eitaa logo
پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم)
2.7هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
302 ویدیو
77 فایل
🌐 پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم) 📍خیابان شهدا (صفائیه)، کوچه ۲۸، پلاک ۴۵ 👤 ارتباط با ادمین : @QomCsri_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🖤 ذکر لب‌های خسته‌ام این است، یا جوادالائمه ادرکنی ▪️السلام علیک یا جوادالائمه (علیه السلام) 🏴 شهادت جانسوز امام محمدتقی علیه السلام، تسلیت 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
🔴 راه‌اندازی «IslamiNET» توسط بانک الأهلي الإسلامي عمان 🔰 بانک الأهلی عمان در جهت پیشبرد نقشه راه بانک‌داری دیجیتالی، پروژه «IslamiNET» را راه‌اندازی کرد. 🔹یوسف الرواحی، رئیس بانک الأهلي اظهار داشت: IslamiNET به عنوان یک سرویس کارآمد بر خط است که ویژگی بارز آن انطباق با شریعت اسلامی می‌باشد. 📍این سرویس با تکیه بر قدرت پیشرفت های نوآورانه و فناوری، یک پورتال آنلاین دوزبانه است که خدمات متعددی را ارائه می دهد که امکان کنترل دسترسی کاربر را به راحتی فراهم می کند و مشتری را قادر می سازد تا امور بانکی خود را انجام دهد. 👌 ویژگی‌های این سامانه عبارت است از انتقال آسان وجوه، پرداخت های انبوه، WPS و انتقال حقوق، PASI و پرداخت قبض برای مشتریان در بخش شرکتی. 🏦 بانک الأهلي الإسلامي از زمان تأسیس در سال 2013 تلاش داشته ساختار کامل حاکمیت شرعی بانکداری اسلامی را با تشکیل هیئت نظارت شرعی، اداره حسابرسی و انطباق شرعی در شعب خود اجرا کند. 🌐 تهیه شده در واحد 🌐 دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
📘 هشتمین شماره «اسلام و فضای مجازی» منتشر شد 📘 Eighth issue of the “Islam and Cyberspace newsletter” ✅ The eighth issue of the “Islam and Cyberspace newsletter” was published. The newsletter has been prepared and published by the International Unit of the Office of Islamic Studies on Cyberspace (OISC). The main topic of the newsletter is Islamic news on cyberspace. ◀️ اهم اخبار : ـ دکتر هالیس ادمیر: متاورس فرصتی برای اسلام و مسلمانان؛ ـ خودداری فیسبوک و توییتر از حذف 90 درصد از محتوای اسلام‌هراسانه؛ ـ حجت الاسلام نهاوندی: ضرورت نگارش کتاب درباره فقه متاورس. ⬇️ متن کامل این در پست بعدی 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
بولتن انگلیسی شماره هشت.pdf
حجم: 1.45M
📘 هشتمین شماره «اسلام و فضای مجازی» 📘 Eighth issue of the “Islam and Cyberspace newsletter” 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
6️⃣ گزیده‌ای از سلسله‌جلسات با موضوع: هویت و فضای مجازی (3) 🔺رابطه هویت و فضای مجازی (فضای مجازی در طول بحث جهانی شدن درنظر گرفته شده است.) 🔸همان خطری که از ناحیه جهانی شدن برای هویت ممکن است رخ دهد، درخصوص فضای مجازی نیز تقریباً احساس می‌شود؛ زیرا در ساختار فضای مجازی، نه‌تنها تلاش می‌شود مرزهای بین فرهنگی ازبین رود، بلکه فرهنگ جدید ـ مثلاً تحت‌عنوان فرهنگ جهانی ـ جای فرهنگ اجتماعی را بگیرد. اِشکال این کار آن است که شالوده فرهنگ جهانی برپایه مدرنیسم است. همچنین این فرهنگ، تمایزات فرهنگی و هویتی جوامع را که برای آن‌ها سرمایه است، نادیده می‌گیرد. 🔸هویت جعلی و دروغین در فضای مجازی، یا محصول عدم‌خودآگاهی است یا محصول عقده‌ها و گره‌های روانی؛ البته هویت‌های جعلی همیشه محصول جوامع بسته نیستند؛ گاهی جامعه‌ای که کاربر در آن زندگی می‌کند، جامعه بازی شمرده می‌شود، ولی قوانینی که برای رعایت حقوق و منافع دیگران وضع شده، فرد را آزار می‌دهد و به‌دنبال فضایی است که با هویت ناشناس قانون را نادیده بگیرد. 🔹استفاده از هویت جعلی، نه‌تنها در فضای مجازی، بلکه در فضای حقیقی هم اثرگذار است؛ البته در زندگی مجازی، فرد به‌دنبال عبور از قانون نیست، بلکه تلاش فرد مصروف به بازسازی شخصیت خود براساس آرزوهایی است که دارد. 🔸مشکل در اینجاست که زندگی مجازی، زندگی‌ای خیالی است و تغییر هویت، نه‌تنها اثری در پیشرفت مادی فرد ندارد، بلکه او را از رشد و تعالی معنوی نیز باز می‌دارد (برخی آثار مثبت هم برای این امر می‌توان متصور بود، اما برایند امر آن چیزی است که گفته شد). 🔺اثر تغییر هویت در زندگی حقیقی قابلِ‌توجه است؛ زیرا گستردگی حضور افراد در فضای مجازی، موجب می‌شود میان هویت جعلی و هویت واقعی خلط صورت بگیرد و این خلط در زندگی حقیقی آثار مخربی داشته باشد. زندگی در فضای مجازی با هویت مصنوعی، موجب می‌شود در زندگی حقیقی به خودانزواگری بینجامد. 🔸می‌توان فضای مجازی‌ای داشت که آثار مخرب هویت‌های جعلی یا چندهویتی را کاهش دهد و این به ریل‌گذاری در فضای مجازی وابسته است. زیست مجازی انسان را وارد یک زندگی آشوبناک می‌کند. ⭕️ امروزه نیازمند معماری‌ای برای فضای مجازی هستیم که: 1. مبتنی بر خودآگاهی باشد. 2. مبتنی بر کرامت انسانی باشد. 3. به رشد واقعی انسان در دو بُعد مادی و معنوی کمک کند. تمدن نوین اسلامی، به‌دنبال بازسازی فضای مجازی است، نه کنار گذاشتنِ آن. ✔️ برای دیدن فیلم کامل جلسه دوم، روی لینک زیر کلیک کنید. https://www.aparat.com/v/ls9PI 🔸 تهیه شده در 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
💠عنوان کتاب: کتاب: iMuslims: Rewiring the House of Islam مسلمانان اینترنتی: ارتباط مجدد در خاستگاه اسلام ✍️ نویسنده: گری بونت (Gary Bunt) 📌تحصیلات: دکتری مطالعات اسلامی فضای مجازی، دانشگاه ولز 📆 سال انتشار: دانشگاه کمبریج، 2009 🗒 تعداد صفحات: 358 (بخش دوم) 🔹مهمترین مطالب بیان شده در این کتاب به شرح ذیل می‌باشد: 1️⃣ وبلاگ‌ها و سایت‌ها به عنوان مسئله مورد بحث ما انتخاب شده است. چرا که بسیاری از مسلمانان با دیدن آن‌ها به کتاب‌های آنلاین و شبکه‌های اجتماعی مدّنظر خود دسترسی پیدا می‌کنند. 2️⃣ اینترنت تاثیر چشمگیری در گسترش انواع فعالیت‌های جهادمحور گروه‌هایی مثل القاعده داشته است. این گروه‌ها اینترنت را به عنوان ابزار لجستیکی و تبلیغاتی خود انتخاب کرده‌اند. 3️⃣ این کتاب در تلاش است تا نشان دهد گرچه فعالیت‌های گروه‌های جهادی جنبه مهمی از زندگی مسلمانان است و به توجه و درک بیشتری نیاز دارد، اما به هیچ وجه تصویر کاملی از اسلام و فضای مجازی را تبیین نمی‌کنند. 🌐 تهیه شده در واحد 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
🌐آیا با دیپ‌فیک( Deepfake) سرنوشت هوش‌مصنوعی مانند دینامیت می‌شود ؟ ✍️ مجتبی نیازی ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🔺 در دهه‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته و در حوزه‌های گوناگونی استفاده شده است. این تکنولوژی ، منجر به تغیرات بسیار مثبتی در همه ی علوم شده ؛ لکن این همه‌ی ماجرا نیست و مانند بسیاری از تکنولوژی‌های جهان ، انسان مترصد است که آن را به انحراف بکشد. 🔺 و اپلیکیشن‌های طراحی‌شده برای دیپ فیک که بر پایه هوش مصنوعی ایجاد شده‌اند، برای جایگزین کردن چهره یک فرد با چهره فرد دیگری آموزش داده شده‌اند. در بسیاری موارد از چهره افراد مشهور است که سوءاستفاده می‌شود . به نوعی این فناوری می‌تواند حرکات متنوعی اعم از صحبت کردن ، راه رفتن ، غم و شادی را تقلید کند ، بدون اینکه شخص صاحب هویت ، خبری داشته باشد . 🔺 برخی از پژوهشگران این تکنولوژی را بزرگترین ابزار جعل تاریخ می دانند ، ابزاری عمومی که به شخص اجازه می دهد با چند عکس ، دست به یک جعل در سطح گسترده بزند 🔺با دیپ‌فیک در آینده ای نزدیک تشخیص ویدیو های جعلی از واقعی تبدیل به کار غیرممکنی خواهد شد ، ترس مهمی که در اذهان توسعه دهندگان هوش مصنوعی ایجاد شده ، شباهت روند منحرف شدن بسیاری از تکنولوژی‌ها از‌جمله با است. در مصاحبه با یک نشریه فرانسوی قصد خود از تولید دینامیت را کنجکاوی و تسهیل در پل‌سازی عنوان‌ کرد . اما ابزاری برای کشتار و نابودی بسیاری از انسان‌ها شد؛ سوال مهم این است که هوش مصنوعی که یک تکنولوژی برای توسعه و پیشرفت در و می‌باشد با دیپ‌فیک باعث نابودی بسیاری از انسان ها خواهد شد ؟ ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
💢 7️⃣ سایت اسلام آنلاین (Islamonline.net) (بخش پایانی) ✍️ متفکر مسلمان آقای یوسف قرضاوی در سال 2005 این سایت را راه‌اندازی کرد و شعار آن را اعتبار و امتیاز قرار داد. او در حال حاضر همراه انجمن خیریه البلاغ قطر این سایت را اداره می‌کند. 📍در نگاه اول شاید گفته شود چون این سایت متعلق به یوسف قرضاوی است پس محتوای بارگزاری شده در آن با گرایش‌های دینی و سیاسی خاص منتشر می شود، اما اینگونه نیست و از سایر متفکران و نویسندگان نیز مطالبی منتشر می شود. 🔹برای نمونه مصاحبه با جامعه شناسی ایرانی با نام «آصف بیات» درباره پسا اسلام‌گرایی را منتشر کرده است. یا مطلبی از «لوای صفی» درباره اسلام و دولت سکولار در سایت بارگزاری کرده است. 🔸تنوع مطالب موجود در سایت با گرایش های سیاسی و فکری متفاوت سبب جذب مخاطب از گروه های مختلف شده است. 👌 دفتر مرکزی اسلام آنلاین در دوحه است اما محتوای آن در قاهره هدایت می شود. 1500 خبرنگار، مشاور و پژوهشگر اسلامی از سراسر جهان با این وب سایت همکاری دارند. 🌐 تهیه شده در واحد 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
گزارش نشست دکتر عصفور ـ فارسی.pdf
حجم: 230K
🔰سیزدهمین نشست از سلسله نشست‌های بین‌المللی دین و فضای مجازی با عنوان «نقش هوش مصنوعی و سامانه‌های هوشمند در اجتهاد» با حضور حجت الاسلام دکتر الشیخ عبدالمجيد العصفور از بحرین برگزار شد. 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
یکصد و چهارمین نشست؛ دفع ضرر.pdf
حجم: 371.4K
◀️ یکصد و چهاردهمین نشست از سلسله نشست‌های علمی دین و فضای مجازی با موضوع "بررسی قاعده دفع ضرر محتمل با تاکید بر مسایل فضای مجازی" با حضور حجت الاسلام و المسلمین ابوالحسن حسنی، کارشناس فقه فضای مجازی در دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی برگزار شد. 👆گزارش خبری کامل این نشست علمی را بخوانید. 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
11.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
با متفاوت است 🎙 حجت الاسلام انبیایی در جنگ روانی به مغز کاری نداریم به ساختار ذهنی و روش استنتاج آن کاری نداریم . صرفا با اطلاعات غلط، تصمیمی را می گیرد که ما می خواهیم اما در جنگ شناحتی ... 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
بلاک چین و حریم خصوصی.docx
حجم: 18K
💠 " فقه بلاک چین" 📚📚 . . ⏪ با عنوان «تحلیل و تطبیق حقوق حریم خصوصی در بلاک چین» (قالب پیشنهادی: ) . . 👈 برای آشنایی با و سؤالات فرعی موضوع پیشنهادی، فایل را مطالعه کنید! 👈 واحد پژوهش دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی، از انجام پژوهش های پیشنهادی توسط پژوهشگران محترم، حمایت علمی، مادی و معنوی بعمل می آورد. ☑️ تهیه شده در میز " مسأله شناسی" واحد پژوهش دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi