مشکلات این زمزمه را دارد. دربلا هم میکشم لذات او مات اویم مات اویم مات او مومن می داند برگی بدون اذن خدا نمی افتد و همه جا و همه کس در مرآ و منظر خداست. عالم محضرخداست لذا مراقب اعمال و رفتار وتصمیمات خود است. مشکلات هر قدر هم بزرگتر وبیشتر باشند بزرگتر و بیشتر از خدا که نیستند لذا با تکیه و اعتماد به خدا؛مومن فعال و بانشاط و قوی است و به خودکشی که نشانه ضعف و بی انگیزگی و پوچی وکم آوردن است؛فکر هم نمیکند. امام علی (ع) می فرماید: «هرگاه سختی و گرفتاری به اوج و نهایت خود رسید، باز هم باید امید گشایش و پیروزی داشت.» 📘غررالحکم , ج ۴ ص ۳۱۹. مومن هیچگاه خودکشی نمی کند. خودکشی علاوه بر اینکه گناه است، نشانگر یه حالت ناخوش آیند است و آن این است که شخصی که خودکشی می کند، از رحمت الهی مایوس شده است و دیگر امیدی به خداوند ندارد. این مسئله بسیار مهم است که ما باید همواره به خداوند ایمان داشته باشیم و به کمک های او مومن باشیم. 3⃣ثالثا خودکشی کننده باید بداند که با خودکشی راحت نمیشود بلکه مشکلاتش بیشتر و بزرگتر میشود. چون بعد از هر گناهی امکان توبه و بازگشت وجود داردبجز گناه خودکشی که توبه وجبران ندارد. وشخص با این گناه در قیامت و آخرت محشور و حسابرسی میشود. خودکشی از چاله به چاه افتادن است.از ترس موش به دامن و بغل اژدها پریدن است.مشکلات بیشتر دغدغه و عذاب و حسابرسی سختتر... کسی که خودکشی کرد ابتدای سختی و مشکلات برزخی و اخروی او شروع میشود... به آیات و روایات زیر دقت فرمایید: چنانکه در قرآن کریم می فرماید: «وَلا تَقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ إنَّ اللّه َ کانَ بِکُمْ رَحیما، وَمَنْ یَفْعَلْ ذلک عُدْوانا وَظُلْما فَسَوْفَ نُصْلیهِ نارا»؛ 📖نساء29-30 «و خودکشی نکنید! خداوند نسبت به شما مهربان است. و هر کس این عمل را از روی تجاوز و ستم انجام دهد، به زودی او را در آتشی وارد خواهیم کرد.» وَلاَ تُلْقُواْ بِأَيْدِيكُمْ إِلَى الْتَّهْلُكَةِ؛ [📖بقره/۱۹۵] خود را به دست خود، به هلاكت نیفكنید - امام باقر(ع) در جدیثی می فرمایند: ان المؤمن يبتلي بکل بليه و يموت بکل ميته الا انه لا يقتل نفسه 📒الكافي / ج2 / 254 مؤمن به هر بلايي مبتلا مي شود و با هر نوع مرگي مي ميرد ولي خودکشي نمي کند. أبی ولاّد می گوید: از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمود: «مَنْ قَتَلَ نَفْسَهُ مُتَعَمِّدا فَهُوَ فی نارِ جَهَنَّمَ خالِدا فیها؛ 📙الكافي / ج7 / 45 هر کس عمدا خودکشی بکند، همیشه در آتش دوزخ خواهد بود.» رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «مَنْ قَتَلَ نَفْسَهُ بِشَی ءٍ مِنَ الدُّنیا عُذِّبَ بِهِ یَوْمَ الْقِیامةِ؛ کسی که بوسیله چیزی از دنیا خودکشی کند، در روز قیامت بوسیله همان چیز عذاب خواهد شد.» 📘سنن الدارمی، ج2، ص192، رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «مَنْ قَتَلَ نَفْسَهُ بِحَدیدَةٍ فَحَدیدَته فی یَده یُجاءُ بِها فی بَطْنِه فی نارِ جَهَنَّمَ خالِدا فیها مُخَلّدا أبدا، ومَنْ شَرِبَ سَمّا وَقَتَلَ نَفْسَهُ، فَسَمُّهُ فی یَدِهِ یَتَحَسّاهُ فی نارِ جَهَنَّمَ خالِدا فیها أبَدا، وَمَنَ تَرَدّی مِنْ جَبَلٍ، فَقَتَلَ نَفْسَهُ فهو یَتردّی فی نار جهنّم خالدا فیها مُخلّدا أبَدا؛ کسی که بوسیله آهن خودکشی کند پس آهن پاره بدست که (قسمتی از آن) به شکمش فرو رفته آورده می شود، و وارد آتش جهنم می گردد. ودر آن بطور أبد و همیشگی خواهد سوخت، و کسی که با خوردن سمّ خودکشی کند، پس سمّ در دست به آتش جهنم انداخته می شود و در آن بطور دائم خواهد سوخت، و کسی که خود را با پرت کردن از کوه به قتل برساند، پس به آتش جهنم پرت می شود و در آن تا أبد خواهد ماند.» 📕صحیح مسلم، ج1، ص72؛ @Porseman_channel 🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻 🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🌺🌺🌺🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا