eitaa logo
پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم)
2.9هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
258 ویدیو
77 فایل
🌐 پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم) 📍خیابان شهدا (صفائیه)، کوچه ۲۸، پلاک ۴۵ 👤 ارتباط با ادمین : @QomCsri_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر انقلاب: جوانان در امیدآفرینی کنند 🔹دشمنان حقایق عالم را به دروغ وارونه نشان می‌دهند. وقتی امیدها و جرأت‌ها کم شد و اراده‌ها ضعیف شد،‌ قهراً‌ هدف‌های عالی و متعالی کم‌رنگ می‌شود و به دست فراموشی سپرده می‌شود که این افسران یعنی جوانان نباید اجازه دهند چنین اتفاقی رخ دهد. 🔹جوان‌های عزیز اینطور از فضای مجازی استفاده کنید برای امیدآفرینی و توصیه به حق و بصیرت‌آفرینی و توصیه به تنبلی نکردن. دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
💠 توضیحاتی پیرامون محورهای جشنواره: 3⃣ بررسی فلسفی-فقهی مالکیت در فضای مجازی 🔹 مالکیت یکی از مسایل بسیار مهم جوامع انسانی است. مالکیت در همه‌ی جوامع و در همه‌ی تاریخ در زندگی بشر حضور داشته است. جوامع اشتراکی در حیات بشری بسیار نادر و ناپایدار است و حیات اشتراکی تنها در جوامع کوچک قبیله‌ای که تحولات تاریخی هم نداشته باشند، امکان پایداری دارد. تحلیل‌های فلسفی از مالکیت سابقه‌ی زیادی دارد و متفکران زیادی از شرق و غرب عالم به آن پرداخته‌اند. فقیهان نیز در دو سه سده‌ی اخیر به تحلیل مالکیت پرداخته‌اند. اما این تحلیل‌ها، اغلب ناظر به فضای کالبدی (فیزیکی) است. اما عرف یا قانون در فضای مجازی نیز مالکیت بر امور مختلفی را پذیرفته است، مانند مالکیت یک سایت کلان مانند شبکه‌ی اجتماعی یا پیام‌رسان یا بنگاه سخن‌پراکنی یا رسانه‌ی مجازی، مالکیت یک سایت شخصی، مالکیت یک هویت مجازی حقیقی، مالکیت یک هویت مجازی غیرحقیقی، مالکیت وبلاگ، ایمیل و مانند آن (مالکیت سرویس‌های مجانی یا پولی از سایت اصلی)، مالکیت فضا و هاستینگ، مالکیت گروه‌های مجازی و مالکیت  دامنه (آدرس) و مانند آن‌ها. در برخی موارد نیز تحقق مالکیت چالش‌برانگیز است، مانند مالکیت محتوا در گروه‌ها یا شبکه‌ها یا رسانه‌شبکه‌های مجازی، و مالکیت چالش یا پویش یا پایش یا کمپین، مالکیت در فضای تاریک وب، مالکیت دفترچه‌ی عمومی بیت‌کوین و مانند آن‌ها. در این تحقیق از محقق خواسته شده تا نظریه‌ای در باب مالکیت در فضای مجازی ارایه دهد. به طور اجمالی چارچوب این تحقیق فقهی فلسفی تعیین شده است. اما این چارچوب بسیار اجمالی است و محقق را محدود نمی‌کند. محقق تا زمانی که در گفتمان تفکر اسلامی به پژوهش فقهی مشغول است، اعم از اینکه در کدام مکتب فقهی باشد، در این چارچوب می‌گنجد. هم چنین، تا آنجا که در گفتمان تفکر اسلامی به پژوهش حِکمی مشغول است، اعم از اینکه در مکاتب شناخته شده‌ی فلسفی باشد، یا مکتبی جدید ابداع نماید، در این چارچوب قرار دارد. دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐@oisc_majazi
فراخوان مشاوره و حمایت از پایان نامه‌های حوزوی مرتبط با فضای مجازی 📝دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی به منظور ایجاد زمینه‌های مناسب برای رشد و ارتقاء کمی و کیفی پژوهش در حوزه مطالعات اسلامی فضای مجازی در نظر دارد، پایان‌نامه‌های حوزوی مرتبط با موضوعات فضای مجازی را به منظور فعال‌سازی و هدایت استعدادهای شاخص حوزه‌های علمیه مورد حمایت قرار دهد. لذا از کلیه طلاب حوزه‌های علمیه که قصد انتخاب موضوع و تدوین پایان‌‌نامه در سطوح عالی حوزه را دارند، دعوت به عمل می نماید تا در این فراخوان شرکت فرمایند. 📌برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇 b2n.ir/878515 ✅ کانال دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی @oisc_majazi
🔴 منبرهای الکترونیک 🔷 امروزه پند و اندرز و خطابه دیگر تنها با منبر‌ها و تریبون‌های سخنرانی امکان‌پذیر نیست، بلکه شبکه‌های اجتماعی نیز به دلیل سهولت استفاده تبدیل به منبر شده‌اند. 🔷 در همین راستا، عبد الحمید المحیمد، استاد فقه مقارن می‌گوید: با توجه به اینکه کنترل قانونی جدی بر شبکه‌های اجتماعی وجود ندارد، افرادی آبروی مردم را نشانه رفته و اکاذیب را منتشر می‌کنند؛ همچنین گاهی اوقات، شاهد احادیث نادرست در فضای مجازی هستیم. 🔷 پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «... در امور یکدیگر تجسس نکنید و آبروی یکدیگر را مبرید؛ پس هر کس آبروی برادر مومن خود را ببرد، خداوند آبروی او را خواهد برد...» (سنن ابی داود، حدیث 4880). 🔷 از سوی دیگر، انگیزه‌های انتشار مطالب در فضای مجازی متفاوت است. برخی با نیت پاک و خالص به این کار می‌پردازند. نیت برخی نیز اظهار وجود و تظاهر به عالم بودن است. من به این گروه توصیه می‌کنم نیت خود را خالص و پاک گردانند و ارزش خود را بدانند. 🔷 گروهی که با نیت پاک موعظه می‌کنند و به نشر احادیث صحیح می‌پردازند، گروه کارشناسان و متخصصان است. ایشان باید سکوت خود را بشکنند و از این منبرهای الکترونیک به بهترین وجه استفاده کنند؛ همچنین به کسانی که از این منبرها به درستی استفاده نمی‌کنند، هشدار دهند. 📡 صید الفوائد ✍️ علی آران دشتی آرانی 🌐 تهیه شده در واحد بین‌الملل دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
📚 کتاب «نظام موضوعات فقه فضای مجازی» ✍ نویسنده: حجت الاسلام ابوالحسن حسنی 📑 تعداد صفحات: 54 صفحه 📌 تهیه شده در واحد دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 👇 دریافت نسخه الکترونیکی کتاب👇 📥 b2n.ir/415479 📌برای دریافت گزارش‌های منتشر شده از سوی پژوهشگاه بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇 🌐 b2n.ir/55046 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی @oisc_majazi
پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم)
📚 کتاب «نظام موضوعات فقه فضای مجازی» ✍ نویسنده: حجت الاسلام ابوالحسن حسنی 📑 تعداد صفحات: 54 صفحه 📌
در این کتاب، موضوعات مربوط به فضای مجازی در قالب درختواره و در چند بخش تدوین شده است. 🔹 بخش اول ◀️ معرفی فقه فضای مجازی و برخی مسایل پیرامونی 🔹 بخش دوم ◀️ شناسایی الگوهای مفهومی فقهی مربوط به فضای مجازی 🔹 بخش سوم ◀️ بررسی مفهوم جدیدی با عنوان سیاست های کلان شرعی در عرصه­ ی فضای مجازی (این عنصر جدید مقوم فقه نظام است و ملاکاتی برای تصمیم­ گیری شرعی در مواجهه با فضای مجازی به دست می­ دهد.) 🔹 بخش چهارم ◀️ بررسی اصول و قواعد فقهی مربوط به فضای مجازی 🔹 بخش پنجم ◀️ بررسی مسائل فرعی فضای مجازی از منظر فقه نظام 🔹 بخش ششم ◀️ در آخرین بخش به مسائل مربوط به مقام امتثال در فقه فضای مجازی توجه شده است. دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
🔴 برد دائمی در بازی‌های اینترنتی 🔷 «الإسلام سؤال و جواب» یک سایت علمی ـ اسلامی، زیر نظر شیخ محمد صالح المنجد عالم اهل سنت است که به پرسش‌های مخاطبان خود درباره اسلام پاسخ می‌دهد. 🔷 دوست من فارغ التحصیل رشته ریاضی است. او می‌تواند با معادلات ریاضی، بازی‌های رایانه‌ای را به‌گونه‌ای بازی کند که باخت در آن نباشد و برای این کار، هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند. آیا این کار حرام نیست؟ 🔷 پاسخ: خداوند متعال در قرآن می‌فرماید: ای اهل ایمان، شراب و قمار و بت‌پرستی و تیرهای گروبندی همه اینها پلید و از عمل شیطان است، از آن البته دوری کنید تا رستگار شوید. 🔷 منظور از «میسر» در آیه، همان قمار است. اگر دوست شما می‌تواند با اعمال ریاضی دائماً پول به دست بیاورد، پس آیا طرف مقابل برای باخت در این بازی شرکت می‌کند؟! خیر، او هم با نیت کسب پول به این بازی می‌آید. 🔷 بنابراین دوست شما مرتکب حرام می‌شود و مال حرام می‌خورد؛ پس باید توبه کند و از شر مالی که از راه قمار به دست آورده، خلاصی یابد. 📡 الإسلام سوال و جواب / 19 دی 1399 ✍️ علی آران دشتی آرانی 🌐 تهیه شده در واحد بین‌الملل دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
توضیحاتی پیرامون محورهای جشنواره: 4⃣ بررسی فلسفی-فقهی مالیت در فضای مجازی 🔹 از شرایط صحت معاملات، مالیت مبیع است. بر این اساس، برای اثبات امکان معامله‌ی اشیاء مجازی، باید مالیت آن، از جهت عرفی یا عقلایی ثابت شود. جا به جایی و گردش اطلاعات در فضای مجازی در بستر اینترنت صورت می‌پذیرد. این پدیده با نهادهای مختلف اجتماعی و نیز ابعاد مختلف زندگی مردم، مرتبط است. عرفی که با فضای مجازی مواجه شده،اشیاء مجازی را دارای مالیّت دانسته و ارزش اقتصادی برای آن تعریف می‌کند، بی‌آنکه به عملیاتی که در تولید، عرضه و نشر آن‌ها صورت می‌گیرد، نگاهی کند. اقتصاد یک بعد بسیار مهم از حیات اجتماعی انسان است. تعیین ارزش اقتصادی برای اشیاء و فعالیت‌های انسانی یک پایه‌ی اساسی در همه‌ی نظام‌های اقتصادی است.  🔹 این مالیت موجب جریان احکام و قواعد مربوط به اموال در این حوزه می‌شود و البته پایه‌ی اساسی تعریف مالکیت در این حوزه است و به تبع آن موجب پیدایش مسائلی از قبیل شناسایی مالک و تفکیک اموال شده است. این پدیده‌ها پس از احراز مالیت، توانسته‌اند موضوع عقود و قراردادهای معاوضی واقع شده و با توجه به گستردگی و عمق نفوذ فضای مجازی در حیات انسانی، یک جریان بزرگ جدید در اقتصاد ایجاد کرده‌اند. هم چنین، عرف یا عقلاء در مالیت ملاک‌هایی مانند مرغوبیت، دسترس‌پذیری و مانند آن‌ها را لحاظ می‌کند. آیا شرع یا قانون علاوه بر ملاکات عرفی، ملاکاتی را برای مالیت در نظر می‌گیرد؟ ماهیت فلسفی مقولاتی از قبیل مرغوبیت و دسترس‌پذیری چیست؟ این مفاهیم چگونه بر اشیاء مجازی و اشیاء مرتبط با فضای مجازی (مانند داده‌ها) قابل انطباق است. هم چنین، یک مسئله‌ی بسیار مهم این است که موضوع مالیت دقیقاً چیست؟ برای نمونه، عرف با صورت شیء مجازی مواجه است، مانند یک اپلیکیشن. اما این اپلیکیشن حاصل مجموعه‌ای از داده‌ها است. عرف برای داده‌ها یک مالیت و برای اپلیکیشن یک مالیت دیگر قایل است. بنابر این، تعیین موضوع مال از اهمیت بالایی برخوردار است و این نکته آثار حقوقی زیادی دارد. 🔹 در این تحقیق از محقق خواسته شده تا نظریه‌ای در باب مالیت در فضای مجازی ارایه دهد. به طور اجمالی چارچوب این تحقیق فقهی فلسفی تعیین شده است. اما این چارچوب بسیار اجمالی است و محقق را محدود نمی‌کند. محقق تا زمانی که در گفتمان تفکر اسلامی به پژوهش فقهی مشغول است، اعم از اینکه در کدام مکتب فقهی باشد، در این چارچوب می‌گنجد. هم چنین، تا آنجا که در گفتمان تفکر اسلامی به پژوهش حِکمی مشغول است، اعم از اینکه در مکاتب شناخته شده‌ی فلسفی باشد، یا مکتبی جدید ابداع نماید، در این چارچوب قرار دارد. دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
🔔 فراخوان شناسایی و حمایت از فعالان حوزوی در رسانه و فضای مجازی + فرم ثبت‌نام 🔻حجت‌الاسلام غلامرضا جلیلی، مدیر رسانه حوزه‌های علمیه اعلام کرد: 💠 شناسایی، معرفی و حمایت از فعالان رسانه و جزو ماموریت‌های این مدیریت قرار دارد و تلاش خواهیم کرد تا اعتباربخشی و حمایت معنوی و حقوقی از فعالیت ارزشمند مجاهدان عرصه رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه را دنبال نماییم. 💠 هدف اصلی همکاری مشفقانه، شناسایی و شناسنامه‌دار شدن فعالان حوزوی رسانه و فضایی مجازی، ارتباط و سپس تداوم و امتداد ارتباط موثر و تحقق هم‌افزایی حقیقی در عرصه های مختلف رسانه‌ای است که حتما با ایجاد سازمان شبکه انتشار به‌هنگام و جریان‌ساز می‌تواند برای کشور مثمر ثمر باشد. 🔰 مشروح خبر و فرم ثبت نام: 🌐 https://hawzahnews.com/xb5tB دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
🔴 بزرگترین شبکه تبلیغ در فضای مجازی 🔷 سایت «البلد نیوز» در گزارشی به فعالیت‌های شوقی علام مفتی مصر پرداخت و نوشت: دارالافتاء مصر پس از آغاز به کار «شوقی علام» پیشرفت زیادی داشته است. صفحه فیسبوک آن بیش از ده میلیون عضو دارد. اعضای تویتر و یوتیوب نیز به چند میلیون نفر می‌رسد. در زمان زعامت مفتی شوقی علام، صفحات مجازی دارالافتاء مصر به بزرگترین شبکه تبلیغ در جهان تبدیل شده است. 🔷 این گزارش می‌افزاید: دارالافتاء مصر در سال 2020 میلادی یک میلیون و سیصد هزار استفتاء را پاسخ داده است. 📡 سایت البلدنیوز/ 7 اسفند 1399 ✍️ محمود رفیعان 🌐 تهیه شده در واحد بین‌الملل دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
💠 توضیحاتی پیرامون محورهای جشنواره: 5⃣ بررسی فقهی-اجتماعی اصل و شیوه‌های ایجاد یا حضور در شبکه‌های اجتماعی با عنایت به همزمانی فرصت‌ها و تهدیدها؛ در سه وضعیت غلبه دشمن، غلبه حکومت اسلامی و موازنه 🔹 شبکه های اجتماعی مفهوم جدیدی نیستند. انسان‌ها از قرن‌ها پیش که گرد آتش می‌نشستند و برای یکدیگر داستان می‌گفتند در حال تشکیل شبکه های اجتماعی بودند. اما چیزی که باعث شده است امروز، شبکه های اجتماعی بیشتر از همیشه مورد توجه قرار بگیرند، به وجود آمدن ابزارهای دیجیتال و کمک آن‌ها به توسعه شبکه های اجتماعی بوده است. فضای مجازی، نه تنها انواع جدیدی از ارتباطات میان‌انسانی را به وجود آورده است، بلکه با ایجاد ارتباطات بسیار گسترده و پیچیده، ماهیت جدیدی از ارتباطات را ایجاد کرد. به این ترتیب، شبکه‌های اجتماعی مجازی را می‌توان از بسترهای مؤثر در جهان معاصر دانست. 🔹 شبکه‌های اجتماعی مجازی جنبه‌های زیادی از زندگی بشر تحت تاثیر قرار داده است. این شبکه‌ها از سویی فرصت‌هایی ایجاد کرده‌اند که پیشینه‌ای ندارد، از سوی دیگر، تهدیدها و مشکلاتی نیز به وجود آورده‌اند. دولت‌های متخاصم تلاش دارند از فرصت‌های ناشی از این شبکه‌ها استفاده کنند و تهدیدها را به سوی کاربران دولت‌های مقابل سوق دهند. برای نمونه، با گسترش فضای مجازی مفهوم قلمروی جغرافیایی و حاکمیت دولت‌ها بر مرزهای فیزیکی خود کم‌رنگ ‌شده و شبکه‌های اجتماعی در این میان نقش زیادی دارند. شبکه‌های مجازی موجب تشکیل اجتماعات مجازی شده‌اند و افرادی که هرگز همدیگر را ندیده‌اند، این اجتماعات را تشکیل می‌دهند. ابزارهای شبه‌تشکل‌ساز در این شبکه‌ها مانند هشتک، نشان‌گر افکار عمومی بوده یا افکار عمومی را می‌سازند و از این طریق دولت‌ها و نیز نهاد و گروه‌ها و اقشار مختلف اجتماعی را تحت فشار قرار می‌دهند و گاه بافت اجتماعی هنجار را تهدید می‌کنند. این ویژگی‌های شبکه‌های اجتماعی از سویی می‌تواند برای ما باشد و از سوی دیگر . 🔹 کاربران شبکه‌های اجتماعی در میانه‌ی این تهدیدها و فرصت‌ها در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند. حکومت اسلامی موظف به سیاست‌گذاری برای حضور کاربران است، به گونه‌ای که جریان حق با کمترین هزینه، بتواند در این شبکه‌ها حضور داشته باشد و جریان‌ها و حلقه‌های باطل را به تحمل بیشترین هزینه برای حضور در این شبکه‌ها وادار نماید. 🔹 در این تحقیق از محقق خواسته شده تا سیاست‌های حضور در این شبکه‌ها را در سه فرض بررسی کند: ◀️ فرض غلبه‌ی دشمن بر شبکه‌های اجتماعی مجازی ◀️فرض غلبه‌ی حکومت اسلامی بر شبکه‌های اجتماعی مجازی ◀️ فرض موازنه‌ی قدرت محقق برای بررسی این موضوع باید سیاست‌های کلان شرعی را ملاحظه کند، مانند توسعه‌ی عزت و نفی سبیل کفار، توسعه‌ی دعوت جهانی اسلام، کم‌هزینه و پربهره کردن دین‌داری و دین‌مداری، پرهزینه و کم‌بهره‌ کردن کفر. دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
🌱خبر آمدنت بوی بهار آورده...🌿 میلاد موفور السرور حضرت سید الشهداء امام حسین علیه السلام مبارک باد. ----•✿•🌺🌺🌺•✿•---- دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi