بولتن انگلیسی شماره هشت.pdf
حجم:
1.45M
📘 هشتمین شماره #خبرنامه_انگلیسی «اسلام و فضای مجازی»
📘 Eighth issue of the “Islam and Cyberspace newsletter”
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
6️⃣ گزیدهای از سلسلهجلسات #فضای_مجازی_و_تمدن_نوین_اسلامی
با موضوع:
هویت و فضای مجازی (3)
🔺رابطه هویت و فضای مجازی
(فضای مجازی در طول بحث جهانی شدن درنظر گرفته شده است.)
🔸همان خطری که از ناحیه جهانی شدن برای هویت ممکن است رخ دهد، درخصوص فضای مجازی نیز تقریباً احساس میشود؛ زیرا در ساختار فضای مجازی، نهتنها تلاش میشود مرزهای بین فرهنگی ازبین رود، بلکه فرهنگ جدید ـ مثلاً تحتعنوان فرهنگ جهانی ـ جای فرهنگ اجتماعی را بگیرد. اِشکال این کار آن است که شالوده فرهنگ جهانی برپایه مدرنیسم است. همچنین این فرهنگ، تمایزات فرهنگی و هویتی جوامع را که برای آنها سرمایه است، نادیده میگیرد.
🔸هویت جعلی و دروغین در فضای مجازی، یا محصول عدمخودآگاهی است یا محصول عقدهها و گرههای روانی؛ البته هویتهای جعلی همیشه محصول جوامع بسته نیستند؛ گاهی جامعهای که کاربر در آن زندگی میکند، جامعه بازی شمرده میشود، ولی قوانینی که برای رعایت حقوق و منافع دیگران وضع شده، فرد را آزار میدهد و بهدنبال فضایی است که با هویت ناشناس قانون را نادیده بگیرد.
🔹استفاده از هویت جعلی، نهتنها در فضای مجازی، بلکه در فضای حقیقی هم اثرگذار است؛ البته در زندگی مجازی، فرد بهدنبال عبور از قانون نیست، بلکه تلاش فرد مصروف به بازسازی شخصیت خود براساس آرزوهایی است که دارد.
🔸مشکل در اینجاست که زندگی مجازی، زندگیای خیالی است و تغییر هویت، نهتنها اثری در پیشرفت مادی فرد ندارد، بلکه او را از رشد و تعالی معنوی نیز باز میدارد (برخی آثار مثبت هم برای این امر میتوان متصور بود، اما برایند امر آن چیزی است که گفته شد).
🔺اثر تغییر هویت در زندگی حقیقی قابلِتوجه است؛ زیرا گستردگی حضور افراد در فضای مجازی، موجب میشود میان هویت جعلی و هویت واقعی خلط صورت بگیرد و این خلط در زندگی حقیقی آثار مخربی داشته باشد. زندگی در فضای مجازی با هویت مصنوعی، موجب میشود در زندگی حقیقی به خودانزواگری بینجامد.
🔸میتوان فضای مجازیای داشت که آثار مخرب هویتهای جعلی یا چندهویتی را کاهش دهد و این به ریلگذاری در فضای مجازی وابسته است.
زیست مجازی انسان را وارد یک زندگی آشوبناک میکند.
⭕️ امروزه نیازمند معماریای برای فضای مجازی هستیم که:
1. مبتنی بر خودآگاهی باشد.
2. مبتنی بر کرامت انسانی باشد.
3. به رشد واقعی انسان در دو بُعد مادی و معنوی کمک کند.
تمدن نوین اسلامی، بهدنبال بازسازی فضای مجازی است، نه کنار گذاشتنِ آن.
✔️ برای دیدن فیلم کامل جلسه دوم، روی لینک زیر کلیک کنید.
https://www.aparat.com/v/ls9PI
🔸 تهیه شده در #واحد_آموزش
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
#معرفی_آثار_پژوهشی_فضای_مجازی
💠عنوان کتاب:
کتاب: iMuslims: Rewiring the House of Islam
مسلمانان اینترنتی: ارتباط مجدد در خاستگاه اسلام
✍️ نویسنده: گری بونت (Gary Bunt)
📌تحصیلات: دکتری مطالعات اسلامی فضای مجازی، دانشگاه ولز
📆 سال انتشار: دانشگاه کمبریج، 2009
🗒 تعداد صفحات: 358
(بخش دوم)
🔹مهمترین مطالب بیان شده در این کتاب به شرح ذیل میباشد:
1️⃣ وبلاگها و سایتها به عنوان مسئله مورد بحث ما انتخاب شده است. چرا که بسیاری از مسلمانان با دیدن آنها به کتابهای آنلاین و شبکههای اجتماعی مدّنظر خود دسترسی پیدا میکنند.
2️⃣ اینترنت تاثیر چشمگیری در گسترش انواع فعالیتهای جهادمحور گروههایی مثل القاعده داشته است. این گروهها اینترنت را به عنوان ابزار لجستیکی و تبلیغاتی خود انتخاب کردهاند.
3️⃣ این کتاب در تلاش است تا نشان دهد گرچه فعالیتهای گروههای جهادی جنبه مهمی از زندگی مسلمانان است و به توجه و درک بیشتری نیاز دارد، اما به هیچ وجه تصویر کاملی از اسلام و فضای مجازی را تبیین نمیکنند.
🌐 تهیه شده در واحد #بین_الملل
#اینترنت #اسلام
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
🌐آیا با دیپفیک( Deepfake) سرنوشت هوشمصنوعی مانند دینامیت میشود ؟
✍️ مجتبی نیازی
┄┅═══••✾••═══┅┄
🔺 #هوش_مصنوعی در دهههای اخیر پیشرفت چشمگیری داشته و در حوزههای گوناگونی استفاده شده است. این تکنولوژی #پیشران، منجر به تغیرات بسیار مثبتی در همه ی علوم شده ؛ لکن این همهی ماجرا نیست و مانند بسیاری از تکنولوژیهای جهان ، انسان مترصد است که آن را به انحراف بکشد.
🔺 #نرمافزارها و اپلیکیشنهای طراحیشده برای دیپ فیک که بر پایه هوش مصنوعی ایجاد شدهاند، برای جایگزین کردن چهره یک فرد با چهره فرد دیگری آموزش داده شدهاند. در بسیاری موارد از چهره افراد مشهور است که سوءاستفاده میشود . به نوعی این فناوری میتواند حرکات متنوعی اعم از صحبت کردن ، راه رفتن ، غم و شادی را تقلید کند ، بدون اینکه شخص صاحب هویت ، خبری داشته باشد .
🔺 برخی از پژوهشگران این تکنولوژی را بزرگترین ابزار جعل تاریخ می دانند ، ابزاری عمومی که به شخص اجازه می دهد با چند عکس ، دست به یک جعل در سطح گسترده بزند
🔺با دیپفیک در آینده ای نزدیک تشخیص ویدیو های جعلی از واقعی تبدیل به کار غیرممکنی خواهد شد ،
ترس مهمی که در اذهان توسعه دهندگان هوش مصنوعی ایجاد شده ، شباهت روند منحرف شدن بسیاری از تکنولوژیها ازجمله #هوش_مصنوعی با #دینامیت است. #آلفرد_نوبل در مصاحبه با یک نشریه فرانسوی قصد خود از تولید دینامیت را کنجکاوی و تسهیل در پلسازی عنوان کرد . اما ابزاری برای کشتار و نابودی بسیاری از انسانها شد؛ سوال مهم این است که هوش مصنوعی که یک تکنولوژی برای توسعه و پیشرفت در #صنعت و #علم میباشد با دیپفیک باعث نابودی #اخلاقی بسیاری از انسان ها خواهد شد ؟
┄┅═══••✾••═══┅┄
#گزارش_تحلیلی
#دیپفیک
#هوش_مصنوعی
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
💢#فعالیتهای_برتر_مسلمانان_در_فضای_مجازی
7️⃣ سایت اسلام آنلاین (Islamonline.net)
(بخش پایانی)
✍️ متفکر مسلمان آقای یوسف قرضاوی در سال 2005 این سایت را راهاندازی کرد و شعار آن را اعتبار و امتیاز قرار داد. او در حال حاضر همراه انجمن خیریه البلاغ قطر این سایت را اداره میکند.
📍در نگاه اول شاید گفته شود چون این سایت متعلق به یوسف قرضاوی است پس محتوای بارگزاری شده در آن با گرایشهای دینی و سیاسی خاص منتشر می شود، اما اینگونه نیست و از سایر متفکران و نویسندگان نیز مطالبی منتشر می شود.
🔹برای نمونه مصاحبه با جامعه شناسی ایرانی با نام «آصف بیات» درباره پسا اسلامگرایی را منتشر کرده است. یا مطلبی از «لوای صفی» درباره اسلام و دولت سکولار در سایت بارگزاری کرده است.
🔸تنوع مطالب موجود در سایت با گرایش های سیاسی و فکری متفاوت سبب جذب مخاطب از گروه های مختلف شده است.
👌 دفتر مرکزی اسلام آنلاین در دوحه است اما محتوای آن در قاهره هدایت می شود. 1500 خبرنگار، مشاور و پژوهشگر اسلامی از سراسر جهان با این وب سایت همکاری دارند.
🌐 تهیه شده در واحد #بین_الملل
#اسلام_آنلاین #فضای_مجازی #اسلام
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
گزارش نشست دکتر عصفور ـ فارسی.pdf
حجم:
230K
#گزارش_خبری
#دین_و_فضای_مجازی
🔰سیزدهمین نشست از سلسله نشستهای بینالمللی دین و فضای مجازی با عنوان «نقش هوش مصنوعی و سامانههای هوشمند در اجتهاد» با حضور حجت الاسلام دکتر الشیخ عبدالمجيد العصفور از بحرین برگزار شد.
#بین_الملل
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
یکصد و چهارمین نشست؛ دفع ضرر.pdf
حجم:
371.4K
#گزارش_خبری
#نشست_علمی
◀️ یکصد و چهاردهمین نشست از سلسله نشستهای علمی دین و فضای مجازی با موضوع "بررسی قاعده دفع ضرر محتمل با تاکید بر مسایل فضای مجازی" با حضور حجت الاسلام و المسلمین ابوالحسن حسنی، کارشناس فقه فضای مجازی در دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی برگزار شد.
👆گزارش خبری کامل این نشست علمی را بخوانید.
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
11.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#جنگ_شناختی با #جنگ_روانی متفاوت است
🎙 حجت الاسلام انبیایی
در جنگ روانی به مغز کاری نداریم به ساختار ذهنی و روش استنتاج آن کاری نداریم . صرفا با اطلاعات غلط، تصمیمی را می گیرد که ما می خواهیم اما در جنگ شناحتی ...
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
بلاک چین و حریم خصوصی.docx
حجم:
18K
💠 " فقه بلاک چین"
#پیشنهاد_موضوع_پژوهش📚📚
.
.
⏪ با عنوان
«تحلیل و تطبیق حقوق حریم خصوصی در بلاک چین»
(قالب پیشنهادی: #پایان_نامه)
.
.
👈 برای آشنایی با #بیان_مسأله و سؤالات فرعی موضوع پیشنهادی، فایل را مطالعه کنید!
👈 واحد پژوهش دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی، از انجام پژوهش های پیشنهادی توسط پژوهشگران محترم، حمایت علمی، مادی و معنوی بعمل می آورد.
☑️ تهیه شده در میز " مسأله شناسی" واحد پژوهش دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
🏴 یا صاحبالزمان آجرکالله
علم و کمال و حکمت و توحید جان گرفت
از نطق جان فزای تو یا باقرالعلوم
یک لحظه وا کُند گره از کار عالمی
دست گره گشای تو یا باقرالعلوم
▪️سالروز شهادت حضرت امام باقر علیه السلام تسلیت
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
💢 #معرفی_استارتاپهای_اسلامی
5️⃣1️⃣ فروشگاه اینترنتی حلال به سبک آمازون
🔰این پلتفرم که Halal.co.uk نام دارد و تحت مالکیت خصوصی است، قصد دارد با اتصال مستقیم فروشندگان به مخاطبان هدف، به بازاری به سبک آمازون برای محصولات و خدمات اسلامی تبدیل شود.
🔹آرون هندرسون، از مالکان و استراتژیست برند Halal.co.uk میگوید: پلتفرم ما فقط برای محصولات نیست بلکه به دنبال ارائه خدماتی مانند حسابداران، تأمین مالی، وکلا و حتی گردشگری هستیم. ما محصولاتی را در دستههای زیر عرضه میکنیم: غذا و نوشیدنی، مسافرت، خدمات حرفهای، کتاب و آموزش، خانه، لوازم الکترونیک، لباسهای معمولی، بهداشت و زیبایی.
📍این پلتفرم ارتباط مشتری را با خریداران یا فروشندگان انجام داده و سپس خرید از طریق ویترین فروشگاه دیجیتال فروشنده در پلتفرم انجام میشود. این پلتفرم برای هر تراکنش ۵ درصد کمیسیون دریافت میکند.
🔸هندرسون افزود: علاوه بر محصولات حلال، این پلتفرم قصد دارد فضایی برای مشاغل اخلاقی و حمایت از کارآفرینان زن را به وجود بیاورد.
🏦 دفتر Halal.co.uk در شهر پیتربورو (شرق انگلیس) واقع شده است.
🌐 تهیه شده در واحد #بین_الملل
#استارتاپ_اسلامی #حلال
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
✔️ آیت الله نظری منفرد: بزرگترین فعالیت امامباقر علیهالسلام #جهاد_تبیین بود.
جوانان باید رابطه خود را با دین قطع نکنند و #فضای_مجازی که وقت جوانان را پر کرده است نباید باعث غفلت انسان از مسائل دینی شود.
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majaz