eitaa logo
☘️قطعه ای ازبهشت☘️
1.5هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
2هزار ویدیو
6 فایل
☘️ به کانال قطعه ای ازبهشت خوش اومدید☘️ جهت ارتباط با بنده 😊 سوالات شرعی مذهبی اعتقادی شبهات و تعبیر خواب و...🤔 به ایدی زیر پیامک بدید✉️ 👇👇👇👇 @Haren_88 ❤️کپی صلوات❤️ خوش اومدید
مشاهده در ایتا
دانلود
کانال مذهبی خادم الشریعه چرا اگر نماز خونيم وارد جهنم مي شويم پاسخ: ورود به بهشت دو شرط دارد. ایمان و عمل صالح و طبیعتا کفر و ارتکاب اعمال قبیح سبب ورود به جهنم می شود. ترک نماز به صورت عمدی دلیل روشن کفر است. چرا که اگر انسان به خدای متعال ایمان داشته باشد، در مقابل مهم ترین دستورات او مثل نماز کوتاهی نمی کند. البته خدای متعال به نماز نیاز ندارد. کما اینکه جهنم رفتن یک شخص، به دلیل احساس منفی و دشمنی خدا علیه او نیست. چون خدای متعال منزه از این امور است و اگر می گوییم او غضب کرده، منظورمان این است که آنچه معمولا در بین خودمان به دنبال غضب است، همان اتفاق برایش می افتد. و از آنجا که ترک نماز و ذکر الهی انسان را از رفتن به سمت کمالات باز می دارد و در شهوات و نفسانیات و دنیای پست باقی نگاه می دارد، با کنار رفتن پرده های دنیا، محنت و رنج فرو رفتن در این شهوات پست را خواهد چشید. کانال مذهبی خادم الشریعه🔰🔰🔰 https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
کانال مذهبی خادم الشریعه چرا اسلام به زور شمشير و کشور گشايي خلفا گسترش پيدا کرد نه از طريق تبليغ پاسخ: منطقی این بود که ابتدا در این مورد سوال می کردید که آیا اسلام با زور شمشیر گسترش پیدا کرد یا با تبلیغ نه اینکه بدون هیچ دلیل و مدرکی گسترش اسلام با زور شمیشر را قطعی فرض کرده و از چرایی آن سوال کنید. یکی از شبهه های پوچ مخالفین اسلام در طول تاریخ اسلام و مخصوصا در زمان ما همین شبهه بزور تحمیل شدن دین مقدس اسلام است که پشت سرهم تکرار میشود. اما پاسخ مختصر به این سخنان نادرست و بی پایه و اساس: 1. اصولاً، اسلام و هر مذهب حق از دو جهت نمى تواند جنبه تحمیلى داشته باشد: الف ـ بعد از آن همه دلائل روشن، استدلال منطقى و معجزات آشکار، نیازى به این موضوع نیست، کسانى متوسل به زور و تحمیل مى شوند که فاقد منطق باشند، نه اسلام، با آن منطق روشن و استدلال هاى نیرومند. ب ـ اصولاً دین که از یک سلسله اعتقادات قلبى ریشه و مایه مى گیرد ممکن نیست تحمیلى باشد، زور و شمشیر و قدرت نظامى در اعمال و حرکات جسمانى ما مى تواند اثر بگذارد، نه در افکار و اعتقادات ما. آیه شریفه«لااکراه فی الدین» یکى از آیاتى است که دلالت مى کند بر اینکه مبنا و اساس دین اسلام شمشیر و خون نیست و اکراه و زور را تجویز نکرده، پس سست بودن سخن عده اى که می گویند: اسلام دین شمشیر است معلوم مى شود. 2 مطالعه تاریخ اسلام و کشورهای اسلامی بیانگر این واقعیت است که بسیاری از کشورها همچون مالزی و اندونزی و .... بدون جنگ و درگیری،اسلام در آنها نفوذ کرده و تعالیم حیات بخش و منطقی و منطبق بر فطرت پاک انسانی تنها عامل ورود و گسترش اسلام در آن مناطق بوده است. همچنان که امروزه هم شاهد رشد روز افزون گرایش مردم کشورهای مختلف اروپایی به اسلام هستیم در حالی که مسلمانان در آن کشورها هیچ قدرت سیاسی و نظامی قابل توجهی هم ندارد،بلکه تنها چیزی که سبب گرایش مردم آن مناطق به اسلام می شود،تعالیم ناب اسلام می باشد. کانال مذهبی خادم الشریعه🔰🔰🔰 دوستان خود را دعوت کنید https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
کانال مذهبی خادم الشریعه در پاسخ به شبهه زير بايد چه جوابي بدهيم؟ مضحک ترين داستان اديان،داستان خروج انسان از بهشت است،خدا انسان را بخاطر يک سيب از بهشت اخراج ميکند بعد يک لشکر پيامبر ميفرستد،ميليون ها نفر را به کشتن ميدهد تا همان انسان را قانع کند که برگردد به بهشت. وهمچنين اين ؛ برخي افراد در رد توسل به اهل بيت، اين فراز از وصيت اميرالمومنين به امام حسن عليهماالسلام را مطرح مي کنند: و اگر ميتواني بين خود و خداي خويش واسطه اي از مردم دنيا قرار ندهي، حتما به کار ببند! در پاسخ چه بگوييم؟ پاسخ: 1. در مورد داستان خروج حضرت آدم از بهشت: اولا: آن بهشتي که حضرت آدم در آن بوده و بعد از آن اخراج شده است، آن بهشتي نيست که همه انسان ها بعد از زندگي در اين دنيا و امتحانات فراوان، وارد آن مي شوند؛ بلکه بهشت حضرت آدم، يک باغ زيبائي در همين دنيا و يا در عالم برزخ بوده و اگر از بهشت‏هاى آخرت ‏بود، هيچ گاه حضرت آدم از آن خارج نمي شد. ثانيا: اگر بهشت حضرت آدم، از بهشت‏هاى آخرت ‏بود، هيچ گاه امتحان و تکليف و تنبيه و اخراج و اين جور مسائل در آن معنا نداشت و فقط نعمت محض بود. ثالثا: چه حضرت آدم از اين امتحان سربلند بيرون مي آمد و چه اين که ترک اولي کرد و خارج شد، در هر صورت بايد همه انسان ها در اين دنيا زندگي مي کردند تا با امتحان شدن، استعداد هاي ذاتي خود را نشان دهند و خودشان با نوع عملکردشان، بهشت يا جهنم را کسب کنند؛ و به عبارت ديگر بهشت يا جهنم شان را بسازند. مسلماً لازمه امتحان، آگاهي است و چون علم و عقل بشر ناقص است و توان کسب آگاهي لازم را ندارد، پس نياز به ارسال رسل و انزال کتب آسماني دارد. رابعا: اخراج از بهشت به خاطر خوردن سيب نبوده، بلکه به دليل بي توجهي به دستور الهي بوده است. کما اين که در بقيه انسان ها هم ، گناه آنان ضرري به خداوند متعال نمي زند، بلکه اين نافرماني از خداوند و اعلان جنگ با دستورات خداوند است که باعث جهنمي شدن آنها مي شود. البته توجه به اين نکته هم لازم است که، عذاب هاي جهنم، چيزي جز تجسم و بازتاب اعمال ما در اين دنيا نيست. يعني نعمت ها و عذاب هاي آخرتي، آن روي سکه اعمال ماست. 2. اما در مورد توسل نیز می گوئیم: توسل، درخواست از غیر خدا نیست، بلکه درخواست از خداوند است از زبان کسی که آبرومند درگاه خداست، و خداوند دعای او را به سبب اطاعت ها و عبادت هایش، زودتر و بهتر مستجاب می کند. همان طور که در قرآن کریم نیز آمده است که برادران حضرت یوسف ع، از پدرشان درخواست کردند تا او برایشان طلب استغفار کند. کانال مذهبی خادم الشریعه🔰🔰🔰 دوستان خود را دعوت کنید https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
کانال مذهبی خادم الشریعه اينکه ميگويند معجزه پيامبر قران هست؟منظور از معجزه يعني چه چه معجزه اي داره؟فقط بي زحمت با مثال واضع و روشن توضيح دهيد؟ پاسخ: قرآن وجوه مختلفی در اعجاز دارد: قرآن كريم هم معجزيست در بلاغت، براى بليغ‌ترين بلغاء و هم آيتى است فصيح، براى فصيح‌ترين فصحاء و هم خارق العاده‌ايست براى حكماء در حكمتش و هم سرشارترين گنجينه علمى است معجزه‌آسا براى علماء و هم اجتماعى‌ترين قانونى است معجزه‌آسا براى قانون، و سياستى است بديع و بى سابقه براى سياستمداران و حكومتى است معجزه براى حكام و خلاصه معجزه‌ايست براى همه عالميان در حقايقى كه راهى براى كشف آن ندارند، مانند امور غيبى و اختلاف در حكم و علم و بيان. قرآن مجيد اين مطلب را در آيات متعدد و به صراحت بيان مى‌كند كه محمد اُمّى و درس نخوانده است... ولى با اين كه رسول خدا صلی الله علیه و آله درس نخوانده، سوادى ياد نگرفته بود كتابى آورد كه مالامال از معارف عقلى و دقايق علمى و فلسفى است... و اين خود از بزرگ‌ترين جنبه‌هاى اعجاز قرآن مجيد است. (اولین جنبه اعجاز) به واقع اگر فردی درس نخوانده کتابی به این محکمی و استواری و سر شار از معارف عالیه بیاورد آیا اعجاز گونه نیست؟؟ دومين جنبه اعجاز قرآن هماهنگى كامل و نظم و انسجام حاكم در آيات قرآن است، يعنى كوچك‌ترين اختلاف و تناقضى در ميان آيات و مفاهيم آن وجود ندارد... قرآن مجيد در تمام شئون و امور زندگى انسان‌ها به طور وسيع و دامنه‌دار وارد شده، در اين موارد سخن گفته و تشريع و قانون گذارى نموده است، با اين حال كوچك‌ترين اختلاف و تناقض در آن مشاهده نشده است و در سرتاسر اين مباحث از دايره عقل و خرد به دور نرفته است. سومین جنبه اعجاز آمیز قرآن خبر های غیبی است آیات در این مورد، بعضى درباره داستان هاى انبياء گذشته و امت هاى ايشان است، مانند آيه: «تِلْكَ مِنْ أَنْباءِ الْغَيْبِ، نُوحِيها إِلَيْكَ، ما كُنْتَ تَعْلَمُها أَنْتَ وَلا قَوْمُكَ مِنْ قَبْلِ هذا»؛ اين داستان از خبرهاى غيب است كه ما به تو وحى مى‌كنيم و تو خودت و قومت هيچ يك از آن اطلاع نداشتيد.[ هود، آيه 49.] و آياتى ديگر و يك قسمت ديگر درباره حوادث آينده است، مانند آيه: «غُلِبَتِ الرُّومُ فِي أَدْنَى الْأَرْضِ، وَ هُمْ مِنْ بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَيَغْلِبُونَ فِي بِضْعِ سِنِينَ»؛ سپاه روم در سرزمين پائين‌تر شكست خوردند، ولى هم ايشان بعد از شكستشان بزودى و در چند سال بعد غلبه خواهند كرد.[روم، آيات 1-4.] که این واقعه بعد از چند سال رخ داد. و آيه: «إِنَّ الَّذِي فَرَضَ عَلَيْكَ الْقُرْآنَ، لَرادُّكَ إِلى‌ مَعادٍ»؛ آن خدايى كه قرآن را نصيب تو كرد، بزودى تو را بدانجا كه از آنجا گريختى يعنى به شهر مكه برمى‌گرداند.[قصص 85] و آيه: «لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرامَ، إِنْشاءَ اللَّهُ آمِنِينَ، مُحَلِّقِينَ رُؤُسَكُمْ، وَ مُقَصِّرِينَ لاتَخافُونَ»؛ بزودى داخل مسجدالحرام مي شويد، انشاءاللَّه در حالى كه سرها تراشيده باشيد و تقصير كرده باشيد و در حالى كه هيچ ترسى نداشته باشيد.[فتح، آيه 27] و آيه: «سَيَقُولُ الْمُخَلَّفُونَ، إِذَا انْطَلَقْتُمْ إِلى‌ مَغانِمَ لِتَأْخُذُوها، ذَرُونا نَتَّبِعْكُمْ»؛ بزودى آنها كه از شركت در جهاد تخلف كردند، وقتى براى گرفتن غنيمت روانه مي شويد، التماس خواهند كرد: كه اجازه دهيد ما هم بيائيم.[فتح 15] که این موارد همه محقق شد و خبر غیبی قرآن به وقوع پیوست. و نمونه های فوق العاده از علومی که بشر بعد از گذشت 14 قرن تازه دارد به آن می رسد. مثل زوجیت در عالم، اثر انگشت، کرویت زمین (که چند قرن است بشر به آن رسیده است) و جاذبه بین کرات و ... کانال مذهبی خادم الشریعه دوستان خودتون دعوت کنید 🔰🔰🔰 https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
کانال مذهبی خادم الشریعه علت ازدواج هاي متعدد پيامبر اسلام ص چه بود با دليل لطفا بگيد پاسخ: طبق نظر علامه، پیامبر متهم به زن دوستی و شیفتگی به زن نیست زیرا در اغاز زندگی به حضرت خدیجه اکتفا نمود و در پایان زندگی ازدواج بر او حرام شد.(1) اهداف پیامبر از ازدواج ۱ ـ هدف سیاسی ـ تبلیغی: یکی از اهداف ازدواج‌های پیامبر هدف سیاسی - تبلیغی بود؛ یعنی با ازدواج موقعیتش در بین قبایل مستحکم گردد و بر نفوذ سیاسی و اجتماعی‌اش افزوده شود و از این راه برای رشد و گسترش اسلام استفاده نماید. در راستای این اهداف پیامبر با عایشه دختر ابوبکر از قبیله بزرگِ «تیم»، با حفصه دختر عمر از قبیله بزرگ «عدی»، با ام حبیبه دختر ابوسفیان از قبیله نامدار بنی‌امیه، ام سلمه از بنی مخزوم، سوده از بنی اسد، میمونه از بنی هلال و صفیه از بنی‌اسرائیل پیوند زناشویی برقرار نمود. ازدواج مهم‌ترین پیوند و میثاق اجتماعی است، به‌ویژه در آن فرهنگ تأثیر بسیاری از خود به‌جا می‌گذارد. ۲ هدف تربیتی: حضرت از فرهنگ مردم و راه‌حل چند همسر داری که بازتاب شرایط اجتماعی بود، بهره جست و مردان مسلمان را تشویق نمود که زنان بی‌سرپرست و یتیم دار را به‌تناسب حالشان، با پیوند زناشویی به خانه‌های خویش راه بدهند تا آنان و یتیمانشان از رنج بی‌سرپرستی و تنهایی و فقر مالی و عقده‌های روانی رهایی یابند؛ و خود بدان عمل کرد. ۳ ـ رهایی کنیزان: رسول خدا برای آزادی اسیران از ازدواج بهره جست. جویریه و صفیه کنیز بودند. پیامبر این دو را آزاد کرد و سپس با آنها ازدواج نمود تا به مسلمانان بیاموزد که می‌شود با کنیز ازدواج نمود. این ازدواج مسبب آزادی بسیاری از کنیزان شد. (2) 4نجات زن و جلوگیری ازشرک و کفر: ام حبیبه، دختر ابوسفیان‌ که همراه شوهرش به حبشه هجرت کرد و در آنجا بی‌سرپرست شد. نه می‌توانست در آنجا بماند و نه به مکه نزد پدرش برگردد. ۵ ـ‌طرد سنت غلط و جاهلی: پیامبر به دستور خدا با «زینب بنت حجش» که همسر مطلقه زید بن حارثه، پسرخوانده پیامبر بود، ازدواج نمود تا حکم جاهلی ( تصور مردم این بود که با زن پسر خوانده نمیتوان ازدواج کرد) را در عمل باطل کند و مردم پذیرای نقض حکم جاهلی باشند.(3) 6. با اینکه پیامبر ده سال اخر عمر در مدینه بود با زنان مدینه ازدواج نکرد و فقط با اهل مکه ازدواج نمود. پی نوشت ها: ۱- سید محمد حسین طباطبایی، فرازهایی از اسلام، ص ۱۷۴. 2- همان، ص ۱۸۱. 3- همان، آیة ۳۷. کانال مذهبی خادم الشریعه🔰🔰🔰 دوستان خود را دعوت کنید https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
کانال مذهبی خادم الشریعه ببخشيد خداوند متعال مارابراي عبادت آفريده است خداوند مهربان که بي نياز هست وبه عبادت ما نياز نداردپس چراانسان را آفريده است وسجده مخصوص خداوند هست پس چرا فرشتگان برانسان سجده کرد پاسخ: ما دو هدف داريم: يکي هدف فعل و ديگري هدف فاعل. بين اين دو تفاوت وجود دارد. به اين مثال توجه نماييد: صنعتگري موتوري را مي سازد که قادر به حرکت با سرعت 800 کيلومتر در ساعت است. هدف اين موتور که فعل صنعتگر است، رسيدن به سرعت مورد نظر است. اما هدف اصلي سازنده موتور، نشان دادن توانمندي خود يا رسيدن به شهرت و مانند آن است. با اين توضيح بايد گفت که فارغ از هدف خداوند در خلقت عالم و اقتضاي ذات و صفاتش، اين عالم هم مسير و مقصدي را در پيش دارد که هدف آن به شمار مي رود. اين هدف، تکامل انسان و رسيدن به غايت نهايي ذات انساني اوست. در آيات قرآن هدف خلقت انسان را چند امر بيان مي فرمايد : 1- آزمايش « الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَکُمْ أَيُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلا وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ» 2- عبادت «ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون» از اين امر مي توان نتيجه گرفت که غايت حکيمانه اي که خداوند در مسير خلقت عالم در نظر گرفته، تکامل انسان و رسيدن او به درجات والاي وجودي و در نهايت، بهره مندي او از اين کمالات و رشد و پيشرفت آدمي است. انسان با شکوفا شدن استعداد هايش در مسير عبوديت و بندگي خدا به تکامل رسيده و امور رحمت عام و خاص خداي تعالي واقع مي شود. پس هدف هر انسان در زندگي: سر بلند بيرون آمدن از آزمايش ها و سختي ها ، عبادت خدا و بندگي و عبودي خالصانه الله ، مورد رحمت الهي واقع شدن و رسيدن به مرتبه بالاي بهشت که همان قرب الهي است. اگر خدا براي انسان عبادت کردن را واجب کرده است در همين مسير است به اين معني که با عبادت استعداد هاي انسان در رسيدن به کمالات الهيه شکوفا شده و به مقام قرب و بندگي مي رسند و هر چقدر عبادت و عبوديت کامل تر باشد اشتداد وجودي انسان و رسيدن به قرب الهي بيشتر خواهد بود. رسيدن به کمال چيزي نيست که بخواهد و يا نخواهد بلکه هر موجودي کمال را طلب مي کند و انسان بالفطره کمال طلب است. عبادت ، امتحان و ... اهداف مياني خلقت وجود انسان است و با اين دو انسان به آن هدف نهايي که همان رحمت و قرب است واصل مي گردد پس اگر عبادتي هست امتحاني هست وسيله اي است براي رسيدن به اين هدف نهايي که همان قرب الهي و رسيدن به رحمت واسعه الهي است. سجده بر آدم : روايات متعددي در اين زمينه داريم كه سجده فرشتگان بر حضرت آدم، جهت احترام و تكريم بوده نه اطاعت و پرستش او، كه در اينجا به يك نمونه از اين روايات اشاره مي كنيم: «مردي يهودي از امير المؤمنين ـ عليه السلام ـ پرسيد كه خدا ملائكه را وارد كرد كه براي آدم سجده كنند، آيا از محمد (ص) چنين احترامي كرد؟ علي ـ عليه السلام ـ فرمود: درست است همينطور بود و لكن سجده ملائكه براي آدم اطاعت و عبادت آدم نبود، و ملائكه آدم را در مقابل خدا نپرستيدند، بلكه خداي متعال آنان را بر اين كار وا داشت تا اعترافي باشد از ملائكه بر برتري آدم و رحمتي باشد از خدا براي او، ولي محمد (ص) را فضيلتي بالاتر از اين داد، خداي عز و جل با آن بزرگي و جبروتي كه دارد با تمامي ملائكه اش بر محمد (ص) صلوات و درود فرستاد و مؤمنين را نيز بر صلوات بر او متعبد ساخت...». حاصل آنكه امر خداوند به ملائكه كه سجده در مقابل آدم كنند، عبادت آدم نبوده تا ممنوع باشد، بلكه احترام و تكريم آدم بوده است بدون اينكه همراه با اعتقاد به الوهيت و ربوبيت آدم باشد. کانال مذهبی خادم الشریعه🔰🔰🔰 دوستان خود را دعوت کنید https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
# کوتاه با# موضوع (بخشش از گناه# بندگان با جبران وتوبه# و باز شدن آغوش# رحمت خدا) التماس# دعای فرج التماس# دعا
کانال مذهبی خادم الشریعه ببخشيد من هر سري سر نماز دعا ميکنم داغ هيچکدوم از عزيزام رو نبينم و خدا منو پاک کنه از گناهام تو اين دنيا و بعد ببرع و زودتر از همشون!اين حرف يا دعاي من کفر حساب ميشع؟؟ پاسخ: این دعا ها کفر نیست اما تعیین تکلیف کردن برای کسی است که از همه عالم و حتی از خود ما به ما مهربان تر است. چه بهتر این است که به جای این که از خدا تسویه حساب در مورد گناهانتان را در این دنیا بخواهید از او مغفرت و آمرزش طلب نمایید چه بسا انسان توان رسیدگی به حسابش را در این دنیا ندارد و از خدا بخواهد که تمام حسابش را در این دنیا برسد و این دعایش بر آورده شود روزگار سختی را در آخر عمر خواهد داشت. چه بهتر این که انسان از خدایی که می خواهد عقوبت گناهانش را در این دنیا بیاورد و حسابش را تسویه کند از او بخواهد که او را ببخشد و از این دنیا ببرد. اما این که انسان داغ عزیزانش را نبیند و دائم به این دعا کند نیز یک تعیین تکلیف برای کسی است که بهتر از همه خیر انسان را می خواهد چه بسا خدا خیر انسان را به گونه دیگری رقم زده باشد. پس بهتر است به جای این گونه دعا ها عاقبت بخیری و عافیت بخواهد و از دعا های ماثوره و رسیده از اهلبیت استفاده کند چرا که آن حضرات بهترین چیز ها را از خدا خواسته اند دعاهایی مانند: «اللهم وفقنا لما تحب و ترضی» «اللهم اجعل غنای فی نفسی» «اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا» و ... به فضل و رحمت خدا امیدوار باشید و همیشه خیر را از خدا طلب کنید نه آن کاری که فکر می کنید خیر است چرا که قرآن می فرماید: «عَسى أَنْ تَكْرَهُوا شَیْئاً وَ هُوَ خَیْرٌ لَكُمْ وَ عَسى أَنْ تُحِبُّوا شَیْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَ اللَّهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ»(بقره/216) کانال مذهبی خادم الشریعه🔰🔰🔰 https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
کانال مذهبی خادم الشریعه کتاب موثق و مفيد در مورد تاريخ صدر اسلام و تاريخ خلفاي اربعه چه چيزي پيشنهاد ميکنيد؟ پاسخ: کتاب موسوعة التاریخ الاسلامی از استاد یوسفی غروی اثر مناسبی در این زمینه به شمار میرود این کتاب را اقای حسین علی عربی با عنوان تاریخ تحقیقی اسلام ترجمه نموده است پیشنهاد میکنم این کتاب را مطالعه بفرمایید. همچنین کتاب تاریخ سیاسی اسلام که در دو جلد نوشته شده جلد اول سیره رسول خدا و جلد دوم سیره خلفا از استاد رسول جعفریان اثر مناسبی است که در مورد پیامبر و خلفا نوشته شده است. علاوه بر این کتاب سیره پیشوایان از استاد پیشوایی و حیات فکری سیاسی امامان شیعه از استاد جعفریان قابل توجه است. کانال مذهبی خادم الشریعه🔰🔰🔰 https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
کانال مذهبی خادم الشریعه 1- ايا حکومت صفويان هم حکومت اسلامي و شيعي بود؟ 2- دليل انقراض حکومت صفويان چه بود؟ پاسخ اینکه صفویان مسلمان بوده و مذهب شیعه را بعنوان مذهب رسمی ایران معرفی کردند،بحثی وجود ندارد.هر چند در انگیزه این اقدام و نیز میزان پایبندی شاهان صفوی به احکام اسلامی جای بحث و گفتگو می باشد. با این حال مسلم است که صفویه در شیعه شدن ایرانیان نقش چندانی نداشته اند،بلكه سلسله صفویه بر اساس نظریه سیاسی ویژه ای كه در دایره تصوف بین مرشد كامل و مریدان وجود داشت، بوجود آمد، و نظامی كه می توان از آن با عنوان خلیفه گری یاد كرد، به قدرت رسید. مبنای اطاعت قزلباشان از شاه اسماعیل، اعتقاد آنان به اسماعیل به عنوان رئیس خانقاه اردبیل- و نه آموزه های اجتهادی شیعه دوازده امامی- بود. امّا پس از تأسیس سلسله صفویه و گذر مشروعیت پیشین كه آمیخته ای از آموزه های صوفیانه و قدرت تصرف و غلبه بر قلمرو ایران زمین بود، صفویان به فكر اداره مملكت و به عبارتی مشروعیت پسین افتادند. به نظر می رسید كه مذهب شیعه تمام این كاركردها را در اختیار شاهان صفوی قرار می دهد. لذا مذهب تشیع را بعنوان مذهب رسمی ایران معرفی كردند و به احتمال می توان گفت نگاه صفویه به علمای شیعه مشابه نگاه عثمانی ها به علمای اهل سنت بود و عده ای دیگر متذكر شده اند كه: شاه اسماعیل صفوی نخستین حكمران صفوی،از آن رو تشیّع اثنی عشری را به عنوان دین دولتی برقرار كرد كه ممالك خویش را از قلمرو امپراتوری سنّی مذهب عثمانی متمایز و از جذب آنها در آن ممانعت كند.(چالش سیایت دینی ونظم سلطانی، دكتر نجف لكزایی، ص113.) پروفسور مينوريسكى ، در مقدمه اى كه بر كتاب تذكره الملوك نگاشته ، عواملى مهم را كه به عقيده وى باعث انقراض سلسله صفويه است چنين ذكر مى نمايد: الف - از بين رفتن اساس حكومت روحانيونى كه شاه اسماعيل ، كشور خود را بر آن پايه استوار كرد و نبودن مرام موثر ديگرى كه جاى آن را بگيرد. ب - مخالفت شديد ميان عناصر قديم و جديد در طبقات نظامى ايران . ج - نفوذ و تحريكات ملكه مادر و خواجه سرايان . د- قساوت شاهزادگان كه در حرم سرا تربيت مى شدند و از دنياى خارج غافل بودند به عقيده ى مينوريسكى غير از اين عوامل ، عواملى چون عدم رضايت عمومى از آخرين شاهان سلسله صفويه ، اهميت فراوانى در شكست و شاهى اين سلسله دارد . کانال مذهبی خادم الشریعه🔰🔰🔰 https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
# اخلاقی با# : احتیاجات انسان التماس # التماس