eitaa logo
پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم)
2.7هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
301 ویدیو
77 فایل
🌐 پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم) 📍خیابان شهدا (صفائیه)، کوچه ۲۸، پلاک ۴۵ 👤 ارتباط با ادمین : @QomCsri_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💢گروه اخلاق کاربردی پژوهشگاه قرآن و حدیث، با همکاری دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی، و مدرسه علمیه فاطمی برگزار می کند: 🔹 نخستین مدرسه تخصصی اخلاق پژوهی کاربردی ✍️ با موضوع: اندیشه ورزی جُستارمحور درباب اخلاق فناوری اطلاعات 🔹با حضور اساتید راهبر پژوهش: ▪️دکتر عباس پسندیده (رئیس پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی) ▪️دکتر عبدالله عمادی (عضو هیات علمی گروه اخلاق کاربردی) ▪️دکتر حسینعلی رحمتی (عضو هیات علمی گروه اخلاق کاربردی) ▪️حجت الاسلام سبحان نقدی پور (پژوهشگر اخلاق کاربردی) 🔻زمان: چهارشنبه سوم خرداد 1402، صبح و عصر 🔻مکان: پژوهشگاه قرآن و حدیث، سالن جلسات پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی 🔘 این نشست صرفا به صورت حضوری برگزار می شود. 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
📝«سرمایه داری»، «الیگارشی رسانه ای» و تبدیل رأی به کالا ✍️ روح الله شمسی کوشکی / معاون پژوهش دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی ⬅️ «نوام چامسکی» فیلسوف مشهور اجتماعی در یکی از مصاحبه هایش در نقد جریان «کالایی سازی» در کاپیتالیسم اقتصادی گفته بود: «سرمایه داری حتی روابط طبیعی را هم به کالای قابل خرید و فروش تبدیل می کند!» از این رو و با استفاده از تعبیر چامسکی، چه بسا بتوان ادعا کرد که: «سرمایه داری حتی رأی مردم را هم به کالای قابل خرید و فروش تبدیل می کند!». واضح است که منظور از این نکته لزوما روش های خرید و فروش رأی خصوصا بدان شکل که در کشورهای موسوم به جهان سوم رایج است نمی باشد........ 📎جهت مطالعه متن کامل این یادداشت به سایت رسمی دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی مراجعه نمایید: ✅ yun.ir/6556zd 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
🛑 آسیب‌های بهره‌گیری از هوش مصنوعی در صدور فتوای آنلاین ❇️ دکتر ابراهیم نجم، مشاور مفتی اعظم مصر درباره بهره‌گیری از هوش مصنوعی در فرآیند صدور فتوا اظهار داشت: استفاده از این فناوری نوین تنها 40 درصد اثرات مثبت را به همراه دارد. 🔸وی به چهار آسیب در این حوزه اشاره می کند: 1️⃣ سطحی شدن دانش و آگاهی‌های دینی، چون ذهن انسان بدنبال علم از کتاب‌ها نیست و وابسته به این فناوری شده است. 2️⃣ عدم تعامل زنده و حقیقی بین مفتی و پاسخ‌دهنده، جدایی فکری و عاطفی این دو رو در پی دارد و در مراجعه مسلمانان به مراکز دینی و عبادی تأثیر منفی می‌گذارد. 3️⃣ سهولت هک و کلاهبرداری در این فناوری‌ها، یکی از خطرناک ترین اثرات منفی احتمالی است که جریان ها و سازمان های معاند می تواند از آن در جهت منافع خود استفاده کنند. 4️⃣ وی خاطرنشان کرد با ردیابی فناوری‌های نوین در سال‌های اخیر متوجه شدیم که اپلیکیشن‌ها و بازی‌های الکترونیکی زیادی وجود دارد که عمداً اسلام را هدف قرار داده و به دنبال گسترش اسلام ‌هراسی هستند. ✍️ دکتر نجم در پایان از تأثیر مخرب گسترش همه جانبه این فناوری‌ها بر سبک زندگی اسلامی ابراز نگرانی کرد. منبع: الأهرام https://b2n.ir/p51867 🌐 تهیه شده در واحد 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
📣 توجه 📣توجه 🔻به اطلاع شرکت کنندگان عزیز در مدرسه فصلی حکمرانی حکمت‌بنیان در عصر هوش مصنوعی می رساند: به دلیل استقبال پرشور همراهان و عزیزان در مدرسه فصلی، محل برگزاری مدرسه فصلی تغییر کرد. 💠 محل برگزاری : قم، مدرسه امام کاظم علیه السلام، ساختمان امام جواد علیه السلام، طبقه ۳، سالن سلمان فارسی 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم)
📣 توجه 📣توجه 🔻به اطلاع شرکت کنندگان عزیز در مدرسه فصلی حکمرانی حکمت‌بنیان در عصر هوش
❌ اطلاعیه فوری و مهم: با توجه به تکمیل ظرفیت، ثبت نام جدید صورت نمیگیرد . لطفا بدون اطلاع قبلی، از واریز وجه خودداری فرمایید. بعلت ظرفیت محدود محل برگزاری کلاس‌ها، فقط عزیزانی که ثبت نامشان قطعی شده و هزینه دوره را واریز نموده اند لطفا در محل برگزاری مدرسه فصلی حضور یابند . با تشکر و سپاس از حسن توجه وهمکاری شما🌹 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
📸مدرسه فصلی حکمرانی حکمت‌بنیان در عصر هوش مصنوعی در حال برگزاری است 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
🔰مدرسه فصلی حکمرانی حکمت‌بنیان در عصر هوش مصنوعی 1⃣ 🎙دکتر قاسمی (دبیر ستاد فناوری های هوشمند حوزه) در اولین نشست مدرسه فصلی دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی: 🔹سه رکن اساسی پدیده هوش مصنوعی که در تحلیل ماهیت آن موثر است: ۱. پردازشگرها و زیر ساخت های پردازشی ۲. الگوهای برنامه نویسی ۳. داده و کلان داده تحولات شگرف در این سه عنصر باعث شده‌است که ما امروز وارد عصر جدیدی به نام عصر هوش مصنوعی شویم 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
🔰مدرسه فصلی حکمرانی حکمت‌بنیان در عصر هوش مصنوعی 2⃣ 🎙دکتر مینایی (مشاور مدیر حوزه های علمیه در هوش مصنوعی) : 🔹هوش مصنوعی ظرفیت بالایی در اداره کشور دارد و ابتدایی ترین حوزه ای که می تواند موثر واقع شود مقوله «تقنین» و قانونگذاری است. هوش مصنوعی در صحت قوانین، جامعیت قوانین و سازگاری یک قانون با سایر قوانین و بطور کلی سیستم اداره کشور می تواند، موثر باشد. 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
🔰مدرسه فصلی حکمرانی حکمت‌بنیان در عصر هوش مصنوعی 3⃣ 🎙حجت الاسلام و المسلمین ابوالحسن حسنی (در سومین نشست مدرسه فصلی دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی) : 🔹 در حکمرانی حکمت بنیان ما با مقوله «قوّت» مواجهیم، نه صرف قدرت! حکمرانی حکمت بنیان یعنی توانایی تحصیل و اعمال قوت بر اساس مبانی حکمت اسلامی! 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
🔰مدرسه فصلی حکمرانی حکمت‌بنیان در عصر هوش مصنوعی 4⃣ 🎙حضرت آیت الله فرحانی در مدرسه فصلی حکمرانی حکمت بنیان در عصر هوش مصنوعی: _بطور کلی مقوله «اضافات اعتباری» مخرج مشترک بین فلسفه اسلامی و فلسفه هوش مصنوعی است. _ ادراک معقولات ثانیه نقطه فارق بین ادراک انسان و ماشین است و به همین دلیل ماشین نمی تواند «اعتبار» کند. 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
🔰مدرسه فصلی حکمرانی حکمت‌بنیان در عصر هوش مصنوعی 5⃣ 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر انبیایی در چهارمین مدرسه فصلی دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی: 🔹عمده فعالیت های علمی و عملی کنونی در حوزه هوش مصنوعی، معطوف به «هوش مصنوعی ضعیف» است و آنچنان به ابعاد گسترده و مهم «هوش مصنوعی قوی» پرداخته نشده و این یک ضعف بزرگ است. هوش مصنوعی قوی؛ ماشین هوشمندی است که می خواهد تمام رفتارها و فرآیندهای انسانی را تقلید کند. 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
🔰مدرسه فصلی حکمرانی حکمت‌بنیان در عصر هوش مصنوعی 6⃣ 🎙دکتر حسین مطلبی (رئیس پژوهشگاه فضای مجازی مرکز ملی فضای مجازی) در نشست نوبت مدرسه فصلی دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی: 🔹_ بر مبنای مولفه های فلسفه غرب در موضوع «ذهن» (خصوصا رویکرد کارکردگرایی که رویکرد غالب در فلسفه غرب است) ما چالشی تحت عنوان عبور از هوش انسانی به سمت هوش مصنوعی ندارم و مسأله جایگزینی هوش مصنوعی بجای هوش انسانی دغدغه نخواهد بود. 🔹_چالش «اشتغال» را یکی از پر چالش‌ترین عوارض گسترش بی ضابطه هوش مصنوعی می دانم که نمونه آن را در توسعه فناوری خودروهای خودران میدانم. 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi