#گزارش_خبری
#کرسی_ترویجی
⬅️ سیزدهمین کرسی ترویجی ارائه مقالات مرتبط با جشنواره بینالمللی «دین و فضای مجازی» با موضوع «تحلیل و مقایسه رویکردهای فقه فردی و فقه حکومتی در مواجهه با مسائل نوپدید(مطالعه موردی رمزارز)» با ارائه مؤلف مقاله سرکار خانم زهره مراد نجفآبادی، پژوهشگر و مدرس حوزوی و نقد اساتید معزز حجتالاسلام سجاد فرحدل، پژوهشگر و مدرس حوزه علمیه قم و روحالله شمسی کوشکی، پژوهشگر و مسئول واحد پژوهش دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی برگزار شد.
👇مطالعه متن کامل گزارش خبری این کرسی در پست بعدی
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
کرسی13.pdf
464.6K
#گزارش_خبری
#کرسی_ترویجی
💠 سیزدهمین کرسی ترویجی
ارائه و نقد علمی مقالات مرتبط با جشنواره بین المللی "دین و فضای مجازی" برگزار شد.
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
#گزارش_خبری
#دین_و_فضای_مجازی
⬅️یکصد و سیزدهمین نشست از سلسله نشستهای «دین و فضای مجازی» با موضوع «بررسی فقهی معاملات آتی رمزارز (فیوچرز)» با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدی خطیبی، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، به همت دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی، برگزار شد.
🔰مطالعه متن کامل گزارش خبری این نشست در پست بعدی
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
بررسی فقهی معاملات آتی رمزارز (فیوچرز).pdf
371K
#گزارش_خبری
#دین_و_فضای_مجازی
یکصد و سیزدهمین نشست از سلسله نشستهای «دین و فضای مجازی» با موضوع «بررسی فقهی معاملات آتی رمزارز (فیوچرز)» برگزار شد.
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
#معرفی_آثار_پژوهشی_فضای_مجازی
💠عنوان کتاب:
کتاب: iMuslims: Rewiring the House of Islam
مسلمانان اینترنتی: ارتباط مجدد در خاستگاه اسلام
✍️ نویسنده: گری بونت (Gary Bunt)
📌تحصیلات: دکتری مطالعات اسلامی فضای مجازی، دانشگاه ولز
📆 سال انتشار: دانشگاه کمبریج، 2009
🗒 تعداد صفحات: 358
(بخش نخست)
🔰استفاده از اینترنت تأثیر تحول آفرین و گستردهای بر چگونگی پایبندی مسلمانان به اسلام، نحوه معرفی اسلام به جهان و همچنین درک جوامع مسلمان از خود و هم کیشان خود دارد.
📍کتاب حاضر یک مطالعه برون دینی است که با تبیین پدیدههای خاص و گرته برداری از عناصر اصلی اسلام، و با رصد مداوم بر طیف وسیعی از مطالب فضای مجازی، بدنبال ارائه شاخص، روند و تبیین تغییرات جهان اسلام در فضای سایبری است.
🔸 پرسش اصلی نویسنده آن است که چگونه مسلمانان اینترنتی از محیطهای مجازی اسلامی استفاده میکنند. پاسخ به این پرسش نیازمند درک سیر تغییر و تحول جوامع مسلمان در مواجهه با پیشرفت فناوری است.
🔹مهمترین مطالب بیان شده در این کتاب به شرح ذیل میباشد:
1️⃣ پس از بررسی تاثیر دیجیتالی سازی در روند ایجاد تغییرات در نحوه پردازش، شبکهسازی و انتشار اطلاعات در مورد اسلام و مسلمانان به این نتیجه رسیده میشود که بسیاری از مسلمانان ، مستقیماً تحت تأثیر اینترنت قرار نمیگیرند.
✍️ ادامه دارد...
🌐 تهیه شده در واحد #بین_الملل
#اینترنت #اسلام
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
🔰سلسله درس گفتارهای اخلاق فضای مجازی برمبنای اخلاق اسلامی
🔶با حضور جناب آقای محمدمهدی نصرهرندی
مدیر گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی
✅ ۱۳ تیر الی ۲۸شهریور ۱۴۰۱
👈 روزهای دوشنبه ساعت ۱۰
وارد لینک شده، روی گزینه «ورود به عنوان مهمان» کلیک کنید و سپس وارد کلاس شوید.
https://daneh.ir/demo2/mod/lmskaranskyroomtwo/view.php?id=8599
✔️جهت ثبتنام و اطلاع از نحوه دریافت گواهی شرکت در دوره، به آیدی @oisc_rooydad در ایتا پیام دهید.
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
🔰سلسله نشست های الگوی فقهی بازی های رایانه ای
🔹روش موضوع شناسی مسائل مستحدثه با تطبیق بر بازی های رایانه ای
🔸ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین محمد علی خادمی کوشا
🔸مکان حضوری: ساختمان دبیرخانه انجمن های حوزه
پخش زنده: noo.rs/r2esb
سایت انجمن: http://cssa.ir/
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
#جذب_پژوهشگر
🔰 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی،برای انجام پروژه های تحقیقاتی خود، اقدام به جذب محقق و پژوهشگر در حوزه های مختلف علوم انسانی- اسلامی و فضای مجازی می کند.
⬅️ مهلت ثبت نام و ارسال رزومه برای علاقهمندان تا بیستم تیر ماه سال جاری اعلام شده است.
🔹جذب پژوهشگر با توجه به رزومه پژوهشی افراد انجام شده و از پژوهش ها در فرآیند سیاست گذاری، تصمیم سازی و مقرره گذاری فضای مجازی در شورای عالی فضای مجازی، استفاده خواهد شد.
📌علاقهمندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ارسال رزومه میتوانند از راههای زیر اقدام کنند.
➖ آی دی ایتا : @mojtabaniazi
➖ ایمیل : mojtabaniazi7766@gmail.com
#واحد_پژوهش
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
⭕️ شکایت «امان» از توییتر بهدلیل انتشار محتوای نفرتانگیز علیه مسلمانان
🔰انجمن استرالیایی حمایت از مسلمانان «امان» شکایت خود را مبنی بر عدم حذف محتوای ضد اسلامی توسط توییتر به کمیسیون حقوق بشر کوئینزلند استرالیا ارائه داد.
🔹این انجمن مدعی است که توییتر بهعنوان انتشار دهنده پستها در زمینه محتوای آنها نیز مسئول است.
🔻این انجمن اعلام می دارد علیرغم تذکرهای بسیار نسبت به حذف پستهایی با مضامین «قرآن راهنمای تروریستها»، «رمضان ماه کشتن کفار» ولی این شبکه هیچ واکنشی نشان نداده است.
🔸براساس قوانین استرالیا درباره محتوای منتشر شده در شبکه های اجتماعی، باید شرکت ها قوانین ضد تبعیض نژادی و عدم توهین به سایر اقوام و ادیان را رعایت کنند.
📍این شکایت در حالی انجام شده که براساس سیاستهای خود توییتر، کاربران نمیتوانند بر اساس نژاد، قومیت، جنسیت و وابستگی مذهبی، خشونت علیه دیگران را ترویج یا مستقیماً به دیگران حمله کرده یا تهدید کنند.
✍️ ریتا مارکول وکیل این انجمن میافزاید: علیرغم تعامل با توییتر از ژوئیه 2020 تا ژوئیه 2021 درباره حذف اینگونه پستها ولی واکنش قابل توجهی از توییتر دریافت نکرده است.
🌐 تهیه شده در واحد #بین_الملل
#توییتر #استرالیا #خبر
🌐 دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
#جذب_پژوهشگر
🔰فراخوان ارسال رزومه در حوزه مطالعات اسلامی زنان، خانواده و فضای مجازی توسط دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی، منتشر شد.
🔻دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی، به منظور پشتیبانی علمی و رفع خلأ های پژوهشی در فرآیند سیاست گذاری و تصمیم سازی شورای عالی فضای مجازی در حوزه مطالعات اسلامی زنان، خانواده و فضای مجازی، اقدام به جذب پژوهشگر با رزومه مرتبط میکند.
🔹مهلت ثبت نام و ارسال رزومه برای علاقهمندان تا بیستم تیر ماه سال جاری اعلام شده است.
🔸جذب پژوهشگر با توجه به رزومه پژوهشی افراد انجام شده و از پژوهش ها در فرآیند سیاست گذاری، تصمیم سازی و مقرره گذاری فضای مجازی در شورای عالی فضای مجازی، استفاده خواهد شد.
📌علاقهمندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ارسال رزومه میتوانند از راههای زیر اقدام کنند.
آی دی ایتا : @mojtabaniazi
ایمیل : mojtabaniazi7766@gmail.com
#واحد_پژوهش
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
حجتالاسلام عبدی.m4a
4.5M
🔻 حجتالاسلام #عبدی استاد درس خارج حوزه علمیه در گفتوگو با دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی #فضای_مجازی :
🔺فضای مجازی قابلیت واداری ثانوی طبیعی دارد.
اگر فکر #فلسفی_معارفی الهی در پشتوانهی این تفکر و تربیت نباشد، انسان مبتلا به فساد و انحراف میشود.
┄┅═══••✾••═══┅┄
#پادکست
#تربیت
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
5⃣ گزیدهای از سلسلهجلسات #فضای_مجازی_و_تمدن_نوین_اسلامی
با موضوع:
هویت و فضای مجازی (2)
🔺فرهنگ: مجموعهای است درهمتنیده و اکتسابی، حاوی اندیشه، عاطفه و عمل، که در دو بُعد مادی و معنوی در بستر زمانی و مکانی مشخص بهنحو فرایندی شکل گرفته است.
فرهنگ در ضمیر ناخودآگاه نهادینه شده و به انسان و جامعه، معنا، یکرنگی و هویت میبخشد.
جامعهای که فرهنگ مستقلتر و قویتری دارد، هویت قویتر خواهد داشت.
🔺فرهنگ اسلامی: مجموعهای هویتزا و وحدتآفرین در عرصههای اندیشه، علم، هنر، زبان، مناسک، آیینها، شیوه زندگی فردی و اجتماعی که زاییده ایمان و آموزههای اسلامی و عقل بوده، در چهارچوب عقاید، اخلاق، احکام اسلامی و عقل بهوسیله خلاقیت و تعاملات اجتماعی و نیز تحولات عصری و مکانی، جلوههای متنوع و متکثری میپذیرد.
با وجود اینکه شریعت اسلامی وحدتبخش است، اما همانطورکه فرهنگ اسلامی بهوسیله خلاقیت و تعاملات اجتماعی و نیز تحولات عصری و مکانی، جلوههای متنوع و متکثری میپذیرد، هویت اجتماعی مسلمانان نیز تنوع و تکثرپذیر است و منافاتی با این مسئله ندارد که همه از اصول مشترکی پیروی کنیم.
🔸فرهنگ و تمدن اسلامی، به سمت کمرنگ کردن تکثّر هویتی و غلبه دادن هویت جمعی بر هویت شخصی حرکت نمیکند. اما این تکثر در لایههای پیرامونی هسته سختِ فرهنگ اسلامی شکل میگیرد، نه در هسته سخت، و لزوماً ذیل جهانبینی الهی بهوجود میآید.
✅ آیاتی از قرآن کریم نشاندهنده ازبین نبردن تکثرهاست:
👈«يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا» (حجرات: ۱۳).
👈«وَمِنْ آيَاتِهِ خَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافُ أَلْسِنَتِكُمْ وَأَلْوَانِكُمْ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِلْعَالِمِينَ» (روم: ۲۲).
👈«وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ» (ابراهیم: ۴).
اسلام افزونبر اینکه بهدنبال یکسانسازی انسانهای مسلمان نیست، به دنبال یکسانسازی جوامع اسلامی هم نیست. جوامع هم میتوانند تکثر داشته باشند.
✔️ برای دیدن فیلم کامل جلسه دوم، روی لینک زیر کلیک کنید.
https://www.aparat.com/v/ls9PI
🔸 تهیه شده در #واحد_آموزش
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi