🔵 نقش فینتک (فناوریهای نوین مالی) در پرداخت زکات و امور مالی اسلامی
🔻طبق آمار منتشر شده 1.9 میلیارد از جمعیت جهان را مسلمانان تشکیل میدهند. مسلمانان معتقدند که پرداخت زکات سبب پاک شدن مال شده و به باقیمانده ثروت شخص برکت میدهد. در بسیاری از کشورهای مسلمان، پرداخت زکات داوطلبانه است. در شش کشور مالزی، عربستان سعودی، پاکستان، سودان، لیبی و یمن زکات توسط دولت جمع آوری میشود.
🔻در برخی کشورها مانند انگلیس، امارات، اندونزی، مالزی، آمریکا و عربستان که میزبان بیشترین فناوریهای سازگار با شریعت هستند از فینتک برای دیجیتالی شدن امور مالی اسلامی بهره میگیرند.
🔻برای نمونه می توان به کشور اندونزی اشاره کرد که بزرگترین کشور مسلمان جهان است و ارزش زکات آن تنها در یک سال بیش از 500 میلیون دلار است. اپلیکیشن GoPay که بخشی از شرکت Gojek است، از نوامبر 2019 با شورای مساجد اندونزی همکاری کرد تا کمک های دیجیتالی شامل زکات را در 800 هزار مسجد این کشور جمعآوری کند.
🔻همچنین موسسه خیریه انگلیس و بنیاد ملی زکات (NZF) ، از ارز دیجیتال به عنوان راهی برای کمک مالی استفاده میکنند. NZF که زکات را در محلههای مسلمان انگلیس جمع آوری و توزیع میکند معتقد است این مساله با روندهای تکنولوژیکی و عادات اهداکنندگان همگام است و به نظر میرسد پذیرش ارزهای رمزنگاری شده گام منطقی بعدی به شمار رود.
منبع: Open Gov
🌐 تهیه شده در واحد #بین_الملل
#ارزرمز #زکات #خبر
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
✳️ دومین جلسه از سلسله فیلمنشستهای مرتبط با فضای مجازی
🔰 با ارائه:
حجت الاسلام دکتر سید محمد محسن میرمرشدی
♦️دکترای فلسفه معاصر
♦️مدیر فضای مجازی مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه علمیه
با موضوع: بررسی آثار نمایشی مرتبط با فضای مجازی
🕰 زمان: چهارشنبه، ۲۱ مهر ۱۴۰۰، ساعت ۱۰ صبح
⭕️ نشست به صورت حضوری و با رعایت کامل شیوهنامههای بهداشتی برگزار میشود.
🔖 لازم به ذکر است در پایان دوره، برای شرکتکنندگان گواهی حضور صادر میشود.
💡 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر:
@oisc_amuzesh
#فیلم_نشست
✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
@oisc_majazi
پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم)
💢 #پرونده_ویژه #سلسله_مباحث_مسائل_فضای_مجازی ✅شماره یک: توکن NFT (بخش سوم) 🔵 ویژگیها و مزایای ت
💢 #پرونده_ویژه
#سلسله_مباحث_مسائل_فضای_مجازی
✅شماره یک: توکن NFT (بخش چهارم)
🔴 بررسی فقهی NFT
💢 متاسفانه در زمینه حکم NFT در اسلام تحقیقات کمی صورت گرفته است. یک دلیل این مطلب به نوپدید بودن NFT باز می گردد و دلیل دیگر آن را باید پیجیده بودن آن عنوان کرد. در آخرین بخش از پرونده ویژه با موضوع NFT، خلاصه تنها مقاله فقهی با موضوع NFT خدمتتان ارائه می شود.
عنوان مقاله: NFTs: Shariah Compliant
توکن NFT: تطابق یا عدم تطابق با شرع؟
✍️نویسنده: مفتی فراز آدم (مؤسس بنیاد مشاوره امورمالی اسلامی امانه انگلیس)
🔹نگارنده پس از مفهومشناسی NFT در بخش اول مقاله خود به سراغ بررسی فقهی این نوع توکنها می رود. وی NFT ها را مصداق «قیمی» و سایر توکن های تعویض پذیر را مصداق «مثلی» بر می شمارد.
🔻ابتدا به تعریف مفهوم مثلی روی آورده است. مثلی به دارایی گفته می شود که موارد مشابه آن در بازار وجود دارد به طوری که واحدهای آن عموماً قابل تعویض در نظر گرفته می شوند و اختلاف بین آنها بسیار اندک است مانند تلفن همراه، لباس و مواد غذایی.
🔻در تعریف «قیمی» می نویسد: اجناس و دارایی هایی که نمونه مشابه ندارد و هر مورد از آن قیمت منحصر بهفرد خودش را دارد. مانند مارک خاصی از یک لباس طراحی شده. تفاوت این دو در صورت از بین رفتن و وارد شدن خسارت به دیگران است که در مثلی باید مثل را پرداخت کرد، اما در قیمی باید قیمت روز تلف را محاسبه و پرداخت کرد.
🔸محقق در گام بعدی به سراغ تطبیق قواعد شریعت بر این فناوری می رود. اگر اصول اساسی اسلام درباره مالیت و مالکیت در NFT ها صدق کند که جایز است وگرنه نیست. اصول اساسی عبارتند از: (1) مالیت داشتن یعنی عقلا برای آن ارزش قائل باشند؛ (2) تقوّم: دارای قیمت و ارزش باشد؛ (3) منفعت مقصوده داشته باشد؛ (4) سوق دهنده به سمت اسراف و تبذیر نباشد. سپس به بیان انواع NFT ها اشاره دارد: هنر، بازی دیجیتالی، داده و اطلاعات، و بلیط فروشی.
✅ ایشان در پایان با تأکید بر ورود اندیشمندان اسلامی در زمینه بکارگیریNFT ها برای ترویج معارف اسلامی، استفاده از این فناوری را جایز می داند.
🌐 تهیه شده در واحد #بین_الملل
#توکن_NFT
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
⚫️شهادت امام علی ابن موسی الرضا تسلیت باد.
✅روابط عمومی دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
@oisc_majazi
🔴 برگزاری همایش مجازی بینالمللی "دین و رسانه" در ترکیه
🔹همایش آنلاین بینالمللی دین و رسانه از 21 تا 23 اکتبر (از پنج شنبه، ۲۹ مهر ۱۴۰۰ تا اول آبان) برگزار میشود.
🔹این همایش توسط دانشکده علوم اسلامی دانشگاه علوم اجتماعی آنکارا (ASBU) سازماندهی شده است. در این همایش 56 مقاله ارائه خواهد شد که برخی محورهای آن عبارتند از : دینداری در رسانههای اجتماعی، هویتهای دیجیتالی و دین، رسانهها و حریم خصوصی.
🔹برخی اساتید برجسته از دانشگاههای قطر ، اردن، مالزی، الجزایر، برونئی و چند تن از علمای سازمان امور دینی ترکیه از اعضای کمیته علمی این همایش میباشند.
🌐 تهیه شده در واحد #بین_الملل
#همایش #رسانه #خبر
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
#سلسله_مباحث_آشنایی_با_کشورهای_اسلامی
💢 آشنایی با تجربیات و دستاوردهای کشورهای اسلامی در زمینه فضای مجازی از جمله ضرورت ها برای پژوهشگران این حوزه به شمار می رود. از این رو، واحد بین الملل دفتر مطالعات اسلامی درنظر دارد در یک سلسله یادداشت، وضعیت فضای مجازی در کشورهای اسلامی را مورد بررسی قرار دهد.
✅شماره یک: اندونزی 🇮🇩 بخش اول 🇮🇩
🔴کشور اندونزی از نظر جغرافیایی در بخش جنوب شرقی اقیانوسیه قرار دارد و یک مجمعالجزایر است که در آن 17 هزار جزیره و 33 استان دیده میشود. وسعت آب های این کشور سه برابر خشکی های آن است.
اندونزی بزرگترین مجمع الجزایر كره خاكی و چهارمین كشور پرجمعیت جهان است که 274 میلیون نفر جمعیت دارد. از این تعداد حدود 204 میلیون مسلمان هستند که 2 میلیون نفر آنها را شیعیان تشکیل میدهند.
