eitaa logo
💥معارف،قرآن وجهاد تبیین💥
475 دنبال‌کننده
14.9هزار عکس
12.2هزار ویدیو
305 فایل
🖋نشر معارف و ارزشهای دینی, فرهنگی, قرانی در سطوح ملی و بین المللی و به اشتراک گذاری مطالب علمی, دینی, قرانی و فرهنگی
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوره مبارکه جمعه عبدالباسط محمد ‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ https://eitaa.com/QURAN110110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از بهزاد کاظمی
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم السلام علیک یا مولای یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام روز آدینه شمابزرگواران صاحبدل وبااخلاص همراه باسلامتی وعمرباعزت اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم نگاهی به ویژگی‌های فلسفه ستایش ونیایش عاشورایی امام حسین علیه‌السلام *نیایش محبانه* یکی دیگر از آداب نیایش که در سیره نیایشی امام حسین(ع) جلوه‌های فراوان دارد، توجه به صفات جمال و جلال الهی است. حضرت، در دعای عرفه ذکر صفات یادشده را مورد توجه ویژه قرار داده و در فرازهای آغازین آن دعا، اوصاف جمال و جلال خداوند را به محضر کبریایی حق تعالی پیش‌کش نموده است؛ از جمله گفته است: ـ «هُوَ الْجَوادُ الْواسِعُ او، بخشایش‌گر فیض‌گستر است.» ـ «وَ راحِمُ کُلِّ ضارِعٍ؛ او، بر ناله‌کنندگان مهربان است.» ـ «و هُوَ لِلدَّعَواتِ سَامِعٌ، و لِلکُرُباتِ دَافِعٌ، و لِلدَّرَجاتِ رَافِعٌ و لِلْجَبَابِرَۀِ قامِعٌ؛ او، دعاها و نیایش‌ها را می‌شنود و گرفتاري‌ها را برطرف مي‌سازد و مرتبه‌ها را بالا می‌برد و گردن‌کشان را نابود می‌کند.» ـ و در ادامه می‌گوید : «وَ هُوَ السَّمیِعُ الْبَصیرُ اللَّطِیْفُ الْخَبیِرُ وَ هُوَ عِلی کُلِّ شَیءٍ قَدِیرٌ؛ او، شنوا و بینا و دقیق و آگاه، و بر همه چیز توانا است.» حضرت، پس از ذکر ثنای محبوب و نیایش محبانه، مسائل، معارف و خواست خود را در دعا مطرح نموده‌است. *نیایش متضرعانه* یکی دیگر از آداب نیایش، این است که انسان در حال نیایش، به پیشگاه آفریدگار خویش تضرّع نماید و با اشک و زاری با او گفت‌وگو کرده و خواست‌های خویش را مطرح کند. این اصل بنیادین، در سیره نیایشی امام حسین(ع) نیز وجود داشته است. طبق نقل مرحوم شیخ عباس قمی، حضرت در ادامه دعای عرفه بعد از ثنای خداوند و ذکر اوصاف و تقدیس او، در حالی که اشک از چشم‌های مبارکش سرازیر می‌شد، عرض کرد: «اَلَّلهمَّ اجْعَلْنِی اَخْشَاکَ کَاَّنِی اَرَاَکَ ... الَّلهُمَّ اجْعَلْ غِنَایَ فی نَفْسِی، و الْیَقِینَ فی قَلْبِی وَ الْاِخَلَاصَ فِیْ عَمَلِی، والنُوّرَ فی بَصَری، وَالْبَصیِرَۀَ فِی دِینِی وَ متِّعْنِی بِجَوارِحِی ؛خداوندا! چنان ترس و خشیت خود را در دل من جای ده که گویا تو را می‌بینم. خدایا! بی‌نیازی از غیر خودت را در جان من قرار ده و یقین را در دل من، و اخلاص را در عمل من قرار ده. روشنی را در چشم من، و بصیرت و معرفت در دین را نصیب من گردان و مرا از اعضای بدن برخوردار نما.» بر اساس این آموزه متعالی، بایسته است در هنگام نیایش و طلب حاجت از خداوند در امور دنیایی و اخروی، با حالت تضرع و ابتهال و گریه و ناله، از خداوند درخواست شود. در خصوص آثار و برکات گریه در برخی شرایط، به‌ویژه به هنگام نیایش، مولوی نکته‌های زیبایی بیان نموده است؛ از جمله سروده است: تا نگرید کودک حلوافروش تا نگرید ابر کی خندد چمن گفت: فَلیَبکُبوا کَثیرا بنابراین، یکی از درس‌آموزترین جلوه‌های نیایش حسینی، تضرع در حال دعا و نیایش است که انقلاب روحی برای نیایش‌گر ایجاد نموده و دل‌دادگی او را به نمایش می‌گذارد. *نیایش حکیمانه* نیایش‌های ائمه:، از جمله نیایش امام حسین(ع)، غیر از جلوه‌های: عشق، نیاز، تضرع و مانند آن، کامل‌ترین جلوه‌گاه حکمت و معرفت در ساحت‌های مختلف، به‌خصوص توحید و خداشناسی است. از این رو، دعای عرفه سالار شهیدان، در واقع، حکمت‌نامه توحیدی است. آن حضرت، یکی از زیباترین جلوه‌های نیایش حکیمانه در دعای عرفه امام حسین(ع) که عشق و توحید همراه با معرفت و اخلاص در آن موج می‌زند، این جمله است که به محبوب خویش می‌گوید: «اَنْتَ الَّذِیْ اَشْرَقْتَ الْاَنوَارَ فِیْ قُلُوبِ اَوْلِیائِکَ، حَتیَ عَرَفوُکَ وَ وَحَّدُوکَ، و اَنْتَ الَّذِیْ اَزلْتَ اْلأَغْیَارَ عَنْ قُلُوبِ أَحِبَّائِکَ حَتَی لَمْ یُحِبُّوا سِوَاکَ، مَاذَا وَجَدَ مَنْ فَقَدَکَ و مَا الَّذِی فَقَدَ مَنْ وَجَدَکَ؛ تو، آن خدایی که انوار معرفت را در دل اولیای خود تابانیدی، تا تو را به یگانگی شناختند. تو، آن خدایی که بیگانگان را از دل دوستان خود بیرون راندی، تا غیر تو را دوست نداشته باشند. چه دارد، آن کس که تو را گم نمود و چه ندارد، آن که تو را یافته است؟» و در ادامه، از حلاوت و شیرینی اُنس با محبوب سخن گفته و چنین عرضه داشته است: «یِا مَنْ أَذَاقَ اَحِبّائَهُ حَلاَوَۀَ المُؤَانِسَۀَ فَقَامُوا بَیْنَ یَدَیْهِ مُتَمَلِّقیِنَ؛ ای خدایی که به دوستان خود، شیرینی اُنس با خویش را چشاندی و آنان در پیشگاه محبوب خود، به اظهار اشتیاق پرداختند.»
هدایت شده از بهزاد کاظمی
yon.ir/Kavov ⚫️ بازخوانی بیانات عتاب آمیز رهبر معظم انقلاب نسبت به شبهه افکنان عزاداری سید الشهداء علیه السلام؛ باید گریه و زاری کرد/ از موضع روشنفکری نگویند اینها دیگر لازم نیست! نه، اینها تا آخر لازم است ♦️امام خامنه ای:بعضی حالا ممکن است بگویند شما میخواهید نهضت امام حسین را بیان بکنید، خیلی خب، بروید بیان کنید، دیگر روضه‌خوانی و گریه و زاری و اینها چیست؟ بروید بنشینید بیان کنید که حضرت این کار را کردند، این کار را کردند، هدفشان هم این بود. این، خیلی فکر خطائی است، نگاه غلطی است. این عاطفه‌ی نسبت به اولیاء خدا، اولیاء دین، این پیوند عاطفی، پشتوانه‌ی بسیار ارزشمند پیوند فکری و پیوند عملی است. بدون این پشتوانه، خیلی سخت میشود در این راه حرکت کرد. ♦️در قرآن نسبت به اولیاء الهی سه تعبیر وجود دارد: یک تعبیر، تعبیر ولایت است؛ «انّما ولیکم اللَّه و رسوله و الّذین امنوا الّذین یقیمون الصّلوة و یؤتون الزّکوة و هم راکعون»؛ بحث ولایت. معلوم است که پیوند، ارتباط، معرفت، اینها داخل در زیرمجموعه‌ی ولایت است. یک بحث، بحث اطاعت است؛ «اطیعوا اللَّه و اطیعوا الرّسول و اولی الامر منکم»؛ اطاعت رسول و اطاعت اولی‌الامر. این، در عمل است. در میدان عمل باید اطاعت کرد، پیروی کرد. اما یک بحث سومی وجود دارد و آن، بحث مودت است. «قل لا اسئلکم علیه اجرا الّا المودّة فی القربی». این مودت چیست دیگر؟ ولایتِ اینها را داشته باشید، اطاعت هم از اینها بکنید؛ مودت برای چیست؟ این مودت، پشتوانه است. اگر این مودت نباشد، همان بلائی بر سر امت اسلامی خواهد آمد که در دورانهای اول بر سر یک عده‌ای آمد که همین مودت را کنار گذاشتند، بتدریج اطاعت و ولایت هم کنار گذاشته شد. ♦️بحث مودت خیلی مهم است. این مودت، با این ارتباطات عاطفی حاصل میشود؛ ماجرای مصیبتهای اینها را گفتن، یک جور ایجاد ارتباط عاطفی است؛ ماجرای مناقب اینها و فضائل اینها را گفتن، یک جور دیگر پیوند عاطفی است. بنابراین، این عزاداری‌هائی که انجام میگیرد، این گریه و زاری‌ای که میشود، این تشریح حوادث عاشورا که میشود، اینها چیزهای لازمی است. یک عده از موضع روشنفکری نیایند بگویند آقا، اینها دیگر لازم نیست. نه، اینها لازم است؛ اینها تا آخر لازم است؛ همین کارهائی که مردم میکنند.
نقش و رسالت زن، ج1،عفاف و حجاب در سبک زندگی_ ایرانی_ اسلامی، مقام معظم رهبری.pdf
1.07M
📝 دانلود PDF كتاب عفاف و حجاب در سبک زندگی ایرانی-اسلامی از منظر رهبر معظم انقلاب
بنام خدا سوره مرسلات، تفسيرالميزان (علامه طباطبائي ) ايات ١ تا ٨ ⚖️ قسم به آنانکه بین حق و باطل ، حلال و حرام ، امتیاز و فرق می نهند تا اتمام حجتي برای مؤمنان و تهدیدی برای کافران باشد ، روز قيامت بر پا خواهد شد وَالْمُرْسَلَاتِ عُرْفًا سوگند به فرشتگانی که پی در پی فرستاده می‌شوند، فَالْعَاصِفَاتِ عَصْفًا و آنها که همچون تند باد حرکت می‌کنند، وَالنَّاشِرَاتِ نَشْرًا و سوگند به آنها که (ابرها را) می‌گسترانند، فَالْفَارِقَاتِ فَرْقًا و آنها که جدا می‌کنند، فَالْمُلْقِيَاتِ ذِكْرًا و سوگند به آنها که آیات بیدارگر (الهی) را (به انبیا) القا می‌نمایند، عُذْرًا أَوْ نُذْرًا برای اتمام حجّت یا برای انذار، إِنَّمَا تُوعَدُونَ لَوَاقِعٌ که آنچه به شما (درباره قیامت) وعده داده می‌شود، یقیناً واقع‌شدنی است! تفسير الميزان : ظاهرادر همه این صفات پنج گانه (مرسلات )، (عاصفات )، (ناشرات )، (فارقات )،(ملقیات )، ملائکه وحی منظورند، می فرماید: قسم به فرشتگان روانه شده درحالیکه پشت سر هم می آیند و یا قسم به فرشتگان روانه شده که به خاطر خیر و معروف فرستاده شده اند و قسم به ملائکه ای که مانند بادهای سریع به سرعت روانه انجام مأموریت خود می شوند و قسم به ملائکه ای که صحیفه های آسمانی را که وحی الهی برآن نوشته شده باز می کنند تا پیغمبران آن را تلقی کنند وقسم به آنانکه بین حق و باطل وحلال و حرام ، امتیاز و فرق می نهند و قسم به ملائکه ای که وحی را بر انبیاء القاء می کنندو آنها ذکر را تلاوت می کنند تا عذر و حجتی برای مؤمنان و تهدیدی برای کافران و یااتمام حجتی برای مکذبان و تهدیدی برای غیر ایشان باشد.و در انتها در جواب این سوگندها می فرماید: آن چیزی که خداوند شما را به آن وعده داده ، یعنی مسأله بعث و عقاب و ثواب خواه ناخواه واقع خواهد شد. ---------------------------------- براي دريافت تفاسير موضوعي قران به كانال تلگرام ما بپيونديد: @alireza_almasvandi
هدایت شده از بهزاد کاظمی
🏴 محرم آمد، تا با تجدید عهد، خودت را برای قیام آماده سازی. 📃 فرازی از زیات عاشورا «فَأَسْأَلُ اللّٰهَ الَّذِي أَكْرَمَ مَقامَكَ، وَأَكْرَمَنِي [بِكَ]، أَنْ يَرْزُقَنِي طَلَبَ ثارِكَ مَعَ إِمامٍ مَنْصُورٍ مِنْ أَهْلِ بَيْتِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ» 🤲 از خدا که مقامت را گرامی داشت و مرا به وسیله تو کرامت بخشید، درخواست می‌کنم که خون‌خواهی تو را همراه پیشوای یاری شده از اهل‌بیت محمّد (درود خدا بر او و خاندانش) روزی من کند. ▪️ این فراز، خطاب به سیدالشهداء علیه السلام می‌باشد که در آن خودت را با تبیین اوج خواسته‌ات از خداوند متعال، که خونخواهی ایشان در رکاب امام منصور، حضرت مهدی علیهما السلام می‌باشد، معرفی می‌نمایی. ▪️در این فراز، نمی‌گویی: «یا امام حسین! از خدا می‌خواهم که مرا نیز مکرم (بزرگوار) دارد»؛ بلکه با اطمینان قلبی می‌گویی: «ای امام! خداوند شما را مکرم داشته و مرا نیز به واسطۀ شما و به دلیل اتخاذ چنین مواضعی در برابر شما، و اتصال به شما، مکرم نموده است.
به این ۷ دلیل، روضه خانگی برگزار کنید. فقط نکته مهم اینه زمان روضه‌های خانگی را جوری تنظیم کنیم که بتوانید مراسمات اصلی و بزرگ که در حسینیه‌ها و مساجد برگزار می‌شود تحت الشعاع قرار نگیرد. و حتما به مراسمات عمومی هم برید، اونها شعائر هست و نباید کمرنگ بشه. ـــــــــــــــــــــــ ✅ نشر این پیام صدقه جاریه است https://eitaa.com/QURAN110110
⭕️دعوت حبیب بن مظاهر از بنی اسد برای یاری امام حسین 🔻در شب ششم محرم جناب حبیب بن مظاهر اسدی با اذن امام حسین‌ علیه‌السلام براى آوردن یاور و کمک، به قبیله بنى‌اسد که نزدیک کربلا بودند رفت و به عنوان بزرگ آنان گفت: بهترین ارمغان را برایتان آورده‏ ام، شما را به یاری پسر رسول خدا دعوت می‏کنم. 🔺اسدیان که تعدادشان به 90 نفر می‏ رسید برخاستند و برای یاری امام حسین علیه‏ السلام حرکت کردند. در این میان مردی مخفیانه عمر بن سعد را آگاه کرد و او مردی بنام "ازْرَق" را با 400 سوار به سویشان فرستاد. 🔹آنان در میان راه با یکدیگر درگیر شدند، در حالی که فاصله چندانی با امام حسین ع نداشتند. در این میان جمعى از بنى‌اسد شهید و زخمى و بقیه ناگزیر به فرار شدند. سپس حبیب بن مظاهر خدمت امام حسین علیه‌السلام آمد و جریان را عرض کرد. امام علیه‏ السلام فرمودند: "لاحَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللّه "
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️خطر در کمین زنان چادری.... 🚨زنگ خطر برای چادری ها از اربعین امسال به صدا در آمد... 👈اگر مراقب نباشید یک روز سر بلند می کنید و می گوئید من چادری و محجبه بودم نمی دانم چطور چادر از سرم برداشتم؟؟ ⛔️مراقبت ویژه نسبت به خودتان و عقایدتان داشته باشید که دشمن لحظه ای بیکار ننشسته😔 https://eitaa.com/QURAN110110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شاعر نشست دست خودش را قلم گرفت اول نوشت نام خدا را قسم گرفت قلبش شکست چشم ترش را که غم گرفت تا چای روضه دم شد و مداح دم گرفت عاصم نوشت صافی و یک بیت از شهاب یک بیت منزوی کمی از محتشم گرفت وقتی رسید روضه به میدان کربلا یک دست مشک را و یکی را علم گرفت نهر فرات تشنه دستان عشق بود وقتی گرفت بوسه از آن دست کم گرفت در گوش خود که العطش کودکان شنید با مشک پر سراغ ز اهل حرم گرفت تیری ز دور مشک حرم را شکار کرد آن تیر روزگار مرا شام تار کرد https://eitaa.com/QURAN110110