♦️اطلاعات فضای مجازی اندونزی
📱تعداد سیمکارتهای فعال: 345.3 میلیون نفر (125.6 درصد)
🌐کاربران اینترنت : 202.6 میلیون نفر (73.7 درصد)
👩👩👧👧 کاربران فعال شبکههای اجتماعی : 170 میلیون نفر (61.8 درصد)
🔵 وضعیت استفاده از شبکههای اجتماعی در اندونزی
استفاده از (YouTube) با ضریب نفوذ حدود 94 درصد، بیشترین استفاده را در رسانههای اجتماعی در اندونزی را به خود اختصاص داده است. با این حال، سایر رسانه های اجتماعی شناخته شده دیگر مانند WhatsApp و Instagram نیز از نفوذ بالایی در آنجا برخوردار هستند و این باعث می شود اندونزی یکی از بزرگترین بازارهای رسانه های اجتماعی در جهان را در اختیار داشته باشد. برای اکثر اندونزیایی ها، شبکه های اجتماعی راهی مناسب برای تماس با خانواده ها در مکان های دورافتاده مجمع الجزایر است.
✅ اثرگذاری شبکه های اجتماعی در اندونزی به حدی است که در سالهای اخیر دولت مجبور به اتخاذ سیاست هایی در راستای کاهش نفوذ آن روی مردم شده است. به عنوان نمونه در سال 2019، به دنبال آشوب های انتخاباتی ، دولت دسترسی به محبوب ترین سیستم های شبکههای اجتماعی را برای جلوگیری از انتشار اخبار جعلی تا حدی محدود کرد. پلتفرم های اصلی تحت تأثیر این ممنوعیت، شبکه های اجتماعی پیشرو مانند YouTube ، WhatsApp ، Facebook و Instagram بودند.
🔰طبق آمار منتشر شده در وب سایت statista، تعداد کاربران فعال فیسبوک اندونزی در ژوئیه ۲۰۱۹، ۱۳۰ میلیون نفر گزارش و اعلام شده است. هند با ۲۷۰ میلیون و آمریکا با ۱۹۰ میلیون کاربر فعال در ردههای اول و دوم جهان قرار دارند و اندونزی در رتبه سوم ایستاده است.
ادامه دارد ... ✍️
🌐 تهیه شده در واحد #بین_الملل
#اندونزی
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
🔅 بیستمین نشست از سلسله نشستهای تخصصی جشنواره ملی #ترجمان_فتح با موضوع:
✔️ " الزامات و بسترهای توسعه و نشر جهانی ادبیات مقاومت با استفاده از فضای مجازی "
📝 دبیر نشست : دکتر محمد حسین شاه آبادی (پژوهشگر فرهنگ و ارتباطات و رسانه در پژوهشکده شهید صدر(ره) )
🔶سخنرانان:
1️⃣ دکتر مهدی مولایی (مدیر توسعه کسب و کارهای دیجیتال در مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازیِ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی )
2️⃣ حجتالاسلام رضا حاجحسینی (مدیر دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی)
🔖 به شرکت کنندگان در نشست، گواهی حضور مجازی بطور الکترونیکی ارائه خواهد گردید.
📆 سه شنبه، ۲۰ مهر ماه ۱۴۰۰
🕚 ساعت ۱۳ الی ۱۵
🏢 پژوهشکده شهید صدر(ره) با مشارکت مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی و دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
📡 پخش زنده نشست به صورت وبینار از طریق آدرس زیر:
🖥 https://www.skyroom.online/ch/sadr/translationfest
✔️ با ما همراه باشید...
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🌐 دبیرخانه نخستین #جشنواره_ملی_ترجمان_فتح
💻 www.TranslationFest.ir
📧 info@translationfest.ir
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
@oisc_majazi
🔺 آشنایی با پژوهشگران شاخص مطالعات اسلامی فضای مجازی
💢دکتر "نفیس اَلام " Nafis Alam
🔸تابعیت: مالزی
🔸زبان آثار: انگلیسی
🔸حوزه پژوهش: اقتصاد، فناوریهای نوین مالی، رمزارز
🔹سوابق تحصیلی:
➖دکترای اقتصاد دانشگاه موناش استرالیا
➖کارشناسی ارشد اقتصاد از دانشگاه مالتی مدیا مالزی
➖کارشناسی اقتصاد با گرایش آمار از دانشگاه پانتا هندوستان
💠آشنایی با برخی از نظریات ایشان:
🔻بنابر نظر اسلام، پول ارزش ذاتی ندارد و کالا نیست و آنچه ارزش ذاتی دارد، طلا، نقره، برنج، گندم، جو، نمک و خرماست. لذا هر معامله و هر نوع پولی که دارای پشتوانه این هفت جنس باشد، مجاز است.
🔻درخصوص حلیت یا حرمت ارزهای رمزپایه فتواهای مختلفی صادر شده است. ایشان قائل به حلیت و جواز این گونه ارزهای دیجیتالی هستند. وی ارزهای رمزپایه با پشتوانه طلا مانند: وان گرم (OneGram)، گلدایکس (Goldx) حلال دسک (Halaldex) و رمزارز ایرانی پیمان را تلاش مؤثری در انطباق رمزارزها با شریعت میداند چراکه این نوع رمزارزها دارای پشتوانه مشخصی چون طلا هستند.
🌐 تهیه شده در واحد #بین_الملل
#معرفی_پژوهشگر #بلاک_چین #رمزارز
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
🔴 فراخوان مقاله با عنوان «آینده مسجدالاقصی در شبکههای اجتماعی»
🔹بیست و یکمین کنفرانس بینالمللی در حوزه مطالعات اسلامی قدس، جمعه ۲۶ آذر ۱۴۰۰ به مدت دو روز (هفدهم تا نوزدهم دسامبر سال 2021) در شهر ماردین ترکیه به صورت حضوری و با امکان مشارکت آنلاین برگزار خواهد شد. یکی از محورهای این همایش در زمینه فضای مجازی و مسجد الاقصی با عنوان «آینده مسجدالاقصی در رسانههای اجتماعی» است.
🔹مهلت ارسال مقالات به این همایش 30 نوامبر 2021 میباشد.
🌐 تهیه شده در واحد #بین_الملل
#همایش #قدس #خبر #فراخوان
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
💠 مراسم رونمایی از پایگاه لغتنامههای فارسی (قاموس نور)
مراسم رونمایی از پایگاه لغتنامههای فارسی (قاموس نور) در تالار دکتر افشار مؤسسه لغتنامه دهخدا برگزار میشود. در این مراسم، دکتر محمود بیجنخان، رئیس مؤسسه لغتنامه دهخدا، حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدحسین بهرامی، رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و حجت الاسلام مسیح توحیدی، مدیر پایگاه قاموس نور، سخنرانی خواهند داشت.
زمان:
🗓 روز چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰
⏰از ساعت ۱۰:۳۰
✅ این مراسم به صورت برخط برگزار میشود و علاقمندان میتوانند پخش زنده این مراسم را از نشانی
http://live.noorsoft.org
مشاهده کنند.
🔴گفتنی است لغتنامهٔ برخط «قاموس نور» حدود ۳۷۰۰۰۰ مدخل از کلمات و واژههای فارسی به همراه توصیفات آنها را از برترین فرهنگ نامههای لغت، مثل لغتنامه متوسط دهخدا، فرهنگ نفیسی، فرهنگ رشیدی و … ارائه کرده است.
#خبر #نور
✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
✅ درس خارج فقه «حکمرانی فضای مجازی» توسط استاد عبدالکریم فرحانی برگزار میشود.
✳️مزایای شرکت در درس:
🔺اعطای گواهی شرکت در درس خارج
🔺تقدیر و حمایت از تقریرات برتر
🔺استفاده از فضلای مستعد در پروژهای پژوهشی مرتبط با موضوع درس
⭕️جهت ثبتنام و کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09192954687 تماس حاصل فرمایید.
🕕 زمان: چهارشنبهها، یک ساعت به غروب.
برنامه به صورت محدود حضوری و مجازی برگزار میشود.
✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
@Oisc_Majazi
پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم)
#معرفی_آثار_پژوهشی_فضای_مجازی 💠 عنوان کتاب: "أسلحة الفضاء الإلكتروني في ضوء القانون الدولي الإنساني
#معرفی_آثار_پژوهشی_فضای_مجازی
💠 عنوان کتاب: "أسلحة الفضاء الإلكتروني في ضوء القانون الدولي الإنساني"؛ اسلحه فضای مجازی در پرتو قانون بینالمللی [حقوق] بشر
✍️ نویسنده: دکتر عادل عبد الصادق
(بخش سوم) 3️⃣
🔹 نویسنده در تلاش برای شناخت حدود و چالشهای اجرای قوانین بینالمللی بر کاربردهای سلاحهای الکترونیکی در درگیریهای بینالمللی، و نیز بحث از میزان مشروعیت آن در پژوهش خود به پرسشهایی از این دست پاسخ میدهد:
ـ میزان مشروعیت و قانونمندی بکارگیری سلاحهای سایبری در درگیریهای بینالمللی
ـ رابطه سلاحهای سایبری با منع بکارگیری قدرت در روابط بینالملل
ـ تأثیر فضای مجازی در قوانین بینالملل
ـ تأثیر فضای مجازی در تحولات امنیت، قدرت و درگیری جهانی
ـ ماهیت سلطه سایبری و مزیتهای راهبردی استفاده از سلاحهای الکترونیک
ـ تأثیر فضای مجازی در قانون جنگ
ـ چگونه میتوان سلاحهای الکترونیک را بکارگیری قدرت در روابط بینالملل دانست؟
ـ مشروعیت بکارگیری سلاحهای الکترونیک در درگیری مسلحانه
ـ مشروعیت بکارگیری سلاحهای الکترونیک در دفاع شرعی از خود
ـ چالشهای قانونی بینالمللی در برخورد با سلاحهای الکترونیک
ـ آینده تعامل بینالمللی با سلاحهای الکترونیک و امنیت فضای مجازی
📝 پایان
🌐 تهیه شده در واحد #بین_الملل
#گزارش_کتاب #دکتر_عادل_عبد_الصادق #سلاح_فضای_مجازی
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
🔴 هفتمین شماره مجله «رسانه و مطالعات دین» منتشر شد
🔹در این شماره مقالاتی با موضوعات زیر منتشر شد:
هوش مصنوعی و ارزشهای مذهبی؛
استفاده از رسانه ای اینترنتی توسط سازمان امور دیانت ترکیه؛
زنان و موقعیت اجتماعی در سینمای ایران
🔹مجله «رسانه و مطالعات دین» در سال 2018 توسط دانشگاه ارجیس (Erciyes University) ترکیه تاسیس شد و مقالاتی به زبانهای ترکی، انگلیسی و عربی با موضوع دین، رسانه و فضای مجازی در آن منتشر میشود. شایان ذکر است بیشتر مقالات این مجله تا کنون به زبان ترکی بوده است.
💢برای دریافت مجله لینک زیر را کلیک کنید:
https://b2n.ir/a07180
🌐 تهیه شده در واحد #بین_الملل
#مجله #فراخوان #ترکیه
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
تحلیل و بررسی فقهی مسأله مالکیت در شبکه های اجتماعی.pdf
345.8K
💠 " فقه شبکه های اجتماعی"
#پیشنهاد_موضوع_پژوهش📚📚
.
.
⏪ با عنوان
«تحلیل و بررسی فقهی مسأله "مالکیت" در شبکه های اجتماعی»
(قالب پیشنهادی: #پایان_نامه)
.
.
👈 برای آشنایی با #بیان_مسأله و سؤالات فرعی موضوع پیشنهادی، فایل را مطالعه کنید!
☑️ تهیه شده در واحد" مسأله شناسی" دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
@oisc_majazi
✅ روابط عمومی دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
@oisc_majazi
📘 مجموعه آثار پژوهشگاه فضای مجازی
✅ کتاب مجموعه آثار پژوهشگاه فضای مجازی، شامل معرفی اجمالی ۸۷ گزارش علمی، ۴۴ گزارش سریع، ۵ گزارش کتاب و سند تهیه و ۱۲ کتاب، منتشر شد.
📌 تهیه شده در روابط عمومی پژوهشگاه فضای مجازی
💡دریافت گزارش:
yun.ir/9rro4b
💡دسترسی به کتابخانه تخصصی:
b2n.ir/767231
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
@oisc_majazi
💢 انتشار دومین شماره خبرنامه عربی «اسلام و فضای مجازی»
🔺دومین شماره خبرنامه عربی «اسلام و فضای مجازی»، به همت واحد بین الملل دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی منتشر شد. این خبرنامه به بازتاب اخبار حوزه فضای مجازی اسلامی در حوزههای داخلی و خارجی و نیز اخبار دفتر میپردازد.
🔻برخی از مطالب این شماره از این قرار است:
گزارشی از کتاب «وضعیتشناسی پژوهشهای اسلامی رمزارزهای در جهان»؛
پلفترمهای دیجیتال، تغییر طبیعی منبر در جهان؛
حمایت دولت مصر از فعالیتهای مجازی دارالافتا؛
پاسخ دارالافتای مصر به بیش از یک میلیون فتوا در فضای مجازی در سال 2020؛
انقلاب در علوم اسلامی با استفاده از هوش مصنوعی
🔴برای دانلود خبرنامه لینک زیر را کلیک کنید:
https://b2n.ir/y33905
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
@oisc_majazi
🔰 پنجمین نشست از سلسله نشستهای علمی
«جهان اسلام در عصر فضای مجازی»
💠موضوع: «مزاحمت سایبری»
🔹 با ارائه: صادق مهدیان (پژوهشگر دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی)
📆 تاریخ برگزاری: سه شنبه 27 مهر (19 اکتبر)
🕰 ساعت: 10:30
⭕️با توجه به وجود محدودیتهای کرونایی، به صورت مجازی و برخط برگزار خواهد شد.
📌این نشست به زبان انگلیسی ارائه خواهد شد و به حاضرین در جلسه که خلاصه ای از نشست به زبان فارسی، یا انگلیسی یا عربی ارائه نمایند، گواهینامه به زبان انگلیسی از طرف «مرکز ملی فضای مجازی» صادر خواهد شد.
🌐 پیوند ورود رایگان به نشست:
فیسبوک:
https://www.facebook.com/oisc.virtual
دانه:
http://www.b2n.ir/310812
#نشست_علمی #بین_الملل #جهان_اسلام
✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم)
#سلسله_مباحث_آشنایی_با_کشورهای_اسلامی 💢 آشنایی با تجربیات و دستاوردهای کشورهای اسلامی در زمینه فضای
#سلسله_مباحث_آشنایی_با_کشورهای_اسلامی
1⃣ اندونزی 🇮🇩 بخش دوم 🇮🇩
🎮 بازیهای ویدئویی در اندونزی
🔻طبق اعلام یک مؤسسه پژوهشی در زمینه بازی بهنام نیوزو، تعداد کاربران فعال بازیهای ویدئویی در اندونزی در سال ۲۰۱۷ ۴۳٫۷ میلیون نفر برآورد شدهاست. این افراد در مجموع ۸۷۹٫۷ میلیون دلار در این زمینه هزینه کردهاند که بهطور میانگین معادل ۲۰٫۱۳ دلار در سال به ازای هر شخص است. این موضوع اندونزی را به بزرگترین بازار بازیهای ویدئویی در منطقه جنوب شرق آسیا بدل کرده و این کشور را پس از تایوان و بالاتر از کشور هند در رده شانزدهمین بازار بزرگ بازی در جهان قرار دادهاست.
🔺تقریباً ۵۶٪ از کاربران بازیهای رایانهای در اندونزی مرد هستند که از این جمعیت ۲۶٪ در رده سنی ۲۱ تا ۳۵ سال قرار دارند. این دو گروه دارای بیشترین جمعیت در میان گروههای مختلف بازیکنان بازیهای رایانهای هستند. همچنین از میان ۴۴٪ بازیکنان زن در اندونزی، ۱۵٪ در رده سنی ۱۰ تا ۲۰ سال، ۲۱٪ در رده سنی ۲۱ تا ۳۵ سال و ۸ درصد دیگر در سنین بین ۳۵ تا ۵۰ سال قرار دارند.
🔹بازیهای ویدئویی ساخت اندونزی
بعضی از بازیهای ویدئویی که در کشور اندونزی توسعه یافتهاند عبارتند از:
• سنتو گاکوئن (۲۰۱۱)
• سامورای تایزن (۲۰۱۳)
• درداوت (۲۰۱۴)
• اوربیز (۲۰۱۷)
• لگرند لگسی (۲۰۱۸)
• ریج این پیس (۲۰۱۸)
🔰فعالیتهای اسلامی در حوزه فضای مجازی
🔻برگزاری کنفرانس وقف و بلاکچین؛
سومین کنفرانس وقف و بلاکچین 29 مهر 1399 (20 اکتبر 2020) در جاکارتا پایتخت اندونزی برگزار شد. موضوع این کنفرانس یک روزه بهرهگیری از فناوری بلاک چین جهت توسعه وقف در سرتاسر جهان است و برگزار کننده آن، شرکت سنگاپوری فینترا (FINTERRA) است.
🔻شبکه اجتماعی اسلامی «لبیک»؛
در سال 1398 شبکه اجتماعی «لبیک» که براساس اخلاق و ارزش های اسلامی فعالیت می کند توسط اندونزی در سطح جهانی آغاز به کار کرد. به گفته سازندگان، هدف از ساخت «لبیک» این است که بستری برای ترویج ارزش های اسلامی و به عنوان یک فضای آنلاین محترمانه و مبتنی بر راستگویی ، نیازهای مردم را تأمین کند. این پلتفرم به جای تبلیغات هدفمند تهاجمی، اهداف خیرخواهانه را در دستور کار خود قرار داده است. لبیک فضایی اسلامی و حلال را ایجاد کرده و به این منظور نیز محتویات غیراخلاقی و خشونت آمیز در این شبکه اجتماعی تحمل نخواهند شد.
به گفته تنویر خان، بنیانگذار لبیک "این شبکه اجتماعی تنها یک سکوی اینترنتی برای مسلمانان نیست، بلکه ورود به آن برای همگان آزاد است. بنابراین لبیک بر اساس ارزش های حقیقی اسلامی چون صلح، احترام، مهربانی، حقیقت و صداقت راهاندازی شده است".
ادامه دارد ... ✍️
🌐 تهیه شده در واحد #بین_الملل
#اندونزی
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
🌐 بیستمین نشست از سلسله نشستهای تخصصی جشنواره ملی ترجمان فتح با موضوع "الزامات و بسترهای توسعه و نشر جهانی ادبیات مقاومت با استفاده از فضای مجازی" برگزار شد.
✅ مدیر دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی:
📌 فضای مجازی فرصتی بزرگ برای ترجمه فرهنگی به ارمغان آورده است/ در نهضت ترجمه باید به ترجمه فرهنگی توجه شود.
💡 مشروح خبر:
yun.ir/mmt6la
💡 معرفی رویداد:
yun.ir/cny9sb
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
@oisc_majazi
🔴بازی ویدئویی جدید فلسطینیها علیه اسرائیل
🔹به گزارش سایت انگلیسی المانیتور ساخت بازی ویدئویی جدید توسط یک تبعه برزیلی که اصالت فلسطینی دارد، جنجالی را بین اسرائیلی ها ایجاد کرده است.
🔸این بازی به کاربران اجازه می دهد تا در نقش شوالیههای مسجد الاقصی علیه مواضع ارتش اسرائیل عملیاتهای نظامی انجام دهند.
✅نیدال نجم(Nidal Nijm) سازنده این بازی هدف از ساخت این بازی را اینگونه بیان داشت: من میخواهم از طریق بازی به جهان نشان دهم که مقاومت فلسطین هرگز تروریستی نبوده و نخواهد بود. همچنین میخواستم کلیشه نشان دادن اعراب و مسلمانان به عنوان تروریست در بازیهای ویدئویی را بشکنم.
🌐 تهیه شده در واحد #بین_الملل
#بازی_ویدئویی #فلسطین #خبر
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بررسی حکم فقهی ارزهای دیجیتال
📌 ارزهای دیجیتال به دلیل پیچیدگیهای متعدد و شبهات فراوانی که پیرامون آنها مطرح است نیازمند بررسی دقیق فقهی هستند. مرکز بین المللی مطالعات مدرن (AIMS) که در انگلستان تاسیس شده است، با انتشار این کلیپ کوتاه، به بررسی کوتاه حکم شرعی بیت کوین پرداخته است.
🚨این کلیپ برای کسانی که بهدنبال بررسی تطبیقی حکم شرعی بیت کوین هستند، میتواند مفید باشد.
🌐 تهیه شده در واحد #بین_الملل
#کلیپ #رمزارز
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
🎬 یازدهمین فیلم نشست با موضوع امنیت سایبری و دارک وب
📽 همراه با اکران فیلم "غیر دوستانه: دارک وب"
🔴 با حضور:
🔺حجت الاسلام دکتر انبیائی
دکترای فلسفه دین و عضو شورای فکری
دفترمطالعات اسلامی پژوهشگاه فضای مجازی
🔺دکتر محمداسماعیل حسنی
دکترای ریاضیات و کارشناس دفترمطالعات اسلامی پژوهشگاه فضای مجازی
🗓 شنبه ۱ آبان ۱۴۰۰
🕰 ساعت ۱۲:۱۵ (بعد از نماز ظهر و عصر)
🌐 نشست به صورت حضوری بارعایت پروتکل های بهداشتی و مجازی و از طریق لینک زیر برگزار میشود:
www.b2n.ir/310812
📲 کسب اطلاعات بیشتر و درخواست حضور:
شناسه @oisc_amuzesh در پیامرسان ایتا
#فیلم_نشست #دارک_وب_غیر_دوستانه
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
💢 #پرونده_ویژه
#سلسله_مباحث_مسائل_فضای_مجازی
2️⃣دارک وب DARK WEB (بخش اول)
🔵 همه ما از گستردگی فضای اینترنت اطلاع داریم. اما آیا میدانستید که آنچه ما در گوگل و موتورهای جستجوی مشابه مشاهده میکنیم، تنها بخش کوچکی از اینترنت را تشکیل میدهد؟ بخش عظیمی از فضای اینترنت توسط دارک وب و دیپ وب ایجاد میشود. این سایتها برای مقاصد قانونی و غیرقانونی مورد استفاده قرار میگیرند. در این پرونده اطلاعات جامعی را درباره این مسئله بیان میکنیم.
♦️ موضوع شناسی
بدون شک دنیای اینترنت آنقدر بزرگ است که تقریبا بیانتها به نظر میرسد. در حال حاضر، بیش از ۲ میلیارد وبسایت در اینترنت وجود دارد و هر روز حدود ۵۰۰ هزار وبسایت جدید به این تعداد اضافه میشود. بهطور کلی، اینترنت از لحاظ سطح دسترسی کاربران به اطلاعات به سه دسته تقسیم میشود:
➖سرفیس وب (Surface Web): شامل صفحات وبی است که در موتورهای جستجو مثل گوگل ایندکس شدهاند و برای عموم کاربران در دسترس هستند. در واقع هر چیزی که در گوگل قابل جستجو باشد، بخشی از سرفیس وب است و این بخش کمتر از ۵ درصد اینترنت را شامل میشود.
➖دیپ وب (Deep Web): بخشی در اینترنت است که از چشم کاربران عادی پنهان است. برای مثال، آدرس ایمیل شما بخشی از دیپ وب است، چون توسط موتورهای جستجو ایندکس نشده است. دیپ وب حدود ۹۶ درصد اینترنت را شامل میشود.
➖دارک وب (Dark Web): دارک وب بخش بسیار کوچکی از دیپ وب است که به عمد از دید عموم پنهان شده است. در دارک وب، ناشناس بودن حرف اول را میزند، برای همین فعالیتهای غیرقانونی و جرائم به وفور در این ناحیه از اینترنت اتفاق میافتند.
🔹نام دارک وب از دارک نت (darknet) گرفته شده است که زیرساختارهایی برای جلوگیری از دسترسی عموم به اطلاعات خاص است. برای مثال، به هر اطلاعاتی که دسترسی به آن، نیازمند خدمات یا اپلیکیشن خاصی است، «دارک»، یعنی تاریک میگویند. دارک وب شبکهای رمزنگاری شده و ناشناس است که با ارسال ترافیک جستجو و وبگردی کاربر از طریق هزاران گره شبکه در سراسر جهان، ردپای اینترنتی او را میپوشاند. در دارک وب، آدرس IP کاربر مخفی شده تا ردیابی ارتباطات اینترنتی او بسیار دشوار شود.
🔸دارک وب برخلاف تصور بسیاری از کاربران، فضای بسیار کوچکی است. تعداد وبسایتهای موجود در دارک وب بین ۷ هزار تا ۳۰ هزار متغیر است و این رقم تنها 0/03 درصد کل فضای اینترنت را تشکیل میدهد. پروژه TORکه مسئول پنهان کردن هویت کاربران در دارک وب است، مدعی است تعداد کاربران روزانه این شبکه، ۲ میلیون نفر است و تنها 1.5 درصد از کل ترافیک حاضر در این شبکه، از وبسایتهای دارک بازدید میکنند.
ادامه دارد ... ✍️
🌐 تهیه شده در واحد #بین_الملل
#دارک_وب
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi